Prázdniny a prázdné dny

27. 08. 2009 | 13:54
Přečteno 16995 krát
Římský kalendář měl jen deset měsíců a 304 dní. Dva zimní měsíce, tedy 61 dní, se nějak nepočítalo. Nebyly prostě v kalendáři a „rok“ začínal až na jaře a končil desátým měsícem, Decemberem, z latinského decem - deset. V zimě jakoby se nic nedělo, zima se prostě oficiálně nepočítala. Nevím, jak si v tomto období sjednávali schůzky, zda tyto měsíce prostě prospali nebo prolelkovali. Kalendář měl prostě volno, prázdno.

Skoro se zdá, že to tak trošku máme i my, ale v létě. Děti mají volno ze školy, užívají prázdniny a plno lidí, kteří si říkají dospělí, si bere dovolenou. Má to smysl: práce jde beztak pomalu, plno ostatních, které potřebujeme ke spolupráci, je různě rozházených po glóbu a co přes „pracovní rok“ trvá den, se může v létě protáhnout na týdny. I veřejná doprava ve velkých městech bývá pomalejší, protože se zpravidla zavádí volnější jízdní řád. Zbytek roku je plný, kdežto léto je prázdné. Je prázdninové.

Zajímavé ale je, jak máme dny, kdy nemusíme kvaltovat, spojené (alespoň slovně) s termínem prázdnota. Prázdniny, volno, v angličtině vacation (tedy volno, uvolnění, vyprázdnění, prázdno) podobně tak ve Francouzštině, les vacances, v němčine die Freizeit, tedy volno, svobodno, ale také prázdný čas. Jakoby se jednalo, podobně jako u Římanů, o duté dny. Když si bereme volno, říkáme občas pěkně česky, že si „bereme day off“. Tedy jaksi volně přeloženo, vyškrtnutý den, den pryč.

Když si bereme dovolenou, musí nám ji někdo (od slova dovolit) povolit. Někdo nás musí uvolnit. Musíme si ji ale také dovolit my sami, musíme se sami od svých povinností uvolnit. A uvolnění (fyzické i psychické) není snadný proces, jogíni se jej učí léta. A tak si prázdno volných dni často zaplňujeme turistikou a exotikou.

Když jsem ještě, blahé paměti, pracoval na Hradě, roztomilý formulář (očividně zděděný z režimu minulého) nesl všeříkající nadpis: Žádanka o dovolenou na zotavenou. Kromě toho, že byl celý zažloutlý a že se v něm dvě slova pěkně rýmovala, jeho roztomilost však končila. Copak jsme stroje, musí se člověk zeptat? Musíme si také, podobně jako namáhaná pila po těžce vykonané práci, na chvíli odpočinout, abychom se nepřehřáli, nezadřeli a mohli po pauze pracovat (abych použil obrat z Orwellovy Farmy zvířat) „lépe a usilovněji“? To je smysl dovolené? To je smysl prázdných dní?

Člověk by skoro nabyl dojmu, že jsme zde proto, abychom jen pracovali. Prázdniny jako by byly jen jakousi podmnožinou práce a existovaly pouze proto, abychom mohli pracovat déle a lépe. Prastarý Gilgameš, vládce Uruku přikázal svým poddaným pracovat non-stop. „Muži uručtí stále ve strachu prodlívají.Nepouští Gilgameš syna k otci..., nepouští Gilgameš k milenci dívku, dceru hrdiny, manželku muže udatného“ píše se v prvním zachovalém eposu naší civilizace. Jediná dovolená dovolená (!) byl nutný spánek a fyzicky nutný odpočinek.

Oproti tomu Hebrejská kultura měla spočinutí jako povinnost: „Po šest dnů budeš konat svou práci, ale sedmého dne přestaneš, aby odpočinul tvůj býk i osel a aby si mohl oddechnout syn tvé otrokyně i host“ říká jedno z deseti přikázání. Ačkoli by z ekonomického hlediska jistě bylo možno šestý den strávit mnohem produktivněji, poselství přikázání o sobotě neslo sdělení, že lidé nebyli primárně stvoření k práci. Paradoxně bývá právě toto přikázání dnes snad nejvíce překračovaným přikázáním. Neumíme, nechceme odpočívat. Židovská sobota nebyla takovýmto „Gilgamešsky nezbytným“ odpočinkem. Spíše šlo o jakýsi ontologický, religiózní odpočinek, který následuje vzoru odpočinutí Hospodina sedmého dne stvoření. Stejně tak jako Hospodin neodpočíval kvůli únavě či regeneraci sil, ale kvůli tomu, že do-konal, že si užíval, vychutnával, stvoření. Přeloženo do ekonomického jazyka: jakoby smyslem utility nebylo ji neustále zvyšovat, ale spočinout v užitku stávajícím. Proč nás učí jak neustále zvyšovat užitek, ale ne jak si ho uvědomit, užít?

Při seznamování s jedním mým současným kamarádem jsem se jej, jak se to dělává, zeptal, co vlastně dělá. Odpověděl mi s úsměvem: nic, už to mám hotové. A nebyl to žádný milionář nebo rentiér. Od té doby se nad tím zamýšlím. Naše kvaltování, ekonomika naší civilizace nemá cíle, ve kterém by bylo možno spočinout. Dnes známe jen růst pro růst samotný, a pokud se hospodářství daří, neznamená to důvod k odpočinku, ale k dalšímu výkonu. Kdy řekneme, máme to hotovo?

Užijme si léto, vyškrtněme ho z kalendáře. Léto off.

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jirka H napsal(a):

Už jsem se těšil, že se třeba dozvím váš názor na znovujmenování Bena Bernake do čela FEDu. No nic, tak aspoň už vím, jak se "makalo" za starýho Gilgameše...
27. 08. 2009 | 14:26

pavel fadrný napsal(a):

Výborně,pane Sedláčku!Váš příspěvek mě pohladil po duši.
27. 08. 2009 | 14:28

Pepa Řepa napsal(a):

Zkusil bych Heřmanův Městec
http://www.youtube.com/watc...
27. 08. 2009 | 14:56

Martin napsal(a):

Pane Sedláčku, přečetl jsem si vaší novou knihu a teď jí doporučuji dál. Spojujete, co se jiní snaží vytvale rozlučovat, nutíte nás přemýšlet o jiných názorech, "láskyplně nás nutíte" přestat nenávidět modré a oranžové a kdovíjaké barvy. Svět je podle vás pestrý, podle mě též.

Dobrá práce, člověk má vnitřní radost z vašeho ducha. A i kdybyste se někdy v něčem sekl, o to přece nejde.
27. 08. 2009 | 14:57

Čochtan napsal(a):

Římský kalendář, ... dost nepraktický, ..
Ale ten náš by taky potřeboval upravit.
Navrhl bych:
4 čtvrtletí po 91 dnech, to je přesně 13 týdnů, (30, 31, 30 dní) a pak jeden den který by se nepočítal. Nový Rok. Ten by trval každý přestupný rok 48 hodin.
Výhoda ? Kalendář jen na čtvrt roku, pak by se stále opakoval.
Nevýhoda ? Kdo by se narodil ve středu, ten by slavil furt jen ve středu. :-((
Ale to se dá vydržet.
27. 08. 2009 | 15:13

Čochtan napsal(a):

Veškeré to kvaltování toliko pro hovada dobré jest !
(Jan Amos Komenský)
27. 08. 2009 | 15:19

Líný černý pes napsal(a):

Když jsme jako malí dokončili nějakou práci, děda nám řekl "tak a teď si sedněte a chvíli se radujte z dokončeného díla" a obvykle nám dal i nějakou odměnu. Dnes je radost z dokončeného díla darmým tracením času a odměnou je leda tak další práce.

Dokončila jsem část dnešní práce a odměňuji se čtením diskuse a přispěním k ní. A mažu zas pracovat.
27. 08. 2009 | 15:25

milo napsal(a):

A těšíme se na víkendy tak silně, že jsme z nich zklamáni. A těšíme se na dovolenou tak silně, že si ji neužijeme. Po většinu roku nežijeme, ale pracujeme.Nevím, zda jde tato protikladnost zrušit. Individuálně možná, systémově těžko.Byly z toho jen historické maléry. Zbývá jediné : být zoufalý a klidný současně.
27. 08. 2009 | 16:37

Pavel napsal(a):

Pane Sedláčku, Vaše kniha nutí k zamyšlení a je určitě přínosná, uvědomil jsem si díky ní mnoho věcí, kterých bych si sám nevšiml. Na druhou stranu člověk už ví, co od Vás může očekávat. Rovněž bych od Vás uvítal už nějaký "zemitější" příspěvek, například o dlouhodobé udržitelnosti státního rozpočtu a kde by bylo nejšetrnější provést případně škrty.
Ještě bych zmínil problematiku neustálého kvaltování. Já to ve svém okolí až tak intenzivně nevnímám, myslím, že současná společnost má spíše problémy se svou morálkou, než že by se bezhlavě honila za materiálnem. Jsme nenasytní, ale myslím, že ta touha není nezdravá, nesnažíme se mít co nejvíc statků za každou cenu. Vidím kolem sebe mnoho lidí, kteří si dokáží užívat života a práci bere nikoliv jako jeho náplň ,ale jak jste trefně napsal ve své knize, jako jeho přirozenou součást.
Mám podezření, jestli takového dojmu nenabýváte pouze díky tomu, že se pohybujete v jistých společenských kruzích, pro něž je typická soutěživost, ambicióznost a dravost.Pouze v této společenské vrstvě by lidé mohli "spočinout". Jenže pokud by to uskutečnili, pak by jejich život byl neúplný, neboť práce patří k plnohodnotnému životu.
Navíc v našem státě má každý na výběr a může si žít Vámi propagovaném způsobem života a těšit se z skrze stát zprostředkovaných příspěvků,pocházejících z daní snaživých spoluobčanů (tím nutně nemám na mysli nezaměstnané, ale jen pracující s nižším příjmem a jejich nižší zdanění).
Zkrátka to o čem mluvíte se dle mého názoru netýká většinové populace, protože ta pracuje zhruba stejný počet hodin jako dříve. Jedná se spíše o úzkou elitu.
Nakonec - život je otázkou priorit a ty má každý jiné.
Poprvé, když jsem od Vás tyto myšlenky zaznamenal, tak mě dost překvapilo, že to slyším zrovna od Vás, protože Vy jste se musel asi hodně "nakvaltovat", aby jste se dostal tam kde jste teď. No ale aspoň to nepůsobí jako řeči lenocha :)
27. 08. 2009 | 16:40

PHATE napsal(a):

Dle mého názoru, je odpočinek (a tím myslím především duševní) naprosto nezbytný i pro zvýšení produktivity a utility. Jedno bez druhého nejde. Jednoduše to nefunguje. Když nemám volnost, moc toho nevymyslím. Je to přesně jako na vaší přednášce (už netuším kde), kde narážíte na "kanceláře googlu" :-)

Vaší knihu Ekonomii dobra a zla mám rozečtenou a rozhodně ji hodnotím velice, velice kladně. Myslím, že těchto knížek by mělo být podstatně více...

A jakožto student, se mi zdá být léto off až moc :(
27. 08. 2009 | 17:15

Hexenschlus napsal(a):

Ono je to s tím kalendářem, prací, vytížeností a odpočinkem dost problematické, protože ne každý má stejné podmínky. jsou tací, co mají "dovolenou". resp. volno v jednom kuse a jen chodí kontrolovat stav účtu. Jiní sic jako do práce chodí, leč mnoho se nenadělají a přesto mají skoro dva měsíce prázdnin (poslanci) a celá řada jiných. No a když něco potřebují, na rozdíl od obyčejného MČČ (malý český člověk), tak si na to najmou a zase chodí s rukama v kapsách. No akt, není to jednoduché, ale asi s tím nic, alespoň v nejbližších 100 letech nic nenaděláme.
27. 08. 2009 | 18:47

krejzyber napsal(a):

Hezké, tu slavnou knížku jsem nečetl, protože v žádné dobro a zlo nevěřím, ostatně jakýsi tradicionalismus úvah mně spíše cizí zaznívá také zde. Kéž by ovšem pracovali všichni citátoři z oněch údajně jediných moudrých textů se starověkými názory stejně citlivě. Například z buddhistického hlediska, ovšem je to stanovisko spíše takto orientované jógy, je prožívaný svět sumou všech aktuálních počitků a prožitků, takže smyslem existence je tvořivost, sebetvorba. Tady je ta potíž, protože ani staří hebrejci zjevně neodpočívali kvůli sobě, ale ze strachu z Hospodina, onoho hospodáře (!) vesmíru. Naše práce spočine teprve tehdá, až my sami spočineme ve zcela jiném světě osobních a kolektivních projekcí, než je ten hojně propagovaný staro a novozákonní. Nakonec ten rozdíl je patrný, zatímco Kristus trpí na kříži, Buddha se usmívá nad svou vlastní pošetilostí, s níž chtěl spasit svět. Tím nevyzývám k nějakému globálnímu obratu k buddhismu, ten pokleslý je slušitelný s jakýmkoliv sociálním škvárem stejně jako mocensky chápané křeśťanství. Článek mě jen příjemně naladil na to, že jiná šance než vzít svůj pracovní osud stejně neexistuje, dík!
27. 08. 2009 | 18:51

Martin napsal(a):

Pane Sedláček,
předně bych Vám rád sdělil, že si velmi vážím Vašich názorů prezentovaných na tomto blogu. Znamenají pro mne vítané zdůraznění faktu, že ekonomie je věda veskrze společenská a humanitní, a jako taková by měla by neměla uznávat jakákoli dogmata tak často přítomná v dnešním zjednodušujícím pojetí této vědy. Spolu s Vámi (alespoň pokud jsem články na tomto blogu správně pochopil) mi také nejde na rozum vidět smysl života v neustálém růstu (až do nebe, a víš) . Co se týče dnešního článku, rád bych s Vámi polemizoval co se týče pojmu práce. Myslím v práci takové není skutečný problém, protože práce je člověku přirozená a dá se souhlasit s Marxem, že práce je opravdu smysl lidského bytí. Jde spíše o to o jaké práci vlastně mluvíme. Zdali ta práce má skutečný smysl, zdali nepracujeme jen proto, abychom pracovali, místo abychom naši práci vnímali jako nás samotné, ztotožnili se s ní. A to nemusí být jen zaměstnání, ale cokoli co vykonáváme. Potom nikdy nemůže být samoúčelná. Ovšem práci sloužící jen k hromadění kapitálu, (ano, opravdu mě v tomhle Marx oslovil) nám pouze ubírá na bytí a brání plnohodnotnému prožití života.
27. 08. 2009 | 18:51

Tullia napsal(a):

Pane Sedláčku, informace, které podáváte o římském kalendáři jsou velice nepřesné. Romulovský rímský kalendář, čítající 10 měsíců a převzatý od Etrusků, byl změněn na kalendář o dvanácti měsících již Numou Pompiliem v 7. stol. př. nl. Kalendář o deseti měsících se tedy spíše týká Etrusků než Rímanů. To, že by Rimané v zimě nic nedělali, je čirá spekulace. Zajímavější však by bylo připomenout to, že Rímané říkali "otium" pro označení "prázdně" a "negotium" pro "neprázdeň", která zahrnovala různé obchodní a politické aktivity. V této souvislosti byste si mohl rovněž pohrát se slovy jako "zaneprázdněnost" nebo ang. "busy", "business". Váš článek mi přijde jako snůška všeho možného, chtělo by to lépe propracovat argumenty, hlavní myšlenka není špatná.
27. 08. 2009 | 19:05

muc napsal(a):

Zajímavé počtení (tím spíš, že právě od ekonoma), díky za něj!
27. 08. 2009 | 20:22

unknown napsal(a):

I já jsem si přečetl Vaší knihu. Díky za ní. Je to zajímavý pohled na dnešní uspěchanou dobu. A plně souhlasím, že člověk není na světě jen pro práci a hromadění majetku. Jen si to bohužel v každodenním stereotypu neuvědomujeme ..... Díky.
27. 08. 2009 | 20:46

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Tullia:
"Numa Pompilius proto přidal další dva měsíce, ale pokračoval v lunárním počítání, takže měsíce měly 29 nebo 31 dnů. Rok měl tedy pouze 355 dní, což se mělo napravovat tím, že se jednou za dva roky vložil měsíc o 22 nebo 23 dnech zvaný Mercedonius. Římský čtyřletý cyklus měl tak 355 + 378 + 355 + 377 dnů, což je dohromady 1465 dnů a po vydělení čtyřmi dojdeme k průměru 366,25 dne, což je v podstatě správné. I toto Numovo uspořádání se ale ukázalo jako silně nepraktické a navíc i nesprávné, neboť kněží občas z politických důvodů ignorovali vkládání Mercedonia. Pořádek do kalendáře tak zavedl až roku 46 před n.l. Gaius Iulius Caesar. "
http://antika.avonet.cz/art...
27. 08. 2009 | 22:13

Miroslav Návrat napsal(a):

Skvělý článek!
27. 08. 2009 | 22:38

Targus napsal(a):

To Tomáš Sedláček:

No fuj. Téma příhodné, umožňující napsat rvnou celou výpravnou knihu, ale ta fakta...
Římské kalendáře tu již byly rozebrány, ostatně já se necítím býti dostatečně fundován na jejich přesný rozbor bez patřičného osvěžení z naučné literatury. Ale tvrdit, že Freizeit zamená v němčině prázdniny, no to snad ne, moje bábrle se točí v hrobě jako prase na rožni.
Prázdniny = vždy a zásadně Ferien, možno připustit i Ferialzeit.
Freizeit = mimopracovní doba, přestávka v nějaké činnosti, přeneseně den pracovního volna, ale prázdniny - nevím, nevím...
Jestli jsou na takové výši i Vaše odborné slátaniny, potěš nás nešťastné Pán Bůh.
27. 08. 2009 | 22:42

Jiri Polivka napsal(a):

Dekuji panu Sedlackovi za vzdy zajimave pocteni!
Diskuse k clanku ukazuje, ze autor svymi nazory casto nektere provokuje, coz mu chvalim. Kazdy muze mit nazor a o nazorech se diskutuje, cimz vsichni dojdou k lepsimu poznani.
Za sebe myslim, ze "nutnou praci" sam nekonam. Mam stesti v tom, ze mne zivi muj konicek, jeden z mnoha. Pri "tvrde" praci, reseni zajimavych problemu, si casteji odpocinu, nez kdyz "uzivam volna". Pral bych prave tohle vsem, kteri maji sve napady a svuj zpusob zivota!
27. 08. 2009 | 23:25

Strejda napsal(a):

Knihu jsem zatím nečetl, ale z článku na "aktuálně..." prosvítá co je ve věci. Určitě si přečtu. Zlomové události jako nyní a dozadu cca 10-12 měsíců vždy nějakým způsobem "vydláždí" budoucí cestu. Trochu mi dnešní situaci připomíná, co napsal Marx v r.1867 v Kapitálu...
Samého mne velice zlobí krátká životnost a nekvalita běžného zboží (např. od škrabky na brambory po gumu do trenýrek...).
Dnešní uspěchaný svět je na 3 věci. Někdo kdysi řekl (napsal?) šťasten je ten, kdo nikam nespěchá.
Mějte se všichni fajn. :-))
28. 08. 2009 | 00:59

Ládik napsal(a):

Mě práce baví, dobře si u ní odpočinu.
28. 08. 2009 | 07:18

Englishman napsal(a):

Titulek tohoto blogu, který je vidět na frontpage ("Ekonomika naší civilizace nemá cíle, ve kterém by bylo možno spočinout. Kdy řekneme, máme hotovo?") je poněkud záživnější než ten, který vidím na této stránce.

Na otázku z prvního titulku odpověděl už svatý Augustin: "Nepokojné je lidské srdce, dokud nespočine v tobě, Bože". Dokud naše kultura bude křesťanská nebo v ní bude alespoň zůstávat ozvěna křesťanství, tak si "máme hotovo" v tomto životě neřekneme. Mohli bychom ale trochu pozměnit priority a nepovažovat byznyz za to úplně hlavní.
28. 08. 2009 | 07:36

juvel napsal(a):

Pane Sedláček, píšete "neumíme, nechceme odpočívat". Jste jistě zastánce tržní ekonomiky, konkurence, soutěže mezi výrobci a.t.d. Nemáte pocit, že právě v tom je bič, který honí lidi a nedovolí jim příliš odpočívat. Ten bič je daleko účinnější než karabáče drábů.
Za mého mládí se říkalo 8 hodin práce, 8 hodin zábavy a sebevzdělávání a 8 hodin spánku. Byla to sice vize komunistů, ale byla velmi dobrá. Dnes se pracuje, když jsou zakázky, ve dne v noci, soboty i neděle. Většina lidí si přepych pravidelného střídání práce, osobních aktivit a odpočinu nemůže dovolit. Žene je onen bič, který jim to nedovolí, nebo jej mají zažraný v sobě a prostě to jinak neumí.
Na závěr se ptáte, "kdy řekneme-máme hotovo"? To přece není možné, to by nás konkurence převálcovala-Čína,Indie,Brazilie...
Tento světový systém, jehož hlavní hybnou silou je soutěž, konkurence, prostě odpočinku přát nemůže. Nebo to jsou jen "socky", kterým se "nechce dělat" a odmítají mít dvě nebo tři zaměstnání, trávit hodiny dojížděním do práce a.t.d. Ale ty by podle některých hlasů neměli mít ani volební právo, jsou to lidé zkažení komunismem a mají co si zaslouží.

Co se týká Božího odpočinku, Bible říká, že všechno co Bůh stvořil bylo "velmi dobré". Dokonce i to, že stvořil tvory se svobodnou vůlí. Bůh proto "odpočinul" v tom smyslu, že nyní samo celé jeho stvoření se prokáže že "je velmi dobré". To však neznamená, že je nečinný. Židovský odpočinek sedmý den, sedmý rok a čtyřicátý devátý a padesátý rok m.j. vyžadoval od Židů víru, že se mohou na Boha naprosto spolehnout, že jejich život zajistí i v době odpočinku. Tento zákon byl předobrazem větších skutečností. Ap. Pavel vyzýval křesťany, aby vstoupili do Božího odpočinku. To je stav, kdy člověk nespoléhá na své síly, na svoji moudrost a spravedlnost, aby získal zpět nárok na život. Plně se spoléhá na Boží vedení, které Bůh lidem opatřil v J.Kristu.
28. 08. 2009 | 07:50

Martin H. napsal(a):

Rád čtu názory pana Sedláčka a netrpělivě čekám na nové.To co prezentuje ve svých blocích chápu jako cestu k "trvale udržitelnému rozvoji".Z ekonomického růstu posledních let šel až strach.Tato krize je právě čas na to srovnat si priority, zastavit se a říct si kam chci dojít.Děkuji Tomáši Sedláčkovi, že ekonomii se snaží ukázat i v jiném světle,než jak ji denně konzumujeme, obohacenou o cenný filosofický rozměr.Díky
28. 08. 2009 | 08:02

martin k. napsal(a):

pane sedlacku, pekny blog.. ale proc na konci srpna, probuh? vitr fouka ze strnist, v 8 vecer se stmiva... neklamne znamky toho, ze leto uz je za nami... pls. reprizujte za deset 'neprazdnych' mesicu :)
28. 08. 2009 | 09:23

vigo napsal(a):

To autor: Je to sice hezké co jste nám tady uvedl, hodně myšlenek, které budí spíš dojem, že jste si sem přišel odpočinout, vypovídat se, ale jaký je závěr, co dál? Jen "Léto off"?
28. 08. 2009 | 09:49

BudaFriend napsal(a):

Jeden z soku, ktery ceka na kohokoliv, kdo se prestehuje z post-komunisticke do korporatisticke Evropy, jsou obchody zavrene vecer i o vikendu. Tesca tady nejsou non-stop, supermarkety fakt zaviraj v 6 ci v 7, v nedeli je ve Vidni zavrena i cast hospod; dokonce i cinani a jiny imigranti zaviraj obchudky a jidelny driv. Neni trivialni si na to zvyknout, ale snadno zjistis, ze je to nakonec pohoda. Puvodne cirvi, dnes statem narizenej odpocinek, zakazuje chudejm (prodavacum, cisnikum ...) si po vcerech a v nedeli privydelavat a odsuzuje je k flakani, cuceni, vychovavani, tlachani, sportovani... :) Drzej se rovnice "Freizeit = Luxus & Zivilisation" A maj pojnt, kterej k nam jeste nedorazil.
28. 08. 2009 | 11:46

im napsal(a):

Budo,

není pravidlo, z něhož by nemohla být výjimka. V neděli mohou být v Rakousku otevřeny jen ty obchůdky, kde obsluhu zajistí majitel osobně nebo jeho rodinní příslušníci. Rakouský turistický průmysl o neděli si zisk ujít nenechá.
28. 08. 2009 | 14:53

Mikin napsal(a):

Je celkem nesmysl dělit život na práci a dovolenou. Pokud mám práci co mě baví, a kterou dělám po ni samu a ne pro prachy, tak prostě jedu jedu jedu jedu a jedu dokud neodpadnu do postele a to je můj směr, moje životní cesta a smysl. Pak cokoliv dělám je pro mě zábava a nepotřebuju vymešlet složitý cesty na prázdniny, protože se celej rok bavím a dělám co chci. Tak by to mělo bejt a lidi by se o to měli pořád snažit a nezatuhnout jen s tím co mají. to je aspoŇ můj názor a cíl. Přeberte si to sami.
28. 08. 2009 | 15:23

careo napsal(a):

Vy máte pravdu,že ta atmosféra okolo nás a tím i v nás (to se přenáší) není pouhopouze primitivně-materiální,i když krize je popudem.Ale já si myslím ,že lidé se bojí budoucnosti i ze strachu a i proto,že ji nechápou,protože nepochopili naši minulost.To jim zavřelo cestu k pochopení budoucnosti a ta je děsí.Tady nastaly změny po r.1990.Zpočátku je osvětloval lidem V.Havel,ale později už jaksi sám s tím asi ztratil takový kontakt,aby mu lidé rozuměli dál.A ty změny nebyly hlavně růstové:ale mnoho věcí se začalo chápat a dělat prostě jinak.To samo o sobě není ani minus ani plus,změna je prostě život.A nyní se nedá říci,že zpomalil růst-protože ani předtím nešlo o růst.Ale mnoho lidí "ztrácí iluse".To je důsledek toho,že nepochopili ten rozdíl té minulosti před změnami a toho potom dost relevantně.Nyní se jim to vrací v pokřiveném zrcadle vlastního chápání a to je právě subjektivně ztráta iluzí.Je to normál:každý člověk podvědomě chce od změn "improvement" -směr k lepšímu.A nechápe,že řada změn vůbec nemá zakódováno vyklíčit ve směr "lepší",protože to ani k nim inherentně nepatří.Nemyslím to ironicky nebo negativně.Ale stěhovácky.To je těžké současně dobře vystihnout minulost,protože srovnávám obvykle nikoliv dva děje současné,nýbrž jdoucí po sobě.Pochopitelně následný děj nese stopy předchozího,ale může se lehčeji na předchozí podívat než předchozí na následný.Já nechci tím tvrdit,že tu vládla černobílá a nespravedlivá kritika,ale něco jiného:neadekvátnost.To vedlo k snížené komunikabilnosti a vzájemné toleranci,aniž si to bylo uvědomováno.Že tu dnes je tak rozsáhlé neonacistické podhoubí desítek organizací,soudě podle tisku,za které by se ani Hitler nestyděl,to muselo mít nutně příčiny v těch zkreslených ,zjednodušených pohledech na život, o které se tu vedly pře a komentáře jen pršely.Ti mladí to nasáli a z nich to vyrašilo,povzbuzeno představou o potřebné životní úrovni.
28. 08. 2009 | 15:45

Baba napsal(a):

Mikin:
Vy ještě nevíte, co je to odpočívat po dovolené.
28. 08. 2009 | 16:19

Adam Jonas napsal(a):

Pane Sedlacek,
dik za zajimave pohledy co dokazou nadzdvihnout poklicku ustalenych teorii ... udelejte mi radost a srovnejte strukturu dani v dnesni dobe a v dobre treba Marie Terezie. Detailne kolik platim v ramci platu a na co a nezapomente ani na DPH jako soucast odvodu. Dokazal by jste to ? At konecne prestanu dumat nad tim ze statu davam moc. Dekuji Adam
29. 08. 2009 | 19:52

mp napsal(a):

Není nad odpočinek v pokoji, který jsme si v létě hezky vymalovali:)
30. 08. 2009 | 03:35

ok napsal(a):

Až na "die Freizeit", slovo, nemající s dovolenou v našem smyslu mnoho společného, docela ruzumný článek. A to zvláště jeho poslední odstavec. Nedomnívám se, že jsem línější, než zbytek, ale vždy jsem se řídil pravidlem, že si život a tudíž i práci řídím a rozvrhuji já. Nikdy jsem neměl ambice zbohatnout, ale vždy měl dostatek, protože jsem nikdy nepotřeboval víc, než jsem vydělal. Jelikož jsem se celý život zdržoval mimo dosahy jakékoli diktatůry, byl mi můj způsob života umožněn. Je zajímavé, že místní domorodci, mající nyní příležitost zařídit si svoje životy podle svého, nostalgicky sní o časech minulých a o oněch zažloutlých žádankách o dovolenou. A přitom je tak krásné, když člověk a to už v důchodovém věku, nemá ani tušení, že se o dovolenou musí žádat.
31. 08. 2009 | 07:34

patacek napsal(a):

Pane Sedláčku, jsem rád, že se našel ekonom, který si uvědomuje nesmyslnost neustálého ekonomického růstu, zejména neustálé stimulace potřeby. To je při evidentně omezených zdrojích holý nesmysl. Ale to zdaleka není hlavní důvod. Naši spotřebu je nutno optimalizovat a celkově snížit, protože se v globále chováme velmi "neekonomicky" a plýtváme. Optimalizace spočívá v tom, že bychom to snižení spotřeby neměli vnímat jako újmu. Jemže každá společnost má nastavena kritéria vnímání úspěchu a unás je to právě ten nešťastný materiální růst, na kterém jsem stavěli smysl svého života. Obecně, čest výjimkám. Ale co stou nešťastnou prací, která je dle Marxe naší přirozenou potřebou. "V potu tváře budeš dovývat svůj chléb" prorokuje bible. Kdy je tedy té práce dost? A co je vůbec smyslem života? Kde bereme jistotu, že cílem musí být "dolce vita", reprezentovaný v reklamách Coca Colou a cigaretami Marlboro? Domnívám se, že smyslem našeho života je neustálý růst, růst našeho poznání, A práce, která k němu vede, není zbytečná a není jí nikdy dost. Činnosti, které nás vnitřně neobohacují, jsou k ničemu. Ovšem nutné materiální zabezpečení zcela pominout nelze, je to ale pouze prostředek, nikoli cíl.
31. 08. 2009 | 07:49

Radek Bednařík napsal(a):

pěkný článek, jako (skoro) vždy a souhlasím s ním.
31. 08. 2009 | 07:53

Sejček napsal(a):

Velice pěkně napsané a popsané.. leč koresponduje to s lidským naturelem, který je v naprosté většině formován marketingem - vyděláváme proto, abychom vydělávali a mohli si pořídit dalších z těch bezvadných věcí, které ti dobří lidé kolem nás vyrábějí a bez ustání nám je nabízejí. Člověk spokojený s tím, co má, je noční můrou reklamního průmyslu.
31. 08. 2009 | 07:57

martys napsal(a):

ono je práce a práce!!

jinak se na "práci" dívá zedník nebo prodavačka v Hypernově a jinak asi poslanec nebo "lobista" :-)))
31. 08. 2009 | 08:05

arn napsal(a):

Koupil jsem si Vaši knihu a těžím z ní. Díky za tento článek.
31. 08. 2009 | 08:06

jara napsal(a):

Myslím, že za snahou o neustálý růst ekonomik zemí když půjdem k meritu věci je veličina známá z bankovnictví zvaná "úrok". Velká část států světa je zadlužená, jednotlivé společnosti, firmy i malé firmičky "jedou" na půjčky od bank.
31. 08. 2009 | 08:07

Milan napsal(a):

Cítím to úplně stejně :-)
31. 08. 2009 | 08:57

MJ napsal(a):

Blog slouží jako reklama? Stačí 10 min. abyste zjistili, že jste skočili na špek nějakému vykukovi. Hodně štěstí budete mít, když si všimnete, kolik Vás IQ test bude stát. Administrátore diskuse, kde jste?
31. 08. 2009 | 09:00

Pan z podlesí. napsal(a):

Jak bylo řečeno, je práce a je práce. Já pracuji administrativně, různě obvolávám firmy, smlouvy smlouvy a zase smlouvy. Na soudech to samé, tam je práce nekonečná, stejně jako příklad prodavače, policisty a tak dále. Nekonečná práce. Jsou prostě práce, které jedou nonstop, bez viditelného výsledku, a povětšinou jim bude práce spíš přibývat. Já chci víc než mám, a tak kromě toho svého papírování, očumuji, kam ulít peníze. Chci víc, nemám vše. Nemám pěkné auto, nemám vlastní dobře vybavený dům s kusem větší zahrady, nemám spoustu věcí. To mě žene dopředu. Nechci mít míň, chci mít víc a růst. Jsem plně oddaný materialismu, dělám práci pro práci. Jasné, chtěl bych více volna, ale pak bych i nemohl postupně pořizovat tolik věcí, které bych chtěl. Pokud má někdo chuť odpočinout si, či dělat práci, která mu dovolí volno, prosím, ale dneska je spousta lidí co prostě chce víc, a tak já si klidně místo volné soboty, klidně její část pro práci vynahradím (a vyplácí se mi to, nejsem přece Žid, který má problémy si otevřít i okno, protože je to práce. Nehledě na to, že práce je mnohdy lepší odpočinku-vypnutí.
31. 08. 2009 | 09:12

Lištička napsal(a):

Ten neustálý tlak na růst se mi také hnusý. Proč nestačí setrvalý stav, když je dosažená úroveň dobrá? Já sice tomu tlaku nějak příliš nepodléhám - třeba spotřebiče slouží tak dlouho, dokud fungují, takže píšu na počítači, který mění barvy (ale furt se to dá číst) a televizi mám 10 let starou, pěkně oblou.
31. 08. 2009 | 09:22

Ekonomický otrok napsal(a):

Já jsem ekonomický otrok, štvanec. Začalo to tím, že jsem chtěl před cca 10 lety zajistit vlastní bydlení své rodině. Nežádám žádny luxus, jen střechu nad hlavou, ale to je dnes hypotéka, kterou budu splácet do 70 let. Několik milionů čistých zdaněných peněz. A jsem živnostník, nemám nárok na dovolenou, ani na stravenky ne, nesmím onemocnět ani mít úraz. Líbí se mi číst názory lidí ze státní správy a velkých bank. Jako bych četl o socialismu, nebo ráji. S manželkou sníme o tom, že bychom někdy pracovali na železnici, jako naši sousedé. Takový zajištěný socialismus. Jdou po mně zloději, podvodníci, finanční úřad...Ti všichni mají právo veta a je zbytečné se s nimi soudit. I když soud vyhrajete, finanční úřad Vám pošle dopis, že výrok soudu neuznává a peníze stejně nevrátí. Dobré, že ? Sem si to tak v roce 1989 nepředstavoval. Vy ano ?
31. 08. 2009 | 09:22

gogol napsal(a):

Žít je třeba každý den a prací se bavit. SOUČASNÁ TOTALITA zapoměla zcela na lidi a Vy to podvědomě tušíte. Z komunistické nesvobody jsme se dostali do nesvobody ještě větší. Lidé k tomu teprve dospějí.
31. 08. 2009 | 09:34

Daňový poplatník napsal(a):

Hezké, hezké,
Ale čím (jakým společenskoekonomickým systémem) chcete nahradit současný eurofašismus, který klade na lidi takové požadavky, že jednu skupinu lidí odsuzuje k nedostatku času (včetně nedostatku času k výchově dětí), a ty ostatní, neschopné, nebo neochotné splňovat pracovní nároky k parazitování (i prostřednictvím prostého množení)?
Jak chcete zabránit tomu, aby se do EU nedováželo zboží, které není zatíženo zdejšími náklady (dětskou prací počínaje,bezpečnostními a ekologickými normami konče)?
Váš článek je na první pohled hezký, milý, čtivý, ale lehce z něj prosakuje farizejství.
31. 08. 2009 | 09:35

Sylar napsal(a):

Myslim, ze by se vsichni hodne divili, kdyby si kazdy rekl, ze ma hotovo :).

Muj nazor je takovy, ze tento 'prekotny' rust je dan za to, ze si muzeme poridit i veci bezne potreby.

'Otroci' jsou potreba v kazde dobe, ale v ty dnesni maj rozhodne lepsi zivot nez kdykoli v historii.
31. 08. 2009 | 09:59

Jary napsal(a):

Myslím, že je to hodně i o módě. Být busy je in. Lidi se předhání v tom, kdo má míň času a víc práce. V téhle soutěži já nejedu a připomíná mi řeči o budovatelích socialismu. Tehdy nám taky tloukli do hlavy, že člověk se má hodnotit hlavně podle toho, jak pracuje. Tak dnes masy budují pro změnu kapitalismus a jsou v tom stejně slepé jako kdysi.
31. 08. 2009 | 10:29

marie napsal(a):

Clanky autora mi nepripadaji nijak objevne (casto si dokonce rikam, zda nestuduje v prvnim rocniku fakulty humanitnich studii UK, neb odkazovana literatura je zpravidla soucasti povinne cetby tamniho prvaku). Ukazuje se opet, ze nezalezi jen na tom co se rika, ale take kdo a kde to rika... kym je a jak vypada.
Ale tak jako tak, je fajn ze to aspon rika nekdo, komu vice lidi popreje sluchu a zamysli se nad tim... takze vyznamny je ten popularizacni efekt.
31. 08. 2009 | 15:35

Masařka napsal(a):

Ja mam hrozne moc rad, kdyz " Fachmanni z NERVu " jen tak na pohodu tlachaji :((( Co ti toho jiz napovidali, a schodek se uspesne zvysuje, a i mozna zvysovat jeste bude :(((

Tenhle by mel take dostat Nobelovu cenu, hned vedle Kalouska :)))
31. 08. 2009 | 18:41

:) napsal(a):

Dekuji, ze pane Sedlacku pisete a vyjadrujete verejne sve nazory. Libi se mi, ze sirite nazory, ktere nenuti k polemice, ale k zamysleni jinym smerem, nez je ten prevladajici, tvarici se naprosto svetacky a diposnujicim nicim nepodlozenym sebevedomim.

to je pohoda cist takove blogy. respekt mister zeerzavy:)
31. 08. 2009 | 23:58

Tom napsal(a):

Mi spíš přijde, že se z plodů své práce raduji tolik, že na tvorbu dalších plodů nezbývá čas :D. Ale tak každý si to zařídí podle svého.
01. 09. 2009 | 00:20

autor Jiří Mastný napsal(a):

Pane autore a co Vám říká Autorský zákon. Můžete psát filozofické eseje, ale krást se nemá (http://antika.avonet.cz/art...). Společnost je z ekonomického hlediska tam kde je, proto, že krást zamezuje a jste PASÁŽE TEXTU UKRADL :(. Ukradnete-li pasáže textu a dostáváte autorský honorář, ŽIJETE NA ÚKOR JINÝCH.
01. 09. 2009 | 08:05

Martin napsal(a):

pro: autor Jiří Mastný

Muzete vlozit presne, ktera cast je opsana?! Diky.
01. 09. 2009 | 14:41

Tomáš napsal(a):

Popravdě, ten text je jen takovým líbivým sumáře věcí, které všichni známe. To, že hospodářský růst je zbytečně zbožťovanou veličinou má pravdu. Na druhou stranu, je růst je prostě důležitý, neboť jeho stagnece či pokles znamená pokles životní úrovně a to, myslím, nikdo z nás nechce. Takže jak dlouho budem ještě makat, až trochu přibrzdíme tempo. NIKDY. MAKAT SE BUDE POŘÁD. Na druhou stranu vzpomeňte na konec 19. stol. a 16-ti hodinovou prac dobu a je nám patrné, kam trend směřuje. NEBUDE NUTNÉ MAKAT TOLIK.
01. 09. 2009 | 16:13

An amor napsal(a):

Pane Sedláčku,jako vždy plná úcty k Vašim myšlenkám a díků za ně! Ale jednu faktickou připomínku si, pro pořádek :-)dovoluji: DECEMBER byl skutečně desátým měsícem, ježto rok se počítal od března-měsíce jarní rovnodennosti a rok končil únorem(v Číně zase rok únorem začínají:-)Právě tak týden: u Hebrejců začínal nedělí,ne pondělím- a proto dnem klidu je u nich sobota- jako završení a ukončení práce a tvorby, jako poslední,7. den týdne. S přátelským pozdravem An amor:-)
10. 09. 2009 | 13:30

IO napsal(a):

Pane Sedláčku, ten formulář "Žádanka o dovolenou na zotavenou", se kterým jste se při své práci setkal patrně někde v prezidentské kanceláři na Pražském hradě, je skutečně reliktem z doby československého socialismu. Ta formulace "dovolená na zotavenou" tam tehdy nebyla pro legraci nebo pro matení tehdejších pracujících. Nepřímo totiž vyjadřovala tehdy bohužel už ne zcela uskutečněný záměr, že bude více druhů dovolené, z něhož se podařilo realizovat jen asi ještě "mateřskou dovolenou", "rehabilitaci" pro profesionální vojáky a policisty a "studijní volno" pro ty, co studovali při zaměstnání. Například v naší sousední zemi Německu, která má, jak asi víte, na rozdíl od České republiky s o c i á l n ě tržní hospodářství, se dovolená tradičně označuje jedině přiměřeným německým slovem "Urlaub" a skutečně tam mají přímo ze zákona "Erholungsurlaub" (dovolenou na zotavenou) a vedle ní "Studienurlaub" (studijní dovolenou). O různě vysokým platem p l a c e n o u studijní dovolenou různého rozsahu může podle tamního zákona požádat kdykoli kterýkoli pracující, a to aniž by nutně byl žákem/studentem nějakého formálně uspořádaného studia. Například stavební inženýr se rozhodne, že v rámci své zákonem stanovené studijní dovolené prozkoumá, jak je postavena jistá přehradní hráz na řece Zambezi, spojí k tomu své soukromé peníze se státními a mají z toho oba - stát i ten inženýr - potenciální prospěch. Tomu se říká chytrá ekonomika, chytré zákonodárství, zatímco nás něco takového ani nenapadne, nebo napadne a můžeme o tom jen trapně mlčet! Naše realita je totiž tupé, zupácké, lidmi pohrdající "tržní hospodářství bez přívlastků". Čest práci, i o šábesu!
14. 09. 2009 | 19:19

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 04:34

cartier cheap napsal(a):

It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
25. 03. 2010 | 05:57

Links of London store napsal(a):

I ran all the way to the main gate, and then I waited a second till I got my breath. I have no wind, if you want to know the truth. I'm quite a heavy smoker, for one thing--that is, I used to be. They made me cut it out.
31. 03. 2010 | 16:58

watchvisa napsal(a):

very happy to come here
09. 04. 2010 | 10:45

DominguezDorothy18 napsal(a):

I strictly recommend not to hold off until you earn enough money to buy goods! You should just get the <a href="http://lowest-rate-loans.co...">personal loans</a> or auto loan and feel yourself fine
25. 06. 2010 | 14:37

Brice Keck napsal(a):

Those http://www.jihepackage.com who want to get the scholarship must http://www.jihepackage.com/... work hard and try their best. http://www.jihepackage.com/... It's exciting to hear this good http://www.huaan-med.com/di...
14. 08. 2010 | 05:29

Tarra Bison napsal(a):

Very interesting and http://www.hzzxdq.net useful information! http://www.zjbangge.com/rec... It's pity that such occasions are http://www.zjbangge.com/lea... still exist in the world,http://www.zhuoerya.cn but we should act all together for to prevent them. Thanks.You really know http://www.hn-hardware.com what your talking about here. Thanks for the great step by http://www.zjbangge.com/sec... step how to blog.
14. 08. 2010 | 06:53

Shaunna Vertrees napsal(a):

Good article, http://www.haoxinglass.com Each and every point is http://www.china-ouya.com good enough.This is a good,common sense article. http://www.china-bamboofloo... Very helpful to one who is just finding the resouces about http://www.china-bamboofloo... this part.It will certainly help educate http://www.china-bamboofloo... me.Thanks for sharing with us your wisdom.
14. 08. 2010 | 07:04

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy