Pražské cyklostezky a cyklistovy stesky aneb Líto v létě

30. 08. 2009 | 13:55
Přečteno 6336 krát
Praha je plná řidičů, kteří spěchají, aby již nebyli těmi řidiči. Nevím jak v jíných městech, ale průjezd hlavním městem je často skutečně nevyžádaným adrenalinovým dobrodružstvím, o které má zájem málokdo. Neutuchající a více či méně očekávané dopravních zácpy, časově náročné hledání parkovacích míst a mnohdy těžko vysvětlitelná agresivita řidičů – to vše je nedílnou součástí individuální městské dopravy, ve městě, ve kterém žiji.

A celé je to přitom vlastně ironické. Řidiči, kteří nadávají na zácpu, ji sami tvoří. Jsou to právě oni, kteří jsou součástí toho, co je štve. Stejně tak s parkováním. Můžete se na to dívat tak, že parkovacích míst je nedostatek kvůli tomu, že jich je málo, ale stejně tak je to dané tím, že aut je jednoduše moc. A to vaše dnes překáží stejnému autu, které včera překáželo vám. Řešením asi není v přetvoření centra v jedno velké parkoviště (jak moc je mi líto, že krásné Malostranské náměstí je zespoda seshora proměněné v úžasně ošklivé odložiště aut) nebo v nebo neustálé přistavování silnic širších a hlučnějších.

A protože je aut tolik, dostáváme se k paradoxu: doprava autem není – zejména pro zácpy a problémy s parkováním – zdaleka nejrychlejší dopravou. Víte jak v Praze předhonit Porsche? Minulý týden se mi to povedlo hravě: na kole. Troufám si tvrdit, že po centru je cyklistika rychlejší než cokoli jiného včetně helikoptéry. (Spěchající ministři by tedy měli jezdit na kole). Cyklistika má ve městě mnoho výhod nad automobily a dvě nevýhody, které jsou obě řešitelné.

Mnoho much jednou ranou

Tak zaprvé na jedno místo pro auto zaparkujete hravě pět sedm kol. Zadruhé s kolem můžete jezdit ode dveří ke dveřím, což automobilisté nemohou a ztrácí tím mnoho času. Po centru je kolo většinou dokonce rychlejší než samotné metro. Pokud se rozloučíme při vstupu na Muzeu, vsadím se s Vámi, že budu na Malostranské rychleji než Vy. Než totiž dojdete po schodech a eskalátorech až na peron vezme vám to sedm minut, než přijede metro, musíte pár minut čekat… a to už jsem na kole na Malostranské a ještě si pravděpodobně stihnu dát jedno malé předražené pivo, než dorazíte. Odhaduji, že díky kolu šetřím denně tak hodinu, za týden to dělá víc než půl pracovního dne.

Další výhodou kola je čistě psychologická. Je to prostě zábava, cesta, na kterou se můžete těšit. Napadají vás úplně jiné myšlenky než při pasivním sezení v autě nebo v dopravním prostředku. Nic vám nedělá problém, můžete klidně zajet z Labutě až k Mánesovi a zpět kvůli jednomu šroubku. Pěšky, autem, nebo „hromadou“ byste se zbláznili.

Za další, kola nevytváří zácpy. Každý chodec a každý motorista by měl cyklistovi být vděčný, za každé ušetřené parkovací místo, za nevytváření zbytečného zácpového potenciálu. Kola jsou také vůči chodcům mnohem ohleduplnější a nesrovnatelně bezpečnější. Další věc: ušetříte za rotopedy a spinning a za fitko vůbec, nemluvě o odtučňovacích kůrách. K tomu si přičtěte ekologické argumenty.

Dívali jste se někdy, kolik lidí cestuje v těch tunových autech? Je to většinou jeden jediný člověk, který má potřebu svých necelých sto kilo transportovat v desetinásobně těžším železném krunýři, pohybující se na ruskou ropu. A zde možná i malé vysvětlení velké agresivity řidičů: auto se nám stalo dalším obývacím pokojem. Když nás někdo ohrožuje v autě, máme pocit, jakoby se nám vboural do ložnice. Proč si tolik nenadávají chodci a nehrozí na sebe pěstí? Protože ví, že jsou na společném prostoru, o který se musí dělit, kdežto sedíme-li v autě, tento pocit ztrácí. V autě také ztrácíme jemné komunikační prostředky : kde bychom běžně slušně řekli s dovolením, v autě nám nezbývá než držet ruku na klaksonu.

Praha plná kopců a tupců

Cyklista má v Praze dva problémy: Kopce (což znamená pot) a bezpečí (což znamená bezohlednost řidičů). První je řešitelné snadno, po Praze jezdí čím dál víc elektrických kol, které vám do kopce pomohou a z Prahy tak učiní hotový cyklisticky placatý Amsterodam. Jedno nabití, které navíc stojí pár korun, vám hravě vystačí na překonání jakýchkoli překážek, který celodenní ježdění městem obnáší. Bez potu, ale přitom se hýbete.

Druhý problém je těžší. Pro mne je ježdění po Praze i intelektuálním cvičením: musím myslet za tucet řidičů kolem sebe. V Kodani (kde v centru také moc cyklostezek není) se to řešilo jednoduše, došlo-li ke srážce, vinu nesl téměř vždy motorista. Motoristu chrání tuna šrotu, tak cyklistu aspoň zákon. Auta jezdila pomaleji a obezřetněji, protože se prostě cyklistů bála.

U nás je to naopak. A pokud si ještě domyslím, jak idiotské jsou u nás občasné postranní pruhy „pro cyklisty“, které konči uprostřed (!) nejprudší zatáčky (viz například Chodkovy sady) nebo před(!) nebezpečnou křižovatkou, mám pocit, že byly stavěny s tím, aby eliminovaly problém cyklistů: totiž, aby eliminovaly cyklisty.

Psáno pro HN


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Radek Bednařík napsal(a):

skvělý! příští týden se stěhuji do Prahy, a jestli mne něco mrzí, pak je to fakt, že případné cestování po městě na kole si budu muset odpustit. Nejenom kvůli tomu, že bych si nerad zmenšoval šanci se dožít důchodu (pokud za nějakých 40 let ještě něco jako důchod bude existovat), ale taky kvůli tomu humusu ve vzduchu, co bych musel při ježdění dýchat... Asi budu muset nechat vydělat nějaké to spinningové centrum :-)
Jo, a P.S.: Bacha na hrubky ;-)
30. 08. 2009 | 14:14

Ivo, Brno napsal(a):

"by měl cyklistovy být vděčný" - řekl bych "cyklistovi"... :-)

To u nás v Nymburce pak mají Pražáci pocit, že se ocitli ve Vietnamu, Číně nebo podobné cyklistické zemi. Všichni mají kola, i důchodci na nich jezdí k doktorovi, na nákupy, pracující do práce, děti do školy... Ale u nás je to samá rovina... Ani žádné cyklostezky nemáme, jezdí se normálně v ulicích... Ale podél Labe, na obou březích, jsou dvě do Poděbrad, takže se dá jet po jednom břehu tam a po druhém zpět...

Nebudtete někdy v brzké době přednášet v Brně?
30. 08. 2009 | 15:19

Neopřemyslovec napsal(a):

A nebylo by snadnější rozkastovat obyvatelstvo? Ty nestačící modernímu trendu odsunou do koncentronvaných koncentračních táborů? A pohyb po Praze každému regulovat. Každý by měl bezplatně jen předem stanovenou vzdálenost a za další by platil povolenkama. Vám bych pane Sedláčku povolil jen prostor k poměru vašeho majetku. Běda vám, kdybyste zašel do chudé lokality. Uvědomil jste si, že se svým hmotný a nehmotným majetkem nepatříte mezi občansko - obecný lid?
30. 08. 2009 | 16:16

Hloupý Honza napsal(a):

Kamarád z Ameriky byl unesen z toho, jak u nás ve větším okresním městě potkával staříčky a babičky na kolech s baťohy na zádech, kteří kolem nás vždy prosvištěli do kopce s kopce. Nechal jsem ho v přesvědčení jaký jsme zdravý národ a co vše pro svoje zdraví neděláme, neboť nemělo smysl mu vysvětlovat, že se nejednalo o sportovně založený vzorek naší důchodcovské populace, ale že si tito jeli nakoupit do nejbližšího supermarketu nemaje jiného dopravního prostředku (což by rovněž nepochopil).

Hezký den
30. 08. 2009 | 17:08

dája napsal(a):

Problém individuální dopravy v Praze je evrgrýn už řadu let, je to děs, hrůza, apokalypsa, a přitom řešení je tak jednoduché. Byl jsem nedávno v Londýně, šestimilionovém městě s perfektně fungující veřejnou dopravou. Typické patrové autobusy jezdí i úzkými uličkami rychle a naminutu přesně, mezi nimi se bravurně proplétají taxíky a cyklisté, a když to trochu přeženu, osobní auta bych spočítal na prstech jedné ruky. Individuální doprava je totiž v Londýně zcela natvrdo zpoplatněna, nevím kdy dostali místní konšelé ten geniální nápad, ale funguje to. Londýňané si zvykli na to, že metrem, autobusem nebo taxíkem se dostanou všude kam potřebují (pět lidí v taxíku zaplatí stejnou cenu jako autobusem). Tak v čem je v Praze problém? V magistrátu?
30. 08. 2009 | 17:21

argun napsal(a):

Jó pana Sedláčku, když ono je to s těma cyklostezkama těžký ... víc než si myslíte. Mezi dálnicí a cyklostezkou je rozdíl jenom v penězích. A v Praze to vše tak asi na desátou. Ve městě se jedná o těžký zásah do stávající dopravní koncepce, je to zcela cizorodý prvek, na který není vůbec připravená legislativa a hlavně ani mozky těch, jichž by se to mělo týkat. Když přijdete za policajty dopraváky se záměrem na výstavbu cyklostezky, dívají se Vás stejně, jako kdybyste měl fialové číro na hlavě.... Tak říkajíc osina v konečníku. A mimo město je zase katastrofa se popasovat s Lesy ČR a Pozemkovým fondem ČR. Až se Vás někdo v Davosu zase bude ptát, co je největší bariérou ekonomického rozvoje této země, klidně odpovězte, že vlastnické vztahy k půdě. Budete originální a nebudete lhát. Je v tom neskutečný bordel a podle mě je to časovaná bomba. Už dnes zahraniční spekulanti nakupují půdu jak šílení. Co teprve, až to umožní zákon... Teď zrovna projektujeme cyklostezku, která vede korytem řeky. Samozřejmě tam žádná řeka neteče a nikdy ani netekla. To jenom katastr nemovitostí a pozemkový katastr spolu nikdo za cca 100 let ještě nesrovnal. A oba platí.
30. 08. 2009 | 17:43

argun napsal(a):

dájo dájo...
Těch problémů je milion, nejen personální vybavení magistrátu (ostatně vybrali jste si je) a není možné je tady vypisovat. Ale pokud jste si zatím nevšiml, tak vězte, že Praha se rozvíjí na základě nějakých rozumných urbanistických koncepcí, které se snaží předjímat budoucnost (alespoň snaží) necelých 20 let. Londýn cca 100 let. Londýn je placatý, Praha kopcovitá s velkým historickým jádrem, takže všechny dopravní stavby jsou enormě drahé, atd....
30. 08. 2009 | 17:58

Baba napsal(a):

Sluníčko bicyklu neprospívá. Kolárnu už zase vybílili. Nevíte, které velocipédy pražští nenechavci ignorují?
30. 08. 2009 | 18:21

3reak napsal(a):

Pekny clanek, jenom prosim nemystifikujte Cechy. V centru Kodane je tolik cyklostezek ze by jste se divil. Vim to, ziju tady (a jezdim na kole)
30. 08. 2009 | 19:24

Targus napsal(a):

To argun:

Opět trefa. Nezbývá, než do puntíku souhlasit.

To Tomáš Sedláček:

Nenabídl jste řešení na pár detailů:
- kam s kolem, když jdu na úřad, do muzea, do obchodu, k doktorovi, za známým bydlícím v činžovním 1+0,
- kdo mi to kolo bude hlídat před "nepřizpůsobivou" verbeží, připravenou ukrást i nos mezi očima,
- flagrantní porušování dopravních předpisů v případě, že chcete být opravdu nejrychlejším účastníkem provozu. Proplétání se v souvislých kolonách směrem vpřed ( nakonec i vzad) totiž stále zůstává závažným dopravním přestupkem, který je odměňován odběrem bodů z řidičova konta, skutečnost, že nejedete motorovým vozidlem jaksi zákon nerespektuje.
30. 08. 2009 | 22:42

Amigo napsal(a):

Z vlastní zkušenosti - jízdě na kole po Praze jsem již naprosto propadl. Někdy dokonce hledám důvod, proč někam jet...Tu mi dojdou vonné tyčky, tu čaj a v klidu nasednu na kolo a jedu. Současně cestování na kole po Praze znamená velkou školu klidu. Například nová stezka po náplavce pod Železničním mostem - pěší si ji oblíbili a často se tu ledabyle plouží. Nejprve jsem na ně cinkal, ale už mne to přešlo a objedu je po kostkách nebo přibrzdím. Osobně mám mnohem lepší pocit, než když přede mnou uskakují s hrůzou v očích. Zjistil jsem, že není ideální jet příliš rychle - člověku se pak nechce brzdit a stává se podobným automobilistům. Za tím účelem jsem pořídil městské kolo. Má jen tři převody a rychlost není značná, avšak pocit z jízdy skvělý. Právě v Kodani jsme obdivoval dámy na kolech s rozpuštěnými vlasy...V Praze zatím převládají mezi cyklisty maníci v dresech, kteří mají do toho dupou...Ještě čekám na svou krevní skupinu:)
A jsem rád, že někdo konečně něco napsal o ježdění na kole v Praze. A pak taky, že snad Zelení pro tuto oblast něco dělají a také proto jsou mi blízcí. Snad, že by pan Sedláček mohl být ministrem financí za Zelené:) Někdy za 20 let, až se tu uklidní antiZelení. Mějte se moc pěkně.
31. 08. 2009 | 00:02

Důchodce68r napsal(a):

Safra, safra, safra porte, pane Sedláčku, vy jste býval přece ekonom. A taková nejistá doba, taková nejistá budoucnost. Asi už jste s tím praštil. Nebo jste už bez práce nebo jdete od fochu?
Kdo nám teď napoví, jak to s tou krizí bude pokračovat?
31. 08. 2009 | 04:04

Ládik napsal(a):

Prahu bych zrušil.
31. 08. 2009 | 06:47

DDD napsal(a):

Taky jezdím po Praze občas na kole, velmi obezřetně od střetu s dodávkou a několika zlomených obratlů. Problémy nejsou jen dva.
V současnosti budované stezky jsou často projevem vyložené demence. Ćervený pruh o šířce 70 cm mezi dvěma pruhy svištících aut asi bude zajímavý jedině pro dárce orgánů.
V Praze se kola hojně kradou, takže netuším, co s kolem udělat v cíli cesty. Příklad s cestou od Muzea na Malostranské náměstí značně pokulhává, protože pophyb na kole je po centru v podstatě ilegální vzhledem k častým pěším zónam a veleužitečným strážníkům městské policie, kteří to dají případnému cyklistovi náležitě "sežrat". S nostalgií vzpomínám na krásná 80. a 90. léta, kdy bylo možné jezdit na kole i v přírodě. Pak s typickou českou tolerancí přitlačilo KČT a jiné milé organizace a dnes je cyklista nepřítel číslo jedna. Vadí pěším turistům, vadí myslivcům... mě samotného dokonce ohrožovali nadlidé (myslivci) zbraní a teréním autem přímo na cyklostezce (bývalá tanková střelnice u Kuřivod) taková místní forma demokracie - "turistů" je víc, tak cyklistům ukážou (nejlépe je zakázat, můžou jezdit po silnici). Myslivci maj kliku v parlamentu, tak si můžou dělat co chtějí ... asi by se cyklisti měli taky zorganizovat a začít honit rutisty a radní s holemi (na kolech je jistě doženou).
31. 08. 2009 | 07:07

Pavel napsal(a):

S panem Sedláčkem souhlasím. Základní problém u nás je nedostatečná podpora cyklistiky jako jedné z forem městské dopravy (nemluvím o rekreační cyklistice, což je úplně jiná kapitola). Všude v civilizovanější Evropě (slovem civilizovanější myslím tu část, která měla to štěstí, že se vyhla 40 letům komunismu) je považována cyklistická doprava za zdravou alternativu k individuální automobilové dopravě a je náležitě podporována. A není to už zdaleka jenom Holandsko a Dánsko, ale dnes už třeba i spousta francouzských měst, Londýn, Německo, Rakousko atd. Jinak podotýkám, že v Praze se už v tomto směru začíná trošičku něco měnit k lepšímu, zatímco u nás v Brně se nepohlo vůbec nic a do centra města nevede jediná cyklostezka.
31. 08. 2009 | 07:53

bubalus napsal(a):

Díky moc za článek!

K výtkám ohledně cyklistiky v Praze přidávám totální nedostatek stojanů/parkovišť pro kola. Průjezd centrem je adrenalinová záležitost, naštěstí mám ale jen dobré zkušenosti.

S tou Kodaní, sem se chtěla ohradit, ale máte recht, minimálne ve Studienstraede žádnej cyklo pruh není :-) jenže tam je člověk na kole tak v přesile, že se fakt aut bát nemusí.
31. 08. 2009 | 13:47

poťouchlík napsal(a):

I ptal jsem se kamaráda.
Proč nezlikviduješ tu starou Avii a nekoupíš nějakou šikovnou dodávku ??
I povídá: Víš jak nas..u cyklistu když ho předjíždím, zaroštuju a ten černej mrak mu fouknu do xichtu ? A pravda, to co mu leze z výfuku je něco jako produkt vojenské dýmovnice. Kamarád nazývá cyklisty silničním plevelem a nemá je rád.
Taky řešení.
31. 08. 2009 | 14:52

Tereza napsal(a):

Moc hezky a pravdivě napsané, děkuju za milý článek a za to, že jste o tom napsal.

Tereza
31. 08. 2009 | 16:52

dája napsal(a):

To argun:
V mé poznámce o stavu dopravy v naší matičce stověžaté v porovnání se situací v Londýně mi nešlo o rychlost či pomalost v realizaci dopravních staveb, ale o fakt, že díky drastickému mýtnému za vjezd do města neznají Londýňané nekonečné kolony pomalu se pohybujících či vůbec nepohybujících aut, což rovněž znamená, že před lety pro Londýn tak typický nedýchatelný smog je minulostí a cyklista si jízdu i po City může opravdu užívat.
01. 09. 2009 | 21:35

Martin napsal(a):

Můžu potvrdit za Brno - průjezd městem je taky adrenalin. O prázdninách to ještě jde, ale teď to bude jen horší...

Kolo rychlejší než MHD a pokud si můžete najít nějakou tu svou cestičku do práce a máte tam sprchu, tak určitě čas ušetříte.

A pokud máte to štěstí, že bydlíte i pracujete někde na okraji (což je při velikosti Brna docela pravděpodobné), je lepší si trochu zajet a vzít to parkem, lesem a mezi poli - a tam už budete mezi svými.

Díky za pěkný článek.
02. 09. 2009 | 16:33

jirka napsal(a):

Cyklistika je výborné řešení pro léto, ale co v zimě když je "kalamita jak na Sibiři, 3 centimetry sněhu a u Muzea 4" ???.
02. 09. 2009 | 22:28

Luboš napsal(a):

Hmm,fakt duchaplné..Tenhle blog by mohl klidně psát i prodavač v supermarketu.Tolik "myšlenek",až se mi hlava zatočila.
03. 09. 2009 | 13:25

westly napsal(a):

Idealní je jezdit ve dvou na kolech. S prípadným píchlím kolem vam kamarad pomuže a místo 15 minut opravy jste na 11. Ty 4 minuty k dobru můžete použít třeba k sehnání lepení po té Praze .. To já tady v našem malém městečku musim vozit vše v batohu :)))))
Ale zklamání, že nic z ekonomiky - tešil jsem se.
03. 09. 2009 | 14:53

KBRABEC napsal(a):

zrušit tramvajenky a zavést autojenky
03. 09. 2009 | 20:46

Nikola napsal(a):

Dobrej clánek:-))Ráda bych jezdila na kole do centra.. ale z Hostivare ?? mam z toho trauma.. dost nebezpecna zalezitost,nemyslite?Na Malé Strane jsem Vás videla jak si to štrádujete pod Karlovým mostem a s usmevem na rtech.No doslova nadšen z jizdy:-)Kdybych bydlela tam ,urcite bych taky do toho sla:-))
07. 09. 2009 | 23:49

Varhola napsal(a):

Svet je prosty a nespravedlivy. Ti co neco chteji, chteji to na ukor sama sobe nebot kdyby byly v prevaze stali by se sami sobe prekazkou. Jeslize chceme neco pretvorit musime definovat cil. Cilem lidi, kteri radi jezdi po meste na kole, je mesto kolem prujezdne. Mesto ale neni nafukovaci. Musime tedy pocitat s tim ze v jednu chvili nas bude moc. To je koneckoncu nas cil. Pak se situace obrati. Mesto bude neprujezdne pro auta. Musime tedy pocitat s tim ze tim par lidi naserem. Kolik lidi to bude a jaka bude jejich natura navime. Budeme muset cekat jak to dopadne. Kazdy z nas neco dela a neco chce. Kazdy z nas chce vsechno. Kdo z nas je svaty? Kdo z nas hodi kamenem?
08. 09. 2009 | 09:40

SiDi_13 napsal(a):

Je to fakt. Z Hvězdy na Albertov by se to dalo stihnout za 10-15 minut. Tramvají je to 35. Tohle si říkám celý rok a pořád jsem si kolo na kolej nedopravil. Asi je to tím, že si stejnak kupuju tramvajenku kvůli nočním výletům za zábavou a hlavně kvůli bezpečným návratům. Taky se mi moc nechce jezdit na kole v zimě a dešti .... to je v podstatě jeden celý semestr. No a tak lenost nakonec přece zvítězila, jak už to v pohádkách bývá. Nicméně tleskám Vám, stejně jako jsem tleskal Liškovi.
14. 09. 2009 | 21:44

E. Butor napsal(a):

Vážený pane Sedláček.

Chci Vám poděkovat za Vaše články. I když se vyjadřujete k dosti vážným tématům, děláte to vždy s nadhledem a vtipem. A vždy mě dokážete rozesmát svými postřehy.... Díky za za úsměv, který přinášíte.
14. 09. 2009 | 22:33

Vratislav Filler napsal(a):

Targus:
- Parkování kola je skutečně problém, který Praha prakticky neřeší. Když ale máte dobrý zámek a málo atraktivní kolo, není problém (více viz http://www.prahounakole.cz/... )
- Za dopravní přestupek spáchaný při jízdě na kole body sebrat nelze.

DDD:
- Pěší zóny v centru Prahy mají povolenou jízdu cyklistů, nikdo vás tedy nemohl pokutovat.
- Červený pruh není cyklostezka, je to vyhrazený pruh pro cyklisty v běžném provozu. Více http://www.prahounakole.cz/...
02. 10. 2009 | 10:53

MBT Shoes napsal(a):

stejný průběh, stejný příběh, stejný počet učedníku, stejný osud a vykonávání zázraků, stejní vyvolení a stejná smrt a
21. 12. 2009 | 19:52

air force shoes napsal(a):

svyrazne vyplati nakoupit v zahranici cokoliv. A snad nebude nikdo tvrdit, ze rozvoj CR ja zavisly na exportu a nikoliv dovozu. a mys. Vysledek je pak takovy, ze pro kazdeho, kdo alespon trochu oNechme se proto prekvapit, kolik firem dokoze v prubehu pekulanty na burze je velmi snadne prehrat menu malinke CR a napakovat se na ukor ceskych lidicek hrou na prehrati a oslabeni meny. Silni hraci hraji s CNB hru na kocku vlada nejaky svetovy jazyk se
11. 01. 2010 | 18:07

cartier cpcp napsal(a):

happy to come here
24. 03. 2010 | 04:36

cartier libre napsal(a):

They weren't looking to make a lanieres political statement or to be pioneers of gender liberation.
26. 03. 2010 | 08:18

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy