Velká omluva aneb Master Yoda vs. ekonomové

19. 10. 2009 | 17:40
Přečteno 6017 krát
Předevčírem meteorologové předvídali, že bude ve středu sněžit. A včera na okna opravdu ťukal pomrzlý déšť. Každý meteorolog vám ale řekne, že předpovědi na dobu delší než pár dnů nejsou víc než odhadem. A občas nevyjdou ani ty krátkodobé.

Ekonomové na tom nejsou o niclépe. A možná Jan Macháček není daleko od pravdy, když žádá, aby se veřejnosti omluvili za to, že nedokázali předpovědět krizi.

Svět bez tajemství

V obecné hladině je třeba se omluvit a to zejména za to, že jsme budili dojem, jako bychom dokázali předvídat budoucnost. Odhady byly úplně jiné, než následná realita. Pokud se ekonomie pasovala na vědu, která má co činit s prorokováním budoucnosti, je dobře, že dostala takovou lekci.

Dost dobře dokážeme předvídat předvídatelné, jak by ne, ale nikoli zlomové, natož nepředvídatelné události. I matematika dokáže derivovat jen hladké funkce, pokud funkce není hladká, nelze v bodě byť mírného zlomu derivovat vůbec.

Předvídat nepředvídatelné je protimluv. Nikdy toho nebudeme schopni, a to z definice, protože nepředvídatelné je prostě nepředvídatelné. Navíc kdyby se o krizi předem přesně vědělo, vůbec by nenastala, jak zdůraznil filozof André Glucksman v pondělí na Foru 2000. A já přidávám otázku, zda bychom si přáli žít ve světě, který je dokonale předvídatelný a dokonale matematizovatelný a skvěle modelovatelný.

Chceme svět bez tajemství, překvapení, svět bez nejistoty? Celé podnikání, a vůbec bytí na světě, je přece nakládáním s nejistotou. Každý vynález je nečekaný, každé zklamání zklamáním.

Osobně jsem nikdy v jednoduchou nebo složitou matematickou modelovatelnost světa nevěřil, ač si matematiky vážím a bavila mne. Pozdější praxe, třeba na ministerstvu financí, mne v tom jen utvrdila. Matematika může být jen více či méně užitečnou abstrakcí. Modely prostě pořád zůstanou modely, ničím víc nikdy nebudou. To proto, že realitu jednoduše nelze dost hodnověrně simulovat. Naštěstí, chtělo by se říct.

Budoucnost dnes!

Vidět budoucnost uměl například Master Yoda z Hvězdných válek a i ten přiznával, že je "difficult to see the future is". Dokázala to i vědma z Matrixu nebo tři prorokyně z filmu Minority Report. Uměli to i proroci ze Starého zákona. Ale ani ti všichni to neuměli nikdy dokonale.

Mezi teology se už po staletí ohnivě diskutuje, zda budoucnost vůbec zná a může znát sám Bůh. Kdyby někdo hodnověrně předpovídal útoky z 11. září 2001, nikdy by k nim nedošlo, jak podotýká autor knihy Černá labuť Nassim Taleb. Byla by z toho dnes jen nějaká úřednická regulace cosi zakazující, na kterou by všichni nadávali jako na zbytečnou. Paradoxně tedy účinná opatření málokdy dojdou uznání, neb si nikdo nedokáže dostatečně barvitě představit, čemu přesně vlastně dokázala zabránit.

Po sociologii se předvídání budoucnosti nechce (kdo tušil úpadek Sládkových republikánů a nedávné opětné zviditelnění extremismu?). Po politologii nikdo nechce, aby předvídala nálady politiků (kdo tušil český vývoj ratifikace Lisabonské smlouvy, jarní pád vlády nebo současnou politickou krizi?) Jen po ekonomech se neustále chtějí odhady vývoje budoucnosti. Naše chyba byla, že jsme je poskytovali příliš sebevědomě. Jen si představte, kolik mozků a miliard se asi věnuje na odhad vývoje cen ropy. Dodnes nevíme a vědět nikdy nebudeme.

Je třeba se jednoznačně omluvit za to, že jsme více nezdůrazňovali, že budoucnost nemáme na dlani ani v modelu. Lidé jsou svobodní, toť přece základní víra ekonomie. A tedy těžko předvídatelní.

A na závěr otázka do pranice, jejíž budoucí výsledek neznám: Měli by se ekonomové stáhnout a přestat předpovídat?

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Stan napsal(a):

Ekonomové by se měli stáhnout. Z kůže.
19. 10. 2009 | 17:49

Ládik napsal(a):

Jste agnostik. Jako Kant.
19. 10. 2009 | 17:52

Pepa 3 napsal(a):

Pane Sedláčku, něco mi tu nehraje. Jestliže totiž se chcete vy a ostatní ekonomové vyvléci z toho, že byste měli s určitou mírou přesnosti - a to dosti vysokou, protože v podstatě téměř všechno už tu bylo - předvídat budoucí vývoj a přitom chcete být u vesla a všem radit, co dělat, tak si myslím, že odporujete sami sobě a skutečně jste zbyteční. Co mi řeknete například k situaci, kdy všem, kromě našeho ministra financí - navíc nejlepšího v rámci EU - bylo před rokem jasné (i naprostým laikům!) že nastává krize a dojde k útlumu či spíše k výraznému poklesu, přesto předloží rozpočet postavený na růstu 4,9%? Jak mi odpovíte na to, že na obrovském propadu státního rozpočtu se podle zveřejněného odhadu podílí opatření doporučená slavným NERVem téměř 60 miliardami Kč? (Kde jsou ta pracovní místa, která podstatná část těchto opatření měla vytvořit nebo zachovat? Zeptal jste se některého z podnikatelů, který výrazně ušetřil například na snížených odvodech na SP nebo odpisu DPH na luxusní auto kolik přijal nových pracovníků?)
19. 10. 2009 | 18:39

Karel napsal(a):

Možná, že není průser, že nevíte.

Průser, či spíše nesolidnost je, že si velká část z ekonomů hraje na to, že VÍ.

VÍ, ale tak kulový.

Situace, kdy nejen mladí jupíci si hrají na analytiky, kdy se principy MIKROEKONOMIE z ideologických důvodů mediálně tlačí do MAKROEKONOMIKY přes tyto jupíky, je velmi nedobrá.

Chybí dobří a ideologiemi nezatížení Národohospodáři, tedy alespoň v mediální mainstreamu.

Při dobré vůli mohli být David Marek, Pavel Kohout a spol. dobrými účetními. Ne, oni ne.

Oni si se svou chabou výbavou troufají popisovat tak složité jevy jako ekonomické procesy bezesporu jsou.

V situaci, kdy loni před rokem mnohé průmyslové firmy hlásily propady zakázek o desítky procent, vyhlídky byly hodně podobné a v zahraničí jak by smet, tito lumeni předpovídali růst HDP + 3 až 4%.
Kouzelný Kalousek + 4,8%. Co dodat?

No tak Vám zbyla cesta do Finska, Váš talentovaný kolega Zámečník si z toho jako progresivní poznatek odnesl, že je třaba u zahraničních filmů odstranit dabing a pod. pokrokové rady. Kolega Bureš z Pošty hlásá nové technologické objevy jako další zdroje růstů, ...
Přiznávám se, že tady mi zůstává rozum stát. A asi nejen mi.

Mezitím se z hlavních ANALYTIKŮ společnosti stali hlavní EKONOMOVÉ.

Pane Sedláčků, jak příznačné.
19. 10. 2009 | 18:42

Karel napsal(a):

To Pepa 3 :

Myslím si, tady si dovolím předjímat dopředu, že pan Sedláček neví, kolik pracovních míst se ušetřilo těmito skvělými radami z NERVu.

V NERVu se hlavně hájily zájmy určitých skupin, prezentovaly se pevné ideologické postoje, a hlavně to je skvělá možnost sebeprezentace pro týpky jako Kohout, Dlouhý a spol. (nemyslím si, že všichni, kdo byli v NERVu tam byli z důvodu jako Kohout a spol.)
19. 10. 2009 | 18:46

myrta napsal(a):

Pane Sedláček ,vy jste to ,kdo neobhájil zkoušku,že?Nemohl jste si ji koupit?Když už jste byl v NERVu....Proč jste tam vlastně chtěl,nechal se jmenovat,když teď se za to omlouváte?Bylo to finančně velice výhodné?
19. 10. 2009 | 18:55

Greyhound napsal(a):

Problém nevidím v tom, že se ekonomové snažili předvídat "nepředvídatelné". Skutečným problémem je, že ekonomové nebyli schopni včas identifikovat chyby ve svých myšlenkových postupech (třeba by ke krizi ani nemuselo dojít). Jinými slovy, krize nepřišla najednou z ničeho nic. Šlo o dlouhodobou kumulaci problémů, které vyústily v tento hospodářský pokles. Z tohoto úhlu pohledu krize přispěla k vyvolání širší diskuze nad důležitými otázkami směřování celé ekonomie. A důkazem je třeba právě tento příspěvek.
19. 10. 2009 | 18:59

Emissary napsal(a):

Třepete jen nesmysly, Sedláčku.

Budoucnost nelze předpovídat, ale lze ji předvídat. A to jsou dost odlišné pojmy. A kdybychom Newtonovou fyziku vzali doslova, pak lze i předpovídat. Protože když známe polohu částice v časoprostoru, můžeme od ní odvodit polohu jiné částice. Takto to ovšem funguje jen teoreticky a není záruka, že to platí. Příště se zbytečně nebičujte.
19. 10. 2009 | 19:03

Pavel napsal(a):

Tak si to tak neberte, pane Sedláčku. Stačí nastudovat teorii chaosu (je na světě už pár let a je docela propracovaná) a uvidíte, že předpovídat lze jen trochu a na krátko, což je jasné i bez teorie. Ale ta teorie to pěkně zdůvodní :-)
19. 10. 2009 | 19:13

myrta napsal(a):

A omluví se také Kohout,Dlouhý a spol.?Že jste byli k ničemu? A vrátíte peníze?To by bylo morální a nejvýš čestné!
19. 10. 2009 | 19:24

Emissary napsal(a):

No vidíte, Sedláčku,

já Vám to říkal. Od myrty to máte jako na tácu. Dokonale využil(a).
19. 10. 2009 | 19:30

myrta napsal(a):

Ahoj rejlíku,nepletu se ,že?
19. 10. 2009 | 19:34

karelhá napsal(a):

Musím se p.Kalouska zastat, ač jsem s ním nikdy nemluvil a tudíš se mi se svými strategickými národohospodářskými úvahami nesvěřoval..
Založení rozpočtu na růstu +4,9% není chybou ale geniálním krokem pana Kalouska a důkazem, že chtěl katastrofální problémy ve státě zásadně řešit. Ale to není pochopitelně možné za rovnovážného stavu, kdy vše jakžtakž funguje a když katastrofální problémy jsou v nedohlednu. Přes veškeré předchozí úsilí vlád ve snižování odvodů daní, odvodů sociálního a zdravotního pojištění a při současném urychlování čerpání ze všech účtů ekonomika státu prokazovala nečekanou zbytnělost a setrvačnost. Ani přicházející krize rozpočty nijak výrazně nenarušovala.Vždyť ještě loni byl i na důchodovém účtu přebytek.
A je přece každému jasné, že pouze až při výrazném schodku státního rozpočtu je nutné a možné přistoupit k radikálním krokům a řešením. Ať už se jedná o záchranu schodkového zdravotnictví privatizací zdravotních pojišťoven,o záchranu rozpadajícího se podfinancovaného školství zavedením školného i záchranu důchodového systému vstupem soukromého kapitálu, atd.
19. 10. 2009 | 19:44

ewert napsal(a):

Docela pěkný článek. Rád bych si ale dovolil zkusit odpovědět na otázku "Měli by se ekonomové stáhnout a přestat předpovídat?". Je otázka, jak to berete. Už jen ze slova odhad je jasné, že se jedná o něco nejistého. Můj dojem je, že ekonomové dokážou dělat odhady poměrně dobře, vlastně velice kvalitně. Problém je v jejich interpretaci. Je třeba si uvědomit, že odhad děláte na základě trendů, nějakých předpokladů a celkově aktuální situace. To, že se stane něco nečekaného, to nikdo předpovídat nemůže, jak už ostatně bylo v článku zmíněno. Můžete plánovat, co všechno budete dělat ve Španělsku, až tam přijedete autobusem, ale pokud do vás napálí kamion, tak bude samozřejmě všechno jinak.

Ohledně těch modelů. Myslím, že se určitě nejedná o nějaký soumrak, nebo něco podobného. Modely jsou určitě vhodný doplněk pro různé ekonomické analýzy, nicméně pro odhalení některých nesrovnalostí na trhu je třeba to doplnit i čistou lidskou úvahou. Což paradoxně hraje do karet zase ekonomům :-)

Mimochodem k tlaku na předpověď cen ropy. To je něco jako že mnoho lidí chce, aby uměli předpovídat čísla sportky. Čím reálnější se cíl zdá a čím vyšší jsou zisky, tím větší je žádanost takové informace. Myslím, že ta studená sprcha, která přišla, by mohla vnést zase trošku racionality na trhy a tím zase o něco zefektivnit alokaci kapitálu. Nicméně i toto mohl být spíše následek monetární politiky, proto je třeba i tyto chyby řádně zanalyzovat.
19. 10. 2009 | 19:45

Emissary napsal(a):

Pro: myrta

Pleteš a strašně. Kromě toho nevím, kdo jsi.
19. 10. 2009 | 19:48

ewert napsal(a):

Karel: Myslím, že trochu zaměňujete pořadí těch informací. Propady zakázek o desítky procent, to bylo později než "před rokem touto dobou". Navíc rozpočet, to není věc, nad kterou v sobotu večer sednete a v neděli odpoledne je hotovo.
19. 10. 2009 | 19:50

myrta napsal(a):

Emissary:pletu se,dobře a proč "strašně"?Co víš o Rejlíkovi?Kdyby nic,tak se nemůžu plést"strašně",ne?
19. 10. 2009 | 19:55

Emissary napsal(a):

Pro: myrta

Pánaboha, proč si někteří lidí myslí, že jsou víc. Navíc s úplně převrácenou logikou. Co ty trapné narážky, které jsem vysvětloval déle, než je vzdálenost Země od galaxie Pegasus, ale v čase světelných let?
19. 10. 2009 | 20:02

Pepa Řepa napsal(a):

Pane Sedláčku
nikdo není prorokem ve vlastní zemi, natož na vlastní fakultě.

Máte dva neodpustitelné hříchy.

1.Hlásáte, že ekonom někdy neví.
Ekonom přece ví všechno a vždycky.

2. Napsal jste knihu, na kterou oni nemají. Šup do prváku.
19. 10. 2009 | 20:18

Karel napsal(a):

To Ewert -

před na podzim rokem začaly velké zahraniční firmy rušit zakázky nasmlouvané do konce roku 2008 a samozřejmě na rok 2009.

Na západ od nás začaly mít některé segmenty už v létě 2008, převážně souvisejími z velkými investicemi jako stavby,infrastruktura, velké technologické celky apod., velké problémy.

Konkrétně na podzim září jsme začali dostávat zprávy o rozpadajícim se trhu v USA (už dříve, ale nechtěli o tom mluvit)a Španělsko. Bylo otázkou časy,kdy se tento průser vzniklý z kvalitních a dobře prodaných CDS papírů přelije do EU.

V situaci, kdy na západ od nás to vnímali plnou silou, a kdy česká silně exportní ekonomika (hlavně směrem na západ jako dodavetel většinou neklíčových segmentů) žije z vazeb na toto prostředí, mimo jiné 30 % HDP vzniká u nás v průmyslu - přijdou chemik Kalousek a Říman s TVRZENÍM, že ČR zůstane ostrovem stability.

Kohout doporučeje nakup akcií.
David Marek vydává prognózy růstu HDO na rok 2009 + 3-4% atd. (Můžete se podívat co mu tento článek v HN psali už tenkrát lidé nejen z výrobní sféry).

Kocourkov.
19. 10. 2009 | 20:30

Pepa Řepa napsal(a):

Havelka
skvělé linky
19. 10. 2009 | 20:32

Karel napsal(a):

Pane Sedláčku,

tak jste si z nás udělal ZADEK.

Ale jste přece nadějný ekonom, aspoň to občas někde píšou.

Stačí se projet na kole, objevit se na večírku, lidově promluvit v TV - a hle mladá spása české ekonomiky je tu.

Navíc Vaše knihy plné mouder o tom, jak není potřeba dalšího ekonomického růstu, a je to tady.
Ne, že bych horoval pro nekonečný ekonomický růst, jen nějak nevím, čím ten ekonomický růst (tedy do roku 2008 v EU) nahradit. Mimo jiné - napoví Ty Vaše filosofické tirády, jak udržet slušnou životní úroveň většinové populace např. v EU bez onoho růstu?
Samozřejmě další otázkou je - co si každý pod slušnou životní úrovní představuje. V mých představách je, že u většiny ekonomicky činné populace nepůjde prudce dolu.
19. 10. 2009 | 20:40

Miroslav Pivoda napsal(a):

"Osobně jsem nikdy v jednoduchou nebo složitou matematickou modelovatelnost světa nevěřil"

Proč to ekonomové učí a zkouší z toho studenty na školách, když tomu nevěří? A proč jsou zkoušky a diplomy za pochybnou makroekonomii vstupenkou do byznysu a akademické kariéry?
19. 10. 2009 | 20:41

ewert napsal(a):

Karel:
Nemám teď čas hledat čísla, ale ten opravdový průšvih, kdy se reálně ta panika rozeběhla byl po pádu Lehman Brothers. Ale samozřejmě stavební průmysl měl problémy už dřív a to už z podstaty věci, že šlo především o krizi s bydlením. Takže neříkám, že nemáte lepší údaje než já, ale poklesy zakázek v řádu desítek procent, to mi před pádem Lehman přijde nereálné.

Průser byl spíš z CDO resp. MBS, CDS až sekundárně. V tomto zase nesouhlasím v tom smyslu, že problémy s CDO se projevovaly naopak o něco dříve a to nahodile v zásadě po celém světě.

Ohledně těch politiků, myslím, že zaměňujete prohlášení o finanční a hospodářské krizi.

K tomu doporučení nákupu akcií, nečetl jsem ho, ale vzhledem k tomu, jak přemrštěný byl propad akcií to samozřejmě signál k nákupu byl. Navíc jste nemusel nutně příliš prodělat vzhledem k nynějšímu růstu.

Opět k předpovědi Davida Marka nevím kdy přesně to bylo. Navíc musíte brát v úvahu to, že předpovědi neuděláte z dojmů a už vůbec nemůžete obejít nějaký reprezentativní vzorek podnikatelů. Musíte se spoléhat především na statistiky ČSÚ a ty nevycházejí každý den nové.
19. 10. 2009 | 20:46

Emissary napsal(a):

A všichni se pletete. Na ekonomickou recesi má vliv psychika lidí a její příchod je někdy dobré popírat, protože přichází pak davová psychóza a ta situaci jen zhoršuje. Není nic lepšího a účinnějšího na příchod krize, než je davová psychóza, zvláště v tomto světě, v kterém jsou informace velmi rychlé a neskutečně provázané. Média, politik nebo jeden MIT hacker může vyvolat klidně pád banky mezinárodního významu. A když je to relevantní, pak pády pokračují jako domino.

Dobrou noc, večerníček. :)
19. 10. 2009 | 20:49

Karel napsal(a):

To Ewert -
Tímto končím debatu s Vámi. Lžete. Snahou přemalovat slova na prý finanční a ne hospodářskou (mimochodem - dá se oddělit finanční a hospodářská krize?), která Kalousek jasně NĚKOLIKRÁT prohlásil, ztrací pro mě debata s Vámi kredit.
Kalousek :

HN: Dorazila tato krize do Česka?

Americký trh je obrovský, takže se ta infekce šíří do celého světa. Hovořit o krizi u nás je naprostý nesmysl: žádná tu není.

HN: Není to ale jen otázkou času?

To mohu vyloučit. Neznamená to ale, že to nebude mít žádný dopad na českou ekonomiku. Už na jaře jsme počítali s ochlazením ekonomiky z předchozího růstu 6,5 procenta na tehdy ještě konzervativních 4,8 procenta.

http://hn.ihned.cz/c1-28777...
.
.
JEŠTĚ K TOMU MARKOVI. To byl skutečně ZLATÝ hřeb na konci listopadu 2008.

Česká ekonomika: tři scénáře pro tři roky
http://blog.ihned.cz/c3-308...

PS.
Přečtěte si komentáře pod tímto článkem tohoto tehdy ještě "Analytika" od "Neanalytiků".
19. 10. 2009 | 20:58

ewert napsal(a):

Karel: Samozřejmě že hospodářská a finanční krize jsou diametrálně odlišné pojmy. V případě jednoho se totiž má smysl bát o své úspory v bance například ...

Jinak uznávám, že odhad z přelomu září/října 4 % se ukazuje nyní jako přehnaný. Pořád ale platí, že si nemůžete čísla vycucávat z prstu a že se hold musíte řídit daty, která máte.
19. 10. 2009 | 21:14

Kalousek napsal(a):

Ewerte, Ewerte, děláš mi radost !
Internet je ale bestie, pamatuje si i to co jsem řekl.

HN: Snížili jste odhad růstu v příštím roce na čtyři procenta. Kde berete jistotu, že se odhady nebudou dál snižovat, až nakonec zjistíme, že jsme na nule?

Kalousek :
Čtyři procenta je odhad z konce září. Třeba to na konci listopadu bude 3,5 procenta, třeba víc. Poctivě vám řeknu, že ani na začátku příštího roku nebude možné přesně stanovit, jak ekonomika poroste. Jsou teď mimořádné turbulence. A nejde jen o vývoj ekonomiky, ale i o chování podniků a spotřebitelů. To my prostě nedokážeme odhadnout. Lidé, ovlivnění tučnými titulky o krizi, mohou omezovat spotřebu iracionálně. Ale záporný růst a následná recese Česku rozhodně nehrozí. A pořád porosteme rychleji než eurozóna.
PS.

Ewerte, důsledně oddělovat příčinu a následek nebo obecně souvislé jevy to umí malé dítě. Ve škole by ho to snad mohli trochu odnaučit.
19. 10. 2009 | 21:24

Baba napsal(a):

Vítězové dvou míst pro Českou republiku na premiéru 3D filmu This is it jsou již známi. My zdraví fanouškové budeme mít příležitost zřejmě kolem Vánoc, možná po Novém roce.
19. 10. 2009 | 22:04

červ napsal(a):

Tady jde i o jinou zásadní potíž:
Pokud jste kvalifikovaný ekonom,tak jste nemohl přehlédnout v literatuře milionkrát opakované konstatování,že nejryzejší kapitalismus nejtěsnějším způsobem souvisí se státem-ekonomicky.I bez regulace.Subvence,zakázky,investice,daně,...
Odrazem toho bylo,že i socialismus zaváděl v sobě tržní ekonomiku:sovětský NEP,Čína.
Jenom úplně nepatřící do ekonomie "neoliberalista" může jít proti tomu konstatování,stavět se slepým.
Ale teď bych mohl navázat na k Vám sousední blog Radka Johna o bankrotu v ČR.Je všeobecně známo,že jen v těch zemích,kde použili správnou makroekonomickou a monetární metodu se ryzí kapitalismus nehroutí do bankrotu.Náš dnešní stav je horší než v Evropě.Ta už z krize víceméně vylézá.Totéž USA.Chyba je v našich ekonomech.Nelze ji nikam přenášet.
19. 10. 2009 | 22:07

Baba napsal(a):

Aha, tak prý jen dva týdny. Takový nadšenec asi nejsemn.
19. 10. 2009 | 22:07

entp napsal(a):

Souhlasím s autorem, pokud se pohybujeme v rámci současného ekonomického paradigmatu. Ale co se pane Sedláčku stane, když změníme některá paradigmata? Představte si takový divný svět,kde:
1) peníze nebudou "fiat" ale budou vznikat v okamžiku transakce(viz kniha Bernard Lietaer: Budoucnost peněz)
2)půjčky budou bezúročné
3)nebude existovat "globální kasino"
(= místo toho, aby prakticky všechny ekonomické vztahy byly win-lost, budou win-win)
Jak by to pak bylo s převídatelností ekonomického vývoje? Byly by krize?
19. 10. 2009 | 22:19

Gerd napsal(a):

Pane Sedláčku,
srovnáváte ekonomy s meteorology. Po meteorologovi také nechceme předpovědět, zda po podzimu přijde zima, ale rozpoznat podle jím měřených teplot a dalších atmosférických pozorování, že zima nastává a bude tak i v nejbližší době. pokud se ráno probudím a zjistím, že je na teploměru záporná teplota, už nepotřebuji žádnou předpověď a oprávněně nadávám, že meteorologové nebyli o prá dní - týdnů předvídavější než zbytek populace.
Rovněž tak po ekonomech a analyticích nechceme sdělení, že po období konjunktury přijde jrize, ale podle měřených příznaků sdělit, krize je tu! Místo toho nám všichni svorně nalévali optimismus do žil, vč. Kalouska, aby lidé nešetřili a utráceli vesele dál. V tomhle všichni ekonomičtí věštci hanebně selhali a těch pár, kdo měli jiné názory, byli umlčeni optimistickou většinou, ke které řadím i vás, p. Michla a p. Kohouta. Stačí si přečíst blogy z té doby.
Hezký večer
19. 10. 2009 | 23:56

Jedla napsal(a):

Chtěl bych po ekonomistech (Vás k nim na základě předchozích blogů nepočítám), aby buď přestali existovat (a věnovali se třeba ekonomii, a nebo se zapojili do ekonomiky, a to tak, že prací) - a přestali nás balamutit ideologií klausismus-ekonomismus, a nebo se omluvili za to, že z života lidí soustavně dělají komoditu a z politiky služku ekonomiky.
Je to naopak, uspořádáme-li si společenství (polité techné --> správa obce (polis) --> politika), zlepší se podmínky pro lidi, lidé svojí prací pozvednou ekonomiku. Představa, že politika musí dělat služku ekonomice (a na luxus veřejných služeb, bezpečí, spravedlivých a rychlých soudů, zdraví a přežitelného životního prostředí, kvalitního školství, veřejnou infrastrukturu atd. nám PAK, JEDNOU, MOŽNÁ, v nekonečnu, ta ekonomika vydělá /nepřijde-li krize/) znamená pokřivený pohled na svět, člověka i lidskou společnost, jehož důsledkem je jednostranná preference lidí dravých, predátorů uvnitř vlastního druhu, negace lidí slušných, společensky prospěšných (není totéž co úspěšných), altruistických.
20. 10. 2009 | 09:36

sorry napsal(a):

Osobně se mi nelíbí třeba,že člen NERVU Sedláček často píše silně defenzívně.Souhlasím s ním pouze v tom,že ekonomických filosofií je mnoho a vybrat je možno špatně.Ale ruku na srdce:
ekonomové Nervu mají lepší šanci se stát dobrými ekonomy kapitalismu a ukázat se v dobrém světle před veřejností,než měl Klaus v r.1990 a později.Proč?
Protože Klaus řídil ekonomii v době,kdy se ze značné části živelně proměňovaly dodavatelsko-odběratelské vztahy socialismu v tržní vztahy kapitalismu.Nebylo to podchyceno účetnictvím.Nyní ale po dvaceti letech intenzívní privatizace nastoupila krize.
To je právě šance pro ekonomy Nervu.Díky ní mohou vidět celou ekonomiku "v řezu",díky jakési přirozené vivisekci.
Mohou do ní v souladu se společností kvalifikovaně zasahovat.Mohou začít chápat její mechanismy v praxi.
To je o mnoho lepší výchozí pozice pro ekonomickou průpravu než měl kdysi Klaus,který na počátek rozvíjejícího se tržního hospodářství byl nucen vzhledem ke svým funkcím v státní byrokracii,která celá patřila minulosti na to pohlížet dosti málo kvalifikovaně.
Navíc všechny dominantní politické strany nasály takové procento bývalých bolševiků,že prosadit místo standartních metod socialismu na úřadech nestandartní metody kapitalismu,odpovídající přestavbě a době přechodu (tranzitivní ekonomiky) bylo obtížné.
I přes krizi,nebo právě díky ní má tato nová generace ekonomů velkou šanci.Pokud ji spálí,je to jejich vina.
Neměli by házet flintu do žita.
Každá koncepce se částečně hroutí upřesňováním,resp. naráží na skutečnost v mnohém.
20. 10. 2009 | 09:53

argun napsal(a):

sorry
Máte naprostou pravdu. Až na to, že Klaus neřídil ekonomii ale ekonomiku. Pokud vůbec měl šanci cosi řídit.

Pan Sedláček je bezva publicista, skvěle se to čte, ale investovat podle něj bych se bál.
20. 10. 2009 | 12:17

scientist napsal(a):

pár technických:
po sociologii ještě sem tam někdo chce předpovědi. Ale sama sociologie je striktně odmítá. Proto se nikdy nedostane do situace, jako ekonomie, která potřebovala takovou facku, aby se trochu nad sebou zamyslela. Newtonovská fyzika a na ní založené matematické rovnovážné modely nemá ve výkladu jednání lidí co pohledávat.

Ad Sládkovci: to nepatří do sociologie.

Ad růst extremismu: to sociologové předpokládali (nepředpovídali). A bude ještě veseleji.
20. 10. 2009 | 13:17

Emissary napsal(a):

Pro: scientist

„Newtonovská fyzika a na ní založené matematické rovnovážné modely nemá ve výkladu jednání lidí co pohledávat.“

Ano pane, ale to jsem já neříkal. :)
20. 10. 2009 | 15:46

martikp napsal(a):

To, ze tuto krizi nedokazal predpovedet pan Sedlacek a uz vubec ne mainstreamovi ekonomove neznamena, ze ji nedokazali predpovedet jini. Napr. Peter Schiff. Jiz nekolik let pred vypuknutim krize upozornil, co ji zpusobi a jak bude vypadat a vse srozumitelne vysvetlil. Jen ho ostatni ekonomove nebrali vazne, protoze se jim to nehodilo. Pokud nastavite napriklad podminky, ktere podnecuji vznik cenove bubliny, tak ta bublina samozrejme vznikne a jednou splaskne. Ruzne sofistikovane financni nastroje, ktere v teto bubline operuji, na to nic nemeni. Pokud vytvorite monetarni politiku na principu letadla, tak take neni nelogicke, ze jednou spadne.
20. 10. 2009 | 18:03

jop napsal(a):

Rok před vypuknutím krize jsem četl nějaký rozhovor se Sedláčkem, ve kterém upozorňoval na možná úskalí toho nezdravého růstu. Nejmenoval přímo celosvětovou krizi, ale ten problém identifikoval. Stejně jako například pan Půlpán. Avšak nikdo neposlouchal.
20. 10. 2009 | 20:32

Karel napsal(a):

To Jop :

hoď odkaz.
20. 10. 2009 | 20:55

Jan napsal(a):

entp
to mám radost, že to ještě někdo četl.
Je to bomba, že?
Zkoušel jste taky Josef Šafařík:Cestou k poslednímu?
Úplně odjinud, ale taky to převrací paradigmata.
Sedláček je prima přemýšlivý hoch a jeho knížka je skvělá.
Ale jestli by si troufnul vystoupit mimo paradigma.sk???
Možná, že jo. Hodně čte.
20. 10. 2009 | 22:04

davexd napsal(a):

předpověd 11.září: http://www.tlig.cz/msg/vass...
20. 10. 2009 | 22:10

XCV napsal(a):

Kecy kecy kecicky...
Halt nekdo ví,a rekne svuj nazor jasne,stručně,česky,srozumitelně.
A nekdo další jenom sepisuje a hlásá...

Už v roce 2004:
http://www.futures.sk/pdf_a...

10.03.2009
http://blog.aktualne.centru...

16.09.2009
http://blog.aktualne.centru...

Kecy kecy kecicky...
20. 10. 2009 | 23:25

Líza Simpson napsal(a):

Tak přiznejme VŠICHNI barvu, vážení,
kdopak to dost dlouho necejtil v kostech ?
komupak se ten mejdan nehodil do kramu ?
komupak se chtelo hlásat, že císařpán je nahatej ?
20. 10. 2009 | 23:40

slayer napsal(a):

Omluvu, dluzite pane Sedlacku, vy hloupi mainstreamovi pseudoekonomove rakouske ekonomicke skole, ktera predpovedela jak tuto krizi, tak krizi v 30. letech a vy ji presto ignorujete a placate tady nesmysly. Dovzdelejte se diletanti!
21. 10. 2009 | 09:23

jiří napsal(a):

Pane Sedláčku, napsal jste to pěkně, jen mi ještě vysvětlete, k čemu tedy vy ekonomové jste?
21. 10. 2009 | 13:25

Lord Helma napsal(a):

Tak to je první článeček od pana Sedláčka, se kterým nemohu souhlasit. Že spěje euroamerická ekonomika do kytek, to snad muselo bejt jasný už v 89tým, když padaly železné opony(proč jinak by padaly)? Jedinej otazník visel ve vzduchu, jak dlouho se mohou Potěmkinovy vesnice držet. Co by pan filosof Glucksman udělal, kdyby znal bod zlomu (tedy moment, kdy se jeden ekonom zeptal druhého, jestli tomu budou eště věřit a ten druhý to řekl své manželce, která to vyzradila zaměstnankyni čínské prádelny, kdy následně oba zjistili, že průser se dá v dnešní době nejlíp zakrýt tak, že se z něj udělá eště větší)? Vytáhl by se všim vojskem do boje proti "rozvojovému" světu, aby vrátil dolary a začal opět nadšeně pracovat s dvojnásobnou produkcí za cent denně při úmrtnosti, která svou mírou přesahuje míru zvyšování délky dožití šťastnějších obyvatel severní polokoule?
21. 10. 2009 | 17:31

entp napsal(a):

to Jan:
Díky za tip, podívám se po knize.
Někteří ekonomomové z venku už jsou hodně otevření - např:
http://www.youtube.com/watc...
21. 10. 2009 | 18:58

westly napsal(a):

bod číslo jedna
http://www.stream.cz/video/...

bod číslo dvě
já věděl že přijde extremismus
a tady se o tom píše

http://hucek.cz/l_kopecky/c...
21. 10. 2009 | 22:28

Rambo napsal(a):

Vážený pane Sedláček,jste taky jeden ze špatných a zbytečných ekonomů.Udělal jste chybu,že jste se mě nezeptal již před patnácti lety.Po mých čtyřicetiletých zkušenostech,které jsem získával v cizině jsem již tenkrát věděl,co nás zákonitě musí potkat a to nejsem žádný ekonom,jenom pouhý průmyslovák.Začalo to po Německé konjuktuře za éry Helmuta Kohla.Masivní vývoz německého a evropského kapitálu na dálný východ,což se postupně rozšířilo jako mor po celém západním světě.Nyní se mince obrátila,jsou to pouhé následky špatné politiky.Toto napravit je prakticky nemožné,evropa se v tom bude babrat minimálně dvacet let,pokud se vůbec něco stane.Vyřiďte to všem ekonomům které potkáte.Nezaměstnanost bude narůstat a lidé budou chudnout i kdyby jste předpovídali nevím jaký nárust.Hlavně zůstaňte ekonomem.Je lepší brát hromadu peněz za prázdné plácání do vzduchu než stát někde u mašiny,tvořit hodnoty a chodit domů s poloprázdnou kapsou.Možná namítnete,že podmínky měli všichni stejné.Kdybychom však byli všichni ekonomové,měli bychom všichni výplatu nula.
22. 10. 2009 | 20:46

Petr napsal(a):

Vy asi nemáte moc práce, když máte čas psát takovéhle články, že?
23. 10. 2009 | 14:04

courtnez napsal(a):

25. 10. 2009 | 13:58

Leah napsal(a):

Ještě k jeho knize Ekonomie dobra a zla. Člověk by čekal nejméně šesti set stránkovou knihu plnou etických, filozofických a sociologických úvah, podložených návrhů východisek a vyrovnaných komparací, ale dočkal se nevyrovnaných narychlo slepovaných srovnání tu z judaismu, tu z křesťanství a na to vše je položen mustr ekonomie, tj. poptávka nabídka. Panebože!
Tak nabubřelý název knihy, která tomuto názvu navíc vůbec obsahově neodpovídá, si může střihnout opravdu jen ekonom. Skutečný myslitel by uplatnil trochu více sebereflexe a ne naučených pouček z ekonomie, kterýma poměřil a odvařil skutečně lecjaké myšlenkové systémy. Připadalo mi to jako práce studenta, který četl zrovna tohle a tak to musel přeci uplatnit. Tohle nečetl a tak to tam není, bohužel čtenáři, najdi si to sám. Práce nemá žádný jasný rámec.Divím se, že tahle práce prošla lekturou.
P.S. Navíc by se měl páně Sedláček alespoň trochu probrat sociologickými materiály té které doby a ne komparovat a vyvozovat něco ze svatých textů...
31. 10. 2009 | 18:33

módní trendy podzim zima 2009 napsal(a):

Dost dobře dokážeme předvídat předvídatelné, jak by ne, ale nikoli zlomové, natož nepředvídatelné události.
01. 11. 2009 | 08:36

Natalie19Levine napsal(a):

All people deserve very good life and <a href="http://bestfinance-blog.com...">personal loans</a> or short term loan would make it better. Because people's freedom depends on money.
18. 07. 2010 | 03:48

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy