Euro, quo vadis? Koruno, co vyvádíš?

19. 11. 2009 | 11:39
Přečteno 17054 krát
Uzavřela se jedna důležitá kapitola, Lisabonská smlouva, ve které jsme si užili svých pár měsíců neslávy. Nevyhráli jsme vůbec nic, podobnou výjimku - jak známo - mají bez jakýchkoli trapasů i jiné země.

Konečně se tak uvolňuje prostor na další témata: například euro a ekonomické výhledy Evropy. Je teď skoro úplně jedno, zda bude krize mít průběh W, V, U či L. Co ekonom, to jiný názor.

Na otázku, zda jsme optimističtí nebo pesimističtí, bychom jako ekonomové měli zodpovědně přiznat, že nejsme ani opti-, ani pesi-, ale jsme prostě mystičtí. Na tom není nic špatného, konečně zřeme tváří v tvář mystickému trhu a získáváme respekt před ekonomikou, po všech těch letech, co jsme si mysleli, že ji máme ochočenou.

Poslední integrační krok

Po Lisabonu nám Čechům teď už zbývá jen poslední opravdu velký integrační krok: totiž euro. Hodně se nyní diskutuje o tom, zda by nám krize byla milejší s eurem nebo bez něj. Jsem upřímně zvědavý, jaké modely se na "objektivní hodnocení" používají. Většinou to totiž vypadá takto: příznivcům eura (včetně mne) průběh krize potvrdil jejich kladný názor na euro, odpůrcům naopak.

Důležitá je tedy jedna věc: krize nebyla prubířským kamenem, který by přiklonil váhy k nějakému jednoznačnému výsledku. Ale několika změn si lze přece jen všimnout.

Zaprvé, euro obstálo ve zkoušce ohněm. Mnozí přitom věštili, že podobná situace (a nikdo takto prudkou finanční krizi nečekal!) povede k rozpadu eurozóny. Nestalo se.

Zadruhé, kdyby Maďarsko, Island nebo Pobaltí euro měly, vyhnula by se jim měnová součást krize. Nevyhnula by se jim v žádném případě krize samotná, ale měly by o jeden (výrazný) problém méně.

Zatřetí, eurozóna, a to po dlouhé době, roste po krizi rychleji než "neeurová" část unie.

Začtvrté, Slovensko, náš makro-lakmusový papírek, euro vůbec nezničilo. A to euro přijímali za až nevýhodně silného kurzu a těsně před prosáknutím recese, tedy v době nanejvýš krizové. Přesto se žádná tragédie na Slovensku nekoná. Za rok 2009 Eurostat očekává jeho propad o procentní bod horší než u nás. My máme ztratit 4,8 % HDP, Slováci 5,8 %, tedy nic, z čeho by se dalo cokoli tragického vyvozovat.

A nejen to: kde je ta šíleně vysoká inflace, kterou euro mělo přivolat? Ještě v červenci jsme měli průměrnou dvanáctiměsíční inflaci vyšší tady u nás v Čechách. Od přijetí eura měli na Slovensku tři měsíce nižší meziměsíční inflaci než u nás, následující tři měsíce stejnou, a poslední tři měřené měsíce jsou v menší deflaci než my. Takže tak.

Výkyvové, vítejte zpět

Česká měna výrazně neutrpěla, ale vzpomeňme si, jak jsme měli namále, když létaly poplašné zprávy o našem regionu a my schytávali nespravedlivou a panickou reakci trhu. Tenkrát v nás byla malá dušička. Naše měna nyní oslabila během měsíce o korunu vůči euru a ozvěnou se nám vrací strachy z překotného a nevypočitatelného chování koruny před krizí.

Předtím, než se krize přehoupla k nám, koruna posilovala (v létě 2008 bylo euro za, bratru, 23 korun), pak začala prudce oslabovat (v zimě 2009 jsme za euro platili bez padesáti haléřů třicet korun). To je skok o šest a půl koruny, tedy téměř o třetinu, a to během sedmi měsíců.

Teď nás čeká nejméně pět let debat o tom, kde bude koruna za měsíc, za půl roku, a horečnaté přemýšlení podnikatelů, zda dobře zajistili své obchody a proč "neprodali před týdnem".

Na Slovensku mají tyto debaty za sebou, stránky novin se nemusí plnit zbytečnostmi a mohou se věnovat dalším tématům. Mají za sebou diskuse o tom, zda euro ano či ne, zda zvedat či snižovat sazby atd. Podobně jako my máme za sebou palcové titulky o Lisabonu. Akorát máme několikaleté zpoždění.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jedla napsal(a):

Já tohle už někde četl. Nevyšlo to někde tiskem?
Jinak dobrý, rozhodně lepší než Kohout.
19. 11. 2009 | 11:54

wbgarden napsal(a):

Nudu neustále opakovat, veselé krizování a bacha na vepřovku...
http://pofigy.com/uploads/p...
19. 11. 2009 | 12:03

Xury napsal(a):

No, trochu jste se v tom nadšení vyhnul Irsku a Španělsku, které mají euro a rozhodně se nedá říci, že by na tom byly nějak dobře. Taky hodnotit inflaci tak krátce po začátku krize mi připadá trochu předčasné. Uvidím, jak centrální banky (včetně té Evropské) zvládnou stahování nalitých peněz z ekonomiky. Jinak s ohledem na vývoj veřejných financí stejně můžeme na euro na nějakých 5 let (možná i více) zapomenout.
19. 11. 2009 | 12:38

Tupelo napsal(a):

Autorovo priznani o mysticnosti trhu je mi sympaticke, urcite o mnoho vic nez suverenni tvrzeni nekterych ekonomickych vseznalku (a jejich rady ohledne nakupu akcii, napr. ;)). V nedavnem celosvetovem pruzkumu pouze 11% respondentu zastavalo nazor ze soucasny trzni kapitalismu funguje dobre, to mi pripada jako docela velka neduvera v trh.
Bavil jsem se na tema Eura s par Slovakama, nikdo z nich si nijak nestezoval. Akorat se mi dostalo informace ze se zdrazilo v okoli Brtislavy (nebo se ukazalo ze mnohe zbozi je drazsi, bez prepoctu men), tak jich pry mnoho jezdi delat vetsi nakupy do Rakouska. Preji slovakum i euru mnoho stesi (to straseni pred inflaci si celkem pamatuji ;)).
19. 11. 2009 | 12:48

Rumcajs napsal(a):

P.Sedláček:

Musím říci, že jste mě mile překvapil Vaším věcným přístupem zbavený filosofické balastu.

Jen tak dál.

Jinak se ztotožňuje s Xurym. Je brzo na hodnocení a rozhodně nikdo asi nečekal, že Euro se zhroutí nějak rychle. Pokud by se mělo opravdu zhroutit, pak to vidím v řádu desítek let, kdy se projeví dluhy nabrané během krize.

Samotného mě překvapil výsledek Slovenska v HDP. Čekal jsem mnohem výraznější rozdíl mezi náma a něma.
Ale takový výsledek, to je celý komplex faktorů, kde v lecčems jsou Slováci díky Dzurindovi dál, takže těžko hodnotit vliv eura.
19. 11. 2009 | 12:59

myrta napsal(a):

Pane Sedláčku,kdesi jsem vyčetla nějakou prognozu,že během 6 měsíců by měla Kč být tak ca 27Kč/Eu.Co o tom soudíte vy?
19. 11. 2009 | 13:01

Carlos V. napsal(a):

Autor predpoklada, ze ctenari jsou hejno neinformovanych hejlu, takze muze prekrucovat, zamlcovat a i lhat.

Pobaltske staty nemaji problem z toho, ze nemaji E - koreny jsou hlubsi, ale jeden z nejvetsich jejich problemu je fakt, ze maji pevne kurz meny na E. Tim si uzivaji vsechny nevyhody E bez toho, aby uzili tech vyhod co E ma (treba pro tom cestovani :-)

V Madarsku slo o chubny ekonomicky kalkul, kdy nalakani bankami a jejich "ekonomy", vsichni si napujcovali spoustu penez v E. Chteli vydelat, prodelali.

A Island je uplne jiny pribeh - vubec ne o mene, ale o pravidlech bankovniho systemu, kdy islandske banky proste podhodnotili rizika podcenili otazku likvidity.

Takze - tem co je hur, vubec neni hur kvuliva E. To je Efilove hledaji argumenty pro svuj boj.
19. 11. 2009 | 13:02

Saliven napsal(a):

Xury: To, že je na tom Irsko blbě není o euro, ale spíš o USA ;-)
19. 11. 2009 | 13:06

Xury napsal(a):

Saliven: můžete to rozvést?
19. 11. 2009 | 13:13

Saliven napsal(a):

Xury:
Irsko je silně vázané na USA. S eurem to nemá tolik společného - Irové přitáhli nízkým zdaněním řadu firem z USA, které odsávaly v průběhu krize z té ekonomiky spoustu peněz a taky platí mnohem míň daní.
19. 11. 2009 | 13:19

JU napsal(a):

Euro nebo koruna?
Vše má své výhody a nevýhody.

Maďarsko a pobaltské státy euro nemají i když ho chtěly,protože nesplnily Maastrichtská kritéria. U některého z těch bobaltských států chyběla jen jedna desetinka u jednoho kritéria.Spekulovat co by kdyby mi teď přijde bezpředmětné.

Jak už tu napsal někdo nade mnou u pobaltských států bylo chybou jejích centrálních bank vázat kurz měny pevně na euro.

U Maďarska jde o nezodpovědnou fiskální politiku téměř všech vlád.

Naším současným problémem není koruna ale naši politici a zákony,které vytvořili.
Jako ekonom by jste měl mít odvahu zde napsat, jak dosáhnout vyrovnaného rozpočtu. Potom můžeme diskutovat o tom, zda přijmout euro nebo ne.
19. 11. 2009 | 13:26

Xury napsal(a):

Saliven:
obávám se, že jste poněkud pozapoměl na prasknutí nemovitostní bubliny (analogie se Španělskem) vyvolané přílivem peněz do ekonomiky. Jde o jev, který není závislý na měně. Pokud budou do ekonomiky přitékat z vnějšku peníze, tak vzrůstá inflace. Pokud jde o eurozónu, nemůže centrální banka reagovat zvýšením úrokových sazeb a nedojde ani k apreciaci měny. Ty peníze se musí někam přelít a z tohoto pohledu byly nemovitosti ideální. Je ale pravda, že i kdyby existovala vlastní měna, tak růst úrokových sazeb by příliv kapitálu zvenčí jen posílil - jedinou možností by pak byla postupná řízená devalvace. Nicméně zůstává faktem, že euro snižuje možnosti národních finančních institucí reagovat na určité jevy, které mají regionální charakter.
19. 11. 2009 | 13:31

BudaFriend napsal(a):

Myslim, ze klicovy indikator jestli jsou na tom Slovaci s eurem lip nebo hur neni rust ci inflace, ale nezamestnanost. Muze se jim stat, ze s eurem bude cast ekonomiky nekonkurenceschopna, takze v hladovych dolinach budou jist travu a volit nacky.
V Madarsku to uz tak je. Ackoli je tady krize, mzdy v soukromem sektoru rostou. To je tim, ze vyhodili vsechny krome tech neproduktivnejsich zamestnancu. Stepi jim to ekonomiku na mezinarodne konkurenceschopny sektory (+ mistni nontradables, ktery se na to nabali) a zbytek, kterej jde vetsinou do kytek. Jeste par let krize a v Budapesti budou jen snobsky hospody pro lidi s eurocashem a putyky pro hajlujici lumpenproletariat, kterej na praci nenarazi... Prehanim, nicmene nezamestnanost je klicovy kriterium.
19. 11. 2009 | 14:12

Germanicus napsal(a):

Tento text vyšel 5.11.09 v HN (pravidelná čtvrteční úvaha TS) viz: http://hn.ihned.cz/c1-38947...
Ačkoliv byl prokazatelně napsán dřív než Kohoutova obhajoba koruny (blog z 11.11.: http://blog.aktualne.centru...
je svým zaměření v podstatě takový antikohout.
19. 11. 2009 | 14:30

Marty napsal(a):

Nejvetsi prdel s Eurem nastane, az jeden konec bude potrebovat snizit sazby a druhej zvysit, pricemz na jednom konci bude Nemecko a na druhem Francie.
19. 11. 2009 | 15:22

Důchodce68r napsal(a):

Pane Sedláčku.
Musím Vás pochválit za ten třetí odstaveček na začátku
("Na otázku, zda jsme optimističtí .... ")
Ale uznejte, jak máme my laici poznat, v této nejisté době, jestli vy různí ekonomové nás klamete směrem k optimizmu, nebo jste "mystičtí".
Takže, beru zpět některé své někdejší výtky k Vašim textům,
a srdečně zdravím!
19. 11. 2009 | 16:43

Darock napsal(a):

Takže abychom to shrnuli - Euro nijak neuškodilo a ani nijak nepomohlo Slovákům a koruna nijak neškodí a ani nijak zvlášť nepomáhá nám.
Takže je fuk, jestli budeme mít to a nebo ono.
19. 11. 2009 | 17:06

Lukáš napsal(a):

Autora chválím za skromnost a uznání, že ekonomové vlastně nevědí, co se stane. U jiných ekonomů nic podobného nevidíme, a tak jsme donuceni sledovat, jak se znova a znova mýlí a dál vesele prognostikují.
19. 11. 2009 | 17:17

TOV napsal(a):

Jediné na čem se ekonomové shodnou je, že se takřka na ničem neshodnou...
19. 11. 2009 | 18:15

Al Jouda napsal(a):

Pokud bude koruna plně směnitelná, tak je mi to fuk.
19. 11. 2009 | 18:27

ewert napsal(a):

"Začtvrté, Slovensko, náš makro-lakmusový papírek, euro vůbec nezničilo. A to euro přijímali za až nevýhodně silného kurzu a těsně před prosáknutím recese, tedy v době nanejvýš krizové. Přesto se žádná tragédie na Slovensku nekoná. Za rok 2009 Eurostat očekává jeho propad o procentní bod horší než u nás. My máme ztratit 4,8 % HDP, Slováci 5,8 %, tedy nic, z čeho by se dalo cokoli tragického vyvozovat."

Jen pan Sedláček úspěšně zasklil fakt, že ten hlavní problém, který pocítilo třeba Irsko a Španělsko se za tak krátkou dobu prostě nemohl projevit! Jediné, co to ukázalo, je průběh procesu přijetí eura a jeho dopady.
19. 11. 2009 | 18:34

Beaver napsal(a):

Darock:
Koruna škodí, škodí podnikání. Jak mám nasmlouvat s německým a italským řetězcem ceny svých výrobků? Oni trvají na pevné ceně na několik období dopředu a já nevím, kolik za něj dostanu? A dovoz surovin, které tady v česku nejsou? Nemyslíte, že rozdíl 30% díky kurzu je destabilizující pro ekonomiku? Plyn se účtuje v Eurech a jen slováci dostali větší slevu než zbytek východní Evropy, jelikož nemusí počítat kurzové rozdíly. Nikdo si na Slovensku na E nestěžuje, až na banky a směnárny, které přišly o značnou cást zisků z překupování na devizovém trhu ...
19. 11. 2009 | 19:13

Admirál napsal(a):

Beaver - pravdu díte. Váhal jsem, zda mám hodnotitit korunu jako plus, či minus.

Dnes si myslím po zkušenostech (prodáváme služby do zahraničí a zúčtováváme v €),že výdody samostatné měny zcela nuluje její nestabilita.

Jelikož se většina našeho vývozu obchodu zúčtovává v €, je koruna spíš nevýhoda.

Slováci udělali dobře, že € přijali, tak jak přijali.
19. 11. 2009 | 21:30

Zacheus napsal(a):

Americký ekonom Martin Feldstein, profesor Havardu a člen sboru poradců prezidenta Baracka Obamy zastává názor, že "některé země se budou muset vzdát eura"( Lidové noviny 14.11.2009).

Tento renomovaný ekonom ( a pří vší úctě k panu Sedláčkovi jej považuji za většího odborníka) mj. uvádí:

"Evropská centrální banka bude vždy nastavovat úroky tak, aby seděly Německu a Franci (...).Čím víc se ostatní ekonomiky budou odlišovat, tím víc budou trpět nevhodnými úroky. To je může těžce poškodit v časech krizí i prosperity. To je podstata eura (...!)

---
Španělé a Irové vědí, že euro jejich problémy prohloubilo. Německo a Francie si naopak nemusí na co stěžovat. Když zažívaly před několika lety stagnaci, Evropská centrální banka jim pomáhala nízkými úroky, a tím ohrožovala třeba právě Španěly a Iry, kteří měli silný ekonomický růst a vysokou inflaci".

To,že při různě strukturovaných a vyvinutých ekonomikách v evropských zemích se společná měnová politika a euro stane pro některé země přinejmenším brzdou ekonomického růstu, je jasné a pan profesor jen prostě měl odvahu tuto elementární pravdu říci nahlas.
19. 11. 2009 | 22:19

Jozef napsal(a):

Co je v zaujme nemecko-francuzskej Europy?

Zaiste silne euro,bezpecny rast hospodarstva, stabilita partnerov,rast vsetkych clenov Unie.

Britania je hospodarsky velmi krehka,realna ekonomika vraj v Britanii robi len 12% vykonu.Politicky je to kon zaujmov Wall Streetu a City.
/Nemecko uz je dost silne - aby odmietlo
americkeho pudla v cele EU/

Kto nechce v Europe euro /okrem casti ekono-mystifikatorov a financnych upirov/?

K argumentacii autora slovenskymi ukazovatelmi: to sa neda dvoma vetami!

Treba s prihliadnutim na celkovu makroekonomicku poziciu analyzovat HDP v jeho strukture.Zvlast u malej ekonomiky.
Slovensko je viac exportne a viac na vyvoze aut zavisle,nez Cesko.
Zaciatok roka bol specificky velmi silnym zhodnotenim kupnej sily obyvatelstva prijatym kurzom eura a utlmom malobchodneho obratu po vymene vsetkych rezerv.Dalej obchod ovplyvnila niekolkomesacna medialna kampan: kupujte lacno v Madarsku,Polsku,Rakusku,Cesku!/bratislavske masmedia su v neustalej vojne proti slovenskej ekonomike/ atd.,ai.
Predpokladam,ze tohorocny prepad Slovenska,napojeneho na dopyt v Nemecku i v Cesku a v Madarsku nebude nizsi,nez prepad tychto ekonomik.
Odhady niektoych subjektov sa stabilne mylia stabilnym smerom.
Co vsak moze byt lepsou propagaciou ekonomiky,ak nie umiestnenie na spici vsetkych prognoz buduceho vyvoja krajin EU?
19. 11. 2009 | 22:24

Jozef napsal(a):

To Zacheus

Treba takmer vzdy robit opak toho,co navrhuju upiry Wall Streetu.
19. 11. 2009 | 22:27

Zacheus napsal(a):

To Jozef. Já nejsem ideologicky předpojatý a přeji Slovensku vše dobré. Pokud jde o "úpíry z Wall Streetu", doporučuji shlédnout snímek "Podraz jménem Obama" (lze vyhledat na internetu). Přeji pěkný večer.
19. 11. 2009 | 22:40

jojo napsal(a):

Akorát my tady nemáme za sebou ani studenty-podvodníky, oni nám rovnou vládnou. A pak jsou ještě lidé vzor ekonom-mesiáš, ti jsou snad nejlegračnější z žumpy jménem Česká republika.
19. 11. 2009 | 23:19

ok napsal(a):

Budo, v Čechách ta chudá vrstva také je, a proces je podobný, firmy se v rámci boje s krizí zbavily brigádníků, a tahle nevzdělaná a teď i nezaměstnatelná společenská vrstva jde do kytek. Jsou to většinou obyčejní čeští venkovani, vrstva, která podceňuje vzdělání a do teď přežívala po brigádách. Teď jsou "vyautovaní". Po půl roce ztratí nárok na podporu v nezaměstnanosti, to bude tak na jaře.
20. 11. 2009 | 09:25

Rumcajs napsal(a):

Beaver - Admiral:

Nemyslím, že euro škodí podnikání. Máme poměrně velké odběratele a pevné ceny nemáme dány nikde. Ceny jsou vazbeny na kurs v určitém rozmezí jak kursovém tak časovém. A nejenom to, ale i na světové ceny třeba oceli.

Je mi jasné že hned naskočí Vlk, a řekne že zkušenosti velkých kluků jsou jiné jak garážisty, ale přesto si neumím představit, že někdo garantuje cenu třeba několik let a to bez ohledu na cenu energií a pod.
Na tom musí vždy jedna nebo druhá strana prodělat.

Co se týká eura, coby podnikatel nic proti, ale coby občan, už bych tak nadšený nebyl. Země EU jsou silně zadlužené a je jasné, že euro se bude znehodnocovat mnohem rychleji, než by tomu bylo u koruny.
Tudíž, ti co si pod polštář nacpou eura, zaplatí dluhy.
20. 11. 2009 | 09:33

Rumcajs napsal(a):

Oparava- Nemyslím, že koruna ...
20. 11. 2009 | 09:33

WestlY napsal(a):

Euru zlaté časi zkončily
-------------------------------
jestliže každá bankovka je na základě dluhu pak proč se hrnout do systému který má v součtu vetší dluh než který provozujeme mi ?
// myslíte si že ostatni staty hraji cistou hru ? verite jim ?
Jestli-že EU je bohata , pak ž čeho ?? ( to je snad jediny kontinejt kde nic neni ,, i antarktida toho ma více :) takže ano z dluhu, proč chcete rozmělnovat jejich dluh i knám ??
// navic kdyz euro vydelava, tak na kom ??? a kdyz mi všichni vydelavame ... tak na kom ???
to Vám všem za to tech 5 let další prosperity a pak další pád dolu hloubš stojí ?? kvůli par % navíc ?
je jedno kdo tvoří zákony, tady na zemi vládne ten kdo udavadá míru úroku za dluh...
mějme mezi svémi své ..a nenechte me se koukat na to jak zase o kousek zaprodavate naší zemi k dalšímu otročiteli ...
koryta se nemeni jen vetsi prase vystrida to menši
----------------------------------
a jinak ke stabilizaci kurzu
kdyz chcete prelit dve piva mezi sebou ?? co potrebujete ?? dalsi prazdnou lahev ... takze pouzivejte diamanty, zlato a pod. pro" vypočet ceny za váš výrobek ... jejich hodnota je v prepoctu vsude na zemi temer stejna a roste nebo klesa vsude konstantně .. ne jako zloty, koruna, euro usd atd ty se houpaji více jak male deti na houpačkach .. fixace ceny muže být i vyhodna ale i to je špatné ,, // svým způsobem
20. 11. 2009 | 12:17

pgjed napsal(a):

Pane Sedláčku:

Kdysi jste napsal a na tom se shodneme, že nejde primárně o krizi finanční a le o krizi morálky ve finančnictví. Banky, ve snaze získat potzici na trhu půjčovaly nesolventním a nebonitním zákazníkům a obchodovaly bezhotovostně s aktivy, která neexistovala. Kdo tomu měl zabránit? No v první řadě bankovní dozor centrálních bank. Ten selhal na celé čáře i u centrální banky EU. Z toho jistě plynou i odpovědi zda Euro ano/ne, kdy, za jakých podmínek atd.
21. 11. 2009 | 18:01

es2f napsal(a):

Rumcajs

"Země EU jsou silně zadlužené a je jasné, že euro se bude znehodnocovat mnohem rychleji, než by tomu bylo u koruny."

Zaprve:

To by mozna platilo, kdyby byla CZK nezavisla na EUR.

Ale neni.
Cesko nevyvazi suroviny ale pridanou hodnotu a to 2 099 598 z 2 465 400 mil. Kc celkoveho vyvozu CR slo v roce 2008 do zemi EU.

Zadruhe:
U tak velke ekonomiky jako je ta ktera uziva EUR /viz dole/ nema mira zadluzeni primy vliv na hodnotu jeji meny. Dluhy se daji refinancovat.
Mnohem vyznamnejsi je nutnost udrzet dosavadni miru exportu a to i do dolarove zony. Takze EURo bude znehodnocovat spolu s USD, ostatni faktory jsou mene dulezite.

A korune nezbyde nic jineho nez se znehodnocovat spolu s EURem - jinak by hrozil silny propad vyvozu -> rychle rostouci nezamestnanost, nizsi HDP a danovy vyber -> rychleji rostouci statni dluh -> horsi dluhovy rating atd.

-

The euro is the official currency of 16 of the 27 Member States of the European Union

...is consequently used daily by some 327 million Europeans.

And over 175 million people worldwide use currencies which are pegged to the euro (11 currencies), including more than 150 million people in Africa

Based on IMF estimates of 2008 GDP and purchasing power parity among the various currencies, the Eurozone is the second largest economy in the world.

As of November 2008, with more than €751 billion in circulation, the euro is the currency with the highest combined value of cash in circulation in the world, having surpassed the U.S. dollar.
21. 11. 2009 | 21:47

Harry napsal(a):

pro es2f:

ježišmarjá, to je deja vu... myslel jsem, že je to kvalitativní diskuze, vy neustále omíláte svou velikostí eurozony.

Myslím, že lidem v pobaltí je úplně jedno, jestli se euro používá ve francouzské polynézii nebo ne, důležité je, že jim zafixování lokálních měn neumožnilo
a) chladit přehřátou ekonomiku, když to bylo potřeba a
b) devalvovat měnu, když krize přišla a když se okolní země díky všeobecnému znehodnocení měn regionu CEE stávaly konkurenceschopnější.

Naopak, velikost eurozony je její problém. Jedna monetární politika nemůže být vhodná pro tak velký region se subregiony v rozdílném stádiu vývoje jak o tom s rozkoší píšete, navíc bez sladění fiskálních politik.

To autor:
Argumentovat tím, že inflace na Slovensku nepřišla je nefér. Inflace přišla ještě před eurem, například extrémní růst cen nemovitostí v období 2006-2008, naopak po zavedení eaura letos inflaci tlumila recese. Ano, vím, že nemovitosti nejsou součástí spotřebního koše, ale spekulativní nárůst cen real estate a následné zhroucení tohoto trhu byl podle mého jedním z důsledků zavedení eura.

Také dobře víte, že inflace reaguje na pohyb devizového kurzu s cca 12 měsíčním zpožděním. Takže inflaci vedle recese tlumilo i posílení SKK těsně před zafixováním konverzního kurzu.

Třetí argument - tvrdíte, že letos Slovensko poklesne pouze o procentní bod více, než ČR a vyvozujete z toho statistickou nevýznamnost. Jenže porovnejte propad roku 2009 v obou zemích s růstem předchozího roku (6,4% na SL. proti českému růstu o 2,6%)ti ) a budete muset přiznat, že Slovensko padlo na hubu mnohem prudčeji než česká ekonomika.

Já proti tomu musím přiznat, že to není obecně chyba eura, ale nesmyslného politického tlaku na jeho posílení těšně před fixací. Ale Váš argument je nekorektní.

Nesdílím Váš eurooptimismus, zopakuji svůj komentář z blogu pana Kohouta - krátko a střednědobé výhody eura nekompenzují dlouhodobá rizika. Vývozci mi budou muset prominout. Pokud by o euru rozhodovali ekonomové a nikoliv politici, asi by je ČR nikdy nepřijala. Vás, pane Sedláčku vidím jako hybrid mezi oběmi kategoriemi.
21. 11. 2009 | 23:44

es2f napsal(a):

es2f

Harry

...kvalitativni diskuze neexistuje, asi jste myslel kvalitni...

...a chcete li takovou diskuzi, doporucuji vam drzet se tematu. Ja odpovidal na Rumcajsuv predpoklad, ze Euro bude ztracet hodnotu, protoze zeme Eurozony jsou predluzene.
A ne na to, jestli mame prijmout Euro my, nebo jestli mely pobaltske zeme fixovat sve meny na Euro.
22. 11. 2009 | 09:05

es2f napsal(a):

Harry

Problemem Pobalti, Islandu bylo, ze pripustili to prehrati ekonomiky na dluh. Meli tusit, jake to bude mit dusledky. Tahle situace na Svete nenastala poprve.

-

CR 2008
Dovoz celkem 2 396 606
v tom EU 1 603 968

Vývoz celkem 2 465 400
v tom EU 2 099 598
22. 11. 2009 | 09:19

es2f napsal(a):

Zjednoduseni:

HDP CR 2008 3 705 900 mil. Kč
Vývoz celkem 2 465 400
v tom EU 2 099 600

66 proc podil vyvozu na HDP
57 proc podil vyvozu do EU na HDP
22. 11. 2009 | 09:41

es2f napsal(a):

Jako priklad Pobalti jsem si vzal Litvu:

HDP Litva 2008 32 320 mil. €
Vyvoz celkem 16 077
v tom EU 12 245,4

50 proc podil vyvozu na HDP
38 proc podil vyvozu do EU na HDP

A navic dovoz vyssi nez vyvoz, u EU jen minimalne

Dovoz celkem 21 024
v tom EU 12 362,0
22. 11. 2009 | 10:35

es2f napsal(a):

HDP Madarsko 2008 26 470 mld. HUF

Vyvoz celkem 72 838
v tom EU25 78,2 proc./ EU15 57,2

Dovoz jen malo prevysujici vyvoz, u zemi Eurozony je bilance pozitivni

Dovoz celkem 72 997
68,0 proc. / EU15 53,3
22. 11. 2009 | 10:45

es2f napsal(a):

A pro zjimavost i Island, i kdyz ten nemel menu fixovanou na EUR. Usiluje ted ale o urychlene zacleneni do Eurozony.

HDP Island 2008 1 465,1 mld. ISK

Vyvoz celkem 467,1
v tom EU 394,9

Dovoz mirne prevysujici vyvoz, u zemi Eurozony bilance pozitivni

Dovoz celkem 513,8
v tom EU 356,8
22. 11. 2009 | 10:56

es2f napsal(a):

Zeme, ktera nedoshane v mnoha ukazatelich urovne Eurozony a neni s ni dostatecne ekonomicky propojena by nemela fixovat svou menu na EUR, natoz prijimat spolecnou menu.

V Pobalti se zafixovali na EUR prilis brzo.

Lotyšský problém jménem euro
http://www.finance.cz/zprav...
22. 11. 2009 | 11:21

es2f napsal(a):

Oprava Madarsko

HDP Madarsko 2008 asi 100 000 mil. EUR

Vyvoz celkem 72 838 mil. EUR
v tom EU25 78,2 proc./ EU15 57,2

Dovoz jen malo prevysujici vyvoz, u zemi Eurozony je bilance pozitivni

Dovoz celkem 72 997
68,0 proc. / EU15 53,3
22. 11. 2009 | 11:29

es2f napsal(a):

Marty

"Nejvetsi xxx s Eurem nastane, az jeden konec bude potrebovat snizit sazby a druhej zvysit, pricemz na jednom konci bude Nemecko a na druhem Francie"

Tak k tomu by prave v Eurozeone vubec nemelo dochazet, a uz vubec ne u sousedicich zemi.

Ma se tomu predchazet koordinaci hospodarske politiky.

Čím se zabývá koordinace hospodářské politiky EU?
http://www.euractiv.cz/ekon...
22. 11. 2009 | 11:55

es2f napsal(a):

To ze slovenske hospodarstvi i pres jeho uplne zapojeni v Eurozone mohlo mit s ostatnimi cleny zony tak nesrovnatelne veliky mezirocni rust je spatne.
V budoucnosti by se to uz nemelo opakovat.
22. 11. 2009 | 12:04

es2f napsal(a):

HDP Slovensko 2008 2 028,4 mld. Sk

Vyvoz celkem 1492,6
v tom EU n/a

Dovoz celkem 1 514,1
v tom EU n/a
22. 11. 2009 | 12:22

westly napsal(a):

citace:
Zatřetí, eurozóna, a to po dlouhé době, roste po krizi rychleji než "neeurová" část unie.

Začtvrté, Slovensko, náš makro-lakmusový papírek, euro vůbec nezničilo. A to euro přijímali za až nevýhodně silného kurzu a těsně před prosáknutím recese, tedy v době nanejvýš krizové
--------
už i jenom proto je potřeba se nad uerem rozmyslet.
že slovensku euro prospělo se da polemizovat,
ale faktem je, že vekej dluh se splací špatne a jěště vetší dluh s více špatnými splátci se spláci jak ??

i " telecom " daval ve své době první 3 měsíce za poloviční paušál za internet když věděl, že ma ouvej.

a jestli slovensku euro pomohlo pak kde se to v euru ztratilo ?? popripade ?? jestli oni ti chytraci v bruselu tu ztratu zase nepřevedli na budoucnost ??
a i kdyby ne tak pro kazdou prosperitu si na základe vsemozných dluhopisu prijde svuj urok s tvrdou palicí a vite co udela ?? vezme si prosperitu zpet ..
v euru prosperita prisla a rekla: to co mas ti premenim na papir s logem a s tim pak budes se mnou obchodovat .. kazdej obchod pak je nevýhodnej protoze urok je urok ,, a ke konci prosperita vyhani puvodniho majitele z domu ..
mejme své úrokáře ktere pro nas čechy budou lepsi než ti v bruselu ,, ale nesmi to být tipickej českej blb kterej chce a chce a chce pro sebe pak by to koruna byla bezvyznamu
22. 11. 2009 | 23:39

111111 napsal(a):

Sedláčku až bude Euro za tři Koruny české tak potom ho přijmout můžeme, ale do té doby to znamená uvržení vlastního národa do otroctví. Kdepak Euro ne!!!!!
Jste blázen
26. 11. 2009 | 07:21

huhu napsal(a):

propagandistický článek. Je jasné, proč p. Sedláček na VŠ není schopen obhájit odbornou práci.
26. 11. 2009 | 09:06

Lotras napsal(a):

Hochu ty jsi se modrou propagandou zesměšnil tak , že jsi skoncil. Proč jsi se taky neucházel o místo ředitele ZOO.Mohl jsi z toho udělat cirkus.
26. 11. 2009 | 09:15

Jan Zapletal napsal(a):

Dejte pokoj s tím vaším eurofilstvím. Žádná měna na světě není sama o sobě ničím jiným, než dalším zbožím. A každé zboží potřebuje kvůli vyšší prodejnosti reklamu. Připomínáte podomního agenta, který obchází vesnicí a nabízí skvělou pojistku proti přírodním katastrofám týden po záplavách. Kromě toho jsou eurobankovky ošklivé, kdežto korunové bankovky jsou celkem hezké. Moje slovenská zkušenost s eurem je kvasnicová dvanáctka za 1,5 eura, kdežto před rokem stála tatáž 30 SKK (nejedná se o o zdražení o 50 %?)
26. 11. 2009 | 11:08

SKE napsal(a):

Euro má pro nás důležitý význam tím, že vytváří určité mantinely politikům v nezodpovědném rozhazování daňových peněz. Abychom mohli přijmout Euro, musíme mít malý deficit státního rozpočtu. Tuto motivační roli ale plní Euro i bez toho, abychom ho měli, stačí ho mít před sebou.
26. 11. 2009 | 14:41

HonzaN napsal(a):

Naprosto souhlasím. O nevýhodnosti EURa mluví totiž většinou pouze školometští profesoři zcela odtržení od reality. Naprosto každá firma, která byť jen čuchla k cizině potvrdí, že Koruna bere cca 10% zisku, neboť musíte kalkulovat dlohodobě výkyvy kurzu. A to nemluvím vůbec o konkurenceschopnosti, neboť v EURozóně je díky tomu vše o 10% levnější. Konverzní náklady tedy platí občané ČR poklesem životní úrovně oproti EURozóně. To že EURo ochránilo ČR před dopadem krize je největší blbina co jsem kdy slyšel, ti kdo to tvrdí by měli vrátit tituly ze škol. Koruna totiž v podstatě neoslabovala ale celkem se držela na stejné úrovni. Výkyv na začátku roku 2009 byl způsoben více nedůvěrou v politickou reprezentaci při řešení ek. otázek než dopady krize, jasně to bylo vidět růstem kurzu v okamžiku, když neschopnou politickou garnituru nahradila nestranická vláda.
Bohužel obě největší vládní strany prokázali totální neschopnost a promarnili příležitost, která se už nevrátí.
26. 11. 2009 | 15:38

Tadeas napsal(a):

Jak nemám pana Sedláčka rád, tak sním v tomto doslova souhlasím.
26. 11. 2009 | 18:12

Fervar napsal(a):

Sleduji tuto diskuzi a jeví se mi celkem solidní. Osobně si však myslím ,že otázka " Jestli EURO ano či ne " není ta pravá. Jsem přesvědčen , že otázky zní " kdy budeme mít EURO ? " Podle mě je celkem naivní se domnívat ,že se mu můžeme vyhnout.
26. 11. 2009 | 21:32

Ľubomir napsal(a):

V každej krajine väčšina ľudí kde platí Euro, by už nechceli späť pôvodnú národnú menu, ja som s Eur spokojný a viac platím kartou ako hotovosťou a účet si pozriem cez IB. Aspoň nemusím čítať v médiach texty koruna posiluje je super, alebo koruna oslabuje je zle, tieto články zo slovenských médií zmizli u Vás sú stále 2 dni je super po týždni už je zase zle a zase bude super. ECB je dostatočný garant bezpečnosti spoločnej meny aspoň ju nemôžu ovládať špekulanti ani politici. Česká republika sa baví o Eure, ale nie je ani v systéme vymenných kurzov ERM2 (čakáreň na Euro) kde bude minimálne 2 roky a kurz sa nesmie odchýliť od určitého pásma ani nahor ani nadol, u nás vymizli aj pochybné zmenárne.
27. 11. 2009 | 19:04

Ľubomír napsal(a):

Ešte dodám, že Slovensko z inflácie prešlo 1x v histórií do deflácie, takže ceny viac klesli, z krátkodobého hľadiska je deflácia pre ekonomiku prospešná ak by trvala dlhšie je to podobné ako vysoká inflácia, ľudia ktorí si kúpia tovar za nízku cenu sú radi ako lacno nakúpili a postupne prídu o prácu, lebo aj firma, ktorá platí ich prácu je v strate ak ide pod cenu, ale to nie je príčina Eura ako skôr hospodárskej krízy, ľudia šetria a obchodníci chcú predávať.
27. 11. 2009 | 19:19

Libertad napsal(a):

Pane Sedláčku, jste prodejná děvka. Možná vzdělaná, možná umíte angkičtiu stejně dobře jako já. Ale to je tak všechno.
27. 11. 2009 | 22:05

MAG napsal(a):

Nekonečné debaty. Koruna nici nasi ekonomiku, zvysuje naklady vsech podnikatelskych subjektu (vyjma bank a smenaren). Nedovedu si predstavit zadneho vyrobce, ktery by se rozhodl postavit fabriku pro dodavky do EU u nas. S kackou ..
S CZK rozhodne muzeme na nejake dalsi vetsi investice zapomenout.
27. 11. 2009 | 22:11

Had napsal(a):

"v zimě 2009 jsme za euro platili bez padesáti haléřů třicet korun" ... Zima 2009 je teď a euro rozhodně není za 30Kč
04. 12. 2009 | 15:38

Petr volny napsal(a):

Pan Sedlacek rika, ze eurozona krizi prezila. To je pravda a euro jak rika "necekane" vydrzelo. Na druhou stranu se ale musime podivat, jake byly okolnosti jeho udrzeni. V dobe krize jsou v eurozone zeme jako Recko, Irsko a Spanelsko, ktere by bez umeleho nalevani penez do ekonomiky a velkych pujcek, ktere jim eurozona poskytla, tuto krizi preckali jen stezi a napr. Recku stale realne hrozi statni bankrot. Otazka je, co by se s eurem po takovem bankrotu stalo. Zamyslim ze tedy, co by se s eurem stalo bez Sedlackem kritizovaneho umeleho nalevani penez do rizikovych ekonomik eurozony. Abych nebyl obvinen z eurofobie, tak predesilam, ze jsem zastancem silne jednotne meny ale jen nevim, zda jsou toho staty evropske unie zatim schopny.
12. 12. 2009 | 01:22

petr napsal(a):

Koruna škodí,
z každé koruny zisku si odpočítejme 10 % na banky, směnárny a moderní veksláky.
Přepočtem a směnou se živí mraky zbytečných lidí s obrovskými zisky. A co až bude euro za 30 Kč,to bude mazec,klaun a tuma,parub a topol budou nosit
na zadku rohož.
14. 12. 2009 | 17:44

Vašek napsal(a):

Zajímavá diskuse, ale nikdo nepoukázal na to, jak se některé státy Eurozóny vlivem krize zachovaly. Stahování výroby do mateřských zemí, ochranářská opatření,atd... Nějak ta evropská spolupráce někde začala váznout...
14. 12. 2009 | 23:02

goldstandard.cz napsal(a):

Tento článek nějak implicitně předpokládá, že už je po krizi. Při veškeré úctě k autorovi to může a nemusí být pravda. Nemůžeme zaměňovat vzestup akciového trhu v USA a ukončení krize v ČR. Tipnul bych si, že "krize", to znamená vzrůst nezaměstnanosti, snižování příjmu státního rozpočtu a následné zvyšování daní, bude ještě pokračovat několik let. Rozhodně je to scénář s pravděpodobností min. 50%.

Pokud se týká reálných peněz (čímž nemyslím Euro ani korunu, ale ZLATO): Oproti zlatu klesají všechny měny bez rozdílu. Někteří lidé i dnes předpovídají návrat zlatého standardu - a to by bylo bolestné..... Více o zlatu jako platidlu na http://www.goldstandard.cz.
05. 01. 2010 | 18:59

Sisi napsal(a):

Nepsat blogy o politice, ale pracovat pro ozdravění ekonomiky. nerozumím-li, neumím, apod. Jdu dělat něco jiného.
Myslím, že zaměstnanci např. nemocnic blogy nepíšou, proč asi???
Když tak petici nebo něco pádného, úvahy a krdání ještě nikdy nepomohlo.
05. 01. 2010 | 20:45

Jenda napsal(a):

AI Jouda "pokud bude koruna směnitelná"?

Koruna již je plně směnitelná pouze u nás. Zkuste zaplatit Slovákům v korunách - nezájem.
Zkuste si ve Španělské bance vyměnit koruny - nezájem.

Některé vyvážející firmy to řeší tím, že nutí i dodavatele v Čechách dodávat za Eura a tím se vyhnout kurzovému riziku.
05. 01. 2010 | 20:51

Jenda napsal(a):

Stálo by za to, vědět kolik mají firmy v bankách v korunách a kolik v eurech. Určitě eurokonta nezadržitelně rostou.
05. 01. 2010 | 20:54

cokoli napsal(a):

máte to taky už za sebou ?
05. 01. 2010 | 22:00

Karel napsal(a):

Eurozóna je v reálu spolek penězokazů, kteří mají jistý mantinel, pro velké ovšem poměrně lehce a beztrestně překročitalný. Jde pochopitelně o schodek státního rozpočtu do 3,0 % HDP. Nemá celkem cenu se zabývat kvalitou a reálným významem tohoto pojmu, který je v praktické ekonomice na dvě věci. Nicméně existuje metodika, která víceméně cosi měří a hlavním důvodem tohoto "měření" jsou odvody do Bruselu. pokud bvy všechny ekonomiky eurozóny měly přesně stejný schodek, tedy kýžená 3,00%, tak by všechny vlády se podílely na " zlehčování mince", tedy česky na penězokazectví stejnou měrou a z hlediska elementární spravedlnosti by se asi nedalo nic namítat. pokud však velká ekonomika jako je např. Německo nebo Francie má schodek třeba 3,8 % HDP, tak ničí minci tou absolutní velikostí schodku.Snaha je aby pokud možno malí hráči, měli malé schodky a tím umazávali dluhy těch větších. To by totiž musela být jak jedna měna, tak jedna vláda. ale jedna měna a 27 vlád, to snad každý uzná, že to prostě nejde. pokud koruna při tomhle šíleném tureckém hospodářství víceméně udržuje svoji hodnotu nebo dokonce mírně posiluje znamená pouze jedno. Vedle je ještě větší bordel než u nás. Tento závěr není pochopitelně nic povzbudivého. Pokud my tady nedokážem zkrotit dvěstě dementů, aby nedělali další dluhy, jak si myslíte, že dokážeme zkrotit mnohonásobně větší počet evropských blbů, kteří se sami tak vznešeně nazývají zákonodárci. V reálu se jedná o spolky " finančních alkoholiků", kteří si prostě nedjí tu dluhovou flašku vzít celkem s logickým argumentem,že kdy se nezlískají dluhovým chlastem oni, tak se " dluhem ožerou" jejich nástupci a to obratem. Každá garnitura poslanců, krajských i obecních zastupitelů prostě zkouší, kolik toho chlastu- dluhu, ekonomika prostě snese. osobně se již těším na státní bankrot, protože to je asi jediné, co změní myšlení voličů
05. 01. 2010 | 22:42

Škarohlíd napsal(a):

Pane Sedláčku,
nekřičíte náhodou hop trochu předčasně? Pan Roubini nedávno řekl, že Řecko je pro Evropu problém, Španělsko však katastrofa. Zatím ještě nemáme ani plnou krizi v Řecku. Až propukne ta Španělská, bude to úplně jiné. Teprve až se usadí prach a uvidím, co zbylo ze slavné Eurozóny po tomto zemětřesení, které se evidentně blíží, bude možné říci, že obstála ve zkoušce. Do té doby jsou to, s prominutím, jenom žvásty...
09. 02. 2010 | 19:12

cartier cpcp napsal(a):

It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
24. 03. 2010 | 08:08

rolex watches napsal(a):

rolex watches is very useful tools to protect our time.If you never pay attention to yourself ,please grasp this chance.a few days ago,I bought aswiss .IT's very good to use.So i want to write an article about watches to share with everyone on seiko watches So as to more and more people to konw it.
02. 04. 2010 | 04:44

9cabeGGod-0 napsal(a):

<a href=http://www.hdmitovgaadapter.net> hdmi to vga adapter </a>
11. 07. 2011 | 20:29

loans napsal(a):

I had got a dream to start my own organization, nevertheless I didn't earn enough amount of cash to do that. Thank heaven my close mate recommended to use the mortgage loans. Therefore I used the car loan and made real my old dream.
31. 10. 2011 | 14:36

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy