Prezidenti výrazní a ti druzí

15. 01. 2010 | 09:14
Přečteno 8490 krát
Začnu otevřeně: jsem pravdoláskovec a havlovec. Nerad se dělím na pravici či levici a už vůbec ne na politické strany. Ale k dědictví našeho prvního polistopadového prezidenta se rád přihlásím kdykoli.

Dávno jsem sice promeškal dobu, kdy prezident po Hradě jezdil na koloběžce, kdy si tam podávaly dveře rockové kapely a kdy se na koleně a dlouho do noci koval nový stát i místo pro něj; přesto ale mám z doby, kdy jsem chodíval na Hrad, ty nejúžasnější zážitky. Pro mladého kluka (bylo mi tehdy 23 let), to nebyla snadná pozice: snažte se říkat něco (rádoby moudrého nebo alespoň chytrého!) prezidentovi, která má vzápětí jednání s nějakým předním světovým myslitelem nebo guvernérem národní banky... člověk se u toho cítí trapně a neomaleně.

Vzpomínám si také, jak se po Hradě nesly historky, kterak je nemožné se na brífink u prezidenta pořádně připravit. Pokaždé se totiž, sice mile a nezáludně, ale přesto zeptá na něco, co zaručeně nebudete tušit. Tak například při jednání, která se týkala Národního muzea: Kolikpak asi váží ta kostra té velryby, co tam kdysi visela - a visí tam ještě?

Pravidelně mě dokázala zaskočit jeho pokora, s níž neměl zapotřebí řvát na nějakého mlaďocha, když náhodou něco nevěděl. To platí mimochodem dodnes - když se občas jde do hospody, číšníci si většinou Havla všímají až jako posledního. Řekl bych, že ho to baví.

Nejtěžší na mé práci byla stručnost. Protože toho měl Václav Havel na čtení pokaždé přes víkend doslova kila, muselo se psát stručně. On totiž opravdu texty vážil a pak nám posílal zprávy typu: zas toho bylo 2 189 gramů! Takže se problematika přijetí eura, úrokových sazeb či vývoje koruny musela vejít na stránku. Napsat dlouhý text je snadné, napsat krátký a výstižný, to je teprve zadání. Kdysi to krásně vystihl tuším Pascal, když na konci svého dopisu napsal: Promiň příteli, že jsem napsal tak dlouhé psaní, na kratší jsem neměl čas.

Vždy mě pak bavilo sledovat, jak ty kusé ekonomické informace, které jsme spolu probírali při brífinku, během reálného jednání Václav Havel začínal zasazovat do vlastního filozofického rámce; jak je rozvíjel a jak tím jeho jednání často připomínala svého druhu krasobruslení.

Je asi tisíce druhů dělení prezidentů, ale co třeba toto: výrazní a nevýrazní; také ti, co dveře otvírají a ti co je přibuchují. Myslím, že se nám dostalo požehnání: polistopadové dějiny nezažily ani jednoho nevýrazného prezidenta. V druhém kritériu už je to trochu složitější. Řekl bych, že Havel otvíral dveře, a to zejména směrem na západ (k Evropě a Spojeným státům) a zavíral dveře směrem na východ. U jeho nástupce je to, zdá se, přesně naopak.

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

JC napsal(a):

Pane Sedláčku,
Začnu otevřeně: Dávno tomu jest co jsem býval pravdoláskovec a havlovec. Dnes jsem spíše klausovec. :-))
15. 01. 2010 | 09:27

Admirál napsal(a):

Pane Sedláčku, každému podle jeho gusta. Jeden holky, druhý vdolky.

Když se jezdilo na Hradě na koloběžkách, mělo se pracovat.

O člověk, který bezvýhradně podporoval G. Bushe a na tom chtěl stavět zahraniční politiku, se nedá mluvit jako o příliš prozíravém.

Dévótnost nemůže nahradit strategické politické směřování.
15. 01. 2010 | 09:45

zcelazbytecný napsal(a):

Až tak chytré otázky kladl pan prezident?
15. 01. 2010 | 09:56

stetl napsal(a):

Také jsem zažil Václava Havla takříkajíc "na vlastní kůži" a totéž mohu říci i o současném presidentovi. A bylo a jest to "nebe a dudy". Netvrdím, že pan Klaus je nemoudrý, ale není státníkem, což se o Václavu Havlovi dalo říkat v plném smyslu toho slova.
Pane Admirále, Václav Havel nepodporoval presidenta Busche, ale USA. Přečtěte si, prosím, projev V. Havla v americkém kongresu a potom jej kritisujte.
15. 01. 2010 | 09:58

Petr z Tábora napsal(a):

Máte pravdu, že s naším prvním polistopadovým prezidentem jsme mohli dopadnout daleko hůře. Nicméně je neomluvitelné jeho ovlivňování ekonomických záležitostí kterým nerozuměl.Vadil mi i způsob svržení vlády za pomoci nelogických úrokových sazeb ČNB a následné jmenování pana Tošovského za odměnu předsedou té úřednické. Vadila mi jeho stížnost k Ústavnímu soudu, která zamezila většinovému volebnímu systému, což od té doby výrazně přispívá k politickému marasmu slabých vlád odkázaných na malé politické vyděrače.
Proč se domníváte, že p.Klaus přivírá dveře na Západ ? Kvůli EU? Jeho angažovanost např.v Německu a USA je značná.
15. 01. 2010 | 09:59

Idealista napsal(a):

Až se bude zakládat strana pravdoláskovců, pošlete mi přihlášku. Těch "utilitariánů" kol kolem mám dost.
15. 01. 2010 | 10:05

Jarda napsal(a):

Nemáte se čím chlubit.Podívejte se kam jste se svými ideály a postoji přivedli republiku.
Přeji všem krásný den.
15. 01. 2010 | 10:09

karel matousek napsal(a):

Vaclav Klaus je znam az v Guatemale, ma vic cestnych doktoratu a skace mnohem vyse nez Havel a ma vytecne styky s Lukoilem.
15. 01. 2010 | 10:14

Princ Drsoň napsal(a):

Lepší jezdit na koloběžce než sepisovat traktáty o něčem, čemu pisatel nerozumí. Jezdění na koloběžce není rozhodně tak časově náročné.
15. 01. 2010 | 10:53

PT napsal(a):

No to se fakt máte čím chlubit.

Havel výborně splnil komunistům funkci užitečného idiota. Čímdál méně věřím tomu, že to bylo z jeho strany nevědomé.

Byl to dobrý synovec svého strýce - ten prozměnu kolaboroval s nacisty.
15. 01. 2010 | 10:56

Jandáček napsal(a):

Pane Sedláčku,
stručně - díky za článek, stručný
a jasný.
15. 01. 2010 | 10:59

Vítězslav napsal(a):

Bravo! První český ekonom, který nevnímá svět jenom přes kalkulačku a pro kterého existuje jiné - ekonomy ještě nedefinované kritérium úspěchu. Je evidentní, že zatimní ekonomické zaklínadlo úspěchu - růst HDP se přežilo.
15. 01. 2010 | 11:18

jirkammm napsal(a):

očekával jsem, že se tu slétnou neomalení a hulvátští klausofilové, a ono nic, sákriš, co se to děje? jinak k těm slušným protihavlovským příspěvkům: ano, dělal chyby, ale to nebylo systémové, spíš mimoděk, zatímco současný prezident nás tlačí na východ (někam mezi Bělorusko a Kazachstán) zcela systémově, pan Sedláček to popsal devíti slovy v poslední větě naprosto přesně
15. 01. 2010 | 11:22

Pozorovatel napsal(a):

Vynikající text. Děkuji. Mám s panem Václavem Havlem tutéž osobní zkušenost.
Absurdní úlety v této diskusi ukazují jen naši českou zákeřnou malost, jakmile někdo přeroste trpaslíky. Zlost, mylné informace a paranoia nejsou dobrými rádci v životě ani při veřejných vystoupeních.
15. 01. 2010 | 11:25

sic napsal(a):

Re ,,jsem pravdolaskovec a havlovec,, ..... tak to jsme opravdu nikdo netusili... Ale ten bonus za nadstandardni pristup do medii a u zamestnavatele neni na zaklade toho uplne od veci, ze ? Apropo, ten zaverecny plivanec se dal opustit, to jsou takove ty koncovky Peheu a spol. I kdyz, Vy stejne jedete dlouhodobe politiku nez cokoli jineho.
15. 01. 2010 | 11:27

Sedláček napsal(a):

Pane Sedláčku, máme stejné příjmení a bydlíme ve stejné ulici a máme stejnou banku. Denně vás potkávám na tom příšerném elktrokole. Tolik se stydím, že tomu tak je. Pravdoláskovci jsou první, kdo by měl být trestán za stav této země. Ekonomikou počínaje, duší žeme a jeho lidu konče! Že vám není hanba, psát podobné "čuňárny".
15. 01. 2010 | 11:29

hanah napsal(a):

Pane Petře z Tábora,
dnes nemám moc času k reagování na p. Sedláčka. A navíc, psala jsem to již mnohokrát.
Takže stylově velmi stručně - sdílím Váš názor a díky za něj.
Až bude více času a další příležitost, velmi ráda přispěju se svou troškou do Havlova mlýna :-)
15. 01. 2010 | 11:34

Petr K. napsal(a):

Pane stratégu Sedláčku: říká se "Jsem snad mladej nebo blbej? Pan Havel otevíral dveře stejně jako třeba Angelina Jolie. Lid - především americký - to má rád. O obsah ani tak nejde, šlupička a gloriola je nade vše. Škoda, že pan Havel nebyl za mnoho let svého prezidentování alespoň trochu pročesky moudrý, naše země by nemusela dnes řešit komunisticko-zlodějský stav. že je pan havel slušný - ano to asi je, ovšem znám řadu stejně slušných lidí, kteří nejsou a nikdy nebudou prezidenty...
15. 01. 2010 | 11:35

Al Jouda napsal(a):

Havel získal mezinárodní kredit téměř okamžitě.
Myšlenky a postoje (samozřejmě jen některé - např. ty o globálním oteplování) Ing. Václava Klause ocení až historie.
15. 01. 2010 | 11:38

grőssling napsal(a):

Pane Sedláčku, hodnocení emeritního prezidenta je samozřejmě Vaší věcí. Jste zběhlý v historii a tak víte, že šéfové států jsou nakonec hodnoceni nikoliv podle toho, zda jsou výrazní, čili myšky šedivé, ani podle toho, zda jejich dveře byly stále otevřené či vybavené dobře fungujícím Branem zavírá samo, ale podle toho jak dobře sloužili své zemi.

Václav Havel se jistě zasloužil o technické provedení změny režimu, dohodnuté a povolené předem velmocemi. Někdo tu práci, ten povinný úkol zadaný z vnějšku udělat u nás musel a je třeba uznat, že jej bývalý prezident spolu-koučoval dobře.
A tím také končí klady jeho působení. Poté následovaly nesmyslné hlášky a přesvědčování většiny národa, že kapitalismus s lidskou tváří může být u nás zaveden, včetně vyhlášení, patrně konzultovaných se svými ekonomickými poradci ( takže asi i s Vámi ), že nezaměstnanost u nás nebude, protože to vláda a ekonomové dostanou úkolem atd. atd.. Následovaly názorové výkvěty hodné zaznamenání avšak kroucení hlavou od vztahu ke Slovensku, který přispěl k rozdělení státu až po humanitární bombardování a podporu Bushe ml. v jeho zločinných dobrodružstvích v Afghánistánu a Iráku a selektivní podporou kverulantů pouze ve vybraných zemích ( dnes nám média musejí chca nechca promítnout obrázky za jakých děsivých podmínek vládne režim na Haity, jen pár set kilometrů od Kuby, že by Havel házel protesty do schránek zvráceného haitského režimu, o tom nevím ).

Je pěkné, že jsme měli prezidenta, který nebyl obrazoborec, co je ale platné, že si rád pokecal s Mikem J., když se následně na rozdíl od Masaryka zasloužil o rozbití státu a podporuje dosud po světě většinou největší ničemnosti dnešní doby.
15. 01. 2010 | 11:38

Honza napsal(a):

Také bych si nerad vybíral mezi dvěma krajnostmi. :-( Moc nevím, v čem je zásadní rozdíl vybírat si mezi osobami a vybírat si mezi stranami, i když jistě V. Havel má PR (z doby předrevoluční a revoluční) jistě velké.
15. 01. 2010 | 11:41

hovorka11 napsal(a):

Klaus nemá jakékoliv předpoklady k vykonávání funkce prezidenta mimo sebevědomého vystupování.
Václav Havel výborně reprezentoval v zahraničí a lidi spojoval. Klaus je rozeštvává.
Bohužel, Havlova propagace "humanitárního bombardování" a především zvacího dopisu američanům, musela otevřít oči každému naivkovi.
Dnes se stydím za oba.
15. 01. 2010 | 11:43

Davín napsal(a):

Těžkej souhlas!
15. 01. 2010 | 12:08

jozka napsal(a):

Dovno tomu, co jsem bylklausovec. jeste davneji tomu, co jsem byl havlovec. Dnes mi mohou oba starici polibit rusutur a jsem radsi sam sebou.
15. 01. 2010 | 12:16

m.š. napsal(a):

Jsem stejného názoru jako hovorka,
v presidentské řadě a osob tento úřad zastávajících se úspěšně pokračuje v nevýrazných postavičkách,dá se říci až komických.No co by jsme chtělivíce,my, švejkův národ ve střední evropě.

m.š.
15. 01. 2010 | 12:17

JC napsal(a):

Souhlas s tím co napsal Petr z Tábora a grőssling.
P.S.
Nebyl to Klaus, který ordinoval národu blbou náladu.
15. 01. 2010 | 12:33

badatel napsal(a):

mám rád visionáře:
"budou Vám vyhrožovat nezaměstnaností atd."...
skutečnost je mnohem katastrofálnější, bezdomovci umírají zimou a těch nezaměstnaných je jako much. Chci dodat mám rád reálné visionáře a ne snílky.Pan Havel se měl věnovat dramaturgii, či rozbíjení čehokoliv v duchu svobody zemřít zimou a hladem, že ano.
15. 01. 2010 | 12:45

Rosťa napsal(a):

Pan Havel v zahraničí zviditelňoval především sám sebe a možná své kamarády. O nás, běžné občany, mu nikdy nešlo. Jeho devótnost k nepravostem USA je tak do očí bijící, že je zbytečné se o tom dále rozepisovat. Historie jeho černobílé vidění světa snad jednou popíše dle pravdy. Bohužel má "své lidi" v politice dál( kníže, Kocáb ...)a to nevěstí nic dobrého. Ach jo....
15. 01. 2010 | 12:57

MH napsal(a):

Možná dobře, že Klaus otevírá dveře na východ, když je někdo zbytečně hloupě kdysi zavřel. Měli jsme tam kontakty, znali jsme trh... jenže někdo chytrý řekl, že je nepotřebujeme. Místo nás tam rychle vklouzli Němci, Italové.... a my se tam dereme zpátky.
Vzpomínáte si, jak v roce 1992 hřímal ministr Dlouhý, že my ruskou ropu nepotřebujeme? Za 14 dní jsem stál na Argentinské frontu do rána a dnes jsme pořád rádi, že máme ropu i plyn z Ruska.
15. 01. 2010 | 13:03

jr napsal(a):

Pane Sedláčku,jsem taky pravdoláskovec.
Docela hrdý.Držím palce.
15. 01. 2010 | 13:19

Bizon napsal(a):

V jednání pana Havla jako presidenta jsem velmi často zaznamenával naprosté nepochopení pro tzv. širší souvislosti. Klasickým příkladem byl poválečný odsun tzv. sudetských Němců ....Pan Havel se jim za něj omluvil již v prosinci 1989 a v omlouvání pokračoval prakticky po celou dobu svého presidentství, které trvalo nekonečných třináct let. Kolektivně nám všem dnešním Čechům vyčítal, že jsme při něm uplatnili tzv. kolektivní vinu .... Kancléři Kohlovi dokonce pro ně nabízel dvojí občanství! Přitom snad každému soudnému člověku musí být jasné, že s precedensem Mnichova 1938 by přítomnost sudetských Němců zde v roce 1989 nebo naposled a zcela jistě v roce 1993 znamenala opakování Mnichova a praktický zánik našeho státu .... I tak jeho omluva vedla k problémům a prakticky "přispěla" jenom ke snahám o revizi výsledků II. svět. války .... takže presidentování pana Havla považuji za velmi pochybné a to nejenom kvůli tomu "omlouvacímu seriálu" ....
15. 01. 2010 | 13:23

ironik napsal(a):

Vy pravdoláskař a já fandím klubu v horní dolní ,ovšem troufám si tvrdit že v tom mém klubu je víc srandy.
15. 01. 2010 | 14:02

petr 67 napsal(a):

Pane Sedláčku souhlas .Také se hlásím k pravdoláskovectví a nevím proč je dnes slušnost,(pokora),vize...brána jako něco hanlivého
15. 01. 2010 | 14:04

mb napsal(a):

správně je to pravdoláskař a havlista ... jinak celkem v poho :-)))
15. 01. 2010 | 14:07

Michal napsal(a):

Pane Sedláčku není to pro vás ponižující takhle se lísat k Havlovi - myslím tou poslední větou? Protože je mi jasné, že jí nemyslíte vážně. Pokud ano, vážně pochybuji o vašem intelektu (počet absolvovaných škol na tom nemůže nic změnit).
15. 01. 2010 | 14:20

Danny napsal(a):

Pánovi co říká, že je Klausovec. Tak jsem byl ale už nejsem. http://zpravy.idnes.cz/ctyr...
15. 01. 2010 | 15:14

Jos napsal(a):

Pane Sedláčku,také jste "Sobotkovec" coby jeho hlavní rádce v zadlužování země,na to jste zapomněl?
15. 01. 2010 | 15:28

shin napsal(a):

Nad ucelem jinym, nez-li je sdeleni vaseho nazoru na dva prezidenty, marne premyslim...cetl jsem vasi knihu, poslechl si vas nazivo...myslim, trochu zbytecny clanek...myslim, ze temer kazdy kdo chce vi o tech panech sve...a kazdy z nich je uplne jine individum...nicmene tesi mne, ze stejne jako ja verite v pozitivni energii, jiz vyviji kazdy s nepokrivenymi hodnotami...
15. 01. 2010 | 15:54

Milan Horký napsal(a):

Omezenci v českých diskuzích

Profil nejednoho českého diskutujícího, je, že své názory apriori považuje za ty nejsprávnější a tak je nutné rozdílný pohled kohokoliv jiného snížit, potlačit, rozcupovat.

Nejlépe okořeněné osobním útokem na inteligenci a postoje autora původního článku. Doprovodným jevem bývá, že si okamžitě potřebujeme někoho zaškatulkovat na klausovce, havlovce, sobotkovce a jiné živočišné poddruhy. Jako kdyby jedinec nebyl schopen vystoupit, sám svým vlastním jménem a přesně definovaným názorem.

Slovy mé nejoblíbenější clebrity star. Pánové a dámy, kdo z vás na to má, aby pod svůj názor připojil i své vlastní jméno???
15. 01. 2010 | 15:55

JC napsal(a):

Danny,
To balo zřejmě na mě, takže nápodobně
http://neviditelnypes.lidov...
15. 01. 2010 | 15:56

slayer napsal(a):

Pane Sedlacku,

dnes je vam tusim 31 a jste ekonomicky analfabet. Havel si vas vybral ve triadvaceti za poradce. Co myslite ze to o nem vypovida?
15. 01. 2010 | 15:58

ld napsal(a):

...a ten nadpis byl tak lákavý, slibný; přečtu si povídání ekonoma, který bude nějak porovnávat prezidenty.

Uff, posléze jsem odhalil, že díky hrubce v nadpisu, díky chybějící čárce za slovem "výrazní", je to celé o Havlovi, laskavém to humanitárním bombardovači.

Jo, i díky němu jsme pro svět za kašpárky. Moralizujeme, morálky se nedostávaje.

Co říci pozůstalým po obětech jeho amnestií?
15. 01. 2010 | 16:04

karel napsal(a):

Milý Sedláčku, váš vámi obdivovaný Havel vymyslel příměr:humanitární bombardování!To bombardování srbských měst a vesnic, při kterém umírali nevinní civilisté národa,který s námi solidarizoval a podporoval pří těžkých chvílích našeho státu!To vše v zájmu globální mocnosti!Takže so prosím opravte slovník!Není pravda a láska .........
15. 01. 2010 | 16:09

Jan Kyncl napsal(a):

...a také jste zastánce humanitáuního bombaudování, dvojí morálky (Chemapolu pecunia non olet). Přejete kosovským obchodníkům s orgány jejich stát. Máte rád plané a ploché plky vydávané za filosofii. Souhlasíte se zavíráním poslanců kvůli tomu, aby byl váš miláček zvolen.
Zklamal jste mě, měl jsem vás -navzdory tomu, že jste ekonom- za vzdělaného a slušného člověka.
15. 01. 2010 | 16:12

Baba napsal(a):

Vždycky se ve vás rozsvítí, když si vybavíte šípkovská devadesátá a fotografii prezidentského páru v Bílém domě? Nejsem pravdoláskovec ani ještě nevím, co bude rubem nadšení a laskavosti.
15. 01. 2010 | 16:17

F.Srbek napsal(a):

Měl jste štěstí pane Sedláčku. Vy jste jezdil pro Hradě na koloběžce, věřím tomu, že to byla sranda, mne vyhazovali z práce, protože jsem jsem si dovolil pochybovat o privatizaci hnědouhelných dolů v Mostě. Už tehdy se mi zdálo, že heslo o pravdě a lásce je sice lákavé nicméně je to pláštík pro jiné věci. Osobně nemám důvod V. Havla obdivovat. Důsledky jeho "vládnutí - nevládnutí" neseme a cítíme dodnes. Jak říkával můj děda - někdo o koze jiný o voze.
15. 01. 2010 | 16:17

kliďas napsal(a):

Sedláčku, autoři čítanek v padesátých letech by to o Gottwaldovi či Zápotockém nenapsali lépe. Ještě jste se měl zmínit ale o lásce Vašíka k dětem. O tom jak s nimi bábovičky plácal.
Takže stručně: Jděte do háje, kecale!
15. 01. 2010 | 16:24

Amigo napsal(a):

Autorovi děkuji za povzbudivé čtení. Jsem rád, že se spoustou dalších lidí máme s Václavem Havle společné sympatie k Zeleným, kteří se nebojí a nekradou...
15. 01. 2010 | 17:03

Standa napsal(a):

Pravdoláskovec, Havlovec nebo Bakalovec. Tuhle partu nesnáším. Může za to především Bakala a jeho kamrádi bankéři a spolu podnikatelé. Se Schwarzenbergem podnikal v deseti podnicích. Sdružení lípa.cz (předseda Bakala) má jako poslání vytvořit totéž uskupení, jako to mají v Americe. Vzhledem k tomu, že jezdí členi sdružení lipa.cz na setkání bildenberg, předpokládám, že je jim za vzor právě Bushův Bildenberg. To je právě to místo, kde se dohodnou na způsobu financování zbrojení a války. To je to místo, odkud se vyvíjel nátlak k prosazení Amerického radaru a tlaku politickém k vytváření nenávisti mezi zeměni. K tomu ještě fóbie, pro nás hlavně proti Rusku. Jistě velice dobře víte, že k Bildenberg patří Goldman Sachs a nebo majitelé NewYorkTimes. Hlavně dlouholeté rody bankéřů, jako například Bushovci. Ono se to v médií pěkně změkčuje hned na počátku příběhem o jízdě na koloběžce a mejdany s rockery.
(do Bildenberg jeli-Pehe,Schwarzenberg,Žantovský atd.).
15. 01. 2010 | 17:11

fifi napsal(a):

Pan Fischer otvírá, ale měl byste pomáhat a učit se v ekonomické oblasti. NERV nepřinesl absolutně nic, tak tedˇalespoň pomáhejte p.Janotovi jak můžete.
Úvahy o prezidentech můžeme psát, až bude za krizí, bude-li vůbec s tímto přístupem.
Hezky konkrétně a rychlejším tempem dávat ekonomiku do pořádku a nestrácet čas plácáním.
15. 01. 2010 | 17:30

vasja napsal(a):

Pane Sedláčku.
Havel otvíral dveře na Západ a vy, poradcováním zubatýmu Sobotkovi, dveře do řiti. Kde díky sosanům skoro jsme.
15. 01. 2010 | 17:56

achnaton napsal(a):

Pán Sedláček,

vážim si Vás i Vaše úsilie dodávať Vašimi blogmi kvapky živej vody na naše, často nezbedné a malomyseľné hlavičky. A keď je nejaká tá gebuľka hodne prehriata, studená voda ju síce trocha schladí, ale predtým z nej vysyčí para, ako vidieť v niektorých múdrych či chytrých komentároch "znalcov". Želám Vám nezdolnú vytrvalosť i trocha hrošej kože, aby ste na písanie podnetných blogov kvôli pár "odborníkom" nezanevrel.
15. 01. 2010 | 17:57

Eva napsal(a):

Pane Sedláčku, děkuji za krásný článek, jen je mi trochu nevolno z některých příspěvků. Kolik zášti a nenávisti je v lidech. Držím vám palce a doufám, že někdy v budoucnu snad budeme mít zase prezidenta, na kterého budeme moci být pyšní.
15. 01. 2010 | 17:59

Baba napsal(a):

Amigo:
Vy neznabohu, jásáte nad každým nadprůměrným výsledkem, až jednou zjistíte, že za ním je ještě špičkový.
15. 01. 2010 | 18:02

Vojtěch Havlík napsal(a):

Pane Sedláčku,
když tak máte rád Václava Havla, zeptejte se ho, proč jako prezident nepřijal prvotní rozhodnutí soudu o katedrále sv.Víta a naopak se proti němu těsně před vypršením lhůty odvolal a tak se stalo, že se postavil za nezákonné rozhodnutí komunistického aparátu,který v padesátých letech katolíkům hlavní chrám pražského arcibiskupa zabral. To si snad katolící jako nejpočetnější faktický a ideový odpůrce komunismu v naší zemi nezasloužili.
15. 01. 2010 | 18:10

Olga napsal(a):

Nevím jak velkým přínosem pro nástup naší nové cesty byly návštěvy rockových skupin na hradě a jízda na koloběžkách. To si neumím dosti dobře srovnat. Ale pak se nedivím že jsme to dotáhli tam kde jsme.
15. 01. 2010 | 18:20

Marian Páleník napsal(a):

Nebyl to Pascal, ale Goethe.
15. 01. 2010 | 18:35

af napsal(a):

Pravda a láska byla pro naivní lidi, a za tím se volněji dělaly podvody. Já bych se styděl, někdo se stydět neumí.
15. 01. 2010 | 19:13

Kritik napsal(a):

Ano, všechno s láskou a pravdou. A když se k tomu přidá "ta moje láska" a "ta moje pravda", hned tu máme milosrdné bombardování Jugoslávie, mrtvoly, nářek, strach, vdovy, sirotky. A když již se na to téměř zapomnělo, je nutné živit alespoň nenávist k Rusům.

Podle ovoce poznáte dobrý strom, ne podle sladkých řečí.
15. 01. 2010 | 19:18

97 napsal(a):

ja se naopak tesim, az konecne bude v CR nevyrazny prezident, ktereho jmeno si nebudu ani pamatovat, pak teprve budeme zit v normalni zemi. Kdo je prezidentem Nemecka nebo Svycarska nevim, kdo Polska ano, bohuzel.
15. 01. 2010 | 19:25

Franta z pastoušky napsal(a):

Lidé už se chlubí i vlastní hloupostí.
Bože, jak hluboko jsme klesli.
15. 01. 2010 | 19:43

gury napsal(a):

Pěkný článek, psal jste mi ze srdce, díky za něj a ve všem s Vámi souhlasím..
15. 01. 2010 | 19:56

bibi napsal(a):

Václav Havel byl autoritou a u všech slušných lidí autoritou zůstane. Václav Klaus zavedl do politiky nadřazenost, pohrdání názory druhých, naprostou absenci schopnosti naslouchat čili neschopnost debatovat, předvedl národu sebelásku, omezené náhledy na obecně vnímané jevy. Jeho odchod do politického důchodu bude pro tuto republiku vysvobozením.
P.S. Jinak je to samozřejmě fešák s dobře proříznutou pusou..., všechna čest !!!
15. 01. 2010 | 20:09

Jana napsal(a):

Pravdoláskovci by se měli hubit.
Bohužel je to úporný a zákeřný druh a s pravou a láskou mívají pramálo společného.
15. 01. 2010 | 20:19

Rosťa napsal(a):

Jano
to jste tomu"zatla". Ale máte pravdu, že tolik morální škody tu za posledních 20 let nikdo neudělal.
15. 01. 2010 | 20:48

orbis napsal(a):

To Jana
Kde se ve vás bere tolik nenávisti?Čím vám asi tak pan prezident Havel ublížil, že ho chcete vyhubit?
Nebylo by lepší ,kdyby ste se propudrovala insekticidem sama?
15. 01. 2010 | 21:30

Rosťa napsal(a):

To orbis
Je mi líto, ale částečně se musím Jany zastat. Ta parta kolem pana Havla nekope v červenomodrobílém dresu. A to nekritické zbožňování politických veličin..... bez komentáře.
15. 01. 2010 | 23:57

Olga napsal(a):

Už to tu bylo zmíněno. Po ovoci poznáš. Ano, pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí. Ale až na ton novém světě. Tam kde bude vládnout Bůh. Zatím se tu rozrůstá lež a nenávist. Nechci ubližovat panu Havlovi. Není to jen jeho vina. Ale má na tom zásluhu. Možná si dobře rozumí s lidmi u skleničky. Já znám jen soudy o majetek. Jeho hru jsem viděla jen jednu. Považuji za škoda času. Ovšem, každý jsme jiný.
16. 01. 2010 | 08:53

Petr napsal(a):

Klaus je Klaus škoda že nebyla přímá volba.Klaus napomáhal kamarádíčkům.
16. 01. 2010 | 09:50

Pípa napsal(a):

Budu se opakovat.
V. Havel nebyl náš člověk.
A V. Klaus je naopak "náš" až moc.
V obou případech bych dal přednost někomu normálnímu.
16. 01. 2010 | 11:10

ld napsal(a):

Jeden prezident vedle druhého byli prevíti!

Tohle neplatí o Svobodovi; ten jediný pro národ a vlast něco udělal. Zbytek komentářů jsou kecy o slevách...
16. 01. 2010 | 12:30

Kamil napsal(a):

Když byl Havel na hradě, tak se tam všude povalovaly flašky od piva. Tu svoji svatozář získal stejnou zásluhou, jako Obama nobelovu cenu.
Hezký večer.
16. 01. 2010 | 19:44

acwestly napsal(a):

východ nebo západ ? :)
1989 Moskva - je zde už dávno jiné myšleni lidí, jestli nekde neco padlo tak to už davno zacalo v moskve
nejhlubsí dozvuky komunismu jsou jen a jen zde ve vychodni evrope.. / míním tím chovaní lidí , divalo, hudba atd. \
takže odemne ma moskva za jedna, neni duvod se jich bat jsou uplne stejne chudi lidé jako mi tady s kterými kapitalisticky system FEDu taky Vyje***
*takze pro dnesniho prezidenta respekt !!.
*mazec jestli Havel dokazal zvážit text :D
16. 01. 2010 | 20:15

Kelt napsal(a):

Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí-kde se tak stalo?Snad jenom ve zlaté knize pohádek od B.Němcové.Poněkud infantilní.Podobných prohlášení bylo více,netřeba je vzpomínat.Čím ale u mne V.Havel zcela ztratil kredit bylo jeho schválení "humanitárního"bombardování Srbska s dvěma tisíce zavražděných civilistů.Jenom závěrem konstatování,že více škod napáchal V.Klaus.
17. 01. 2010 | 20:53

bob napsal(a):

Pane Sedláčku,
četl jsem s Vámi celostránkový rozhovor snad v Lidovkách min. týden, a to, jak s Vámi byl rozhovor veden, mě vytočil do běla. Obdivuji, že jste to vydržel. Jinak k blogu. Samozřejmě dobré. Ale Vaše názory jsou mi už dlouho blízké, takže žádné překvapení.
19. 01. 2010 | 13:52

K.H.Borovsky napsal(a):

Jo pane Sedlacku, mladost,radost. Podobne vzrusujici pocity prozivaji mladi revolucionari ve vsech revolucich. Vcera se jeste dreli ve skole, ze zima vyhani zver z lesu a zene je k lidskym pribytkum a najednou maji prst na tepu dejin, jsou na vrcholu spolecenskeho deni. Je to dost silna droga a vzpominky na cely zivot. Muzi se vetsinou museli spokojit se zazitky z vojny ( Ja jako majitel modre knizky jsem to musel az v pozdejsim veku pracne dohanet dalkove po hospodach). Po vyvrcholeni silnych revolucnich zazitku dochazi k navratu do mirove reality. Je to holt jako v tom Kunderove zertu. Svazak po deseti letech je uz nekdo uplne jiny. Ve druhe, treti generaci je revolucionar genteleman, ktery se vyzna ve vinech, drahych autech, restauracich a jeho manzelka v dobrocinnosti jak to bylo videt v nedavnem snimku ze soucasne Ciny.
19. 01. 2010 | 18:17

Links of London Jewellery napsal(a):

I mean I've left schools and places I didn't even know I was leaving them. I hate that. I don't care if it's a sad good-by or a bad goodby, but when I leave a place I like to know I'm leaving it. If you don't, you feel even worse.
31. 03. 2010 | 12:12

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy