Krizí k ekonomice ryzí? Aneb O sebeočistném mechanismu

09. 02. 2010 | 12:40
Přečteno 8978 krát
Krize prý čistí trhy. A jistě tomu tak mnohdy bývá. Ale občas může trhy čistit i v negativním smyslu: pokud není dobře nastaven institucionální rámec, může dokonce očistit trh od těch nejlepších.

Ale nejprve ke kladné roli hospodářského cyklu. Je zřejmé, že v dobách, kdy se daří, mohou na trhu přežít i ti, kteří by tam jinak neměli co dělat. Těch se trh v recesi skutečně často zbaví. Tedy ono se mimochodem dost špatně poznává dobrý podnikatel nebo podnikatelka od těch "špatných". Takový "špatný podnikatel" (rozuměj podnikatel, který prostě zkrachuje) může klidně být pracovitý člověk, může být vzdělaný, může sledovat všechny noviny a relevantní statistiky, může mít srdce ze zlata - a přesto prostě nebude schopen v tržní konkurenci přežít. To se prostě tak stane, že se mu nepodaří oslovit, prodat nebo prostě jen vytušit, co lidé chtějí. Takže si netřeba brát krachy nějak přehnaně osobně.

Ale představme si, hypoteticky, že jsou prostě lidé, kteří na "to mají čuch," tuší, kam se trh vrtne, prostě jim jde podnikání od ruky. Vyrábějí špičkový produkt, který lidé chtějí, a vše, co dělají, dělají poctivě. A nehodlají podvádět. No a teď si představte, že do jejich odvětví přijde recese. Kdyby to nějakým zázrakem nebo geniální analýzou zjistili předem, možná by z odvětví sami odešli do nějakého jiného, které je právě na vzestupu (neříkám, že se to tak musí dít pokaždé). V tomto případě tedy ti nejprozíravější odejdou jako první.

Na trh s revolverem


Nebo druhý případ. Přijde recese, a aby podnikatelé přežili, začnou tak trošku šidit váhu, tak trošku uplácet, trošku neodvádět daně. A když to dovedeme do extrému tak si také začnou trošku navzájem vyhrožovat a pro jistotu platit ochranku nebo sami nosit kapesní revolver. Trh takzvaně trpkne, stává se trhem, kde se prodávají čím dát tím kyselejší jablka. No a co udělá naše poctivá a spravedlivá podnikatelka? Vidí, že v takovéto konkurenci nemá šanci, a sama raději z trhu odejde. Změnila se pravidla hry a ta nová už jí nepřipomínají nic z pravidel starých a podle pravidel nové hry hrát nechce.

Je to jako byste vyhlásili hokejový zápas, ve kterém o hodně jde a přitom je ring volný a široko daleko žádný rozhodčí. Jakpakby to asi dopadlo, když i lecjaký zápas, který je přísně "regulovaný" pravidly se za chvíli změní v box bez pravidel?

A třetí příklad platí, pokud se v některé zemi standardně korumpuje. Takové "zdivočení" ani nemusí mít nic společného s hospodářským cyklem, ale dalo by se mluvit o jakémsi cyklu morálním. Dejme tomu, že se najednou prostě začne z jakéhokoli důvodu uplácet a nekale soutěžit. Jaký typ podnikatelů vám asi zmizí ze země první? Jistěže ti "útlocitně" poctiví, kteří na to nejsou zvyklí, protože to k úspěšnému podnikání nikdy nepotřebovali.

Pokud se tedy začnou rozvolňovat pravidla slušného chování (ale i ta exekutivní, vynucovací), může mít země sebepoctivější a sebešikovnější podnikatele a podnikatelky a jen je odradíme.

Zlatá devadesátá

Něco podobného se koneckonců částečně dělo na českých kapitálových trzích v polovině devadesátých let. Zprvu se pravidla dodržovala, všichni se báli, protože nevěděli, jak to bude s jejich vymáháním. Tunelovat se začalo až později, nejprve opatrně, po oťukání (ne)právního terénu bezskrupulózně a pak už již tempem pádivým. Zahraniční portfolioví investoři často odcházeli, a kdo chtěl v Čechách přesto podnikat, raději šel do přímých zahraničních investic, tedy takových, kde vám do toho žádný spolumajitel nekecal a hlavně vám nic nemohl tunelovat.

Je vidět, že recese nebo krize v některých případech nemusí pročistit vůbec nic. Může naopak působit úplně zvráceně a přirozený výběr může fungovat opačným směrem, než by bylo žádoucí.

psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

PHATE napsal(a):

Pěkné téma na zamyšlení...

Domnívám se, že Ti "špatní" mají - ať na trhu či ve společnosti jako takové - vždycky navrch a vyhraje-li ten "hodný", bude to s mnohem větší námahou a nakonec zjistí, že z toho profitoval stejně ten první...

Na toto téma jsem před nedávnem napsal článek s titulem Místo na Zemi. Dovolím si zde malou reklamu :-)

http://www.phate.honsa.eu/1769

A jaký je Váš názor?
09. 02. 2010 | 13:16

kolemjdoucí napsal(a):

Já bych se toho sebeočistného mechanizmu nebál, prostě se kapitalismus očistí a zruší sám a bude klid.
09. 02. 2010 | 13:21

Karel napsal(a):

Vážený pane Sedláčku, jistě máte pravdu, všichni si myslíme totéž, jenom nevíme co s tím.
09. 02. 2010 | 13:54

hovorka11 napsal(a):

U nás přežijí firmy napojené na státní zakázky a politiky, kteří jim umožní získat zakázky i za vyšší ceny, než má konkurence.
Paradoxně levné i kvalitní firmy budou krachovat a úplatkářské si zachovají pozice.
V důsledku 5 až 10 let se to vyčistí k horšímu
09. 02. 2010 | 14:03

mb napsal(a):

píšete dobře ...

ale skoro by se mi chtělo říci, pláčete dobře ale na špatném hrobě ...

přijmete kandidaturu za zelené nebo je to ztracená varta ?...

krásný čas ...
09. 02. 2010 | 14:36

Nestranný pozorovatel napsal(a):

"... přirozený výběr může fungovat opačným směrem, než by bylo žádoucí"
A kdo v tomto státě určuje, co je žádoucí? Hlupáci nebo darebáci? (Znáte nějakou jinou občanskou kategorii?)
09. 02. 2010 | 14:39

alesdrobek napsal(a):

Tady Tomáš asi nechopochopil, co to "očištění" vlastně znamená. Znamená to, že se trh zbaví nikoli primárně špatných podnikatelů, nýbrž špatných investic, špatných dluhů a špatných projektů, které vznikly v předchozí bublině nafouknuté úvěrovou expanzí.

Že taková recese stáhne ke dnu i spoustu skvělých podnikatelů a připraví o práci miliony lidí, to je samozřejmě tragédie. Je ale třeba si uvědomit, že to není vina recese samotné, ale právě předchozí bubliny.

Tou pravou příčinou ranního bolehlavu a žaludečních potíží po bujarém mejdanu není kocovina samotná, ale flaška vodky, kterou jsme vypili předchozího večera.
09. 02. 2010 | 15:27

alesdrobek napsal(a):

kolemjdoucí - jistě, kapitalismus se zruší sám. Už se asi nemůžete dočkat, až tady někdo nastolí lepší režim. Rakousko-Uhersko, fašismus i socialismus jsme si už vyzkoušeli a shledali nevábným. Co byste navrhoval teď?
09. 02. 2010 | 15:29

badatel napsal(a):

to Aleš Drobek + autor
"očištění" kapitalismu nastane, až člověk začne pracovat a ne přemýšlet, jak si stáhnout nadhodnotu vytvořenou jinými ve vlastní prospěch.
Víte mluvit umí každý, ale něco vytvořit málokdo. Tím výtvorem může být fabrika, letadlo, vědecké dílo, upečený chleba, ale i banka, která si pouze nestahuje kapitál lichvou a spekulací, ale investuje třeba do bydlení, ale tak, aby si ho mohl za svou práci pořídit i ten, kdo peče chleba, bádá na AV ČR, a to v horizontu alespoň deseti let za svoji práci.
Bohužel ta očista není možná, protože to by pak nebyl kapitalismus, že ano.
09. 02. 2010 | 15:52

vlk napsal(a):

Ne když přijde krize, tak to není prvoplánově o dobrých nebo špatných podnikatelích. I ty modelové případy, které předvedl autor nebo modelová tvrzení, která doplnil Aleš Drobek, ani ty nepopisují r ealitu. Velmi často je to ještě jednodušší, ba tristní. Protože může platit třeba
- na špatném místě ve špatném čase
nebo
- ušpatné banky ve špatném čase
nebo
- špatného úředníka Finančáku ve špatném čase
nebo,,
no těchto variací je prostě moc.Co rozhoduje o tom, zd a firma v krušných časech přežije nebo , byť je z hlediska neutrálního pohledu naprosto ready.
A na druhé straně opakem je, že krii přežijí i firmy, které měly daleko spíše skončit. Jen třeab díky tomu, že nich fungovaly opačné příběhy.

Pro mne je krize něco jako hromadná bouračka na dálnici. Do té se dostanete často bez ohledu na to jak umíte řídit, v jakém stavu máte auto, atd. A jak z ní vyváznete je výslednicí mnoha nahodilých faktorů.

Vkaždém případě ale zároveň také v krizi platí, více než kd yjindy -člověče přičiňse, Pán Bůh ti pomůže!
09. 02. 2010 | 16:08

Da.Rock napsal(a):

Nerouhejte se, člověče. Vy snad chcete tvrdit, že zkrachovat může i pracovitý, schopný, vzdělaný a inteligentní člověk? To přece nemůže být pravda, takovým je dle pravicových manter souzen úspěch. Pravým opakům těchto lidí je pak souzen logicky neúspěch, za který si pochopitelně mohou sami, protože jsou jací jsou.
Něco jako podnikatelské štěstí pravice neuznává - proto nepřipouští, že by se o to štěstí měl někdo s někým podělit.
Tak jí tuto zjevenou pravdu prosím nenabourávejte svými náznaky, že úspěšným se někdy může stát i člověk neoplývající zrovna těmi nejskvělejšími vlastnostmi.
"Blbý sedlák - největší kobzole" přece v kapitalismu neplatí - alespoň podle našich liberálů.
09. 02. 2010 | 16:17

badatel napsal(a):

Vážený Vlku,
jistě víte, že krize je nedílnou součástí kapitalistického vývoje (Vy určitě chápete, že v uzavřeném systému naší světové společnosti na planetě Země, nelze jenom růst). Ten růst bývá ukončen krizí, která končí ne jako bouračka na dálnici, ale většinou válkou, a to jak lokální (např. Iracká naftová válka) nebo i světovou (WWI a II).
Víte, vy jako jeden z nejinteligentnějších komentátorů na těchto blozích, byste neměl spoléhat na přičinlivost jedněch a přivlastňování si nadhodnoty druhými.
Tam žádný Pán Bůh nepomůže, ten toho má zřejmě na práci moc, a tak nechává lidi na Zemi se navzájem okrádat a vraždit ve jménu Jeho i Kapitálu, že ano.
09. 02. 2010 | 16:34

Tom Louka napsal(a):

Je to dost slabý článek. To měla být polemika se Schumpeterovou teorií kreativní destrukce?? Každý trh funguje podle nějakých pravidel, která jsou podle kvality společnosti více či méně respektována a vynucována. Tyto pravidla se příchodem krize nijak dramaticky nemění. Ano tlak na podnikatele, aby hráli za čárou se zvětšuje. Ale po odeznění krize zase ustoupí. Co chtěl básník říci? Že když nezvládneme vynucování pravidel během krize, tak spadneme o úroveň níž, ze které se budeme déle hrabat? Dost slabota? Ve fungující společnosti, pane Sedláčku, např. v Německu, když se budete za krize chovat jak hovado, tak s vámi po krizi nikdo pořádný smlouvu neuzavře a trh vás stejně vytlačí. A v Albánii se jako hovada chovají pořád. Takže žádná změna. Asi jsem vaši myšlenku nepochopil.
09. 02. 2010 | 16:43

textilák napsal(a):

Trh
Pořád se zaklínáme tržní ekonomikou. Ale ona globálně nefunguje a likviduje tak celé obory. Cenové vydírání, krádeže inovací, nápadů, klamavá lživá až podvodná reklama, neplacení daní, to také patří do profilu úspěšných nebo neúspěšných ? Ekonomická krize se plíživě mění na morální a politický humbuk všehoschopných korytářů, zelených extrémistů ničí i ty zbytky konkurenceschopnosti, které nám zbyli. A co dál ? Vždyť vy to nevíte ?
09. 02. 2010 | 18:58

Baba napsal(a):

Aha, takže nejprve byste měl vědět, na jakém druhu trhu se nacházíte, v jaké fázi hospodářského cyklu se nachází daný trh, zda se považujete za podnikatele prozíravého anebo útlocitného, zda jste takový skutečně a možná si i vyřídit živnostenský list.
09. 02. 2010 | 19:00

Škarohlíd napsal(a):

Kdosi řekl, že kapitalismus je kreativní destrukce. Aby se něco mohlo vybudovat, je potřeba něco starého zbořit, jinak to nejde, to bychom měli pořád mechanické psací stroje. No a jak se říká, když se kácí les, lítají třísky, tak už to chodí. Filozofování na toto téma nemá valný smysl, tedy pokud nejde právě jen o to filozofování...
09. 02. 2010 | 19:23

vlk napsal(a):

Da Rock
rouhám se tady často. Takže pokud jste psal svou repliku mně, starousedlíci by vám řekli, že s mou herezí nic nenaděláte. ,-)))

badatel
zdravím badateli.

Řekl bych , že jste si můj příměr vyložil jinak než jsem jej zamýšlel.
Nikdo nepopírá, že kapitalismus a cyklické i necyklické krize patří k sobě. Pro mne je to hromadná havárka na silnici. Vy píšete válka. Nezlobte se, ale tohl e v našem společném zájmunemohu akceptovat / tohle nepíši ani náznakem dehonestačně/. Válka dneska je totiž fatální záležitost. Pokdu přeroste míru lokálního konfliktu, už si s ničím nemusíme dělat starosti. Dnešní technická úroveň lidstva vyřeší ultimativně naš eproblémy jendou pro vždy.
Takže proto hromadná havárka na dálnici. A firma je jen jedním z mnoha účastníků té havárky. A s jakými škodami se z ní dostane je fakt souhra řady činitelů. mám kámoše, jezdí opravdu dbře. Byl ale už ve d vou. V jedné na D1 v druhé v Německu.
Tvrdí, že daleko větší rodeo to bylo v v ČR1. Rychleost u nás sic e omezená v ü Němců nikoliv. Leč Němci umí ve vysokých rychlostech jezdit a drží odstupy , mají lepší auta a všichni mají zapnuté dopravní vysílání. Reaguj¨í okamžitě.
U nás? Každý jed e , jak uzná zavhodné. Množstvá¨í velmi podivných aut a ještě podivnějších řidičů Radia vypnutá a místo toho dunící CD nebo nanejvýš hudební stanice. Dopravbí zpravodajství nikoo nebere. Čím s ejedne rychleji, tím menší odstup je od předcházejícího vozidla.
Atd.a td.
Říká - v obou jsme zastavil včas, v obou jsme nakonec byl rád, že jsme vyváznul nezraněný. Na D to do mne jen jsme zdrhnul z auta za svodidla nabořili další frajeři. Nepamatuji si ,estli říkal čtyři nebo snad šest. To není důležité. V Německu to prý vypadalo, že až se to vyřeší , tak vyjede v pohodě dál. No ale pak se našel nějaký magor, který shrnul osum aut před sebou a bylo.
No takhle to má podnik a podnikatel v krizi. Špatný český frajer to navalí do čenichvky sám. ALe ani c nejrozumější chování okolí i subjektu nezabrání maléru, pokud...
09. 02. 2010 | 20:18

Da.Rock napsal(a):

vlk: No myšleno to bylo spíše na Sedláčka, ten se rouhá jakožto ekonom, neboť mainstreamová ekonomie je přece dnes liberální a odpadlíci nejsou tolerováni.
Vy se až tak nerouháte, neboť nejste liberální ekonom a nemusíte se tedy denně klanět velkému Friedmanovi a Hayekovi.
09. 02. 2010 | 21:05

slayer napsal(a):

Ales Drobek:

"Tady Tomáš asi nechopochopil, co to "očištění" vlastně znamená. Znamená to, že se trh zbaví nikoli primárně špatných podnikatelů, nýbrž špatných investic, špatných dluhů a špatných projektů, které vznikly v předchozí bublině nafouknuté úvěrovou expanzí."

Nepripada vam trosku nefer kritizovat doktora Sedlacka za to, ze nezna neco co ve skole neprobirali? On sice videl ten klip o Keynesovi a Hayekovi jak nam na nej minule poslal odkaz, ale tam je to hrozne ve zkratce a je to anglicky takze se mu ani nedivim, ze je z toho zmatenej. Navic tohle neni podstatny. Podstatny je, ze Tomas vi, ze deflace je svina, a ze agregatni poptavka je nedostatecna a to mu stacilo, aby si ho Havel vybral za poradce a Topolanek do nervu. Tak laskave prestante stourat.
10. 02. 2010 | 00:41

alesdrobek napsal(a):

slayer - touché :))
10. 02. 2010 | 01:12

crowley napsal(a):

>da.rock

Opet nejaka tebou vymyslena pravice?:)
10. 02. 2010 | 04:02

hovorka11 napsal(a):

Já jsem z tunelování z devadesátých let poučen. Bylo to kouzlo s akciemi a jejich vnucování lidem jako perspektivní investici pro malé investory.
Dnes se to klima opakuje. Považuju to za nejjistější způsob jak dostat z lidí peníze bez možnosti lidí tomu zabránit(mluvím o ČR).
Nejjistější investice je do uměleckách předmětů a zlata.
10. 02. 2010 | 08:03

bagr napsal(a):

sedláčku, maj na to data?
10. 02. 2010 | 08:11

jogín napsal(a):

Slayer: Deflace je sviňa především pro ty, kdo mají řetězové dluhy, což jsou hlavně banky. Tudíž všichni ekonomové káží o strašlivém nebezpečí. Japonsko je v deflaci léta a kupodivu japonské podniky fungují a nekoná se ani hlad, ani nepokoje na hranici revoluce jako v Řecku s dlouholetou inflací přes 10%.
10. 02. 2010 | 10:37

Tencokida Hnuj napsal(a):

Píši to již jinde, ale protože mě to nic nestojí tak to uvedu i zde :
Já nejsem ekonom. Ale pamatuji se, jak jsem jednou za dveřmi kanceláře mých bývalých opatrovníků Moše Goldmana a Izáka
Sachse zaslechl jejich rozhovor, který se týkal tématu jak vybřednou z toho, kdyby nastala situace, že budou dlužit
víc hromad zlaťáků, než skutečně vlastní. Poté co pan Goldman tuto otázku vznesl, nastalo asi dvacetiminutové ticho.
Bylo jasné, že oba usilovně přemýšlí, z kanceláře se ozývalo pouze monotonní vrčení algoritmizační skříňky sell/buy.
Přiložil jsem tedy ucho ke klíčové dírce a málem jsem si vypíchl koštětem na vymetání zlaťáků oko, když oba pánové najednou vyskočili a zařvali : " Hyperinflace ! " Nevím jestli Vám ale tato informace k něčemu bude. Třeba jo.
10. 02. 2010 | 13:07

Karel napsal(a):

Mě by zajímalo, jaké hodnoty se vytvářejí v hojně rozšířených bankovních kasinech.
10. 02. 2010 | 17:25

abogado napsal(a):

Dnes už vím, že udělení akreditace UK v Praze, aby se tam vyučovala ekonomie bylo na hraně,neboť Vy jste zářným příkladem teoretika a né praktika v ekonomii,někdy mám pocit,že mluvíte jako z pohádky,kde hodný a poctivý vyhraje a zlý a špatný je tím hodným potrestán. V reálném životě peněz je to naopak.....
10. 02. 2010 | 18:02

Petr Volny napsal(a):

Nekdo si vyse stezoval, ze ekonomika volneho trhu nici cela odvetvi a obory. Vzdyt to je normalni, ze nove obory vznikaji a stare uz nepotrebne zanikaji. To je prave VYHODA trzni ekonomiky, ze prinasi zpetnou vazbu a dava tak jasne signaly umoznujici spravnou alokaci a realokaci zdroju. Vzdyt i clovek na svete nebyl odjakziva. Jeho "vznik" umoznil mechanismus prirozeneho vyberu, kde lepsi preziva a horsi zanika. Mechanismus volneho trhu se tomuto prirodnimu snazi priblizit. Lide se ale rozhodli tento mechanismus v ramci ruznych pohnutek (humanita, socialni rovnost atd) "zmirnit" a regulovat ho pomoci dalsich pravidel, ktera ovsem vyvolavaji dalsi necekane situace a tim system volneho trhu znefektivnuji. Krize ma prave donutit lidi k ocisteni trhu a k jeho opetovnemu zefektivneni, ktere je v jejich valstnim zajmu.
10. 02. 2010 | 20:33

entp napsal(a):

pane Drobku,
to jste tentokrát hodně ustřelil (většinou s vašimi názory souhlasím, i když rozhodně nejsme volič ČSSD): máme dvě stavební firmy, jedna poctivá, zakázky získává standardním způsobem, platí daně, zaměstnává na plný pracovní úvazek řemeslníky z praxí..., přijde krize a zkrachuje, protože nejsou zakázky. Druhá stavební firma zaměstnává na černo ukrajince, daně neplatí a zakázky získává od státu nebo komunálních politiků za úplatky... přijde krize a přežije, protože stát má nejvíc peněz (viz letošní peníze ve státním rozpočtu - nejvyšší stavební investice v dějinách).
Tedy: splasknutí úvěrové bubliny je jistě primární příčina, ale důsledkem je stav, že na konci krize je obor "špinavější", než před "očistou". Přirozený výběr nefunguje jak by měl, přežijí paznehti. Pokud to takhle půjde dál, utopíme se ve sr... Projídáme vlastní budoucnost rychleji, než za komunistů!!! Skutečně je v našem nejvlastnějším zájmu dělat z hokejového zápasu souboj bez pravidel?
10. 02. 2010 | 23:06

iso napsal(a):

Pan Sedláček asi nikdy nepodnikal. Pan Sedláček ani netuší snad, jak citlivý je zákazník a velmi dobře rozpozná kvalitu služeb. Takže nabídku vyčistí poptávka. Ohledně těch pistolí a revolverů asi pan Sedláček míří na ČEZ. Kdyby pan Sedláček někdy podnikal, pak by jistě mluvil o tenelech státu vůči živnostníkům. O parazitech, kteří dojí živnostníky. A když jsou živnostníci dodojeni, pak rychle přichází s nabídkou zlevnění a usnadnění získání živnostenských oprávnění tak, aby se dalo zase nově dojit. Halo, pojďte podnikat, nečekejte na pracovních úřadech, zkuste si to, potřebujeme nové dojnice. Víte pane Sedláček, zde v Čechách chybí kapitalismus, zde v ČR doposud neexistuje tržní systém. Zato zde existuje neurvale přehnaná solidarita a to aniž bychom si ji mohli dovolit! Zde existují politici, vůdci státu, kteří říkají, na dluhy neprší, dluhy se nemusejí splácet, podívejte se na USA. Ano, přesně, pan Paroubek. Zde existuje sada protipřírodních zákonů, jež deformují veškerou činnost v naši zemi. Znesnadňují, aby se dva subjekty svobodně a svéprávně dohodli na čemkoliv, co pro oba dva je příhodné. Ano, přesně, zákoník práce. A mnoho dalšího. Váš článek je moc jednoduchý, zaměřený úsce asi tak jak se vám to zrovna hodí. Pamatuji velmi dobře pane Sedláček, jak jste před rokem strašil obyvatele Čech až jste je zastrašil tak, že přestali otáčet peníze v ekonomice. Možná to byl od vás záměr, jste prostě z ciziny, či též pohled bankovní - my chceme vaše peníze - šetřete si je! Bude zle! Ano pane Sedláček, povedlo se vám velmi prokazatelně snížit výkon ekonomiky roku 2009. A to vám mám za zlé ještě i dnes.
11. 02. 2010 | 21:22

VaclavVaclavovicNasosanov napsal(a):

To jsou pěkné články líbí se mi ale lidé jsou jiní a ti nahoře jsou podle mě špatní ale když už člověk má vyděláno na dosmrti tak je mu to jedno co ostatní.Nakoupí stabilní měnu a už je mu jedno co se děje okolo. A každý kdo není blázen tak ví proč máme takovou situaci.Jenom a jenom je za to zodpovědná zlodějovchologarnitura.
15. 02. 2010 | 20:10

karkulka napsal(a):

Tak jako je nemoc (= fyzická rovina) projevem disharmonie v mentalitě a psychice, tak je ekonomická krize (= fyzická roviha) manifestací úpadku morálky a mravnosti. Z toho se dá snadno vyvodit závěr: kdo chce mít zdravé tělo, musí změnit myšlení, kdo chce prosperující ekonomiku, musí změnit morální ovzduší ve společnosti.
16. 02. 2010 | 11:12

kačer donald napsal(a):

Sedláček je dobrý pozorovatel a vyprávěč toho, co každý vidí. Jenže skutečné příčiny dějů v naší zemi asi nezná, anebo "ví, ale nepoví".
Stejně tak prostoduché jsou názory, že za všechny negativní jevy může kapitalismus.

Jde totiž o to, že ten kapitalismus je bezuzdný. Pro gangstery neplatí žádné zákony, protože zákony (díky podplacení politiků) neexistují.
Zkorumpované vlády nemohou nasadit uzdy, nebo zavřít do klece šelmy, které drancují nejen naši zem.

A u nás se korumpuje legálně tím, že politické strany mohou od podniků dostávat sponzorské dary. To je třeba zrušit. A zrušit to mohou jen dnešní neparalmentní strany, když jim poctiví občané dají hlas.
16. 02. 2010 | 15:49

Peťa napsal(a):

to PHATE: Moc hezký článek, který jste napsal. Vyjadřuje myšlenky, kterými se zabývá mnoho z nás. A mnozí z nás by také rádi přispěli ke zlepšení vývoje "svého místa na Zemi". Bohužel je nás stále málo. Nás, kteří vidímě všechny nešvary společnosti, pardon všechny nešvary lidí, kteří jinak než nepoctivě žít nesvedou.Nepoctivost, liknavost, lhářství, zlodějiny, jsou denní chlebem vetšini lidí (nejen) v ČR. Tito lidí mi přijdou jako nemocní jedinci, zakrnělí v dětství a nevyvíjející se. Opakem jsou lidé nezající svoji vlstní důstojnost a pordávající se na jedno pivo.Také nemocní lidé a jako s nemocnými se má s nimi zacházet. Kolik opuštěných objektů je v této zemi. Nastěhujme je tam, a dejme jim šanci ukázat, že dokážou začít s holýma rukama, jako spousta jiných. Tuto šanci si zaslouží.
17. 02. 2010 | 09:11

ovčan napsal(a):

kdo skončí nebo neskončí? No to je otázka hodná zamyšlení. Centrální banka na pokyn mocných vpustí do oběhu prostřednctvím svého hlavního patolízala (rozuměj stát) peníze. Ty se v první a největší vlně vrátí zpět do rukou mocných, kteří nakoupí za jěště levné peníze. Jak se však tyto ze vzduchu vykouzlené "zlaťáky" šíří, roste inflace a nakonci je útlocitný podnikatel nucen nakupovat draze. Od koho asi?. Takže vždy ten jemuž je cizí laskání úlisných konečníků skončí zkrachovalý na chvostu.
17. 02. 2010 | 13:59

PHATE napsal(a):

Peťa: Děkuji za pochvalu :-)

Chtěl jsem jen vyjádřit tu deziluzi, kterou jsem už dávno prošel, nicméně ve mne stále zbývá trochu optimismu. Nemyslím změnit svět, ale změnit aspoň ten svůj kousek a smířit se s tím ostatním. To je asi jediná možná "výhra".
17. 02. 2010 | 21:59

acwestly napsal(a):

pane Sedlacek to snad ale ne ze krize cistí ?? ano penezenky lidi !!

http://video.google.com/vid...(cz+titulky)#

nevim proc ty vydřiduchy stale krijete urcite znate pravdu tisknuti penez

a když mluvime o dobru a zlu ..diky tomu systemu je s 70%lidi na svete vyje.ano
18. 02. 2010 | 01:01

acwestly napsal(a):

kdo vodi do zajetí, do zajetí pujde
18. 02. 2010 | 01:04

hrabeta napsal(a):

Boze proc ja jsem nevystudoval VSE, nebo aspon meteorologii?
18. 02. 2010 | 10:11

Minoltak napsal(a):

Já si také myslím, že náš stát je prostředí které namísto spravedlosti a bezpečnosti (čili bez revolverů), nabízí více regulací (korumpovatelných úředníků). To je špatně, rozhodně jsem pro více policistů než rozdělovačů stáních a evropských zakázek či dotací.
18. 02. 2010 | 15:05

Karel napsal(a):

Pane Sedlácek, hezky shrnujete po povrchu známé. Zaujala by mne vase odpoved na úvahu zde z diskuze - zdali víte (a tajíte) resení (pro potreby treba své banky) nebo tohle pozlátko je vase maximum. Neurázím, ptám se?
19. 02. 2010 | 13:37

Jan Cermak napsal(a):

Mr. Sedlacek outsmarted himself?

Pan Sedláček neočekávaně použil na konci svého článku slova
"BY BYLO ŽÁDOUCÍ". Že by snaha o nejvyšší spravedlvé posouzení? Trh nenastavuje pravidla, ale podnikatelé se přizpůsobují. Nejsou nejhorší ani nejlepší, poctiví ani nepoctiví, dobří ani špatní, žádoucí ani nežádoucí. Jsou jen vítězové a poražení. A mimochodem, pravidla se mění za pochodu. Neboť kapitalizmus je svět nerovnosti a kontaktů, jak nám již řekl Joseph Schumpeter. Je kapitalizmus zvrácený, nebo ne, pane Sedláčku? To je přece nerelevantní otázka.....
22. 02. 2010 | 09:02

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
26. 03. 2010 | 10:48

discount air max shoes napsal(a):

<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 90</a>
<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 95</a>
19. 04. 2010 | 07:33

Simon25Cheri napsal(a):

Every one knows that modern life seems to be not cheap, nevertheless people need cash for various issues and not every one gets enough cash. Thus to get good <a href="http://lowest-rate-loans.co...">home loans</a> and student loan would be a correct way out.
11. 06. 2010 | 15:49

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy