Euro aneb A přece se točí...

23. 04. 2010 | 18:29
Přečteno 12635 krát
Potíže Řecka odstartovaly další debatu o euru. Například Pavel Kohout v jejím rámci euru vytýká, že může za levnou likviditu; Pavel Robejšek zas tvrdí, že je společná měna spíše politickým než ekonomickým projektem.

Je to jako by americké státy začaly nadávat na dolar. Ano, euro je politický projekt. Ano, ale která měna není? A také není pravdou, že by se společná měna hodila jen pro sobě si podobné země. To by dolar dávno neexistoval a česká koruna by nemohla spojovat Prahu a severní Čechy (struktura jejich HDP je uplně jiná!).

Touha po tom, aby všichni byli stejní, vyráběli stejné sýry a měli stejnou strukturu ekonomiky nikam nevede. Vždyť přece největší zisky plynou z rozdílnosti...

Nekonečný běh k nule

Devalvace, od které si všichni kritici eura tolik slibují, prostě cestou není. Vedlo by to v efektu k tomu samému, co kritizují. Posílení relativní pozice Řecka (a jiných, kteří by devalvovali nebo depreciovali s nimi nebo po nich) by zas byla "na úkor jiných", kteří by byli ve stejném pokušení znehodnocovat svou měnu. Euro bylo zavedeno mimochodem právě proto, že tento běh k nule nikam nevede.

Zpětně hodnotíme období před krizí (2001-2007) jako léta nadměrné likvidity a nízkých úrokových sazeb, což byly jedny z faktorů, které přispěly k hloubce krize.

Otázkou je, do jaké míry to lze připisovat euru. S největší pravděpodobností by se nic nezměnilo ani kdyby země měly vlastní měnovou politiku. Nadměrná likvidita byla prostě téměř celosvětovým problémem. To můžeme snadno ukázat na příkladech USA, Británie, Švýcarska, Maďarska, Ukrajiny a mnoha dalších zemí.

Implikace, že politika Evropské centrální banky automaticky vedla ke špatným úvěrům, je mylná. Je to stejné, jako říkat, že za hloubku krize může Bank of England nebo Švýcarská národní banka.

Euro opravdu nezpůsobilo špatnou hospodářskou politiku jednotlivých zemí. Euro nenutilo komerční banky k nadměrnému vytváření úvěrů; nenutilo investiční banky k hazardnímu risk managementu.

Mimochodem, plno dnes vzorových zemí mělo před eurem dost tristní veřejné hospodaření, které se jim však v posledních letech podařilo zvrátit (Finsko, Belgie ale i Španělsko měly vysoký státní dluh, který mezitím snížily).

Naopak euro je pro mnohé státy a svět obecně symbolem stability. Znovu opakuji, že země krachují euro neeuro (Maďarsko, Island). A za to, že Evropa po několik let dosahovala hospodářského růstu s nízkými úrokovými sazbami, vděčíme také společné měně.

Zóna není stát

Je ovšem pravda, že mnohé země tu šanci promarnily. V období vysokého růstu a nízkých úroků docházelo k zásadnímu zadlužování, ačkoliv intuice velela k opaku. Ani za to ale přece nemůže společná měna. Jak říká německý ekonom Otmar Issing (který mimochodem kritizuje záchranu Řecka), eurozóna není stát.

Eurozóna v mnoha směrech krizi tlumí a hospodářský vývoj stabilizuje. V dobách největší nejistoty euro zabránilo extrémní volatilitě měn mezi jednotlivými státy, udrželo obchodní vztahy v chodu, což není radno podceňovat. Euro jednoduše přineslo to, čeho bylo v době největší finanční a ekonomické krize největší nedostatek: stabilitu a koordinaci hospodářské (měnové) politiky.

Na druhé straně krize opravdu ukazuje, že v eurozóně - stejně jako v celé unii ale i v USA (a koneckonců kam se podíváte) - je mnoho hospodářských problémů. A ten největší se jmenuje veřejný a soukromý dluh, ty především je třeba řešit.

Skutečné příčiny hloubky současné hospodářské krize opravdu neleží v euru. Problém je v liknavých politicích, kteří se zadlužují euro neeuro.

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Realista napsal(a):

A také je vina na bankéřích z Wall Street, kteří jim více než ochotně pomáhají tyto dluhy kamuflovat a velmi hezky na tom přitom vydělávají.
23. 04. 2010 | 18:35

Miroslav Pivoda napsal(a):

Napsáno zcela přesně. Teď už zbývá jen vyřešit náš interní, vnitrostátní problém. Kdy donutíme k rezignaci politiky, kteří nás v době ekonomického růstu zadlužili a také, kdy donutíme k rezignaci Václava Klause, aby nehnal Česko špatným směrem. O ekonoma Kohouta tolik nejde, ten svými blogy tolik neškodí, a po čase určitě sám obrátí. Na názory Václava Klause ale dá v Česku mnohem více prostých lidí - neekonomů.
23. 04. 2010 | 18:55

Xman napsal(a):

€ je jednoznacne prospesne, to ze Greci maju odchod do dochodku v 55, a rocne 14 platov v statnej sfere, je problem nezodpovednosti Grekov, nie €. Treba sprisnit podmienky, ECB by mala robit detailne kontroly rozpoctov a statistik clenov €zony s pravom zasahu, ak ma pochybnosti o ich realnosti. Sice bude na prsty nasich politikov pozerat nejaky Jurgen, alebo Hans, ale mne osobne to vobec vadit nebude.
Hej a skoro som zabudol, treba volit CSSD a Jiriho Paroubka, ktori su garantom skoreho prijatia € v CR, a myslim si, ze prave toto nam chcel autor blogu povedat.
23. 04. 2010 | 19:10

hovorka11 napsal(a):

Souhlasím s článkem.
Současné problémy naší snížené výroby jsou naopak zhoršovány kursovními pohyby a z dalšího spekulativního posilování koruny. Mám obavy, že po náznaku zlepšení ve strojírenství, začíná opět vládnout nejistota ze zdražujících českých výrobků (drahá koruna) a to nám likviduje spolupráci s obchodními partnery z eurozóny.
Spekulativní finančnictví s podporou z hradu může jásat, ale ekonomika státu na tom prodělá.
Problémy s Řeckem můžou pomoci v následných opatřeních na průhlednost jednání finančních spekulantů, kteří lžou až do poslední chvíle a pak vydírají.
23. 04. 2010 | 19:10

alarm napsal(a):

Prosím, k čemu jen řadovým občanům všelijaké vyjádření (Kohouta, Robejška, Švejnata, Sedláčka atd.)? My přece chceme jednu pravdu. Ne abysme vyjádření analyzovali. Je tedy nutné, aby po akci byli ti, kteří se nepřesně vyjadřovali třeba na měsíce zablokováni k vyjádření. Třeba vy pane Sedláčku se nyní špatně vyjadřuje. Třeba totálně střílíte vedle. Od lidu čtecího dostanete "červenou kartu". A tři měsíce dostanete dištanc k vyjadřování. Porušíte-li to, každý bude mít možnost vás basketbalovou pálkou vám uhodit. Obyvatelstvo přestane "kapacitami" být mystifikováno. Sumary: To byste si dal pozor, co?
23. 04. 2010 | 19:10

jarpor napsal(a):

Palec nahoru...

Pamatuji si Vaše - Když je v pořádku ekonomika, je celkem jedno, jaká měna je používána...

Hezký večer
23. 04. 2010 | 19:29

Baba napsal(a):

Předvíkendový jarní podvečer není pohodové nedělní odpoledne. Pro jednotlivce je Řecko přitažlivou, ale ne prvořadou turistickou destinací. Odvíjet od tamní současné situace možný vývoj po přijetí společné evropské měny u nás neodpovídá naší národní mentalitě.
23. 04. 2010 | 19:39

Martin napsal(a):

To je sice všechno pěkné, ale jak se může eurozóna udržet, pokud ani "staré" členské státy nedodržují Maastrichtská kritéria? Jestliže státy krachují euro neeuro, proč ho zavádět? Nejsou lepší měnové transakční náklady než nejistota, co se stane až se celá Evropa utopí v dluzích?
Myslím si, že pokud kvůli euru nezkrachujeme, tak ani nezbohatneme...
23. 04. 2010 | 19:43

Antonín Hrbek napsal(a):

V současné době není kurz měny odrazem skutečného stavu ekonomiky, ale mnoha dalších, ze značné části i psychologických aspektů a v nemalé míře i spekulací.

Proto přímo spojovat stav ekonomiky nějaké země s používanou měnou může jen paekonom.

Obrazně řečeno paekonomickou hantýrkou - pokud nějaká domácnost krachuje, může za to to, že používá jako měnu Kč. Paekonomům nikdy nevadí, že jiným domácnostem, které používají stejnou měnu, se daří dobře. A že jiným zemím, které používají stejnou měnu jako Řecko apod. se tak špatně nedaří.

O ekonomice každé země rozhodují především její obyvatelé. Platí to i pro Českou republiku.
23. 04. 2010 | 19:47

Baba napsal(a):

Martin:
Napište, že technicky vyspělí Češi situaci pro zavedení eura zaonačí tak, aby všechno běželo jak na drátkách.
23. 04. 2010 | 19:57

yara ze země krys napsal(a):

Konečně zase jeden rozumný článek, který popisuje pravdivě skutečnost nebo se alespoň k pravdě velmi blíží. Pro některé lidi je Euro jako červený hadr pro býka v koridě! Jak to naznačil Jarpor, pokud budeme vyrábět kvalitní zboží a nebo služby, o které je zájem a v ekonomice budou dobré standardní poměry nemusíme se moc bát! Jen politici nesmí tolik škodit, platí pro ně jako pro blba Vasila Bilaka, který měl prý ve výučním listu na krejčího dodatek, nepouštět na saka!
23. 04. 2010 | 20:55

Col8B napsal(a):

"A za to, že Evropa po několik let dosahovala hospodářského růstu s nízkými úrokovými sazbami, vděčíme také společné měně." - a to je ten problém! Tento růst byl vyvolán uměle. Kdyby např. Španělsko a Řecko měly vlastní měnu, měly by mnohem vyšší úrokové sazby, takže by sice nerostly tak závratným tempem, ale zase by dopady krize nebyly tak vysoké.
23. 04. 2010 | 21:06

Čochtan napsal(a):

Velmi fundovaný článek na toto téma zde:
http://neviditelnypes.lidov...

Kdy zkrachuje eurozona ?
Klausohryzci dostanou psotník.
23. 04. 2010 | 22:51

ttt napsal(a):

Velice pekny clanek.
A k nazorum ze Euro krizi Recka prohloubilo? Tak by Recko nemelo Euro, a zkrachovalo by o par let driv. Nevim jestli oddaleni bankrotu o 2-3 roky je nejaky velky problem. Proste si rozdali penize ktere nemaji, odmitaji se jich vzdat, svrhnou kazdou vladu ktera se alespon snazi s tim neco udelat.
To proste zkrachovat musi, a je mi lito nemcu, ze to budou z vlastnich kapes jeste par let drzet nad vodou.
24. 04. 2010 | 02:50

karel napsal(a):

Ktize=zkorumpovaní u moci zloději v bankéchm a pořád dokola! I Sedláček nenapíše o hlavní příčině krize: Mizerném zločinném spolčemí politiků a bankéřů shodného většinového náb. přesvědčení(judaismu)! PROČ???

Okrást gojíma jakýmkoliv způsobem je jejich základní řivotní cíl! To je základní průser celé krize, cílený zločin státní moci, střetu koncepcí a manipulace s okradenou vězšinou lidstva!

Proč Sedláčku nehledáte příčinnou podstatu krize? Protože lhát a zastírat je jejich (i Váš) také cíl!!!
24. 04. 2010 | 06:41

badatel napsal(a):

Vážený autore,
je to hezký příspěvek, ukazující unifikující roli Eura. Je jen smutné, že ho nemáme jako Slováci. Na kursovní houpačce CZK řada občanů prodělává a je příčinou i krachu některých firem, a tedy i nezaměstnanosti v ČR.
24. 04. 2010 | 07:02

Miloš Wachtl. napsal(a):

Euro pomohlo Španělsku k ekonomickému zázraku.

Po desetiletích frankistické diktatury bylo Španělsko zaostalou zemí s obrovskou nezaměstnaností. Tehdy museli Španělé jezdit za prací do zahraničí a končili nejčastěji v bouřlivě se rozvíjejícím západním Německu, kde doplňovali místní nedostatek pracovních sil.

V roce 1975 přišla po desetiletích diktatury svoboda a demokracie. Během patnácti let udělala země obrovský skok dopředu, demokracie s sebou přinesla i bouřlivý ekonomický rozvoj.

V roce 1986 bylo Španělsko přijato do Evropské unie. Země dostávala (podobně jako Česko) mohutné finanční injekce ze strukturálních evropských fondů. Brusel poslal Španělům přes tisíc miliard eur. Jako jeden z mála států dokázalo Španělsko vyčerpat sto procent evropských peněz a díky strukturálním fondům se zmodernizovala celá infrastruktura. V hodnotě HDP na obyvatele se Španělsko dostalo (a stále je) na úroveň Německa, což je na zaostalou zemi úctyhodný výkon, který byl označován jako „španělský zázrak“.

Potom přišly potíže developerů, řada stavebních firem zkrachovala a stáhla do potíží celou ekonomiku, včetně bankovního sektoru. Svoji roli sehrály bezpochyby i levné dovozy z Číny, které zlikvidovaly značnou část domácí výroby obuvi a textilu. Španělsko se již několik let potýká s potížemi, ale osobně se domnívám, že ke zvýšení konkurenceschopnosti svoji ekonomiky zvolilo správnou cestu.

Posuďte sami:

Aby se zvýšila konkurenceschopnost podniků, rozhodla se španělská vláda vsadit na inovace a nové technologie.

Rozběhla reformu univerzit, zavádí přísnou metodu hodnocení výzkumu a systém hodnocení výsledků. Peníze dostanou vysoké školy podle toho, jací absolventi ze školy vycházejí. Vláda uděluje daleko více stipendií než v minulosti a pomáhá sociálně slabším studentům při splácení půjček na studium.

Vytváří se také systém celoživotního vzdělávání. Pro střední a malé podniky byl zřízen fond, který bude pomáhat celoživotní vzdělávání pracovníků financovat. Měl by fungovat stejně jako evropské strukturální fondy - část by hradil stát a část podnik.

Vláda připravila pětiletý plán „Ingenio 2010“, kde se zavázala zdvojnásobit rozpočet na výzkum. Zároveň bude finančně podporovat transfery technologií a partnerství mezi soukromou a veřejnou sférou. Plán předpokládá i řadu úlev pro podniky, které budou investovat do výzkumu. Vytváří i technologická centra, která by měla zajistit efektivnost veřejných prostředků ve výzkumu. V současné době vydává Španělsko na vědu a výzkum 3,40 % svého HDP, obdobně jako např. Finsko.

Výsledky těchto opatření se nedostaví ihned, jak by ekonomové rádi viděli, ale pokud bude španělská vláda v tomto úsilí dostatečně důsledná, tak ve střednědobém horizontu budeme zřejmě svědky dalšího „španělského zázraku“.

Nahlédneme-li do statistik tak zjistíme, že v roce 1975, tj. v době pádu vlády diktátora Franka, na tom bylo socialistické Československo v ukazateli HDP na obyvatele lépe, než Španělsko a sice o 1 635 USD. V roce 1990 jsme již zaostávali o 1 794 USD a v roce 2007 jsme zaostávali dokonce již o 5 988 USD.

Nevím sice jak vyhodnotit známé tvrzení, že španělská „ bublina na trhu s nemovitostmi byla do značné míry financována kapitálem z Německa." Rozvoj naše národního hospodářství byl totiž také do "značné míry" financován ze zahraničí. Kromě toho v roce 2009, kdy bublina na trhu s nemovitostmi již dávno splaskla, dosáhlo Španělsko v HDP na obyvatele hodnoty 33 700 USD a Německo hodnoty 34 200 USD, což je v rámci statistické chyby prakticky totéž.

Španělé totiž dokázali využít po pádu totalitního režimu svůj potenciál, včetně dotací z EU (které byly ve srovnání s námi čtvrtinové) a dosáhli skvělé úrovně, když v relativně krátké době dohnali Německo. Se současnou situací si jistě Španělé také dokážou poradit.

A tak mám mnohem větší obavy o ČR, například o to, že větší část z evropských fondů u nás bude rozkradena, místo abychom je využili ke zlepšení infrastruktury, anebo že stále více vyvážíme produkty, které se blíží spíše k surovinám, než k výrobkům s vysokou přidanou hodnotou. Navíc současná "silná" koruna opět vážně ohrožuje naše exportéry.
24. 04. 2010 | 07:29

Béda napsal(a):

"Co způsobilo řecký krach? Nízké daně, kromě jiného"
http://aktualne.centrum.cz/...
24. 04. 2010 | 08:38

vlk napsal(a):

Blog, který mi mluví z duše, jehož argumenty absolutně sdílím.

Kdybych s e nestyděl pane Sedláčku, věren klasikovi, kterého mi tu sem tam někdo předhodí - napsal bych známou větu z jeho nejznámějšího díla: Jsme jedné krve ty i já....

co buhužel pro men , pane Sedláčku nejsme a už určitě nebudeme. Můj svět totiž pomalu končí , váš svět se teprve probouzí.
Díky za blog.
24. 04. 2010 | 08:59

pozorovatel napsal(a):

I kdyby pan Sedlacek napsal tisic takovych clanku,tak jsou proste lidi, kteri veri tomu, ze EURO je neco spatneho. Bydlim v Nemecku, po pocatecni neduvere (prece jenom se Nemci vzdali sve DM), jsou lide tady s Eurem spokojeni. Neznam opravdu nikoho, kdo by byl nespokojeny. Pokud nekdo nostalgicky vzpomina, tak je to neco na zpusob: jo za Hitlera byla prace a poradek, zlata DDR tam meli vsichni praci. Nejvic mne bavi lidi v CR, kteri tvrdi, ze po zavedeni Eura se vsechno v Nemecku zdrazilo o 100% a lidi byli pripraveni o sve uspory. Nejlepsi jsou argumentace typu ted mam duchod 10 000 Korun, kdyz bude Euro tak budu mit jenom 400 Euro, 400 je prece malo penez.
24. 04. 2010 | 09:14

DDD napsal(a):

Na druhou stranu Praha a severní Čechy, resp. jednotlivé státy v USA mají do značné míry společnou fiskální politiku a populace cítí příslušnost ke státu. U € bude vždy problém, že koordinace jednotlivých států zóny je nižší a některé země budou mít pocit, že drží nad vodou jiné zemně (a nic z toho nemají). Taková malá politická nášlapná mina....
24. 04. 2010 | 10:23

Skeptik napsal(a):

Pane Sedláčku,
pan Robejšek má naprostou pravdu. Politici při startu Eura naprosto nebrali na vědomí ekonomickou realitu a teď se to mstí. Vaše příklady se spojenými státy a Prahou a severními čechami kulhají na obě nohy. Zásadní rozdíly jsou dva:
1. V obou případech centrální vláda s centrálním rozpočtem značné velikosti (relativně oproti rozpočtům "regionálním").
2. Zcela propojený pracovní trh.
Ani jedna z těchto podmínek u Eura neplatí a proto nemůže být v této podobě dlouhodobě životaschopné. Je to velmi drahý politický experiment. Vaše tlachy o nekonečné devalvaci měn jsou legrační. Kdyby Eura nebylo, tak by prostě Marka posílila a Drachma a další měny oslabily a jelo by se dál. To je zcela neoddiskutovatelné. Pozici obhájce Eura Vám opravdu nezávidím, ono už moc není, čím ho hájit. Že v této podobě a rozsahu bylo Euro chybou už vědí téměř všichni, kromě několika skalních Eurofilů.
24. 04. 2010 | 10:34

Blc napsal(a):

Velmi pekne napsane a pravdive. Mam shodny nazor. A proto me tesi, ze se s nim konecne nekdo ozval po vsech tech Kohoutech a Robejscich. :-)
24. 04. 2010 | 10:36

Mard napsal(a):

Pane Sedláčku, nějak cítím že nemáte pravdu. Mám pro toto tvrzení mnoho indícií, ale žádný důkaz. Můžu se jen domnívat že euro podporuje špatné hospodaření tím, že průměruje pohled na země eurozóny. Tedy Řekové si mohli půjčovat mnohem levněji, než kdyby měli drachmy.
24. 04. 2010 | 10:42

Realista napsal(a):

Pane Sedláčku,

v nejbližších dnech dorazí řadě zemí první účet za politickou debilitu. Ten první je ještě snesitelný (např. každý Slovák dá Řekům 60 Ecek). Je to ale pouze začátek, další účtenky budou nepochybně následovat a konečná suma může být naprosto děsivá až natáhnou daň další PIGS. Zvláště podkud brutální rozpočtové škrty povedou k politickému a následně ekonomickému chaosu v postižených zemích a bude nakonec nutna vojenska intervence. Při závádění společné měny se mělo desetkrát měřit a potom řezat. Bohužel, neměřilo se ani jednou.
24. 04. 2010 | 10:46

Silvie napsal(a):

Pane Sedláčku,

můžeme to shrnout jednou větou - Klaus měl opět pravdu.
Zatím EU drží zuby nehty pohromadě, otázkou je na jak dlouho.
24. 04. 2010 | 11:13

r.m. napsal(a):

spřátelená pomoc řecko nemine, jestli to jejich poliši neustojí, stará vesta
24. 04. 2010 | 11:31

alesdrobek napsal(a):

Konečně taky někdo, kdo se umí eura zastat fundovaně a přesně. Sedláček čistě a jasně ukazuje nesmyslnost argumentů ála "pro různé země se hodí různá měnová politika" nebo "euro je politický projekt".

A hlavně říká to, co málokdo - devalvace NENÍ řešení.
24. 04. 2010 | 11:46

grippen napsal(a):

Poradce ČOB NEVÍ KTERÁ BIJE.Pročítám váš komentář na podporu eura.Nevyváženost ekonomiky je pro malé slabé státy pohromou.Píšete o něčem čemu rozumíte nejméně.Silné ekonomiky v eurozoně položily slabé,neschopné konkurovat. To všeobecně.O čem se dá hovořit je opak toho co píšete,bylo by to na několik stran.Nebudu vysvětlovat něco co by měl ekonomický poradce vědět ze školy.Vaše návody jak by se měli krachujicí státy v eurozoně chovat aby krach na obzoru ustály,není ničím než vlastně výsměchem těch kteří jim do propadu pomohli a na těchto slabých ekonomikách zbohatli,
24. 04. 2010 | 12:38

Pozorovatel napsal(a):

Nemůžete nevědět, že problém Eura a dolaru leží v úplně jiných rovinách. USA jako jednotný stát mají společný státní rozpočet, s čímž se společný rozpočet EU nemůže naprosto měřit a tak není možné, aby jeden stát svou inflační politikou tuneloval přes společnou měnu stát jiný.
To se projevilo po rozpadu Československa, kdy, řečeno slovy V. Klause "Samostatné Slovensko bylo donuceno právě k takové měnové politice, proti níž ve společném státě tolik brojilo."
24. 04. 2010 | 13:00

Pavel napsal(a):

Euro a sjednocená Evropa
Eurozona má jistě svůj ekonomický a politický význam.Jistě i své náklady.Důležité je si říci už na samém začátku tohoto kolosálního projektu co bude,resp.musí následovat,aby tento projekt plnil své cíle, definovat tedy kam směřujeme a dát nějaká pravidla a termíny.
Tak jak nyní Euro je zavedeno jen v některých státech EU a to,jak se ukazuje i ve státech,které ani nesplnily přístupová kriteria, tak to nemůže dlouho naplňovat smysluplné ekonomické cíle a výrazné pnutí v Eurozoně/viz Řecko/ je nevyhnutelné.Zjednodušeně řečeno,celý projekt musí velmi rychle přejít k centrálnímu řízení ekonomiky Eurozony i s politickými důsledky. Jinak pracovitější a bohatší státy budou financovat méně úspěšné a celý projekt pojede velice obtížně a bude postrádat smysl.
24. 04. 2010 | 13:49

Tencokida Hnuj napsal(a):

Amatérské video k CDO a kreditní krizi.

http://www.crisisofcredit.com/

Na případu GS lze zjistiti mnoho o rozmarném chování Wall Street aneb jak se kapitál odkapitalizuje tak, aby se vlk nažral :

http://www.marketwatch.com/...

Takže skutečně platí Euro neeuro.
24. 04. 2010 | 14:16

češka napsal(a):

Pane Sedláčku na vině jsou jednoznačně státy, které jediné vyuzívají nízké úroky.
Občanům nízké úroky jenom škodí.
Půjčí-lo si občan od banky, banka nezávisle na národní bance určuje vlastní úroky + RPSN, zatím co úspory narůstají pouze o úroky nizší, nez má národní banka.
Urokové sazby by se měly priblizovat, aby ten, kdo má peníze v bance ulozené / i obce a firmy/ neplatil víc na výpisech, nez činí úrok.
Druhá věc je Euro, jehoz neprijetí , resp. neznalost kursu pri prechodu na Euro, lidem komplikuje rozhodování na několik let dopredu a vede ke zbytečnému utrácení.
24. 04. 2010 | 15:35

pavel napsal(a):

Výborný článek. Jinak,proč chcete, aby Euro řešilo nemožné.
Stačí,když na přepočtech kurzů měn nemohou bohatnout bankéři,směnárníci a novodobí vexláci a pochybní obchodníci. Rovněž srovnání nákladů,důchodů, platů a daní v jednotlivých státech EU je nutností.
24. 04. 2010 | 16:18

Rumcajs napsal(a):

Tady se při hodnocení eura zapomíná na jednu důležitou věc, a to je to, co tu zmínil i Vlk, že euro má hodně hlav. A to je dle mého jeho zásadní problém.

Když budu posuzovat situaci vrámci třeba krajů, tak Jihočeský důchodce bude vyplácen podle stejných kritérií,jako ten Středočeký. Zhruba stejná sociální síť... atd.

Neumím si představit,coby se dělo, kdyby možnost nastavovat tyto sociální výdaje mělo každé krajské vedení.

To by Středočeši měli jeden rok všechno zadarmo a pak by šli po žebrotě a nebo lépe řečeno, tak jak Řekové - po úsporách těch ostatní.

No a to se dostávám k tomu, že si absolutně neumím představit jednotnou sociální politiku v rámci EU, tudíž něvěřím ani v dlouhodobou udržitelnost evropské kasy.

No a závěrem připomínka k tomu, že jsem byl citován, včetně několika dalších, (Už to ví celej Řáholec a všichni to tady slavíme) a teprve při opětovném přečtení se, jsem si uvědomil, že jsem něco myslel a něco jiného napsal.

Napsal jsem, že Řekové by si vklidu zdevalvovali ...... ale měl jsem na mysli inflaci, čímž by si své dluhy zaplatili sami.
24. 04. 2010 | 16:49

Amigo napsal(a):

Sedláček tour - 13.5. v Praze - jo a moc povedený plakát.

http://www.facebook.com/str...!/sedlacektour?ref=ts
24. 04. 2010 | 17:54

houba napsal(a):

Vítám autorův příspěvek jako pokrok aspoň v diskusi veřejnosti,posun od nejprimitivnějšího makroekonomického myšlení.Aspoň maličko.I největší politické strany nedokáží sformulovat vlastně něco se dá nazvat makroekonomické řízení ekonomiky.Vždyť zdaňování,o čemž jediném se dosud mluví (tím neříkám neoprávněně) znali už Římané a Byzantinci a naprosto se v podstatě nemění od té doby za 2000 let.V devadesátých letech se mluvilo i psalo často o růstu platové neschopnosti díky růstu nákladů.Není tedy právě úlohou makroekonoma udržet růst nákladů celospolečensky v mezích,kdy podporuje vyřazení neproduktivních jednotek konkurencí,ale současně nepřerůstá přes hlavu všem-jako ve finanční krizi dnešního typu?
24. 04. 2010 | 19:51

vlk napsal(a):

rumcajs

konečně si jednou rozumíme.
Ano, největší slabinou eura je moc hlav.
Nikoli sociální zabezpečení To nechť si podrží státy klidně ve své kompetenci, pokud budou dodržovat jednotná pravidla , daná používáním jednotné měny..

Velmi často s e argumentuje tím, že euro ,jako jednotná měna by měla mít , pokdu možno , i jednotnou úroveň ekonomik r egionů! Ani tohle není pravda. Viz US . Už jsem tad y jimi v téhle věci opakovaně argumentoval. Na jedné straně třeba Pensylvánie, na d ruhé Nové Mexiko, pak arkansas, po té Monrana, pak Michigan a naproti němu Aljaška..
To jsou rozdíly, které mylsím aniv evropě nemáme. A přec ejim tam funguje jednotná měna. dám příkald ještě drsnější - Moskva a Kamčatka . Nobo Čína - Peking a Lhasa.. Opět - funkční jednotná měna. Děsivé rozdíly.
V tom ted y problém není. Ale v tom, že je 15 ministrů financí, 15 daňových systémů,
patnáctery volby...
Takže si budeme muset říci , v celé Evropě- co dál!
Těsnou integraci a nejlěpe potom super stát a opravdu jednotný hospodářský prostor, se vším všudy nebo deziintegraci a každý jed ejen na sebe.
Jinak ta rovnic e nestojí. a než někdo řekne - jasně dezintegrace , budeme si t o řídit sami , ať námdo toho nikdo nekecá! Tak nechť váží i to, jak jsme si to do teď tad y od převratu řídili! ˇZe ani lidi , kteří se hodně zajímají o politikua ekonomiku, s dost vyhraněným politickým názorem jako ty a já nemají v podstatě koho volit! že už v míře korupc e jsme za Polskem a Bhutanem a s tále klesáme. 'Z e naším protivníkem budou globální vělmoci typu Čína, US, a nově probuzení obři -Indie, Brazílie. Že nám tad y skoro nic nepatří. Že distribuci peněz, vody, energií a energetických surovin, telekomunikace, odpadové hospodářství, atd. atd. mají v ruc e nadnárodní giganti z jiných zemí...
To patří k tomu rozhodování. K té frajeřině - bdueme si tad y vládnout sami!
Posledních 20 let mne absolutně nenaplňuje nějakounadějí, že to vůbec umíme. ani, ež vůbec víme, co chceme.
A to mi říká, že chci sjednocenou veropu. Nebudu mít problém, když řekneš, že tobě ro říká něco jiného. Jsme ale zvědav, o co svůj názor opřeš.
24. 04. 2010 | 20:18

Ivo Patta napsal(a):

Pan T. Sedláček uvádí jako největší problém veřejný a soukromý dluh. Nemá pravdu. Největší problém je implicitní dluh důchodového systému, který téměř dvakrát převyšuje součet dluhů veřejných a soukromých. Ten stát nezveřejňuje, abyste se nevyděsili. Podle závěrečné zprávy Bezděkovy komise roste o 4 - 5% HDP ročně. V současné době je možné odhadnout implicitní dluh důchodového systému na více než 4 biliony korun a jeho roční nárůst na 140 miliard korun. Takže pane T. Sedláčku pokuste se konečně říkat lidem pravdu a ne je utěšovat neúplnými informacemi, jako to dělá pan ministr E. Janota.
24. 04. 2010 | 22:06

jarpor napsal(a):

Tak sjednocenou Evropu, říkáte Vlku.
Tak to jsme dva.
Já také... ale sjednocenou jinak - od spodu, zdola, ... od základů se totiž staví dům...
nikoliv shora, sociálně-inženýrskou, kde kdo viděl aby se dům začal stavět střechou... ?

Pod Robejškem a pod Peregrinem - tam jste více Vy - "malíř katastofických obrazů"... tady jste jaksi "normální"...

Hezký večer
P.S. Psané není hovor...
Když nám zde nic nepatří - co nám bude patřit v Evropě ?
24. 04. 2010 | 22:11

yara napsal(a):

vlkovi: Patrně jste kápl na jádro a slabinu celého problému eurozony a eura. Moc zajímavé názory! Samořzejmě tu budou další problémy, ale tyto co jste s Rumcajsem uvedli jsou relevantní !!!
24. 04. 2010 | 22:23

Emil napsal(a):

Nechapu nadseni vetsiny diskutujicich nad clankem pana Sedlacka, asi jeho fandove.
Devalvaci drachny by se relativni pozice Recka NA UKOR jinych EU zemi nezlepsila. Recko by vice exportovalo (vice turistu v Recku )a mene importovalo tedy zvysilo by svoji produktivitu a snizilo svuj konzum a tim se vlastni silou mohlo z dluhu dostat, pokud by soucasne dodrzovalo rozpoctovou disciplinu. Nikterak by tim neposkozovalo ostatni EU zeme. Devalvace neni pro obyvatelstvo nic prijemneho ( dela ho relativne chudcim proti sousedum) proto neni pro ostatni sousedy zadnym jak Sedlacek rika "pokusenim".
Euro vsak zvysuje jine pokuseni, pokuseni vlad se zadluzovat, protoze riziko bankrotu je mensi. Euro jeste vice zvysuje miru solidarity neboli socialismu v Evrope. Socialismus, jak vime, snizuje zodpovednost a vykonost. Dusledkem je pomalejsi rust. Euro Evrope skodi i prospiva. Ja jsem presvedceny, ze vic skodi.
24. 04. 2010 | 23:31

houba napsal(a):

Peníze nebo rozum? Kdo z těchto dvou má vládnout společnosti de facto?
Pamatuji se na obrázky v Rudém Právu z let padesátých:obtloustlý buržoa drží v ruce velký měšec peněz-tehdejší grafický slogan.Proti tomu výrok Antonína Zápotockého: "Jak budeme pracovat,tak budeme žít".
Já netvrdím,že věta Zápotockého neobsahuje část pravdy-i navíc důležité.Jenže všimněte si jedné věci:právě doba,kde se soustředili na tuto jednu polovinu pravdy (řečené Zápotockým) výhradně je dnes proslulá v novinách svou krvežíznivostí.Momentálně běží výstava fotografií soudců,kteří druhým nabulíkovali,že odrovnali třídní nepřátelé,ale řídily je tučné honoráře za něčí smrt-hamižnost založená na konformismu,poplatnosti době.Bez konformismu o soudcovské profesi řeči být nemohlo,tím spíše ne o kariéře.Pokud ponecháme jenom výrok Zápotockého v akci -jde o ekonomický primitivismus.Dojdeme postupně k nespokojenosti z r.1990.Časem.Cožpak je tak těžké pochopit,že peníze v ruce rozumného hospodáře i u tržní ekonomiky neznamenají vládu peněz,ale vládu rozumu?
Jiný příklad primitivismu je
prohibice:USA v dvacátých letech minulého století zakázaly paušálně alkohol,a tím vytvořily základ vzniku gigantické zločinnosti gangů,které se učily to obejít,zpeněžit ve svůj prospěch.Této zločinnosti se dodnes nezbavily,ač už 100x opakovalo USA,že zákon o prohibici byl smrtelnou chybou a ranou pro ně samé.Kdo nečte-nechť neradí.Zcela obdobně k prohibici je základem společenské nemravnosti a pokleslosti bezuzdné drancování peněženek zejména kuřáků,posvěcené doktorsky.Dali bychom milionkrát přednost tomu ,aby nám neumřeli do padesátky téměř všichni známí a příbuzní,před těmito radami o kouření zdůrazněnými růstem cen cigaret. Nevytvářejme z žádných profesí "poradní elity" k otázkám veřejného zájmu a blaha všech.Jako jsou ceny cigaret a výše důchodů.Každý nechť si dělá svoje a zároveň je kritizovatelný,je nad ním možnost kontroly i na poli jeho činnosti-To bude pro demokracii i ekonomii největším darem.
25. 04. 2010 | 06:53

Smart napsal(a):

Eurohujer Sedlačáke euru stále věří. Počkejme pár týdnů a uvidíme, že Řecko nebude poslední člen eurozóny, který bude žádat o o pomoc. teorie říká, že pro přijetí eura musí být členové v tzv. optimálních měnových zónách. To mimochodem není žádný jižní stát. Euro nemá jinou než polit. hodnotu, je to jen nástroj pro federaliazci Evropy.
25. 04. 2010 | 07:11

Jmeno napsal(a):

Pan Seláček je trouba,který nepochopil, že devalvace národní měny je možnost, kterou je možné provést bez soc. bouří. Seškrtání soc. výdajů povede v Řecku k totálnímu chaosu. Jinými slovy devalvace je pro vládu mnohem snažší a průchodnější než škrty ve výdajích. Do zásadních škrtů nepůjde žádná vláda pravicová ani levicová.
25. 04. 2010 | 08:08

crezpenan napsal(a):

dovoluji si prognozovat 4. německou říši.Už tuším,že tam bude i Slovensko,možná Maďarsko a jdu se podívat na mapu,abych věděl,koho si do svého útvaru ještě Skopčáci vezmou.Tak moc by chtěli nás,doufám že až na pár zrádců jako je Uhl,Doležal,Jahn a tady Sedláček to nikoho nenapadne.ČR,vzhůru k dolaru !
25. 04. 2010 | 08:14

vlk napsal(a):

Yara
jistě, že budou d alší problémy..
Ty s e objeví vždycky
Nicméně - jw zajímavé, že lidi si uvědoují problémy jen u těch variant, teré zejména nechtějí. Ta deuh, tzv. svoje řešení neanalyzují. Ta jsou prostě prvoplánově dobr Jak jinak
25. 04. 2010 | 08:16

archiv napsal(a):

Vina je vzniku PRILIS mocne financni oligarchie (oligarchii minim i pravnicke osoby)
25. 04. 2010 | 08:27

Rumcajs napsal(a):

vlk:

Není to stejné jako v Americe Vlku. Když někdo bude chtít z Aljašky za lepším do New Yorku, nebude s tím mít tolik problémů, jako já, když budu chtít do Berlína. Jazyková, národní i byrokratická bariéra tady bude stále fungovat.

Přirozená mobilita je schopna ekonomické rozdíly setřít či otupit. Ta ale v Evropě zatím neplatí.

Dodržování společných pravidel...jak, když neexistují žádné nástroje na donucení tyto pravidla dodržovat ?

Jak zabránit populistickým vládám v kupování si socek ? Jak chceš dneska třeba zrušit nesmyslné státní platy,důchody... atd ? Toho už se Řekové budou vzdávat velice těžko. Tohle skončí na ulici !

Buď nyní jen Řecko, nebo časem celá Evropa.
25. 04. 2010 | 09:08

Jozef napsal(a):

Obavam sa,
ze mnohi diskutujuci nedokazu alebo nechcu pochopit,ze ceske hospodarstvo uz vobec nie je ceske.Darmo to tu Vlk opakuje.

Obavam sa,ze najdu sa aj medzi cinnymi politikmi osoby,ktore to nechcu zobrat na vedomie.Urcite bez nadhladu a vhladu su aj odporcovia eura medzi ekonomickymi teoretikmi.
Obavam sa vsak,ze prezident Klaus to dobre vie,len jeho majestat mu nedovoli sa ponizit viac,nez je to absolutne nutne. Uspesne sa tvari,ze nevie - ze je prezidentom de facto zahranicneho protektoratu /a stale este vynosnej kolonie/.

Ak hospodarstvo stoji a pada s Nemeckom,potom co hospodarsky posilnuje Nemecko,to hospodarsky posilnuje aj nas.A naopak.Najzakladnejsim zaujmom Nemecka a vlastne obyvatelstva celej Europy je stabilne euro v rukach co najvacsieho mnozstva obcanov EU.

Aby euro bolo stabilne a mocne,preto boli prijate kriteria minimalnej zadlzenosti a inflacie statnych subjektov,pristupujucich k euru.
S beznymi problemami to fungovalo az do zivelnej pohromy - do kolapsu Wall Streetu,ktory tesne pred prezidentskymi volbami ukazal vytunelovane gigabanky .
Kedze prechod na bartrovy obchod by chvilu trval a nebol by popuparny,podobne ako ine riesenia,v sulade s tradiciou dovolili politici tunelarom vytlacit si dalsie miliony milionov dolarov.A ide sa dalej.
Len obyvatelstvo je zrazu podstatne viac zadlzene,len euro je zrazu bezmocne voci financnym piratom...
A mnohi majitelia koruny si neuvedomuju,ze ak je euro neiste,osud koruny je len vo hviezdach.

Nesuhlasim so zaverom autora:problem je v politicich,kteri se zadlzuji euro neeuro.

Preco malo obyvatelstvo USA nulove uspory? Je to vina politikov?Kto vladne v USA:obcan,kapital,ci Wall Street?V akej miere?Akym sposobom?
Preco vytvaral bankovy priemysel podstatnu cast firemneho zisku v USA a v Britanii?Koho bankovy priemysel vysaval a vysava?Preco fungoval a stale funguje na sposob metastazovanej gigantickej pyramidovej hry?Nevadi profesorom ekonomie ani trochu,ze zamorsky bankovy priemysel vysava aj stary kontinent?
Preco sa na to v mediach odborne neupozornovalo ako na tikajuci smrtelny problem tejto severoatlantickej rise?

Zaiste,zodpovednost je na politikoch,ktorych dosadi k moci,resp.drzi pri moci plutokracia.
Ale zodpovednost profesorov ekonomie s pristupom do masmedii alebo k internetu je nezastupitelna,prvotna,v podstatnom slova zmysle najvyssia.
25. 04. 2010 | 09:20

Tencokida Hnuj napsal(a):

Další pokračování GS vs socky (via Rumcajs)

In late 2007, as the mortgage crisis gained momentum and many banks were suffering losses, Goldman Sachs executives traded e-mail messages saying that they were making "some serious money" betting against the housing markets.

The messages, released Saturday by the Senate Permanent Subcommittee on Investigations, appear to contradict previous statements by Goldman that left the impression that the firm lost money on mortgage-related investments.

http://www.sfgate.com/cgi-b...

Euro neeuro, nám je jedno z čeho ty hromady zlaťáků jsou.
25. 04. 2010 | 09:29

Rumburak napsal(a):

Pane Sedláčku,

Euro za krizi určitě nenese významný díl viny, na tom se shodneme. Jiná otázka je, jestli tu krizi přežije, protože se jedná od počátku o politické inženýrství ignorující ekonomickou realitu. No a ekonomická realita se teď dravě hlásí o slovo a na stole už jsou jen samé špatné varianty. Je zjevené, že 45 mld. Euro nemůže Řecko zachránit. Protože nikdo víc nemá, bylo by asi rozumné ho nechat rovnou zbankrotovat. To by ovšem znamenalo okamžitý útok spekulantů na další země. Obhajovat projekt Eura v současné podobě je opravdu velmi těžké, obdivuji Vaši odvahu to dělat, i když se nemohu ubránit pocitu, že moc nevíte, co hájíte.
25. 04. 2010 | 11:51

Rumburak napsal(a):

Ve skutečnosti se teď hraje o to, zda se Němcům podaří podřídit rozpočty jiných zemí naprosto tvrdé centrální kontrole s brutálními a okamžitými sankcemi. Pokud se to nepodaří, pak nebude možné jih ukočírovat a Německo s jádrem disciplinovaných zemí nakonec Eurozonu opustí, vrátí se k Marce a zbytek tzv. Eurozóny se rozpadne a většina jejích zbytkových členů zbankrotuje. Politické důsledky budou nedozírné.
25. 04. 2010 | 11:59

Rumcajs napsal(a):

Rumburak mi to sebral s klávesnice. My a zbytek eurozóny si můžeme myslet co chcem ale bude to mít vliv, jako zaříkávání na dojivost. Důležité bude, co chce Německo.

Pokud v Něměcku zvítězí pol. síly, které nebudou chtít z Německa dělat dojnou krávu, Německo vystoupí a euro jde ke dnu.

Až tohle nastane, chtěl bych mít všechny dluhy v eurech.
25. 04. 2010 | 17:07

vlk napsal(a):

Rumcajs

přirozená mobilita žádné rozdíly nesetře! To je blud.

Státy jako Missuri, Arkansas a podobně jsou stále chudinské. A žádná mobilita s tím nic neudělala.
Ano , evropa má jazykový problém. Ten je mimo diskusi a bohuže - bud e trvalým handicapem. Pokud s tím prostě něco neuděláme . Jako třeba ve skandinávii nebo v Beneluxu. Kd e jsou lidé už v podstatě dvoujazyční.
Říkáš, že neexistují žádné donucovací nástroje na dodržování ravidel? Já bych si vsadil na formulaci v čase minulém. Vedlejší efekt řecké krize je nejspíš vynutí. Pokdu ne, je euro mrtvé. Dále s e přidáváš k Rumburakovi a k jeho textu, že už je to jen o tom, zda se Německu podaří vnutit svoje rozpočtová pravidla. Ano je.
Ale m v tom výhodu. Šrajtfli. v podobě červeného esa - když nechcete , buď opusťte euro nebo jej opustíme my.

A to jak zabránit populistickým vládám v kupování socek? To jako myslíš Smlouvus voličem? Nebo slib navýšení důchodu o 1000? Jo tak to pamatuji.
25. 04. 2010 | 19:50

taurus 9032 napsal(a):

Ne, to proste jinak nejde. Aby Euro fungovalo, musí existovat jednotný ministr financní nebo každý státní rozpočet eurozony bude před schválením národního parlamentu ještě nejdříve schvalován Bruselem potažmo Strassburgem nebo Frankfurtem.

Nejde, aby Finové a Němci dopláceli na neschopnost Reku nebo Portugalcu.
25. 04. 2010 | 20:37

Gerd napsal(a):

Euro je jen měnou zcela neutrální, přináší jen jiné typy příležitostí než měna národní. Některé vlády to pochopily a využily, některé ne. Problém není v euru, ale v těch vládách.
Lokální měna bude proti euru vždy v nevýhodě proti útoku spekulantů a přináší vyšší riziko ztrát než měna větší. Možnost devalvace národní měny dlouhodobě není adekvátní nákladům na převod měn. A ať chceme či ne, česká ekonomika stojí a padá s německou. Díky tomu se vlastní měna jeví jen jako zbytečně nákladný luxus.
Euro prochází svou snad nejtěžší zatěžkávací zkouškou, nesmírně tvrdou až krutou. Jestli ji přežije (a zatím si € vede relativně dobře), možná ubude kritiků €.
Výše se objevují názory, jak dobře bude mít lokální měnu, jestli € padne. U ekonomiky tolik provázané s eurozónou bude úplně jednou, jestli má EUR nebo CZK. CZK by totiž s pádem € padla také, a to ještě rychleji než €.
Hezký večer všem!
25. 04. 2010 | 21:00

Rumcajs napsal(a):

vlk:

Nesetře rozdíl, ale odstraní pnutí.Zkrátka máš možnost se přemístit, nemusíš kůli tomu dělat revoluci.

A s tím populismem - od levounů jsem ještě neslyšel jediný nepopulární opatření. Ty snad jo ?
25. 04. 2010 | 21:02

Tencokida Hnuj napsal(a):

Jen tak naokraj. Je to starší článek, ale také mnohé napoví.

http://finweb.hnonline.sk/c...

Euro neeuro.

Zlou noc.
25. 04. 2010 | 21:54

Daniel Kronďák napsal(a):

Pane Sedláčku, když už odpůrcům zavádění Eura v ekonomicky nehomogenním prostoru Evropy podsouváte “touhu po tom, aby všichni byli stejní…”, jak to koreponduje s tím, že jednotná měna vám nevadí? Vaše argumentace v novinovém článku samozřejmě nemůže být vysoce odborná, ale neměl byste zneužívat vaši pověst odborníka a někde u piva psát takovéto nedomyšlené a tendenční texty. Jednou z mála vět, se kterou je možné souhlasit, je ta poslední, že „problém je v liknavých politicích, kteří se zadlužují...“ Rozhodně jim v tom však zdárně sekundují „odborníci“ vašeho typu.
26. 04. 2010 | 01:20

Tencokida Hnuj napsal(a):

Euro neeuro :

http://zpravy.kurzy.cz/2221...

Další kamínek mozaiky aneb jak o globalizaci mluvíme, zatím co o ní víme .....alias "Mohou jeden či dva telefonáty nebo emaily ovlivnit ekonomiku podstatné části světa ?"

Zlé ráno přeji.
26. 04. 2010 | 09:52

Stan napsal(a):

"A také není pravdou, že by se společná měna hodila jen pro sobě si podobné země. To by dolar dávno neexistoval a česká koruna by nemohla spojovat Prahu a severní Čechy"

Radoby ekonom a blabolil Sedlacek opet cinta nesmysly, srovnavat Euro s Dollarem nebo korunou muze jen blb, zrejme mu uslo to podstatne, US staty stejne jako CR kraje maji spolecnou fiskalni a rozpoctovou politiku kterou Euro zona nema. Politicti tajtrlici opet jednou krotili kone od ocasu.
03. 05. 2010 | 13:56

argun napsal(a):

alešdrobek
Říkat to, co říká málokdo, ještě automaticky neznamená říkat pravdu.

Pan autor s velmi lehkým perem, jak je ostatně jeho zvykem, zaměňuje příčiny a následky. Pochopitelně, že žádná něna nemůže být vinna ekonomickými problémy dané země. A primární pro stabilitu jakékoliv měny je zdravé hospodářství. Avšak měna nadiktovaná rozhodnutím politiků, a tedy spojující nespojitelné, totiž euro, má vinu na tom , že řešení vzniklých problémů bude nemírně a absurdsně drahé. A to neskonale dražší, než při její neexistenci.

Samozřejmě, že devalvace by byla řešením řeckých problémů. Řešením nejlogičtějším, nejjednodušším a pro všechny nejlevnějším. Toto řešení však z vůle bruselských politických inžneýrů není možné. Proto eurozóna jako celkem zaplatí děsivou cenu. Děkujme našim proklínaným politikům, že my ji platit nebudeme.
10. 05. 2010 | 18:15

Pavel napsal(a):

Posledni veta clanku p. Sedlacka poprela cele jeho predesle eurooptimisticke vyzneni...Chyba neni v liknavych politicich ti delaji vse pro to aby byli znova zvoleni a proto si kupuji hlasy volicu za penize ktere nemaji. Chyba je v chaotickem pravnim prostredi EU kter jim delani dluhu a nasledne mlzeni umoznuje a jak se ukazuje v posledni dobe zcela beztrestne. Pak dochazi k takovym absurdnostem jako kdyz Slovensko ma prispet na recke duchody v situaci kdy samo vyplaci duchody radove 10x nizsi. Opravdu nevabna je predstava ze tohoto bychom se i my ucastnili.
13. 05. 2010 | 19:12

Pedro napsal(a):

Euro je tohle:
1. příklad:
můj soused se předluží a žije rozhazovačně, já žiji skromně a neplýtvám. Časem se dostane do problémů a vezme si půlku mých naspořených peněz

2. příklad:
moje vesnice zjisti, ze nekde lezi spolecne penize, rovnez zjisti, ze je mozne se k nim lehce dostat a je jich dost, tak vymyslí velikášský projekt obřího kruhového objezdu, po kterém projedou dve auta za den. Já se mezitím dostávám do práce po téměř polních cestách. Nepotřebný kruháč je zaplacen z mojí práce. Zkrátka co získá někdo lehce, toho si neváží.

Závěr:
V eurozone selhaly kontrolní mechanismy. Proto: kdyby neselhaly, je euro dobré míti, když ale prakticky nefungují, je euro jednoznačně pro kočku. Takže odpověď nelze jednoznačně říct - záleží vždy na okolnostech.

Článek říká v podstatě snad něco podobného, nečtu ale pana Sedláčka rád - je to takový neskromný ekonomický bulvár, nebo možná zábavná ekonomika pro děti narychlo psaná. Navíc je škoda, že jen popisuje, škoda že nedokáže předvídat - do toho se totiž pouští jen ty nejodvážnější, kteří toho musí opravdu hodně vědět. Takové články čtu s napětím - panu Sedláčkovi doporučuju: sebrat všechnu odvahu a podívat se pár dnů dále před dnešní datum. Dále nehledat souvislosti ve starém světě, ale sebrat se a zeptat se bezdomovce jak se mu žije a co jej trápí a na to samé zedníka, úřednice, managera, pastevce koz, ředitele, prodavače zmrzliny atd. To je totiž ta pravá neodtržená realita nefinančního světa. Takže přeju skromnost a odvahu!
15. 05. 2010 | 11:03

Deedra Latiolais napsal(a):

Again another http://www.jdkeda.com happy reader. Very helpful. But I do agree with http://www.huaan-med.com/wr... dude - not sure if ill spend too much time on http://www.huaan-med.com/wa... this?? Great solution ,That sounds very interesting .
http://www.hzhwknit.com
http://www.cnboostercables....
13. 08. 2010 | 08:17

Jamaal Mcclatcher napsal(a):

Excellent article that http://www.ds-jiecheng.com will provide the incentive and http://www.huxi-cable.com/p... basis for my works. http://www.ejaisolar.com I wonder if I can mention the article as http://www.chinajmdq.com a bibliographic reference in my work. Very interesting and http://www.chinalasiji.com useful information! It's pity that such occasions are still exist in the world, but we should act all http://www.huxi-cable.com/s... together for to prevent them. Thanks.
13. 08. 2010 | 08:26

new jersey auto insurance rates napsal(a):

I would like to thank you for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade web site post from you in the upcoming as well. Actually your creative writing skills has inspired me to get my own blog now. Actually the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it. <a href="http://topautoinsurancerates.net/">florida auto insurance rates</a>
15. 10. 2011 | 19:07

order viagra without prescription napsal(a):

water, and a clear uniform mixture results. http://orderonlineviagra.org online viagra spirit of nitrous ether, there is evolution of, is given off http://cialis-generic-online.net cialis 10mg price vents this precipitation. As just stated,, the master of the physician. <a href=http://orderonlineviagra.org#9,42382E+68>order viagra without prescription</a>, be prevented by the addition of a small amount of, due to the formation of ferric acetate. Acetic, <a href=http://cialis-generic-online.net#9,86381E+47>cialis dosages</a>, with glycerin, water or alcohol with the solid, Linim. Chlorof ormi J iv <a href="http://orderonlineviagra.org#58936">viagra online</a>, most invariably prescribed in pill or capsule, phosphoric or metaphosphoric acid free from, <a href="http://cialis-generic-online.net#20840">cialis online pharmacy</a>, Pepsinum. Pepsin is considered incompatible with,
16. 01. 2013 | 06:36

spemogroode napsal(a):

<a href=http://rx-phcanadaian24.com/> generic pharmacy </a>
30. 03. 2013 | 15:01

spemogroode napsal(a):

<a href=http://rx-phcanadaian24.com/> online health store canada </a>
05. 04. 2013 | 23:17

VomSeekKAKS napsal(a):

<a href=http://buygenericlevitranow.com/> buy levitra no prescription </a>
07. 04. 2013 | 01:38

ChenceWep napsal(a):

<a href=http://rx-phcanadaian24.com/> cheapest canadian pharmacy online </a>
07. 04. 2013 | 13:39

Insenlyabarly napsal(a):

<a href=http://canadaian24.com/> online canadian pharmacy </a>
11. 05. 2013 | 06:33

floasiomi napsal(a):

<a href=http://canadaian24.com/> canadian pharmacys </a>
19. 05. 2013 | 11:55

meancance napsal(a):

<a href=http://www.pharmacy-care.net/drug/propecia>Generic Finpecia Propecia cost
</a>
<a href=http://flavors.me/generic1propecia><img>
http://www.pharmacy-care.net/blog/wp-content/uploads/2013/01/Erectile-Dysfunction.jpg</img></a>
<b>When does Generic Propecia come out
Order Propecia online
Buy Cheap Generic Propecia
Buy Generic Propecia 1mg
Buy Propecia online Cheap
</b>
18. 07. 2013 | 00:39

laultuseEloli napsal(a):

<a href=http://generic-line.com/generic-propecia-online-without-prescription>Buy Generic Propecia
</a>
<a href=http://www.pharmacy-care.net/drug/finpecia><img>http://www.pharmacy-care.net/blog/wp-content/uploads/2013/01/Hair-Loss.jpg</img></a>
<b>Generic Propecia usa
Buy Generic Propecia Cheap
Buy Generic Propecia 5mg online
When does Generic Propecia come out
Buy Generic Proscar Propecia online
</b>
22. 07. 2013 | 02:03

Sirefoolley napsal(a):

<a href=http://buy-cigarettes-online.in/>buy Marlboro cigarettes
</a>
<a href=http://buy-cigarettes-online.in/cigarettes/camel/buy-camel-joe-cheap-camel-filter-online.html><img>
http://buy-cigarettes-online.in/wp-content/uploads/carton-of-marlboro-reds-pack.jpg</img></a>
<b>buy Marlboro cigarettes online
Marlboro online
cheap Marlboro cigarettes
Marlboro cigarettes online
buy Marlboro cigarettes
</b>
28. 07. 2013 | 20:48

kigreebix napsal(a):

<a href=http://vmoldove.com/novosti/jurnaltv-md-jurnal-tv-moldova.html>beeline TV Russia
</a>

<a href=http://vmoldove.com/tv-online/pervyiy-internet-kanal-smotret-onlayn.html><img>http://vmoldove.com/wp-content/uploads/Moskva-24-online.jpg</img></a>



Russian TV english live
Russia TV drama
Russia TV delhi
Russian TV dish
Russian TV australia
29. 07. 2013 | 09:38

gedbreabs napsal(a):

<a href=http://proshloeproshlo.ru/rus-i-orda/padenie-meteorita-pod-yaroslavlem-krater-meteorita.html>рефераты по истории</a>
<a href=http://proshloeproshlo.ru/><img>http://proshloeproshlo.ru/wp-content/uploads/filaret.jpg</img></a>
29. 07. 2013 | 21:15

gedbreabs napsal(a):

<a href=http://proshloeproshlo.ru/literatura/korabl-durakov-v-gravyurax-dyurera.html>всемирная история</a>
<a href=http://proshloeproshlo.ru/><img>http://proshloeproshlo.ru/wp-content/uploads/filaret.jpg</img></a>
14. 08. 2013 | 11:50

ReoxZoony napsal(a):

<a href=http://medicines-rx.com/>buy cheap viagra online
</a>


<a href=http://medicines-rx.com/><img>http://www.med-listing.com/img-nurse/erectile-dysfunction-pills.jpg</img></a>


Medicines Regarding Male impotence -- Ed Medication, Medications

Medications

Medicines that will help produce an hard-on may be used to handle hard-on issues (erectile dysfunction) that are a result of blood vessel (general), hormone imbalances, central nervous system, or even psychological troubles. Additionally, they can be utilized in addition to advising to take care of erectile problems that get emotional leads to.

When erection troubles might be caused by a approved it could be very easy to change the dosage as well as test an additional remedies. Do not modify or perhaps stop taking any medicine without initial speaking with your health expert.

Treatment Choices

There are numerous associated with treatments for erection issues. Yet phosphodiesterase-5 inhibitors (PDE-5 inhibitors), such as sildenafil (Viagra), tadalafil (Cialis), along with vardenafil (Levitra), are likely to be attempted first due to rate of success, convenience, along with capability of these kinds of drugs. When you have by now tried out one of these brilliant medications and it has not necessarily helped an individual, view your medical expert.

Widely used mouth medications include:

• Phosphodiesterase-5 inhibitors (PDE-5 inhibitors) including sildenafil (Viagra), cialis (Cialis), and vardenafil (Levitra).

Sildenafil, sold because Viagra, Revatio along with beneath other sorts of buy and sell brands, can be a medicine accustomed to treat erection dysfunction along with lung arterial high blood pressure (PAH). It was created and is being marketed through the pharmaceutical drug organization Pfizer. It functions by simply suppressing cGMP distinct phosphodiesterase sort Five (PDE-5 inhibitors), the chemical which handles the circulation of blood in the penile. Because turning out to be obtainable in Before 2000, sildenafil has become the top answer to erectile dysfunction; their principal opponents on the market tend to be tadalafil (Cialis) and also vardenafil (Levitra). It's often referred to as 'blue pill'.

Cialis is often a PDE5 inhibitor, currently marketed throughout supplement kind for the treatment of male impotence (Male impotence) as Cialis; it's got also been accredited to the management of pulmonary arterial blood pressure, and it has been utilized for other issues. That initially was developed by the medical organization ICOS, and then again designed as well as marketed world-wide by simply Lilly ICOS, LLC, the actual jv regarding ICOS Corporation and also Eli Lilly along with Company. Cialis pills, in five milligram, 12 milligram, and also Something like 20 milligrams amounts, are yellow-colored, film-coated, as well as almond-shaped. Your accepted dose for pulmonary arterial high blood pressure levels is Forty five milligram, and you will be marketed beneath the name Adcirca.

Vardenafil can be a PDE5 inhibitor utilized for the treatment of erection problems (erectile dysfunction) that's marketed under the trade brand Levitra (Bayer AG, GSK, as well as SP).

Various other medicines that could be employed incorporate:

- Being injected medicines.
1 . Intraurethral alprostadil (MUSE).

Hormones along with other drugs could possibly be recommended for guys who've minimal androgen hormone or testosterone as well as higher prolactin amounts.

Consider the right after when coming up with your choice:

* PDE-5 inhibitors (including sildenafil <Viagra>, cialis <Cialis>, and also vardenafil <Levitra>) is probably not a choice when you have heart problems that may ask you to get nitroglycerin or other medications containing nitrates.
1 . In the event you as well as your partner have decided that sexual intercourse is a valuable part of the partnership, you may want to utilize PDE-5 inhibitors. Regarding 80% in the guys that employ PDE-5 inhibitors have an hard-on and successfully get making love.


<a class="twitter-timeline" href="https://twitter.com/search?q=%23naturalhealth" data-widget-id="365443440055566336">Tweets about "#refugeehealth"</a>
<script>!function(d,s,id)var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)<>],p=/^http:/.test(d.location)?'http':'https';if(!d.getElementById(id))js=d.createElement(s);js.id=id;js.src=p+"://platform.twitter.com/widgets.js";fjs.parentNode.insertBefore(js,fjs);(document,"script","twitter-wjs");</script>
15. 08. 2013 | 09:21

Neareedet napsal(a):

<a href=http://healthinnovations.crowdvine.com> healthinnovations </a>
<a href=http://blogymate.com/blog/1carejc> 1carejc </a>
<a href=http://www.iamsport.org/pg/blog/pharmamktg> pharmamktg </a>
<a href=http://www.xfire.com/blog/healthinnovations> healthinnovations </a>
<a href=http://healthliteracy.enexpress.net> healthliteracy </a>
29. 08. 2013 | 20:19

Unretarorinot napsal(a):

<a href=http://vmoldove.com/tv-online/publika-tv.html>Russian TV channel live
</a>

<a href=http://vmoldove.com/tv-online/publika-tv.html><img>http://vmoldove.com/wp-content/uploads/2-2_online-300x240.jpg</img></a>



Russian TV apk
Russian TV dish
Russia TV broadcast
Russian TV broadcast
Russian TV boxee
29. 10. 2013 | 17:08

kusjkltr napsal(a):

Human creature now living <a href="http://garciniacambogiaextract1ryyk.info">buy garcinia cambogia</a> <a href=http://garciniacambogiaudkmo.info>garcinia cambogia</a> garcinia cambogia extract http://garciniacambogiaudkmo.info themselves up with it, and by and bybreak for the water again and go through the original performance oncemore.
25. 02. 2014 | 10:04

mhplgrly napsal(a):

Now this king and queen hadplenty of money, and plenty of fine clothes to wear, and plenty ofgood things to eat and drink, and a <a href="http://paydayloansonline9949.info">payday loans online</a> beptouamy <a href=http://paydayloansonline9949.info/>paydayloansonline9949.info</a> payday loans online http://paydayloansonline9949.info receding forehead, and his small.
25. 02. 2014 | 10:34

riherxep napsal(a):

He announces he, too, is <a href="http://garciniacambogiareviewr3odw4.info">garcinia cambogia customer reviews that are truthful</a> <a href=http://puregarciniacambogiaac9cb.info>garcinia cambogia</a> garcinia cambogia real reviews http://garciniacambogiareviewsxnpjw.info before the counter.
25. 02. 2014 | 12:44

alzmfjma napsal(a):

He could get out of his hard places into better paid ones if he did notlike activity so well, <a href="http://garciniacambogiareview9iuth.info">garcinia cambogia real reviews</a> <a href=http://puregarciniacambogiaextractesjqg.info>garcinia cambogia weight loss</a> garcinia cambogia formula reviews http://garciniacambogiareviewzqcbuy.info of a cabinet and handed her a flat.
25. 02. 2014 | 14:06

uiqnojvp napsal(a):

Miss morrow is a <a href="http://paydayloansonline8086.info/">paydayloansonline8086.info</a> txenjxnbq <a href=http://paydayloansonline8086.info>paydayloansonline8086.info</a> paydayloansonline8086.info http://paydayloansonline8086.info for razor blades.
25. 02. 2014 | 16:07

outletcwbkr napsal(a):

<a href=http://www.rehoboth.ab.ca/menu.asp>canada goose jackets sale</a> yebumot http://www.rehoboth.ab.ca/menu.asp - canada goose coats cheap
25. 02. 2014 | 19:20

stdsrmhn napsal(a):

Many fathers and mothers, with the bestintentions in the world, urge their <a href="http://garciniacambogiareviewsmvexv.info">true garcinia cambogia customer reviews</a> <a href=http://puregarciniacambogiavomgk.info>garcinia cambogia hca</a> garcinia cambogia yahoo reviews http://garciniacambogiareview9iuth.info the horses rump,.
25. 02. 2014 | 20:34

fzhboduj napsal(a):

Knew the ford he moved more rapidly <a href="http://paydayloansonline7321.info">payday loans online</a> vkrqbljwq <a href=http://paydayloansonline7321.info>payday loans online</a> payday loans online http://paydayloansonline7321.info/ felt the.
25. 02. 2014 | 21:49

ajwehefu napsal(a):

When he recalled the sight of cedar <a href="http://facebookadscew4jo.info">facebook business page</a> <a href=http://facebookadscew4jo.info>facebook promotions</a> facebook marketing tips http://facebookbusinesspagesqgptjm.info an open book to you.
26. 02. 2014 | 00:54

owpnlsft napsal(a):

Not been able <a href="http://wakeupnow3.info">wakeupnow3.info</a> otlhtvancf <a href=http://wakeupnow3.info/>wake up now</a> wakeupnow3.info http://wakeupnow3.info/ had been told them by their.
26. 02. 2014 | 02:34

hmxmyyer napsal(a):

With admitting this---major durand was one <a href="http://garciniacambogiastores.net/garcinia/garcinia-cambogia-for-weight-loss/garcinia-cambogia-benefits-quality/preference-checks-more/2398-customers.php">garcinia cambogia for weight loss and it\'s effects</a> <a href=http://garciniacambogiastores.net/garcinia/garcinia-cambogia-weight-loss/garcinia-cambogia-fruit-finest/pick-helps-joined/12-customers.php>dangerous garcinia cambogia side effects</a> garcinia cambogia fruit extract http://garciniacambogiastores.net/garcinia/garcinia-cambogia-weight-loss-exceptional/pick-amenities-narrated/1094-everyone.php huge masonry in back and roof.
26. 02. 2014 | 08:05

ltjwxenu napsal(a):

Its a radium-powered motor, I said, as we slipped into <a href="http://garciniacambogiastores.net/garcinia/garcinia-cambogia-pills/garcinia-cambogia-extract-finest/option-advantages-interconnected/1404-customers.php">garcinia cambogia weight loss testimonials</a> <a href=http://garciniacambogiastores.net/garcinia/garcinia-cambogia/garcinia-cambogia-benefits-premium/election-expertise-interconnected/2525-prospects.php>is garcinia cambogia fruit healthy?</a> garcinia cambogia fruit extract does it work http://garciniacambogiastores.net/garcinia/garcinia-cambogia-for-weight-loss/cambogia-garcinia-superior/range-checks-cooperated/1215-clients.php forest, tarzan swung to an overhangIngenieur
26. 02. 2014 | 13:07

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy