Člověk jako přirozeně nepřirozený Avatar

06. 05. 2010 | 07:49
Přečteno 8134 krát
Čas přeje filmům "hich-tech, low life". Tedy těm, které těží z často postarmagedonální konfrontace vysoce technicky vyspělé civilizace s nízkým způsobem života. Příkladem budiž Avatar: technicky převyspělé lidstvo zde přírodnímu (a morálně mnohem vyspělejšímu) národu přivodí Armagedon. Téma je to pradávné: lidská šedivě-robotická civilizace kvůli touze po zisku zničí barevný svět národa žijícího v harmonii s přírodou.

Člověk je, zdá se, jediný tvor, který je přirozeně nepřirozený. Potřebujeme externí věci, vlastnictví, abychom se cítili přirozeně. Krásně to popisuje biblický příběh ze zahrady Eden. Prvním vlastnictvím člověka se stává oděv, který používá na zakrytí svého přirození. Předtím byli Adam s Evou nazí a nic jim nechybělo - byli přirození, takoví, jací byli stvořeni. Až po pádu se jim přirozenost stala nepřirozenou; a od té doby se lidé obklopují vlastnictvím. První majetek si člověk oblékl, aby zakryl svůj stud.

Od té doby je lidem nahota nepřirozená. C. S. Lewis to krásně popisuje, když říká, že člověk si dnes jakoby "nahotu obléká". Nahota se paradoxně stává i v dnešní přesexualizované společnosti jakýmsi citlivým tabu: málokdo je nahý, i když je doma sám a nikdo se nedívá.

Pán loutek

Člověk jako by si kolem sebe svým vlastnictvím a (technickým) věděním vytvářel své externí já, které jej obklopuje a slouží mu. Je to jakési naše božistě, které nás má poslouchat na slovo. Nebo na otočení klíčku, zmáčknutím vypínače či dálkového ovládače.

Toto "bezpečnostní pásmo externího majetku", zdá se, potřebujeme, abychom se chránili před vnějším světem, kterému se tím odcizujeme. A který se spolu s tím logicky odcizuje i nám. Dotknout se pravé skutečnosti či přirozenosti je pak přirozeně stále obtížnější. Filosof Jean Baudrillard dokonce tvrdí, že kolem nás už je jen málo skutečných, autentických věcí a že se náš okolní svět vlastně skládá z kopií skutečnosti, které jsme si sami vytvořili.

Kdysi se filmy natáčely tak, aby byly co možná nejrealističtější, jako ze života. Dnes, zdá se mi, žijeme životy čím dál častěji tak, aby byly "jako z filmu". Náš vlastní výtvor nás ovládl. Je to i věčné téma Kunderových románů a příběhů: na začátku zápletky jeho postavy rozehrají jakousi hru, kterou berou na lehkou váhu, protože mají pocit, že ji dokonale ovládají . Nakonec však dochází ke zvratu a hra začne žít svým vlastním životem, aby si nakonec sama pohrála se svými vlastními postavami. Loutky se tak stávají loutkaři a loutkaři zase jejich loutkami.

Je to koneckonců i velké téma levicové kritiky kapitalismu nebo konzumu, ať už si o ní myslíme cokoli. Džin - kterého jsme si vyvolali z lahve, aby nám sloužil - si nakonec zotročí své původce. Podobné téma se objevuje i v moderních příbězích. Například v sáze Matrix. I zde si roboti - původně postavení lidmi, aby jim sloužili - nakonec zotročí své stvořitele a udělají si z nich otroky, kteří jim slouží ve formě jakýchsi "baterek".

Oblečeni do nahoty

Podobně velká je i moc Prstenu z Tolkienových románů, u něhož není jasné, zda postavy vlastní Prsten, on je. Co se stalo z Gluma není třeba připomínat: změnil se k nepoznání: v přelud, v otroka závislého na Prstenu. Na toto nebezpečí či tendence kapitalismu či konzumu právě kritická levice upozorňuje nebo jím přímo straší.

Ať tak, či tak, člověk potřebuje nepřirozené věci, aby se cítil přirozeně. Ve filmu Avatar je to dojemně symbolizováno tím, že člověk potřeboval svého avatara, nové jiné tělo, které "posedl", aby se dostal do přírodního stavu. Aby v tom přirozeném přírodním světe mo(u)drých lesních lidí vůbec mohl dýchat. Aby si mohl "obléknout přirozenou nahotu".

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Elina napsal(a):

Otázkou ale stále zůstává,jaké je východisko. :-)Nebo myslíte,pane Sedláčku, že stačí si to jednou za čas uvědomit?

(Mám ráda Vaše články.)
06. 05. 2010 | 08:07

Ládik napsal(a):

Přirozeně přirozený člověk je ten, o němž ví jen jeho nejbližší okolí. Nepřirozené věci jsou dílem médií.
06. 05. 2010 | 08:07

Čochtan napsal(a):

"...přírodnímu a morálně mnohem vyspělejšímu..... "
pitomé klišé.
06. 05. 2010 | 08:18

Baba napsal(a):

Takhle pod mrakem má být prý celý květen.
06. 05. 2010 | 08:41

Petr z Tábora napsal(a):

Ano, řečeno slovy klasika (Vercors) "člověk je nepřirozené zvíře".
Nicméně Vámí zmiňovaná filmová dílka mě nijak neoslovila, pokud snad chtějí vyjádřit nějaké poselství, tak by na to stačilo pár minut a netřeba hodin různých efektů.
Nahotu považuji za něco přirozeného mezi stejně neoblečenými. Většinou to není záležitost studu, ale případné estetické újmy spoluobčanů.
Jinak dobré odlehčení při padajícím euru a koruně, řádění řeckých extrémistů hýčkaných populistickými vládami apod.
06. 05. 2010 | 08:41

Michal Macek napsal(a):

daresek milasku?!?!
06. 05. 2010 | 08:42

Michal Macek napsal(a):

petr z tabora:

to sem nahodou cetl toho vercorse - nejvic se mi libila ta povidka o lisce co se zmeni v holku
06. 05. 2010 | 08:55

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, jak je jistě všeobecně známo, kriticka levice na nic jen tak zdvořile neupozorňuje a jen tak zdvořile samozřejmě nestraší.. Chce se pouze jakýmkoliv způsobem dostat k moci, by pak mohla nekontrolovaně a bezuzdně plundrovat, co se dá... I ten nejvulgárnější kapitalismus nesáhá pak rozjetým levičákům ani po kotníky.
Howgh mí rudí mi rozumějí...
Veselé krizování...
http://www.ateo.cz/f/images...
06. 05. 2010 | 09:08

alesdrobek napsal(a):

"Toto "bezpečnostní pásmo externího majetku", zdá se, potřebujeme, abychom se chránili před vnějším světem, kterému se tím odcizujeme."

Tady pan Sedláček zase trochu přetáhl tu filozofickou strunu. Myslím, že existuje podstatně střízlivější vysvětlení, proč se člověk obklopuje majetkem - protože jeho prostřednictvím zkrátka zvyšuje svou životní úroveň. Což je mimochodem velmi přirozená činnost.

Většina každodenních jevů se obejde i bez šamanské filozofie a metafyzických vysvětlení. Obvykle stačí obyčejné biologické potřeby.
06. 05. 2010 | 09:22

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, obyčejné biologické potřeby levičáků různých barevných odstínů zde.
http://www.ateo.cz/f/images...
Jen si furt dělejte iluze. Veselé krizování...
06. 05. 2010 | 09:29

Monika napsal(a):

Aleš Drobek

"... proč se člověk obklopuje majetkem - protože jeho prostřednictvím zkrátka zvyšuje svou životní úroveň. Což je mimochodem velmi přirozená činnost."

Tak černobílé to není, řekla bych. Nebo se snad domníváte, že životní úroveň ruského miliardáře Abramoviče (vlastnícího např. nejdražší jachty a nejdražší sportovní vozy) je nějak výrazně vyšší než životní úroveň mnicha trapistického kláštera, který nevlastní takřka nic?
06. 05. 2010 | 09:34

Viola napsal(a):

Já si myslím,

že na tu nepřirozenost by se mělo dívat jako na přirozenost. Možná opět stačí se podívat do zvířecí říše, třeba na takové mravence, nebo termity. Jaká krásná stavení - města si termiti staví a pořád větší a větší, také se zdá, jako by si mysleli, že Bůh jim dal celou zemi k obývání, také jsou nenasytní a kdyby měli dobré podmínky, tak se rozlezou všude, protože jejich sídla jsou velmi důmyslná s vybudovaným větráním i zateplením. Nebo takoví mravenci, kolik jich je a jaká království si budují. Apokud jde o to oblečení - některým zvířatům to oblečení přirostlo, ale nám se to přirodilo.
Takoví motýli, zakuklí se do hávitu a pak jim v tom hávitu přiroste modní přenádherné oblečení na noc i na den, na všední práci i na ples. Musíme se učit poznávat i tu svou přirozenost.
06. 05. 2010 | 09:39

Viola napsal(a):

wbgardene

a byl vůbec Lenin levičák? Nebyl to také jen jakýsi zakuklenec, který se chtěl přetvořit na skvostného monarchu?
06. 05. 2010 | 09:47

slavwin napsal(a):

Filosofie je pěkná. Někteří lidé se dostávají do situace holého přežití bez žebrání. Na to je sociální systém. Spotřebuj a pracuj tolik kolik ti stačí na podle tebe spokojený život a někdo místo aby zaměstnal jiného tě vyhodí a dostaneš se do sociálního systému. Malá chytřejší část lidstva podvádí a krade, užívá si, zahraje maňáskové divadlo na kontrolu, průzračnost a spravedlnost a jsou zajištění. Kdo nás tedy táhne k Řecku. Kdo nás táhne k euroasijcům odesáci nebo socani čert se v tom vyznej. Euroasiati pomocí filozofie o rovnosti zotročovali, dnes jsou pro některé přitažliví tím že pomocí politiky jsou schopni ožebračovat a stabilizovat a ještě povýšit tu druhou malou skupinu - viz výše.
06. 05. 2010 | 09:50

DDD napsal(a):

Zajisté má tento blog určité literární kvality ale s realitou nemá moc co dělat. Jist ěje to líbívá představa, ale i spousta jiných tvorů má geneticky danou tendenci měnit své prostředí tak, aby jim umožňilo užívat více zdrojů a rozšiřovat svoji populaci. Počínaje hmyzem, přes kolonie ptáků, malé hlodavce, až po savce jako je třeba bobr. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že při určité velikosti a denzitě populace jakéhokoliv živočicha nebo rostliny tento proces začne být patrný. Ekologie (eko-sféra) je také boj o zdroje, tak jako ekonomika :)....
06. 05. 2010 | 09:57

DDD napsal(a):

Monika: no to je projev teritoriálního chování u čověka :)
06. 05. 2010 | 09:58

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat...

FURT DOKOLA

Marxík
Iljič
Kléma
Che
A svět si zase
Popláče
A pustí sobě trochu
Žilou
Když mudrlanti
Páchnou
Silou....

Veselé krizování...
http://www.ateo.cz/f/images...
06. 05. 2010 | 10:01

alarm napsal(a):

Celá staletí neexistovala polemika mezi občany vysokoškolsky vzdělanými a lidem s nízkou kvalifikací. Internetem se tento princip totálně změnil. Prolínáním obou odlišných skupin najednou dochází k obrovským napětím. Začalo to akcí proti Sobotkovi. I zde podobní vzdělanci ve svých blogů žvaní a žvaní. Jsou obavy, aby se ataky nestali běžnou věcí. Pane Sedláčku, nechcete atakovat jen své rozumově vzdělané lidi? Nebo na začátku článků sdělte. Neurčeno nevzdělancům! Můj alarm zní: Neprovokujte obyčejné lidi jako pan Sobotka. Pište pro ně tak, aby svými rozumovými parametry váš materiál byli schopni zpracovat. Nevytvářejte jim v neuronální struktuře nenávist k vám.
06. 05. 2010 | 10:05

Bara napsal(a):

Já to tvrdím už hodně dlouho, že lidstvo by mělo vyhynout. Je to podobná zvrhlost jako rakovina. Všem ostatním tvorům na zeměkouli by se ulevilo, kdybychom zmizeli.
06. 05. 2010 | 10:09

ali napsal(a):

wbgarden
aplikovaná filozofie je hustá..rejža avataru vyrostl na šmoulech a taky to tak vypadá..sobotka dostal po papuli od vlastního a o to je to hnusnější..zrzavá strana nabírá na obrátkách v antikampani..ať žijou volby
06. 05. 2010 | 10:22

Olga napsal(a):

Pěkně napsáno. Smůla je v tom, že rozumět vám mohou jen obyčejní lidé, kteří nevidí až na prvním místě peníze. Cestu společnosti však určují ti, kteří nic jiného než peníze nevidí. Kde to může skončit?
06. 05. 2010 | 10:37

Marcus Agrippa napsal(a):

V tomto směru doporučuji výstavu - incké zlato. To je takový Avatar ze skutečného světa.
06. 05. 2010 | 10:52

Viola napsal(a):

Pro DDD

na blogu pan Orko Váchy

je psáno, že zažíváme šesté vymírání druhů.
06. 05. 2010 | 10:55

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, jo, jo, ať žijou volby. Jen jsem vždy drobátko překvapen kolik jistě dobráků v tomto poměrně vzdělaném národě je ochotnou znovu naletět na sockomoušké slibování nemožného...

FURT DOKOLA

Někdy mám pocit
Že už jsem tu několikrát
Byl
Potkávám spoustu známých
Usmívají se
A já
Protože to tady trochu
Znám
Chci poradit
- Bacha na bráchu
Drahý Ábele
- Do vany radši ne
Milý Marate
- A ten Dallas pane Kennedy
No nevím nevím
A lidi nic
Mávají ledabyle rukama
Jako by se jich to ani netýkalo
Jako kdyby byli šťastni
Nebo co
A pořád samý spěch
Holky
Sem tam nějaký ten
Chlast
Případně
Volby

Někdy má pocit
Že už jsem tu
Několikrát
Byl...

Ad Bara, že byste šla příkladem a začala s tím vyhynováním lidstva od sebe. Leckomu by třeba bylo uleveno - pokus o vtip samozřejmě...
Veselé krizování...
http://www.ateo.cz/f/images...
06. 05. 2010 | 10:56

Viola napsal(a):

Pro Báru

možná jiným živočichům by se líbili, kdyby člověk jako druh vymřel, ale Bohu by o milé nebylo.
06. 05. 2010 | 10:57

sasa napsal(a):

pane wbgarden: kdyby kazdy pravicak byl takovy jako vy, to by se dalo uvazovat o volbe pravice, s vami je sranda, ale takovy Dick Cheney to je jiny sekac, ten, kdyz slo o byznys, se nezakecal. Stovky tisic Iracanu vedi sve. A Americany prisla jeho politika pekne draho. Prave v takovych lidech jako je on je problem proc nevolit pravici. Oni nas totiz paradnim krokem vedou do diktatury
06. 05. 2010 | 11:04

Petr napsal(a):

Člověk jako přirozeně nepřirozený Avatar:

Podle Ria Novosti a také australských Herald Sun chystá čínský spisovatel Zhou Shaomou u soudu v Pekingu žalobu (požadavek 1 miliarda Yuanu = 147 milionů US $ za autorská práva) na Jamese Camerona, jehož skript Avatar se velice nápadně podobá autorově sci-fi novele "Tale of the Blue Crows" (Příběh modrých vran?) z roku 1997, jejíž odhadem 80% obsahu se objevuje jako klíčové scény ve filmu "Avatar". Kniha popisuje příběhy šesti astronautů na vzdálené planetě obývané "tvory s modrou kůži".

Autor pracoval na knize, ktera obsahuje 1,2 milionu slov, téměř 7 let. Podle Herald Sun však dvě čínské právní kanceláře odmítly tuto žalobu ze strany autora na Jamese Camerona podat. Yang Huipeng, právník v Pekingu, tvrdí, že Zhou Shamou by měl podat svoji žalobu v zahraničí, možná dokonce ve Spojených státech.

Pouhá náhoda (podobnosti) nebo něco jiného? Herald Sun píše, že to nejsou první podezření z plagiátu na Jamese Camerona. Také v případě jeho filmu "Terminátor" byl obviněn z plagiátu sci-fi autorem Harlandem Ellisonem. Případ skončil mimosoudní vzájemnou dohodou...
06. 05. 2010 | 11:15

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, diktatura pravice obvykle přichází až s majetkem a penězi, kterýmžto statkům se každý rád jistě dobrovolně podrobí, viz narvaná parkoviště před rozmanitými kaufdvorky... Ovšem je si třeba na to vydělat, že.
Diktatura levice přichází automaticky s bídou, o které se pak v jediných povolených novinách pak dočtete, že takhle vlastně vypadá pokrok...
Jinak, američany bych teď do této niti netahal, ti už tady ostatně měli být od pětaštyrycátého a tento národ si mohl ušetřit pár desítek let front na banány a toaletní papír...
Veselé krizování...
http://storm.interzet.ru/up...
Veselé krizování...
06. 05. 2010 | 11:20

Marcus Agrippa napsal(a):

wbgarden:
člověče to už je na diagnózu.
06. 05. 2010 | 11:26

badatel napsal(a):

Vážený autore,
napsal jste:" Potřebujeme externí věci, vlastnictví, abychom se cítili přirozeně..".
Víte člověk potřebuje především ducha,inteligenci, či jak to čím se měří schopnost jeho CNS nazvat.
Myslíte si že bez znalosti např. teoretické fyziky se budete přirozeně cítit na teoretickém semináři, přestože přijedete ve Ferrari a budete obklopen spuustou externích věcí. Nikoliv.
Člověče vzpamatujte se, cožpak jste dvacetiletým kapitalistickým vymýváním mozků načisto ztratil soudnost.
Vy jste toho Avatara zřejmě nepochopil v plné šíři, je na Vás příliš revoluční, že ano.
06. 05. 2010 | 11:45

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat...

RECIDIVA

Byl jsem rentgenu
viděli moji
kostru
mohli si vzít
míru
i lebku viděli
lebku až po okraj
možná
i
dál

Byl jsem na rentgenu
a myslím že to stačí
neb mají
co chtěli
a já
taky

Byl jsem na rentgenu
a zítra prý na věčnost
ke vstupní prohlídce
dostavit se
mám....

Veselé krizování...
http://www.ateo.cz/f/images...
06. 05. 2010 | 11:50

ali napsal(a):

wbgarden
dík :o), ještě že jsi...
06. 05. 2010 | 11:53

voroshilov napsal(a):

Hlavne,ze v Panu Prstenu nikdo se nesnazi prsten pochopit-jenom odcizit nebo znicit,a to ze patri puvodnimu majitelu Sauronu take divaku unika,ackoli Temny Pan je jeho legitimni majitel!
Jak degraduje lidska rasa muzete videt v epizodu kdyz Spolecenstvi dopluje k mistu kde stoji dve obrovske sochy s natahnutou rukou-ve svete Tolkiena nikdo nema znalosti a dovednosti postavit takove pomniky jako nekdo pred tisici lety,hobbiti existuji jenom jako posledni stupen potravinoveho retezce pred lidmi(jak hluboce muze orat zemi bytost mert vysoka?-primitivni zemedelska spolecnost),kupodivu skreti vypadaji velmi organizovane-maji poradkova armadni cisla jako Vermacht nebo US marinaci ve Vietnamu,elfum na lidi a osud Stredozeme vlastne nasrat-klidne emigruji na konci navzdy,k cemu byl ten narek?Jsou prece mirne nesmertelni!
06. 05. 2010 | 12:15

jf napsal(a):

pan Sedláček:

AVATAR pro mne byl Béčkový holiwůdský film ... půl hodky jsem si u toho zdřím o nic nepřišel a tak to nebyl zas tak moc ztracený čas ...

... všiml jste si že někdy stačí přečíct první nebo poslední odstavec ...

... u AVATARA podívat na prvních nebo posledních pět minut ...

... možná by to mohlo ušetřit někomu čas při psaní, čtení, natáčení a dívání ...

... jen takový nápad - vyzkoušejte ;-)

ps: u někoho pak zjistíte že k těm prvním a posledním okamžikům potřebujete i to mezi!

zdravím!
06. 05. 2010 | 12:18

voroshilov napsal(a):

V P.P. je uplne jasno ze dnesni lidi,hobiti a senilni mluvici zelenina nemaji poneti jak vypadal svet pred nekolikasty lety,vedi to elfove(tem je to fuk),Gandalf(o nic moc lepsi nez Saruman),a Temny Pan ktery jediny ma nejaky plan a vizi-oblehani a bitva u Manas-Taritu je vrchol vojenske tuposti obrancu,nemaji zalohu,nemaji zasobovani,nemaji rozvedku,spravne ze dostavaji katapultem do kokosu-nic lepsiho takova armada amateru nezaslouzi!
06. 05. 2010 | 12:32

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ad Ali...

Píšu básně
protože je to praktické
tak jako je praktické
svlékat se
a chodit
bos

Píšu básně
protože mám rád motýly
studentky se mi taky
líbí
i když mají
slevu

Píšu básně
protože jsem
tak jako jsi
ty
a nikdy jsme spolu nesedlali
koně
houpací

Já však denně
píšu ti
básně...

Jinak, avatar je hloupý film, tedy volně podle já, tak jak už věci na objednávku bývají...
Veselé krizování...
http://ru.warnet.ws/img4/17...
06. 05. 2010 | 12:35

JF napsal(a):

wbgarden:

pěkné! potlesk!! ... a možná i na tom něco bude ;-)
06. 05. 2010 | 12:48

yorick napsal(a):

A jeje, zahradník se nám pěkně v pravý poledne ožral a krade a viruje :-))).
06. 05. 2010 | 13:06

MA-FU napsal(a):

Pane Sedláčku,ráda čtu Váš blog. Dnes zareaguji na tu část Adam s Evou,když poznali pravdu,že jsou nazí.Ano,je to jako s holou pravdou v životě,když se jí člověk dozví..tu holou pravdu-mnohdy jí nemůže unést,potřebuje na to břímě jiného člověka,nebo jiné tělo?aby byla snesitelnější.Dost jsme si zvykli, aby pravda nebyla nahá,ale zabalená v co nejlepších pozlátkách...
06. 05. 2010 | 13:07

mb napsal(a):

vorošilov velebí temného pána ... jak příznačné ... :-)
06. 05. 2010 | 13:10

ali napsal(a):

wbgarden
no, hned je mi krásně na duši..z celého srdce děkuji :o) a pozdravuj motýli i studentky..ať žije avatar, hloupost kvete světem a já dělám cmundu..olééé..
06. 05. 2010 | 13:18

Midori napsal(a):

Zahradníku,
všechna čest. Doufám, že jde o původní tvorbu. Hezký den, J.Midori
06. 05. 2010 | 13:31

Jenda napsal(a):

někdo řekl "vlastnictví je krádež" na svět sme přišli nazí a nic nám nepatřilo.

Žijeme v době kdy začíná konec ekonomických dějin. Po kapitalismu již nic nepříjde. Socialismus již není ekonomický systém a jako takový nemůže fungovat.

Možná se potom vrátíme do ráje, jak naznačuje pan Sedláček.
Pěkný den.
06. 05. 2010 | 14:32

vodník Kebule napsal(a):

A já si zase myslím, že se člověk přioděl proto, aby mu ovádi neokusovali pinďoura. Žádné mravní důvody - jen praktické opatření. Asi jsem suchar, ale jak to svědí, si představit dokážu a toho poloopa naprosto chápu. Člověk si především jen hloupě myslí, že potřebuje (a zejména pak jeho manželka a jeho děti) spoustu věcí. Ve skutečnosti toho, co opravdu potřebuje k poctivému přežití, je velmi málo. Tedy samozřejmě pokud nebydlí v místě, kde to vinou lidí není pravda a kde už se dnes bez peněz ani nevyčůráte.
06. 05. 2010 | 14:38

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Wbgarden,pane,Vy se dnes překonáváte.U Vás taky leje?Dnes je venku takové počasí,že se dají dělat jen dvě věci.No,já karty nehraju,a Vy ?,hrajete karty, nebo jaká je ta druhá"věc" pro Vás. Je máj,..Basně,ano básně.Tužka s úsměvem od deště.
06. 05. 2010 | 14:40

Denys Smovzh napsal(a):

Ano, dnesnim problemem je to, ze spis hmotne statky vlastni lidi a ne naopak. Kazdy by k tomu mel mit vlastni pristup nebo filosofii. Nekdo treba prisel na svet, aby si hmotnych veci uzil na plno, nekdo se sem prisel naopak se s tim poprat. To uz je zase otazka vyznani kazdeho z nas. Ja bych doporucoval klidne vlastnit veci dal, delat si nima svuj maly svet utulnejsi, ale zaroven byt schopny se od toho kdykoliv bez problemu odprostit. mit toto stale na mysli a nepropadnou majetku. Uplna separace od hmotnyho sveta je spis pro lidi, ktery uz se rozhodli, ze tu uz nemaji co pohledavat. Mimojine je kazdeho svobodnou volbou na tomto svete delat si co chce ( v mezich ) a propadat slabostem, kterym chce. Neodsuzvat cizi svobodne rozdodnuti cloveka byt tim cim chce je zakladnim parametrem vlastni svobody.
06. 05. 2010 | 14:41

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,jeden můj příbuzný žil velice skromně, zvířata pěstoval jako svoje společníky,prostě s ním žila, a když skončila svou pozemskou pouť,tak je na poli zakopal.Jiné žijící zvíře pro to uhynulé mu pomohlo vyorat hrob.Nejedl maso,jedl většinou to ,co si vypěstoval.Ten říkal."Rubáš nemá kapsy,do hrobu si nic nemohu vzít,a komínem v krématoriu poletí jen to co budu mít na sobě,i boty mi dají z papíru,aby rychleji hořely".Tužka
06. 05. 2010 | 14:55

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, slovo zkušené ženy, aneb Tužka poblíž pravdy.
Tak jest, drahá Tužko, venku po dlouhých letech opět krásně leje, v květnu tedy, takže všude po kotníky bláta, tudíž jsem administrativu mohl místo hodin večerních pojednat přes den, který jinak většinou trávim zcela neužitečně na poli či outdóru , chcete-li. /užitečné záležitosti k snědku pití atd pěstuji v makru a spol./ No a přitom sem tam adhocnout na aktuálnu...
Ad Midori, jsem sice opakovač obecný, ale takto činím jenom a pouze, řekl bych přímo výhradně se svými přísně vlastními záležitosmi. Tedy psanými. Strejda gůgl ni jiný klasik nemusej mít strach, že bych je vědomě vykrad...

Je mnoho básníků
a to je
dobře
neb nejdřív člověk
byl
až potom pazourek
a podpis
v Altamiře

A tvoje tělo též
v mých dlaních
zpívá
jako léto
co letí
jako zima
co se
tulí

Jako báseň
kterou
neobjednáš...

Veselé krizování...
http://images.bugaga.ru/pos...
06. 05. 2010 | 15:49

Monika napsal(a):

jf

"možná by to mohlo ušetřit někomu čas při psaní, čtení, natáčení a dívání ..."

Vždyť jo. Woody Allen pravil: "Absolvoval jsem kurs rychločtení a pak přečetl Vojnu a mír za patnáct minut. Je to něco o Rusku..." ;)
06. 05. 2010 | 16:00

Bara napsal(a):

wbgarden - to je věc názoru, bez koho by na světě bylo líp. Spoustě lidí by třeba zase bylo líp bez vás a vašich trapných příspěvků veselého kritizování.
06. 05. 2010 | 16:28

Denys Smovzh napsal(a):

Odsuzovat film Avatar mi prijde prinejmensim hloupe. Ano jsou v nem jednoducha, ale zakladni moudra, ktere by si clovek mel uvedomit a nezapominat na to. Hlavne ucelem tohoto filmu byly efekty a podivana kterou nabizel a myslim, ze kazdy clovek, ktery se dokaze odprostit od zdovolenim ruznych sracek v jeho hlave, tak si tento film uzil.
A vubec, lidi ktery neustale neco odsuzujou, nemaji vetsinou otevrenou mysl... Je lehky odsoudit Avatar, tezky nechat k sobe promluvit jednoduchymi veci pravdu. A popravde nechapu koho tento film mohl fakt urazit...
06. 05. 2010 | 16:39

D3T napsal(a):

Zajimala by me definice "neprirozeneho"...
06. 05. 2010 | 16:45

Denys Smovzh napsal(a):

D3T: Teoreticky je vsechno prirozeny :))
06. 05. 2010 | 16:50

JF napsal(a):

Monika:

to jsem ještě nečetl ... to si šetřím až budu mít chvíli! ;-)

Ale jeden kurs vlastně mám z divadla:

"W.Shakespere za dvě hodiny" - Divadlo v Dlouhé - skvělé, doporučuji!!!

ps: neusnul jsem ani náhodou
06. 05. 2010 | 18:33

Karel (taky) napsal(a):

Tu zahradu Weřejné Bezpečnosti jste vyhrabali kde? :-)

Avatar je krásná podívaná, bez debat. Škoda toho zeleného zaměření - to jej dost diskredituje po tristních zkušenostech lidstva i přírody se zásahy zelených misionářů.
06. 05. 2010 | 19:00

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, drahá Baro jsem opět zde, a musím drobně konstatovat, že na rozdíl od vás, já lidstvo vyhlazovat nechci...
Jinak pochopitelně nebýval jsem nikdy v kolektivu velmi oblíben, tak aspoň jsem to míval v posudcích, a jestli vás to potěší, tak některé soužky úče mi dokonce zakazovaly se na základce hlásit. Takže se budu muset asi už polepšit a od zítřka místo veselého krizování budu opakovat třeba - slunce v duši nebo - uvolněte se prosím a rázem se tak stanu příjemně mediálním...
Ale dneska ešče - veselé krizování a navíc jeden veselý řekozorbovský taneček, třeba finační, ne, už jen proto, že my kluci, delši dobu mladí, to s některýma holkama fakt, ale fakt doopravdy, nemáme někdy až tak jednoduché...
Veselé krizování, no a bacha na vepřovku, ale to už je asi zase passssé...
http://www.xoxma.lv/uploads...
06. 05. 2010 | 20:15

D3T napsal(a):

@Denys Smovzh: Ano, proto se ptam:)
06. 05. 2010 | 20:21

low life napsal(a):

Krédo "hich-tech, low life" ovšem v žánru kyberpunku označuje vztah mezi pokročilou technologií a "nízkým" životem ve smyslu života na okraji společnosti, to značí subkultury tzv. počítačových kovbojů, feťáků, kteří jsou však "prorostlí" technologiemi. Avatar nebudiž příkladem:) Příkladem budiž klasicky Neuromancer. Achjo, to zas lidi budou mít bordel v pojmech :)
06. 05. 2010 | 20:26

Tomáš napsal(a):

wbgarden: soužky úče měly evidentně lepší vkus, než zdejší dohlížeči nad obsahem.

Jinak k článku: každý rozumí něčemu. Tomáš Sedláček by měl zvážit, zda jeho ambice ve směru filosofie a filmové kritiky nejsou přehnaně optimistické.

Rozhodně neplatí, že 'žijeme životy čím dál častěji tak, aby byly "jako z filmu"'. Žijeme nacpáni do šablon, které tvořili jiní. Jsme nesrovnatelně chudší, než domorodec v povodí Amazonky.

Jestli chcete film, který vám aspoň trochu otevře oči, podívejte se na Baraku. Ano, je přeslazená a přehnaně explicitní, aby ji pochopil každý, ale dotýká se tématu svobody, hodnot a otevřených očí víc než co do obsahu kýčovitý Avatar.
07. 05. 2010 | 00:07

racek napsal(a):

milý JF, víte o tom, že to divadlo V Dlouhé, jedno s nejlepších pražských divadel vůbec, je před zrušením? Radnímu richtrovi holt nepřirostlo k srdci, no.
Joinak, ta Sedláčkova úvaha je brilantní. Prostě ekonomický filosof. Ve věcech každodeního ekonomického světa už ovšem tak brilantní nebývá. No ale i tak, dobrý.
07. 05. 2010 | 00:08

kolega Fyzik napsal(a):

to Tomas: Sedlacek by mel predevsim zvazit, zda si dal chce hrat na ekonoma, nebo zda se stane "levicovym intelektualem" ktery realitu neresi a pokud ano pak jen jako dukaz zkazenosti pomeru a prohnilosti kapitalismu.
Ad clanek: Vsimli jste si toho klise ze chudy divoch je stastny? Toho maximalne nepravdiveho klise, kteri evropsti sebemrskaci dokola opakuji? Myslite si vazne, ze z tech sladouckych moudrouskych divochu na pandore si zadny nezavidel aspon samicky, zadny nebyl chudsi, bohatsti, sikovnejsi nebo levejsi, nacelnik nebo jen kman? Takova spolecnost existuje jen na nejakem fetu, prvni 3 hodiny rause, nez prijde hlad a zizen. Jo a omlouvam se vam za rozbiti vysnene reality tou skutecnou.
07. 05. 2010 | 06:32

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, chudí divoši narvaní šablonami zde přítomni jsou především drobátko závistiví a velmi žárliví. Ostatně jak už to v těchto končinách odedávna chodí....
Frustrovaní divoši tu:
http://images.bugaga.ru/pos...
Veselé krizování...
07. 05. 2010 | 07:14

Michal Macek napsal(a):

low life:

neuromancer je supr kniha :)
07. 05. 2010 | 07:16

ali napsal(a):

wbgarden
tebe nelze nemilovat :o))
07. 05. 2010 | 07:41

patacek napsal(a):

Dovolím si nesouhlasit s kritikou pana Sedláčka. Možná není brilantním filozofem. Jako ekonoma jej posuzovat nechci, neboť ekonomie se pasuje na vědu, což není, neboť hledá zákonitosti tam, kde nejsou. Existují pouze stanovená pravidla, která se následně porušují. Pak přirozenš neustále selhává. Ale abych se vrátil k věci. Existují určité obory, kde potřebujeme odborníky a autority. Není nutné, aby se jimi zabýval každý. Pak ovšem existují věci, kde naopak je nezbytně nutné, aby se jimi zabýval každý sám za sebe. Nechat si je "outsorcovat" je nesmyslné. Sem patří filozofie, náboženství a např. i sex. Moudří chápou, že ve všech třech případech mluvím vlastně o tom samém. Z tohoto pohledu velmi vítám, že se takovými tématy pan Sedláček zabývá. A přínosem je to především pro něj. Co si z toho vezme někdo jiný, je druhá věc. Já jej v tomto směru jako autoritu nevnímám, ale to vlastně do důsledků vzato ani nikoho jiného (krom Boha).
07. 05. 2010 | 07:56

Eva Julie napsal(a):

V naší společnosti si lidé kupují věci, které nepotřebují, aby imponovali lidem, kterých si neváží.Ale to už jsou nemocní.Podobně jako mladé dívky se oblékají do své nahoty, aby přispěly k prodeji aut a další předmětů. Ale to už jsou také nemocné.Hodně lidí nežije svůj život, ale život celebrit, kterým se chtějí podobat, ale to už jsou také nemocní.Muži vyžadují od svých žen umělé silikony, které s radostí objímají. Ale všichni dohromady se uzdravují teprve ve fungujícím vztahu, ale nikdy ne u kartářky, kam míří mnozí z nich.
07. 05. 2010 | 08:05

JF napsal(a):

racek:

Děkuji za info, to s tím divadle nevím a také se nedivím ... to jsou kauzi ke komentování ... ne nějaké "dívadlo" (facka) v rámci nějaké kampaně!!!

... teď jde o to začít se zabývat politicky těmito "nízkými" věcmi ... nemít hlavu v oblacích ...

Můj názor k Avatarovi:

V Avatarovi šlo o zelenou propagandu a problém mám právě s touto propagandou ...

Možná jsem příliš kritický ... připadalo mi to jako ruský velkofilm ... není první který jsem viděl ... např. alexandr Makedonský ... ale populus je třeba něčím správně vybudit.

Vadila mi tam ta propaganda ... na to si zvykat nemíním ... příběh byl poněkud komiksový ... tématiky zničení jedné planety a přesun na jinou ...

Spíš bych zůstal na Zemi ... ono to může vzbudit i dojem že už nějakou tu druhou máme ... a to je ta propaganda!!!

ps: Oskary dostal film manželky o Iráku ... ten jsem neviděl ... snad někdy ... tak snad ještě někde někdo myslí ... (např. Titaniku bych taky Oskara nedal)
K Sedláčkovi:

Ono nejde hledat v něčem chybu ... např. v technice a přetechnizování (ať jde o šaty (byl to fíkový list) nebo techniku )

Ono je potřeba umět se vším zacházet ... zůstat svobodný. Toto možná pan Sedláček naznačil ... ale né úplně srozumitelně.

Technika za to nemůže.

V jistém období se Lidé zabývali Lidmi. Teď v průmyslové a iformační době na to jaksi nezbývá čas ... nejenom chlebem živ je člověk.

Soupeření probíhá v mnoha rovinách ... ekonomika, umění a náboženství ... nesmíme být dogmatici!

citát:
"Je to koneckonců i velké téma levicové kritiky kapitalismu nebo konzumu, ať už si o ní myslíme cokoli. Džin - kterého jsme si vyvolali z lahve, aby nám sloužil - si nakonec zotročí své původce." ... není to pokračování levico/pravicového polarizování ... ???

... prohoďte levicové a kapitalismus ... tato drobnost v článku chybí!!! ... jinak bych to pochopil a vzal ... je tam však ta protiváha ??? ... moc ji tam necítím ...

ps: většinou je to celé moc dobře, až na nepatrnou drobnost ...

ps2: "Rozděl a panuj" ... raději mám "Spojuj a služ" ... je to ale o rovnováze ... nebuďme dogmatici ...

ps3: ekonomický filosof ... ševče drž se svého kopita ... buď píši jako filosof nebo jako ekonom ... rozlišujme obsah a formu
07. 05. 2010 | 08:25

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ad EJ, prosím pěkně nějaký přirozený silikon by nebyl k radostnému objímání? Pro začínajícího nemocného, právě vracejícího se od kartářky. Výměnou posílám fotočku na podporu prodeje brokovnic a křepelek...
Veselé krizování...
http://kaifolog.ru/uploads/...
07. 05. 2010 | 08:31

mb napsal(a):

eva julie ... kteří muži vyžadují od svých žen umělé silikony ... ?
07. 05. 2010 | 10:12

SuP napsal(a):

wbgarden -
Básníku drž se, kartářkám nevěř, jsou to tavičky! Držim palce, abys ještě dlouho lezl po stromech. Co by si čarověníky bez Tebe počaly?
07. 05. 2010 | 10:32

Návrh na článek od p. Sedláčka napsal(a):

Dobrý den pane Sedláčku,
jak sleduji ekonomické zprávy, stále čtu o ratingových agenturách. Někomu sníží hodnocení a trhy začnou reagovat - někdy mám pocit, že až přehnaně. Ptám se - odráží jejich hodnocení skutečně stav daných ekonomik a hlavně, chová se trh správně, když se nechá ovlivnit od několika soukromých firem? Osobně mám z informací v médiích pocit, že v poslední době ekonomická stabilita ve světě závisí na rozhodnutí lidí, kteří zemím dávají Ačka a Béčka a tím buď trh uklidní, nebo sputí paniku. Sleduji dění kolem sebe a vliv ratingových agentur mě poněkud zaráží. Mohl by jste k tomuto tématu něco povědět? Děkuji, s pozdravem, Tomáš B.
07. 05. 2010 | 16:25

karelha napsal(a):

Nebyt veci kolem nas, nebylo by take krasne nemravnosti, ktera zacala kdyz si prvni zena zahalila prsa satkem(A.F.,Ostrov tučňáků).
Kdyz jsem odpoledne z predzahradky koukal pres napenenou sklenici na nadherne vyprsene mraky a zeny, byl svet krasny.
07. 05. 2010 | 21:02

Švejk napsal(a):

Dobry den, pane Sedlacku,

Osobne, tento film vnimam jinak.
Vzdyt preci Avatar, ktereho posedl clovek, byl odlisny od mo(u)drych:-) lesnich lidi, podivejte se na jeho ruce a pocet prstu lesnim lidem stacili na ruce jen 4 prsty, avatar mel ruce lidske ( byl tak moc jiny, ze mu verila jen jedna lesni divka, ktera tu jeho odlisnost(odvahu) milovala).
On sam, musel riskovat svuj zivot, aby osedlal bajneho "Fenixe" a tim dokazal lidu, ze tim aby se stal jednim z nich je ochoten venovat vse co ma. Svuj zivot.
Stejne tak jim to dokazala i Sigourney Weaver, kterou pustili mezi sebe, az na konci jejiho zivota. Ona nez umrela, rekla s usmevem na tvari neco jako, ted jsem jedna z nich.
A prave to propojeni s Eywou - stromem dusi, ji dovedlo az k samotnym korenum poznani.
Tim byl odmenen i ten vojak na konci, teprve vymenout pozemskeho zivota byl pusten ke korenum(poznani) zivota jineho, tim i sebe samotneho.

Tak jsem ten snimek chapal ja.
08. 05. 2010 | 03:32

mojo napsal(a):

Řekla bych,že v Avatarovi byl zásadní postavou ten kluk. on fungoval jako pochybující a chybující spojka mezi dvěma světonázory. Jeho postava ukazuje, že lidský štěstí a naplnění nespočívá v obhajování názorů jiných, ale v poznávání na vlastní kůži a následnýmu rozhodnutí, který teprve dává nějakýmu obhajování smysl. Je to příběh, kterej kopíruje všechny možný starý mýty o cestách do jiných krajin, o zkušenosti a utváření osobnosti člověka. O komunikaci a odvaze komunikovat navzdory všm nedorozuměním.
A nevěřim, že echnika je zlá, že roboti nás ovládnou apod. j e to všechno jen metafora.I o tom, že když se na někoho obrátíme slovem, jsme povinni dál naslouchat a věnovat tomu pozornost. Mít to rád. Jako to říkala lištička v Malým princovi.
Tomáš nám se sází slova, ale pak už se nevrací. Vlastně nvím, k čemu blog je a k čemu jsou tyhle diskuse. Házíme slova do kyberprostoru ale ani jeden z nás se druhému asi nikdy nepodívá do očí. Je to smutný. Vypadá to hrozně heky a svobodně, ale je to v podstatě dost tragický.
08. 05. 2010 | 15:03

Eva Julie napsal(a):

K mb.: Asi takoví přizpůsobiví muži jako je T. Sedláček, takoví nepřátelé nepřirozenosti (silikonů), na kterou si tak nasyceně stěžují a jejíž obětí se sami radostně stávají. Jednají podle nabídky a poptávky. T. Sedláček je ekonom, který se nudí, jen poslouchejte, co dnes všechno jsou schopni navykládat ekonomové o současné krizi; finančnictví nepatří mezi exaktní vědy a plete se T. Sedláček ve volném čase do filosofie, a myslí si,že to filosofie unese. Ale T. Sedláček není žádný filosof, ani uškodit jí nemůže. Mně spíš mrzí, že mu lidi na ty jeho "bleskoviny" skáčou. Přečtěte si třeba něco z Kosíka, nebo ještě dřív z Patočky, abyste viděli ten rozdíl.Sedláček jenom vystihl hlad lidí po skutečné filosofii, tu jim ale on neposkytuje.
09. 05. 2010 | 15:53

Petra napsal(a):

Dobrý den p. Sedláčku, velmi si Vás vážím a děkuji Vám, že se snažíte přivést do ekonomie trochu světla, které by zreálnilo její modely, které na nás mají faktický reálný vliv (alespoň jak tuto realitu nyní dokážeme vědomě vnímat). Píšete, že ..."Toto "bezpečnostní pásmo externího majetku","...dovolte mi dosadit si synonymum externí já, nebo falešné já..."zdá se, potřebujeme, abychom se chránili před vnějším světem, kterému se tím odcizujeme." Dovolte mi položit větu jinak: Ztotožňujeme se s naším falešným já, které potřebujeme, aby náš vnitřní svět, naše skutečné já, naše duše, nám zůstalo cizí. Proč a kdo z toho má skutečný (ekonomický,...) užitek? Protože (ekonomický) systém, tak jak je nastaven těm hráčům systému, kteří na něm profitují a dokáží ho vědomě ovlivňovat ve svůj prospěch) náramně hodí. Problém tkví v oddělení duše, ducha na jedné straně a rozumu, racia na straně druhé. Člověk jako jednotlivec není chápán celistvě, potažmo rodina, společnost; svět na globální úrovni, kde nejvyšším zákonem jsou peníze (alespoň těch hráčů, kteří mají tu moc klíčové prvky systému ovlivňovat ve svůj prospěch). Ekonomické modely od duše, ducha abstrahují (opravte mě prosím, není-li to pravda). A to se nyní dotýká všech oblastí lidského života. Velká část světa je vědomě udržovaná v tomto "bezpečnostním pásmu externího majetku", protože klíčoví hráči jsou závislí na tom, aby takto systém fungoval. Ale to jistě není nic nového. Minulé vyspělé civilizace založené na obdobných základech (motorem prosperity je egoismus, který je ve své podstatě autodestrukční, protože podporován skrze reklamu a média v lidech jen dále vzbuzuje strach z nedostatku, a vnucuje lidem myšlenku "vlastním, tedy jsem", podporuje neomezené konzumování) se sebezničily již několikrát. Ekonomické modely, potažmo jimi zhmotněná realita, mohou být postaveny na jiných předpokladech a základech. To však vyžaduje řekněme vývojový skok, který je nám, jak naznačuje souběh posledních katastrofických událostí, předurčen. Můžeme to nazvat třeba porodními bolestmi. Končí život v děloze, tmavé jeskyni, a zrodí se něco nového. Jak je psáno v Bibli "zbořím chrám a ve třech dnech ho znovu postavím". Každý člověk bude ochoten sám nebo okolnostmi usměrněn obětovat toto své externí, falešné ego, aby každý mohl žít skutečně svobodně, aby si uvědomil, že má duši, svobodnou volbu a své poslání na Zemi. Každý z nás si bude muset vybojovat svůj Armagedon sám se sebou, se svými vnitřními iluzemi a falešnými projekcemi. A protože jednotlivci tvoří civilizaci, díky každému z nás bude možné položit základy zcela nového paradigmatu. Tak si držme palce.

Přeji Vám vše dobré a přeji mnoho úspěchů při vymýšlení nových ekonomických modelů :-)
13. 05. 2010 | 00:37

Calvin Breneman napsal(a):

great topic. http://www.cnboostercables.... Thanks for your article, http://www.phccwy.com its been very helpful. http://www.huaan-med.com/ba... Thanks for sharing your information. http://www.huaan-med.com/in...
13. 08. 2010 | 08:33

Carma Gatski napsal(a):

Again another http://www.jdkeda.com happy reader. Very helpful. But I do agree with http://www.huaan-med.com/wr... dude - not sure if ill spend too much time on http://www.huaan-med.com/wa... this?? Great solution ,That sounds very interesting .
http://www.hzhwknit.com
http://www.cnboostercables....
13. 08. 2010 | 08:37

Chassidy Lafoe napsal(a):

Good article, http://www.haoxinglass.com Each and every point is http://www.china-ouya.com good enough.This is a good,common sense article. http://www.china-bamboofloo... Very helpful to one who is just finding the resouces about http://www.china-bamboofloo... this part.It will certainly help educate http://www.china-bamboofloo... me.Thanks for sharing with us your wisdom.
13. 08. 2010 | 08:42

PHELPSMaryanne27 napsal(a):

freelance writer
12. 11. 2011 | 13:40

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy