Participativní demokracie - mýtus a realita

01. 02. 2010 | 12:28
Přečteno 4934 krát
Referendum je jen neznámější nikoli jedinou formou skutečné demokratické participace občanů na věcech veřejných.

Participace občanů na politice, princip subsidiarity a otevřená diskuse jsou slovní spojení, která používají naši politici a komentátoři, aniž by jim přikládali jakoukoli váhu a význam. V češtině to nejsou ani termíny ani pojmy, jsou to jen sousloví určená k vytváření iluze demokracie. Naštěstí, na většině zbytku planety – od Alabamy po Zambii, jsou občané a jejich volení zástupci, kteří těmto slovům dávají význam na teoretické, ale především na praktické rovině

O různých formách demokracie byly napsány stohy papíru. Je to dobře, protože bez rozumové reflexe to nejde. Tanečky nedovzdělanců a kariéristů, jak je můžeme v tragické frašce vidět u nás, nemají se zastupitelskou demokracií nic společného. Je třeba znát teorii, abychom mohli budovat praxi.

Ale já bych chtěl poukázat především na praktické výsledky uplatňování participativní demokracie. Mnoho lidí si myslí, že základním, nebo snad dokonce jediným nástrojem je referendum. To je samozřejmě nezbytnou součástí, ale je určeno jen pro skutečně významná a klíčová rozhodnutí. Rozhodně se takto nedá řešit běžná denní agenda samosprávy.

Participativní demokracie začíná u těch nejprostších věcí, jakými jsou umístění přechodů pro chodce s ostrůvkem, nebo lokalizace dětského hřiště. Buď to mohou rozhodovat úředníci od zeleného stolu, nebo použijí některou z participativních technik, kdy do celého procesu zapojí občany. Ať již zvolí jakoukoli, proces je postavený na opačném postupu, než na jaký jsme si zvykli ve střední Evropě. Základem jsou návrhy občanů, které až teprve pak zpracovávají experti, aby byly znovu připraveny na projednání s občany. Samozřejmě, že se nedá spoléhat na ceduli vyvěšenou ve sklepě stavebního úřadu, ale musí se za občany. Tyto metody byly použity na mnoha místech a výsledkem byla vždy vyšší spokojenost občanů i zvýšený zájem o věci veřejné včetně ochrany obecního majetku a zájmu o spoluobčany. V Čechách se ovšem z komunitního plánování stala ve velké míře opět jen fraška pro několik vybraných úředníků, podnikatelů a prominentních nevládkářů.

Vyšší formou pak může být zapojení občanů do tvorby rozpočtu a to jak místního, tak státního. Tato technika funguje velmi dobře a několik tisíc měst – od maličkých až po ta velikosti naší země – ji již zavedlo. Původ je v Brazilském Porto Alegre, ale dnes můžeme tyto iniciativy najít i v EU. Nejde opět o jednotný proces. Někde mají občanské výbory „zákonodárnou iniciativu“ k rozpočtu nebo k vybraným kapitolám, jinde jde spíše o konzultační proces. Výsledky ovšem ukazují na úspěšné zapojení občanů do rozhodovacích procesů, vyšší propojení jejich zájmů, „vlastnictví“ společných rozhodnutí a především transparentnost.

Dalším příkladem mohou být občanské poroty, původně koncipované jako poradní orgán k palčivým otázkám menších měst, na které se lišily pohledy napříč politickým spektrem. V Anglii ale využilo tuto techniku ministerstvo obchodu a průmyslu pro posouzení problematiky zaměstnanců pečujících o rodinné příslušníky. Dvanáct rozhodčích z občanských iniciativ i podnikatelského sektoru vyslechlo svědectví a návrhy několika desítek organizací a asociací z privátní i nevládní sféry. Přes skepsi porotců nakonec ministerstvo podpořilo jejich doporučení včetně nečekaného návrhu, navýšit dávky pro rodiče pečující o děti namísto obligátních programů podporujících jejich zaměstnávání (což se také ukázalo jako levnější řešení).

Občanská forma participace může mít tedy mnoho podob – násobně více, než jsem tu na příkladech zmínil. Od malých svépomocných výborů až po spolky a asociace zavádějící vlastní lokální měnové systémy a zakládající místní banky a úvěrová družstva. Od konzultačních komisí, přes interaktivní průzkumy veřejného mínění až po rozhodnutí parlamentu, že se vzdává tvorby ústavy a svolává na toto téma národní konstituční konferenci, jejíž rozhodnutí bude respektovat.

Na závěr mi nedá, abych nezmínil příklad jedné z nejúspěšnějších firem světa – Gore and Associates. Zakladatel firmy vyrábějící cévní transplantáty, bezpečnostní pomůcky a sportovní oblečení GORE-TEX Bill Gore pracoval jako vynálezce u DuPonta – vymyslel tam teflonové pánve. Nelíbilo se mu ani arogantní chování majitele, ani to, že z jeho vynálezů má prospěch hlavně management. Proto se rozhodl založit vlastní podnik na úplně jiných principech. Všichni zaměstnanci si budou rovni, budou se podílet na ziscích z produkce, nebudou mít žádné šéfy a o všem budou rozhodovat společně. A tak to tam funguje dodnes, kdy firma má přes osm tisíc zaměstnanců po celém světě a vydělává miliardy i v době krize.

Participace lidí na věcech veřejných není utopie. Využití participativních technik a postupů může situaci jen zlepšit a přispívá k transparentním procesům v samosprávě i správě státu. Snad se i u nás najde dost lidí, kteří nechtějí, aby nás ovládala partička elitářů na postech prezidentů, premiérů a ministrů, kteří obyčejnými lidmi vyjadřujícími vlastní názor pohrdají. Participace redukuje my a oni – my poctiví občané a oni vydřiduchové úředničtí a zkorumpovaní politici. Jejím cílem je hledat řešení, která budou výhodná pro většinu a nikoho nepoškodí. Není to lehké, ale evidentně to funguje. Proto se můžeme snažit o změnu systému z partajnické totality na otevřenou demokratickou společnost občanů.

A nebo to můžeme nechat tak, jak to je...

www.denikreferendum.cz - 27. 01. 2010

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

H. napsal(a):

Já bych to rozhodně radši nechal, jak to je.
01. 02. 2010 | 12:50

Ládik napsal(a):

Podíl na demkracii - ale za kolik? Kdo z vás to má?
01. 02. 2010 | 12:53

Linej lump napsal(a):

Pane Tozicka minule jsem Vam dost krivdil.Prijmete prosim timto mou omluvu.Pravdepodobne nejste clovek za jakeho jsem vas unahlene povazoval.Drzim palce..
01. 02. 2010 | 12:57

nick y napsal(a):

Velmi rád jsem si přečetl Váš článek. Více takových,prosím! Budeme se snažit změnit systém a je nasnadě,že to půjde při dostatečné informovanosti voličstva přes volby. Přeji si(a snad i nám všem),aby to vyšlo již při letošních květnových volbách.Dobrý den všem
01. 02. 2010 | 12:59

Tencokida Hnuj napsal(a):

Ládíku, Ládiku !
Jestli budeš všechno stále přepočítávat na dukáty, uteče ti žena brzo s nějakým studentem filosofie!
P.S. Vždy nám bude vládnout (ne ovládat, tedy manipulovat lidmi, jako by to byli věci) elita, alespoň v dohlednutelné budoucnosti jistě. " Raději se chci domlouvat s jedním dobrým a vzdělaným člověkem než s desetitisíci gaunery a hlupáky " - už nevím kdo to takhle nějak podobně řek, myslím že Rambam.
Kdo bude ta elita ? (Tedy z koho a hlavnmě JAK ji budeme vybírat)
Jak je budeme kontrolovat, regulovat a kultivovat její moc ?
Zde se jeví dosavadní praxe, alespoň v České kotlině, přinejmenším jako poněkud rozmarná.
Kleisthenovská reforma fýl je něco tak geniálního, že se k tomu moderní paralela jen velmi těžko dá najít. Ale díky netu a společenské evidenci majetku (tedy i rozložení síly a moci) uskutečnitelná je.
Net jeví se i důstojným pokračovatelem způsobu distribuce moci pomocí losovámí, ale to vidím spíše jako záležitost futurologů.
Ach jo, já to vidím , že asi zas půjdu k těm pitomým volbám a pokusím se zvolit to nejmenší zlo. Nebo že bych volil nějakou neparlamentní stranu ? Apage Satanas !!
:))
01. 02. 2010 | 14:13

Carlos V. napsal(a):

Ac nesouhlasim, blog vitam. Je treba se zamyslet nad demokracii a jejim vyvojem.

Jiste, je treba sebrat moc elitarum z politickych stran. Na druhe strane ale i omezit populisty, uplacejici sve volice statnimi prebendami.

Je treba vlady stredni tridy. K tomu muze pomoci treba i participace, ale zejmena nerovne volebni pravo.
01. 02. 2010 | 14:16

fafnir napsal(a):

nevím proč,ale mám tísnivý pocit,že kromě daní na vládu,budou po mě požadovány daně pro nevládky.
je v té participační ideologii napsáno:"Dvanáct rozhodčích z občanských iniciativ i podnikatelského sektoru vyslechlo svědectví a návrhy několika desítek organizací a asociací z privátní i nevládní sféry. Přes skepsi porotců nakonec ministerstvo podpořilo jejich doporučení včetně nečekaného návrhu, navýšit dávky pro rodiče pečující o děti namísto obligátních programů podporujících jejich zaměstnávání."
vynalézavost lidí,šátrajících prackou v cizích kapsách je bezbřehá.
01. 02. 2010 | 14:56

David napsal(a):

Inzenyr teolog vymysli, jak se dostat do moji srajtofle a tvarit se pritom, ze nejsme jako oni....
01. 02. 2010 | 15:01

Vilém napsal(a):

Myšlenka participace je určitě zajímavá a v některých oblastech by se dala uplatnit, ale bez patřičné kvality občanů by její obecné prosazení pravděpodobně přineslo ještě katastrofálnější výsledky než standardní politické mechanismy, které staletým vývojem dospěly k podobě vyváženého systému, který ani naši dnešní politikové nemohou úplně znehodnotit bez stálé spolupráce svých voličů a kde kařdé volby přinášejí možnost nápravy. Ve chvíli, kdy by se participativně a nezprostředkovaně rozhodovaly třeba sociální otázky nebo menšinová problematika, rozhodně by se prosadily přímo katastrofální postupy. Tam, kde je valná většina občanů na úrovni tupých sobců, kteří by chtěli tu volební nadprávo, tu nulové daně, tu gigantické dávky, je třeba zachovat rozhodovací systém převzatý z vyspělejších zemí, který nás minimálně chrání před divokými krajnostmi.
01. 02. 2010 | 15:04

Tencokida Hnuj napsal(a):

Stejskal
Smažte prosím příspěvek pana Viléma. Tento tupý sobec se mě nepříjemně dotkl svou invektivou.
P.S. Považuji se býti částí většiny občanů, ač nerad. Proto tedy má reakce.
01. 02. 2010 | 15:08

fafnir napsal(a):

Tencokida Hnuj
i slepé kuře občas najde zrno.Ač s Vilémem téměř nikdy nesouhlasím,tentokrát s ním lze souhlasit.Postup občanů v případě 30Kč poplatku to jedině potvrzuje.
01. 02. 2010 | 15:32

Tencokida Hnuj napsal(a):

fafnir
??? Postup občanů ??? Máte na mysli sebe ? Mně ? Pana Tožičku? Jiný stejně relevantní statistický soubor dat ?
:))
01. 02. 2010 | 15:35

student napsal(a):

Já zatím nic nemám. Ale až budu mít vlastní velkou výdělečnou firmu, tak určitě budu uplatňovat metody participativní demokracie. Ale tvrdě zakročím proti všem co svými hloupými nápady budou ztěžovat realizaci mých chytrých nápadů.
01. 02. 2010 | 15:44

Tencokida Hnuj napsal(a):

student
V tom případě radši zůstaňte u toho, co máte dnes. Svět se na Vás pro to určitě zlobit nebude. :))
01. 02. 2010 | 15:48

Carlos V. napsal(a):

Ale Vileme, Velkeho bratra se Vam zachtelo ? Proc premyslet sam, kdyz muzu opsat od nekoho jineho.

A kdyz nekdo navrhne treba USA, se zlou se potaze.

Proste nekoho jineho podle Vaseho vyberu.

Ale stejne .... mam pocit, ze z komancu moc nepamatujete. Pres Vase zvasty .. urcite by sa vam to nelibilo. Drzet hubu a krok na pochodu do prdele.
01. 02. 2010 | 15:53

viola napsal(a):

Větší participace občanů na správě věcí veřejných by nebyla na škodu... rozšíření referend je určitě dobrá volba, stejně jako přímá volba do určitých funkcí....koukala jsem, že tohle nabízí Věci veřejné...třeba se jim v Praze podaří uspět a něco z toho prosadit...bylo by to fajn.
01. 02. 2010 | 16:06

fafnir napsal(a):

Tencokido
argumentujete stejně kvalitně, jako ve většině případů Vilém.
01. 02. 2010 | 16:06

fudoshin napsal(a):

že by to fungovat mohlo je zřejmé.problém je, že právě tímto způsobem by se ze hry vyšachovali figurky, které škodí jiným, aby prospěli sobě.takže od nich (zvláště při jejich povaze) nemůžete očekávat, že se vzdají bez boje či dokonce dobrovolně. bohužel předání moci po listopadu mělo více méně podobu puče.kdy se samozvanci kooptovali do parlamentu a pak prohlasovali zákony děravé, případně konzervující určité věci a od té by se táhne ta mizérie touhle zemí. i když všichni ví, kde je zakopaný pes, nejde to bez změny zákonů.a poslanci je prostě neschválí. protože mašinérie stran a všeho ohledně politiky, je tak vypracovaná, že žádní "novátoři" se prostě neprosadí.a než založit novou stranu a prosadit se v parlamentu, natož změnu zákonů, to už je snad opravdu snazší revoluce...
01. 02. 2010 | 16:15

Tencokida Hnuj napsal(a):

fafnir
Co to je za bezobsažnou frázi, cituji "Postup občanů v případě 30Kč poplatku to jedině potvrzuje." Kteří občané, co potvrzují, jaký postup...
Je mi Vás líto. Ale s Vašim flašinetem frází a neurážlivýmurážlivým kanonem bezobsažných vět válčit nehodlám. Mrhání neurony není mým koníčkem.
01. 02. 2010 | 16:16

fafnir napsal(a):

Tencokida Hnuj
Stačilo číst předchozí.Ale nešť.:"Tam, kde je valná většina občanů na úrovni tupých sobců, kteří by chtěli tu volební nadprávo, tu nulové daně, tu gigantické dávky,"
To je to zrno,co našel Vilém,to je to co píši o 30 korunách.Považujete li 3 věty v jednom příspěvku za"flašinet frází a kanon bezobsažných vět" nic proti tomu nenadělám.
Jinak gratuluji na povýšení na censora.
01. 02. 2010 | 16:34

Tencokida Hnuj napsal(a):

fafnir
Už mě to unavuje, tak naposledy.
1. Koho reguluje 30 Kč ?
2. Jak(role pacient/lékař) ?
3. Stojí výsledek za to ?
Uveďte jeden konkrétní příklad ke každému bodu (ne zase jenom fráze nebo snůšku dohadů).
P.S. Bez posílení prvků přímé demokracie reálná demokracie českého typu vyhnije v něco, co se nebude líbit za chvíli ani Vám. V této souvislosti je velmi dobře, že jsme v NATO společně s Německem a třeba Anglií.
01. 02. 2010 | 16:53

schlimbach napsal(a):

autor:

díky za velice zajímavý článek
01. 02. 2010 | 16:53

fafnir napsal(a):

Tencokida Hnuj
1 simulanty,banální onemocnění,na které je možné zakoupit parlen.
2 více času na pacienta
3 zbyly peníze na závažná onemocnění.Zkrátily se doby čekání na některé závažné operace(náhrada kloubů).Dříve se vydalo více peněz na levné banální léky,než na transplantace,a život zachraňující zákroky.Jsou zastropovány výdaje pacientů na drahé léky.Jako pacient na peritoneální dialyze o tom cosi vím.
Přímou demokracií také můžeme hlasovat o tom,jak vysoké chceme daně.Hádejte jak to dopadne.
S NATO souhlasím.Apropos,co NATO a Radar? Já jsem pro,ale referendum?A proč se hodí referendum o radaru,a nehodí dejme tomu o muslimech,Romech,Temelínu a...ad libidum.Protože je třeba informací.Kolik lidí je ochotno informace zpracovávat,navíc s ohledem na budoucnost.
No tak máte kanon bezobsažných slov.Spokojen?
01. 02. 2010 | 17:12

Tencokida Hnuj napsal(a):

fanfir
Nepoučitelný. Konkrétní příklady , fafnir, ne mediální fráze - tak 3. obecná. :))
Takže výkop. :
1. Manželce diagnostifikovali sarkom.
I poté platí 30 Kč u odborného lékaře, o dalších poplatcích ani nemluvě. Takže jít přes celý objekt nemocnice k hlavnímu vchodu, koupit si lísteček, cvak..Ááá, copak to tady máme? Sarkomeček? Ale ten je škaredý. Poplateček zaplatili ?....
(takových KONKRÉTNÍCH případů Vám mohu nasypat do aleluja..)
2.Myslel jsem spíše fakt, že bez aktivní spolupráce(a to je spíše eufemismus, prosím) je jakékoliv zneužití veřejných peněz ve zdravotnictví nereálné. (konkrétních příkladů simulantů, čerstvě propuštěných z práce etc. by se jistě dalo najít spousta, lékaři o tom ale moc nechtějí mluvit :)))
3. Možná. Já ale tvrdím, že sociální dopad na velké skupiny obyvatelstva, absurdita poplatků a nnarušení principu solidarity zisk nevyváží. Myslíte si, že to nejde řešit pomocí skutečné kontroly hospodaření, popř. zvýšením odvodů do systému? Chce to jen odtabuizovat určité věci. Také vím o čem hovořím. Díky své předchozí práci jsem měl tu možnost hovořit jak s lékaři, tak i s lidmi z pojišťoven a zpracovateli lékařských výkonů. Zkušenost pacienta mám pak vlastní. A rezervy jsou, tak jako všude.
Institut referenda lze omezit okruhem otázek, kterých se týkat nesmí. Víte, to odmítání referenda mi zavání pohrdáním lidmi. Na jedné straně budete kecat v hospodě, že jedině vzdělání..etc. a na straně druhé říkáte, že je to stejně k ničemu.
S tím NATO jsme si nerozuměli. Já si jen myslím, že pokud tady skutečně nedojde k přeměně české zaprděné reálné demokracie v demokracii otevřenější, pánbú zaplať( a to jsem prosím takový ateista,až mám z toho někdy strach, jak mě za to Bůh potrestá !) za to, že se najde někdo, kdo to tady zpacifikuje do určitého normálu, až si kromě lhaní a podvádění začneme opět kroutit krky.
P.S. Nenkrývá se za Vaší nedůvěrou v lidi náhodou nedůvěra v sebe ? Nic ve zlém. :)))
01. 02. 2010 | 17:52

Tencokida Hnuj napsal(a):

Re
ad 2) bez aktivní spolupráce lékaře...
P.S. Mám asi chřipku. Chtěl jsem jít k lékaři, ale nevím zda to náhodou není pouze banální onemocnění.
01. 02. 2010 | 17:54

fafnir napsal(a):

Tencokida Hnuj
nemějte o mě obavy.Já si docela věřím.Ale referendum o opravdu důležitých věcech je nesmyslné.Navíc,v době kdy je nutno jednat referendum podvazuje schopnost jednat.Referendum je možné o místních a spíše marginálních otázkách.Teď malý příklad.Nedávno místní referendum,nebo spíše petice zamázlo spalovnu nebezpečného odpadu v Pardubicích.Prý u nich ne.Tak se vozí do 185 km vzdálené spalovny(asi Liberec)A co když tam vypíší referendum,a řeknou váš odpad ne.Totéž máme z úložištěm jaderného odpadu.Totéž máte s obchvaty měst a,nebo trasou liniových staveb.Jste si jist všemocností referenda?A to se nejedná ani o trest smrti ani o vyhlášení války.Jenom o místní záležitosti.Lid není tak moudrý jak předpokládáte.To by se demokratickou cestou nedostal Hitler k moci.
01. 02. 2010 | 18:20

Tencokida Hnuj napsal(a):

fafnir
Referendum o výstavbě mešit ve Švýcarsku. Tož taky takový malý lokální problémeček.
P.S. S tím Hitlerem právě dáváte argument zastáncům otevřené společnosti. Ono volby se nemusí manipulovat jenom inkoustem, stačí k tomu pár vycvičených chlapíků v uniformách. I tak si myslím, že roku 1933 to bylo víceméně fifty-fifty, ne? Nebýt Hindenburga a být institut referenda uzákoněn tehdy v Německu...Nechme mrtvé mrtvým.
Bude marginální otázkou, až Vám hajzlíci z DS, vyzbrojeni baseballovými pálkami přijdou doporučit koho volit ? - Pokud budou lidé stále vzdělanější a vzdělanější, tak tomu jistě zabrání i bez referenda. Jenže co třeba referendum a otázka : " Jste pro zákaz Dělnické strany?".
Spalovnu fujtajblu na dvorku nechce nikdo, jenom konzumovat by chtěla, pakáž nemytá ! - No tak nezbývá než neprodukovat tolik sajrajtu a likvidovat
ho jinde.
Ale článek nebyl jen o referendu. Byl víceméně o decentralizaci moci, její kontrole, regulaci a kultivaci. Bez vyloučení veřejnosti.
01. 02. 2010 | 19:24

fafnir napsal(a):

Tencokida Hnuj
jenom maličkost.Mezi ty fujtajbly patří také mimo jiné odpady ze zdravotnictví,tak koukejte být zdravý,ať nic neprodukujete.
Ad DS.zákazem dokážete jen,že založí jinou.Takže ne,spíše kontrolovat.
A jinak,závidím vám uhlířskou víru v pana Johna.
01. 02. 2010 | 20:24

Tencokida Hnuj napsal(a):

fafnir
Ano, tato bezvýhradná oddanost je patrná z mých otázek, které mu na jeho blogu kladu. Bohužel zatím drží bobříka mlčení, což, jako vyznavač Modrého( ku..a, teď už vím komu tu barvu odesáci zcizili - Šípákům !) života budu ještě asi tak 3 dni tolerovat. Pak jej vyzvu na souboj, kdy za zbraně jsem v soukromém referendu a tedy zcela demokraticky zvolil samurajské meče.
P.S.Díky za přání, jak víte, že mám zrovna chřipku ?
01. 02. 2010 | 20:36

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Vilém:
»Tam, kde je valná většina občanů na úrovni tupých sobců« Kde to žijete? Vždyť i v tom Janově nejsou lidi většinou tupí, ale dost vyčuraní. Vypadá to, že děláte vrátného v některém partajním sekretariátě.
01. 02. 2010 | 20:38

buldatra napsal(a):

Fáze první.
Nejlepší je delegovat zodpovědnost na někoho, aby to ten někdo zařídil. Když už říká, jak dobře to zařídí. Stačí vzít volební lístek, šup s ním do krabice a je to.
A mám svůj klid. Hurá.
Jde se na pivo.

Fáze druhá.
Ten někdo to vždy zařídí, to jo, ale podle sebe. A pro sebe. A teprve pak to ostatní.
Ale toho ostatního moc není. Nésó love.
A je po klidu. Ani to pivo člověku nechutná jak by mohlo a mělo.
Ještě, že se smí nadávat. Zvláště pak, když se ví, jak by se to všecko všecičko mělo dělat lépe, ale co může jeden dělat?
Nic.
Je bezmocnej.
Rozhodují druzí. Sladkokyselá realita.
Nejraději by člověk sežral ten volební lístek a zapil ho inkoustem. Že jsem ho házel do té urny. Já vůl!
A tak se jede do supermarketu, aby přišel jeden na jiné myšlenky. Mají tam v akci uherák. Aspoň něco.

Fáze třetí.
Ten xicht zase přeběhl jinam (založil jakousi odnož, založil lepší partaj, oholil knír a má delší kotlety a zas o něco větší pupek, zkrátka úplně novej člověk. Fešák).
Změnil se. I jeho sliby jsou tak nějak lepší, sofistikovanější, než posledně. Ale stejně je to hajzl.
Jenomže koho jiného volit?
Jiného hajzla? Vždyť jsou všichni stejní.
A ty nový xichty neznám.

Fáze další.
Holt, lepší už to nebude. Možná až tak za dvě generace.
Vnukové naši, to je naše naděje.
Třeba si budou ti vnukové o svých věcech rozhodovat sami a nenechají to na druhých.
Třeba budou svéprávní.
To pivo je dnes fakt dobrý. Za ty love.

Pakliže budeme uvažovat neustále jako ctěný pan Vilém, nikdy se nic nezmění. Přeneseme jen svou neschopnost participovat na rozhodování a zodpovědnosti za ta rozhodnutí na své potomky, vnuky a pravnuky. A ti nás za to rozhodně milovat nebudou.

Doporučuji každému, vřele to doporučuji, zajet na pár dní do Švýcar a porozhlédnout se tam.
Tam lidi participují na rozhodování a výsledky jejich rozhodnutí a jejich dílu zodpovědnosti jest možno popatřiti na každém kroku.
02. 02. 2010 | 09:38

Tencokida Hnuj napsal(a):

Buldatra, Buldatra !
Není co dodat. Snad jen : Skopovým hlavám skopovou hlavu.
02. 02. 2010 | 17:02

Tencokida Hnuj napsal(a):

Všem
Poté co jsem shlédl záběry z výcviku ozbrojené jednotky ČEZ odvolávám zde veškerou svou kritiku kohokoliv, i kdyby to třeba byla pouze sebekritika.
Člověk nikdy neví. :((
02. 02. 2010 | 22:37

replica watches napsal(a):

Interesting thing!
02. 03. 2010 | 08:59

replica watches napsal(a):

That's awesome! I can't wait to get into it.
02. 03. 2010 | 09:03

replica watches napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
02. 03. 2010 | 09:05

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
26. 03. 2010 | 06:52

cartier love napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
27. 03. 2010 | 03:06

http://www.kw61.com/replica-patek-philip napsal(a):

abc
29. 03. 2010 | 10:26

Links of London Jewellery napsal(a):

It was around ten-thirty, I guess, when I finished it. I wasn't tired, though, so I looked out the window for a while. It wasn't snowing out any more, but every once in a while you could hear a car somewhere not being able to get started.
31. 03. 2010 | 10:36

discount air max shoes napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
20. 04. 2010 | 04:51

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy