Konečně pořádný blog - molekulární imunologie!

28. 07. 2007 | 17:39
Přečteno 10983 krát
V diskusi k mým předchozím příspěvkům se často objevovaly komentáře kárající mě někdy i dosti nevybíravými slovy za to, že se zabývám věcmi, kterým nerozumím (daně, radar, náboženství, pavědy, EU) a doporučující, abych se raději se držel svého kopyta, tedy molekulární imunologie.

S radostí tomuto volání vyhovuji a níže tedy píšu o tom, čemu rozumím - samozřejmě s nutnou mírou zjednodušení, asi tak na úrovni studentů ze 3. ročníku Přírodovědecké fakulty.
Předpokládám, že tento příspěvek hluboce zaujme všechny pravicové i levicové čtenáře. Pokud tomu tak skutečně bude, mohu se příště soustředit na neméně vzrušující tematiku receptorů skupiny TLR, role transkripčního faktoru FoxP3 ve vývoji a funkci buněk Treg, které mají pro náš imunitní systém skutečně zásadní význam, nebo třeba pojednám o kontroverzní otázce membránových signalizačních mikrodomén zvaných „rafty“.

A teď už rovnou nekompromisně k dnešnímu tématu:

Receptor T-lymfocytů pro antigen (TCR) je zásadní pro schopnost těchto buněk rozeznávat komplexy MHC glykoproteinů s peptidovými fragmenty cizorodých antigenů (např. virových proteinů) vystavených na povrchu buněk prezentujících antigen (APC).

TCR se skládá z vlastního receptoru rozeznávajícího antigen (kovalentní dimer transmembránových řetězců alfa a beta resp. gamma a delta) a z modulu zajišťujícího napojení na cytoplasmatické signalizační molekuly, CD3 komplexu. Ten se skládá z nekovalentních dimerů řetězců epsilon-delta a epsilon-gamma a z kovalentního dimeru (zeta)2. Zatímco řetězce CD3gamma, delta a epsilon jsou konvenčními transmembránovými proteiny s poměrně velkými extracelulárními doménami (>100 aminokyselin), řetězec zeta má jen nepatrnou (9 aminokyselin) extracelulární část, v níž je také cysteinový zbytek tvořící disulfidické můstky v dimeru. V cytoplasmatických úsecích řetězců CD3gamma, delta a epsilon se nachází po jednom sekvenčním motivu zvaném ITAM (immunoreceptor tyrosine-based activation motif), v řetězci zeta jsou tři takové tandemově uspořádané ITAM motivy. Sekvence ITAM (v jednopísmenkovém kódu poněkud zjednodušeně …YxxLxxxxxxxYxxL…) obsahují kriticky důležité tyrosinové (Y) zbytky, jejichž fosforylace je nezbytná pro zahájení signalizačního procesu (viz dále).

Některé T-receptorové komplexy jsou snad asociovány s molekulami protein tyrosin-kinas (PTK) skupiny Src (hlavně PTK Fyn). Koreceptorové molekuly (CD4 a CD8) zřejmě nejsou s TCR komplexem konstitutivně asociovány, ale připojují se k němu teprve po rozeznání MHC ligandu. Je možné, že v buněčné membráně ve skutečnosti existují jakési ostrůvky (mikrodomény) obsahující několik volně sdružených TCR komplexů a několik dalších membránových proteinů (např. adhezivních molekul). Je třeba připomenout, že na povrchu typického T lymfocytu se nachází zhruba 50 000 identických TCR komplexů a řádově podobný počet koreceptorových a různých adhezivních molekul.

Po navázání ligandu na TCR (v případě většiny alfa/beta-T buněk komplexy MHC proteinů s peptidovými fragmenty antigenů) je zahájen signalizační proces, jehož výsledky (spuštění funkčních mechanismů vedoucích aktivaci imunitní odpovědi, nebo navození stavu "tolerance", nebo dokonce apoptotická smrt T lymfocytu) se mohou diametrálně lišit v závislosti na mnoha okolnostech.
Standardní model signalizace přes TCR předpokládá, že po kontaktu s ligandem (většinou komplex MHC glykoproteinu se specifickým peptidem) dojde ke konformační změně (pravděpodobně doprovázené agregací dvou či více TCR komplexů), která způsobí autofosforylační aktivaci protein-tyrosin kinas asociovaných přímo s TCR (Fyn), resp. s koreceptory CD4 a CD8 (Lck). Tyto aktivované kinasy skupiny Src pak fosforylují kritické tyrosinové zbytky motivů ITAM v řetězcích CD3gamma, delta, epsilon, a zeta. Na fosforylované tandemové sekvence ITAM v zeta řetězcích pak nasedne pomocí dvou SH2 domén protein tyrosin kinasa ZAP70 a je poté také fosforylována Src-kinasami. Takto aktivovaná kinasa ZAP70 spolu s aktivními kinasami rodiny Src pak fosforyluje celou řadu dalších proteinů, které následně spouštějí vlastní signalizační kaskády. Hlavním substrátem aktivované ZAP70 je transmembránový adaptorový protein LAT. Na fosforylovaný LAT se váže a tím aktivuje fosfolipasa Cgamma (PLCgamma), která štěpí fosfolipid PIP2 (fosfatidylinositol 4,5-bisfosfát) na diacylglycerol (DAG) a inositoltrisfosfát (IP3). Tyto molekuly spouštějí další části signalizačních kaskád. Fosforylovaný LAT slouží jako „lešení“, kolem kterého se organizuje složitý komplex dalších signalizačních proteinů (např. Grb2, Sos1, SLP-76, Nck), který je nezbytný pro další signalizační děje nutné pro funkční aktivaci T lymfocytu.
Zásadní význam adaptorového proteinu LAT je zřejmý z toho, že jeho chybění vede k zastavení vývoje T lymfocytů a těžkým imunodeficiencím.

Molekulární mechanismy fungování antigenně specifického receptoru B lymfocytů (BCR, povrchový imunoglobulin) jsou velmi podobné jako u TCR, ale dosud se nepodařilo objevit protein podobný molekule LAT. V naší laboratoři jsme před 5 lety objevili protein, který by takovým kandidátem mohl být, a nazvali jsme ho NTAL; předběhli jsme přitom konkurenční americkou skupinu, která stejný protein popsala o několik měsíců později a nazvala jej LAB. Následné studie však ukázaly, že NTAL/LAB má spíše jiné, regulační role, a tak hledání B-lymfocytární obdoby LAT pokračuje. Nedávno jsme mezi asi 25.000 lidskými proteiny objevili dalšího nadějného kandidáta. Doufáme, že naše další testy potvrdí naše podezření, a že jako první na světě úspěšně završíme tento hon na onen „chybějící článek“. Jen aby nás tentokrát na oplátku nepředběhli ti američtí konkurenti... Takže - nikde o tom prosím raději nemluvte!

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

jirka napsal(a):

Dobrý večer, pane profesore.. No to jste nám to nandal. Nebudu oplácet, koneckonců stejně tu není matematická sazba a s teorií radiolokace bychom se asi bez ní neobešli :-). Osobně jsem Vám nevyčítal, že blogujete k něčemu, co není Vaším oborem - a myslím, že takto formulované výtky tam snad ani nebyly. Ono je to spíš tak, že se k věcem, kterým rozumíte tak dejme tomu na úrovni středoškoláka, vyjadřujete tak autoritativně, jako by to byl Váš nosný obor... to je ale trošánku demagogické, ne? až tak trochu podfuck na prostší čtenářstvo... špatný krok špatného presidenta a podobné oslí můstky... to je to, co jsem nazval bejkárnou a po té jste pěěěěěkně odsurfoval a odkopl mojí glosu, že jsem sprosťák... :-))))
28. 07. 2007 | 17:53

zuzka napsal(a):

Nerozumím komentářům, které někomu "zakazují" vyjadřovat se k věcem, kterým údajně nerozumí.Občanské postoje jsou věcí názoru a KDOKOLIV, se k nim může vyjadřovat.Pane profesore, přiznám se, že jsem začala číst s obavou, že jste se snad nechal uštěkat těmi "osvícenými cenzory", kteří skoro vždy ví, o čem ten druhý nic neví a k čemu se nemá vyjadřovat...
28. 07. 2007 | 18:10

hp napsal(a):

No a ted si predstavte, kdybych zacal placanim, ze to co pisete neni pravda, ze ve skutecnosti je to jen vas vymysl a neuvedl bych zadny argument. Tak presne tak totiz ve vsech svych clancich argumentujete. Az priste budete skladat traktaty o "hanebných reformách", doufám, že budete mít propočítané a prostudované dopady změn daňového systému na státní rozpočet a příjmy obyvatel alespon do takové míry, do jaké rozumíte vaší vlastní problematice.
28. 07. 2007 | 18:17

via napsal(a):

To není nic nového, toto zná každý kdo vychodil základku ... :-) Nejlepší imunita je slivovice
28. 07. 2007 | 18:18

-m- napsal(a):

Jejky! Jsem dočista ztracen! Tohle nám pan profesor udělal schválně, jako odplatu remcalům, kteří chtěli, aby se jako správný švec držel svého kopyta. A přitom zrovná já to byl, kdo blogy pana profesora považoval za dobré, ba stále lepší... Molekulární biologie je pro mě holt španělská vesnice...
28. 07. 2007 | 18:21

hp napsal(a):

Mimochodem z toho příspěvku trošku čouhá uražená ješitnost a snaha vytáhnout se.
28. 07. 2007 | 18:25

-m- napsal(a):

To: jirka
Vzájemný respekt i přes rozdílnost názorů, to je právě podstata demokracie, tak to má být.

Jinak Pinochet samozřejmě diktátor byl, stačí vzpomenout na Operaci Kondor, zavedení cenzury, zákaz levicových stran atd. apod. Takhle si demokracii nepředstavuji. Ale ono mezi námi, ani ten Allende nebyl bůhvíjaký demokrat - byl to levicový populista, který by z Chile zřejmě udělal druhou Kubu.
Ono je to někdy problém s těmi diktátory. Za Castra, v době vrcholu jeho vlády, měla Kuba nejlepší zdravotní systém v Lat. Americe. Pinochetova Chile zase zažívala ekonomickou prosperitu. Franco uchránil Španělsko před válkou, což mu Španělé budou vždy přičítat k dobru. A ostatně i on předal vládu a v zemi se poklidnou cestou obnovila monarchie. Největší problém je černobílé vidění - v dějinách i přítomnosti.
28. 07. 2007 | 18:35

-m- napsal(a):

To: hp
Já myslím, že pan profesor chtěl prostě vyprovokovat tlučhuby. Což se mu podařilo.
28. 07. 2007 | 18:37

to m napsal(a):

No jestli říkáte smrti předání vlády, pak asi ano. Jinak nevím, co tu plácáte o Pinochetovi, copak tu o něm někdo hovořil.
28. 07. 2007 | 18:43

Tupelo napsal(a):

Nesouhlasim s blogy o molekularni imunologii :)))

Myslim ze nam p. Horejsi chtel sdelit, totiz ze kdyby mel psat o necem cemu skutecne rozumi, ze by prilis diskuzi pod jeho clanky nebylo (a nikoho by v podstate nezajimaly) a ze tyto temata jsou vhodna spis pro specialne zamerene servery nebo poslucharny. Pokud dostal misto na verejnem serveru, urcite budou prinosnejsi clanky na jakekoliv tema, o kterem se da diskutovat (byt z mene odbornych pozic), z tohoto hlediska bylo minule tema idealni ;).
28. 07. 2007 | 18:45

Tupelo napsal(a):

oprava predesleho...v prvni vete prvniho odstavce ma byt misto slova 'blogy' slovo 'clanky'.
28. 07. 2007 | 18:47

-m- napsal(a):

To: to m
Tohle nebylo určeno Vám, takže jste mimo kontext mé diskuse s jirkou.
28. 07. 2007 | 18:50

-m- napsal(a):

To: Tupelo
Nebojte, já myslím, že nás prof. Hořejší chtěl jenom trochu potrápit a brzy sepíše zase něco více "žurnalistického". (Doufám!)
28. 07. 2007 | 18:51

hp napsal(a):

to tupelo

No pak se ale nabizi otazka, o co jsou nazory tohoto pana zajimavejsi a relevantnejsi nez nazory kdejakeho hospodskeho experta.
28. 07. 2007 | 18:55

Tupelo napsal(a):

@-m-:
v to doufam taky. Jinak k tomu tematu o kterem p. profesor pise (priznam se, necetl jsem ho cely :) ) se opravdu moc diskutovat neda, takze preneseni neuzavrenych diskuzi z minuleho blogu sem mi pripada ok, hned jsem se chytl a musim Vam i Jirkovy dat za pravdu - posledni vase prispevky bych podepsal i ja.
28. 07. 2007 | 18:57

Tupelo napsal(a):

@hp:
ano, pokud by hospodsky expert mluvil k veci, mohly by skutecne byt zajimave i nazory onoho hospodskeho experta. Jestli by byly zajimavejsi nebo ne by zalezelo uz na konkretnim prispevku.
28. 07. 2007 | 19:02

-m- napsal(a):

Všem diskutujícím, kteří - tak jako já - se nevyznají v molekulární imunologii:

Ještě bych se vrátil k předešlé diskusi o radaru. 19. t. m. vyšla tisková zpráva CVVM (dostal jsem se k ní až teď) "Veřejné mínění o americké radarové základně v ČR". Je zajímavé, že kromě příznivců ODS jsou příznivci ostatních parlamentích stran většinově proti, a to dost výrazně. Tím nechci nic dokládat, jen to konstatuji. Kdo chce, může si příslušný materiál prostudovat, tady je link: http://www.cvvm.cas.cz/upl/...
28. 07. 2007 | 19:17

bajaja napsal(a):

pro Tupelo
Pan hp je zřejmě typický hospodský expert. Takovíto experti se obvykle vyznačují tím, že pro ně není tolik důležitá myšlenka, jako jméno a pozice toho, kdo ji vysloví.
28. 07. 2007 | 19:21

hp napsal(a):

to bajaja:
Odbornost je dulezita, jinak se projevi demagogie, tak jako u pana Horejsiho.
Abyste to pochopil tedy i vy, bez znalosti neni myslenky, jste toho dukazem.
28. 07. 2007 | 19:59

m&m napsal(a):

Svělé, doufal jsem, že to přijde. A přišlo :-) Pravicoví odborníci na radar, reformy, sociální cítění řičí radostí.
28. 07. 2007 | 20:01

jirka napsal(a):

-m- a Tupelo, Pinochet pochopitelně diktátor byl a pochopitelně způsobil mnoho zla. Nevím, zda způsobil více zla, než kterému zabránil, to ví jen Bůh. Nicméně poté, co považoval svou misi za skončenou, předal vládu a proto bych ho rozhodně nestavěl do jedné řady s Hitlerem a Stalinem, přestože se nám ho tak komunisti snažili vykreslit. Franco - tam se neodvažuji se vyjádřit, protože to je asi ještě složitější. Také ovšem žádný demokrat.
28. 07. 2007 | 20:10

Tupelo napsal(a):

@hp:nemyslim si ze by p. Horejsi byl demagog, proste napsal svuj nazor a duvody ktere ho k tomu vedly na problematiku. Mimochodem o par trid lepe, nez napr. pan 'radar' Klvana ci pi. Parkanova, na tom se doufam shodneme :)
28. 07. 2007 | 20:14

Eden napsal(a):

Dobrý den pane Hořejší: chtěl bych možná dát trochu zpětné vazby za studenty k problematice molekulární biologie, potažmo molekulární imunlogie, či jiných molekulárních o(r)gií. Sice studuji medicínu, ale učí nás dost často podobné věci o raftech, SH2,3 doménách a podobně. Rád bych zapolemizoval, jestli vůbec studenti musí zabíhat do takových podrobností. Nevím jak to běží na přirodovědecké fakultě, nicméně neuražte se, většina studentů právě medicíny naprosto šílí z toho, že se musí učit tak složitě o molekularní podstatě daných problémů. Někdy je důležitá to ano, ale je opravdu pro studenta důležité znát co sou tyrosinkinázy , které se samy fosforylují, a které se fosforylují až po navázání ligandu, apod.?

dovedu si představit, že výzkum je zajímavý a vzrušující, ale už mám hodně zkušeností s tím, že často profesoři nevidí, že studentům to k ničemu není, pouze se to naučí vyblít na zkoušku a vzápětí to zapomenou, protože to nemá praktické uplatnění.

Proto si nemyslím, že student 3. a vyššího ročníku přírodovědecké fakulty zná většinu faktů, které jste tu uvedl.Myslím, že je to spíš přání vás profesorů, ale nemyslíte, že je toho trochu moc?
28. 07. 2007 | 20:26

Eden napsal(a):

omlouvám se dikuterům radarů a podobně, že sem vsoupil trochu mimo téma do diskuze:)
28. 07. 2007 | 20:29

jirka napsal(a):

Tupelo,
ad 1. Myslím, že pan profesor je demagog. Má sice právo vyjádřit se k čemukoli tak jako my, ovšem neměl by tak činit autoritativně, jako profesor. To může v molekulární biologii. A třeba to, jak se vyjádřil k daňové reformě, to považuji opravdu za ohavné.

ad 2. Když jsem napsal o paní JUDr. Parkanové, že je blbá, tak mi to pan profesor vyčetl. Tak si dosaďte nějaké adekvátnější slovo a tuto obránkyni už do toho netahejte. Mimochodem, kdyby nás napadli, můžeme ji posadit k tlampačům a zmáčknout jí čudlík. Ona zapěje a my budem sbírat kořist. Škoda, že musulmani nemají kardinály s kloboukem, už by to zase nějaký chtělo. No nevím, že by k radaru pan profesor řekl něco zvlášť důvtipného.. odpůrcům třeba každý odpůrek připadá důmyslně vynalézavý?
28. 07. 2007 | 20:34

jirka napsal(a):

A ještě zpátky k pavědám: nějak si jsem nejist, zda věda už vůbec umí udělat z "anorganických" sloučenin "organickou"?
28. 07. 2007 | 20:37

alena-velika napsal(a):

Pane profesore molekularni
biologie je krasna veda neztracejte proto fantazii
a chut si hrat ...
I lidska spolecnost funguje jako jeden obrovsky organismus a lide se musi ucit
v nem zit a prezit ....
28. 07. 2007 | 20:41

Tupelo napsal(a):

@Eden: :) me osobne to nevadi, tak nejak citim ze diskutujete vice k veci (predmetu clanku pana profesora) nez my :). Prispevky se maji tykat tematu, ale snad p. profesor odpusti.

@Jirka:diskuzi k danove reforme jiz nepamatuji, ale co se tyce radaru, nemyslim ze by vystupoval nejak autorativne. Parkanovou jsem uvedl jako priklad (nejak jsem to prehledl, ale je to od p. profesora docela mile, ze svou ideovou odpurkyni (byt nevalne kvality) brani pred temito slovicky ;)? ) A k Vasi posledni vete, jak jsem jiz napsal, docela si cenim toho ze jako znama osobnost se neanonymne vyjadril k radaru s nazorem, ktery jde proti oficialni vladni linii, riskujic napadani zprava zleva (no tedy hlavne zprava ;)).
28. 07. 2007 | 20:43

Tupelo napsal(a):

@jirka (28.07.2007 20:37:37 ): chce to jen trochu ultrafialoveho zareni, tak nejak vznikl zivot, ne? :))
28. 07. 2007 | 20:44

alena-velika napsal(a):

Jste perfektni, pokracujte dal
ja uz -musim dnes koncit Na
zaver-muj byvaly kamarad byl
biochemik a dokazal i podnikat..
28. 07. 2007 | 20:57

dejv napsal(a):

to Eden:
jsem si jisty, ze studenti mediciny toto vedet nepotrebuji, co ovsem potrebuji je dvojnasobny pridel hodin lekarske etiky, nebo mozna spise slusneho jednani s pacienty. Potrebuji kurzy proti aroganci. Potrebuji, aby jim nekdo misto molekularnich mechanismu bunecnych deju vysvetlil, ze clovek neni jen kupa organu, ktere se leci jeden nezavisle na druhem, tak jako porouchane auto v opravne. Mel jsem cest pobyt v jedne prazske fakultni nemocnici, kde to vypadalo hur nez nemocnice na Kube a ambiciozni mlade doktorky tam pobihaly a urcovaly diagnozy z navodu v knize, bez jakehokoliv zajmu o souvislosti. Tak tohle by se melo ucit na fakultach, bohuzel arogance lekaru v CR je silne rozlezla infekce.
28. 07. 2007 | 20:58

stejskal napsal(a):

Dobrý večer, pane profesore,

tak v tomto ohledu s Vámi naprosto souhlasím. Nemám, co bych dodal ;-)

Libor Stejskal
28. 07. 2007 | 21:02

alena-velika napsal(a):

Jeste maly dodatek zaverem studenti si zde pravem stezuji ---nase -VS -skoly
jsou pretizene starsimi profesory
,starymi ucebnicemi a fakty
Je potreba abyste se i vy mladi
studenti snazili ozvat a modernizovat jako v zahranici jsou tam univerzity mnohem odlehcenejsi,
s flexibilnim a inovacnim programem coz dokladaji osobni vypovedi mych zahr..pratel.
28. 07. 2007 | 21:17

bajaja napsal(a):

pro hp:
Pan Hořejší není v tomto ohledu veřejný činitel a nerozhoduje o umístění, či neumístění US základny u nás. Nabízí pouze svůj(domnívám se že velmi rozumný a střízlivý) pohled na věc, což je zatím svobodné právo každého z nás. Vy si můžete myslet co chcete, třeba i přesvědčovat sám sebe o svých znalostech, ale naštěstí nemáte oprávnění kohokoli kádrovat. Vaše výkřiky začnu brát vážně, až předložíte nezlomné argumenty k zavrhnutí postoje p.Hořejšího a přesvědčíte odpůrce ke změně názoru. Zatím se to nikomu nepovedlo a proto to berte jako svojí dosud nenaplněnou životní šanci.
btw. Z čeho vychází vaše duchaplné přesvědčení, že zástupce tabákového průmyslu Tomáš Klvaňa a absolvent přírodovědecké fakulty Alexandr Vondra, jsou největšími experty na radary?
28. 07. 2007 | 21:21

jirka napsal(a):

pro -m- nicméně je zajímavé, že socani to dojednali a teď se k tomu staví jako panna k souloži. Oni to domluvili, možná dokonce nabídli a teď se tváří, jako by to tato vláda měla odmítnout. Nevzpomínám si v jejich době na jakýkoli náznak veřejné diskuse.
28. 07. 2007 | 22:59

im napsal(a):

Oceňuji Váš smysl pro humor, pane profesore, ale nechcete se zase raději vrátit k radarům, slonům, levici a pravici, atd. Molekulární imunologie je pro obyčejné smrtelníky-nepřírodovědce španělskou vesnicí. Ale stejně mě těší, kolik se nás tady v sobotu večer v tuto pozdní hodinu sešlo!!!
28. 07. 2007 | 23:33

aarfy napsal(a):

V posledním odstavci máte pane profesore chybu, molekulární mechanismy fungování antigenně specifického receptoru B lymfocytů jsou podobné mechanismům TCR.
28. 07. 2007 | 23:52

apo napsal(a):

Ke komentářům "Jirky" - Kritizujete pana profesora, do čeho všeho si dovolí mluvit. Přitom jste bezvýhradně ve věci US základny přijal naservírovaný názor politiků, laiků, kteří mají "kvalifikaci" v radarové a obranné problematice nadělenou "přes noc" úspěchem ve volbách. Kdyby naši politici bez velkého mediálního rozruchu hned zpočátku odmítli požadavek USA ke zřízení své zkladny v ČR,protestoval by jste, obával by jste se o svou bezpečnost ? Myslíte, že lidé v Kanadě jsou odmítnutím US základen v nebezpečí ?
29. 07. 2007 | 00:44

aarfy napsal(a):

Btw. když teď nad tím přemýšlím, proč jste toho svého favorita pojmenovali NTAL?
Je to něčeho zkratka? Má to být LAT pozpátku + N :)???
Nic proti, fandím Vám, ale v tomto případě se mi víc líbí americká verze, přijde mi logičtější a tím pádem lépe zapamatovatelná.
29. 07. 2007 | 01:02

Zuzana napsal(a):

Drobna technicka poznamka, pane profesore: U jakehokoliv odborneho clanku (o ktery se ty patrne snazite), byste byl bez diskuze povinen uvest vysvetleni ke vsem zkratkam!!! Timto z vetsiny ctenaru opravdu delate tak trochu blbce. Navic se nejedna o analyzu ale jen o vytah z vasi ucebnice, navic o dost stare a zname veci. Co se takhle pokusit to vic prodat a zacit popularizovat imunologii touto cestou? Treba by pak ubylo lidi vericich homeopatikum a ruznym sarlatanskym lecitelum. Myslim si, ze kdyz se rozhlednete v zahranici (napr. Sky at Night) i doma (Grygar, Zelezny), tak naleznete dost inspirace. Ovsem o nekom kdo by popularizoval molekularni biologii nebo imunologii nevim. Naopak se z toho vsichni snazi delat Velkou Vedu, do ktere pak nikdo nevidi. A to je chyba! Pak si stezujte na zakony znemoznujici ruzne geneticke manipulace!
29. 07. 2007 | 01:15

Zuzana napsal(a):

to dejv: Rada bych poznamenala neco k te aroganci - je to tak, ze v nemocnici existuje jista hierarchie, ktera je tam za kazdou cenu udrzovana. Kdo vcas nepochopi, kde je jeho misto a komu ma kam lezt (!) ten take brzy skonci. Je to velka politika a pekna svinarna. Lekar, ktery neni dost prisny na sestricky je jimi buzerovan, pritom zodpovida i za jejich praci. Mlady prichozi medik prochazi uvodni testovaci sikanou ze vsech stran. Ne kazdy to vydrzi, obzvlast za ty prachy a pri vedomi, ze pracuje nekolikanasobne vic nez kolik je jeho oficialni uvazek. Co z toho pak muze vzejit?
29. 07. 2007 | 01:22

Zuzana napsal(a):

To Eden: Urcite s vami souhlasim, s temi mediky to je tak, ze vam pry schvalne trenuji timto zpusobem pamet - reknete mi, k cemu vam byla fyzika tak, jak jste se ji musel nabiflovat na prijimacky - bez souvislosti? Zadnou zavaznejsi fyzikalni ulohu byste s temito znalostmi nevyresil! A co se tyce studentu PrF, moc velke iluze mit asi taky nemusite :-)
29. 07. 2007 | 01:30

Zuzana napsal(a):

To Eden: Jeste jedna poznamka - rikava se, ze absolvent mediciny neni poradne schopen poskytnout ani prvni pomoc - mel ji v 1. rocniku (coz je uz daleko).
29. 07. 2007 | 01:32

-m- napsal(a):

To: jirka
To my samozřejmě nevíme, jak ta jednání za Paroubkovy vlády probíhala a jestli tehdejší premiér opravdu nic nevěděl (čemuž bych, upřímně, moc nevěřil). To víte, že je v tom dávka pokrytectví a politického kalkulu; ODS by se v opozici nechovala jinak. Ale já nevyčítám vládě, že s USA začala o radaru vyjednávat, já jí vyčítám na jedné straně SERVILITU vůči kontroverzní americké zahraniční politice (která je u nich doma přece pod docela slušnou palbou kritiků, třebaže i tam se do toho mísí partikulární politické zájmy - viz postoje Clintonové) a na straně druhé AROGANCI vůči občanům ČR, mnohdy paradoxně jejich voličům či sympatizantům. Opravdu Vám nevadí, že i Vás jako zastánce radaru prostě staví před hotovou věc? Veřejně sice diskutujeme, to je pravda, ale k čemu nám to je, když už je pravděpodobně všechno upečené?
Kdybych byl zastáncem radaru. vadil by mi tento postoj vlády (a samozřejmě mi vadí tím víc jako jeho odpůrci), která se ani nesnaží občany získat na svou stranu a v tomto smyslu vlastně pracuje i proti sobě. A při její krátkozrakosti je jí to, jak se zdá, vlastně úplně jedno. Není to dobré. Vyvolává to řadu resentimentů, iracionálních obav, šíří to nedobrou náladu; lidé začínají mít pocit, že zase nic nezmůžou; objevují se dokonce paralely se sovětskou okupací, což je sice nesmysl, ale jde o to, že se právě objevují. Pana Klvaňu považuji za neschopného v této věci, on nebyl dobrá volba.
29. 07. 2007 | 06:18

Eden napsal(a):

to Zuzana: do 5. ročníku je to bída, ale pak nás to zas učí:)
29. 07. 2007 | 08:40

Tupelo napsal(a):

@-m-:nekdy mam pocit ze ukolem teto vlady neni nic jineho nez postavit radar (policejni utvar ve volbach, bursik navstevuje topolanka tyz vecer kdy jsou oznameny vysledky,vlada postavena na prebehlicich,tyz den co byla schvalena vlada prichazi americka zadost,rezignace ods na svuj predvolebni ekonomicky hit za jakoukoliv(?!) cenu). Je to cele jakesi zvlastni (v teto souvislosti mi prijde dost humorne, ze si Klvana po nynejsi navsteve Brd stezuje na uroven demokraticke diskuze :))
29. 07. 2007 | 09:07

vaclavhorejsi napsal(a):

Dekuji vsem za zajem, necekal jsem, ze diskuse se i zde bude tocit hlavne kolem radaru :-)

Ad Eden:
Ano, mate pravdu, take mam pocit, ze se prednaseji veci, ktere se studenti jen navrci ke zkousce (pripadne umne ukryji na tahaku) a pak okamzite zapomenou, aby v hlave udelali misto pro dalsi porci faktografie. Myslim, ze pro studenty mediciny je asi trochu zbytecne ucit se detaily molekularni biologie, asi by bylo lepsi soustredit se na zakladni principy tech molekularnich deju v nasem organismu.

Ad jirka:
Samozrejme, ze uz se davno umi delat z “anorganicke” slouceniny sloucenina “organicka” (uz v roce 1828 Wohler syntetizoval jednoduchou organickou latku (mocovinu) z anorganickych latek kyanatu draselneho a siranu amonneho. Dnes je v principu mozne syntetizovat z nejjednodussich uhlikatych sloucenin velke organicke molekuly (proteiny, nukleove kyseliny).

Ad aarfy:
Dekuji za upozorneni na preklep, uz jsem to opravil.
K tomu nazvu molekuly NTAL: odviji se to od toho T-lymfocytarniho proteinu LAT (Linker for Activation of T cells). Logicke by bylo nazvat analogicky protein v B-lymfocytech LAB - to jsme skutecne chteli puvodne udelat, ale zjistili jsme, ze se ten protein vyskytuje nejen v B lymfocytech, ale i v jinych typech leukocytu (a krom toho jsme si nebyli jisti, jestli je to opravdu funkcni obdoba LAT, ukazalo se, ze ne). Proto jste to nazvali zkratkou od „Non-Tcell Activation Linker“, nasi americti konkurenti zustali u nami zavrzeneho jmena LAB; oficialni jmeno prislusneho genu urcene mezinarodni nomenklaturni komisi je LAT2. Myslime si, ze ted mame v ruce „opravdovy LAB“, tedy funkcni analog, ktery dela podobne veci v B lymfocytech jako LAT v T lymfocytech. Definitivni dukaz ale bude vyzadovat jeste mnoho mesicu intenzivni prace.

Ad Zuzana:
Samozrejme, ze tento clanek jsem bral jen jako jakysi vtip a schvalne jsem vzal rovnou bez pripravy cast pomerne odborneho ucebniho textu (a pridal posledni odstavec o nasi soucasne praci). Presto dulezite zkratky (TCR, APC, ITAM, PTK) jsou v textu vysvetleny. To ostatni nejsou vlastne zkratky, ale akronymy, u kterych neni nijak dulezite, jak puvodne vznikly - nekdy jsou odvozeny od dost bizarnich slovnich spojeni (ktera maji sve odvozene duvody, nekdy se autori snazi i o urcitou slovni hricku) - napr. Sos je od „son of sevenless“, Grb2 od „Growth factor receptor-bound protein 2“, atd.
Pokud jde o popularizaci, myslim, ze se snazim celkem nadprumerne - viz http://www.img.cas.cz/mi/Va...
Uvazuji o napsani nejake male knizky popularizujici muj obor, ale casu nezbyva, tak jen zatim obcas napisu clanek do Vesmiru...

Ad. p. Stejskal:
Srdecne zdravim - dostal jste prosim muj posledni mail (27.7., 12:02)?

Ad mnozi diskutujici:
Bez ohledu na zakruty molekularni imunologie si nadale podrzuji sve nazory na progresivni dan z prijmu, EU, pavedy, a do znacne miry i brdsky radar (ackoli musim uznat, ze zde mela urcity uspech argumentace p. Stejskala v nasi soukrome diskusi). ;-)
29. 07. 2007 | 10:43

jirka napsal(a):

-m-, Tupelo, mohli jste si všimnout, že zas tak velkým zastáncem radaru nejsem a prohlásil jsem jej za vosinu v řiti, leč z různých důvodů pro nás víceméně užitečnou. Prostě považuju za lepší pro nás "definitivně" patřit na západ. Ameriku považuju za spolehlivějšího spojence než vyměklou levičáckou Evropu. Nejsem žádný zuřivý pravičák, jsem spíš chudý středový liberál. Ta diskuse v Brdech opravdu stála za lejno, leč kdo by chtěl za zády mít něco, k čemu necítí plnou důvěru. Ovšem vojenský újezd, kde se nikdo nikoho na nic neptá, je tam už od C.K. Rakouska a proti stavěnému ruskému radaru tam nikdo ani nešpitnul, přitom stavba už probíhala a zrušil ji až 89. No a týlař Tvrďák jednal, že by to Roko nevěděl? A tehdy neproběhla veřejná diskuse žádná. Tenkrát si "plácli", teď zbývá jen dotáhnout přesně technické podrobnosti a podepsat smlouvu. Cuknout by bylo hodně podivné.

Pro apo - chcete-li se mnou diskutovat, prosím čtěte malinko pečlivěji. Já jej nekritizuji za to, že bloguje k věcem, kterým nerozumí - většina z nás tady diskutuje k věcem, kterým rozumí tak maximálně na středoškolské úrovni. Jenže pan profesor se tu a tam k něčemu vyjádří dosti autoritativně a ostře, viz třeba reforma - a řada lidí jej vnímá jako profesora, autoritu. Jenže tou je v té molekulární imunologii, kterou nás teď zaplácnul. Ptal se mne pan Stejskal a další na některé věci ohledně radaru, můžete si vyhledat, že jsem se snažil odpovědět srozumitelně. Dám vám hádanku: co myslíte, uměl bych taky zaplácnout, ať viděj?

Tupelo, myslím, že ODS nerezignovala na svůj předvolební program, prostě přijala takovou roli, jakou jí vyjednávání umožnilo. Nemyslím, že ten předvolební program byl zas takový hit, myslím, že dobrý liberálně mírně pravicový program by chtěl ještě hodně poctivého metodického úsilí.
29. 07. 2007 | 10:46

jirka napsal(a):

Pane profesore, díky za info... sice jsem v prváku na ČVUT-FEL měl z chemie jedničku, ale bylo to lehké :-)
29. 07. 2007 | 10:49

jirka napsal(a):

P.S. Názor samozřejmě může mít každý svůj - líbil se mi Váš blog potřebujeme pravici i levici. Ten hnus v reformě byl dost přes závit. Radar je věc politická, ty technické a zdravotní otázky jsou zástupné (všechny k zemi jdoucí paprsky radaru velmi škodí, i proto jsou maximálně potlačeny)

Ohledně pavěd, tam myslím, že házíte do jednoho pytle trochu moc věcí. Shrnujete na jednu hromádku pavědu a ne-vědu, čili evidentní hovadismy se záležitostmi, které nejsou vědecky prokázány. Asi bychom se shodli, že populární profesor Kahuda byl pavědec. "Objevil" mentiony a aniž jejich existenci prokázal, rozdělil je do pěti druhů, z nichž jeden byl rychlejší než světlo. Zdraví
29. 07. 2007 | 11:01

Zuzana napsal(a):

Tak jsem se divala na ty Vase clanky, pane profesore,. Myslim ty popularizacni. Mam velke pochybnosti, ze tato forma sdeleni je pritazliva pro nezaujatou neodbornou verejnost.
29. 07. 2007 | 11:33

Tupelo napsal(a):

@jirka:par debat mezi nami jiz probehlo a verte ze jsem dalek Vas oznacovat za nejakeho zuriveho ci fanatickeho privrzence radaru, myslim ze radar zde berete jako nutne zlo. Ja ho beru taky jako zlo, rozdil je ze si nemyslim ze je nutne ;). Na to ze jde z daleko nejvetsi casti o politickou zalezitost se absolutne shodneme, ony tam nejake otazniky technickeho ci zdravotniho razu asi take budou, lec mame v tomto smeru jen malo informaci a asi jich vic nebude (preci jen jde o vojensky objekt).
Ohledne ekonomickeho programu ODS, ten byl zcela jiste nejvic akcentovan v predvolebni kampani a domnivam se ze p. Tlusty ho mel asi dost vybrouseny (i presto ze nejsem priznivcem konceptu tzv. rovne dane). Chapu duvody, ale preci jen me prekvapilo s jakou lehkosti ho ODS poslala k sipku a venovala min. financi lidovcum.
29. 07. 2007 | 11:52

jirka napsal(a):

Tupelo, technické otázky jsou problémem tvůrců a zdravotní problémy v rozumné vzdálenosti a na zemi by pan profesor nazval pavědou. Opakuji, že k tomu se vyjadřovat je zástupné. No, kdyby třeba paraglajdista na půl kilometru vletěl do svazku a zůstal tam chvilku...

Ekonomický program ODS se točil převážně okolo restrukturalizace daní. K tomu je třeba říct, že to nemá přímý ekonomický význam. Především by bylo třeba snížit státní výdaje a pak snížit daně. Zoufale pomalé je např. odepisování investic. Daně jednotlivců jsou ekonomicky nepodstatné - nikoli výškou, ale tím že velmi málo zasahují do hloubky ekonomiky. Podle mne je třeba stáhnout celkovou míru zdanění pod 50%, nyní je cca 70%
29. 07. 2007 | 12:16

-m- napsal(a):

To: jirka
Náhodou jsem Vás za zaslepeného obhájce radaru myslím neoznačil, občas argumentujete docela racionálně :-)
Myslím, že už by se měl odbourat ten mýtus o "pravičácké" Americe drsných, ale spravedlivých hochů a o "levičácké" Evropě politických měkkýšů. (Mimochodem tohle obviňování Evropy z dekadence je dobře známé z historie a nikdy to nepřineslo nic dobrého.) Názornou ukázkou je teď Sarkozy, který je přece politikem pravicovým. Já bych to neviděl takhle idologicky - pravicově, levicově. Evropa je prostě v komplikovanější situaci. A Sarkozy podle mě svou iniciativou (která mě tedy dost nepříjemně překvapila, to klidně přiznám) sleduje dvojí cíl: 1) vnitropolitický (ve Francii je 5 mil. muslimů); 2) zahraničně politický (Francie si chce vždy po nástupu nového prezidenta připomnenout své velmocenské postavení). Z tohoto hlediska je to vlastně docela chytrý tah. Ale nic víc.
29. 07. 2007 | 12:46

-m- napsal(a):

To: Tupelo
Taky mám někdy takový dojem. A výroky pana Vondry, který měl za komunistů pěknou zašívárnu v Náprstkově muzeu, to je kapitola sama pro sebe.
29. 07. 2007 | 12:48

jirka napsal(a):

Šarka je především docela bytelný populista. Taková politika vůči ošklivým kačátkům je vymaštěný appeasement. No... už se tu nedá skoro nic napsat...
29. 07. 2007 | 15:17

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane profesore,

omlouvám se, měl jsem v posledních třech dnech jakýsi výpadek připojení k redakční poště. Mejl jsem dostal, už jsem i sesmolil odpověď, ale nějak mi to nejde odeslat. Snad se to časem podaří.

Díky za milá slova ohledně naší soukromé diskuse ;-)

Mějte se hezky.

Libor Stejskal
29. 07. 2007 | 15:47

Dana J. napsal(a):

To jste někde opsal, pane profesore:) To normální člověk nevyklopí z rukávu:)) Ovšem kráááásně jsem si zavzpomínala na svá studentská léta, kdy jsem se podobné věci právě na přírodovědecké fakultě učila, ovšem v oboru organické a analytické a jiných chemií:) Opravdu mnohokrát děkuji:) A jen osobní rada mimo ale vlastně i z oboru - dejte si pozor na dr.Kvapila z firmy Genetika, je to velký podvodník, jistě se vám pokoušel prodat a možná se mu to i povedlo mnoho přístrojů tvářících se jako nové, ovšem jen převlečené ze starých křápů, ovšem za miliony peněz. Tak pěkný večer:)
29. 07. 2007 | 22:58

Student ESF MU napsal(a):

Pokud pan profesor hledá návod, jak psát zajímavý blog o odborném tématu, ať se podívá na blog Dagmar Honsové.
Tento příspěvek je trochu trucovitý.
A jako jiní chci říct: vyjadřujte se k čemu chcete, ale pokud nejde o něco, čemu opravdu rozumíte, čekal bych od Vás trochu zdrženlivosti.
A někteří diskutující (z obou táborů) by ji taky trochu užili.
30. 07. 2007 | 14:10

Honza Němec napsal(a):

Pane profesore, doporučoval jste nám, biologickým laikům, ke koupi Evoluční biologii od pana Flegra. Já jsem si poradit nechal. Teď ji doporučím já Vám, abyste dokázal psát i pro běžné inteligentní čtenáře. Dělat z laiků ve svém oboru blbce dokáže každý, kdo něčemu rozumí. (Třeba libovolný jen trochu nadprůměrný doktorand, šachista na úrovni slabšího mistra nebo třeba lepší programátor.) Obtížnější a záslužnější je dělat z laiků poučené laiky. Ve Vašem oboru to jde. (V zásadě si myslím, že vysvětlit zvídavému průměrnému absolventu MFF UK, o čem je Váš výzkum, je o něco jednodušší než vysvětlit průměrnému biologovi světové extratřídy některé pokročilé aspekty teorie množin, nebo složitosti.)
30. 07. 2007 | 19:45

vaclavhorejsi napsal(a):

Ad Honza Nemec:
Myslel jsem, ze zvídavý průměrný absolvent MFF UK pozná, že to byl takový trochu ftípek...
Určitě dodám i opravdové vážně míněné články.
31. 07. 2007 | 14:45

OV napsal(a):

Haha, hledám si něco o membránových raftech, bloudím v labyrintu internetu, když v tom mi vyhledávač nabídne "Konečně pořádný blog - molekulární imunologie!", tak se zaraduji, že mi to konečně někdo pořádně vysvětlí a ono nic :-)
27. 01. 2009 | 13:22

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
12. 03. 2010 | 03:33

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 06:41

cartier cheap napsal(a):

It would be great if you have other great things just like this. I really love it. Thanks!
25. 03. 2010 | 07:28

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy