Řekni tisíc nadávek na Romy a budeš senátorem

13. 08. 2007 | 06:26
Přečteno 8467 krát
V poslední době je v politice čím dál patrnější módní trend, kterým nás obšťastňuje řada lidí z radnic. Jeho podstatu lze stručně vystihnout asi tak: čím ostřeji se opřeš do Romů, tím víc hlasů dostaneš.

Ne že by snad politici, kteří se v těchto výrocích teď předhání, byli větší rasisti než dříve. Nikdo z nich ale dříve tak jasně neviděl tu úžasnou přímou úměru: čím hlasitěji do nich kopnu, tím rychleji mi popularita vyletí nahoru. Když se ale na případu průkopníka Jiřího Čunka prokázalo, že věc opravdu spolehlivě funguje, našla se – jak to tak bývá – řada plagiátorů, a dá se čekat, že jich bude i dál přibývat.

Hlásání rasismu je obecně něco podobného jako kouření: oběť si sice tak trochu uvědomuje, že dělá něco špatného, ostatně dnes a denně se o tom píše a mluví, ale případný boj je hrozně vyčerpávající a výsledek se dostaví až za dlouhou dobu (pokud vůbec). Když navíc provozování toho zlozvyku přináší rychlý výdělek, oběť už vůbec nemá potřebu s ním skoncovat.

Zkuste si tipnout: o kolik procent víc se bude kouřit, když vyhlásíme akci vykuř tisíc cigaret a dostaneš milion? Já osobně myslím, že celkem o dost. A je pravděpodobné, že podobného úspěchu dosáhne akce, která běží v současnosti, totiž řekni tisíc nadávek na Romy a budeš senátorem.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

tt napsal(a):

Pane Kadlec uvedomujete se, ze i Romove jsou velci rasiste? Co chvili slysim v Brne v sa tipu line nadavky bila kurvo, bila svine apod. Rikat jen o Romech, ze je jim stale oblizovano, jsou to obedi a nevinatka, je velmi naivni a velmi spatne. Proc spatne? Protoze si to na zvykly a velmi lstive toho vyuzivaji.
13. 08. 2007 | 07:14

Juvel napsal(a):

Řečeno s nadsázkou, ale zdá se, že něco na tom je. Dospěla-li situace kolem Romů do tohoto stadia, je to důkaz o naprostém selhání všech pseudohumanistů, kteří se na žádné řešení nezmohli a o naprosté lhostejnosti společnosti založené na tržních principech. Nevím jen, zda nepatříte také mezi zástupy pseudohumanistů, kteří všechny kolem obviňují z rasizmu a mají tak lví podíl na vzniklé situaci.
13. 08. 2007 | 07:30

Světla severu napsal(a):

Nefunguje to pane Kadlec.
Bydlím s nima v Přívoze dneska bych musel být už prezidentem....
13. 08. 2007 | 07:40

aka napsal(a):

To mi připomíná tenhle http://cz.altermedia.info/z... článek. Ale tam to autor aspoň myslel ironicky...
13. 08. 2007 | 08:49

Axlboy napsal(a):

Pane Kadlec, nejprve bych se zaměřil na to kde se vzalo slovo Róm. Slovo Róm (Románo) je novotvar z roku 1971. Cikán je slovo, které tu je stovky let a má ekvivalent v ostatních jazycích:
* Zigeuner německy,
* zingaro italsky
* cigano portugalsky
* tsigane nebo také gitane francouzsky
* Циганин bulharsky
* τσιγγάνος řecky
* cygan polsky
* ţigan rumunsky
* Цыган / cygan rusky
* циган / cyhan ukrajinsky
* циган / cigan srbsky
* zigenare švédsky
* sigøyner norsky
* cigány maďarsky
* çingene turecky

Tak ať mi nikdo netvrdí že cigoš nebo cigán je rasismus.
13. 08. 2007 | 08:52

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Alxboyi,

a on někdo tvrdil, že oslovení Cikán je rasismus?

Ovšem říkat Cikánům či Romům cigoš či cigán je přinejmenším hloupé. Něco jako říkat všem Čechům čehůni.

Mějte se hezky.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 09:10

Čochtan napsal(a):

Rasismus je vědecký názor, že lidské rasy a plemena se na různých místech vyvijely různou rychlostí a různým směrem. Výsledkem je měřitelný fakt, že různá lidská plemena mají u různých vlastností různě položené Gaussovy křivky.
Co z toho kdo pro sebe vyvodí je jeho věc.
13. 08. 2007 | 10:03

Čochtan napsal(a):

NAPADENÍ ROMY-vyjádření napadeného
vloženo: 10.08.2007 komentářů: 69
http://www.prerovskenoviny....
13. 08. 2007 | 10:06

Budoucí bílá menšina napsal(a):

Ale pane Kadlec,co takhle jít na to opačně,začít Romy pěkně nahlas bránit ,protože jsme již v předsthu,protože víme,že nás za pár let v Čechách převálcují a máme korýtko zajištěný. Jste mazaný jak cikán.
13. 08. 2007 | 10:11

Čochtan napsal(a):

V Kosovu bylo před sto lety cca 5%-ní albánská menšina. Byla časem zkulturňována komunisty "sypáním do korýtka", ale místo zkulturňování došlo pouze ke mnohonásobnému zmnožení a po padesáti letech genocidy Srbů je rázem v Kosovu z bývalé zanedbatelné menšiny 95% obyvatelstva Albánců.
13. 08. 2007 | 10:15

Tom napsal(a):

Vážený pane,

vždycky když čtu podobný článek mám 100 chutí autora vzít a postavit ho večer do některé z okrajových částí našeho města Kladna.
Samozřejmě samotného, bez TV štábu a policie.
Už jen za to, co by slyšel, by měl (v zájmu objektivity) napsat článek o rasismu Cigánů. V horším případě bych ho tam pak poslal hledat ukradená kola, ploty, mříže od kanálů a podobně.
Jestli je projevem kultornosti tohoto etnika hlasitost s jakou na ulici, doma nebo v porodnici (tam zvlášť) ječí - tak jsou češi proti nim opravdu naprosto nekulturní.
13. 08. 2007 | 10:19

Taky jeden utalačovaný bílý napsal(a):

Kdyby se starali o své děti jako my např. naučit je základním hygienickým návykům posílat je do školy a pod.nejsou tam kde jsou.Kdyby jsme své děti zanedbávali stejným způsobem tak z nich jsou stejní cikáni v bílém vydání.Jenže na bílé je jiný metr,ty musí vyšlapovat, jinak s nimi sociálka zametla,na ty si troufne ,ale cikána se bojí, aby jim nevyvraždil rodinu.Děti mají jako výdělečnou činnost.Chceš-li vědět na jaké sociální dávky máš nárok zeptej se cikána lepšího poradce nenajdeš.Bílý budou robiť a my budem rodiť.
13. 08. 2007 | 10:27

Čochtan napsal(a):

Pane Kadlec, to je velice hloupý článek. Cikáni problémy dělají a cikáni jsou problém.
Zatím tento problém "řeší" řtenáši v diskusích, a taktéž pouze slovně, někteří politici.
Je čas přestat kecat, a začít něco dělat. Třeba udělat si zbrojní pas. A v případě napadení použít legálně drženou zbraň na obranu sebe i jiných občanů.
13. 08. 2007 | 10:30

Erich napsal(a):

Souhlasím s Čochtanem
13. 08. 2007 | 10:35

Macek napsal(a):

To bychom museli mít parlament i senát složený ze samých Cikánů! Vždyť my jsme pro ně "týýý pýýýčo", "bílá svině"... pardon, ale snad už dál nemusím pokračovat v tom jak oni oslovují nás :-((((
Takže proč ta Vaše teorie nefunguje obráceně?
13. 08. 2007 | 10:40

Střízlivý optimista napsal(a):

Zvláštní je ,že ti Romové,co žijí slušně t.j.děti chodí do školy,rodiče do práce ,byt a jeho okolí udržují v čistotě se svým "nepřizpůsobivým" spoluobčanům vyhýbají na sto honů.To jsou taky rasisti? Určitě ne, jen jim vadí to co nám všem podpora všech institucí v jejich chování plného nepořádku,křiku,lží a krádeží.
13. 08. 2007 | 10:41

hawk. napsal(a):

Pane Kadleci, velmi hloupý článek bez argumentů.Rasismusje přece popsán jako nesnášenlivost k jiné rase pro tu rasu, barvu pleti, náboženskému vyznání, kvůli kulturním a obecným zvyklostem a tak dále.
Tohle v ČR naprosto nepozoruji, nesnášenlivost k cikánům v ČR pramení z jejich tr. činnosti a ekonomické vyčůranosti a naprostým opovrhování gadži. Tedy naopak, víte?
13. 08. 2007 | 10:50

JimiW napsal(a):

Otázka spíš zní,proč tomu tak je. Zamyslete se nad tím, že lidé cítí dnes a denně tuto nesnášenlivost.
Není to ani o tom,že by politik říkal nadávky na Romy, ale spíše má snahu tento problém radikálně řešit. Voliči reagují navýšením preferencí.Tím vidíme, jak je problém, soužití s Romy, aktualní.
13. 08. 2007 | 10:51

hawk. napsal(a):

A ještě něco, pane Kadleci. Jen papouškujete média. Čím se pan Čunek (kterého mimochodem nemusím)dopustil rasismu? Tím, že neprovedl jako starosta města exekuci, jakou by provedl u každého bílého, tedy neplatíš tak mazej na ulici, ale že jim sehnal na náklady daňových poplatníků (převážně bílých)nové bydlení? Odešel jste od merotu věci a vůbec jste se nezamyslel nad tím, co plácáte.
13. 08. 2007 | 10:52

hawk. napsal(a):

To Stříllivý optimista: Dobrý postřeh, ještě bych k tomu dodal, kdo se z bílé většiny k takovým, co popisuješ, chová jako k cikánům, kdo si je "bere do huby"? Nikdo, nikoho nezajímají, protože jsou to normální občané a nikdo to neřeší.
13. 08. 2007 | 10:54

hawk. napsal(a):

Všem se omlouvám za překlepy. Místo merotu věci mělo být meritu věci:-)
13. 08. 2007 | 10:56

Antiaktivista napsal(a):

Pane Kadlec jste vedle jak ta jedle,věc je zcela opačná,do popředí se dostávají ti pseudohumanisté co si na tomto tematu snažívydobít výhody jako např.pan Uhl a jemu podobní ,kteří nejsou schopni a ani nechtějí problém řešit,proč taky když z toho dobře žijí.Zřejmě k nim patříte i Vy.Co přijít s jiným tematem na kterém lze také se dobře zviditelnit,třeba globální oteplování.
13. 08. 2007 | 10:56

urbi napsal(a):

Jaké pak máte vysvětlení pro to, že se do Poslanecké sněmovny po volbách v roce 1998 nevrátili, nebo že v žádných senátních ani komunálních volbách neuspěli Sládkovi republikáni či podobná seskupení?
13. 08. 2007 | 11:05

Václav napsal(a):

Pane Kadlec, přestěhujte se na půl roku někam, kde to zažijete na vlastní kůži, co to je, bydlet poblíž cikánů. Já to znám a musím Váš článek bohužel oznámkovat: nedostatečná, nevíte o čem mluvíte, sedněte si.
13. 08. 2007 | 11:06

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Kadleci,

nepropadejte frustraci. Jste už nejméně čtvrtý bloger, který se snaží vysvětlit, jak škodlivá a kontraproduktivní je paušalizace čehokoliv a zejména lidí, etnik či celých národů.

Autorů, kteřé si uvedomují, že s řadou Cikánů či Romů (na pojmenování opravdu nezáleží, ale je příznačné, že řada lidí píše v tomto případě příslušné etnikum s malým písmenem na začátku), má většinová společnost velký a stále narůstající problém, ale snaží se přemýšlet o všech důvodech tohoto stavu. To proto, aby se lépe hledalo řešení. A také o tom, co současný stav zhoršuje a co by jej mohlo třeba zlepšit.

A nejen v tom smyslu, že si holt sami Romové musí uvědomit, jak jsou špatní. Chápou, že svět je poněkud složitější než takováto úvaha.

Je to marné. Naprostá většina lidí přece Romy zná. Viděla je krást v tramvaji, na ulicích, zná romské prostitutky, slyšela o tom, že prodávají své děti. Jim přeci nebude nikdo nic povídat. Všichni Romové jsou stejní. Nejlepší by bylo je z naší krásné země vypráskat...

Přesto si myslím, že je nutné, aby si někteří přemýšlivější lidé chodili opakovaně pro spršku urážek, pseudoargumentů a naprostého nepochopení.

Děkuji Vám za to. Za sebe i za své romské kamarády.

Mějte se hezky.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 11:07

JO napsal(a):

Je mi 39 let mám vysokoškolské vzdělání a od základní školy mojí nejlepší kamarádkou je Romka.Dodnes i když nás dělí 6O km se navštěvujeme a nemám nejmenší důvod přemýšlet o jejím původu. Každý v naší společnosti "kope" za sebe a ne za nějaké etnikum.Jen ty co se chovají jako cikáni jimi stále zůstávají, ať s tím stát dělá co chce.Jejich výdělečnou činností je pokud možno co největší houf dětí,protože to je nejspolehlivější zajištění vysokých příjmů.Ať už od státu na sociálních dávkách, nebo jejich dobře prosperujících zlodějských a pasáckých gangů.
13. 08. 2007 | 11:10

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane hawku,

dovolte, abych odpověděl na jednu z Vašich otázek. Jednání pana Čunka považuji za sporné především z toho důvodu, že ve Vsetíně nechal jako starosta sestěhovat problémové občany převážně romského etnika do jednoho domu prakticky v centru (čímž vytvořil určitý problém), aby je pak spektakulárně odtamtud týden před senátními volbami, v nichž kandidoval, nechal vystěhovat (problém vyřešil; on tomu říkal "vyřezávání vředu").

Hezký a pokojný den.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 11:12

lékař napsal(a):

Vašku,
nenech se nijak zneklidnit tím, že tady s tebou (s různou mírou vulgarity) nesouhlasí devět lidí z deseti. V diskusích to tak je, že kdo souhlasí, souhlasí "tiše", kdo nesouhlasí, musí nesouhlas vykřičet.

Čtenářům, kteří říkají, "posaďte ho na chvilku mezi Romy a bude zpívat jinak", vzkazuju: bydlel jsem s nimi pět let v jednom domě, poznal jsem je zblízka a dá se říci, že jsem se s řadou Romů i dobře spřátelil. Tedy mám zkušenosti dobré (a nejsem sám) a někdo jiné má špatné: to přesně dokazuje, že Romové nejsou apriori ani takoví, ani onací, stejně jako bílá populace - všude převládají normální lidé a mezi nimi je pár grázlů.

Bohužel, rasismus v nás se projevuje takto. Jde po ulici "bílý", smrdí a chová se agresivně; reakce kolemdoucích je "no, asi hodně slavil, nebo je nemocný". Dělá to Rom a podvědomá reakce je "no jo, cigoš, to je jasný".

Zkuste o tom přemýšlet.
13. 08. 2007 | 11:19

hawk. napsal(a):

To Stejskal: skoro jste mě zklama, vaše příspěvky bývají plné argumentů, jindy. Tady přecenejde o to paušálně říct "cikáni jsou špatní" pro svou rasu. Takhle to opravdu není, aspoň já to tak nepociťuji a ze záporných článků proti blogerovi to necítím.
Cikáni, kteří se začlenili do společnosti vůbec nejsou předmětem těchto diskuzí,nikomu na nich nevadí (aspoň soudným) vůbec nic.
Jenže jich je tak malé promile z celkové cikánské populace, že společnost samozřejmě řeší ty ostatní. Ne kvůli rase, ale kvůli jejich tr. činnosti, nechuti k práci a naopak k velké chuti na státní příspěvky na cokoliv.
Mně osobně na nich vadí totální vyčůranost a naprostý nezájem o soužití, pokud nemůžou vytřískat něco z toho, když pobíhají a řvou RASISMUS, aby dostaly nějaké ty dávky. Ale znovu zdůrazňuji, že nejde o promile cikánů, kteří se chovají podle stanoveného civilizačního řádu v Evropě obvyklého, tuhle skupinu opravdu nikdo neřeší, není to třeba a nevzbuzují emoce. Jsou to normální občané.
13. 08. 2007 | 11:21

Bez komentáře napsal(a):

Lidi stejně to nevyřešíme,protože přiznejme si to se jich všichni bojíme.Pravdivý postřeh z dětského hřiště mluví za vše: dva romové a jeden bílý si kopou na hřišti na bránu. Rom ani na potřetí se netrefí a začne úspěšnému bílému na dávat promiňte do čůráků a píči. Bílý na to tak prrrr to né.Rom na to buď rád že si s tebou hrajeme!
13. 08. 2007 | 11:23

Kaleja Dežo napsal(a):

Chaz kar andro nakh ?
13. 08. 2007 | 11:34

urbi napsal(a):

to Mr. Stejskal et al.: Myslím, že většině diskutujících křivdíte. Mirek Topolánek nedávno někde velmi správně řekl (v jiné souvislosti), že mnohem škodlivější je sprostě myslet než sprostě hovořit. Jsem si jistý, že v běžném kontaktu se slušnými lidmi (tedy i slušnými Romy) se zdejší diskutující neprojevují jako nějací rasisté. Tvrzení, že protiromské výroky jsou zárukou úspěchu ve volbách do Parlamentu, je úplný nesmysl. Narozdíl od spousty jiných vyspělých západních zemí u nás už prakticky 10 let nemá zastoupení žádná extrémně pravicová strana. Češi jsou možná závistiví, možná srabáčtí a prospěchářští, ale rasisti prostě nejsou. To, že lze někdo ventiluje velmi nedobré životní zkušenosti ze soužití s občany, kteří prostě žijí stylem života, který našim kulturním návykům nevyhovuje, je pochopitelné. Pochopitelná je i ta paušalizace, třebaže je nekorektní. Nemáte-li v okolí dobrý příklad, neubráníte se jí.
13. 08. 2007 | 11:35

stejskal napsal(a):

Pane Hawku,

zúčastňuji se těchto debat na zdejších stránkách už čtyři měsíce. Popsal jsem zhruba několik desítek strojopisných stránek. Nemohu vše pod každým blogem opakovat.

Nicméně alespoň ve zkratce:

těch, o nichž ani nevíte, protože žijí velmi podobným způsobem jako Vy, není promile, ale několik desítek procent (fundované odhady sociologů - přesná čísla neexistují - hovoří o bezmála polovině).

- bohužel ta druhá polovina je velmi vidět. Za prvé se chová výrazně asociálně, namnoze i kriminálně, za druhé má jinou barvu pleti. Proto je dokážete identifikovat a zároveň je identifikujete s celým romským etnikem. Ubezpečuji Vás, že existuje řada různým kriminálních činností, na které se Romové prakticky nepodílejí. Mohu z toho vysuzovat leccos, třeba to, že to nejsou takoví "hajzlové" jako bílí. Ale byla by to stejně hloupá paušalizace jako dělit Romy na dobré a špatné.

Mně osobně vadí na těch bílých, kteří žijí asociálně a páchají trestnou činnost, "totální vyčůranost a naprostý nezájem o soužití, pokud nemůžou vytřískat něco z toho, když pobíhají a řvou NESPRAVEDLNOST, HANBA BOHATÝM, aby dostali nějaké ty dávky."

Kdy už konečně lidé pochopí, o čem je tu řeč?

Libor Stejskal

P.S. Nějak jste mi neodpověděl na můj komentář k panu Čunkovi.
13. 08. 2007 | 11:40

ivan napsal(a):

Pane Stejskale, nepochopil jsem, proč by se nemělo říkat cikánům cigání. To je lidové. A jestli se cikánům nelíbí, že cikán je vlastně nadávka, co dělají pro to, aby slovo cikán znamenalo slušného, čistotného a nekonfliktního člověka? Proč cikány nesnášejí lidé na celém světě, bez rozdílu rasy? 700 let žijí v Evropě a co za tu dobu pochytili. Teď před nástupem do školy se učí, jak se drží tuška, příbor a jak se má mýt. Moc velký pokrok to není. Znáte ještě jinou takovou národnost? Já si myslím, že emoce proti cikánům živí takoví lidé jako vy, jak napíší, že cikáni jsou normální a při tom všichni vědí, jací jsou ve skutečnosti.
13. 08. 2007 | 11:41

střízlivý optimista napsal(a):

To ivan plný souhlas
13. 08. 2007 | 11:44

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane urbi,

opravdu bych velmi nerad někomu křivdil. Nikdy jsem tu nikoho nenařkl z rasismu (i když minimálně o jednom, dvěma diskutujících si to myslím). Snažím se pochopit, proč si většina lidí myslí, co si myslí (diskuse pod blogy slečny Křížové, pana Kostlána či docenta Havla).

Snažím se jen vysvětlovat svoje přesvědčení, že paušalizace v tomto ohledu k ničemu nevede a je naopak kontraproduktivní. Stejně jako tvrdit, že Češi jsou rasisti. Ničemu se tím nepomůže. Akorát se spolu lidé přestanou bavit.

Hezký den.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 11:48

ivan napsal(a):

Pane Stejskal, vy jste viděl bílé, co dělají bordel a páchají trestnou činnost, totální vyčůranost a naprostý nezájem o soužití, pokud nemůžou vytřískat něco z toho, když pobíhají a řvou NESPRAVEDLNOST, HANBA BOHATÝM, aby dostali nějaké ty dávky? Kde?
13. 08. 2007 | 11:50

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Ivane,

nedokážu k Vaší replice říci již nic jiného, než co jsem napsala výše. Snad jen, že takových národností znám spousty (američtí černoši ještě do 60. let minulého století, původní obyvatelé Severní Ameriky, Aboriginci atd.) Můžete se (či jste se na ně mohl) ještě nedávno dívat jako na sběř či naopak zkusit udělat něco, aby se dokázali postavit na vlastní nohy. V USA i v Austrálii už to řada z nich dokázala, i když ještě před padesáti či sto lety byli prakticky bez šance.

I Vám přeji hezký začátek týdne.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 11:54

OdBronxu napsal(a):

A tož Vašku Kadlecůj, ty si trůba, že by jeden pohledal... :o)))
13. 08. 2007 | 11:59

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Ivane,

kamkoliv se podívám. Každý den. Dokonce i řada mých známých okrádá stát na daních, snaží se od něj ale získat jakékoliv příspěvky, byť mají nadstandardní příjmy atd.

Zeptejte se sociologů, kolik lidí žije na dávkách, protože to považují za výhodnější než pracovat.

O soužití podle mých představ a způsobem, o něž se snažím, se pokouší jen nepatrný zlonmek lidí. Aktivita a angažovanost nepřesáhne zpravidla hranice obývacího pokoje. O "soužití" na silnicích ani nemluvě.

Zkuste se někdy podívat kolem sebe, uvidíte to též.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 12:00

Čochtan napsal(a):

Dobrý den, pane Stejskale.
Když 90% etnika je při nejmenším problematické až kriminální, a my se tu zabýváme výlučně těmito 90%, pak se nejedná o paušalizaci, ale o aplikaci statistických poznatků.

Ti tzv."slušní" cikáni, (těch zbývajících 10%) buď nechtějí mít s tímto etnikem nic společného, (viz Vlastík Horvát, který podle vlastních slov cikánsky neumí, cikánské zvyky nezná a nedodržuje a s cikány se moc nestýká), a nebo se z nich stali "profesionální cikáni", kteří se živí řvaním o rasismu.
13. 08. 2007 | 12:00

hawk. napsal(a):

To Stejskal: s Vaší pasáží "Mně osobně vadí na těch bílých, kteří žijí asociálně a páchají trestnou činnost, "totální vyčůranost a naprostý nezájem o soužití, pokud nemůžou vytřískat něco z toho, když pobíhají a řvou NESPRAVEDLNOST, HANBA BOHATÝM, aby dostali nějaké ty dávky."
souhlasím, to mně vadí taky, jen tu o tom není řeč a celkem to s problémem cikánů apriori nesouvisí, protožese to týká zlomku populace a ne celého "etnika".
Ale asi máte pravdu, nelze používat dokolečka stále stejné argumenty.

PS: prosím Vás, odpovím na Váš argument k Čunkovi, ale nějak mi už nedošlo, kde (v které části jakého blogu či e-mailu) to ylo. Za to se omlouvám, jen mi to připomeňte, dělám u toho jinou práci, takže občas se k některému tématu nevrátím, neboť na něj zapomenu. Díky.
13. 08. 2007 | 12:00

Čochtan napsal(a):

Pane Stejskale, v odhadu kolik je mezi cikány parazitů a kolik slušných se shodujete s pane Ivanem Veselým. Ten taky tvrdí, že těch parazitů není většina, jenom asi tak 70%. :-))
Citát:
Marek BLAHO, redaktor: „Spoléhají Romové na sociální dávky?”
Ivan VESELÝ, předseda romského sdružení Dženo:
“ No, ne všichni, ne většina, ale pravděpodobně více než sedmdesát procent Romů jaksi spolíhaj na ty sociální dávky.”
http://www.dzeno.cz/?c_id=6507

Je Vaše "polovina" stejného druhu ?
13. 08. 2007 | 12:09

Negy napsal(a):

Pokusů řešit otázku cikánů bylo určitě mnoho. Vyděšen mohl odjíždět některý z účastníků sjezdu KDU ČSL, kdy bylo navrženo řešení. Spočívalo ve vytvoření cikánských skupin - strážníků, kteří by dávali pozor především v oblastech, kde jsou nejvíce rozšířeny skupiny těchto našich spoluobčanů. Představoval jsem si, že půjdu nočním městem a potkám takovou hlídku a měl jsem obavu, jak by se tato hlídka mohla zachovat, kdyby nikdo nebyl nablízku. Naštěstí k tomuto bláznivému nápadu, kterému sjezd lidovců tleskal, neboť to navrhl tehdejší předseda nedošlo. Nebylo možno nalézt dostatečný počet cikánů, kteří by splňovali dvě podmínky: maturitu a čistý trestní rejstřík.
13. 08. 2007 | 12:19

Čochtan napsal(a):

"Zeptejte se sociologů, kolik lidí žije na dávkách, protože to považují za výhodnější než pracovat."
Rozhodně ne víc jak 70% jak to pro cikánské etnikum přiznává pan Ivan Veselý.
13. 08. 2007 | 12:19

Petr napsal(a):

Ale pane Václave,žádný módní trend,ale konečně více hodnocení skutečné reality.Jesliže dnes více jak 90% občanů považuje kroky pana Čunka,Janáčkové,atd.za správné,tak po Vašem článku jich zase přibude.Kde žijete?Víte jaká je každodenní realita soužití?
13. 08. 2007 | 12:25

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Čochtane,

vycházím ze studie společnosti Gabal, Analysis & Consulting sociologa Ivana Gabala, který se této tematice poměrně dlouho a rozsáhle věnuje.

Ale i kdyby to bylo sedmdesát procent, jak říkáte Vy, tak se jedná o naprosto nemístnou a kontraproduktivní paušalizaci. V tom je problém celého našeho sporu.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 12:27

stejskal napsal(a):

Pane hawku,

na pana Čunka jste se ptal Vy v této diskusi a já Vám odpovídal ;-)

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 12:29

Čochtan napsal(a):

"..že ve Vsetíně nechal jako starosta sestěhovat problémové občany převážně romského etnika do jednoho domu prakticky v centru.." J

Jak dlouho už tam bydleli ? Mám dojem že desetiletí.

"...aby je pak spektakulárně odtamtud týden před senátními volbami, v nichž kandidoval, nechal vystěhovat..."

Pane Stejskale, cikány z domu u kliniky nenechal vystěhovat pan Čunek ale soud. Pan Čunek soudně vystěhované cikány pouze ubytoval do nadstandartně vybavených obytných buněk, místo aby je nechal spát pod mostem.
13. 08. 2007 | 12:33

Čochtan napsal(a):

Pane Stejskale, "víc jak 70%" neříkám já, ale veliký, cikánský, samozvaný fýrer Ivan Veselý. Já to odhaduji ještě trochu výš.
13. 08. 2007 | 12:36

hawk. napsal(a):

To Stejskal: hawk je dnes nějaký roztržitý:-)) Omlouvám se, prostě jsem si nevšiml.
Čunek nechal sestěhovat neplatiče "pod jednu střechu" a poté, co ze 2/3 postavil nové a z 1/3 sehnal staré bydlení, rozeslal neplatiče tam. Spíš mi připadá, že se až "zbytečně staral". Jednalo se o lidi, se kterými byly těžké problémy ne několik let, ale desetiletí, nikdo do toho nechtěl říznout a vyřešit to. Tak to Čunek vyřešil, trošku neohrabaně, ale vyřešil. Vzhledem k dlouhodobosti problému a jeho negativnímu vlivu na jiné občany a na soužití v jednom městě jako takovém se nedivím, že sáhl k přirovnání s vyříznutím vředu, protože to opravdu bujelo jako nemoc. Možná trochu neobratné a nešťastné na politika, který má vysoké ambice, nicméně trefné při vědomí o jakou konkrétní, těžce problémovou skupinu se jednalo.
13. 08. 2007 | 12:46

hawk. napsal(a):

To Čochtan: Již matematikář na gymnasiu nám vysvětloval a mnohokrát zdůrazňoval: "neexistuje větší a menší polovina, jsou stejné, vy hlavy zabedněné, kolikrát už jsem vám to říkal a při tom vidím, že to stále větší polovina z vás nechápe". :-)
13. 08. 2007 | 12:48

Čochtan napsal(a):

"... Dokonce i řada mých známých okrádá stát na daních, snaží se od něj ale získat jakékoliv příspěvky, byť mají nadstandardní příjmy atd.
.."
"Okrádá stát na daních", to znamená, že se snaží aby jej stát příliš neobral. Vzhledem k tomu, jak stát s našimi daněmi nakládá, považuji tuto snahu nenechat se státem obrat za legální. To samé s příspěvky. Když už je stát nabízí, ...

Něco úplně jiného je platit daně a nenechat se úplně státem obrat, a něco jiného je jak žije většina cikánů, která státu za celý život nedala ani korunu.

Pane Stejskale, považuji Vás za inteligentního člověka, ale to věčné opakování faktu, který nikdo nezpochybňuje, že existuje pár slušných cikánů, to opravdu začína být trapné.
13. 08. 2007 | 12:49

Zbynďa napsal(a):

Poslechněte PANE řediteli Kadleci !
Že jste v jistém směru neomalený dokladuje nadpis Vašeho příspěvku! Jste ředitelem nabo bulváírním pisálkem ?
13. 08. 2007 | 13:05

scharf napsal(a):

Přečetl jsem si Vaše názory.Možná bude lépe,když se budete věnovat počítačům.V úctě Scharf.
13. 08. 2007 | 13:14

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane kverulante,

termín "smrduté cikánské svinstvo" podobně jako například "tschechishe schweinerai" v případě, hovoří-li se o etniku, zakládá podezření z porušení § 198 Hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení Trestního zákona Sb. Zde se praví (1) Kdo veřejně hanobí
a) některý národ, jeho jazyk, některou etnickou skupinu nebo rasu, nebo
b) skupinu obyvatelů republiky pro jejich politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že jsou bez vyznání, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

Proto jsem jej smazal. Pokud v tom budete pokračovat, znemožním Vám přístup na tyto strany z Vaší IP adresy.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
13. 08. 2007 | 13:23

stejskal napsal(a):

Ještě jednou dobrý den, pane Čochtane,

ad 1 prvního příspěvku

Tak to máte špatný dojem. Zkuste spíše hledat informace než se řídit dojmy.

ad 2 prvního příspěvku

To je otázka výkladu. Ale opět Vám zde chybí spousta informací. Například o těch, které nechal vyvézt za hranice okresu do polorozpadlých domů. Stejně tak není úplně jasné, proč to udělal týden před volbami, v nichž kandidoval.

ad 1 druhého příspěvku

Dobře. Takže okrádat na daních je nezadatelné právo každého, kdo nesouhlasí s jejich výší, zatímco plodit děti a žít z příspěvků na ně je hnusné. Tedy s tím rozdílem, že v druhém případě neporušujete žádný zákon. Zkusím to pochopit, až dosud mi to přišlo nepřijatelné oboje.

ad 2 druhého příspěvku

Zřejmě jste měl o mé inteligenci zkresléné představy. Omlouvám se, jestli jsem Vás uvedl v omyl, nebylo to mým záměrem.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 13:32

OdBronxu napsal(a):

Když nechceme pojmenovat problém pravým jménem, nemůžeme najít ani řešení. Řada regionálních politiků, které SKUTEČNĚ zajímá, co trápí jejich voliče, to již pochopila...
13. 08. 2007 | 13:38

Janke napsal(a):

Koukám, že jsou zde lidé jako pan Kadlec, nebo Stejskal, kteří vůbec nemají ponětí o čem mluví. Jo, možná si vyseděli ve škole pár semestrů sociologie, kde jim podobní chytráci přednášeli o utlačování rasových menšin, ale o reálném životě namjí ani páru. Jinak by nemohli psát to co píší.

Jsem snad rasista, že mi vadí 1)když si vele mě v MHD stoupne cikán a smrdí jak popelnice v létě? Jistě můžete říct, že bezdomovci taky smrdí, ale bezdomovci nedostanou od obce dům, či byt a k tomu pár destítek tisíc měsíčně.

2) ať jdu přes náměstí v k terou koli denní hodinu (za pěkného dne) tak vydím na lavičkách skupinky oněch "utlačovaných" cikánů, kteří jsou ověšeni zlatem, jezdí si v drahých autech (Mercedesy E-čkévé řady, Audi A6 atd.), včer rvou prachy do automatů, v pátek jdu na nákup do hypermarktetu a zatím co moje rodina má půlku nákupního koše tak 3 členná rodinka těchto rasových obětí má 2 vrchovaté koše žrádla.
A to nemluvím o tom, jak špatně se tato utlačovaná komunita orientuje v naší společnosti, protože nikdy se chudáci netrefí na ten správný konec fronty, ale vždy si omylem stoupnou až úplně dopředu. Ani jídlo jim chudákům nechutná, když přilítnu v polední pauze do bufáče a vidím jak tam sedí párek :-) cikánů každý před sebou zhruba 3 porce jídla, jen se v tom povrtaj a odejdou aniž by se uráčili po sobě uklidit. To se pak nemůžeme divit, že když si odmyslíte těch x děsítek kg sádla, jsou jen kost a kůže. Ani na pračku chudinky nemají, proto si ností všechno prádlo do prádelny. Samozřejmě příbuzní co mají obchod si taky vymýšlí když tvrdí, že jim tam za 10 let podnikání ukradli zboží za cca 70 tisíc. A bratr si taky vymyslel, že mu vrazili přední zuby, za tože jim ve forntě u KFC řekl ať se na nej netlačí.

To je jen malý výčet klidně můžu v případě zájmu pokračovat.

Opravdu jsme národ rasistů, když se ti utlačovaní mají lépe než většina těch co je utlačuje?
13. 08. 2007 | 13:39

Antonín Konečný napsal(a):

Podle mých zkušeností má pravdu Čochtan a pan Stejkal se hluboce mýlí, přesněji zná problém jenom z velké dálky nějaké intelektuální kavárny v centru.
Znemožníte mi taky přístup?
Na věci to ovšem nezmění nic.
Pokud problém řádně a pravdivě nepopíšeme, těžko ho vyřešíme. Ono i s tím přesným popisem není lehké vyřešit problémy jakékoliv nepřizpůsobivé komunity v postmoderní době, kde běžné nástroje byly v rámci neuváženého rozšiřování individuálních svobod bez podmínek odpovědnosti odstraněny.
Je to trochu jako se zlým psem, s tím je taky veškerá práce nemožná a nakonec se omezuje na to, jak se nenechat pokousat. Nejhorší hrůza ovšem je, když se řekne, že pejsek je vlastně hodný, jenom si chce hrát - prostě když se problém popíše špatně, tak se pes nedostane včas do rukou někomu, kdo dovede provést převýchovu. Převýchova se ovšem nedá udělat klackem, tím se dá ten pes jenom ubít.
Součet: Názory podobné předneseným ze strany pana Stejskala ve svých důsledcích škodí všem.
13. 08. 2007 | 13:42

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Konečný,

nevidím jediný důvod, proč bych Vám sem měl zakazovat přístup. Nebo snad máte pocit, že jste v něčem porušil Kodex diskutujících či dokonce zákon?

Jinak s Vámi souhlasím, že je naprosto nezbytné problémy analyzovat, zjišťovat jejich důvod a teprve potom se snažit o řešení. Kdybyste si přečetl diskusi po blogy slečny Křížové, pánů Havla či Kostlána, třeba byste zjistil, že se přesně o toto snažím.

Nikdy jsem netvrdil, že se mi to daří, ale pokouším se. Proto mi vadí paušalizace.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 13:49

dempsey napsal(a):

Vážený pane Stejskale,
nějak mi uniklo, o jakém etniku to hovořil "kverulant", když ho pohaněl slovy "smrduté cikánské svinstvo"? O Cikánech? Takové etnikum tu přece nežije, aspoň nám to tvrdí v médiích. O Rómech? Tak to by musel přece hovořit o "zapáchajícím rómském neřádstvu". A pokud mi chcete tvrdit, že rovnítko mezi slovo Cikán a Róm je dáno většinovým vnímáním společnosti, tak obhajujete paušalizaci, kterou na jiném místě odmítáte.
Bez zajímavosti není ani to, že když jsem na kriminálce vyslýchal tyto naše spoluobčany, tak mě všichni opakovaně žádali, abych jim neříkal, že jsou Romové, když jsou Cikáni. Myslím, že problém nepřizpůsobivosti je třeba hledat někde jinde. Je to jejich přirozený způsob života. Romové, kteří posílali děti do školy a jejichž děti jsou dnes lékaři, právníci apod. (a kterých si vysoce vážím), tak nejen že se k té většině nehlásí, ale ta většina je sama odvrhuje a říká o nich, že to nejsou žádní Cikáni (či Romové, chcete-li). Spíše se zdá, že tisícíletou přirozeností je stát za každou cenu na okraji jakékoliv společnosti. Strávil jsem dost dlouhou dobu v Iráku a v Kurdistánu, kde řada lidí běžně žije v boudách s podlahou z udusané hlíny a střechou z vlnitého plechu, kde si jejich špinavé a nedostatečně oblečené děti hrají v kalužích a žebrají u silnic a víte, kdo je v této oblasti na okraji společnosti - Cikáni. Neuvěřitelné, že? I v této společnosti si stoupnou ještě více na okraj našich představ o "normálním" životě, toulají se mezi vesnicemi, kradou těmto lidem, kteří sami nemají co jíst slepice, ovce a plundrují jim políčka... Tak já nevím - a když k tomu ještě připočtu, že Kurdové mají v podstatě stejnou barvu pleti a přitom jsou to taky rasisté, protože těch "tisíc nadávek" už dávno řekli...
13. 08. 2007 | 14:06

Čochtan napsal(a):

Ano, máte pravdu, pane Stejskale, nemůžeme posuzovat podle prvního dojmu. Už je to asi 4 roky, seděl jsem v autě u znojemský pošty vedle nádraží a čekal na manželku. Kolem šla mladá cikánka s asi tak desetiletou holčičkou, trochu křiklavě ale čistě oblečená, s úsměvem ve tváři,.. prostě pohoda. Zrovna jsem si říkal, že to začíná jít s našimi cikány nahoru a jak je to dobře, když se zastavila pohlédla na auto, (mělo německou značku) něco holčičce řekla a postrčila ji směrem ke mně.

Ta malá přišla usmála se a povídá: “cén ojro bité “. Když jsem se probral ze šoku, zeptal jsem se jí česky proč maminka nejde pracovat, když potřebuje peníze, že bych potřeboval okopat víno. Holčička odběhla, cikánka se usmála a šla dál.

Není to krásné, jak se cikáni i němčinu naučí když chtějí ? Jestli pak už ta malá umí říct: “ Fyken cvancik ojró “ ?

Jsou i čistě oblečené, neřvoucí, neječící cikánky...
13. 08. 2007 | 14:15

Terry napsal(a):

Pane Kadleci,
na váš článek dal již před časem odpověď v TV reportáži jeden starý Cikán: "Ja nesu Rom, ja su Cigan. Romove sou ti, co tady dělaji bordel."

50 let pseudohumanistického přístupu k Cikánům (za socializmu sice museli pracovat = být zaměstnaní, ale postupně - za Husáka - už nemuseli platit nájem, vodné+stočné atd. A od sametové revoluce už nemusí vůbec nic! Sametová revoluce byla nejvíce sametová vůči Cikánům, a nejvíc vůči "Romům") ukázalo nefukčnost takového přístupu (na nefunkčnost "pozitivní diskriminace" přišli po 50 letech i v USA, ale tam se nikdy netolerovala trestná činnost). A takoví jako vy vlastně říkají většinové populaci: musíte to snášet dál a hustější (od roku 1993 vyrostly "romské" generace, které nic než dotace od státu neznají a navíc si ověřily, že mohou vše - viz zřícená hala v Kladně, za což podle romských pozůstalých může majitel, protože si to měl líp hlídat!! :-))) ), a ještě s větším pochopením a nejlépe radostně, protože jinak jste rasisti.
13. 08. 2007 | 14:40

Čochtan napsal(a):

Návrh: abychom se vyhnuli paušalizaci, budeme slovo cikáni, (po cikánsku romové) používat jako sociální diagnozu. Jak už v předválečném Československu: "osoby práce se štítící".
13. 08. 2007 | 15:01

Terry napsal(a):

stejskal versus ivan: 13.08.2007 11:54:56

Pane Steskale,
k americké demokracii jednu poznámku: když koncem 90. let začaly mít západní vyspělé státy problém s turistickou emigrací našich utlačovaných "Romů", tak se na naši adresu "zasvěčeně vyjadřovali" a "poučovali" američtí senátoři. Přitom jejich otcové a dědové by v 50. letech zlynchovali černocha, který by se opovážil nastoupit (na jihu) do autobusu pro bílé (bylo to v 50. letech i u nás?) a jejich prapradědové beztrestně vyvražďovali celé indiánské kmeny a pro zbytky vytvořili novodobé koncentráky = honosně nazvané rezervace (bylo to někdy - kromě Protektorátu - i u nás?). A vsadím se, že všichni ti obhájci demokracie a humanity, odpůrci rasizmu bydlí ve čtvrtích osídlených čistě bílými (jinak by klesla v takové lokalitě hodnota nemovitostí).
A celkem čerstvá zpráva z USA: kvůli špatným výsledkům byla nedávno "pozitivní dikriminace" po 50 letech od zavedení zrušena!
Kdysi - za normalizace - jsem tvrdil, že kdyby v SSSR zrušili azbuku a přešli na latinku, tak u nás (z vlezdoprdelizmu - prosím necenzurovat, byl to tehdy stav státní politiky!), se bude dál vyučovat azbuka. Stejný pocit mám nyní i v přístupu k "Romům", kdy nás (zatím většinu) pseudohumanisté nutí přizpůsobit se nepřizpůsobivé (zatím) menšině a počítají, že s touto cestou bude méně problémů, než kdyby to zkusili (a který "rasista" by se toho u nás opovážil?!!) naopak. Že by se poučili z vývoje v USA, ve Francii či SRN, to ne!
13. 08. 2007 | 15:09

Terry napsal(a):

pro Čochtana:
Návrh: používat pro "nepřízpusobivé občany snědé pleti" slovo "Rom", protože jeho obsah se v uplynulých 15 letech daleko více zprofanoval a má (alespoň pro mě) daleko hanlivější podtext než mělo kdy označení "Cikán" pro Cikány.
Pouze pro slušnou část Cikánů (a jsou i tací!) používat označení Cikán, protože i oni se tak označují a nechtějí být s Romy spojováni.
13. 08. 2007 | 15:19

Terry napsal(a):

Hergot, to se nám to díky pseudohumanistům zamotalo!
13. 08. 2007 | 15:22

Čochtan napsal(a):

Dobře Terry, cikánku si necháme ke kytaře u táboráku, a těm, o kterých je řeč, můžem říkat "romáci", ono se to tak krásně rýmuje s ...... ne to neřeknu, pan Stejskal by to smazal.
Kdo se připojí ?
13. 08. 2007 | 15:30

Matouš Hruška napsal(a):

Osobně se snažím nepovažovat za rasistu. Na problémy s Romy popřípadě s Cikány (nevěřím že na tomto označení je cokoliv urážlivého) se pokouším dívat objektivně uznávám že pohled 17-náctiletého může věc poněkud zkreslovat ale přesto.

Věřím že v České Romské populaci je velmi mnoho lidsky hodnotných charakterních občanů, zkrátka lidských lidí. O čemž jsem se mnohokrát osobně přesvědčil.

Přesto přeze všechno si nemůžu pomoci. Stačí se podívat z okna našeho domu v Praze Vršovicích a srážka s menšinou mě jednoduše zdrtí, všechny ideje jsou v trapu tváří tvář vulgární pravdě jež mi řičí pod okny takové odporné impertinence jež zkrátka nelze opakovat. Nevadí mi hrubý jazyk mě vadí hrubý postoj. Agresivita a dráždivost, možná je zkrátka naše mentalita jen příliš odlišná, ze kterých jak věřím ,společně s naším nepochopením, vzniká veškerý konflikt, mě štvou.

Ale odbíhám, již od středověku je v jisté morální ústavě každého národa zakotvena presumkce neviny. Člověk je nevinný neprokáže li se opak. Musím s politováním říct že co se týká Romské populace cítím spíš presumkci Viny. Zkrátka a dobře nedokážu na přede mnou stojícího Roma pohlížet jako na člověka slušného. Smutné že. Jak ovšem tak pročítám jednotlivé příspěvky nemůžu říct že jsem šokován ale překvapen určitě. Můj postoj jak je vidět patří k těm tolerantnějším, to je nepřípustné. Každý musí mít v životě rovnou šanci. Nejdeli to ,jako v mém případě, pak musí zaujímat alespoň takový postoj aby byl snadno přesvědčitelný. Populace může být špatná ,nebo o ní je tak smýšleno, ale jednotlivec kvůli tomu nesmí trpět.

Tzn: Věřím ti Kotláři že seš chlap spravedlivej a rovnej ale nezlob se holt nejdřív na tebe koukám přez společenský brýle, ukaž mi prosím že se mýlím ,že sem hlupák. Ja tě pak ještě rád odprosím.

Dalo by se říct že tento postoj je zcela jasná definice rasismu. Upřímně řečeno je, ale dokažeme vůbec dokopat sebe k něčemu lepšímu? Určitě je lepší než slepé odsouzení všech Českých Cikánů, jež mě štve snad nejvíc.
13. 08. 2007 | 15:32

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Hruško,

je vidět, že věk není žádným hendikepem v případě, že se snaží člověk o světě kolem sebe přemýšlet.

Vaše reakce v případě, že do tramvaje přistoupí parta snědých mužů se zlatými retězy na krku a nám se zdá, že se porozhlížejí po kabelkách cestujících, je zcela pochopitelná. Říká se jí zkušenost a řídíme se jí všichni. Já také. Nikdo ji zde nepopírá, ani já ne.

Pro řadu lidí to tím ovšem končí. Pro jiné ale pak příchází otázka: co když nás naše zkušenost v tomto konkrétním případě klame. Což když se zrovna tahle partička jen obléká jinak než já (má jiný vkus) a můj dojem se chybný. Co se děje pak?

Slyšel jsem kdysi vyprávět bývalou romskou poslankyni, velice vzdělanou ženu, jak má v takových okamžicích opravdu chuť někomu kabelku ukrást. "Všichni na mne koukáte jako na zloděje, stydím se a mám bezmocný vztek zároveň. Nejradši bych na truc udělala to, co si stejně bez ohledu na mne samotnou myslíte, že dělám?"

A teď si představte, že těmto pohledům je vystaven každý Rom. Gauner, kterému se je to jedno, slušný člověk, který žije jako ostatní a třeba i dospívající kluk, který si teprve vybírá, zda půjde ve stopách svých rodičů či zkusí žít jinak.

Já bych po něm chtěl, aby žil jinak (pokud jeho rodiče kradou, nepracují či jen ždímají stát). Pomohu mu tím, že mu budu dávat najevo, že patří k té tolik opovrhované menšině?

Myslím, že ne. A přitom po něm chci hrozně moc. Chci, aby žil jinak, než jeho rodiče. Zavrhl všechny dosavadní vzory. Bude se muset moc změnit, nebude to jednoduché. A já toho pro něj moc udělat nemohu. Tak proč bych mu to ještě ztěžoval.

Většina lidí si nedokáže představit "normálního" Cikána či Roma (na slově opravdu tolik nezáleží).

Já jich znám desítky, možná stovky. Ševce u nás na Smíchově, výčepního v českokrumlovské hospodě, sociálního pracovníka v Bruntále, celou řadu podnikatelů, obchodníků, lékařů, novinářů...

Tím nechci říct, že neexistují asociální Romové, jejichž hlavním zdrojem obživy je kriminalita. Existují a percentuálně je jich v romském etniku nepoměrně více než mezi většinovou společností.

Ale zároveň tím říkám, že to není žádná romská danost. Zhruba polovina Romů žije v tzv. sociální pasti (to jsou opravdu fundované a renomované údaje; úvahy o naprosté většině nemají žádný reálný základ, jsou to jen dojmy). Jejich děti nevidí jiný příklad než negativní, nejsou schopni se z té pasti sami dostat. Neumějí to a ani o to nestojí.

Dostali se tam z nejrůznější historických důvodů (středověk, první republika, nacismus, romský holokaust, příchod Romů ze Slovenska, komunisté, normalizace, sametová revoluce, neochota a neschopnost politiků tento problém řešit). Stejně tak, jako se z ní neumějí dostat bezdomovci spící pod mostem (nicméně kdybyste je umyl a oblékl, nikdo je od většinové společnosti alespoň nějakou dobu nepozná; jejich resocializace by proto mohla být o něco jednodušší).

Mějte se hezky, pane Hruško, a děkuji Vám, že o věcech přemýšlíte.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 16:17

vanoce3000 napsal(a):

Nechte pana Čunka na pokoji, nikdy nic rasistického neudělal ani neřekl. Pokud to tvrdíte tak to dokažte. Zbourání pavlačáku ve Vsetíně je stejné jako zavření tržnice v Chebu. Jsou v Chebu rasističtí vůči Vietnamcům? Čunek ten dům označil za vřed na tváři města. Tvrdit že to řekl o Romech, ne o domě, je to jediné co můžete, pane Kadlec.
13. 08. 2007 | 17:22

Vojta napsal(a):

Mate naprostou pravdu! Bohuzel se ukazuje, ze tu existuje skoro vzdycky rovnitko mezi pravici a nacionalizmem. Nebo spis konzervativnimi hodnotami, nacionalizmem a xenofobii. Pan Cunek a Topolanek jsou toho jasnym prikladem. Ale nemyslim, si ze ti lide to delaji aby sbirali politicke body oni si to totiz skutecne mysli a to je na tom nejhorsi.
13. 08. 2007 | 17:47

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Vojto,

nezlobte se, ale myslím, že nemáte pravdu. S politickou orientací to podle mne nemá mnoho společného. Například extrémní levice i extrémní pravice je zpravidla úplně stejně nacionalistické a xenofobní.

Jde spíše o "úroveň" (občanské vědomí, právní vědomí, schopnost empatie, ochota k dobrovolnictví) celé společnosti, která tu byla v druhé polovině 20. století zcela systematicky decimována a držena co nejníže.

Sklony k nemístné paušalizaci jsou ostatně patrné v celém politickém spektru.

Mějte se fajn.

Libor Stejskal
13. 08. 2007 | 18:06

Vojta napsal(a):

No. Komunisté jsou tradičně nesnášenliví a mají plnou hubu toho jak "je nutné to řešit" a řešení nikdy nenavrhnou, protože by jejich voliči neměli radost. Podle mě je to vypočítavost. Ale v tom jsou jediní. Jinak CSSD se snazila alespon dosadit nejake koordinarory pro Romy a neco delat. KDU jsou krestane, ale je tam konzervativni kridlo, ktere reprezentuje pan Cunek. A proto jsou ty postoje jake jsou. ODS tak tam jsou nekteri liberalove, ale jsou spis v mensine. Spis ta strana prosazuje jakysi vnitrni i vnejsi izolacionismus (postoj k EU, braneni narodnich zajmu atd.) Myslim ze ani imigracni politika ODS neni moc optimalni ... projekt rizene migrace zacal za vlad CSSD a moc se nerozsiruje. A politici v souvislosti s ubytkem obyvatelstva mluvi spis o duchodove reforme nez o reforme migracni politiky. SZ je jedina strana ve vlade co je k temhle vecem vstricnejsi no ale moc to nevytrhne.

A k tem levicovym extremistum ... no ja myslim, ze mezi nima zadni rasisti nejsou. Pokud se podivate na anarchisty tak rasizmus nebo xenofobie jsou v rozporu s podstatou toho co hlasaji. Mozna byste mensi toleranci treba k pristehovalectvi nebo lidem "z venku" mohl najit v kibucech. Tech ale neni moc a nevim jestli je to ten pravy priklad levicoveho extremizmu...
13. 08. 2007 | 18:17

Matouš Hruška napsal(a):

Panu Stejskalovi.
Nejprve děkuji za zevrubnou odpovědˇ.
Vše co jste zde předložil je pravda se kterou nelze nesouhlasit, Romové opravdu v průběhu historie zažili trpké křivdy a jejich současná siuace není ,ani zdaleka, pouze jejich přičiněním.

Chtěl jsem zde pouze nabídnout řešení. Sˇpatné řešení, to vím. Nicméně řešení které je na hony vzdálené a mnohem lepší (ač je to můj subjektivní názor) než současný status quo.

Váš příklad s Romskou Senátorkou je bolestně pravdivý. Takováto předpojatost není rozhodně dobrá ,ale vysvětlete to komukoliv kdo vedle nich tramvají č. 23 musí jet dobrých 5 zastávek, takový člověk bude před výstupem na konečné tak vystrašený že se nebude moct dočkat až tramvaj opustí, pokud se o hodinu později v teple domova zastydí jaký je vlastně "rasista" valně se tím nic nezmění. Oni na něj mají názor a on jim ho dal také najevo, příště se pravděpodobně celá situace jen zopakuje.

Tato past o níž mluvíte ,v případě Romů socialní u nás spíše předsudková, se projeví stejně u neromské většiny. Tak jako Romský chlapec, jež se chce vymanit z této pasti, musí překonat obrovské překážky tak mi všichni musíme přelézt přez naše tlusté dioptrie. Ale jedním skokem to nejde, můžu si snad poručit od tedˇ budu na všechny Romy pohlížet zcela bez předsudků, dobrá zkusím to ale hned zítra na cestě do školy zažiju stejnou tramvajovou scénu a už je mé mínění v hlubokém mínusu. Ale může si ten kdo vskutku touží po přijetí v naší společnosti říct od tedˇ budu takovým jakým bych měl být? To jde přeci jen o něco snáž. Jistě narazím na počátku na předsudky ale budu-li se snažit zapůsobit na okolí dostatečně silně lidé mě pochopí. Někteří rozumnější mě dokonce podpoří a budou nadšeni mou snahou. Když na mě někdo kouká úkosem přistoupím k němu a řeknu "dovolte mi vyvést vás z omlylu a ukázat vám jaký sem." Zkrátka a dobře lze měnit sebe, to je to jedinné co lze měnit opravdu dobře. I svůj pohled na svět lze změnit ,ale když vám svět úkáže znovu a stále jaký je člověk se v tom nějak ztrácí.

Nejideálnější situace může za současné situace nastat takovým způsobem že smýšlení o Romech :Jsou ti horší. Smýšlení o každém jednom Romovi: Lepšího člověka neznám.

Dofám že nepůsobím příliš arogantně ale snažím se mluvit opravdu uprímně a jak to cítím.
13. 08. 2007 | 21:59

Cart napsal(a):

Česko-rómská multikultůůra v nedaleké budoucnosti
http://www.youtube.com/watc...
14. 08. 2007 | 02:56

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Ádo,

Vaší uvahu o tom, že "problém s cikány se vyřeší jen pogromem," jsem smazal.

Zakládá totiž podezření z porušení § 198a Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod, kde v ostavci (1) stojí: Kdo veřejně podněcuje k nenávisti k některému národu, etnické skupině, rase, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob nebo k omezování práv a svobod jejich příslušníků, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

Pokud v tom budete pokračovat, znemožním Vám přístup na tyto strany z Vaší IP adresy.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
14. 08. 2007 | 09:31

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Hruško,

vůbec na mne nepůsobíte arogantně, právě naopak. Myslím, že v tomto ohledu věci vidíme velmi podobně, ne-li stejně.

Bohužel, je nás zatím menšina. Pevně věřím, že se to postupem doby změní. Proto se tady ostatně "exhibuji."

Snad se mi zejména pod blogem pana Kostlána a pana Havla podařilo některé lidi přesvědčit, že i o těchto problémech se dá v klidu a bez emocí diskutovat.

Ještě jednou díky.

Libor Stejskal
14. 08. 2007 | 13:12

Cart napsal(a):

Stejskale, pevně věřím, že tou menšinou zůstanete. Jinak tu budeme mít Idiokracii jako vyšitou.

Apropos - pro server Aktualne.cz je vás škoda. Větší šanci uspět byste měl jako literát. Co takhle vydat všechny své sebrané integrační pohádky - ožralými Aboridžinci počínaje a mexicko-černošskými drogovými válkami v L.A. konče?
14. 08. 2007 | 15:04

Pavel napsal(a):

Pane Stejskale,ty nesmysly,co tady s prominutím "tlápete",myslíte opravdu vážně!Dle mě jste spadl minimálně z višně(a přímo na hlavu),já bych Vás mezi ně minimálně na pár dní,stačilo by i hodin,přestěhoval,pak by jste "tlápal"(opět s prominutím,ale to nejde,bohužel) určitě jinak!!!
14. 08. 2007 | 16:11

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Pavla,

ty "nesmysly" myslím úplně vážně. Ostatně s Romy skutečně žiji (tady na pražském Smíchově jich žije celá řada), poměrně často se s nimi stýkám a zatím jsem necítil potřebu své názory měnit.

Mějte se fajn.

Libor Stejskal
14. 08. 2007 | 16:49

Cart napsal(a):

A už jste nějakého toho Roma zintegroval? Když je máte tak blízko, nemusíte si je tahat z Břeclavi nebo Janova. Vždy jeden Róm na měsíc do vašeho bytu, umýt, ostříhat, oholit, obléct do čistého oblčení, zintegrovat, potom pustit zpátky na Smíchov. Za rok máte zintegrováno 12 Rómů - to je tak půlka průměrné rómské rodiny! Sice to není moc, ale jak vy integrátoři říkáte: Nemusí pršet, hlavně když kape!
14. 08. 2007 | 17:26

Cart napsal(a):

Smíchov - to je dost široký pojem, že. Mimochodem, Stejskale, já s Cikány rovněž žiju. V České republice. A taky se s nimi často stýkám. Ale vy jste se s nimi zřejmě ještě neměl možnost seznámit patřičně intimně. Třeba takhle k večeru. To oni rádi diskutují o vzájemném multikulturním obohacování. A výhradně ve skupinách.
14. 08. 2007 | 17:36

Cart napsal(a):

Achillovou patou naší civilzace je, že podlézání všem možným menšinovým obejdům se dneska stalo vstupenkou do světa společenských elit. Navíc to tlachání o rasismu a lidských právech nikoho nic nestojí. Kdy už pochopíme, že tihle povýšení elitáři jsou z evolučního hlediska genetickým odpadem, který kope hrob vlastnímu národu a rase?
14. 08. 2007 | 17:41

Čochtan napsal(a):

Nějak to tu usíná, no nevadí, trochu to tu protřepu.

Všechny tyto problémy, o kterých se tu píše, které nám všem tak otravují život, všechny ty vyhozené miliony nebo spíš miliardy na socku pro ně, to vše vůbec nemusí být! Spočítali jste si kolik nás tohle etnikum měsíčně stojí ? Kolik kilometrů dálnic bychom za to měli? Jak skvělé bychom měli školství a zdravotnictví, kdybychom tyhle miliardy nevyhazovali na cikánské přežití, a dali je doktorům a učitelům, nemocnicím a školám?
Po válce tu zbylo ani ne 500 cikánů. Takže tu můžem nechat jen ty co mají čistý rejstřík a a sami se uživí, a ani to není naše povinnost, a vše ostatní dostane týden na balení kufrů. Kam půjdou ? Co je nám do toho ? Hlavně když zmizí.

Tohle etnikum tu nikdy nebylo doma. Cikáni, (před válkou Sinti-cikáni, po válce Roma-cikáni), sice naší zemí (a jinými zeměmi c.k. monarchie) kočovali, a posléze se tu donuceni komunistickým režimem usadili, ale součástí této země nikdy nebyli. Nárok na tuto zemi mají asi takový, jaký má blecha na psí kožich, (i když se v něm třeba i narodila). Že mezi nás nepatří, za to mohou jen oni sami.

Žít v zemi jako její součást, znamená jí obdělávat, budovat, tvořit její kulturu, přispívat k technickému, vědeckému a kulturnímu pokroku, to vše se cikánského etnika vůbec netýká a nikdy netýkalo. Cikáni, ať už Sinti nebo Romové nikdy součástí této země nebyli, nejsou a obávám se, že nikdy nebudou. Nejsou toho prostě schopni.

Takže to shrnu. Český národ nemá vůči tomuto etniku žádné závazky, žádné povinnosti. Žádnou povinnost jim nabídnout kus naší země, žádnou povinnost je živit, žádnou povinnost snášet jejich chování., žádnou povinnost je ubytovat, prostě mohou nám být ukradení. Neznáte někdo obratného zloděje, který by měl zájem ?

(když může být Kostlán provokatér,.. )
14. 08. 2007 | 17:52

Pavel napsal(a):

Díky za Vaši odpověď,je mi Vás upřímně líto ,pane Stejskale,ale já v této z Vaší strany ubohé diskuzi o morgoších(to jim říkám ještě pěkně) nehodlám pokračovat a nechám Vás v té "fantasmagorii" a velmi směšné obhajobě černých grázlů pokračovat, s Pánem Bohem,a už se konečně proberte!!!!!!!!!!!
14. 08. 2007 | 18:00

stejskal napsal(a):

Dobrý večer, pane Čochtane a nakonec i ostatní dva předřečníci,

mne provokovat nemusíte, já se s Vámi nebudu hádat ani Vám odpovídat podobně provokativním zůsobem. Chci si o věcech povídat, ne se přetahovat o to, kdo z nás má pravdu.

Libor Stejskal
14. 08. 2007 | 18:26

Čochtan napsal(a):

Dobrý večer, pane Stejskale.

Vás provokovat nechci, na provokování tu máme přece pana Kostlána.

Já si s vámi rád povídám. O pravdu se nemáme přetahovat, tu musíme společně hledat. O to mi jde. Já se snažím o precizní logické věty, o výroky, o kterých se dá rozhodnout zda jsou pravdivé. Zda jsou politicky korektní, zda se může někdo či něco cítit uraženo, je mi celkem fuk. Pravdivost je jedinné kritérium.
U Vás mám někdy dojem, že v konfliktním případě dáváte přednost politické korektnosti. To neděláte dobře. Mistr Jan Hus by nad Vámi zaplakal ! (:-))

Asi to chce krátké příspěvky, nejlépe jednu větu. To abychom neupadli do okecávání. Tak já začnu a tvrdím:
"Český národ a jeho stát nemá žádné povinnosti vůči cikánskému etniku."
14. 08. 2007 | 18:52

el napsal(a):

Pane Čochtane, váš výrok je nepravdivý. Stát má vůči svým občanům povinnosti.
Co tohle: "I cikánské etnikum má povinnosti vůči státu, ve kterém žije."
S národem je to problém, většina cikánů uvádí národnost českou.
14. 08. 2007 | 21:00

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Čochtane,

jen doplním svého předřečníka: český národ nemá vůbec žádnou povinost vůči nikomu, tedy ani vůči Romům či Cikánům, chcete-li.

Ostatně jako kterýkoliv jiný národ nemá žádnou povinnost. Ani dost dobře nechápu, jak by se taková povinnost dala institucionalizovat, vymáhat či třeba naplňovat. Já například určitě necítím stejné povinosti jako Vy a naopak.

Naopak český stát má povinnosti vůči všem svým občanům bez ohledu na barvu pleti, vyznání či přesvědčení. Ostatně jako každý jiný demokratický stát.

Žádný národ ani etnikum nemá žádné povinnosti vůči nikomu, tudíž ani vůči státu. Tudíž ani romské etnikum takové povinosti en bloc nemá. Opět platí to, co v prvním odstavci, žádná národní či etnická povinost neexistuje.

Naopak každý občan této země má povinost dodržovat platné zákony země, ve které žije. Pokud tak nečiní, musí následovat zákonem stanovené sankce.

Trochu si připadám jako při občanské výchově (či jak se nyní tento předmět nazývá) na základní škole.

Libor Stejskal
15. 08. 2007 | 00:34

Čochtan napsal(a):

Gentlemen, za pul hodiny odjíždím na kratkou dovolenou, pokračování v pondělí. Mějte se tu hezky.
15. 08. 2007 | 07:55

vanoce3000 napsal(a):

Romové byli původně nejnižší indickou kastou, odmítli se přizpůsobit většinové společnosti a museli odejít. Nedokázali se nikde přizpůsobit, všude je vyháněli a proto kočovali. A to po dlouhá staletí. A pak přijdou sem a najednou my jsme ti špatní?
17. 08. 2007 | 12:29

gi napsal(a):

Mám pár otázek pro zde diskutující i pro p.Stejskala :
1/ Má někdo za sousedy cikány,romy či jak je chcete nazývat a denodenní zkušenosti s nimi ?
2/ Byl se někdo jen podívat jak jsou od cikánů zdevastované domy,které obývají,jaká je tam špína, zápach ,nepořádek- ten jim tam nikdo jiný neudělal
3/ Zažil někdo kladný přístup,kladné jednání od cikánů
např. při povodních / byly 2x/
aby někomu nezištně pomáhali ?
4/ Zažil někdo kladné chování od cikánských dětí ať ve škole či mimo ní ?
05. 10. 2008 | 10:25

jordan shoes napsal(a):

Ovšem říkat Cikánům či Romům cigoš či cigán je přinejmenším hloupé. Něco jako říkat všem Čechům čehůni.
22. 05. 2009 | 11:16

ugg napsal(a):

Co tohle: "I cikánské etnikum má povinnosti vůči státu, ve kterém žije."
S národem je to problém, většina cikánů uvádí národnost českou.
22. 05. 2009 | 11:17

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
17. 03. 2010 | 03:35

p90x Workout DVD napsal(a):

11. 09. 2010 | 09:52

auto insurance virginia napsal(a):

Fantastic site. Lots of helpful info here. I’m sending it to a few friends ans also sharing in delicious. And of course, thanks to your sweat! <a href="http://invirginiaautoinsurance.com/">virginia auto insurance</a>
10. 08. 2011 | 03:44

msCCuwTBSh napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#3691>buy soma online</a> buy soma frame - buy soma without rx
10. 02. 2013 | 20:22

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy