Rušení škol v malých obcích? Blog č.2

15. 04. 2008 | 10:07
Přečteno 42956 krát
Tentokrát se budu držet svého kopyta - školství.
Jinak děkuji velkému množství čtenářů blogu č.1 a zajímavým ohlasům. Zejména mne zaujal diskutující, který tvrdil, že chci zrušit tramvaje, aby měla auta v Praze více místa ... Po Praze se sice pohybuji takřka výlučně MHD, ale o autech bude až blog č.3.


Médii proběhla zpráva o ředitelce malé školy, která vykazovala o 4 žáky více, aby škola nebyla státem uzavřena pro malý počet žáků. Školu sice paní ředitelka zachránila, ale jí samotné hrozí trestní stíhání.

Tento příběh dobře ilustruje jeden z problémů našeho školství: v ČR ubývá žáků, ovšem nikoli učitelů a škol; financování školství je čím dál dražší a čím dál méně transparentní; celý systém je ovlivněn podivnou směsí kompetencí centra (MŠMT) s obecní či krajskou samosprávou (resp. byrokracií).

Řešení problému? Vytváří se tabulkové minimální počty. Hodnotí se dojezdnost a další těžko uchopitelná kritéria. Existuje tak jakýsi seznam škol „ke zrušení“, na kterém některé málo naplněné školy jsou a jiné ne. Starostové obcí se přitom snaží své školy ze všech sil udržet, protože bez škol – obce hynou.

Dva principiální přístupy
Existují dva základní přístupy k financování školství: nákladový a normativní. Nákladový systém znamená, že je dán určitý počet škol. Učitelé dostávají tarifní mzdu X, ředitelé Y, školníci Z a tak dále. Tyto sumy se sečtou, vynásobí dvanácti (pokud „zdroje tu jsou“ tak třinácti nebo čtrnácti) a vznikne roční rozpočet na mzdy. Podobně se vypočítají náklady na vytápění, osvětlení, učebnice a vše ostatní. To vše sečteme po okresech a krajích, a je to.
Aby se takovéto „nákladové“ školství nezhroutilo - je nutné velmi tvrdě určovat počty učitelů, škol, nakupovaného nábytku apod., k čemuž potřebujeme silnou centrální autoritu. Takový systém u nás fungoval třeba za komunismu.

Normativní přístup vychází z logiky, že u nás máme asi 2 miliony žáků či studentů (včetně mateřských škol), na které vydáme přibližně 100 miliard ročně (rozpočet školství). Na jednoho žáka tedy vychází asi 50 tisíc ročně. Nechť se tedy přesně tato částka, tzv. „normativ“, vyplácí každému žákovi, a sice ve prospěch konkrétní školy, kterou navštěvuje. Tím dáme ředitelům větší volnost, pustíme do školství trochu konkurence a hlavně školství budou ovlivňovat žáci (jejich rodiče), kvůli jejichž vzdělání se na školství tak velká část daní dává.

Současný kočkopes
Obecně nejhorším systémem je kombince obou výše popsaných. Přesně tak funguje školství dnes. Po revoluci u nás sice došlo k pokusu o zavedení normativního financování, ale již za pár let, kdy „politické kyvadlo“ letělo doleva, byl tento pokus v tichosti a elegantně zlikvidován. Název normativ zůstal, ale „normativů“ dnes máme desítky (každý jinak velký), odlišné dle studijních oborů, velikosti obcí, okresů atd. To logicky znamená, že se o žádný normativ nejedná. Koneckonců zhruba polovina rozpočtu putuje do školství (popřípadě také jinam) jiným způsobem.
Zmiňované rušení škol je podobným kočkopsem a zasahuje do kompetence obce - zřizovatele a tudíž i případného „rušitele“ školy.

Řešení
a) Žádný úředník nemá vydávat metodické pokyny: „limit žáků na třídu“ či „kritéria dopravní dostupnosti jiné školy s volnou kapacitou“, natož sestavovat nějaké seznamy.
b) Pokud striktně uplatníme normativní financování, pak i škola s dvaceti žáky bude mít milion (20x50t.) ročně, což jí stačí na dva zaměstnance na plný úvazek a základní provoz. Další podporu školy rozhodne sama obec. Takový systém provede optimalizaci sítě škol sám. Třeba se ukáže, že daleko hůře než skromné vesnické školy na tom budou některé „velké“ školy v okresním městě.


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

nikdo napsal(a):

Škoda, že malé obce si nemůžou nechat větší podíl z daňových výnosů a financovat školy částečně sami a klidně i rozhodovat o platech učitelů. Ale z něčeho musí být ti desetitisice úředníků v Praze živi a někoho buzerovat, aby vykázali práci, že.
15. 04. 2008 | 10:41

Amigo napsal(a):

Vycházím-li z úvahy, že učitelé jsou státní zaměstnanci, není mi jasné proč jsou odměňováni z rozpočtu obcí?
Odměňujme tak tedy i policii, lékaře a ostatní úředníky.
Odměna učitele, nebo i naplnění jeho úvazku je dáno počtem dětí.
Ale je to opravdu tak, že učitel, který má ve třídě 32 žáků učí kvalitněji, než ten s 18i?
Není to naopak?
Zdá se mi, že školství a vzdělání je někde na chvostu zájmu.Bylo vždy, ale v současnosti se ještě tento efekt prohloubil.

Nakonec, jak chcete říkat dětem: "učte se lépe, ať máte vzdělání", když nevzdělaní rodiče, často mladí, těchto dětí vydělají několikanásobně více než vysokoškolsky vzdělaná učitelka v nejlepších letech!
Myslíte, že ty děti to neví?

Jinak je hezké, že jste toto téma (skoro nepolitické) otevřel.
15. 04. 2008 | 10:45

karel napsal(a):

s tím aby zůstaly peníze tam kde se vydělají souhlasím, aspon praha přestane dotovat ty líný závistivý socky támhle někde z boby brno
15. 04. 2008 | 10:46

Ládik napsal(a):

Znal jsem šklolu (za komančů), kde byl jen první stupeň, v něm 5 žáků a jeden učitel, v kurníku chovali sovu pálenou a vedle školy chytali v potoku pstruhy. V 70.tetech to zrušili. Dnes by se mi to zase líbilo. Učitel má 90, autorita mu zůstala.
15. 04. 2008 | 10:54

Okurka napsal(a):

Vážený pane Klaus,
děkuji za článek. V ČR je bohužel už pravidlem, že když chtějí bolševici nějakou myšlenku očernit - nazvou ji PRIVATIZACÍ. Na hysterii je zaděláno. S Vašimi argumenty souhlasím.

KAREL: "s tím aby zůstaly peníze tam kde se vydělají souhlasím, aspon praha přestane dotovat ty líný závistivý socky támhle někde z boby brno"

OKURKA: Jen, aby se nepoložila Praha až ji přestane dotovat zbytek republiky. Třeba i levnou pracovní silou a prachy EU. Ta vaše olympiáda taky nebude zadarmo.
15. 04. 2008 | 10:56

Ročník 53 napsal(a):

Držíte se svého kopyta, ale poznámku o levici si neodpustíte.

S odstavcem "řešení" však musím souhlasit. Proč bych konečně nemohl souhlasit i s Klausem?
15. 04. 2008 | 10:57

Aleš napsal(a):

Stručné , srozumitelné a zdá se že to má hlavu a patu , ted ještě najít zemi , kde by to šlo realizovat. U nás to rozhodně nebude. Kdo by u nás z politiků na všech úrovních chtěl jednoznačná, vymahatelná a kontrolovatelná pravidla , odolná vůči zásahům politiků zleva či zprava, omezující subjektivní, všimnou snahu politiků.
15. 04. 2008 | 11:11

pavel napsal(a):

asi jste chtel rici sveho koryta a ne kopyta. Mimochodem to ze Vasi pochybnou skolu sponzoruje CEZ z penez nakradenych na obcanech Vam - uslechtilemu Klausovic synkovi nevadi. Polozil jste si otazku proc zrovna podporuje CEZ Vasi trafiku?
15. 04. 2008 | 11:19

Jana napsal(a):

Vážený pane Klausi, není Vám stydno, že jste si nechal vyplatit 100 miliónů nebo kolik od ředitele Čezu a na tu Vaši školu se prý hlásí děti rodičů snobů? Proč tedy ředitel Čezu nedá i na ostatní školy? Proč takhle propagujete protekci? Váš tatínek je prezident víme všichni jakým způsobem byl zvolen viz komentář BBC Czech leader wins 'marred' poll, ostatní příbuzní mají prý posty v dozorčích radách atd. já to nechápu proč nechcete aby naše země byla také nezkorumpovaná a na úrovni jako jiné státy EU? Proč nechcete abychom byli demokratická země? Proč si nevezmete příklad z nejúspěšnějšího školství ve Finsku? Školy podle bydliště,individuální přístup, obědy zdarma, kvalitní učitelé dobře zaplaceni, většina v odborech, všechny děti stejné šance tedy ne jak u nás rozdělování na bohaté a úspěšné a pak ty ostatní. Je mi líto,že jdete ve šlépějích svého otce. Taky ve Finsku odstoupil vysoce postavený politik pouze za to, že psal sms s prostitutkou. Proč v zemi která má nejnižší index korupce to jde a proč v ČR která má nejvyšší index korupce nechce odsoupit ani premiér ani prezident a to i přesto že všechna média upozorňují na jejich milenky? Proč neodsoupí když je slušní lidé kteří uznávají věrnost nechtějí? Jak jste psal v článku, že čtete ohlasy, byla bych ráda kdybyste zde mohl odepsat nebo se k tomu vyjádřit v dalších článcích protože žádný on-line rozhovor s Vámi nebyl abych se Vás mohla zeptat přímo a email na Vás neznám. Děkuji.
15. 04. 2008 | 11:20

ida napsal(a):

Pokud je mi známo, tak Vaše škola pane Klausi, získala (získá) nadstandardně vysokou částku od jednoho soukromostátního sponzora, asi taky kočkopsa.
Nechcete uvést do souvislostí financování škol i tohle?
Proč asi zrovna Vy? Pravděpodobně jste velmi konkurenceschopný a nic víc nebylo třeba.
15. 04. 2008 | 11:24

neo napsal(a):

Pavel :

jste se trošku spletl Pavle, škola nedostala peníze od ČEZU, ale od pana Romana. Jeho vlastní peníze. A o tom, že by ČEZ nakradl nějaké peníze na občanech vážně nevím. Pouze si nechává platit za služby.
15. 04. 2008 | 11:27

Okurka napsal(a):

JANA: "Vážený pane Klausi, není Vám stydno, že jste si nechal vyplatit 100 miliónů nebo kolik od ředitele Čezu a na tu Vaši školu se prý hlásí děti rodičů snobů? Proč tedy ředitel Čezu nedá i na ostatní školy? Proč takhle propagujete protekci?"

OKURKA: Slečno, já vím, že to vypadá "nespravedlivě", ale mluvíte z cesty. Článek se zaobírá právě tím, že stát jako subjekt má podporovat jednotlivé žáky, né ústavy resp. jejich majitele na základě kamarádšoftu.

Nicméně pokud škola pana Klause dostala zdokumentovaný, ZDANĚNÝ příspěvek od SOUKROMÉ OSOBY (pan Roman skutečně není personifikací ČEZu nebo státu) - co je na tom v nepořádku?!

Více prosím přemýšlejte než někoho začnete očerňovat. Anonymně na internetu je lákavé. Vím.
15. 04. 2008 | 11:36

pozorovatel napsal(a):

Zní to velmi logisky, ale v praxi to tak jednoduché není. Nejlepším důkazem je právě ta ředitelka, stačily by jí peníze na 4 žáky navíc, ale ty peníze prostě nebyly. Je totiž docela možné, že místní úřady nebudou moci ty potřebné peníze k těm tzv. normativním penězům snadno přihodit. Čili tady vstupuje potřeba řešení které pan ředitel Klaus nazývá zjednodušeně byrokracie, ale ve skutečnosti jde o normální handrkování o peníze, které je třeba sehnat. Stejně to jistě dělá i on, ale nenazývá sám sebe byrokratem.
15. 04. 2008 | 11:48

Jan K. napsal(a):

Pro zn. Jana : "... prezident víme všichni jakým způsobem byl zvolen ..." ;"Proč neodsoupí když je slušní lidé kteří uznávají věrnost nechtějí? ". Mluvte za sebe a ne za "všechny" a hlavně ne za "slušné lidi". Jinak ten příklad s Finskem, učitelé dobře placeni, obědy zdarma, to by bylo pěkné, ale nezapoměňte, že tam neměli přes 40 let komunisty, takže tam opravdu zdroje jsou.
15. 04. 2008 | 11:56

Ivan napsal(a):

Pošlete tam něco z vašich darovaných sto mega od pana Romana ,né ,a ředitelka je zachráněna!
15. 04. 2008 | 11:57

swq napsal(a):

Napsal jste A, měl byste také napsat B. Pokud bude vše v rukou ředitelů škol, musí fungovat silná autorita, která zajistí přijatelný standard vzdělání. Ale pokud tato autorita nebude kontrolovat platbu peněz, nebude to fungovat. On totiž Váš text vyznívá ve stylu - dejte nám peníze a nestarejte se o to, co vlastně studenty naučíme. Trh vyřeší vše ?
15. 04. 2008 | 12:08

neo napsal(a):

Jana:

hezké. opravdu závistivý typický příspěvek:)

proč nedá na ostatní školy? a proč jo? proč vy dáte na nemocné děti dvacku a na slepce nic?

Pan Roman si osobně ze svých vlastních peněz může financovat co chce a darovat či přispívat komu chce.

jinak pan prezident byl zvolen úplně normálně (až na tu veřejnou volbu)
15. 04. 2008 | 12:40

Amigo napsal(a):

Ono to totiž na těch vesnicích vypadá tak, že pokud starosta "uznává" vzdělání , pak se snaží za každou cenu školu udržet.
No a pak není na chodníky, na udržbu atd.
Je to velmi smutné.
A s tou Prahou jděte karle do ...však vy víte kam.
15. 04. 2008 | 13:00

Miro napsal(a):

Opět devadesát procent "odborníků", kteří ani nehovoří k věci, jen se trochu předvést ve svém zanícení proti rozumnému blogu a zatáhnou svoji antipatii k presidentovi,Klausovi či Romanovi.
Pan Klaus má převážně pravdu. vícekolejné řízení oblasti školství nemůže vést k nějakému skutečně efektivnímu konci. Nedivme se starostům, že se snaží udržet školu v místě.Pokud vidí kousek dál než naši čelní představitelé, tak udělá pro udežení maximum. Vždyť školky se likvidovaly a dnes kdy přibývá dětí chybí. Tam kde zůstanou školy znovu příjdou, nebo se udrží i obyvatelé a obez se bude i rozvíjet. Škola byla a bude centrem místní kultury.Byl to dobrý příspěvek pane Klausi.
15. 04. 2008 | 13:30

Václav napsal(a):

Vidím další naprosto spolehlivě fungující principialní přístup .Napojení na penězovod z ČEZu .
15. 04. 2008 | 14:49

xbr napsal(a):

V podstatě se dostáváme k podfinacování školství.Tedy na základní úrovni.To jsou ty vesnické malotřídky.
To je jádro problému.
Když přijde na rušení škol v místě.
Nastoupí nám postupné odcházení mladých rodin z těchto obcí a zůstávají jen starší ročníky.
Obce se tím pádem vylidňují.
Nějaké řešení to chce.Ale není to otázka zjednodušeného pohledu na věc ředitele a promiňte protekčního syna našeho prezidenta.
Nechal bych řešení na podnětech těch, kteří problém mají ve svém popisu práce.To jsou starostové obcí kteří v případě zrušení základní školy platí ostatním obcím za své žáky, kteří navštěvují jejich vzdělávací zařízení.To jsou zřizovatelé a jejich podnětům by měli státní úředníci naslouchat.To není problém levice a pravice pane Klausi.To je problém centralistického pražského vidění světa.Diktovat dokáže každý.Naslouchat málokdo!
A proč se o Vás zmiňuji jako o protekčním?
Nezlobte se na mne .Ale nebýt Vašeho otce těžko by si Vás pan Roman všiml.Natož aby
s Vámi spoluřídil a dotoval první reálné obnovené gymnázium.
S pozdravem XBR
15. 04. 2008 | 15:16

pefben napsal(a):

Principielně správný názor (aplikace asi nebude triviální, ale to už tak v životě bývá). Agresivních nadávačů si nevšímejte - nemá cenu se jejich výplody zabývat - nejsou ničím užitečné....
15. 04. 2008 | 15:26

Kamil napsal(a):

Tak to vidíte,
v tomto státě je lepší nic nedělat.
Ani jednoho kritika nenapadlo, aby se seznámil blíže s Vaší školou, jaké má výsladky a vůbec ovzduší, které na ni panuje.
Prostě je tam korupce a basta.
Celá tahle negativistická politika má za následek, že spousta lidí, kteří by rádi pomohli druhým se raději stáhnou do ústraní a nechají život kolem sebe plynout bez aktivity.
Jinak pane Klausi doufám, že Vás tyhle závistivé výkřiky nechají chladným, protože si myslím, že si je třeba Vaší práce vážit.
Hezký den.
15. 04. 2008 | 15:55

karel napsal(a):

Vážený pane Klausi,

Váš názor je legitimní, ale problém striktně normativního financování školství je ten, že učitelé jsou v takovém případě natolik závislí na žácích, že se je bojí jakkoli potrestat neřkuli vyloučit. Takový učitel by nutně měl problém se svým šéfem. Proto jsem příznivcem Vámi kritizovaného "kočkopsa".
15. 04. 2008 | 16:29

Okurka napsal(a):

KAREL: "Váš názor je legitimní, ale problém striktně normativního financování školství je ten, že učitelé jsou v takovém případě natolik závislí na žácích, že se je bojí jakkoli potrestat neřkuli vyloučit. Takový učitel by nutně měl problém se svým šéfem. Proto jsem příznivcem Vámi kritizovaného "kočkopsa"."

OKURKA: Jediný solidní argument proti normativnímu financování, jež tu zatím zazněl.

Ale i tady je prostor pro zlepšení. Právě transparentnost a z toho vyplývající tlak na nejcitlivější oblast školství: Rozpočty, pak logicky povede k JASNÉMU DEFINOVÁNÍ PRÁV a POVINOSTÍ mezi úřady, školami, studenty a rodiči. Současný stav je mírně řečeno k pousmání.

Budou-li rodiče zavázání, že v případě jednostranného hrubého porušení (a tím vyloučení studenta) řádu svým potomkem UHRADÍ ušlý zisk škole, tak jako se tomu děje mezi dvěma právními subjekty, nevidím problém. Vy ano?

P.S.: Jen pro upřesnění. Podobný "Damoklův meč" v případě porušování podepsaných dohod (po nástupu žáka do školy, resp. nabytí platnosti dohody o vzdělávání) tak logicky musí viset i nad školou. Reagoval jsem konkrétně na váš příklad Karle.
15. 04. 2008 | 17:16

jarpor napsal(a):

Kamil

Trefil jste do černého. Není co dodat.
Hezký den Vám i panu Klausovi.
15. 04. 2008 | 17:20

Stařec napsal(a):

Vážený pane,
jaksi jste pozapomněl na to nejlepší řešení,využívající schopnosti trhu. Zavedení školného již od základní školy by problém vyřešilo přinejmenším stejně, jako zavedení regulačních poplatků ve zdravotnictví. Snížilo by na únosnou míru množství žáků. Odpadli by ti, kteří do školy dnes chodí zbytečně. Znalosti jsou tržní atribut jako každý jiný a kdo je chce využívat pro svůj osobní život, ať za jejich získání hezky zaplatí. Konečně by zmizel snad poslední komunistický přežitek -tzv. bezplatné školství. Nyslím, že by se tím vyřešila spousta problémů a ušetřilo mnoho našich peněz které by bylo možné využít lépe. Například v budoucnu na sanaci zdravotních pojišťoven až skončí vytunelováním soukromými vlastníky.
15. 04. 2008 | 17:51

Vlasta napsal(a):

Vážený pane Klausi,
doufám že se stanete ministrem školství. Alespoň v té funkci bude někdo, kdo má všech pět pohromadě.
15. 04. 2008 | 18:08

Jonšta napsal(a):

Stařec ty jsi opravdu génius, měl bys jít k p.Klausovi dělat alespoň školníka !
P.S. Pane Klausi, pište raději o soukromém školství pro tzv.elitu, bude to lepší !!
15. 04. 2008 | 18:28

Levicak napsal(a):

S navrhem p. Klause souhlasim. Proc ho nerealizuje vlada???? Je ODS tak mizerna strana, ze zazdi kazdy dobry napad, ktery v ni vznikne a ktery bezprostredne nevede k rozkradani statniho majetku ci mu dokonce brani?
15. 04. 2008 | 18:57

Jiří Jakeš napsal(a):

Levicak: ODS má ministra školství? Nebo to byl zas jeden z těch „za všechno může ODS“ výkřiků?
15. 04. 2008 | 19:06

ujo napsal(a):

je zajímavé, že p. Roman nedává dary (někdo by řekl odpustky) ze svých těžce vydělaných peněz těm malotřídkám a školám kterým hrozí zrušení ale ausgerechnet gymnasiu, kde je ředitelem jakýsi Václav Klaus ml.
Snad by ale šlo ty prachy ohroženým školám přeposlat, nebo ne pane Klausi? Nebo jste snad taky na zrušení?
15. 04. 2008 | 19:07

twardowski napsal(a):

Dnesk jsem si vsiml, ze letos bylo na kybernetiku na CVUT FEL (rozdeleni po prvnim roce) prijato DVAKRAT MENE studentu nez treba pred dvema roky. Pred tremi lety napriklad bylo prijato 250lidi a 50procent vyhodili (a to uz z "procistene" skupiny studentu).

Letos bylo prijato tedy 104 lidi. Realne to ma sanci udelat 50procent. Tj. 50 lidi muze ziskat titul jednoho z techto oboru: teorie mereni, teorie rizeni, umela inteligence, letadlove systemy a biokybernetika. 50 lidi! Z toho tak 25procent natrvalo odjede do zahranici (drive ci pozdeji). V prumyslu z tohoto oboru chyby opravdu strasne lidi.

Jaky je dopad pro prumysl, ze lidi s timto a podobnym vzdelanim ubyva je na samostatny clanek... pro stat nic dobreho!

Co delat s timto?
15. 04. 2008 | 20:10

vlk napsal(a):

Pane Klausi,
tak jednoduché to není.
Život je složitější. Malé obce s nedostatečnými rozpočty. Přebujelost sítě středních škol, do kterých vtrhnul a ne zrovna šťatsným způsobem, soukromý sektor. Což neplatí o vašem gymnasiu, které má jen tu nejlepší pověst.
To jsou jen dva příkaldy z mnoha. Normativ bude fungovat dobře ve velkých městech. Daleko hůře bude fungovat v malých obcích. Zde je všechno dražší a dále.
A ten kočkopes , o kterém píšete má podle mne dva bratry. Neméně velké a neméně odpudivé.
A sice skutečnost, že obce řídí základní školy, kraje školy střední. Ovšem stát se d o toho plete metodickya "odborně". Že leckde zastupitelstvo hraje se školami , jejich řediteli zajímavé hry, netřeba mluvit.
Podobně je to s kočkopsem osnov. těžko pochopit logikou, proč byly zavrženy jednotné osnovy. Ty zaručovaly jednotný standard znalostí a dovedností. Dneska je pole přenecháno lidové tvořivosti a kutilství. A místo toho se nabízí , dokonce dvoustupňová - sic!, státní maturita. Aby zaručila onenjednotný standard! To je Kocourkov přímo úžasný.
Takže existence nebo neexistence normativů? Nic ,co by se vymy´kalo školství v ČRv 21.století.
15. 04. 2008 | 20:36

Thales napsal(a):

Vážený pane Klausi, z teoretického hlediska máte pravdu,ale realita je skutečně jiná. Přestavil jste si, že Vy osobně máte právě těch padesát tisíc na žáka.Jste schopen provozovat Vaši školu jen z těchto prostředků ? Myslím, že uvažujete pouze z hlediska soukromé školy, kde je možné vybírat školné. Bohužel nemáte zkušenosti z veřejných škol, tak a tudíž vycházíte z chybných předpokladů a důsledek toho, Vy jako matematik jistě znáte.
15. 04. 2008 | 20:54

pavla napsal(a):

Jana,Pavel: Nevím, proč osočujete p.Klause, když používáte ve větách slovo "prý". To znamená, že to nevíte určitě. Pokud někoho chci nařknout, tak se nejdříve přesvědčím, co je pravda. Mimoto, p.Klaus ve své škole nemá jen děti bohatých, ale škola je určena i pro děti z rodin, kde nemají na zaplacení takového školného, ale děti jsou inteligentní a tím, že mají možnost navštěvovat takovouto školu, z nich můžou vyrůst schopní lidé.
Takže p.Klaus určitě není člověk, který by se staral jen o děti snobů, ale právě z peněz, které od nich dostane, umožní dětem z nemajetných rodin studium, ke kterému by se asi v normální škole nedostaly.
A Vám, pane Klausi, přeji hodně zdraví, štěstí a méně těch závistivých. Je to tak, jak již někdo nademnou napsal, že u nás zakořeněná závist dovede odradit od slušného podnikání spoustu lidí. Vy se nedejte. A to místo ministra školství bych Vám ze srdce přála.
15. 04. 2008 | 20:58

Charlie napsal(a):

twardovski

bohužel máte úplnou pravdu. Schopní inženýři odcházejí často do ciziny.
Protože sebeschopnější jednotlivec se svým příjmem nemůže rovnat univerzálním managerům typu roman. Tento typ managementu stačí sám kasu pěkně vyčistit.
Na opravdu chytré a nadané lidi zůstanou drobky.
15. 04. 2008 | 22:44

klarasamkova napsal(a):

Vážený pane řediteli, zapomněl jste ještě na jeden problémeček", se kterým se jistě také začnete potýkat, jakmile otevřete základní školy. Jsou to "dotace na obědy". Ty totiž vyplácení obecní úřady dle místa trvalého bydliště žáka. Když budete mít žáka z jiného obvodu, od "Vašeho" obvodu, kde máte školu, dotaci na oběd nedostanete, protože chcete stravovat "cizího" žáka. Opět jeden z příkladů neadresnosti příspěvků na žáka a jeho neakceptovvatelná forma.. Good luck. Klára Veselá Samková
16. 04. 2008 | 04:44

vaclavklaus napsal(a):

Část diskuse se zde stočila od věcných věcí k daru peněz.
1) Dar dostala obecně prospěšná společnost (PORG), které jsem zaměstnancem, nikoli majitelem. Tato společnost provozuje t.č. 1 školu, od září 2008 3 školy.
2) Dar dal ze svých peněz p. Roman s manželkou, nikoli ČEZ.
Dali jste někdo z Vás 1/10 svého majetku v uplynulém roce na dobročinné účely? Já třeba ne, byť také s manželkou přispíváme.
3) Dar je určen na stipendia pro méně solventní studenty.
4) Deset let jsem vedl školu, přičemž jsme "žádné" dary neměli. Resp. tvořily zanedbatelné procento příjmů. Tj. jsem zvyklý pracovat s rozpočtem cca 50.000,- na žáka nejen teoreticky. Václav Klaus
16. 04. 2008 | 15:08

Kopidová napsal(a):

Vážený pane Klausi, já si neumím představit, jak by příspěvek na žáka pokryl celou škálu výdajů na různých typech škol! Je přece logické, že takový žák prvního stupně, kde je (s nadsázkou) potřeba pár pastelek, magnetů, tabule, kaštany, špejle a JEDNA učitelka spotřebuje daleko méně peněz než žák odborné školy, kde se financuje i výukový materiál, odborné vybavení, apod. a NĚKOLIK učitelů! Oba dostanou padesát tisíc. Učitel na ZŠ tedy dostane větší plat než třeba na gymnáziu?!

Navíc jisté peníze od státu zabezpečují, že se nedegraduje na honbu za penězi, manažerské závody, snahu sehnat nejlepšího sponzora. Protože o tom, by školství fakt být nemělo.

Stařec:
Na Starce asi nemá cenu reagovat, či je tady ještě někdo jiný, kdo si myslí, že by základní školství nemělo být veřejné?
17. 04. 2008 | 19:43

nastesti uz ne student napsal(a):

Co resite ? pan Klaus mlady dostal od pana Romana z CEZu 100.000.000 Kc pro svoji soukromou skolu, takze jeho samozrejme finance trapit nemusi...
18. 04. 2008 | 14:34

staříček Jůří napsal(a):

Ach jo,
mrzí mne, že diskuse pod úvodním článkem pana Klause je vedena z pozic neznalců (snad kromě zn.vlk). A ať se na mne pan Klaus nezlobí, i on má asi dosti velké mezery ve vědomostech o řízení regionálního školství (nebo to nedává najevo). Když se totiž podařilo likvidovat oborové řízení školství a tím i poslední možnost, jak uchovat ne JEDNOTNÉ Nejedlého školství,ale školství, které mohli obhospodařovat lidé s odborností,ztratili jsme mnohé. Nyní na obcích mluví do školství každý. Vědomosti z pedagogiky, didaktiky a dokonce ani z řízení školy (má svá specifika,to doufám uzná i pan Klaus) má od zřizovatele totiž málokdo. A míchat dohromady "klobásy s vajcama", jak říkával můj stařičký učtel, to není to pravé ořechové. Existuje totiž normativ na žáka, ale v tom se promítne nejen mzda pro základní školství (tam se zařazují i ostatní školy a zařízení pro mládež 6 - 14 let - ZUŠ,psychol.poradny,domy dětí a mládeže...)ale také peníze (tzv.ONIV), za které musíme nakoupit učebnice,pomůcky, zajistit další vzdělávání pedagogů,plavání....
A teprve pak přijde na řadu mrzký peníz (někde) na energie, smetáky a lopatky, úklid sněhu ale i kosení trávy apod.
Nemá cenu se v tomto příspěvku rozepisovat více. Jen aby bylo všem školsky vzdělaným "rychlokvaškám" jasno. Až vše vyřešíte,budete nejen geniální,ale vynášeni do nebes.
P.S. A s tím Finskem. Nejedná se o obědy,ale hlavně o HDP,které je stát ochoten věnovat do vzdělávání. Ví totiž (ten stát), že to, co věnuje dnes, se mu, bohužel, vrátí nejspíš za jednu generaci.
18. 04. 2008 | 15:03

Nesrozumitelný komentář pana Klause napsal(a):

Kdo je vlastně zřizovatelem PORG a kdo je členem zřizovatele, dají se faktičtí vlastníci PORGu veřejně zjistit?
18. 04. 2008 | 15:57

sponzor napsal(a):

Nekritizujte peníze pro PORG od pana Romana. Naznačování čehokoliv pochybného v souvislosti s darem není správné. Málokdo by se v době, kdy se jedná o jeho znovujmenování do funkce předsedy představenstva ČEZ či podobné mohl tak obětovat a stát se předsedou představenstva obecně prospěšné společnosti, kterou samozřejmě podpoří i ekonomicky nevýznamnou částí svého v budoucnosti opětovně očekávaného příjmu.
18. 04. 2008 | 16:07

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane pliv,

běžte si prosím uplivovat někam jinam (používám záměrně sloveso, které zaznělo ve Vašem jednovětém výkřiku), my se tu snažíme korektně a věcně diskutovat.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
18. 04. 2008 | 21:38

jirka napsal(a):

... tleskám, je to konstruktivní a logické. Myslím, že by to ukázalo i obecní zájem o svou školu. Nemohlo by se vymlouvat na rozhodování z centra. Myslím, že by škola měla mít možnost i rozhodovat o své škole, mám na mysli i možnost pronájmů nevyužívaných prostor a přežít i období s málo žáky při zachování konfortu
(vytápění atd.)
18. 04. 2008 | 21:38

TT napsal(a):

no to jeden nafasuje 100 mega a povídá a povídá jak se to má dělat.
To je taková tradice u Klauzů Ostatní utáhnout opasky, já mám gáži v Praze dozajista po zásluze dobrouu, hmmm.
A až budou radit, jak dozorovat banku to bude další prča, tam taky zaťali.
19. 04. 2008 | 01:51

hugo napsal(a):

Jak se vám pane Klausi žije s darem od ČEZu, o které okradl naše občany, aby podpořil syna prezidenta?
19. 04. 2008 | 09:21

emeritní napsal(a):

Pane Klaus!Myslete ekonomicky!Pokud se několik malých obcí domluví a školu profinancují samy + podpora státu, tak přece nemůže žádný úředník v Praze jim to nepovolit!A když na to nemají, tak musí jejich děti do školy dojíždět!" Tak to funguje všude ve světě!Ale pište o horší lumpárně!Na př.proč se všude slučují školy i zařízení a budovy se prodávají za pakatel! Vždyť za pár let si budou na radnicích rvát vlasy, kam s těmi dětmi! Už se to projevuje na mateřinkách! A zas nám nějaká (levá nebo pravá) vláda potom zvýší ceny a zvedne daně na stavbu nových budov a bude řvát: " Ti před lety si nabalili kapsy a vy za to plaťte!Je to Vaše vina, měli jste je z těch odborů školství vyházet z oken, zbabělci!"
19. 04. 2008 | 11:27

Jiří napsal(a):

Vím,že svým názorem narazím na řadu odpůrců,ale nedá mi to,abych se nevyjádřil.Státní příspěvky na školáky by měli zůstat v obci,kam žák spádově spadá a pokud mu rodiče vyberou jinou školu,tak poplatky na školné uhradí ze svých zdrojů.Je řada obcí,ze kterých odjíždějí žáci do přecpaných městských škol z malcherných důvodů rodičů a přitom škola v místě může dát dítěti často více,nemluvě o času na cestách,kamarádech v místě bydliště a pod.
19. 04. 2008 | 16:36

čez napsal(a):

Je ten šlechetný pan Roman ten pán, co za svoji funkci obdržel odměnu 600 mil.? Tato částka nebyla zřejmě jen pro něj, vyplatil z toho jako "sponzor" stínové majitele ČEZ, tedy jistou významnou rodinu, jejíž členové působili a působí v tomto zdražovacím zařízení. Pan V.K. mladší by se zachoval čestně, kdyby jeho PORG tento sponzorský dar s ohledem na výhodnost svého postavení odmítl anebo jej přepustil potřebnějším školám. Ohledně názorů pana V.K. na reorganizaci školství soudím, že dobré nápady, jež nenapadají jen jeho, nejsou realizovatelné v této zkorumpované zemi, kde mají absolutní přednost před všemi hodnotami prachy, získané jakýmkoli způsobem. Strana, jíž je pan V.K. členem, bere vzdělání i zdraví jako ekonomické veličiny, určené k bezskurpulózním kšeftům. Pana V.K. to netrápí, takže prezentaci jeho nápadů považuji za trénink na vyšší organizační post - zatím ministra školství.
19. 04. 2008 | 16:37

Jiří napsal(a):

Ještě doplním svůj příspěvek o praxi,která byla v období 1.republiky.Pokud byly nějaké pochybnosti o vzdálenosti,nebo dostupnosti školy,tak vzdálenost se změřila na počet kroků a dostupnost na čas.A to vždy ve prospěch dítěte.
19. 04. 2008 | 16:44

Ufer napsal(a):

Pane Jiří, s Vaším příspěvkem souhlasím. Je mi líto těch maličkých dětiček, které s velikou brašnou na zádech sotva dosáhnou na knoflíky v autobusech, ale rodiče jsou přesvědčeni, že v městské škole se naučí lépe číst a psát.
19. 04. 2008 | 18:05

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden text, který byl v rozporu s Kodexem diskutujích (zvýrazněn na úkor ostatních, i.e. celý napsán velkými písmeny).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
19. 04. 2008 | 19:06

mikkuu napsal(a):

Vážený pane Klausi ml.
plně souhlasím s Vaším blogem a je vidět ,že Váš tatínek Vás něčemu naučil, zřejmě ku budoucímu prospěchu školství,protože předpokládám že to dotáhnete min.na ministra školství.
Přeju hodně úspěchů Vaší práci s přáním UŽ ABY TADY BYLO NORMÁLNÍ PROSTŘEDÍ,KDY KAŽDÝ KDO CHCE STUDOVAT NA TO MĚL,PŘÍPADNĚ SI NA TO MOHL PŮJČIT--TOHLE JE POUZE PRO BOHATÉ A NA STIPENDIUM KAŽDÝ NEDOSÁHNE. VYSTUDUJE,TAK BUDE MÍT DNES ODPOVÍDAJÍCÍ VÝPLATU A NE JEKO DŘÍV,KDY INŽENÝR DOHONIL DĚLNÍKA AŽ V 49 LETECH - SE TÝKÁ VÝŠE PLATU.Vážím si každé práce ale kdo chce větší příjem, tak se to bez CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ dnes neobejde.
Váš 68 letý pracující důchodce Vám drží palce-pozdravujte tatínka
20. 04. 2008 | 00:48

ještě učitel napsal(a):

Škoda, že kompetentní si nenajdou čas navštívit tato místa a uložit si do svých poznámkových bloků životní realitu a ne jen statistiku, kterou nás spolu s novináři krmí. Proč ještě stále nemají učitelé statut státního zaměstnance, s potřebou vzdělání, znalostí, odpovědností, umem a odpovídající ohodnocení, proč ještě nikdy žádný novinář, natož politik nenavštívil libovolnou základní školu na malém městě či vesnici a nepožádal místního učitele, zda by mu neukázal posledních pět dokladů o mzdě, laicky řečeno, doložil, kolik, opravdu kolik čistého donesl domů. Ihned by byly úplně jiné titulky v novinách - ne, jak berou učitelé 23 tisíc a víc, ne, jak berou až 40% osobního ohodnocení z tarifu, ale byl by v takových číslech a procentech, že by nevěřil.Proč ministerstvo školství zvedá počet hodin žákům, ale nepokračuje dál - nezvedá tzv. normativy, ONIV-UP, cestovné, DVPP, pokištění, učebnice, plavání atd., atd. Zvednou počet hodin, ale zapomenout povolit např. v 5. ročníku šestou hodinu, tzn., že žáci, kteří by normálně v pohodě zvládli jednou za týden šest hodin v kuse, musí mít odpolední vyučování a takových pro ministra nepodstatných detailů jsou desítky. Tito lidé, kteří uvádí do praxe své výmysly, jsou velmi často mimo realitu.
Takto je otázkou času, kdy padne na úrodnou půdu další z neskutečných myšlenek ministerstva školství - že na ZŠ budou učit jen maturanti. Jasně, je to pohodlnější řešení, než vybojovat v tomto lobistickém státě odpovídající ohodnocení pro učitele. Jen tak na okraj, odkud měli studenti v roce 1989 v hlavách ty správné myšlenky, od kterých se vše důležité odvíjelo, odkud asi - od disidentů, z Hlasu Ameriky, chartistů? Nikoliv - od rodičů a správných, zjednodušeně řečeno, učitelů.
Pane Klausi, omlouvám se, že jsem Vás připravil o tolik času, který jste snad věnoval přečtení mého komentáře. Neopomenu si přečíst Vaše názory, ať již v deníku Dnes nebo kdekoliv na něj narazím, s mnoha Vašimi názory souhlasím, s některými ne, ale tak to má být, nejsme všichni stejní. Snad se nám podaří naše školství stále posunovat dopředu a tam, kde má být.
20. 04. 2008 | 07:18

vok napsal(a):

Normativní metoda vznikla v roce 1992. Měla řadu chyb, které se podařilo opravit a svého vrcholu dosáhla v roce 1997. V té době byla optimální pro regionální školství /MŠ a ZŠ/, vzhovovala i málotřídkám.
Největší problémy byly a jsou ve středním oborném školství a na učilištích. Těch upravených normativů bylo příliš, často byly i nadhodnocené. Financování neúplných škol na venkově nebylo problémem, rozhodovaly obce a ŠÚ. Největší ranou pro školy byla reforma /deforma/ veřejné správy. Regionální školství se dostalo, cfo se týká podřízenosti, na úroveň doby Marie Terezie. Obce se staly garantem a nejvyšší autoritou ve školství. V malých obcích je tö často katastrofa. Nikdo neřeší stížnosti. Pokud si stěžujete na učitele, řeší to ředitel. Pokud na něho, řeší starosta (zajisté odborník ve věcech pedagogických). ČŠI a odbory školství PMěÚ a KÚ nejsou údajně kompetentní řešit stížnosti, stejně tak MŠMT ČR. Zatím, co v dobách minulých měly školy zajištěný servis, právní pomoc, účetnictví, výpočet mezd, metodickou pomoc atd, dnes tyto služby školy zajišťují samy a daleko výšší peníze obcí. Při velmi optimistickém odhadu pracuje na administrativních pracech spojených se školstvím pětinásobek počtu úředníků školských úřadů. Ty platil stát. Na KÚ odborech školství pracuje nyní více úředníků než na všech bývalých ŠÚ v kraji.
Chybí vize, školsví jde ode zdi ke zdi, od patníku k patníku.
20. 04. 2008 | 10:57

Jouda napsal(a):

Pane Klausi
Nezlobte se, ale žijete mimo realitu. Vy který jste na soukromé škole a máte tak bohaté sponzory, tak problémy jako majína venkovských školách nemáte. Zde ředitel musí 3 x obrátit každou korunu. Neví zda má zaplatit uklízečku, nebo zaplatit účet třeba za elektřinu. Navíc učitelé mu utíkají, protože tu almužničku, co dostávají, tak mají dnes lidi bez vzdělání. To určitě učitelé na vaší škole jistě neznají, protože nejste vázán žádným předpisem o platech výchovných pracovníků.
Navíc v jakém stavu je naše školství běžného typu za to nese i odpovědnost i Váš otec a to si bohužel neodpářete ze svého jména.
20. 04. 2008 | 11:42

Transmutátor napsal(a):

Vážený pane píšící pod zn.starec.Patrně nevíte, že už v r.1643 na pozvání Britské Královské společnosti věd, nauk a krásného umění jakýsi JOHANN COMENIUS napsal svojí PANEGERSII a neb napomenutí všem EVROPANŮM. Dílo vzniklo na základě zkušeností hekatomb mrtvol třicetileté války. Kromě jiného se dotýká i obecné vzdělanosti jako základní potřeby společnosti a jejího elementárního sebezáchovného pudu.Podporoval ho všemi prostředky a považoval bezplatné základní vzdělání za vizitku její vyspělosti.Vycházel z již tehdy prokázaným faktem, že nevzdělaného lze snadněji ovládat.Kdyby Vás tak slyšel Masaryk a desetitisíce učitelů prvé republiky, mojí tetu Vlastu, profesorku nevyjímaje, asi by nad Vámi i s vaší neviditelnou rukou trhu zaplakali.Ten ubohý exulant v děravých botách v tom Londýně, co hýbal intelektuálním světem celé Evropy před 365 léty by hořce zaplakal rovněž.
20. 04. 2008 | 15:21

noether napsal(a):

Sourduhu Pružinskij, já bych na Vašem místě držel, mlčel. Anebo nás budete přesvědčovat, že jste ty melouny od ředitele ČEZu dostal pro krásný voči?
20. 04. 2008 | 21:18

Glorie napsal(a):

Je škoda, že se většina reagujících nevyjadřuje k dobrému, věcnému příspěvku pana Klause, ale napadá jej kvůli jeho jménu, otci či sponzorskému daru od pana Romana.
Pokud vím, tak pan Klaus vede školu velmi dobře, studenti tam jsou spokojení a kritériem přijetí na tuto vynikající školu skutečně nejsou peníze rodičů, ale pouze a jenom schopnosti dítěte. Studium na PORGu není snobská záležitost, jak tu někdo výše napsal. Jde spíš o to, že někteří rodiče jsou ochotni svým nadaným dětem dopřát kvalitní vzdělání.
20. 04. 2008 | 22:38

Pepis napsal(a):

Nemyslím si, že je možno problematiku financování školství zjednodušit jen na normativní x nákladový princip. Celý systém je, řečeno matematickou řečí, silně nelineární parametrický systém s proměnným počtem parametrů. Tím chci říci, že do této problematiky vstupuje mnoho vlivů, které se liší region od regionu, v Praze dokonce obvod od obvodu. V Praze jsou např.finance na ZŠ přidělovány mimo jiné i podle tzv. spádových oblastí. To znamená, že vůbec není reflektována skutečnost, že rodiče záměrně vozí děti do škol i do jiných obvodů (kvalita, zaměření...), navíc jsou zde satelitní městečka, ze kterých také čím dále více dětí chodí do pražských škol. Ředitelé pak dávají dost okatě najevo, že takovíto "přeběhlíci" jsou vlastně financováni na úkor "vlastních" dětí. Podle mě není možné vytvořit spravedlivý obecný princip na úrovni ministerstva školství, platný pro celou republiku, chce to individuální přístup.
20. 04. 2008 | 23:45

Jarmila napsal(a):

Pane Klausi, vas navrh je nedomysleny. Kdyz vsichni rodice v nove vyrostlem mestecku ze prahou si zvoli skolu v praze,protoze mohou deti dovazet autem, nikdy tm skola nevznikne. A pak tam take nebude moci bydlet nekdo, kdo ty deti dovazet nebude moci. Skolstvi musi byt do urcite miry rizeno rukou shora, ale kompetentni.I v jinych statech maji danne pocty deti ve tride, nekde jako napr. v Parizi, nesmi zaci chodit jinam nez do skol sve ctvrti a ctvrti prilehle, aby prilis nedojizdeli a podobna opatreni ja povazuji za rozumna. Jinak k vasi skole a vasemu daru. Ackoliv nejsem ze skolstvi, slysela jsem na sponzorsky dar pana Romana velkou kritiku.Ta vam asi nevadi. Pry do vasi skoly chodi i jeho dve dcery.Dal vam ho pred jejich prijetim nebo az po nem;Skolne na vasi skole je udajne 24 000. Takze to asi neni skola pro pro normalni deti. 240 000 za rok si nemuze dovolit dat rodina s prumernym prijmem. Je to skoda, skola se sama vedome pripravila o nadane a motivovane zaky z rodin s prumernym prijmem, kterych je v nasem state nejvice.I kdyz nyni sponzorskym darem platite stipendia chudsim zakum, stejne jich tam moc mit nebudete.Chybi tam totiz prirozeny vyber a naval nadanych zaku. A deti sponzoru si skola nemuze dovolit ani vyhodit, ani spatne oznamkovat a musi je nechat dostudovat, i kdyby to melo snizit uroven skoly.
Sponzorsky dar skole od pana Romana je nefer vuci vsem tem vznikajicim a podle nazoru daleko lepsim statnim strednim skolam, ktere krome jinzch musi resit i neustaly nedostatek financi. To nemohl tu castku rozdelit alespon mezi ctyri pet nejlepsich nebo sponzorovat adane deti jinym zpusobem;
20. 04. 2008 | 23:51

jarek napsal(a):

Váš otec je podvodným způsobem zvolen prezidentem viděli to všichni obyvatelé země, nic vaší rodině nevěřit, ani pozdrav!Už aby byly volby a lidi ukázali co si myslí...bez gulek...Raději komanče, jelikož oproti dnešku to byly zlatý časy a politici měli alespońm slušného chování a lidi důstojné žití.Dokonce i ty školy a školky na vesnicích....
21. 04. 2008 | 11:38

A. napsal(a):

v jednom horském městečku je malá, stará škola, v okně obrázky dětí, když projdete kolem tak nějak se člověk sklidní a je mu líto, že tu školu nemůže navštěvovat
pak jiný obrázek mamutí školy na sídlišti, děti kvičí, vypadávají ze dveří, jsou jak utržené ze řetězu, klid a pohoda tatam
21. 04. 2008 | 12:40

A. napsal(a):

a já se bojím, že po zdravotnictví se budou zpoplatňovat i školy a tak jak se lépe studovalo dětem členů jedné politické strany, bude se lépe studovat dětem těch majetných a někde v rohu bude stát kluk či děvče, které bude nadané, ale nebude mít prostě šanci.....
21. 04. 2008 | 12:44

Jiří napsal(a):

S tématem sice Váš příspěvek souvisí velmi volně,ale dobrá.O odměňování vedení ČEZu bylo rozhodnuto za vlády sociální demokracie.Pokud chce současný šéf ČEZu ze svých zdaněných peněz dát peníze na cokoliv je to jen jeho věc.Moje dítě chodilo na PORG a nepovšiml jsem si,že by se tam vyskytovalo více snobů,než jinde,všiml jsem si jen rodičů,kteří byli ochotni platit za vzdělání svých dětí s pocitem,že to pro ně bude dobré.
Pokud by se ovšem snobství projevovalo touhou pochlubit se co nejlepší školou pro dítě snoba a nikoliv novým autem,tak by to bylo docela užitečné.
21. 04. 2008 | 18:14

Vidim napsal(a):

Pane Klausi,Váš příspěvek má sice v něčem pravdu.Jistě nechá se to dle Vás takto zafinancovat.Ještě tam postrádám za čí peníze jste vystudoval Vy??Dnes si účtujete značné školné,aby jste si mohl užívat.Prostě jak se říká vyděláváte na hlouposti druhých.Ale dvou,a více třídky na vesnicích a malých městech to není Praha.Tak zkuste jít na pár let na vesnici a žít v realitě,která je skutečná.
21. 04. 2008 | 21:06

wen napsal(a):

O autorovi: "Kromě poměrně velké rodiny (3 děti) mu hodně času zabírají „sportovní“ aktivity – šachy (šachový klub PORG), cyklistika (cykloPORG) a pravidelné psaní tohoto blogu."

Toho času asi fakt moc nemá...
22. 04. 2008 | 09:17

Milan napsal(a):

Všem které pálí 100 mega. Moje děti studovali (resp. ještě studují) na PORGU, tedy na škole kde Václav Klaus je ředitelem. To, že škola je taková jaká je, je mimochodem i zásluhou ředitele, který netrpí "přítelíčky" a každý kdo se na školu chce dostat, musí jenom uspět u zkoušek.Každý rok je cca 5x více uchazečů (http://www.porg.cz). Škola a její absolventi mají výsledky. Chápu, že pro lidi Vašeho kalibru je to asi nepochopitelné, ale nedivím se, že pan Roman dal dar někomu, kdo má výsledky. Vy byste jistě chtěli aby to dal všem, nejlépe Vám a mohli jste to někde prošustrovat. Možná, že Vás to překvapí, ale na škole existuje fond, do kterého dobrovolně přispívají rodiče a přátelé školy a z těchto peněz dostávají stipendia Ti , kteří jsou finančně slabší. To vše ale s Vaším myšlením nejste zřejmě schopni zvládnout, takže jenom hloupě tlacháte.
22. 04. 2008 | 22:17

Jana napsal(a):

Soukromé školy by v první řadě neměly dostávat od státu žádné peníze, a to ani na platy učitelů! Soukromé firmě stát také neplatí zaměstnance, tak nevidím důvod, proč by měl stát platit zaměstnance privátním školám.
22. 04. 2008 | 22:49

Bugsy napsal(a):

Pane Klausi, možná, že jsou Vaše názory rozumné, nejspíš má vaše škola i dobrou úroveň, přesto - zůstává trochu pachuť z těch "100 mega". Možná by byly i jiné soukromé školy srovnatelně dobré a úspěšné s podobným příspěvkem, příkladně soukromá škola pana Kellera, který, pokud vím, dává příležitost HLAVNĚ sociálně slabším nadaným dětem a školu financuje ze svého. A (pokud vím) v současné době má trochu problém s kvalitními pedagogy, které jste mu díky štědrému sponzoringu přetáhl na svou školu.A těm "100 mega" je těžké konkurovat.
22. 04. 2008 | 23:13

Milan napsal(a):

Vašku, držíme palce nedej se otrávit od hlupáků. Vlčáci z Prudic.
23. 04. 2008 | 09:02

novy napsal(a):

Pan Karel 15.4. píše,že aspon praha přestane dotovat ty líný závistivý socky támhle někde z boby brno ale nějak si neuvědomuje ,že Praha žije z daňovych peněz celého národa.V životě by si jinak takhle nevyskakovala.
23. 04. 2008 | 09:41

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden text, který byl v rozporu s Kodexem diskutujích (zvýrazněn na úkor ostatních, i.e. celý napsán velkými písmeny). Prosím, seznamte se s pravidly zdejší diskuse http://blog.aktualne.centru...

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
23. 04. 2008 | 14:03

Radek napsal(a):

Souhlasim s Vami, pane Klaus, zadne limity na deti byt nemaji, co je spatne na tride o deseti zacich? Byl bych jedine rad, kdyby takove byly vsechny.

Dodal bych jeste, ze by mela byt zlepsena komunikace v trojuhelniku zak-ucitel-rodic, coz zase lze jen u trid s mensim poctem zaku. Dnes ta komunikace je jen v rade ucitel-zak-rodic, takze tam o nejake zpetne vazbe nemuze byt rec, kdyz se rodic nic nedozvi. Ucitel by mel aktivne komunikovat s rodici, mit na vsechny telefona informovat rodice primo. Naopak rodic ma tlacit na ucitele a zadat ho o informace, coz dnes take nefunguje. Jedine tak lze zavest kvalitni vyuku, ne jen si to tam odsedet...
23. 04. 2008 | 15:05

hl napsal(a):

Nerozumím,proč má mít nějaká skupina zaměstanců výhody.Zatím od "revoluce"pouze nabobtnaly počty škol.Ale státní či obecní kasa je jen jedna.Důvod je jednoduchý - zařídím si soukr.školu (podnikám),přičemž příjem - dotace mám zaručené.Čili vlastně mají dle mého názoru učitelé rozvinutý socialismus.Jen jim rostou platy (z cizího)a ubývají děti - zákazníci.Takže ekonomicky je to jasné.Pokud má dojít ke zrušení školy.,tak je hned zle.Vím,o čem píši, jako zastupitel jsem se s problematikou zrušení školy setkal a klidně tu nerovnováhu podpořím.
U nás se zrušily v městě tisíce ! míst v továrnách a nikdo neřval.
Takže nevidím důvod,proč mají mít učitelé zaručené místo oproti jiným profesím.Nehledě na ty podmínky,ty peníze za poloviční dobu by u soukromníka neměli.Taky nechápu,proč mi "papínkova" ODS zvýšila odvody.Ať si každý vydělá,ale ne z cizího !!
Takže závěrem - KAPITALISMUS AŤ PLATÍ PRO KAŽDÉHO !!!
23. 04. 2008 | 18:58

hl napsal(a):

Pane Klausi,
ještě jsem si všiml,že nevíte,jaké společenské zřízení u nás bylo.
Nechápu,že působíte jako ředitel,jak potom můžete vyučovat.Byl socialismus a ne komunismus.Je mě líto,že mám stejný diplom jako vy.
23. 04. 2008 | 19:08

AL PEPINO napsal(a):

Vycinkali a vyřvali jste si kapitalismus, tak se ho nažerte !Za vzdělání, zdraví, služby v starobinci atd.se všude v kapitalismu platí a hodně.Kdo na to nemá, tak zmrzne před nemocnici nebo ve stanu v lese.Kdo nevystuduje může se živit prostituci,podvody ap.Socialismus ne, kapitalismus ne, tak co vlastně chcete ?
Koho jste si zvolili, aby vás zastupoval toho tam máte. Jeden i druhý pan Klaus se chová tržně a dle plátných zákonů. Klesá počet žáků, budou se zavírat školy a učitelé si budou hledat jinou práci stejně jako miliony jiných po dětské revoluci, třeba z vytunelovaných fabrik. No a co. Plačete hezky, ale nad špatným hrobem. Nejprve jste vystřelili a teď teprve miříte. Chcete to změnit, tak to změňte u voleb. My přijdem, my přijdem, ale co bude dál studente...nu ?
23. 04. 2008 | 22:56

Táňa napsal(a):

Každá škola přivítá jakýkoli sponzorský dar. A pokud jsou v Čechách milionáři, kteří přispívají na JAKOUKOLI školu, děkujme za ně.
Je vidět, že problémům financování školství rozumí jen malá část diskutujících, ostatní sem vtahují nemístné poznámky a argumenty.
Pro několik diskutujících uvedu jednu věc: pokud v obci řeší starosta školu, je tato škola jeho příspěvková organizace a on přispívá na její PROVOZ. Na mzdy dostává škola prostředky od státu a tam je "problém s normativy" Pokud školu zřizuje kraj, platí ten (potažmo tedy stát) i provoz.
24. 04. 2008 | 10:23

Realista napsal(a):

Je ta Vaše nenávist k levici daná rodinně či jinak?
24. 04. 2008 | 16:10

Dave napsal(a):

To Realista:: To je zvlastni, ze nenavist mezi lidmi pestovala a podporovala vzdy prave levice.
25. 04. 2008 | 00:40

Dave napsal(a):

To hl:: Podle tech vasich blabolu spis nechapu jak vy byste mohl mit vysokoskolsky diplom...ja ho zatim jeste nemam..jsem teprv ve tretim rocniku na Vysoke, ale kdyz tak vidim jaci blbci maji diplom tak si rikam, ze na tom caru papiru opravdu vlastne nezalezi a zalezi jen na tom co ma kdo doopravdy v hlave. Znam totiz par lidi, kteri sice uz diplom maji, ale o tom jak ho ziskali vedi vsichni co je znali sve.
25. 04. 2008 | 02:25

Hana napsal(a):

Děkuji pane Klausi, napsal jste přesně to co já si myslím z pozice ekonomky na Gymnáziu. Za 4 roky co jsem tu, je to neustálý boj s KÚ o peníze. Přesně tak. Financování kočkopes - platy SR, provoz zřizovatel, dotace - kolikrát člověk ani neví co je to zač. Kyby to bylo jak říkáte, měli bychom o 6 mil. víc v rozpočtu ročně a už bychom konečně mohli opravit budovu a koupit nastavitelné lavice a... Prosím, staňte se ministrem školství.
25. 04. 2008 | 10:40

Hana napsal(a):

Ke kritizovanému sponzorskému daru: Víte, jak by naše škola byla ráda kdyby získala takového sponzora? Pan Roman si může se svými penězi dělat co chce. Jak k nim přišel není náš problém, ale jiných orgánů...To tady nevyřešíme. My tady sháníme každý rok sponzory, ale nemáme takové štěstí. I když jsme státní škola, jsme rádi když "bohatší" rodiče k nám dají dítě a pak taky nějaké penízky. A věřte mně, že je to hodně potupné (aspoň já to tak vnímám) když vypisujeme dopisy firmám, aby nám daly finanční dar na vybavení školy. Jsme malé město, takže pak člověk slyší jací jsme vydřiduši a co po kom chceme. Já ty firmy chápu, každý si nestojí zrovna nejlíp, ale tohle bohužel z nás udělalo dosavadní "financování školství". Tady totiž nejde jen o platy učitelů, ale vůbec o provoz škol. Mandatorní výdaje, které musí škola uhradit každý měsíc jsou opravdu pro mnoho škol neúnosné a co pak s tím? Nejlepší je zrušit školy. Aspoň některé. Tak si to myslíte? Já ne.
25. 04. 2008 | 11:00

Karel napsal(a):

Dobrý den,
máme praktickou zkušenost s malotřídní školou na vesnici. Přestěhovali jsme se z Prahy a když dcera začala být školu povinná, rozhodovali jsme se zda-ji dáme do školy velké V Českém Brode, nebo malotřídní ve vedlejší vesnici. Musím říct že malotřídka je skvělá, práce s dětmi je velmi kvalitní včetně dalších mimoškolních aktivit. Musím říci, že teprve teď chápu proč mají žáci z této školy tak vysoký počet přestupů na osmiletá gymnázia, kde nemají dále problémy.
Ve "velké" škole jsou mezitím problémy s drogami a dětmi se sociálně nepřispůsobivých rodin.
Rozhodně malé školy mají budoucnost. Protože já i moje manželka jsme vysokoškoláci, máme na kvalitu výuky velký zájem a tato škola to rzhodně splňuje.
25. 04. 2008 | 11:18

Miloš napsal(a):

Musím se přiznat, že jsem se sem dostal poprvé a hned k problému, o kterém taky něco vím. Jsem pedagog v.v.. Začínal jsem na málotřídce a skončil na střední škole.Potěšila mě paní Hana a pan Karel (příspěvky z 25.4.) Jsou věcní a konkrétní. Jinak bych s panem Klausem souhlasil v plném rozsahu a invektivy typu "Prahy" a "ČEZu" jsou jen závist z neznalosti či pohopouhý blábol.
25. 04. 2008 | 14:29

Prcinka napsal(a):

Václave,máš rozkošnou tvářičku jako tatínek,jsi můj myšáček,nevadí mi ,že píšeš tak debilně jako Tvůj papá,hlavně o Tibetu,čekám Tě před Národním divadlem v jednu v noci!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
26. 04. 2008 | 05:45

hl napsal(a):

To Dave:
Milý mládenče,zřejmě víš málo o životě.Ano,dnes má diplom skoro každý např. (Bc.)To za nás opravdu nebylo,aby každému dali vysokoškolský diplom a titul za pouhé absolvování fakulty (Mgr.).Hádej,v kterém oboru jej nejvíc používají tzn.byli líní se dopracovat k rigorózním zkouškám !Já jen doufám,že studuješ matematiku a statistiku .Toto studium je zajisté náročné.Umělé navyšování škol a studentů opravdu kvalitu nepřinese.Já v soukromé školy a jejich maturity opravdu nevěřím.Moje děti jsou naštěstí v cizině a bez našich škol se určitě obejdou.
26. 04. 2008 | 07:43

Glorie napsal(a):

To Jarmila: Píšete ve svém příspěvku, že "Skolne na vasi skole je udajne 24 000. Takze to asi neni skola pro pro normalni deti. 240 000 za rok si nemuze dovolit dat rodina s prumernym prijmem." Kdybyste si nejprive ověřila fakta, tak byste takový blábol asi nenapsala.
Školné na příští školní rok je stanoven na 39.000,- ROČNĚ pro budoucí primány a na 34.000,- Kč pro stávající studenty s tím, že plnou částku platí pouze rodiny movitých rodičů. Ti, kteří na tom nejsou finančně nejlépe, mohou zažádat o slevu na školném. Na Nový PORG, který se otevírá od příštího září, a který bude vyučovat dvojjazyčně (AJ), je roční školné 87.000,- Kč. Ovšem toto platí pouze pro rodiny s ročním příjmem nad 850.000,- Kč. Např. pro rodiny s příjmem pod 42O.000,- Kč toto školné činí pouhých 10% z výše uvedené částky.
http://www.porg.cz/npg/stip...
26. 04. 2008 | 11:59

Jag napsal(a):

Mě je to jedno.Žádné reformy a reformy nic nezmění,neboť Husák namnožil blbce,bezmajetné občany závislé na státu a ti to budou pořád chtít.Když slyším,jak Škromach říká,že naši poctiví a slušní lidé blablas...a přitomu každý ví,že ti slušní občané visící na státu vychcaně přemýšlí,jak stát odrbat,tak si nedělám iluze o tom,že Škromachy a podobné vychcané chytráky nezajímá ten blbec,ale zajímá ho jen jeho hlas.Tak je to všude.Na školách je jedno jestli to sponzoruje ten nebo ten,tady stejně vzniká bordel,občan totiž vyžaduje neustále péči a srovnává svoje výsledky známkami,jen aby sousedovi mohl nadutě vykládat,jak se potomkovi vede.Blbost zkrátka kvete naplno.Pokud se nenamnoží inteligence,která bude skutečná a s tím i potlačíme blbost,tak se nic nezmění.To sem už pochopil a operovat tady s Finskem,kde není tolik pitomců na kilometr,je liché.Mladý Klaus to samé.Jen co oblbne lidi svými reformami,tak začne zajišťovat rodinu,která je početná a politika je jediná,kde to sype.V USA zlevnili byty a domy a potomci Klause mají potřebu.Tak se tatík stará a hledá voliče na svůj vstup do politiky,aby zasponzorovali voliči jeho koupi bytů tamtéž.Mohu jen dodat na konec.Nezajímá mě už různá pakáž,která má zájem jen o své koryta.Nazdar.
27. 04. 2008 | 08:20

Jag napsal(a):

Resumé všeho zní,pokud se neumenší počet lidí na planetě,blbců dvojnásob,bude přibývat nevzdělanosti,blbosti,kriminalit a politik bude mít nadále důvod oblbovat davy,okrádat davy a místo klidného života budeme čím dál víc platit daně na to,abychom blbce udrželi na uzdě.Politik to totiž neudělá kvůli hlasu a přemnžené lidstvo jen chce další a další daně zisky a přitom to nemá smysl.Pokud bude lidí méně,buudou daně menší,život klidnější a reformy nebudou třeba.Proč taky.Nikdo nebude muset tolik danit a tudíž vydělávat a sledovat zda mu kriminalita nevlezla až do domu.Nesouhlasím také s nečasem z ODS,že o daních by se nemělo dělat referendum.Pokud se něco tak vznáší nad omezováním naší svobody jako daně,tak referendum o nich být má.Jinak se staneme jen dělníky na politiky a ti nám budou zvedat daně,aby zlepšovali život pitomcům,co se přemnžili,kradou,přepadají a dělají kriminalitu.Vzdělání nic neřeší.Je to jen nová metoda,jak naučit zloděje lépe a moderně krást.O zvýšené drogové kriminalitě v Asii jsou i pořady a statistiky policistů.kteří říkají,že nikdy nebyla situace zatím horší.
27. 04. 2008 | 11:02

Realista napsal(a):

To Dave: pravice zase vykořisťuje a ožebračuje chudé lidi, a pak se diví, že to v levici vzbuzuje nenávist. Ale o to tady nejde: tady jde o to, že Klaus jr. tady něco v článku, který se snaží o věcnost, plká o levici.
27. 04. 2008 | 17:56

Jag napsal(a):

Nechte Dava být, v tom,že diplomy měli a mají i blbci přece ví každý.Jestli něco komunisti zdegradovali a nadělali i z lumpů vzdělance,bylo to vzdělání.Proto se také tolik kradlo a tunelovalo od vedoucích pracovníků.Dnešní doba přinese i do vzdělání patrové rozdíly.Nebude se už naštěstí říkat,že ten má vysokou školu a může dělat kde dělat na vedoucích místech.Ono i ve vzdělání je rozdíl a nakonec bude prospěšné vidět to,že ředitel firmy má úspěch a vezme ho každý,nebo ne a pak bude dělat jen vzdělaného nádeníka-tedy někde níž.A také to,že prostě i absolvent vysoké školy nebude automaticky cesta k vedení firmy a nebo k platu,ale budou to hlavně schopnosti.Kolik je jen neschopných lemplů a blbců na vedoucích místech a ti místo aby šli příkladem podřízeným se zašijí a dělají prd.Pak přijdou,vyřvou se na podřízených a ti to pak vidí a nedělají taky pořádně.V USA by podle mého bylo něco takové nemožné.
27. 04. 2008 | 18:15

Jag napsal(a):

Realisto,to nebude vykořisťování,ale to,že po nich někdo chce kvalitní práci.Víme jak to dopadlo v socialismu,když se dole uvolní,tak se nedělá a fláká se všechno.Pokud budeš argumentovat,že se práce musí zaplatit,tak se na to dá říct další argument.Je to ve zbytečné byrokratické přezaměstnanosti žen.každý podnikatel dnes přece vidí,že žena omlouvá svoji zaměstnanost tím,že ji manžel neuživí.Ale v podstatě když někdo podniká,tak si tuto zaměstnanost žen předplácí v daních.Kdyby klesly,pak by manžel dostal víc peněz,snížil by se byrokratický aparát a vybrat na něj daně.Všechno je v daních.Tím ja daná i špatně placená práce u firem.Přezaměstnanost a s tím spojený požadavek na daně.Takže snížit daně,zvýšit platy,podrazit byrokracii a zvýší se produktivita a zmozí požadavek na zaměstnanost každé z žena tím i požadavek zaměstnanců na jejich danění.Pak i majitel firmy dá vyšší plat a snad se pak bude chovat lépe i k zaměstnanci.To ale musí i ten přestat práci flákat.A vedoucí pracovníci nesmí být ti pitomci s diplomy,ale opravdoví a slušní šéfové.tedy zkulturnit celou společnost,kterou komunismus tak zmrvil.
27. 04. 2008 | 19:03

ceska estrada napsal(a):

Panu Stejskalovi, ve funkci administzratora, vadilo ze nekdo se zviditelni VELKYMI PISMENY a jeho prispevek vymazal. Rodina Klausu velka pismena nepotrebuje, maji neco lepsiho. Maji kontakty na stare struktury a pana Romana, ktery mu posle 100 milionu (jeho nejvetsi tlacenka je tchan soudruh Dyba) a tvrdi ze to dela z lasky k ceskemu skolstvi. A lidi to veri :)))) To je opravdu chutzpe :))) Moralka dostava na zadek !!!!!
28. 04. 2008 | 01:59

Jirina Hola napsal(a):

Plne s vami souhlasim. Drzeni skol bez deti je hazard s penezi danovych poplatniku. Nemohu souhlasit s rodici, kteri se snazi za kazdou cenu udrzet z falesneho patriotismu skolu v miste bydliste. Ja, absolvent velke skoly v Ostrave-Porube (1962-71)jsem zazila vzdelani v malotridce na vesnici se svym synem. Pripadalo mi to jako navrat do minuleho stoleti. S tímto "hendikepem" se nemusi deti vyrovnat na stredni skole o vysoké nemluve. Financni naklady na provoz takovych skol pro par deti je trestuhodne a navic deti maji daleko mene znalosti. Vetsinou nemohou navstevovat zadne krouzky o druzinach ani nemluve. Samozrejme, ze je zde vice faktoru jako kvalita ucitele atd. ale v globale si myslim, ze je to tak.
28. 04. 2008 | 12:07

Jiraak napsal(a):

Slova, slova, slova.. pěkná na povrchu, ale populismus uvnitř. Brát peníze od štědrých sponzorů a ve vlastní škole zrušit možnosti alternativního rozvíjení žáků, to je realita.
28. 04. 2008 | 16:45

Eliška napsal(a):

Pan Klaus neví či zastírá, že obyvatelé malých obcí dostávají na chod svých obcí sedmapůlkrát nižší příspěvek od státu než obyvatelé Prahy. Přitom náklady na energie v malých obcí jsou vyšší, obce jsou chladnější, školy menší. Pokud normativ na žáka, měl by být v Praze sedmapůlkrát nižší než v malých obcích: pak by si jistě starostové malých obcí poradili, ale co by dělal pan ředitel Klaus?
28. 04. 2008 | 18:55

pája napsal(a):

-> amigo: argumentujte prosím seriózně a ne ve stylu TV ZNOVA, šípů, blesků atd. Protože: kde jste vzal podklad pro své tvrzení, že nevzdělaný člověk vydělá ČASTO (co to je, že??) několikanásobně více, než učitel
29. 04. 2008 | 07:35

pája napsal(a):

-> Jirina Hola: tou poslední větou jste to přesně vystihla - " ... v globále je to tak ..." :-)) Tohle slovo známe už od Zápotockého ... Nechme prosím globály globálem a dejme obcím svobodu, ať si sami rozhodnou, co je pro ně LOKÁLNĚ lepší a globály ponechejme politikům nalevo od středu
29. 04. 2008 | 07:39

Starší kantor napsal(a):

Pájo je vidět, žes absolutně mimo mísu a věříš vládní propagandě. Učím již od roku 1971 a vždy jsem měl méně než žáci, kteří sotva prolezli školou a dnes je to stejné. Dnes nemá cenu ze školy odcházet a hledat si jiné zaměstnání, jinak těm mladým se vůbec nedivím, že odcházejí.
Jinak pro pana Klause ml. Jste vyžírka, který profituje z otce kdyby nebyl vlivným politikem, byl byste průměrným učitelem a ne ředitelem školy a nedostával byste takové částky od sponzorů viz ředitel ČEZ.
29. 04. 2008 | 07:58

deadodstb napsal(a):

Qussimodo junior-zlovolný plod ukrajinské Mištiny a kmotra Tunela, podvodem usazeného na Hradě. Hnus největší v celém vesmíru!!!!!
29. 04. 2008 | 09:24

čau napsal(a):

Vážený pane GEOGRAFE
je příznačné ve vaší rodině, že strkáte nos, kam nemáte.Chápu, že váš tatínek vám zajistil teplé místečko, dostatečně dotované. Je nyní na vás jak se ve svém řemesle prosadíte. Nebo vraťte školné, které do vás stát, potažmo plátci daní, investoval.
29. 04. 2008 | 10:16

Skogen napsal(a):

Měl bych konstruktivní návrh a to učinit pana Klause s jeho laskavým svolením putovním ředitelem, kterému skrz PORG, PONK A PING-PONG pan Roman v každém novém působišti věnuje na provoz nějakých těch sto (a třeba i více, hm?) milionů. Vláda pak zajisté zařídí, aby k panu Romanovi přes ČEZ plynul dostatečný přísun peněz na štědré mecenášství (jak já ty altruisty miluju, místo aby mazaně investovali, tak to jen tak naslepo fláknou třeba, mhm, tak třeba gymnáziu s nějakým Klausem, to je úžasný přístup..). Nebojte se, ČEZ na to mít bude dokud budou mít lidé na elektřinu - a když ne, ještě pořád třeba mohou prodat ledvinu, však mají dvě.

Jistě se najdou detailisté, kteří namítnou, že škol je mnoho a pan Klaus by nám nemusel vydržet. V tom případě navrhuji, aby byl pan Klaus nabalzamován. Ostatně je k nezaplacení. Když navíc pan Roman dary zahrne do své závěti, nebude co řešit. Jako symbol navrhuji moudrou sovu se zlatou náušnicí v uchu, kterak sebejistě pevně třímá školu v pařátech.

Chápu, pane Klausi, že jsem Vás požádal o nesnadnou věc, vždyť co je jedno tak trochu zajištěné gymnázium proti celému hladovému školství, že ano. Považte, že se pak státu malé školy mohou rovnou vydlábnout na nějakých usmolených 50 000,- per capito a na ty větší holt o to víc zbude.

A když jsme takto elegantně vyřešili problém financování školství, můžeme si místo filipik zahrát piškvorky. Třeba s panem Romanem - a necháme ho vyhrát... Co vy na to?
29. 04. 2008 | 14:13

Karel napsal(a):

Rád bych si přečetl diskusi až do konce, ale je mi nevolno z toho, jaké neuvěřitelné množství diskutujících tu hodnotí sponzorský dar pana Romana škole, kde působí pan Klaus. Pochopil jsem, že svým sponzorským darem 10.000,- Kč mateřské škole, kterou navštěvovaly naše děti, jsem se definitivně vydělil ze společnosti slušných lidí, kteří vydělávají právě tolik, aby si denně mohli koupit Blesk a krabičku cigaret a cítím se mimořádně zahanben.
Soudruzi, s tímto materiálem ten kapitalismus opravdu nevybudujeme.
29. 04. 2008 | 17:39

dr. napsal(a):

No je krajně podezřelé,že si pan Roman vybral pro svých těžce vydřených 100 mega jako příjece právě školu,kde působí V.K.,dohady by odbouralo,kdyby sponzoroval školu v Horné Dolně,ale tam by se jen těžko dala očekávat nějaká návratnost,že?Víte 100 mega jsem nikdy neviděl a těžko uvidím,vydělávám každodenní prací -jako většina národa - kolem 20 litrů.Zase se mi celkem dobře spí a jsem spokojený.Nesmím však myslet na neomalenost,chamtivost atd.naší vrchnosti,která bez ohledu na stranickou příslušnost odírá občana a znepříjemňuje mu i ten krátký čas,který má k životu vyměřen.A budou lidi nas.... zase tak dlouho,až někomu rupne v zoufalství v kouli a vystřelí z Aurory.Důsledky všichni známe ...Souhlasím s názorem,že dar p.Romana měl být slušně odmítnut - ať si je užije ve zdraví a nekupuje si za ně odpuštění od chudáků.
29. 04. 2008 | 19:14

Miquel napsal(a):

Na sponzorskem daru pro skolu VK JR NIOC NEJASNEHO NENI. Proti Romanovi vystupovala klika mladych vlcaku z ODS - z okresu Praha zapad a Kladno.
Nelibilo se jim, ze pacholik Roman doaszeny socdemaky tvrde okrada odsacky proletariat pomoci prehnane vyskoych cen za elektrinu. Misto aby se CEZ podelil s ceskym proletariatem, sroubuje ceny nahoru a vysava ceskou chudobu.
Navrh byl udelat noc dlouhych nozu i v CEZU, vyhodit Romana a nastolit v CEZ socialni ods spravedlnost - a samozrejme rozchvatit par koryt pro jeste hladovejici nadejne mlade politiky ODS.
Nacez Roman dal 100 mega na SG VK JR, VK JR tento slechetny dar prijal a mladi vlcaci okamzite vydeseni zmlkli, stahli ocasy a zalezli do der.
Jestli si nekdo v CR umi zaridit "politicky klid na tvorivou a conrodou praci" - tak je to Roman.
29. 04. 2008 | 20:41

Jag napsal(a):

Pan Roman nemůže za to,že političtí prostituti předali dary ve 100milionech.Kdo by nebral,když politik uplácí.Ostatně odkud si myslíte,že parazit Gross nabral miliony?Buď vybral Telecom nebo ČEZ.Dostal odměnu za to,že zdražoval a pak dosadil správné lidi.Tak dostal všimné a odměnu.Přece si lidi dobré posty od politiků musí předplatit.Zadarmo ani Gross nehrabe.
29. 04. 2008 | 20:47

Skogen napsal(a):

Karle, nepochopil jste. Nejde o to, že by sponzorský dar měl být sám o sobě špatný. Jistě ne. Jde o něco jiného.

Dejme tomu, že jste sedlák, jemuž po dvoře běhá hejno slepic. Ostatním sedlákům taktéž po dvorku běhají hejna slepic. Společnost potřebuje vejce a platí za ně, ovšem tak málo, že se nedostává na krmení. V tu chvíli vám na dvorek z nebe spadne vlečka zrní. Vaše drůbež je v suchu, protože se má čeho nazobat. To je v pořádku, přejme to vám i té drůbeži. Vy však zčistajasna projevíte takový nedostatek vkusu, že předstoupíte před ostatní sedláky a začnete jim přednášet, jak dobře se dá vyžít z peněz utržených za vejce..
29. 04. 2008 | 20:57

Miquel napsal(a):

http://www.odspz.cz/index.p...
Toto jest link na znacne nenavistny protiromanovsky cleneck ODS-mana Alese Radla. Po te co CEO polostatniho CEZU Roman vysolil 100 mega na SG VK JR, psani podobnych clanku bylo zamrazeno.
Nicmene nutno uznat neslychanou odvahu Alese Radla - protiromanovsky clanecek na sve strance nechal tise viset, i kdyz mu to asi u Klausu velkou popularitu nedela.
Na druhou stranu jakousi dosciplinu ma - zmlkl - vi ze bez discipliny by mohli ODS-mani treba lezt po stromech na karlaku a jak by to vypadalo....
29. 04. 2008 | 21:01

Josef K. napsal(a):

Milý hochu Klausi jun., věř, že bych nikdy své dítě nesvěřil Tobě. Svěřil jsem je Britům, Rusům, Němcům, Američanům, Italům, dokonce Indům a Tadžikům.Nějak to umějí lépe, nejen učit, jsou součástí světa, který Ti zjevně zůstává zcela cizím. Chlapče, účetnictví není reálný život.
29. 04. 2008 | 21:08

Bob napsal(a):

to Jan K.
Pokud jsem info, tak po pádu Žel. opony mělo Finsko hospodářsky směrované na Rusko obrovské problémy. Zde se o nich nepsalo. Dnes již je jak se zdá situace lepší. Jediné co tam snad nebylo - zlodějská privatizace
30. 04. 2008 | 06:53

máma od dětí napsal(a):

Dobrý den pane Klausi,

každý ředitel, který dokáže pro svou školu sehnat sponzora, je podle mého názoru prostě borec. A odpusťte mi vy ostatní, je mi jedno od koho jsou peníze a kolik to bylo. Já považuji za důležité, kam peníze šly. Pokud to bylo do opravy budovy, vybavení kabinetů, "nákupu" kvalitních učitelů... Příběh vašeho sponzorství znám jen z této diskuse.
Moje dcerka chodí do vesnické malotřídky, a ředitel sponzory sehnat umí. Přestože spoustu času věnuje boji s ministerstvem a seznamem škol na zrušení. Žáků je opravdu velmi málo. Hned v sousedství je větší ZŠ (necelé dva kilometry, jedna zastávka autobusem), tam jsme ale dcerku nezapsali, škola má špatnou pověst, ředitelka je "manažersky" neschopná. Takové věci ale současný systém financování škol zohlednit neumí.
30. 04. 2008 | 09:59

Tomáš Nekolný napsal(a):

Ptám se: Proč takovíto inteligentní lidé s logickým a objektivním pohledem na podobné situace nesedí ve vládě?
Odpovídám si: Protože inteligence s sebou (většinou) přináší poctivost a svědomí.

Kdyby tak aspoň politici četli blogy, místo toho aby chrápali na poradách a nasávali jak embolický klíšťata.
30. 04. 2008 | 13:15

Mia napsal(a):

Osobne se myslim, ze je sice hzke,kdyz v male obci je skola, ale je treba se take chovat financne odpovedne. Skoly s malym poctem zaku jsou neekonomicke. Zbam skolu,kde je 11 deti a 2 ucitelky.Jedna z nich je soucasne reditelkou. Reditelka te skoly vedla obci kroniku a byla jsem v soku, kdyz jsem zjistila,jak male znalosti gramatiky tato ucitelka ma a jak vlastne tyto deti spatne uci. Myslim,ze by bylo lepsi deti svazet do velke skoly v okoli, jak je tomu trebas v USA.Autobusy svazeji a rozvazeji deti z okoli mesta, vse je zadarmo pro rodice.Na skolstvi jde cca 55% z dani z nemovitosti. Danovy urad rozesila faktury vlastnikum nemovitosti s tim,ze je tam rozvnez uvedeno, jak kazdy dolar bude z cele castky pouzit. To v CR se jen plati a vse je anonymni, prote cesky bordel.Nejvetsi castka jde prave na skolstvi, cast jde na policii, cast na silnice, na upravy, na verejne WC,kde je vsude cisto a muze si clovek ulevit zadarmo, atd.Proc CR neprebira dobre veci od USA, proc jen pomlouvaji a stvou proti USA jako za komousu, ba ted vice? To same s danemi. Je hodne veci z kterych by si CR mohla vzit priklad. Jenze poslanci a vlada potrebuje kamuflovat a mlzit, obcan jen platit na to jejich spatne hspodareni. Kazda normalni zenska by hospodarila lepe, nezli ti, co jsou u koryta.
01. 05. 2008 | 05:01

Jag napsal(a):

Mio ty jsi buď naivní,nebo si děláš srandu.Proč by někdo dobré,fungující věco přebíral,když se v nich nedá krást,podvádět a provádět protekci.Nejlépe se krade v bordelu.Až se budou privatizovat nemocnice,tak si pamatuj,že lidi z výběrových komisí budou najednou kupovat nemovitosti a bohatnout.Pochybuji,že by na to už firma Agel-oceláři a jiní privatizátoři nemocnic nevyčlenili prostředky a lidi,co zakládají konta.A tak to tady máme.prostě korupčníci ovládli republiku a to modří i oranžoví a hrtají divadlo v parlamentu jak jsou nesmiřitelní.Divadlo pro davy.Pak se rozejdou a jdou krást společně.
01. 05. 2008 | 08:27

Jag napsal(a):

Na korupci je jediný recept.Potlačit daně a tím i politiku.Dokud nebude referendum o daních,bude se moci krást a my blbci všichni,na to dělat.Daně to je největší ksindl světa.Když už musí být,mají být jasně vymezené a má o nich být maximální přehled.Všechno ostatní smrdí.
01. 05. 2008 | 08:30

učitel OV napsal(a):

Pane Klaus
Jen jednu poznámku státních gymnázii máme dost tak se začněte chovat jako skutečný podnikatel a vydělejte si na sebe když jste soukromá škola.Proč Vás má platit stát když má svých škol dost?Tady chybí děti do odborných škol a ne zakládat další soukromá gymnázia a obchodní školy.Doufám ,že to pochopíte až budete jednou schánět remeslníky na údržbu a opravy Vaší školy,nebo myslíte že to zvládnou vaši absolventi?
01. 05. 2008 | 09:59

Skogen napsal(a):

Jasně Jagu, zrušme daně sakumprásk. A od zítřka si budeš stavět a opečovávat svůj kilometr silnice a k tomu tři sloupy s osvětlením, budeš se starat o svého policajta, s deseti kámošema se složíte na správu plaveckého bazénu a tu školu, tu si vy machři bez daní přece taky vydupete ze země sami, že jo (pardon, rychlejší a snazší by byla privatizace za kačku). Ano, "daně" a "přerozdělování", to jsou dvě sprostá slova, která by se neměla ani vyslovovat, aby kvůli nim pan Stejskal nebyl nucen mazat příspěvky. Pokud si myslíš, že by to mělo vypadat tak, že civilizace bude končit za hranicí elektrického ohradníku zbohatlického ranče, jež bude spojovat romanticky prašná cesta nikoho, tak to je dost ubohá představa prosperity.
01. 05. 2008 | 20:39

Jag napsal(a):

Skogenu ty trapáku,když neumíš číst,nekomentuj.Daně se dají vybírat i lokálně a k tomu i velmi transparentně.Pak by se ze žádných Grossů nemohli přes noc stávat milionáři a policisté by nemuseli říkat,že všechno prvěřili,když to měl prověřit finanční úřad.A když už je expremiér,tak se měl veřejně vyjádřit,odkud k tomu přišel.Měl to i z daní a daně berou svobodu a proto o nich má být referendum.A nepleť sem populisticky řeč o silnici.Daně jsou svinstvo,na kterém politik zajišťuje rodinu a parazituje na nás.Také by měl být odpovědný za daňové škody.Doktor když léčí,tak je také odpovědný za ublížení na zdraví a přitom to neudělá úmyslně.
01. 05. 2008 | 20:49

Jag napsal(a):

DANĚ jsou svinstvo tohoto světa.Nebýt daní,ubyde plno zlodějen a svinstev.Z hromady se krade vždycky lépe,než z nějakých místně kolálních hromádek.Proto také nejvíc danili a přerozdělovali komunisti.Náhoda to asi nebude,když kradli jako straky.
01. 05. 2008 | 21:30

Skogen napsal(a):

Klid Jagu, zdraví máš jen jedno a umělé dýchání ti takto přes klávesnici dát nemohu ;o)) Chceš říct, že Gross kradl daně? Nevím, nevím, kamaráde. Já si spíš myslím, že sis našel magickou formulku..
01. 05. 2008 | 21:53

Jag napsal(a):

Jsem úplně klidnej.Že jsou daně svinstvo ví každej,kromě komunistů a hlupáků,kteří si myslí,že je to dobro,co jim přináší blahobyt.Jediné co ovšem přináší jsou otrokařina,mizerné mzdy,parazitování lemplů,neschopných jedinců a politiků.Daně už měly být dávno převedeny na poplatky přímo v místech výběru a tím i použity tam,kde se vyberou.Na speciální služby armády,policie mají být dány jen s tím,že se rozpočty vydají v brožuře a uvede se,jak byly použity.
01. 05. 2008 | 22:31

Jag napsal(a):

Skogene,každý politik potažmo krade daně.Gross není formulka,jako expremiér státu je spíš ostudou,že není ochoten vysvětlit původ peněz lidem,kde byl premiér.To je ostuda světového formátu.
02. 05. 2008 | 06:32

Ing. Ivan Strakoš napsal(a):

Pan Klaus mi hovoří z duše. Již několik let se snažím o zavedení normativů ve financování škol v Ústeckém kraji. Leč, dopadlo to stejně jak uvedl. Normativy jsou zavedeny, ale pro každý druh škol zvlášť. To není dobře.
Další velký problém školství je, že se ve své podstatě nezměnilo od Marie Terezie. Jen břidlicovou tabulku nahradil sešit. Jak je možné, že se ve školách jen sporadicky používají výukové programy. Ty jsou dnes zpracovány pro veškeré předměty základních škol. Mí synové (dnes končí vysouké školy) je používali již od druhé třídy základní školy. Za opravdovou revoluci (změnu) ve školství budu považovat náhradu těžkých aktovek obyčejnou, lehoučkou externí pamětí. Společně s normativy pak nebude problém, aby fungovala i na malé obci jednotřídka od první po devátou třídu s pouhým jedním učitelem.
Přemýšlejte ministerští vizionáři našeho školství.
02. 05. 2008 | 20:16

Skogen napsal(a):

Jag - asi hovoříš o Čunkovi. Gross jako současná soukromá osoba mimo vysokou politiku a tedy i mimo veřejný zájem, asi nemá motivaci cokoliv vysvětlovat. Ostudu světového formátu opravdu ušitou máme, jenže ta je z dílny té současné šílené reprezentace.
02. 05. 2008 | 23:32

Jag napsal(a):

Čunek nemá miliony po funkci v politice-to možná až teď nebo později,ale přišel s problémem do politiky.Gross si problém vytvořil v politice.Takže Čunek mě nezajímá.Premiér i když bývalý,který není schopen vysvětlit,jak k majetku přišel je v podezření zloděje a navíc byl premiérem této země.Je to ostuda větší jak nějaký taťka Čunek.
03. 05. 2008 | 08:10

Dana napsal(a):

Srozumitelné, perfektní, jednoduché. No jo, ale .....
03. 05. 2008 | 09:07

Adolf napsal(a):

Ale fešák to je! Tu fotku má určitě o občanky.
03. 05. 2008 | 21:46

lerak napsal(a):

Co ten spratek ošklivej do všeho kecá?Je po tatínkovi?
04. 05. 2008 | 06:53

Jirka napsal(a):

Jsem přesvědčen, že takto by naše regionální školskví fungovalo daleko elegantněji a bez větších problémů. Myslím, že by se takto našly i ty požadované tří mld. Kč na mzdy, které ctějí školští odboráři.
05. 05. 2008 | 06:52

endy napsal(a):

A je to tu zas..zakomplexovaní se mají možnost vydovádět!Adolfe, ty krasavče, možná máš fasádu jak filmová hvězda, ale o tom co je za ní, jsi dal jasnou zprávu..gratuluju, jednoduché, výstižné, nechtěl jsi psát ale o něčem jiném? asi ne, tohle ti stačí, tak se měj, a mimochodem, avé jméno je taky fajn...
04. 12. 2008 | 08:57

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
15. 03. 2010 | 03:08

sesli sohbet napsal(a):

Thank you for your sharing.! <a href="http://www.yuregininsesi.com" title="seslisohbet, sesli sohbet" target="_blank">sesli sohbet</a> <a href="http://www.yuregininsesi.com" title="sesli chat, seslichat" target="_blank">sesli chat</a>
30. 03. 2010 | 00:13

Jiří Novák napsal(a):

Všechno je jinak.
Když odfiltruji příspěvky závistivců a neinformovaných"slepic" tak hodnotné jádro diskuse je onen zmiňovaný kočkopes v putování normativů. Proč jakýkoliv normativ nepoputuje na účet konkrétní školy? Školy jsou přece řízeny kompetentními řediteli, jsou právními subjekty, každý rok končí auditem apod. Proč jsou normativy rozkradeny a přerozděleny přiblblíky bez vzdělání na přerozdělovacích postech na krajích? O tyto tunely by se měl zajímat ministr školství z Mimoně a ne plameně blábolit jak transparentně rozdělit tok státních peněz na sport. To jsou jen haléřové položky oproti vytunelovaným penězům kraji a dalšími zloději. A tak do škol doputuje podle mého odhadu 60% nároku. A kde je zbytek? O těchto a kočkopsech problémech ať pořádá ministr z Mimoně tiskové konference.
31. 01. 2011 | 11:36

auto insurance virginia napsal(a):

Great post. I used to be checking continuously this weblog and I am inspired! Very helpful info specifically the closing part :) I maintain such information much. I was seeking this particular information for a very long time. Thank you and good luck. <a href="http://invirginiaautoinsurance.com/">auto insurance in virginia</a>
10. 08. 2011 | 06:11

car insurance rates napsal(a):

As I web-site possessor I believe the content matter here is rattling fantastic , appreciate it for your efforts. You should keep it up forever! Good Luck. <a href="http://topautoinsurancerates.net/">new jersey auto insurance rates</a>
15. 10. 2011 | 14:13

mortgage loans napsal(a):

freelance writer
26. 01. 2012 | 12:13

Houska napsal(a):

U nás se plýtvá daleko více peněz a jinde než ve školství. Pan Klaus by si měl uvědomit, že ČR není jen Praha a že existují lokality, kde je těžké stanovit srovnatelný normativ počtu žáků. Například děti z naší obce to mají do nejbližší základní devítileté školy 3 km. Tato škola je dlouhodobě pod stavem žáků, protože dětí je v okolí prostě málo. Přesto je to škola s úžasnou atmosférou a péčí o žáky. Další nejbližší základní devítiletá škola je 20 km. Tam se ovšem děti z okolních vesnic nemají jak dostat, protože neexistuje odpovídající dopravní spojení. I těch pár km platí spádové obce a ranní spoj jede jen čistě ty 3 km. Takže jak vyřešit dopravu dětí, my musíme být v práci a ne přemýšlet , co s dětmi, jak se po ránu a odpoledne dostanou do a ze školy. Kromě toho je riskantní nechat jezdit samotné třeba prvňáčky. Tyto problémy s dopravou jsou ve všech malých obcích, což si v Praze asi neuvědomují!!!

Další věc je, že škola je pro obec velmi důležitá. Prostřednictvím školy si dítě utváří vztah o obci, kde žije a škola také je důležitou součástí kultury v obci. Zrušení malých vesnických škol by z tohoto hlediska bylo pro malé obce katastrofou. Škola je ta, která na vánoce připraví pro obyvatele besídku, zpívání u stromečku, chodí za seniory. Jejím zrušením odejde z obce mládí a tím i život.

Bude-li dítě dojíždět do vzdálené školy 20 km, nezíská v dané obci kamarády a žádné vztahy k rodnému místu. Škola 20 km vzdálená je zcela samozřejmě zaměřená na lokalitu, ve které se nachází.

Myslete prosím také trochu mimopražsky!!! Nejde vždy jen o peníze!
01. 02. 2012 | 18:39

Pravdoláskař napsal(a):

O prof. V. Klausovi alias "Agentu Vodičkovi" si přečtěte toto:
http://www.reflex.cz/clanek/politika/37636/byl-vaclav-klaus-agentem-kgb-nebo-cia.html
08. 07. 2012 | 18:06

Navrátil napsal(a):

Kočkopsí financování spolu se zvrhlým rozpočtovým určením daní vede k tomu, že je těžké udržet lidi na vsích. Méně lidí pak znamená méně práce, zavře se hospoda, zavře se krám a nakonec poslední zhasne, půdu prodaj Němcům a stěhují se do garsonky ve městě, aby mohli pracovat pro zahraniční montovny...
16. 01. 2013 | 15:01

VsAKGVDkJM napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#5016>soma drug</a> buy soma online next day delivery - soma show up drug screen
09. 02. 2013 | 23:31

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy