Soud Pirátské straně nařídil odstranit předvolební spot

10. 10. 2012 | 18:03
Přečteno 4281 krát
Městský soud v Praze Pirátské straně v rámci předběžného opatření nařídil odstranit předvolební spot. Důvod? Piráti animací figurek lega údajně zasahují do známkových práv dánské společnosti LEGO a do dobré pověsti právnické osoby.

Piráti odmítli předchozí požadavek na odstranění spotu ve své tiskové zprávě: "...pokud je vůbec panáček autorským dílem, LEGO ho na řadě míst světa trvale vystavuje na veřejných prostranstvích a pro takové případy zná platné právo zákonnou licenci. Je zcela legální, aby umělci používali veřejně vystavovaná díla v další tvorbě,“ reaguje místopředseda Pirátů Jakub Michálek. „Za druhé, účelem obchodních známek je odlišit výrobky nebo služby jedné společnosti od výrobků nebo služeb konkurence. Rozhodně je nelze užívat k tomu, aby dánská společnost zasahovala do soutěže politických stran v České republice.“

„Zdůvodnění společnosti LEGO, která nechce být spojována s politikou, se může zdát na první pohled logické. Kdybychom mu ale vyhověli, znamenalo by to podstatné rozšíření copyrightu, a to do oblastí, pro které nikdy nebyl určen. Rodiče by například potřebovali svolení společnosti LEGO, když by chtěli hrát s lego panáčky divadlo pro děti ze sousedství a děti by nesměly vlastní postavené výtvory vyfotit a vystavit na Internetu. Advokátní kancelář se snaží vytvořit dojem, že stavebnice, kterou si řádně koupíme, nám vlastně nepatří a smíme si s ní hrát jen způsobem, který vyhovuje marketingovému oddělení firmy. LEGO je stavebnice a dá se z ní postavit i volební spot, “ říká předseda Pirátů Ivan Bartoš.


V návrhu na nařízení předběžného opatření právních zástupců firmy LEGO je formulace: "...spojení s pirátstvím je ohrožením dobrého jména spojeného především s poctivostí, důvěryhodností, slušností, vážností, spolehlivostí, solidností apod." Přitom sama firma využila celosvětové popularity tématu pirátství a dala na trh stavebnici s námětem pirátů.

Piráti od firmy LEGO
Piráti od firmy LEGO


Je otázkou, jestli firma LEGO svým postupem spíše neohrožuje dobré jméno Pirátské strany spojené především s poctivostí, důvěryhodností, slušností, vážností, spolehlivostí a solidností v politice.

Předvolební spot Pirátů



Dokumenty:
Návrh na nařízení předběžného opatření
Rozhodnutí ve věci předběžného opatření

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Michal Macek napsal(a):

navrhuji mimosoudni usmireni
10. 10. 2012 | 18:21

modrý edvard napsal(a):

Nevyznám se v autorském právu, ale na akci si vzpomenu, kdybych náhodou chtěl něco od Lega koupit.
10. 10. 2012 | 18:29

Občan napsal(a):

Soud?
Po tom, co předvedly soudy v kauzách Vítkov vs. Rumburk nebo Smetana vs. Dalík vs. Rath, ztratila justice poslední zbytek kreditu.
10. 10. 2012 | 18:35

Sutech napsal(a):

Na internetu jsou desítky filmů udělaných z Lega, nevidím důvod, proč by toto měl být jiný případ.
Obecně mi celý současný koncept copyrightu připadá dost podivný. Rozdíl by mohl být v tom, jak byl klip vytvořený, zda klasickou animací snímek po snímku, či počítačově.
Můj osobní názor je ten, že pokud někdo vytvoří jakoukoliv hmotnou věc a tu prodá, musí automaticky ztratit jakékoliv právo na další ovlivňování jejího užívání. Sice je dále vlastníkem práva třeba na design (tedy ten stejný nemůže nikdo registrovat jako svůj), výrobu dalších kusů, třeba židlí, ale o osudu jednotlivých po prodeji už nemůže rozhodovat. Ty pak mohou být jejich majiteli užívány jakkoliv, ikdyby se to tomu, kdo věc navrhl, či vyrobil, tisíckrát nelíbilo.
Musíme vzít do úvahy, že se lego, a mnoho jiných věcí, stalo součástí moderní kultury, stalo se její neoddělitelnou součástí, stejně jako se po určitou dobu stane její součástí nějaký styl oblékání, který napodobují všichni. Každý, kdo něco vytvoří, musí počítat s tím, že se něco takového může stát i s jeho výrobkem. Tedy musí počítat s tím, že bude výrobek, či jeho podoba, použita způsobem, který se mu nebude líbit.
Pokud nebyl klip primárně určen k poškození společnosti lego, pak nevidím nejmenší důvod k tomu, aby bylo přikročeno k soudnímu řízení.
10. 10. 2012 | 18:40

Kirtap napsal(a):

Tak tohle bude krvavá řež ...
10. 10. 2012 | 18:41

Hloupý Honza napsal(a):

Že vy ten humbuk máte domluvený s Legem ... negativní reklama taky reklama.

Jestli ne, tak děkuji snaživcům v právním oddělení Lega, že jsem měl možnost vidět velmi podařený spot.

A že zrovna kapřík TOPek měl hlavu na špalku ? Věděl bych o starých oranžovo-modrých sumcích, kteří by se už měli smažit dávno ... (v pekle)
10. 10. 2012 | 18:42

Sutech napsal(a):

ad
Pokud společnost lego hodlá hrát na poctivost a slušnost, měly by si uklidit před vlastním prahem, neboť produkováním stavebnice s námětem pirátů mohou ohrozit mravní výchovu dítěte, neboť tato řada podporuje obraz, že organizovaná skupina lidí, která přepadává jiné lidi je normální a že být jejím členem je docele zábava.

Mimochodem panáčci lego to nemohou být, protože jim chybí caplíky na hlavě a otovry v zadní části nohou
10. 10. 2012 | 18:48

Analytik napsal(a):

Kdyby Piráti ustoupili, nejsou hodni tohoto jména!
10. 10. 2012 | 18:55

Pavel D. F. Hrubý napsal(a):

Ale tady přece vůbec nejde o to, že nějaká strana použije něčí "autorské dílo". Jde evidentně a přímo o naši svobodu - a zde je potřeba se zastavit - Pirátská strana jako možná jediná nevyhovuje zažitému establižmentu druhé totality, ve které jsou bohem peníze. Všude ve světě se piráti staví za svobodu pro lidi, proto je na ně nahlíženo jako na vyvrhele společnosti (i když jde vlastně o moderní disidenty). Zde je krásně vidět, kam to naše demokratůra dopracovala - ve jménu obchodu je možno každou myšlenku zašlapat do prachu...
10. 10. 2012 | 19:03

Michal Macek napsal(a):

Pavel D. F. Hrubý

je treba se nedat.zaslapat....
10. 10. 2012 | 19:08

Petrucciani napsal(a):

Co kdyz to je postaveno tak, ze si LEGO nepreje, aby bylo pouzivano ve volebnich kampanich atd., je to hracka pro deti, tohle byh zcela chapal a byt Piraty, zamyslel bych se nad tim. Neni problem, aby tohle natocili nazivo se svymi cleny a nepouzivali na to hracku pro deti. ;-)
10. 10. 2012 | 19:13

Keram napsal(a):

Petrucciani:
A co když je ten klip záměrně postavený na hraně?
10. 10. 2012 | 20:06

Michal Macek napsal(a):

Petrucciani

ja videl i lego - porno...
10. 10. 2012 | 20:52

Petrucciani napsal(a):

Keram napsal(a): To neni o hrane, to je spis vzpominaka na rane detstvi. ;-) Mozna takove hracky nemeli a ted zjistuji, co vsechno se s nimi da vyjadrit. Problem je, co ma spolecneho detstka hracka LEGO s politikou a kandidatkou strany Piratu? Nic. To opravdu Pirati tak hluboko klesli, ze nejsou schopni si natocit svuj vlastni klip bez podobnych blbustek nebo ze by se stydeli a maji pocit, ze to LEGEm lepe zahraji? ;-)
10. 10. 2012 | 21:16

Petrucciani napsal(a):

Michal Macek napsal(a): To se nesnazim vyvracet, chtel jsem neco podobneho Piratum dokonce naznacit, ale porad verim, ze si chteji jen hrat, tak jim to kazit nebudu. ;-)
10. 10. 2012 | 21:25

Admirál napsal(a):

Z čistě prgmatického hldiska je dobře, že soud Pirátské straně nařídil odstranit předvolební spot.

Podporovači Kundiček nemůžou být žádným přínosem.
10. 10. 2012 | 21:33

jedem das seine napsal(a):

Čeští Piráti si pletou svobodu internetu, kde občan zakoupivší si kopii díla ji sdílí s jinými, aby šířil něco, co považuje za hodnotné (a kde poplatky pro skutečné autory již zaplatil v přirážkách k hardwaru a spotřebnímu materiálu) se sprostou krádeží.
Volební propaganda není uměleckou citací ani soukromým záznamem veřejného objektu ale komerčním využitím díla. Plně podléhá souhlasu autora nebo majitele práv a zakládá jejich nárok na odměnu. Plést si politickou propagandu s uměním nebo zpravodajstvím je svědectví právního bezvědomí. Pokud pánové Piráti nevědí, že Lego je patentovaný systém a že všechny jeho výrobky jsou výtvory designérů, je mi jich líto.
Jakou chtějí s takovým právním vědomím asi dělat politiku?
To, že je současný patentový a copyrightový systém (počínaje medikamenty a konče učebnicemi) nutno učinit pružnějším a levnějším nemůže s sebou přinést okrádání autorů a lidí, kteří investují do tvorby, výzkumu a vývoje.
Problém je spravedlivější rozdělování (jak postřehl už Sitting Bull), které je deformováno finančním průmyslem.
Obávám se, že zdejší Piráti, obvzláště když vidíme, že se spojují s bursíkovci a lidovci nám žádná pronikavá řešení tohoto problému nepřinesou.
10. 10. 2012 | 22:14

český maloměšťák napsal(a):

Ostatně zajímalo by mě jak by se věci odehrávaly, kdyby se našel dědic autorských práv toho týpka, co tehdá vynalezl latinku./čistě hyotetická situace/
Asi bychom se všichni - a to nejen zde - pod blogy - nesatčili divit, kolik že to právních zástupců se na nás vrhne.

Ostatně net by asi nevznikl nebýt finanční podpory Pentagonu.

Což by pak mohlo vyústit dokonce i v nevítané návštěvy důstojníků US Army - u každého z nás.

Šalom.

P.S. Odkaz na c.v. onoho člověka, co vynalezl lék proti obrně sem dávat nebudu. Je k dohledání právě že na netu.
10. 10. 2012 | 22:52

kormoran napsal(a):

Nemam absolutne nic proti Piratum , avsak a jako obvykle vycurani cesi hledaji skulinky ve forme ocuravani autorskych prav .

Vase prirovnani a bazirovani na hry deti - reklama je hloupe!

Firma LEGO nechce byt spojovana s politikou , coz je jednoznacne spravne a tim to konci!

Ciste osobni poznamka . Nefotila Vas pane autore slicna fotografka nahore bez?
10. 10. 2012 | 23:29

Ivo Vašíček napsal(a):

Cenzura nabývá různých forem.
10. 10. 2012 | 23:34

kormoran napsal(a):

V pripade , ze si soudruh Paroubek , co by Lev 21 'vypujci' (bez vedomi spolecnosti)maluvky z pohadky Lvi kral na reklamu rude strany , tak ho spolecnost Walt Disney Feature Animation oskube tak,ze bude muset prodat svoji vilu na Ithace vcetne sve blondiny .

Normalni a bezne ve svete je kontaktovat firmu , zdali muzu , jeji logo pouzit. Nevim co stale a blbe resite?

Nekdy fakt nekdy zustava rozum stat nad (ne)gramotnosti obyvatel CR.))
11. 10. 2012 | 00:00

Jehuwa napsal(a):

Koukam, ze si zde lide pletou LOGO a LEGO a melou paty pres devaty. Zjednodusene asi takto: Mam pravo jako vyrobce zidli ktere jsou pozivany v Otazkach Vaclava Moravce diktovat Ceske televizi kdo na nich usedne a jake muyslenky bude propagovat? Asi tezko ze? Takze vase smesne prispevky o znasilnovani prava jsou zcela mimo misu. Navic stavebnice LEGO movie, bo jask se to jmenovalo primo vybizela k nataceni cehokoliv pomoci techto postavicek. Zajimave ze jsem nikde necetl ze by se LEGO soudilo kvuli jinym LEGO snimkuv, ktere jsou MNOHEM kontroverznejsi. (Porno, nackovske motivy, atp.)
11. 10. 2012 | 00:33

kormoran napsal(a):

Jehuwa , Kristova noho!))))))))))))))
Neuveritelne!
11. 10. 2012 | 00:52

hovorka11 napsal(a):

Možná mají pravdu, tak to má jediné řešení- zákaz dovozu Lega pro obecné zneužívání všeho druhu, např dětmi hrajícími si na veřejnosti.
11. 10. 2012 | 01:08

petrvileta napsal(a):

Že firma LEGO nechce podporovat žádnou politickou kampaň je sice od nich hezké, ale poněkud nesmyslné. Když nechtějí podporovat, tak nepošlou žádné politické straně finanční dar, nepodpoří ji ani tiskovým vyjádřením, ani jinak. Nemohou ale zakazovat, aby se jejich postavičky objevily v politickém klipu. To by se třeba jedna automobilka mohla ohradit proti tomu, že jimi vyrobený autobus byl označen za "Zemák" a byla v něm podniknuta spanilá jízda ve prospěch SPOZ. A nebo, že jiné partaje jezdí na mítinky v autech Škoda, Mercedes, Toyota.
Navíc ti panáčkové nejsou shodní s panáčky LEGO (nemají výstupek na hlavě, otvory zezadu v nohách atd.) a nebyli získáni od firmy LEGO. Toho panáčka vytvořil náš animátor vlastním úsilím ve vlastním počítači. Ano, vytvořil ho podle nějakého panáčka, co viděl za výlohou hračkářství, ale rozhodně neměl v úmyslu udělat shodného panáčka, co vyrábí LEGO. A v celém klipu není logo ani obchodní značka LEGO uvedena. Není to přesně ten jejich panáček, tak proč by to tam mělo být. Klip tedy vznikl jako počítačová animace. Pro některé šťouraly dodám, že je to mnohem rychlejší, jednodušší a neskonale levnější, než natáčet hraný klip.
Takže se zcela určitě odvoláme a pokud budeme opravdu odsouzeni a donuceni klip stáhnout, pravděpodobně pak řádně zakoupíme vhodnou stavebnici LEGO a klip vytvoříme znovu, tentokrát jako loutkový. Nemohou nám přece určovat, jak si smíme s jejich výrobkem hrát :-) To by museli mít přímo uvedené v návodu nebo nějaké smlouvě s kupujícím. Dovede si někdo představit, že by si kupoval stavebnici a musel podepsat, že s postavičkami nevytvoří scénku, podporující antisemitismus, rasismus, pornografii, nezdravou výživu, atomové elektrárny, lov velryb a já nevím co ještě?
A možná vytvoříme ještě jeden klip, zlomyslný, kde si budeme dělat legraci z firmy LEGO. Jsme přece "smějící se bestie", to říkal už Reinhard Heydrich :-)

Petr Vileta, Pirát a autor scénáře.
11. 10. 2012 | 02:34

kormoran napsal(a):

Pane Vileta , tak to se velmi pletete !))))

Vy nemate zadne pravo pouzivat 'postavicky' ktere jsou chranene ochranou znamkou, bez souhlasu majitele.

Vymyslete sve logo , zaplatte si poplatek ochrane znamky a pak si sem pripadne bezte stezovat , ze nekdo vase logo zneuzil.)))

----------------------------------------------------------------- Na stezovani mate jiste pravo , ale jsem si stoprocentne jist , ze projedete kazdy mezinarodni soud!
11. 10. 2012 | 03:09

kormoran napsal(a):

Oprava: Vy nemate zadne "verejne" pravo .........
11. 10. 2012 | 03:11

kormoran napsal(a):

Pane Vileta , pouziva snad nejaka strana , je jedno jaka na svem 'billboardu' logo Skoda auto? - napr? no jestli ano , tak k tomu musela dat souhlas firma, v jinem pripade zamhouri oko a v dalsim to zakaze a ma na to plne pravo!.

Uvidite sam , jak dopadnete.
11. 10. 2012 | 03:22

kormoran napsal(a):

Autobus a je jedno kdo ho vyrobil je autobus , ale slovo "zemak" je ochranou znamkou.

Jestlize ma moje firma v logu ptaka kormorana , ktera je zanesena jako ochranne logo firmy , neznamena , ze si ono logo muze nalepit na auto kazdy Johan , teoreticky a popravde vzato bych tim ztratil i zakazniky , kteri jsou opacne pol. smyslani . Chapete?
11. 10. 2012 | 03:34

kormoran napsal(a):

Oprava- presne a jedinecne logo kormorana.

Stejne tak postavicky Lega jsou jedinecne, jako i casti stavebnice, ktere 'nekdo' vymyslel a pravem si je chrani.
11. 10. 2012 | 03:47

kormoran napsal(a):

Pokud soudni spor vyhrajete , dejte vedet . Patrite mezi lidi kterym se rad omluvim.
11. 10. 2012 | 03:50

petrvileta napsal(a):

Kormoráne, v našem klipu NENÍ nikde logo ani název firmy LEGO. A klidně si vezmu kávovar Rowenta, notebook Apple a s plechovkou Coca-coly v ruce natočím klip o tom, že je třeba postřílet všechny kormorány i Kormorány, protože je to škodná :-) A bude mě snad některá z těchto firem žalovat? Kolik už bylo natočeno filmů, kde si "zahrálo" auto, počítač, nápoj ... v rukou padouchů a ne vždy to bylo po dohodě s výrobcem, ne vždy to byl product-placement.
Jak už jsem psal, pokud by firma LEGO chtěla zajistit, aby se její postavičky nepoužívaly k některým účelům, pak by musela od každého kupujícího mít souhlas s takovým omezením. Neměla by firma LEGO žalovat i autora tohoto díla?
http://www.cilichili.cz/img/edee/fotogalerie/clanky/682/galerie/5192504002_6d43e4872f_z.jpg
Určitě nechce, aby byla spojována s nacizmem ;-)
11. 10. 2012 | 04:38

Anna napsal(a):

A to, že jezdí političtí potentáti v autech různých značek při plnění svých pracovních povinností, jsou televizí zabíráni, jak z těchto aut vystupují... to nikomu nevadí???
11. 10. 2012 | 07:19

Bara napsal(a):

Pěkný volební klip. Jsem ráda, že jsem ho mohla vidět a fandím pirátům.
11. 10. 2012 | 07:42

Anna napsal(a):

Stejně jako Bara považuji klip za zdařilý. Všechno zlé pro něco dobré. Možná, že takto se dostanou Piráti víc do povědomí. Držím palce.
11. 10. 2012 | 07:55

český maloměšťák napsal(a):

Ostatně nikde není k dohledání záznam o tom, že katolická církev smí jen tak - bez svolení - používat symbol kříže.
A přitom konstrukce tohoto symbolu, který se stal symbolickým vyjádřením lásky (což samo o sobě je paradoxní - ale o tom snad někdy jindy), byla zaplacena tím nejdražším - na co žádné finance žádné firmy nikdy nedosáhnou.....lidským životem.
(leda že by valná hromada akcionářů firmy Appple rozhodla o jiném způsobu rozdělení zisku než bývá u této firmy zvykem )

P.S. Vlci se nažrali a koza též. Tedy - reklamu si udělalo LEGO i Piráti.
Ostatně jak velký je rozdíl mezi vizuálním a verbálním využitím značky - k sebepropagaci....je téma k širší diskuzi :
http://www.mediafax.cz/ekonomika/3186120-Lego-rozsiri-vyrobu-v-Kladne-vice-nez-miliardovou-investici-ocenil-i-premier-Necas

:--()
11. 10. 2012 | 10:01

každému, co mu patří napsal(a):

Et tu, Brute?
Pokud budete vy jako Petr Vileta točit videa navídějící k zastřelení zdejšího padiskutéra kormorána a navíc spoustu ptactva, dostanete se do styku s drsnější tváří spravedlnosti, naváděním k vraždě a vyhubení živočišného druhu vám spadne na hlavu trestní zákoník, nijak zanedbatelně.

Pokud takové vide jako svou propagaci bude šířit vaše politická strana, bude zakázána a její vůdcové skončí v kriminále, doufejme že i sprátelenými bursíky.
Autorská práva pak budou opravdu to poslední co bude kdokoli řešit, ale pokud zmíněné předměty budou v klipu hrát aktivní roli, to jest nebudou pasívně stát v kredenci nebo na pultě anobrž budou navádět diváka aby se vraždění zůčastnil, asi byste dotčeným firmám musel zaplatit víc, než do konce života vyděláte.

Nikfo s Vámi žádnou smlouvu uzavírat nemusí, na krabici výrobku nebo kdekoli v dokumentaci stačí uvést TM, R nebo čísla patentů.
Jsem původně myslel, že vy hoši aspoň tušíte, proti čemu to pirátujete.
Hrúúúúza.
11. 10. 2012 | 10:02

buldatra napsal(a):

to autor

Kdyby byla v tom spotu použita pirátská kopie stavebnice Lego, bylo by to ještě horší.
A kde jste ten spot natáčeli?
V Číně?
11. 10. 2012 | 10:43

Phil napsal(a):

Piráti, máte mou podporu. To by museli zakázat všechny volební spoty, i s živými lidmi, protože lidé mají na sobě oblečení, které je určitě značkové a tyto značky určitě nechtějí být ve spojení s komunisty nebo naci(onali)sty nebo s Kalouskem, tak ať mu do televize šije maminka a nezneužívá produkty chráněné ochrannou známkou, jako oblek, kravata, mobil, služební auto, apod. Proč? Protože tyto drahé věci využívá k zlepšení dojmu a tedy k politickým cílům. Měl by chodit pěšky v celé své předkožce.
11. 10. 2012 | 10:43

Viola napsal(a):

Já si myslím, že je nevhodné spojovat politickou stranu s firmou vyrábějící hračky. Ten klip je sice velmi rostomilý, ale opravdu nevhodný do předvolebního klání. Proč jste nepoužili vlastní figurky, třčeba z drátku, anebo proč jste si nezahráli sami, bylo by to ještě přitažlivější s panem Viletou jako vrchním pirátem. Firma Lego by sice mohla být ráda, že zadarmo ji někdo propaguje a určitě v důsledku toho stoupne prodej, ale na druhou stranu to spojení s politickou stranou a ještě hračkou pro děti...Politické strany nejsou hračky v rukách dětí.
11. 10. 2012 | 11:07

Olgoj Chorchoj napsal(a):

Klasicky rozsudek ceskeho vlezdoprdelniho soudu: co si nadiktuje nadnarodni spolecnost je svate. Bravo pane soudce.

to kormoran: ne to se pletete vy, panacku. Ja jakozto vytvarnik napriklad muzu udelat olejomalbu s logem Coca-Cola a porad to bude moje dilo a jim do toho nic neni. Souhlasim s piraty v tom, ze LEGO se uspesne pokusilo posunout copyright do oblasti pro ktere nebyl nikdy urcen. A vase mysleni scvrkle do mentality kocky v krabici vazne nechapu.
11. 10. 2012 | 11:28

Viola napsal(a):

Olgoj Chorchoj

Vy jako výtvarník znázorníte cokoli, ale když to nebude reklama, tak je to dobré.
Politický šot je reklama politické strany a jak k tomu Lego příjde, že by mělo propagovat politickou stranu bez souhlasu.
11. 10. 2012 | 11:42

claude garamond napsal(a):

čmm, latinka
Samozřejmě všechna písma, která používáte ať na netu nebo v tištěných dokumentech jsou nějak zaplacena těm, kdo je vytvořili a kdo jimi zákonně disponují.
Jde-li o freeware, bude v tom někde zašitá reklama a navíc vám začnou setrvale chodit maily a vyskakovat pop-up okna.
Pokud k vytváření svých webových stránek použijete program, v kterém písma již jsou, nesnažte se použít písma jiná, například od Adobe.
Brzy by vám začli psát advokáti. Když si vyvěsíte na web jinou fotku než svoji, vysondujte nejdřív, jestli nepochází z některé z velkých fotobank, zpravodajských agentur nebo z větších titulů periodik, ať webových nebo papírových.
Oni si své věci poznají, a to i jinak, než že by ty milióny webových stránek museli procházet. Ti slušnější vás vyzvou, abyste to sundal. Ale jsou advokátní firmy, které si svých 2000,- eur za dopis rády vydělají.
Naši advokáti to jenom někde okoukali. Pokud jste byl někdy živnostník, jistě pamatujete na dopisy, které jménem České televize rozesílal jeden mladý zapálený advokát. Vycházel z domněnky, že má-li někdo provozovnu, má nutně i televizi. Nepřišel na to sám, pan ředitel Lambert byl téhož názoru. Od advokáta ale dali všichni ruce pryč, když se všichni živnostníci ozvali, co je to za blbost. Tenhle advokát měl smůlu, že byl mladý a neměl všude kamarády ustanovené oporami práva. Kdyby to dali Sokolovi, platí dnes živnostníci jak mourovatí.
Proto, když se podíváte do starších knížek, budete číst jména sazeb, z kterých je v tiskárně vysadili. Nějaké ty Bodoni, Baskerville od Monotypu, Didot atd. Když jim doběhla znárodněná linence, zkoušeli to přejmenovat na Brno a tak. Asi jim to moc neprocházelo, tak pak zodpovědnost přenesli na grafické a technické úpravce. Ale to už jdu moc do detailu, nechtějte abych čuchal prach ze starých učebnic. Jisté je, že v době fotosazby a pak elektronické sazby se začlo mnohem víc krást.
V rozpočtových organizacích, které nedosáhly na devizy to bylo bylo tak, že nějaký kamarád soudruha ředitele přišel s aktovkou z které vyndal sazbu a autografické sítě a pravil, nikomu neukazovat, zamykat do skříně.
Národní hospodářství tak ušetřilo cenné devizy a my jsme mohli vydávat brožury, bulletiny a tak. Ofset lidem hodně zjednodušil život.
Po převratu se pak ukázalo, že spousta věcí, které se tu bez dalšího používají někomu patří. A začly chodit nejdříve velmi uctivé dopisy. Jistě uniklo vaší pozornosti, že... Přesto se celá devadesátá léta vydatně kradlo dál. V jednom časopise nafotili s někým sadu obrázků a za měsíc po vyjití se vedoucí vydání sešel na Karláku v parku s obrazovým redaktorem obdobného časopisu a dál mu k výběru. Drobné si pak vyzvedl keš v sekretariátě u konkurence.
Dneska v tom je určitý pořádek a jelikož máte na výběr, nablýskané profesionální sazby za hodně peněz versus čitelný a snesitelný freeware, nikdo nebrečí. Samozřejmě výrobci toho placeného designerského zboží nadávají jako špačci nad tržbami, které jim "unikají", ty jim ale unikají kvůli cenám, které nasadili. Je to stejné jako s medikamenty. Tržby farmakoncernů v ČR při stálém zvyšováním cen, daní a snižováním důchodů zažijí propad. Důchodci si budou na své neduhy vařit odvar z babského ucha, pokud nasbírají nějaké klacíky, aby zatopili pod kotlíkem.
Pokud z vás spadla všechna tíseň a myslíte, že freeware všechno řeší, zamyslete se ještě jednou. Licence je poskytována zdarma, POKUD neslouží ke komerčním účelům. Takže když váš sajt začne navštěvovat víc lidí a nabídnou vám nějaké bannery, vezměte tužku a najděte si cenu komerčních licencí k prográmkům, písmům atd. Jestli se vám ta reklama vyplatí.
Z bludů, které zde píší soudruzi Piráti mi vysvítá, že o rozlišování mezi komerčním a nekomerčním využitím, eventuelně o pozici politické propagandy toho mnoho neví. Rozhodně méně, než ten soudruh s aktovkou.
Vynálezce latinky nebo algebry měli smůlu, minuli se s autorským právem o pár století. Dobrá Queen Anne v tom roku 1710 udělala nějaký pořádek (ženská) a na nějakou dobu to, co kodifikovala i dobře fungovalo.
Ale těm autorům za časů vzdálenějších jejich panovníci také nějakou odměnu jistě dali. V jednodušších společnostech byla vazba mezi přínosem a odměnou přímější a osobnější. Pokud tedy panovník neměl zrovna záchvat podagry a nedal milého vynálezce shodit se skály.
11. 10. 2012 | 11:46

pět minut slávy napsal(a):

olgoj ch.
Ano, pokud ten obraz vystavíte v galerii, pokud jej otisknete v katalogu, pokud jej jako součást zprávy o výstavě nebo o vás otisknou noviny.
Ne, pokud jej jako plakát bude Pirátská strana vylepovat po autobusových zastávkách s nabádáním, že by občané měli volit piráty.
Pokud by Piráti volby vyhráli, ukázalo by se, že je Coca Cola ráda za reklamu a žádné kroky podnikat nebude. Pokud ovšem volby projedou a navíc budou všude dávat najevo svoje právní ignorantství, zjistíte najednou, že ta láhev na jejich plakátech nemá co dělat, ačkoli jde jistě o Váš obraz.
Umnělci mají sklon zahrnovat do svého Já velké úseky okolního světa, který o tom povětšinou nic neví a pokud by věděl, je otázka, zda by s tím byl srozuměn.
Naštěstí to většinou nepůsobí konflikty nebo se odbyde nějakou tou fackou v baru.
Jinak je dobré vědět, že byl Andy Warhol původní profesí reklamní grafik a že mu na jeho sítotisky Campbellovy polívky bohatě přispěly.
Jeho hlavní schopností bylom umět v tom chodit. Kreativně, jak jinak.
11. 10. 2012 | 12:03

Viola napsal(a):

petrvileta

"Neměla by firma LEGO žalovat i autora tohoto díla?"

to není dílem Lega? Zrovna tak jako pan Macek píše, že viděl porno-lego.
Rozhodně by se o takové podvrhy firma Lego měla zabývat.
11. 10. 2012 | 12:08

Viola napsal(a):

Anno

vy máte dobré příspěvky, ale tento:

"A to, že jezdí političtí potentáti v autech různých značek při plnění svých pracovních povinností, jsou televizí zabíráni, jak z těchto aut vystupují... to nikomu nevadí??? "

je docela legrační. Měli by při záběrech politiků vystupujících z aut rozmlžovat značky, stjně je mnozí poznají podle tvaru. Ale politici přece nejsou prvotně k tomu, aby dělali nějakým značkám reklamu, i když ji fakticky dělají. Politici mají dělat reklamu především své zemi s jejími občany a tedy jezdit v autech, kterými jezdí běžní občané.
11. 10. 2012 | 12:30

Bara napsal(a):

Pamatuju si, jak se ptali známého Mistra Beana, co říká na to, že je velmi podobný českému politikovi z Republikánské strany Sládkovi. Měl vyzvat pana Sládka, aby šel na plastiku a změnil si vizáž?
11. 10. 2012 | 13:06

český maloměšťák napsal(a):

claude garamond
Odměnu jim jistě dali. Ale jednorázovou /představa , že bych měl např. při pohledu na Hradčany platit i dnes - mě docela děsí, Vás ne ?/.
I Kristus dostal odměnu. Za konstrukci toho symbolu - symbolu pod kterým se pak zabírala Evropa, Afrika, Obě Ameriky.
Ten chlápek, co přišel na vakcinu proti obrně - ten taky dostal /laboratoř, podmínky k práci/.

Uzavřeme to tedy tím konstatováním, že někdo dostane málo za hodně, někdo hodně za málo, jiný zase nic za moc a jiný pak moc za nic.
Ostatně používání křížů na hrobech by měli katolíci také zpoplatnit.

Apropo - ťukám do řádně zakoupeného notebooku s řádně zakoupeným programovým vybavením. pro obzvláště vypečené případy pak mám staré verze příslušných programů, které byly velmi levné a slouží k mé naprosté spokojenosti.

Jestli ale na mě chcete někoho poslat proto, že se občas dívám na You tube - tak vězte, že já na vás pošlu dva.
:))

Mějte se.
/pamatujete ještě ty smradlavé cyklostyly ?...a fotosazbu ? /
11. 10. 2012 | 15:24

Anna napsal(a):

Viola

Já jsem žila v představě, že klip Pirátů neměl sloužit jako reklama Lega! Proto mi přišlo celkem logické přirovnání k užívání aut politiky. Tady Piráti použili stavebnici Lego. Jaký je v tom rozdíl?
11. 10. 2012 | 15:58

Moise Tschombe napsal(a):

No to je snad vtip??

Já se domníval, že ten pirátskej panáček se jmenuje IGRÁČEK. A ono se to prý jmenuje LEGO. No to jsou mi věci. Neměly by se snad soudit ty dvě firmy? Byl jsem oklamán, v omyl uveden - prostě hrůůůza.

Ale stejně je pěkné, že se české soudy zabývají takovými a podobnými nesmysly. Už chápu, proč je české soudnictví tak přetíženo.....
11. 10. 2012 | 22:49

Petrucciani napsal(a):

Anna napsal(a): Muj osobni pocit je, ze si LEGO nepreje byt soucasti politickych a volebnich kampani, coz chapu, protoze slouzi predevsim detem. Co se tyce srovnavani LEGA a aut ohledne politickych kampani, je to o necem zcela jinem. Auta nejsou detske hracky LEGO a neverim, ze by tohle vadilo vyrobci a prodejci aut, naopak, skvela a levna reklama a propagace vozu. ;-)
11. 10. 2012 | 23:23

Davídková napsal(a):

Videoklip již splnil svoji úlohu. Každý kdo chce se na něj podíval poté, co jej soud odmítl a to je důvod proč byl vytvořen. At to je či není figurka z lega, každý kdo si kdy hrál s legem si myslí,že to je lego. A to by mohlo stačit. Piráti by měli zauvažovat, zda vytvořit klip nový s identickým námětem a s figurkami, třeba z ponožek či kapesníků, či vymyslet něco lepšího. Soudit se o blbosti je kontraproduktivní.
11. 10. 2012 | 23:43

Karla napsal(a):

Piráti, držte se!
Jen s tím TOPstaNem a Lidovci/a jinými vyznavači nekontrolovatelné a nekritizovatelné absolutní moci/ to máte prašť jako uhoď..
-----
To Garammond
Bejvávalo-koncept ještě nebyl dílem a konstrukční a užitná dokonalost seriového výrobku autorským činem,ale jen užitým uměním /krásným řemeslem/...Barbie prostě není Gioconda..(maximálně ten autorský výkres,první kousek z ruky autora...)
jo, kdeže loňské sněhy jsou..reprodukovat je tak snadné...po elkektických dobách však přichází kolaps a dlouhé období úpadku anebo změna a velký úklid..máme na vybranou..
--
To č. maloměšťák-
možná Řekové by se podílem z copyrightu na latinku mohli dostat z krize, jakkoli se to zdá vzhledem k alfabetě podivné - zavedli totiž znaky pro samohlásky, bez kterých by to nebylo ono - ..a Féničané již nemají dědice.. 8-)
==============================
Panstvo-houby rostou jako pominuté a v zahradě se přemnožili proužkovaní šneci..Jsem ráda, že jste se nerozutekli na jiné blogy, a ačkoli strávit nějaký čas bez sdělovacího třeštění můžu jen doporučit, jsem ráda, pokud nalézám staré známé "nicky" v této Stejskalově mírně metanolové palírně.
Volní úsilí, které jsem vynaložila k opuštění bedel, pravých hřibů i pravých klouzků a ryzců (ryzců !!) mě tedy opravňuje k zvolání "Kdo nejde k volbám, je zbabělec a alibista.." Obratem se však vracím na čirůvky..
--------------
PS: Zřejmě se za poslední měsíc neobjevila nějaká nová, orginální a přelomová POLITICKÁ myšlenka, o nichž má být ta volební soutěž ..
I z téhle diskuse je patrné, že rovnítko mezi politikou a komercí/byznisem/ se stalo normou a nikdo už se nad tím ani nepozastavuje..to nás čekají pěkné časy..
12. 10. 2012 | 01:29

Anna napsal(a):

Petrucciani napsal(a):

Anna napsal(a): Muj osobni pocit je, ze si LEGO nepreje byt soucasti politickych a volebnich kampani, coz chapu, protoze slouzi predevsim detem.
-----------------------

Podle mě nikde v klipu Pirátů nebyl uveden název LEGO. Tím, že použili postavičku ze stavebnice pro děti, podle mě nikterak nezatáhli LEGO do politické a volební kampaně. Jinak by, podle mě, tomu bylo, kdyby ve svém klipu uvedli: LEGO nás podporuje.

Fakt, že stavebnice LEGO slouží především dětem, přece nevylučuje, že si s ní můžou hrát PO SVÉM i dospělí.

Politici by měli mít na zřeteli a pracovat pro blaho nejen dospělých, ale především dětí. Vždyť v jejich rukách je naše budoucnost. Takže nejen stavebnice LEGO, ale i politika, by měla především sloužit dětem.
12. 10. 2012 | 07:43

Anna napsal(a):

Petrucciani
"Auta nejsou detske hracky LEGO a neverim, ze by tohle vadilo vyrobci a prodejci aut, naopak, skvela a levna reklama a propagace vozu. ;-)"

S tím naprosto souhlasím. Jenže jak je z toho patrné, jiné je, když výrobek používají politici "u kormidla" a když Piráti.
Má snad LEGO u svých stavebnic v návodu uvedeno upozornění: "Používat smí POUZE děti." ???
12. 10. 2012 | 07:56

Petrucciani napsal(a):

Anna napsal(a): Asi si nerozumime. LEGO se ozvalo a dolozilo podobu figurek jejich stavebnici LEGO. Soud to uznal (muze nam to byt putna, jestli soud rozhodl spravne nebo spatne a jestli se ty figurky LEGU jen podobaji a nikde nebylo naznaceno, ze jde o LEGO), ale ono asi slo i o neco jineho, o zatahovani politicke kampane do detske hracky a bez svoleni spolecnosti. Neznam jejich obchodni podminky a pravidla, ale jestli v nich neco takoveho je, ze si nepreji, aby byla jejich stavebnice k podobnym ucelum pouzivana, nelze se divit, ze se ozvali a soud nepravomocne rozhodl. Me se to tez nelibi, ale byt Piratem, radsi bych se pobobnym vecem vyhnul...
12. 10. 2012 | 12:00

Anna napsal(a):

Petrucciani

Myslím, že Vám rozumím, jen se mi nechce přistoupit na "hru" LEGA. Pochybuji, že mají uměleckou agenturu pro své figurky, bez jejíhož souhlasu nesmějí figurky vystupovat v předvolebním klipu.

Z mého pohledu je absurdní vymáhat zákaz předvolebního klipu, kde vystupuje figurka z dětské stavebnice. A rozhodnutí soudu, který Pirátům v rámci předběžného opatření nařídil odstranit předvolební spot.
Opakuji - Politici by měli mít na zřeteli a pracovat pro blaho nejen dospělých, ale především dětí. Vždyť v jejich rukách je naše budoucnost. Takže nejen stavebnice LEGO, ale i politika, by měla především sloužit dětem.
12. 10. 2012 | 13:36

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy