Jak se hrají politické šachy

28. 06. 2013 | 16:38
Přečteno 3036 krát
Právo 28.6.


Sledovat počínání české politické scény vyžaduje hodně sebeovládání. Ačkoliv ji experti varovali, odhlasovala přímou volbu prezidenta. Hlavní odpovědnost nese, bohužel, sociální demokracie, bez jejíchž hlasů v Senátu by přímá volba nemohla projít.
Teď se nestačí divit. Jenže přímo volený prezident přece musel kandidovat s vlastním politickým programem. Těžko mohl voličům slibovat, že bude hlavou, kterou otáčí krk, jímž je vláda, což je v principu jeho ústavní rolí. Kdo by ho zvolil? Proč se tedy na prezidenta zlobí?

Prezident je zaskočil. Jmenoval premiérem ministra své někdejší vlády. Uvedl proto několik argumentů: náklady na předčasné volby, pochybnou pravicovou parlamentní většinu, snahu zamezit současné vládě ovlivňovat trestní stíhání probíhající v okolí bývalého premiéra Nečase, potřebu přijmout rozpočet a dokončit některé rozpracované zákony. To nejsou neracionální argumenty. Pokud ministr spravedlnosti nechává zpracovat zprávu zkoumající přiměřenost policejního zásahu, neměl by ve svém úřadě déle setrvávat.
Reakce politických stran byla až nedůstojná, i když pochopitelná. Levicové strany vědí, že odložení termínu voleb nutně sníží jejích volební preference, protože nebudou stát proti velmi nepopulárními Nečasově vládě. Pravicové strany zase vědí, že předčasné volby v současné chvíli by pro ně byly katastrofou. Opuštění ministerských pracoven pro ně neznamená jenom politické oslabení, ale vzhledem k probíhajícímu trestnímu stíhání je může existenčně ohrozit. Bylo by s podivem, kdyby se vyšetřování zastavilo u toho okruhu osob, který veřejnost zatím zná.

A tak se na hlavu prezidenta snesla místy až nevybíravá kritika. Prý se nám parlamentní demokracie mění na poloprezidentský systém, prezident si jmenuje vládu ze své strany přátel Zemanovců bez jakékoliv legitimity, vláda nemá nejmenší šanci získat podporu v Poslanecké sněmovně atd.

„Neříkej hop, dokud nepřeskočíš“, říká staré české přísloví. Kdyby záleželo jenom na sněmovně byl by prezident bez šance. Jenže prezident má na své straně něco jiného než jsou poslanci ve sněmovně, má podporu veřejného mínění. Dvacet let katastrofálního provozu stranického systému přivedlo prestiž politických stran skoro do stejného propadliště, v jakém byly na sklonku první republiky.
Prezident zatím ústavní pravidla neporušil. Při jmenování premiéra Rusnoka slíbil, že po jeho případném neúspěchu bude jmenovat premiérkou Miroslavu Němcovou jako reprezentantku pravicové stojedničky, čímž naznačil, že se chce držet na půdorysu ústavy. Bude to muset udělat?

Zeman se v kampani deklaroval jako levicový prezident. Jaký program asi předloží vláda premiéra Rusnoka v Poslanecké sněmovně? Bude to pokračování programu premiéra Nečase? Stěží. Předloží program, který jakoby z oka vypadl programu sociální demokracie, komunistů a Lidem Karolíny Peake. Budou v něm majetková přiznání, zastavení privatizace veřejných služeb, zákon o úřednících, katalog smluv, posílení role Nejvyššího kontrolního úřadu, pomoc po povodních čerpání evropských fondů, takže levicové strany nebudou umět před voliči obhájit, proč trvají na předčasných volbách, a nechtějí vládě expertů premiéra Rusnoka pomoci realizovat levicový program o půlroku dřív, než by toho bylo možné dosáhnout předčasnými volbami.

Jestli Rusnoka odmítnou, posílí tím SPOZ bez toho, že by v Rusnokově vládě seděl byť jen jediný člen Zemanovy strany.
Sociální demokracie a KSČM mají ve skutečnosti malý výběr. Budou-li se chovat jako politické strany, a ne jako děti, kterým někdo sebral oblíbenou skleněnku, počkají si na program Rusnokovy vlády, poděkují prezidentovi, že jim servíruje jejich program, a zváží jeho podporu. Byl by to jeden z mála způsobů, jak prezidenta neutralizovat a vybřednout z kaše, kterou si samy navařily. Obávám se však, že tahle šachová partie je nad jejich síly. Nejspíš se budou chtít proti prezidentovi postavit politickým newspeakem o legitimitě, který veřejnost nepřijme. Jejich pravděpodobné štěpení oslabí stranický systém, což je přesně to, o co prezident hraje.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ateista napsal(a):

Pane Žáku, vy jste se měl evidentně držet své odbornosti, svého oboru, který jste vystudoval. Vaše další aktivity, které jste v životě činil, jsou poněkud, a to řeknu diplomaticky, rozpačité.

Přečtěte si Ústavu ČR, jste - li toho intelektuálně schopen, pak jistě pochopíte, že prezident není jen loutka či automatický systém na podpisy nebo nějaká ikona na fotografii.

Dále se zamyslete, jaký blud a nesmysl jste napsal. V podstatě jste řekl, že občané ČR nejsou schopni mít zodpovědnost za volbu svého prezidenta, resp. nejsou, případně nemají mít tu možnost sami si volit hlavu státu.
Necítíte se trapně?

V životě jste toho moc nedokázal a jen do současné doby těžíte z toho, že jste podepsal Chartu a neustále se snažíte npodsouvat v médiiích vaše obskurní idee a názory. Jděte s tím někam!
28. 06. 2013 | 17:22

kuba napsal(a):

Skoro všechno se zdá lepší, než ta vláda klientistických kleptomanů.
28. 06. 2013 | 17:26

kuba napsal(a):

Ateista
"Jděte s tím někam! "
ten článek nebyl o Žákovi
28. 06. 2013 | 17:29

Ateista napsal(a):

Václav Žák:

Ostatně o těch vašich bytových seminářích kolují téměř legendy. V podstatě šlo jen o takové pivní dýchanky s vysokou koncentrací nikotinového kouře, nic víc.

kuba:

Ten článek není o Žákovi, ale psal ho Žák, zopodvídá za něj a píše v něm bludy ) Václava Žáka jev vysoce častý).
Já jsem na to stručně upozornil, pokud se vám to nelíbí, je to váš problém, nikoliv můj.
A jen tak na okraj, pokud chcete kritizovat něčí příspěvek (v tomto případě můj), čintě tak, aby to dávalo smysl. Jste toho schopen?

Kritizujete mě, že blog není o Žákovi, ale příspěvek není ani o mně, pak nedává smysl, když použijete stejnou rétoriku, resp. stejný princip kritiky jako já. tím popíráte svůj vlastní výrok. Přemýšlejte, vím, že to bolí, ale zkuste to.
28. 06. 2013 | 17:39

Tazatel napsal(a):

"Při jmenování premiéra Rusnoka slíbil, že po jeho případném neúspěchu bude jmenovat premiérkou Miroslavu Němcovou jako reprezentantku pravicové stojedničky, čímž naznačil, že se chce držet na půdorysu ústavy. Bude to muset udělat?" Jestli se nepletu, prezident řekl něco v tom smyslu, že to uváží. Poslouchal jsem docela pozorně a nezaznamenal jsem žádný Zemanův závazek, že nevyužuje svůj druhý pokus a že určitě pověří sestavením vlády Němcovou. Takový Zemanův jednoznačný závazek prostě neexistuje. A ještě jedna věc. Nenaznačujte pane Žáku, že pouze jmenování Němcové je ústavní. Není to pravda. Prezident má z ústavy dva pokusy a až pak musí přistoupit na návrh předsedy sněmovny.(kdy zřejmě Němcová navrhne sama sebe)
28. 06. 2013 | 18:02

zemedelec napsal(a):

Pro tenkrát pan Žák píše srozumitelně.
Jenom se opakuji,kdo dal Zemanovi šanci,aby mohl až takto zasáhnout.
Tady je potřeba říci,že udělal tu nejlepší možnost.
28. 06. 2013 | 18:20

džon uzený bok napsal(a):

bojím se pane žáku,
že toho soc dem není mocna.
hašek je sběratel funkcí, sobotka brejlí
ostatní se vezou a těší se na to, jak budou ostatní řídit. takhle to nejde. dokud nebudou řádově převyšovat svoje soupeře, není to k ničemu. ovšem až budou, nebudou chtít nikoho řídit. možná jsme to měli nechat habsburkům
28. 06. 2013 | 18:32

Blažena Švandová napsal(a):

to Václav Žák
Moc dobrá úvaha. Je ale třeba vyčkat. Neznáme zatím ani celé složení Rusnokovy vlády, ani její program. Na Blistech se objevilo sdělení, že SPOZ bude sbírat podpisy občanů, kteří jsou pro zákon o majetkových přiznáních. To ráda podepíšu a doufám, že nás bude víc, kteří to podpoříme. Souzním s Vaší domněnkou, že Rusnokova vláda bude levicová.

V poslední větě píšete, pane Žáku, že prezidentovi v posledku jde o oslabení stranického systému. Není mi jasné, jestli to prezinentovi schvalujete, anebo ne. Jistě, v parlamentní demokracii, kterou máme, to bez stranického systému nejde. Ale náš současný stranický systém je prolezlý korupcí až je nedemokratický (schvalují se zákony proti vůli většiny občanů). Takže snahy po oslabení současného stranického systému za účelem nastavení jeho nových pravidel, by mohly být naopak vítané.
Nemyslím, že Zeman oslabením stranického systému chce uchvátit moc pro sebe.
Zeman není tak hloupý, aby usiloval o moc pro ni samu. Chápe ji jako prostředek, kterým tu po sobě zanechá stopu. Chce být prezidentem, na kterého budeme vzpomínat v dobrém, prezidentem milovaným, nikoli hrozným.
28. 06. 2013 | 18:49

lujjza napsal(a):

Tazatel

Naprostý souhlas, prezident NESLÍBIL, že bude jmenovat Němcovou. Svou odpověď formuloval daleko diplomatičtěji, ale ROZHODNĚ z ní NENÍ možno JEDNOZNAČNĚ vyvozovat, že by příště jmenoval Němcovou. Taky jsem poslouchala soustředěně :-), a jistě je možno jeho projev někde dohledat.

Pan Žák patrně neposlouchal tak pozorně, anebo možná tvrdě manipuluje.
28. 06. 2013 | 18:54

Karel Mueller napsal(a):

Pane Žák,

přes několik podstatných nepřesností je tento článe jiné kafe než minule. Tou nejpodstatnější nepesností je stamovisko presidenta k předčasným volbám: Jasně deklaroval, že by si je přál v září, až nová vláda splní některé úkoly. Kdyby jmenoval paní Němcovou, tak by se Karolínka stala obratem státotvornou a stará vláda by v pohodě dovládla. A to president nechce.

Ale máte plnou pravdu v závěru, pokud jde o ČSSD, to se už ukázalo. Jak to sehraje KSČM nevím, ale v každém případě to pro ní - při špatné sehrávce ČSSD - bude šance ovládnout levici. Hysterie kolem komunistů v tom našem hnojníku už moc nezabírá.
28. 06. 2013 | 19:17

Tazatel napsal(a):

K.Mueller,

ano je to mnohem vyváženější (méně jednostranné). Ale ten úlet s Němcovou je dost podstatný.
28. 06. 2013 | 19:27

Nový hráč v šachové hře o premiéra napsal(a):

ČSSD zvažuje, že by se při případném druhém pokusu ujala sestavení vlády
28. 06. 2013 | 19:42

Karel Mueller napsal(a):

Nový hráč:

S kým se chtějí spojit? S TOP 09? Udělat ze všech stran kromě KSČM frašku na kolečkách? Nebo obratem padnout a umožnit nástup staré vlády?

Pan Žák má pravdu, na tuto partii nemají.
28. 06. 2013 | 20:41

Nový hráč v šachové hře o premiéra napsal(a):

K. Mueller,

třeba chtějí oddálit volby, možná vládnout v demisi do řádných voleb. A možná chtějí vzít na sebe část odpovědnosti a vyrazit koaslici "odpovědných hospodářů" klín z ruky, že si Zeman dělá co si zamane. Proti pověřenéí vítězné volební strany totiž nemohou říct Kalousek s Němcovou ani popel.
28. 06. 2013 | 21:20

třebaKarel napsal(a):

Pane Ateisto ,
Kdybyste Václava Žáka někdy viděl , pochopil byste jakou kravinu píšete na základě vašich dojmů a mindráků ohledně signatářů Charty . Ať už je to jakkoliv , on do tohodle schématu dříve Rudýho práva a dnes snad Blesku skutečně zapadá asi jako vy zapadáte mezi vzdělaný lidi schopný argumentovat věcně . Přečtěte si tedy Fendrycha , snad Váše vysoké nároky intelektuálně uspokojí . Anebo kohokoliv kdo nepodepsal Chartu , výběr je víc než pestrý . Autorovi evidentně za reakci nestojíte ale Vaše oprsklost si ji myslím přesto zaslouží . Málo toho dokázal . Tak to jste machřík . tK
28. 06. 2013 | 21:32

Karel Mueller napsal(a):

Zapomínáte na jednu věc: Oni vládu převzít nechtěli. To měli hned po pádu vlády jasně konstatovat, že jsou připraveni ji převzít a dovést do pžedčasných voleb, místo toho vedli jiné řeči. Nijak se jejich původnímu záměru nedivím, Rusnokova vláda je zcela v jiné situaci než by byla vláda ČSSD, je jen provizoriem, což by vláda ČSSD nebyla. Od ČSSD by se také čekalo něco jiného a nadto by riskovala ztrátu budoucnosti. A také ny nyla v jiné pozici vůči KSČM, ta může Rusnoka bez potíží podpořit, pokud bude mít vhodný program. ČSSD bez participaci na vládě nikoliv. Že je KSČM nepřijatelná? OK, pak si počkáme na dobu, až bude mít nadpoloviční většinu nebo levici včas ovládnou zemanovci.
28. 06. 2013 | 21:36

vico napsal(a):

Číst diskuze, např. pod panem Žákem, je poučnější, než-li číst politologické rozbory.

- Schwarzenberg zas po dlouhé době neřekl něco pitomě bodrého, ale pravdivě dobrého. My NEPATŘÍME do západní Evropy. Čím dříve se, milí přátelé, se kterými tu celkem v poslední době názorově rezonuji, s tímto faktem smíříme, tím méně úkorně budeme vnímat současnou realitu.

- Nelze překročit svůj vlastní stín. A nenechme se mýlit, že bělorusko-putinovský model může oslovit jen méně inteligentní část národa. Může tomu být i naopak. Kdo četl od amerického vězeňského psychologa Gilberta Norinberský deník, seznal by, že nacistickou špičku tvořili jedinci s IQ řadícím je do vybrané společnosti MENSY.

- To, že kdysi Gottwald oslovil i naši meziválečnou elitu, skvělé mozky, to, že v ČSR jako v jediné zemi na západ od SSSR vyhrála v relativně demokratických volbách KSČ, není náhoda.

- Část národa si prostě stále hledá svého nového Gottwalda, byť jinak natřeného, ale opět s laufem mířícím proti prázdným žvanírnám, ze kterých nic kloudného a úderného nemůže frustrovaný člověk čekat.

-Konečně se našel někdo, kdo z toho kanónu vystřelí, aniž by srabácky stále a dokola jen vydával ixtá vážná varování. Právní mozky vyvozují - že sice to není čistá hra, ale je to SPRAVEDLIVÁ hra, neboť ten, kterému se bodá nůž do ledviny je hajzl.

- Problém je v tom, že národ je ve skutečnosti rozdělen. Jiní, stejně ideologicky zarputilí, a není jich málo/jen o pět až deset procent momentálně méně/, si myslí...opak.

- Na právníky pozor. V USA teď jeden skvělý právník možná přesvědčí soud, že čtyřnásobný vrah Dahlgren je nevinný a bude osvobozen. Slouží-li skvělý právník svému klientu anebo svému přesvědčení vyjde nastejno. Důležité je přesvědčit porotu. Stačí si přečíst rozbory slovutných profesorů a docentů ústavního práva, aby bylo jasné, že každý je schopen pro svou pravdu předložit přesvědčivé argumenty.

- Po ovoci poznáte je. SPOZ - Zemanovci ústy svých představitelů prohlásili, že Zeman je Ježíš Kristus a oni jsou jeho učedníci, jejichž úkolem je šířit jeho velké myšlenky dále mezi lid obecný.

- Obloukem se vracíme tam, odkud jsme se snažili vyjít. Možná přesně tohle většina národa alespoň podvědomě chce. Život se bude zdát jednodušší. Znoj o článek dál píše, že my ostatní/možná hloupí/ bysme si měli pomalu zvykat.
28. 06. 2013 | 21:38

třebaKarel napsal(a):

Vico ,
ale proč Gottwalda ? Vždyť proč je v pohádkách Kacafírek , tyl Eulenspiegel ,... , který je chytřejší a všechny prevíty doběhne ? To přece máme zakódovaný z pohádek , ale o Gottwaldovi ani písmenko . A Blanický rytíři jsou pro ty co se za pohádky stydí .Ostatně Metro Goldwyn Mayer jsou zpoloviny stejná parketa . Je fakt , že i když věřim a vim že takhle je to v realitě špatně , víru v očistnou schopnost naší demokracie velkou nemám , respektive začínám chápat že i tady se má člověk těšit z každý maličkosti , protože ta představa fungujícího celku čítajícího 10 mil. hlav je hodně romantická .
Ale i kdybyste měl pravdu s Gottwaldem , dopředu to nevidělo tolik rozumných a skvělých lidí , že někde musel dávat jakousi naději , která jim stála za to přivřít oči nad něčim jinym . Ta naděje je trochu sebezničující ( u Zemana ) , člověk si řiká jestli vláda je parta s prominutím dědků co si chtěji ještě jednou zařídit vláček , byť do první zatáčky , nebo z toho může být něco víc . Přiznávám že v porovnání s vládou která tu teď byla a sebejistotou lidí jako byli Kocourek nebo Chalupa , Bendl , Nečas ,je mi tohle pinožení o poznání sympatičtější . Jenom nevim ze který pohádky tohle mám . Mějte se dobře , tK
28. 06. 2013 | 22:22

Karel Mueller napsal(a):

Pane vico,

vezměme Váš pčíspěvek bod po bodu:

- Co západ udělal pro to, aby nás začlenil? Co se stalo s nespočtem podniků, které západní firmy vyždímaly nebo přímo nechali krachnout? Kdo určoval pravidla hry a spustil tuří řev, když se mu něco nelíbilo? (např. kauza Matiční). Havlova moc v prvních letech byla taková, že jeho slovo mělo sílu zákona. Nezdá se Vám, že západu tento stav levné pracovní síly a korupce naprosto vyhovuje? Západ není jen SRN a snad nejste slepý, aby jste neviděl ten úpadek v jižní části EU. Nakonec upadá i ta stále se držící SRN.

- Určitě nejste naivní mladík. Pokud současné demokracie nebudou schopny zajistit chod státu a jeho fungování a zaručit přijatelný život jeho obyvatelům, tak samozřejmě nakonec padnou. Mnohokrát jsem poznamenal, že hlavní problém současnosti je bezmoc vlád a neodpovědnost skutečných vládců.

- Po hospodářské krizi a zejména Mnichovu a 2.WW to takový div nebyl. Ty ostatní státy neměly za sebou třeba Mnichov, např. Maďarsko šlo s Hitlerem.

- Z pohledu lidí máte pravdu. Ale stále je zde otazník, kdo k tomu dal zelenou. Odpověď může být jiná, než si myslíte.

- Řadový občan nemá šanci se orientovat, nadto funguje dobře výplach.

- OK

- Dětinské, pokud to skutečně řekli. Možná to mysleli jako fór.

- Většina národa chce - stejně jako všude na světě - normálně žít. Tzn. fungující právní a sociální stát, díky kterému západ porazil východ. A z důvodu jeho absence asi prohraje s Asií.
28. 06. 2013 | 22:45

Qin napsal(a):

vico:Ne na to si člověk,který si sám sebe aspoň trochu váží,zvyknout nemůže.Ať patříme kamkoliv. Odmítám černobílé vidění světa,jednoduchý život nikdy nebyl,zvláště u nás ne.Odhoďte ten defétismus,bojujme až do konce,skoro celý život jsme strávili v otroctví a v něm i zemřeme?Podle statistiky polovina národa má podprůměrný intelekt,je to tedy otázka osvěty.Druhé národní obrození,drobná práce ,kultura to jsou naše zbraně a povinnosti.
28. 06. 2013 | 22:47

vico napsal(a):

tK : Mějte se také dobře :-)Trochu jste mne chytil na hruškách, neboť jsem trochu paušalizoval. Těch Českých snů je více a rozhodně mezi ně nepatří Gottwald v podobě kamenné bysty, tak jak ho známe. Jenže tehdy - v době jeho vzestupu a slávy to byl živý člověk, který, použiji-li slova dneška, rozhodně nebyl šedivá myš, perfektně "uměl hrát politické šachy" a měl tzv. pod čepicí - stejně jako chytrý Eulenspiegel. Gottwald bylo v té době zcela neutrální příjmení bez záporných konotací.

Také si všimněte, jak se u nás spíše negativně hodnotí zdrženlivost a to včetně zdrženlivosti v použití VŠECH prostředků, které jsou k dispozici. Zde u mnohých odporně tuctový Rampoy budí posměch, ale akční Putin přinejmenším skrytý obdiv.

K senilitě rychle kráčející/jinak ovšem stařecky pomalu kráčející/ Schwarzenberg si dělal "legraci" nápisem Putine k noze, jako kdyby nevěděl /jak tu známý diskutér napsal/, že by nás za to jednou vodíkovkou smázl z povrchu zemského. Možná tak mohl učinit Amík, když malé Švédsko ostře vystupovalo proti válce ve Vietnamu a to až do takové míry, že poskytovalo azyl americkým zběhům.

Nezdrženlivost momentálně vítězí na celé čáře. Je otázka až kde se zastaví. Vezměte do úvahy, že třetí pilíř moci - soudy, nedisponuje fakticky žádnou donucovacími silami kromě několika justičních strážníků. Pár třesoucích se rachitických staříků, kterým zlomit vaz je přeci tak snadné. Klaus si to už vyzkoušel /a nestalo se nic/. Co se vlastně stane, když se výkonná moc disponující policií a armádou prostě na výrok soudu lidově řečeno vysere? Proč nevyužít možnosti překročit linii, kterou vlastně nebrání nic jiného, než autorita taláru?
28. 06. 2013 | 23:10

Qin napsal(a):

a vico:"ten,kterému se bodá nůž do ledviny je hajzl"/?/ tomu fakt nerozumím.--Vím, demokracie celosvětově se odchýlila do naprostého liberalizmu promítnuto do kapitalizmu to nemá s demokracií,jak byla původně myšlena ,nic společného,demokracie byla zneužita ve prospěch globálního kapitalismu.Pokud se to nezvládne, jde celá civilizace do háje a my s ní.Proto je boj o demokracii bojem o život.
28. 06. 2013 | 23:13

J. Šlajs napsal(a):

To Ateista: Vaše trapné urážky zase potvrzují, na jaké intelektuální výši, či spíše níži, se nacházíte.
28. 06. 2013 | 23:19

vico napsal(a):

KM : OK. Myslím si, že západu /EU/ stav naší korupce nevyhovuje :-) Alespoň tak soudím z jeho reakce na zdejší korupční kauzy a uzavřením dotačních penězovodů. Ani západ není rád, když jeho prachy určené na to či ono mizí v kapsách zdejších atamanů.Momentálně bych mohl argumentovat i Švýcarskem a soudním procesem v případu MUS. Nikoliv východ a jeho instituce, ale západ a jeho instituce např. Transparency International sledují korupci nikoliv jako nějaký pozitivní jev, který si přejí, ale jako negativní jev. Možná to bude tím, že nekorupční prostředí je příznivější pro rozvoj, než-li prostředí korupční.

Píšete, že " pokud současné demokracie nebudou schopny zajistit chod státu a jeho fungování a zaručit přijatelný život jeho obyvatelům, tak samozřejmě nakonec padnou". K tomu bych jen uvedl : starosti západní Evropy na naši hlavu :-) Asie, která je mnohem větší než Evropa, nás samozřejmě předběhne, ale jako součást jednoho ekonomického systému, který byl převzat ze západu. Krátce řečeno, Asie se stává součástí západu /kdo jde stále na západ, ocitne se na východě/. Čína propadla západnímu konzumentarismu. Číňanovi začala chutnat Coca cola a propadl touze mít francouzskou kosmetiku a německá auta.

Proč si jako příslušník malého národa, který se, jak jsem tu vyrozuměl, nejvíce bojí sudetských Němců, děláte takové starosti, že nejsilnějším na světě bude Číňan? Američan by si mohl dělat starosti, ale Čech, který dohlédne maximálně k pohraničním kopečkům a řeší metanolové otravy a nejdražší dálnice s nejmenší trvanlivostí na světě?

Mimochodem Německo má momentálně překvapivý hospodářský růst a my vedle Maďarska největší propad.

A pokud jde o nejbližší nabízející se alternativu - Rusko, nalézá se velikostí své ekonomiky hluboko za Německem, Francií, Velkou Británií a dokonce i chronicky stagnující Itálií/r.2013/.

Mějte se.
28. 06. 2013 | 23:42

Karel Mueller napsal(a):

Ale pane vico,

nikdo se sudetských Němců nebojí a ani v Německu se námi nikdo nezabývá kromě SDL, kterému jde o prachy. Pro Němce jsme Kongo a ani se tím už netají, čemuž se nijak nedivím. Mohu Vám popsat německou inspekci ve firmě v době, kdy probíhala metanolová aféra, ten Němec odmítl cokoliv jíst a pít kromě minerálky a přespat odjel do SRN (nepříliš daleko). Asi to mluví za všechno. My se tím tématem tady v debatách zabýváme, když někdo z pravdoláskařů "rozvíří hladinu". A pokud jde o mě, tak mě snad z debat znáte, že léta poukazuji na katastrofální stav křivek natality a postupného zániku Evropanů, koneckonců se netajím podporou Sarrazina. To jsou ty hlavní problémy, ne minulost. Koneckonců kdo tady z Němců chce být a podnikat - ať už v průmyslu nebo v zemědělství, tak tady už dávno je.

SRN má dobře postavené investice ve východní Evropě i ve světě a nadto má nadstandardní vztahy s Ruskem. A jeho průmysl stále funguje a na rozdíl od nás (a nejen nás) ho Němci skutečně kontrolují. Včetně svých financí. To by bylo na delší debatu, nakonec jsem o tom psal pod různými blogy. Rusko není žádnou českou alternativou, Rusku jde o ony vztahy s Němci (plus Francouzi), takže strašit Ruskem je směšné. Česko je v EU, NATO a pozice v ekonomii jsou zde zatím hlavně německé.

Jde tedy spíš o strategickou pozici. Ostatně Rusko nepodceňujte, stále roste a jde nahoru. A pokud si myslíte, že západní firmy platí Rusy hůř než nás, tak jste na omylu, pro Rusy nejsme už dávno zemí zaslíbenou jako za bolševika.

Když se podívám na nějakého Němce, tak vidím podobný čumák, jako když se podívám do zrcadla nebo vzpomenu na někoho z rodiny. A nejen v případě Němců ... Takže snad nemusím vysvětlovat, proč nejevím nadšení z Afroeurabie nebo Číňana. Nijak se netajím tím, že než Afroeurabii, tak raději Putina.

I když děláme v Evropě všechno pro to, aby k tomu došlo. Bohužel. A pokud jde o korupci v EU a vliv mimoevropského kapitálu ... trochu realismu by to chtělo.
29. 06. 2013 | 00:59

vico napsal(a):

Pane Karle, jestli i mne občas tady čtete, tak jste musel zaznamenat, že Ruskem jsem nikdy nestrašil. Jejich snaha získat vliv u nás je přirozená - dělá to každá velmoc. Straším ovšem "Putinizací" - to je zavedením systému vlády, která se rozvinula v Rusku a NAŠEHO dobrovolného příklonu do ruské sféry vlivu. Jako energeticky nesoběstatečné zemi se tak může stát i nedobrovolně. Naše vyjednávací pozice malého státu bez surovinové základy je totálně mizerná. Pak v nouzi EU-Franta dobrej.

Mluvíte-li o katastrofální křivce natality v západní Evropě, zaměřte také svou pozornost na východního obra - Rusko. Je-li někde katastrofální křivka natality, tak je to v Rusku, které nám taje, jak alpské ledovce. Je to země s prudce se snižujícím počtem obyvatelstva.

Jinak dobře nerozumím premise, že maligně rostoucí porodnost např. v Bangladeši je nějakým příznivým fenoménem, stejně tak v Africe. Katastrofální nárust obyvatelstva v Egyptě přinese této zemi spíše zhoubu.

O svých nordických rysech tu píšete poměrně často. Nedávno jste tu ostatně informoval, že na trhu v Bavorsku jste byl paradoxně snad jediný opravdu nordicky vyhlížející muž. Pak chápu vaši nelibost, že do čela světa by se mohl dostat žlutý šikmooký asiat. Pane Karle, když vás tak čtu, ani se nedivím, že se vám dnešní Německo zdá v úpadku.
29. 06. 2013 | 08:56

Jak se to veme napsal(a):

vico,

Straším ovšem "Putinizací". Strašíte ale zcela zbytečně. ČR je zalezena hluboce v rektu západního velkého bratra, který rozsévá světem krvavý mír, finanční bubliny a novou vyšší formu demokracie = fašismus se všudypřítomným šmírováním, tajnými věznicemi, predátory a zabijáckými komandy vůči kritikům.

Přitom osmívaní Rusové zachraňovali místním několikrát v historii "holou pr..." tedy přežití.

Když mluvíte o natalitě, tak se podívejte na strukturu té natality. Mně připomíná západní vzrůst natality vzrůst natality v srbském Kosovu. Rusku nic podobného snad ještě nehrozí.
29. 06. 2013 | 09:45

český maloměšťák napsal(a):

Až na to, že na ten program Rusnokovy vlády nemusí tedy v realném vyjádření vůbec dojít ...a na ten závěr, kdy autor spekuluje o motivacích Zemana - jde o důvěryhodné zamyšlení se.
Ve srovnání s tím mediálním blábolením o ruském Temelínu /viz např. Lišku/ je to celkem hojivá náplast - na ty mediální odřeniny, co páchají všichni ti rozumbradové - jednou slabí, protože nemocní to zemanofobií - jindy zase silní, protože placení to advokáti zisků svých majitelů a prohlubování tak své vlastní hlouposti.

Jen se stále divím tomu Schwarzenbergovi...proč proboha otálí s tím přiklonit se k předčasným volbám , k rozpuštění sněmovny ? To je fakt natolik pod vlivem inženýra Kalouska, že chce dál a dál tratit na věrohodnosti, to fakt čeká až na inženýra Kalouska nařízení ?
Vždyť jeho fan club tak rád troubí na veřejnost , že nemá zapotřebí se před nikým sklánět, že mluví vždy pravdu, uvažuje pouze svým rozumem....
Tak proč tedy znevěrohodňuje dál a dál jak sebe, tak TOP 09 , proč ji de facto připravuje o voličský potenciál...anebo si myslí, že mu vydrží to zfanatizované, nekritické stádo - tak jak jsme byli svědky jeho bučení v prezidentských volbách ?
No - možné to je, pokleslost části kdysi snad i autentické veřejnosti na úroveň stáda (či jakési Karlsgemeinschaft) je prostě nepříjemným faktem (ale je současně i realitou)....asi s tím všichni v tom stádě počítají, že to může vydržet.
Ale nerozumím tomu, na tohle by se přeci normální člověk spoléhat neměl...normální člověk by měl usilovat o normálnost, přičemž normálním není chtít pokračovat v politickoperzonální konstelaci takové , která vyvrcholila tím, že její mocenská špička se chová stejně jako se chová Mafie, přičemž vzniká oprávněné podezření, že dokonce věci došly tak daleko, že normativní stát byl a asi ještě i je vážně ohrožen destrukcí stále ambicioznější a stále sebejistější Mafie již docela zásadním způsobem, když tedy samotný premiér obhajuje ty " dealy" jako cosi vznešeně politického a kdy ty hrůzy v jeho vlastním úřadě nejprve hájí, pak je banalizuje a nakonec sice přiznává, ale nijak ho to netrápí.
Normální člověk by měl reflektovat, že lidé se nevyznají v tom, kdo z politiků je ještě jejich zástupcem a kdo zastupuje Mafii. A proto chtějí lidé politickoperzonální poměry překonstelovat, mají na to právo, to nemůže zpochybnit žádný právník- to , že je nepřípustné dělat si z tkzv. lidu prču... anebo pouhé rukojmí či alibi.
To prostě ani tak slovutný právník jako je parlamentní inventář Benda i s celou svou na kolena nyní sraženou ODS...to neokecá, i kdyby mu při jeho povýšeneckém šklebení se ulítlo obočí až kamsi na jih - třeba do Plzně. To neokecá ani Blažek - a to i kdyby při své argumentaci vypíchl rozhazujícími se rukami oči snad všem spoludiskutérům.
-------------------------------------------------------------------------------
Prostě " Čekání na Kalouska" ...jako ostatně vždy, po ty tři roky.
Až co řekne on. /je jedno jestli ústy Langšádlové nebo nějakého jiného svého figuranta/

Otázka tedy stojí - "CO a KDY řekne inženýr Kalousek ".

Taky nic moc ústavnost, že ?

:--()
29. 06. 2013 | 12:25

Lex napsal(a):

Karel Mueller

"...přes několik nepřesností..."...

Jenže, příteli Karle, na těch "nepřesnostech" má autor vystavěn svůj článek. A navíc to nejsou nepřesnosti, to jsou tvrzení reality, která se ale ve skutečnosti odehrává jinak.

Neustále se snaží manévrovat v přímé volbě zvoleného prezidenta do pozice nějakého "maňáska" vlády, ačkoliv tomu tak není. Pokrok však je, že mu připustil ve volbách vlastní politický program, jen by mu jakoby chtěl upřít právo jeho realizace. Ale o tom jsme už dost napsali na autorově předchozím článku.

Dalším nepravdivým, možná přesnější výraz je „neaktuálním“ argumentem, který autor používá, je prezidentova nechuť k předčasným volbám, k čemuž používá dřívější prezidentova prohlášení o „nákladech na předčasné volby“.

Ano, prezident v době, než jmenoval Jiřího Rusnoka premiérem, tento argument proti předčasným volbám několikrát použil, leč autor si již nevšiml, že tento argument o nákladech v řádu cca půl miliardy korun byl prezidentem opuštěn. Možná si sám prezident uvědomil jeho nesmyslnost (na kterou nepřišel ani autor), že totiž pokud se tyto náklady vynaloží letos, nebudou se muset vynakládat příští rok. Kdybychom chtěli být cimprlich počtáři, museli bychom říci, že předčasné volby budou (budou-li) o nějakého půl roku dříve, což znamená jednu osminu z volebního období, a také jen ta jedna osmina nákladů na předčasné volby tvoří ten malus za jejich konání, to je něco přes šedesát miliónů korun – a přátelé, neceníme si demokracie na víc jak mizerných šedesát mega?

Ohledně těch předčasných voleb si totiž autor zřejmě nevšiml v odpovědích prezidenta Zemana na tiskové konferenci jeho aktuálního postoj k nim, formulovaný slovy – volně převyprávěno – že jmenování Rusnokovy vlády a neposkytnutí ji důvěry Poslaneckou sněmovnou je jedinou cestou jak vyvolat předčasné volby, jinak jsou předčasné volby něco jako čekání na Godota, protože opozice nemá sílu je vyvolat a koalice nemá zájem – viz cca 3 min 55 sec tohoto záznamu http://www.ceskatelevize.cz/ct24/zive-vysilani/videozaznam-480615-tk-milose-zemana-a-jiriho-rusnoka/.

A to není jediná zavádějící informace autora stran tohoto záznamu prezidentova a premiérova vystoupení na tiskové konferenci.

Mnohem závažnější manipulací autora s fakty je jeho věta, že „Při jmenování premiéra Rusnoka slíbil, že po jeho případném neúspěchu bude jmenovat premiérkou Miroslavu Němcovou jako reprezentantku pravicové stojedničky.“

Tak to prrrr, pane autore! Zkuste si ten záznam přehrát asi od 14 min 15 sec. Uslyšíte, co Miloš Zeman skutečně řekl, ne to, co nám tady podsouváte (jak je konec konců obvyklým novinářským zvykem).
Miloš Zeman totiž na nominaci Miroslavy Němcové se stojedním podpisem řekl (řekl toho více, ale jádro je tohle) – „…a já bych tuto situaci (jmenování Němcové – pozn. Lex) v budoucnosti, bude-li trvat, velmi zvažoval…“.

To je jiné kafe, pane autore – zvažování a slib jsou zatraceně odlišné věci.

Dalším přešlapem autora je vyjádření, že – „… prezident si jmenuje vládu ze své strany přátel Zemanovců bez jakékoliv legitimity…“.

Jako vášnivý vykládač Ústavy si, pane autore, trochu pletete pojmy. Prezident v prvním případně druhém (tj. svém) pokusu jmenuje předsedu vlády a posléze na jeho návrh novou vládu. Takto jmenovaná vláda získává LEGALITU. Legitimitu nezískává žádným kuloárním vyjednáváním ani podpisovými archy, ale hlasováním o její důvěře. Získá-li v hlasování o důvěře, ke kterému musí předstoupit v Poslanecké sněmovně do třiceti dnů od svého jmenování, vláda onu důvěru, tím získá i LEGITIMITU až do skončení svého mandátu, ať řádného nebo jiného, který předpokládá Ústava. Nezíská-li důvěru, je povinna podat demisi, a požádá-li ji prezident o vykonávání úkolů vlády až do jmenování vlády nové, vykonává taková vláda mandát nadále legálně.

Poslední výhradu k tvrzením autora, které však už není v rovině věcné, ale věštecké, je jeho tvrzení, že – „….štěpení oslabí stranický systém, což je přesně to, o co prezident hraje.“.

Bravo, pane Žáku, možná jste doopravdy věštec a víte víc, než ví sám Miloš Zeman, anebo jste telepat a zprostředkováváte nám vhled do jeho myšlení.

Ale já o ně nestojím. Já si počkám.
29. 06. 2013 | 23:16

Asfalt napsal(a):

Celkem jsem čekal, že prezident někoho pověří sestavením "úřednické" vlády, a čekal jsem mediální kampaň proti němu.
Na druhé straně jsem si ale naivně myslel, že to bude pro TOP09 důvod k rozpuštění Sněmovny. Nyní si nejsem moc jist, co bude dál. Cosi v levém kolenu mi ale říká, že druhé kolo bude patřit Němcové (bohužel), byť se přidávám k těm, co oponují, že Zeman to neslíbil.
Co je pro mě celkem hodně nepochopitelné, je postoj ČSSD. Buď svoji opozici jen předstírají, nebo nevím. Pokud ale opravdu neumí hrát šachy a pokud jsou opravdu jen úzkoprsí straníci, tak mě celkem znepokojuje představa, že zanedlouho asi budou řídit stát. Snad se mýlím.
30. 06. 2013 | 00:09

Alex napsal(a):

Václav Žák
Pane Žáku, zabýváte se v celém článku defakto politikařením, abyste v závěrečném odstavci jaksi z této noty přeskočil na notu řekněme morální, na notu nepolitikaření. Což mi přijde nelogické. Ta očekávání, jež jste tu vypsal, jsou v některých případech logická. Někde, jak napsal Lex jste se ocitl už v rovině spekulací, kam Vás zavedla subjektivní logika.
Lex argumentuje chirurgicky přesně. Pořád to souvisí s tou ústavou, pravomocemi prezidenta a výkladem. Ovšem této situace se dle mého soudu onen rozdíl v ústavě oproti té z roku 1920 ve věci kontrasignací vůbec netýká. Přímé volby ano, neboť plně prazidentovi uvolňuje ruce, aby jednal výhradně v zájmu lidu (odvozen od parlamentu je mu i tak či onak, těm či oněm zavázán) a tedy mu umožňuje jednat plně ústavně. Což Zeman zatím soudě podle jeho výroků, prostě plní.
Jen připomenu jeho výrok před jmenováním Rusnoka, že nebude jako prezident obíhat parlament a sbírat oněch 120 hlesů potřebných pro rozpuštění sněmovny, jež by umožnila ony předčasné volby.
Lex přesně vystihl, že výrok stran Němcové ale vůbec neznamenal to, co jste napsal. A já půjdu ještě dál, než Lex či Asfalt. Zeman se zmínil při jmenování Rusnoka o Klausově precedensu při natahování lhůt. Nezmínil to náhodně. Slyšel jsem ohledně této věci formulovat věc ústavního právníka tak, že pokud není v ústavě lhůta, má se za to, že se má jednat ve lhůtě nezbytně nutné, ovšem s dodatkem, pokud tu pro prodloužení takto chápané lhůty není DŮVOD. A proto zase já soudím, že koalice se ke 3. pokusu vůbec nemusí dostat. Ty důvody tu jsou, jeden a podstatný zmínil Lex. Tato vláda a tato parlamentní většina kupčila se zákony a její účastníci jsou předmětem trestního stíhání právě z tohoto důvodu. Pokud bude v tomto duchu Zeman postupovat, není to dle mého soudu nic, co by mělo nějak zavánět poloprezidentským systémem. Koneckonců ona většina v poslanecké sněmovně má dvě možnosti, jak tomu, bylo-li by tomu tak, účinně bránit. Jedna je oněch 120 podpisů - stačí k tomu buď ODS nebo TOP (že dávají přednost svým stranickým zájmům je nabíledni) a možnost jít k ÚS, pokud by podle nich prezident své pravomoci překročil. V takovéto době totiž (a právem a plně ve smyslu dělby moci a kontrolních mechanismů) činí ústava prezidenta naprostým suverénem v rozhodování. Nikoli bez pojistek.
Jinou věcí je otázka oněch kontrasignací v porovnání s ústavou z roku 1920. Nemohu se totiž jako laik zbavit dojmu, že nynější úprava vytváří předpoklady pro tvorbu 2 mocenských center, přesně jak jste argumentoval v minulosti - při tom, kdy se prezidentem stane někdo nemoudrý. Ono takovému vábení lze odolat jen těžko. Nicméně ani tato situace, kterou bývalý poradce prezidenta Klause označil jako situací, kdy jeden bez druhého nemohou nic, k prezidentskému systému dle mého soudu nevede. Jen je to pro mne situace nelogická. Právo jednat podle svého by měl mít jeden subjekt, jenž nese i tu odpovědnost. Proto mi přijde úprava navržená Pavlem Hasenkopfem jako logická - vracející se do logiky ústavy z r. 1920 s výjimkou onoho ustanovení, že přechodné vlády nemají činit jako nepolitické zásadní rozhodnutí. Nikoli proto, že by tomu tak být nemělo, ale proto, že může nastat taková situace, kdy takové rozhodnutí bude nutno takovou vládou přijmout, kdy by časová prodleva mohla být fatální. Nebo by tam měla být klausule - pokud k tomu není důvodu.
30. 06. 2013 | 06:34

kočka šklíba napsal(a):

Lexi opět skvělé. Ale musím napsat, že jsem vděčná i autorovi, ptz jen díky němu si mohu přečíst objektivní a argumentačně podložený text Váš. Takže Žáku pište dál tak jak píšete, at nejen já, ale doufám i mnoho dalších čtenářů, nejsem ochuzeni o Lexovy a také Asfaltovy příspěvky.
A možná že vám Žáku dojde, že překrucováním, manipulacemi a dalšími metodami vymývání mozků ne vždy uspějete. A možná se i zastydíte, přece jen jste většinou patřil k těm slušnějším "novinářům", ovšem novinářům ani náhodou.
30. 06. 2013 | 06:42

Alex napsal(a):

A ještě snad dodám, že těch důvodů, proč může Zeman vůbec nepřipustit kalici k onomu 3. posu je více. Některé a podstatné jmenoval Lex. Moje představa prazidenta formovaná i Vašimi články je taková, že prezident nevládne, vládne vláda. Nicméně prezident je jakýmsi kontrolorem ústavnosti postupů vlády. A tady Klaus selhal. Několikrát mohl koalici dát k ÚS - válcování (poručení ústavnosti ohledně respektování menšiny většinou) jako fatální - viz zékon o restitucích církvi nebo penzijní zákon. Ostatně i tady se mi velmi líbila úprava ústavy z roku 1920, kdy vrácení zákona prezidentem či senátem nebylo až tak jednoduché přehlasovat jako dnes - přesně v duchu jisté a konkrétní charakteristiky Lexe na jiném místě.
30. 06. 2013 | 06:53

tata napsal(a):

vážení
DODÁM několik svých dojmů
1/Lex jako vždy nepodléhá dojmům ale řadí FAKTA oproti panu ŽÁKOVI
2/ Také mě zaujmulo co psal VICO I KDYŽ JSME OBA PŘECE NA JINÉM polu pohledů,patří už k jedním z mála co je možná věcná debata k přemýšlení a jejich souboj o nazory s K.M. BYLO HODNĚ zajimavé musím říct že argumenty K.M MĚ PŘIPADALI FESTOVĚJŠÍ a tady se musím zastavit nevým proč pan VICO POUŽIL vtak věcné diskusi hodně ránu pod pás třeba si to neuvědomil ale spekulovat a tím právě K.M ....ŘADIT K ZASTÁNCŮM NORDICKÉ RASY????? jak se svým psaním pan KM ZDE PREZENTUJE to ho muselo urazit.

OTOMTO pohledu pane VICO PROČ JSTE TEN příměr zduvodnoval......že KM musí chování současnych Němcu hodně bolet............má podle mě uplně jiné důvody pracoval sem skoro 9 let u česko německé firmi krom že jsme jezdili pracovat po celé evropě nejvíce přece jen v NĚMECKU takže sem si udělal ucelený obrázek.A ONO SKUTEČNĚ německo upadá.......zde je dobré použít přirovnání k rodině která je bohatá.....zde potomci dost často podlehnou tomu pozlátku nemají potřebu viniknout vzdělávaním užívají si toho co vytvořili jiní a to přesně postihlo mladou generaci v NĚMECKU........POŘÁD JE DRŽÍ JEJICH DRIL KE KÁZNI A PLANOVÁNÍ.........ALE na špinavou těžkou práci maj maj levné pracovní síly ze zahraničí.......to se jim začiná vracet s velkými problemi s menšinami a nesmírné socialní výdaje,u mladých němcu už se ztrací ta pečlivost a zodpovědnost a to podle mě měl namysli KM.....NIKOLIV ČISTOU RASU

3/dále mě zaujmula vytka pana třebaKarel k panu ATEISTOVI.......... I KDYŽ bych stou výtkou polemizoval pro určité nepřesnosti stojí se nato podívat s jiného pohledu.

Muže byt člověk posuzován respektive chráněn tím že dejme tomu se zachoval víc odvážně než zbytek národa.TADY BYCH dodal jednu myšlenku nevím kdo už to pronesl ale je na zamyšlení..........pronesl jí pravě glorifikováný hrdina.......ono je mnohdy těší brát ohledy na rodinu a nevystavovat jí riziku.........

ROZHODNĚ JE chyba brát tyto lidi jako nedotknutelné že se zachovali v nákém období statečně když třeba vtom pokračování budou myt tendenci prosazovat jinou vládu s prvky zavánějící které směřují k totalitě.

To konečně pod obouma články pana ŽÁKA ROZEBRALI LEX,ASFALT.......a jejich argumenty jsou hodně silné

MUŽEM JEN PROTO že pan ŽÁK BOJOVAL OTEVŘENĚ PROTI totalitě a měl odvahu říct a chovat se otevřeně kdy za to nesl důsledky.......že ted minimálně nevidí totalitní prvky ani náhodou co by se dalo nazvat demokracii..........jen proto že ten kapitalismus je jeho pohled.

A TO NEBUDU ŠTOURAT do toho že byli chartisti ,disidenti velice rozdilným dopadem těch následku a protiakcí toho totalitního režimu
30. 06. 2013 | 09:20

Alex napsal(a):

A ještě jednu věc bych dodal. Nejsou rozhodující úmysly (jakkoli do Zemana nikdo nevidí nebo vidí), ale konkrétní činy.
30. 06. 2013 | 09:59

Lex napsal(a):

Alexi, tato,
kdysi jsem v jedné diskusi s Liborem Stejskalem (myslím, že šlo o havárii polského tupoleva u Smolenska) poněkud vyhrotil rozpory, které v Stejskalově článku vyplývaly z nepřesností jim používaných údajů, které vydával za skutečnosti.
A Stejskal nakonec přece jen "odkryl karty", když napsal, že píše jako novinář, nepíše vědecký článek.
Jinými slovy - ta bída (české) novinařiny mj. spočívá v tom, že se třeba nenamáhají s fakty. Napíší, co si myslí (co si myslí, že vědí, ač ve skutečnosti nevědí), a na těchhle fabulacích mají vyfabrikovanou stavbu svých "levitů". Tragédií pak je, když to dělají úmyslně. Pak už to není jen "lumpárna", ale prachsprostá propaganda.
Divíte se pak, že společenské klima vypadá jak vypadá. Ono totiž pořád platí pravidlo, že "co nebylo v novinách, to se nestalo". A také ve vědomí lidí přežívá názor, že "to je pravda, psali to v novinách".
Pokleslá žurnalistika.
30. 06. 2013 | 10:36

tata napsal(a):

LEXI

také si myslím že v novinařině mají byt rozhodující fakta,ano může byt několik důvodů proč jsou jim mnohdy fakta neduležitá.........že holt dostane přikaz,že holt je neschopný a pohodlný a neověří si,nebo co jste napsal záměrně,ve své podstatě v novinařině jsou všechny 3 příklady vražedné.

BOHUŽEL je to častý současný jev,ne nadarmo se píše že media je 7 velmoc,tudíž je jasné proč je snaha toho někým využít
30. 06. 2013 | 10:49

Karel Mueller napsal(a):

Lex:

Příteli, máš samozřejmě pravdu, ale já jsem se v tomto blogu soustředil spíš na strategické úvahy kolem možností uznání vlády a dalšího vývoje. A tady si myslím, že to pan Žák vidí vcelku správně - myslím hlavně poslední odstavec blogu.

Právě jsem se díval na debatu na ČT1. Podle očekávání: ČSSD se klepe na jmenování ve druhém kole, díky její nemohoucnosti - o které jsi tak přesně psal minule - narostla topce a ODS křídla a Kalousek vystupoval velmi sebevědomě až agresivně a jako hráčka se projevila zástupce KSČM.
30. 06. 2013 | 13:15

tata napsal(a):

pane K.M

SAMOZŘEJMĚ se nevylučuje že se klepe jak jste napsal,zaspala a její kroky se moc pochopit nedali ale zde podle mě přešli konečně na strategii s pohledu levicového voliče jedinou možnou,spoléhali přiliš na to že TOP PŘI VOLBĚ Rusnoka shodí parlament,ted defakto jinou volbu nemají ad udělají cokoliv budou tratit.......nevemou pokus hodně levicových to bude považovat za selhání včetně mě........vemou pokus.........část jako vy třesou se na vládu,horší bude že budou spojováni stím co přijde a plno lidí to bude házet na ně včetně TĚCH CO TO ZAVINILI v čele s Kalouskem
30. 06. 2013 | 15:27

Ivan Hochmann napsal(a):

Považuji všechny konstrukce podobné páně Žákovým za mrhání časem.
O vašich starostech pánové ani nemluvě.
Tebe to Karle ještě nepřestalo zajímat.?
Musí ti být jasné,že to všechno nemůže dobře skončit.

Ze všech těch blamáží a neuvěřitelných kotrmelců, (osobně jsem ani nečekal,že by mohly takto vygradovat)je naprosto zřejmé,že systém vlády v tomto poskomunistickém ksindlu je jen předmětem machinací bezskrupulózních darebáků.

Pravdou ovšem jest,že všechny ty nelogické transkobinace jsou ovlivněny strachem z postihů.Dobře vědí,že pokud zůstanou v imunitě nic jim v podstatě nehrozí.
Jsou namočeni všichni.Každý ten "politický" jednotlivec má máslo na hlavě.Díky absenci morálky.
Proč nechtějí a nikdy nechtěli socani vládnout?
Poněvadž jim vyhovují plané kecy z posice oposice a na platy a prebebendy se jim po každých volbách složí všichni jejich leví voliči a následně my všichni díky zlodějskému volebnímu zákonu.

Místo abyste zde jasně vyjádřili svůj názor "Jak se hrají politické šachy" a JAK NA TO VŠICHNI DOPLÁCÍME,zase jen tlačíte tu svoji smradlavou kuličku.
Lexovi se nedivím ,nezapře právní vzdělání,ten ani kuličku nepotřebuje.Klidně si rozpitvá každou třebas hromadu.

Několikrát mě napadla neodbytná myšlenka......
Pokud se budu snažit v této době řešit problematiku dle svých norem ,nemám šanci se dobrat konců.
Nakonec mnozí zhrzení neúspěchem jsou ochotni učinit cokoliv třebas akcepovat i konec civilisace .
(Jak o tom psal pan Kuras.)
PO infarktu a operaci srdce už nejsem ochoten k jakýmkoliv diskuzím o politice v České republice.

Je pro mě naprostým Absurdistánem,kterému jsem přestal rozumět i v těch směšných intencích.

Zdravím Ivan.
01. 07. 2013 | 23:59

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy