Cirksu na draka aneb Dvojí průšvihy z Brna (část první)

29. 11. 2008 | 13:20
Přečteno 3432 krát
Následující řádky jsou úplným textem mých dvou recenzí (CIRKUS HAVEL a TAJEMSTVÍ ZLATÉHO DRAKA), jež vyšly v el.deníku Aktuálně.cz v poněkud zkrácené podobě a s jednou nemilou chybou, za níž se tímto omlouvám: skvělý představitel Marka ze Zlatého Draka se nejmenuje Karel, ale PETR Halberstadt. VJ

CIRKUS NA DRAKA aneb DVOJÍ PRŮŠVIH Z BRNA (I)
Jak Morávkova provázkovská koláž CIRKUS HAVEL aneb MY VŠICHNI JSME LÁĎA, tak Landova spolupráce s brněnským Střeženým Parnasem v podobě konečně rozluštěného TAJEMSTVÍ ZLATÉHO DRAKA slibovaly být – ve druhém případě to svými bombastickými superlativy veřejnosti poněkud neopatrně sugerovali sami tvůrci – opravdovými událostmi podzimní sezóny. Staly se však zatím spíše jejími dvěma největšími průšvihy. Věnujme se nejprve příčinám a okolnostem průšvihu číslo jedna.

OPERACE SE POVEDLA, PACIENT ZEMŘEL
Vladimíra Morávka sleduji od jeho „dětských“ i „dospělých“ let provázkovských přes vrcholnou éru hradeckou a vesměs zdařilé pražské, karlovarské či jiné odskoky až po opětovnou éru brněnskou (o místy geniálních odskocích filmových a televizních ani nemluvě), a s klidným svědomím mohu konstatovat, že je svým dosavadním dílem – po Alfrédu Radokovi – jednou z největších osobností české režie nejen posledního čtvrtstoletí, ale v celé její dosavadní historii.

Obžernou hýřivostí výtvarné imaginace i sofistikovanou jemností metafor se Morávek přinejmenším vyrovná Petru Léblovi i J. A. Pitinskému a drsnou, provokativní razancí podvratných společensko-kritických významů, kouzelným fakirským či spíše baletním tancem po špičkách na sopečné půdě kýče i nekompromisní koncepční odvahou k práci ve velkých tematických celcích je dokonce oba – a vlastně kohokoli v Čechách - mnohonásobně předčí. Přesto, nebo snad právě proto, považuji Morávkův pokus o rozporcování Václava Havla v Divadle Husa na provázku do tenounlinkých nudliček celé stovky – navíc ještě zdvojených či ztrojených obrazů - za zatím nejnešťastnější nápad jeho dosavadní kariéry. A to i přes některá dílčí úspěšná „čísla“, kdy zvolený princip manéže – neohrožován naštěstí dalšími režisérovými „protinápady“ – velmi dobře funguje.

Jásal jsem už před časem nad malým zázrakem (i proti hlasitě reptajícím kolegům), když se tři až čtyři notoricky známé opusy A. P. Čechova respektive F. M. Dostojevského podařilo režisérovi vměstnat, aniž se ztratila podstatná témata, do šesti i vícehodinových divadelních svátků, srovnatelných s největšími událostmi evropského divadla posledních let typu dvanáctihodinových (!) hamburských Schlachten / Do krve Luka Percevala (2000). To, co se u nás podařilo se čtyřmi ruskými či venku s osmi Shakespearovými opusy se však nepodařilo – a myslím že ani podařit nemohlo – s dvaceti Havlovými texty, jež se režisér spolu s dramaturgem rozhodl rozsekat do necelých tří hodin ( i ty tři hodiny byly nekonečně zdlouhavější než nejen osmihodinový Čechov, ale i dvanáctihodinový Shakespeare).

Varovnou zprávou o tom, co mne čeká, mohl být už začátek: představitel Hugo Pludka (Robert Mikluš) hraje zprvu vprostřed sálu, později na scéně šachy sám se sebou – jde o citát ze Zahradní slavnosti: jenže tahle etuda ztrácí jakýkoli smysl, pokud je zbavena dialogického kontextu („Prohrál? – Ne, vyhrál. – Vyhrál? – Ne, prohrál. – Tak vyhrál nebo prohrál? – Když tady prohraju, tady vyhraju. – Vidíš to, Božka? Než by jednou vyhrál úplně a podruhé úplně prohrál, raději vždycky trochu vyhraje a trochu prohraje. Takový hráč se neztratí!“) Tuto sekvenci lze buď vzít „i se střevy“ kontextu (a udělat z ní – zcela v duchu proklamované, ale nedodržené cirkusové poetiky – samostatné klaunské číslo), a nebo jí nechat být.

Bohužel takovýmito sekvencemi s vykuchaným smyslem („duší“ postav i situací), tedy vlastně samými drobnými divadelními mrtvolami, je poset celý večer. Paradoxně nejpůsobivější jsou v něm čísla opravdu cirkusová (výstupy hrazdařky, gymnastika, spartakiáda, balancování Pierota na kouli, zpěvní čísla, vynikající přestávkové klaunské výstupy Jiřího Jelínka, počítání ptáků atd.), popřípadě relativně uzavřené a režisérovými nápady naštěstí nepřerušované Havlovy komentáře, z nichž některé byly tvořeny pouze pro tuto inscenaci. Je ostatně pozoruhodné, že tyto autorovy pouze zvukové komentáře – tak často po knižní publikaci Odcházení různými literárními fachidioty odsuzované jako „neorganické“ – je snad to jediné, co zatím ve všech inscenacích, domácích i zahraničních, funguje u diváků vůbec nespolehlivěji: včetně inscenace Morávkovy.

ETIKETNÍ PODVOD?
Základní systémovou vadou tedy není samotná poetika cirkusu (princip „montáže atrakcí“), ale její nedodržení: poetika čísel, na níž je založena dramaturgie cirkusu, varieté či kabaretu, přece spočívá v montáži relativně samostatných, uzavřených výstupů, lhostejno zda akrobatických, poetických, hudebních či klaunských, nikoli v nekonečném rozpadu čísel na prvočísla, v jejich samoúčelném převracení naruby (zprvu originální nápad se stařičkým sluhou Osvaldem, hraným Alenou Ambrovou, se mění v nechtěnou karikaturu tím, že jeho závěrečný part i pointu celého Odcházení přebírá neznámo proč představitel Riegera).

Ještě zhoubnější než tyto rozpady a samoúčelné záměny je princip vnějšího ilustrování úryvků textu polopatistickými šaržemi, od gestických po mluvní (Miklušův senilní Rieger, nahastrošený jako pohádkový Hastrman, svou stařeckou šarží spolehlivě zabíjí Havlův text snad ještě dřív než promluví – v duchu jsem odprošoval pražského Jana Třísku i hradeckého Hynka Pecha za všechny minulé výhrady – proti tomuto Riegerovi jsou oba zmíněné výkony zralé na Oskara!). Se šmíráckým Riegerem se tluče vcelku realistická karikatura Jiřího Vyorálka, s níž kreslí vychechtaného mafiána Kleina: každá z těchto postav je z úplně jiné opery, ani jedna ovšem není Havlova. Záměrem zřejmě je, skrze citáty z Havlových her, vesměs zbavené původního smyslu, vyprávět dějiny zdejší společnosti od šedesátých let přes Chartu a Anti-chartu až po Havlův odchod z politiky, ilustrovaný jak fotografiemi, tak závěrečným relativně nejdelším partem Odcházení (to je ale přece přesně ten prvoplánový výklad, kterému se právě Havel zuby nehty bránil – a jak se zdá, právem!).

Takový záměr ovšem nutně ztroskotá na samotné povaze textů. Havlovy hry nejsou tím, čím je chce mít tahle inscenace: polopatistickou ilustrací těch či oněch dobových poměrů, popř. dramatikova osobního a profesního života. Mají sice jisté autobiografické prvky, ale ty jsou vždy povýšeny do obecné absurdní roviny, do univerzálního modelu, do nadčasových významů smyslu v nesmyslu. Pro primitivní ilustraci – ostatně obecně známého - Havlova životopisu je ovšem těchto her škoda. Ten, kdo hry zná nazpaměť, takovým znásilněním v duchu trpí - lituje permanentní ztráty kontextů a kastrací smyslu; kdo hry nezná, jen nechápavě vrtí hlavou (a v duchu si říká – jako ten pár, co odešel o přestávce - zda ty exprezidentovy hry přece jen nejsou nějaká dnes už vyčpělá, uměle nafouklá bublina).

Různých inscenací her Václava Havla jsem od šedesátých let doteď viděl – ať již doma či venku, na scéně nebo na videozáznamu – nepřeberně, ale ještě nikdy jsem se nesetkal s divadlem tak mrtvolným, mechanicky vyprázdněným, povrchním a nekontaktním, ještě nikdy jsem se tak upřímně nenudil a tak netrpěl absencí základní citlivosti vůči dané autorské poetice, jako na repríze 22. listopadu v pražské Arše. Průšvih netkvěl jen v jednom mrtvolném představení, z něhož nešlo skrze rozestavěné praktikábly a důmyslně aranžovanou „klaněčku“ i se závěrečným připíjením na zdraví exprezidenta dost dobře uniknout (v mé poslední řadě kromě mě netleskal nikdo, a přesto byli nuceni všichni zdvořile sedět až do přípitku). Daleko větší průšvih tkvěl v nedodržení zvolené originální poetiky – a v podstatě i obou částí názvu.

Nejen tedy v nenaplnění možností cirkusu, ale i ve zmarnění výstižného podnázvu, který se mohl, měl, ale bohužel nestal nádherným ústředním tématem: MY VŠICHNI JSME LÁĎA. Právě toto, nikoli ty či ony více či méně půvabné etudy vesměs sympatických aktérů a aktérek z Provázku, jsem cítil, zlákán slibným názvem, jako určitý etiketní podvod. Právě ona smutná „láďovitost“ nás Láďů, kteří dodnes rádi delegujeme svou občanskou odpovědnost na stále zoufalejší a bezmocnější lídry havlovského typu (ať už „Vaňky“, „Kopřivy“ či „Riegery“), nebyla inscenací takřka dotčena, natož definována či jevištně naplněna.

(pokračování)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy