Za co děkuji Václavu Klausovi

31. 05. 2009 | 11:49
Přečteno 7325 krát


S Václavem Klausem se v nedávné době opět roztrhl, takříkajíc, mediální pytel. Na jeho skutky, prohlášení a pohnutky k nim vedoucí je nazíráno z mnoha rozličných aspektů, a jak to tak bývá, co je jedněmi odsuzováno, jinými je vyzdvihováno a opačně. V souvislosti s existencí a působením Václava Klause mohu nabídnout ještě jeden pohled, pravděpodobně dosud nezmíněný. Je to pohled člověka, kterému Václav Klaus svým způsobem pomohl vychovat děti.






Ano, Václav Klaus mi skutečně byl jakousi pedagogickou pomůckou. Ne snad že by u nás byl nedostatek jiných jedinců, kteří by k uvedenému účelu také slušně neposloužili, nicméně Václav Klaus byl a je přece jen nejznámější, nejvýraznější a současně krystalicky čistý příklad toho, jak si člověk nemá počínat, nechce-li si škodit a šlapat po štěstí. Jeho zásluhou jsem tak mohl svým dospívajícím dětem např. poměrně snadno vysvětlit rozdíl mezi chytrostí a moudrostí, jakkoliv se tyto dvě kvality nijak nevylučují a jejich syntéza je dokonce žádoucí.

Začali jsme otázkou, jestli si moudrý člověk může myslet, že je nejmoudřejší, a došli jsme k názoru, že ne, jelikož by to bylo přímým popřením moudrosti. Když jsme analogickou otázku přenesli na chytrého člověka, odpověď byla, že teoreticky to nelze vyloučit, čímž jsme nalezli první odlišnost. Poté jsme se dobrali k tomu, že jednou z neodmyslitelných vlastností moudrých lidí je laskavost, která je vnějším projevem jejich vnitřní harmonie a radosti z prožívání, zatímco arogance je manifestací opaku.

Ozřejmili jsme si také souvislosti mezi moudrostí, úsměvem, pokorou a nadhledem ve vztahu k sobě samému i souvislosti spojené s nonverbálními výpověďmi teatrálních gest a mimiky, v níž dominuje vysunutá brada a ohrnutý ret. To nás dovedlo k závěru, že člověk, který pokorou zrovna neoplývá, a kterému se místo úsměvu na tváři objevuje vesměs grimasa, moudrý může být jen stěží, zato vůdcem sekty snadno.

Tím jsme si ujasnili, že moudrost v sobě obsahuje potenciál nekonfliktnosti a nikoliv vydělování, že k ní patří velkorysost a schopnost empatie i odpuštění a nikoliv setrvalý machiavelistický kalkul a stejně tak setrvalá snaha trestat urážky v podobě odlišných názorů oponentů. Z toho nám vyplynulo, že vnímání světa, které vede k permanentní válce s narůstajícím počtem odpadlíků, odpůrců či jenom lidí samostatně myslících, musí být duševně silně vyčerpávající. Psychický stav takto vyhroceně jednajícího člověka proto posléze obvykle vykazuje stopy opotřebení, které se mohou projevovat narůstající podrážděností a diskrepancemi mezi realitou a jejím hodnocením.

Tak jsme dospěli i k pochopení toho, že stálá masáž vlastního ega není dobrá investice do budoucna, jelikož kýžený profit ve formě existenciální spokojenosti se svým údělem a postavením se prostě nedostaví. I kdyby se dotyčný stal třeba ředitelem světa, stejně bude žít v nakyslém pachu láhve od octa z Werichem převyprávěné pohádky O rybářovi a jeho ženě. Utilitární uvažování totiž vede chytrého egoistu opačným směrem než k prožitkům přinášejícím mír v srdci.

Pár konkrétních příkladů pak už bylo jen onou pověstnou třešničkou na dortu našeho srovnávání. Usoudili jsme například, že moudrý člověk může sotva myslet vážně, že každý rok vzniká mnoho nových živočišných druhů. Také si jistě nemyslí, že peníze až v první řadě a že když se rozhodčí nedívá, je dovoleno všechno. Není. Protože rozhodčí – ať si pod tímto pojmem představujeme cokoliv – se dívá stále a porušení pravidel hry tresce. Z toho důvodu také bezezbytku platí starý latinský výrok nemo malus felix.

Toto jsem chtěl, aby moje děti pochopily, a s tím i to, že si lze koupit postel, ale nikoliv klidný spánek, že si lze koupit dům, ale nikoliv domov, že si lze koupit ženu, ale nikoliv lásku. Že všechno, co za něco stojí, nestojí vlastně nic, měřeno penězi či jinými atributy vnějšího úspěchu. A ony to, myslím, postupem času pochopily dostatečně dobře, a já za spolupůsobení při tomto procesu panu Klausovi, toho času prezidentovi ČR, děkuji. Co také jiného, že?


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Krupa Václav napsal(a):

Naprostý souhlas.
31. 05. 2009 | 12:01

Zacheus napsal(a):

Jsem rád,že jste si pořádně ulevil, pane Koubenče, který jste nikdy nechtěl ničím být ( viz Vaše prezence).

Co kdyby někdo podrobil podobné "analýze" Vás osobně? Napište nám, v tom případě, také nějaké moudro:).
31. 05. 2009 | 12:06

Charlie napsal(a):

pane Koubenče

co se týče grimas - tak tady máme doslova mistra - pana Paroubka.
Řekl bych, že je doslova objektem ke studiu o vlivu grimas.
Že jeho (asi nevědomé grimasy) umně využívají oponenti ČSSD a on poskytuje snadnou munici, která určitě ubírá politické sympatie a body sociální demokracii.
31. 05. 2009 | 12:12

Jan Vaculík napsal(a):

Moc pěkné počtení. Nevzbuzuje averzi, jenom člověk dál přemýšlí ... a tak jej napadá: existuje recept na moudrost? A jestli je nějaká "škola moudrosti", patří do jejích předmětů analýza moudrosti?

Takže si myslím, že moudrost se sama sebou nezabývá.

Myslím, že je předčasné nad Klausovou moudrostí definitivně lámat hůl; na tom nic nemění to, že už delší dobu se s ním jen málokdy ztotožním. Je moudřejší Havel, nebo Klaus? Pionýři a bojovníci budou vždycky působit jaksi "nemoudře" vedle reservovaných glosátorů.
31. 05. 2009 | 12:25

Vico napsal(a):

Ze života Václava Klause :
Někdy na podzim roku 1997 se Václav Klaus vrátil domů až kolem půlnoci. Livie Klausová se ptá : Bože, kde jsi byl?
Klaus odpoví : Doma mi můžeš říkat Vašku.

Nejlepší anekdoty však píše sám život. Doporučuji si přečíst poslední blog p. Peheho.
31. 05. 2009 | 12:36

vladimirkoubenec napsal(a):

Zacheus:Je to Velká svatokrádež? Něco konkrétního by nebylo?
Jan Vaculík: Záleží na tom, za co bojovníci a jak bojují.
31. 05. 2009 | 12:42

karel matousek napsal(a):

Ze zacatku me pojala hruza, ze budu muset cist odu na Klause, ale je to moc pekny clanek. Tento clovek se mel uz davno nachazet v peci odborniku, je to guru omezencu a primitivu, viz prispevek nahore (zacheus). Hned si do pana kopnout jako do 'losera', protoze pise, ze nechtel nicim byt. Lepsi se kasat jako pubertak, ze o mne vedi az v Guatemale.
31. 05. 2009 | 12:46

xx napsal(a):

Pane Koubenče, závidím vám příklad na kterém jste mohl vychovávat své děti.
Vaše děti nemusí mít IQ 150, ale pravděpodobně budou moudré.
31. 05. 2009 | 13:23

Michal K napsal(a):

Pěkné, pane Koubenče, moc pěkné...Již jsem také uvažoval nad tím, jak na osobě Václava Klase exemplárně popisovat mému 10 -tiletému synovy typické charakterové vady jako arogance, nabubřelost, podlost atd.
31. 05. 2009 | 13:27

Jiraak napsal(a):

Souhlas.. pěkně napsané.. tak třeba Klaus překvapí a odstoupí.. jeden morální a zodpovědný skutek občas uteče i těm největším lumpům..
31. 05. 2009 | 13:52

zdenek mihalco napsal(a):

Dobry den, pane Koubence, dekuju za tento text.
31. 05. 2009 | 14:32

Míla napsal(a):

Ano. Chytrost je nezávislá na morálce. Chytrý může být i lump. V této kombinaci pak čím je chytřejší, tím je jako člověk horší. Moudrý darebák - to jaksi nejde dohromady. Pak je ještě početná kategorie lidí vychytralých. To mohou být úplní blbci, profitující jednáním, které slušný člověk nemá v rejstříku a tak se jím občas nechá zaskočit.
31. 05. 2009 | 14:40

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, nevím čím to je, že tento národ touží nestále býti veden bezmozky, aby pak mohl po desetiletí naříkat a jednou za čas si zacinkat klíči. Asi. Jak se totiž objeví někdo kdo přesahuje, tak by ho nejraději hned všichni uštípali.
No nic, veselé krizování i globální oblbování, milé děti...
http://www.ateo.cz/f/images...
31. 05. 2009 | 15:19

Margareta napsal(a):

K odpolední kávě docela hezké. Asi z dětí budou modří lidé, obávám se však ne -ministěřstí předsedové, nebo prezidenti. V případě že ano, až pak budeme vidět zda jim ta výchova prospěla. Touha se prosadit asi patří k výbavě politika.Sebedůvěra až extrémní také, jinak asi těžko přesvědčíte. Tak nevím, srovnával jste hrušky s jabkama.
31. 05. 2009 | 15:33

zdesta napsal(a):

To co jste napsal je moudré.
31. 05. 2009 | 15:39

Kritik napsal(a):

Pěkný příspěvek čerpající z Kazatele a Přísloví.

Ono také platí, že je lepší "prostřednost" (nikoliv průměrnost!), než nějaký extrém zdola či shora. Například podle prosby "Bože, dej mi bohatství, ale ne příliš. Dej mi chytrost, ale ne příliš.".
U moudrosti by však naopak mělo být žádáno maximum. Lze ji rovněž obdržet jako dar. Není závislá na chytrosti, intelektu nebo formálním vzdělání. Ba někdy je tomu právě naopak. Tyto 3 vlastnosti vedou často k povýšenosti a pýše, což jsou pravé opaky moudrosti.
31. 05. 2009 | 16:38

Lila napsal(a):

Přidám se k panu Mahalcovi, i mě tento text moc potěšil.
Díky.
31. 05. 2009 | 16:40

Lila napsal(a):

Opravuji: Mihalcovi.
31. 05. 2009 | 16:40

Petr z Tábora napsal(a):

Každý můžeme sloužit alespoň jako špatný příklad ne jen pan Klaus. Mám o VK lepší mínění než Vy. Takže sice souhlasím s vašimi příměry, například v posledním odstavci, ale ne s celkovým vyzněním článku.
Ve věcné rovině bych Vám rád připomenul, že naším dětem je ve srovnání s americkými vytýkán nedostatek sebevědomí a schopností prodat sám sebe. Takže posilovat dětem jejich ego je v rozumné míře zdravé. Sedávej panenko v koutě... v dnešní společnosti neplatí.
Podotýkám, že silné osobnosti se nepotřebují vymezovat vůči někomu "velkému, známému". Proto se poslední dobou tak roztrhl pytel s příspěvky kritizujícími Václava Klause, autorům to dodává pocitu důležitosti. Psát o Andulce, která si každý den odpíchne před začátkem směny ve fabrice by tak pěkně "nevyznělo".
31. 05. 2009 | 17:14

pumprlidentlich napsal(a):

Je třeba doplnit hrdinství Paroubka. Čím víc sežeru, tím víc chráním planetu před méněcennými a oteplováním. Blahopřání pro magora je pouhou formalitou. Dobrými příklady jsou také Kuchtová, Beránek, Tutter, Pehe. Co všechno lze dokázat pouhým kritizováním. Když už nic, může za to někdo jiný. Děti nebudou politicky stupidní a ono se to nějak udělá. Populární snadno a rychle, potěší celé socialistické panoptikum. Více takových
31. 05. 2009 | 17:36

dříve ruda napsal(a):

Prdlačky, švagrová.
Někdy je pár facek to největší moudro.
31. 05. 2009 | 19:31

myrta napsal(a):

Velký aplaus, pane Koubenec, za váš blog.
31. 05. 2009 | 19:32

Monika napsal(a):

Píšete, že silné osobnosti se nepotřebují vymezovat vůči někomu "velkému, známému". – Víte, pane, například Winston Churchill svého času napsal sedmisetstránkovou dvousvazkovou monografii o vévodovi z Marlborough, což je setsakramentsky velká a známá osobnost, jíž Klaus nesahá, s prominutím, ani po kotníky (což je samozřejmě mé subjektivní hodnocení, které nikomu nenutím). V této rozsáhlé monografii se Churchill, jak již bylo jeho zvykem, vůči vévodovi z Marlborough velmi často kladným, ale místy i záporným způsobem takzvaně vymezuje.

Inu, podle vaší převratné teorie nebyl Sir Winston Churchill asi silnou osobností, když se potřeboval vymezovat vůči velké a známé osobnosti, nota bene jednomu ze svých předků… Kdyby silnou osobností byl, tak by jistě psal o Andulce z fabriky. ;-)
31. 05. 2009 | 19:38

Monika napsal(a):

Předchozí komentář jest určen nikoli autorovi blogu, nýbrž ctěnému panu petrovi z Táboru.
31. 05. 2009 | 19:39

Black napsal(a):

Je to trefný postřeh pane Koubenče. Docházím často k podobným závěrům ve "věci našeho p. presidenta". Jeho negativní pedagogické působení je svým způsobem cenné, i když často iritující,...většinou s ním nesouhlasím, ale nutí mě přemýšlet a to není v naší krajině samozřejmé...děkuji za Váš text.
31. 05. 2009 | 19:40

Petr z Tábora napsal(a):

Dobrý večer paní Moniko,
napsat monografii o význačném člověku, ať už s kritickým či oslavným vyzněním, je podle mne zcela jiná kategorie než zdejší internetové příspěvky.Pokud mi někdo stojí za to, podrobně analyzovat jeho práci a život, tak je to určitý způsob vyjádření úcty přinejmenším k vlivu takového člověka, když ne k osobě jako takové.
Každý uvažujeme ve zcela jiné rovině a jistě si i ponecháme své názory.
Jinak Wi.Chu.obdivuji jako politika, škoda, že Američané na něho nedali.
Přeji Vám dobrou noc a příjemný týden.
Petr
31. 05. 2009 | 20:28

Veronika Vendllová napsal(a):

Za mě už vše podstatné sdělil Karel Matoušek (výše) :)
Mám to tedy snazší. Díky pane Koubenče!
31. 05. 2009 | 20:55

Dalik napsal(a):

Dobrý den postřehl jsem že náš pan president byl nedávno na návštěvě u svaté stolice !Že by již s přibývajícími lety začal uvažovat o odpuscích od papeže? Třeba za tu spackanou privatizaci ? Tomu se mi nechce věřit ! Dali.
31. 05. 2009 | 23:01

Karel Mueller napsal(a):

Dobrý večer pane Koubenec,
se zájmem jsem si přečetl máš filosoficky laděný článek a měl bych pár poznámek.
Moudrost je pojem poněkud vágní. Nebud chodit do nějakých filosofických definic, asi intuitivně všichni spíš cítíme než přesně víme, co ten pojem znamená. To cítíme je podstatné, základem moudrosti je empatie a hluboká životní zkušenost. Moudrost není možná bez patřičné inteligence, s chytrostí tedy nejen není v rozporu, chytrost ji podmiňuje. Nedílnou součástí je snaha o vnitřní harmonii svoji i harmonii ve svém okolí s přáním i harmonie duších ostatních lidí. Proto moudrý člověk koná dobro. Jsou dva zdroje dobra, jak krásně popsal L. Infeld e své vzpomínce na Einsteina: Z rozumu a ze srdce. Ta první je cennější, člověk koná dobro nikoli proto, že dotyčného má rád nebo k němu má nějakou citovou vazbu, koná ho prostě proto, že za ostatní cítí spoluodpovědnost a považuje to tak za správné. Infeld uvádí právě Einsteina jako krajní případ: Nikdy nepoznal tolik dobra tak vzdáleného jakémukoliv citovému pozadí.

Jestli si může moudrý člověk myslet, že je nejmoudřejší? Nemůže, moudrost není přesně definovaná a také není možné posoudit moudrost všech ostatních lidí vzhledem k něm. Chytrý člověk si nemůže myslet, že je nejchytřejší, může si jen oprávněne myslet, že např. ve svém oboru je v současné době nejzdatnější.

Ale teď se vrátíme k tomu nejpodstatnějšímu a to je moudrost politika. lastně takto jste ten článek naladil. A tady často neexistuje žádně objektivní kriterium, jestli ten či onen čin je moudrý či nemoudrý. Kdysi jsem sem zavedl pojem finální relace, která posuzuje v konečném hodnocení každého politického vůdce: Převzal jsem stát v takovém a takovém stavu a předal ho v takovém a takovém stavu. Samozřejmě, velmi důležitou - ne-li klíčovou - položkou je stav morálky národa na konci jeho působení. A tady bychom se dostali úplně jinam, to už by se netýkalo jen presidenta a dokonce ani jen české politické elity, to by se týkalo celého západu. A do tohoto tématu se nechci pouštět :-)).
31. 05. 2009 | 23:51

CV napsal(a):

pane VK, co je tak spatneho na modelu, podle ktereho jsme maturovali my / ja i vy ?

Aspon z cestiny - centralne vyhlasene otazky, v komisi i clen z jine skoly pro aspon nejakou objektivitu, tema pisemky vyhlasene v rozhlase ....

Co je na tom spatne ?

A v cem je novy system za velke penize lepsi ?
01. 06. 2009 | 00:01

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Nezbývá mi než žasnout, jak máloobsažný text s prostými klišé může nadchnout. Je snad Václav Klaus sr. obluda, abych jím strašil či přinejmenším výchovně zatěžoval své děti? Ovšem mít fantazii autora o "nonverbálních výpovědích teatrálních gest a mimiky, v níž dominuje vysunutá brada a ohrnutý ret", možná bych také podlehl pokušení vyrobit z něj nějaké to strašidýlko pro výchovné bububu, nicméně v houfu českých politiků bych si asi vybral vhodnější osobu, určitě tam jsou.
A tak nakonec zbývá otázka: Proč? Opravdu jde jenom o zoufalé hledání moudrosti, které se nedaří bez plivnutí na kohokoliv?
01. 06. 2009 | 00:33

Dzarda napsal(a):

Respekt. Pravdivé, trefné a svým způsobem smutné, uvážíme-li na jakém postu dotyčný sedí.
Ještě dobře, že jste nepoužil k popisu pana Paroubka. Ani bych asi nechtěl dětem vysvětlovat, co lze v jeho očích, gestech a grimasách vyčíst.
Díky za Váš nadhled a moudrost - skutečnou.
01. 06. 2009 | 08:27

Admirál napsal(a):

Václav Klaus mne potěšil svým jednoznačným hodnocením útoků (vajíčka) na polititických shromážděních.

A to není poprvé a doufám že ne naposled.

Ač s ním v některých věcech nesouhlasím, rozhodně to s ním nebude tak špatné, jak tvrdí jeho kritici.
01. 06. 2009 | 09:25

Al Jouda napsal(a):

Václav Klaus ten Lisabon nakonec podepíše. Ale skutečně, skutečně až nakonec!
01. 06. 2009 | 09:59

Milan Bukovecký napsal(a):

Nic proti Vám, pane Koubenec, sice jste se do toho zamotal ale Karel Matoušek, to je tedy síla.

Je to už dávno, co můj otec pracoval za trest na stavbách a silnicích socializmu a po pár letech ho pustili domů. Byl tam s ním i jednooký generál, kterého mi, jako šestnáctiletému, představil.

Otec
„ Richarde, dovol abych Tě seznámil se svým synem Milanem.“
Generál
„ Běž k holiči, mladíče!“ zařval generál a dal mi facku za dlouhé vlasy zvané „Na Havla“, za špatně uvázanou kravatu v kopřivovém oblečku á 180,- Kč, za černé boty do tanečních. Ruku nepodal.

Pane Koubenec. Někdy mám představy a uvádím do přízně generála své známé, zkusil jsem i dynamického Karla Matouška. Nevěřil byste, dostal také facku, spadl na zem, chuligánský generál se smál a Mátˇa? Ležel na podlaze, chyběla mu jen páska přes oko a uniforma, jinak se Richardovi ve všem podobal.

Pane Koubenec. O Vás jsem zatím v představách neuvažoval. Nejsme rozmazlené děti.

Hezký den!
01. 06. 2009 | 11:07

Hloupý Honza napsal(a):

Pane Koubenec hezký vypointovaný článek. Václav Klaus (a mnoho jiných) sice mohl úspěšně posloužit také jako negativní "vzor" pro výchovu dětí, ale je mnohem větší tragédií, že on a všichni jemu podobní významným způsobem zasáhli do našeho života, jeho kvality, že tito formovali v naší kotlině "dobré mravy" a české pojetí kapitalismu, z čehož vybředneme opět za hezkou řádku let než se z toho vzpamatujeme a dostaneme se do standardních kolejí západní demokracie (jestli nepřijde další pecka v podobě jiných osvícenců).

Jinak mám problém při srovnávání chytrostí a moudrosti. Já bych to (i v případě VK) pojal spíše jako duel vzdělanosti a chytrosti, či moudrosti, chcete-li. Mám za to, že moudrost je chytrost starých lidí, kteří tito tuto získali dlouhým životem a jeho poznáním. Když chytrost si definuju jako uvědomování si souvislostí bez ohledu na věk (a samozřejmě i na vzdělání). Chytrost je prostě dána schopností mozku přenášet informace se všemi jejími vazbami na informace jiné, chytrost je jako infrastruktura města, čím více silnic a dálnic, různého potrubí a kanálů, tím lépe město (mozek) funguje. Někomu byla do vínku dána jedna polní cesta a dvě okrsky, jiný používá letecké koridory.

Já bych chytrost tak nedehonestoval, ba spíše nabubřelou vzdělanost, honbu za tituly, profesurami, kteréžto nejsou zcela jistě jejím znakem, ale právě naopak snahou těch méně obdařených zakrýt vlastní hloupost oblepením své osoby vysokoškolskými glejty.

Moudrost je podmnožinou chytrosti a chytrost je předpokladem moudrosti. Vzdělaný člověk může být zároveň hloupý, neboť nedokáže s nabytými informacemi pracovat, a chytrý (moudrý) člověk může být samozřejmě i nevzdělaný (což si myslím je Váš případ). Horší variantou než je nevzdělaný tupec, je pak aktivní nevzdělaný tupec. Naše politiky bych většinou zařadil mezi vzdělané arogantní bezpáteřní a bezskrupulózní všehoschopné neschopné hlupáky se silnými žaludky.

I já přeji hezký den
01. 06. 2009 | 14:46

vladimirkoubenec napsal(a):

Milan Bukovecký: Pozoruhodné představy, to musím připustit.:)
Hloupý Honza: Je jedna moc pěkná věta:Chytrý mnoho ví, moudrý ví, čeho je třeba.
Každému glosátorovi přeji hezký den s mírem v srdci.
01. 06. 2009 | 15:54

karel matousek napsal(a):

hloupy honza
Nevim, co vas vede k zaveru, ze je pan Koubenec nevzdelany. Klause s jeho chozrazcjotnym vzdelanim bych jako zadneho vzdelance nebral. Jako ekonom v zadnych vyznamnych odbornych publikacich nikdy nic nevydal. Stravil sice v roce 1969 asi rok na Cornellu, ale tam pry zasadne nechodil na prednasky a trval mimochodem na socialistickych principech vlastnictvi a tenkrat modni 'workers' control'.
01. 06. 2009 | 17:46

MA-FU napsal(a):

Pane autore-tleskám,moc mi Váš blog potěšil-body pro Vás
To bude grimas ještě více,až přijede sv.otec-papež zrovna na Václava.
01. 06. 2009 | 18:54

Zacheus napsal(a):

Pane Koubenec, váš článek nepovažuji za Velkou svatokrádež. Nejsem žádný modrý, ani jiný fanatik. A i když jsem - slovy pana Matouška, k nimž se něžně připojila humanistka paní Veronika Vendlová - primitiv, přesto si i nadále myslím, že Váš článek, který jste napsal o nejvyšším ústavním činiteli tohoto státu , je nevkusný a dehonestační. Věcné argumenty žádné, zato hodně zlé vůle.

Když je tedy podle vás prezident tak nemožný, čím si vysvětlujete, že trvale přes 60 procent obyvatel našeho státu jej hodnotí, pokud jde o výkon funkce hlavy státu, pozitivně?

P.S. Pokud jde o to "kopnutí", kterého jsem se podle pana Matouška vůči Vám dopustil, pouze jsem si dovolil ocitovat to, co o sobě sám čem píšete o shora. To, že vaše sdělení má jistou vypovídací hodnotu, není přece můj problém.
01. 06. 2009 | 18:59

Zacheus napsal(a):

...omlouvám se za překlep... to, co o sobě sám píšete shora...
01. 06. 2009 | 19:02

Petr Havelka napsal(a):

Panr Koubenče,

příběhy a podobenství umíte, až Vám tu vypravěčskou lehkost závidím.

U politiků jsou důležité charakterové vlastnosti, poněvadž ve vysoké funkci i drobná vada vybují úměrně k důležitosti obsazeného postu.
01. 06. 2009 | 19:19

Hloupý Honza napsal(a):

To Karel Matoušek:
Samozřejmě jsem se nechtěl autora dotknout (což si myslím je patrné z celého textu), měl jsem na mysli vzdělanost ve vazbě na školství, tj. tituly apod. (stejně jako Vy u VK), věděl jsem že ta použitá věta je na hraně, ale měl jsem za to, že v kontextu celého příspěvku to bude chápáno jako kompliment autorovi, neboť vzdávám holt jen a pouze chytrým (moudrým) lidem, a je mi jedno jestli mají nějakou školu, či ne. V jeho případě se jednalo pouze o popis jedné varianty - chytrost x vzdělanost. Když už jste to nakousl, tak samozřejmě i člověk nevystudovaný může být člověk vzdělaný, ale to už se dostáváme k hraní si s pojmy, např. co je to "být vzdělaný".

To Vladimír Koubenec:
Vaše pojetí chytrosti a moudrosti ve větě "Chytrý mnoho ví, moudrý ví, čeho je třeba" není dle mého v konfliktu s tím co jsem uvedl.

Hezký večer
01. 06. 2009 | 19:44

dříve ruda napsal(a):

Nevadí mi negativní hodnocení Klause. Nakonec si o to koleduje v jednom kuse. Vadí mi ten oslí můstek, který slouží jen k tomu, aby blog vyzněl spíše vtipně, než nenávistně.
Marná snaha, pane Koubenče.
01. 06. 2009 | 19:52

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Zacheus:
Díky, už jsem měl obavy, že všichni jsme zhlouplí nenávistí.
01. 06. 2009 | 21:31

zdenek napsal(a):

Tedy je fakt ,že ten Klaus je případ...těžko mu však vyčítat,že se mu kromě sbírání vysokých funkcí v reálné tranaformační politice toho zas až tak moc nepovedlo.
Vždyť je třeba si uvědomit,že zlodějna a levárna jako dědictví socialismu byla běžná praktika a je pak téměř hřích něco neukrást ,když je zřejmé ,že to za nás ukradne někdo jiný...
Je pak na pováženou když v takové situaci jako byla velká privatizace je premiérem právě takový bohorovný jájínek a ignorant
jako je V.K.,je to přímo strašlivá kombinace,vždyť takového člověka je možné opít rohlíkem,ale uvědomme si,že naše zbídačená společnost prostě nebyla schopna nikoho normálnějšího do svého středu vygenerovat.
Stejně tak jako se většinový Čech nechá opít rohlíkem rádobymoudra Jana Wericha a pasuje ho málem na mudrce-aniž by se seznámil s jeho velmi slabou divadelní a literární tvorbou -sbaštíc mu to jeho divadýlko i s navijákem,tak je zcela přorozené,že zabere i takový prorok a dnes už by se dalo říci i mudrlant jako je V.K. a tak si myslím,že je nakonec dobře,že tam nahoře sedí a vlajka vlaje...
Dívejme se na něj pozorně a využijme ten čas který mu ještě zbývá k zamyšlení nad sebou samými,myslím,že nám každému má V.K. v tomto směru-možná jediném-mnoho co říci
01. 06. 2009 | 21:49

Zbyněk Matyáš napsal(a):

zdenek:
Vy se snad domníváte, že se kradlo jenom v reálsocialismu? A na západ od nás ne?
01. 06. 2009 | 23:33

zdenek napsal(a):

Na západ od nás se samozřejmě také kradlo a loupilo,ale stejně jako tady,ale já jsem psal o rozkrádání soc.majetku což se mezi námi řadovými občany ani za krádež nepovažovalo,musel by jste to zažít,já vím,že vám mladým to dnes připadá absurdní a ono to také absurdní bylo...
Mohl bych vám vyprávět jak se rozkrádalo v masokombinátech,na Poldovce v dřevařských závodech,zkrátka všude kde to šlo a ono to šlo zaplaťpánbu všude,ale nechce se mi s tím ztrádet řas.
Nezaměňovat prosím kradení s rozkrádáním soc.majetku i když je to v principu totéž
02. 06. 2009 | 19:31

Zbyněk Matyáš napsal(a):

zdenek:
Dík za poklonu, ale mladý bohužel už dávno nejsem, před týdnem jsem dožil 66 let. :(
Co se týče toho rozkrádání, kradlo se vždy a všude, krade se pořád a zřejmě krást se bude nadále. Vypichovat kradení za reálsocialismu jenom pro zdůvodnění pofidérních názorů na J. Wericha a V. Klause je mírně ujeté.
02. 06. 2009 | 21:13

argun napsal(a):

to autor
S křížkem po funuse, jak je u mě obvyklé. Hezký text, řekl bych, že první neagresivní kritika Václava Klause, kterou čtu. Proč ne, každý to s dětmi zkoušíme, jak umíme. Leč pane autore - co skutečně o tom pánovi VK víte? Neznáte víc, než jeho mediální obraz. Stejně jako my všichni. Ragujete na to, co Vám o něm sdělují média. Takže ta Vaše pedagogika je trochu nefér, nezdá se Vám? A nejsem si jist, že ty báječné lidské vlastnosti, které jste jistě vypěstoval ve svých dětech, jsou nutnou výbavou politika. Politik je z vůle a peněz voličů, tedy i Vaší a Vašich, válečník, víte o tom? A jste si vskutku jist, že si VK šlape po štěstí?
to karel matoušek
Adeptů na odbornou psychiatrickou péči tu bude asi víc...
05. 06. 2009 | 01:59

Amigo napsal(a):

Před poslední volbou prezidenta ČR navštívil jako poslední zemi jako končící prezident VK Slovensko.
Přišel jsem k reportáži z této jeho cesty později a už jsem jen zaslechl staršího slovenského občana jak radostně říká na kameru: " pedesiat korún mi dal pán prezident".
Zaradoval jsem se velice a říkal si že to není až tak špatné s Václavem Klausem.Že v sobě má jakési to sociální cítění.
ZAČAL JSEM NA NĚJ MĚNIT NÁZOR.
Ukončila to však manželka, když řekla, že Slovák mluvil o Masarykovi a jeho kdysi návštěvě na Slovensku.
Tolik slov.
Mnoho je lidí, kteří ho milují, mnoho kteří ho nenávidí.
Já mu zazlívám, že to byl on, kdo rozdělil národ stmelený při sametové revoluci.
Není pravé ani levé cesty.

Děkuji Vám za Váš článek.

Amigo
08. 06. 2009 | 22:15

Pavel napsal(a):

Význam slov občas uniká. Vzdělání (znalost) x chytrost x moudrost.
Vzdělání přináší (obvykle) znalosti. Ty jsou potřebné k řešení úkolů a proto využitelnější u chytřejších, protože chytrost je ponejvíce schopnost řešit úkoly tak, aby bylo dosaženo cíle (může být i špatný!!) Moudrost je schopnost rezonance s řádem přírody, tj. především empatie, osobní nezaangažovanost, absence emocí (jakýchkoli!).
VK má z těchto atributů bohužel pouze prvé dva.
Autore, moc Vám děkuji. Já jsem toho pána, za kterého se stydím, popsal na blogu http://www.pavelbenes.blog....šení souvislostí aneb ruská stopa. Vaším dětem gratuluji, že mají tak moudrého otce.
09. 06. 2009 | 13:14

Zdenek Pokorny napsal(a):

Super! Mate muj obdiv, jak elegantne a trefne jste vyjadril vse, co i ja nosim uvnitr.
09. 06. 2009 | 19:02

Marie napsal(a):

pokud jde o kvalitu, tleskám Vám, pane Koubenče. pokud jde o kvantitu, je nás již hodně, kdo váží, v čem prezidentování VK našim dětem škodí a v čem bychom mohli najít potenciální přínos ( mne to tedy osobně ještě nenapadlo). Sejdeme se 17.6. v 17:00 na Hradčanském náměstí. http://www.uzdost.cz
09. 06. 2009 | 22:20

Mr.White napsal(a):

Myslím, že takové hluboká psychologické analýza je dost svízelná disciplína i u lidí, které známe, natož u těch, které osobně neznáme. Každý máme tendenci vidět druhé optikou sebe sama a protože se obvykle považujeme za dobré (vlastnost ega), vidíme druhé, kteří se od nás nějak liší, jako špatné. Konkrétně stejné vlastnosti Václava Klause budou pro někoho nabubřelostí, arogancí, pýchou a ješitností, zatímco jiný v nich uvidí cílevědomost, ctižádost a víru v sebe a své schopnosti. Moudré proto podle mě je nepřidělovat druhým špatné vlastnosti jen proto, že neodpovídají obrazu, který jsem si sám o sobě utvořil.
To Pavel: Jestliže se za VK stydíš, projevuješ emoci, což se ovšem neslučuje s moudrostí podle Tvé definice.
09. 06. 2009 | 22:48

Marie napsal(a):

Vážený pane Bílý, jestliže mluvíte o tendenci vidět druhé optikou sebe sama, souhlasím neb to snad ani jinak nelze.Ovšem tvrzení, že z toho vyplývá, že vidět ty, kteří se od nás liší, jako špatné, byste neměl vztahovat k všeobecnému plurálu. Minimálně já to tak nemám a mimo jiné je to optika, v které se chci zásadně lišit od lidí jako jsou VK. To, že ti, kteří tuto optiku používají, mohou zaměnit aroganci za víru v sebe sama, považujeme za zrakovou vadu.
09. 06. 2009 | 23:12

Mr.White napsal(a):

Paní Marie, všechny vlastnosti které jsem zmínil, jsou projevem stejné stránky osobnosti, jak arogance tak víra (třeba v sebe sama, ale i jakákoli jiná). Já obojí nezaměňuji, ale ztotožňuji. Chci tím říci, že lidé silné víry jsou zároveň také arogantní, neboť prostě věří v neotřesitelnost některých principů a zásad (které jim stěží někdo vyvrátí).
Druhou věcí je, jak se s tím takový člověk vyrovnává v mezilidském kontaktu. Víra (arogance) nás vyděluje ze společnosti, proto se ji myslím většina takto "postižených" (...nadaných?...)snaží spíše skrývat. Nebudou se tak ostatním jevit jako arogantní do té doby, než někdo jejich víru přímo ohrozí, nebo napadne. Najdou se ale i tací, jež se svou vírou netají, takže působí arogantně. Nezaměňujme proto to, jak se někdo chová (i když je to samozřejmě také důležité) s tím, jaký opravdu je.
10. 06. 2009 | 21:16

Petr napsal(a):

Stane se v r. 20xx: G. Bush, V. Putin a V. Klaus stojí před Bohem. "Kdo jsi?", ptá se Bůh Bushe. "Jsem G.Bush, president USA", - "Dobře, posaď se po mé pravici", praví Bůh a obrátí se na Putina:"Kdo jsi ty?" "Já jsem V.Putin, president Ruska", odpoví. "Dobře, posaď se po mé levici." Pak se Bůh obrátí ke Klausovi:"A kdopak jsi ty?". Klaus odpoví:"Já jsem Václav Klaus a ty mi sedíš na židli.".
11. 06. 2009 | 10:27

Amigo napsal(a):

Přemítám-li si tak někdy o rozdílu mezi moudrostí a chytrostí, napadá mě paralela ze života naší pavlače:
Chytrý člověk poslouchá pomlouvajícího a přitaká mu.Protože je chytrý, ví co se sluší.
Člověk moudrý bere pomluvu s odstupem a snaží se oponovat, neboť jak řekl mudrc :
KDO ROZHODL SPOR BEZ VYSLECHNUTÍ DRUHÉ STRANY BYL NESPRAVEDLIVÝ I KDYBY ROZHODL SPRAVEDLIVĚ.
11. 06. 2009 | 10:46

Amigo napsal(a):

To Mr.White:
Jaký asi může být člověk, který je schopen hodit za hlavu názory mnohokrát ověřené praxí(neznám pojem "špinavé peníze"), plést se bez pokory do profesí, o kterých se jen domnívá, že jim rozumí, zatímco jiní pro své zkušenosti tento obor studují celý život?
O otázce vděku, nebo něčeho tomu podobnému straně, která se kvůli němu zkompromitovala při jeho volbě se snad ani nemá cenu zmiňovat.
Ani Vy totiž nemůžete vědět, jaký vlastně VK je!
Proto si myslím, že ani ostatní bezvědné nemůžete kárat.
Arogance, to je to poslední, co by mi na něm vadilo.Že se neumí omluvit to také o čemsi svědčí.
NEJVĚTŠÍ OMLUVOU NÁRODU BY BYL STEJNĚ JEN JEHO ODCHOD Z POLITIKY, ke kterému byl již mimochodem mnohokrát vyzýván.
11. 06. 2009 | 10:56

Franta kadeřábek napsal(a):

bolí mě levé rameno, nemohu klikat.
12. 06. 2009 | 02:12

Jochim napsal(a):

Václav Klaus by podle tohoto velmi povrchního posuzování schovaném v rádoby moudrém článečku, neměl mít spánek, domov ani lásku. Obávám se, že spí dobře, domov má luxusní (dobře vychované děti) a Livie je podle všeho velmi tolerantní a milující žena, tak nevím...
12. 06. 2009 | 13:31

Amigo napsal(a):

Jochime,
až jsem musel zamáčknout slzu, jak hezky jste to napsal:
luxusní domov,milující žena.
No nezbývá, než mu závidět.
I ten jeho spánek, bezstarostný a klidný.
Myslím, že všichni víme o co jde.
Obdivuji Váš sarkasmus.
Já bych to takhle nedokázal.
12. 06. 2009 | 19:48

Lubo napsal(a):

velmi zbezne jsem procetl blabol pana koubence a nektere reakce jemu podobnych;Nikdo z techto pitomecku nema sanci se ke Klausovi priblizit.Meli by jste se spise modlit aby ve vedeni statu bylo vice takovych osobnosti. Je celkem jasne ze tento narod nemuze mit zadnou demokracii ale zcela nekompromisni system monarchie.Lubo
13. 06. 2009 | 05:28

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Amigo:
Doporučuji méně přemítání a více přesnosti. V. Klaus nikdy neprohlásil, že nezná špinavé peníze (zkuste dokázat opak!), nýbrž že nezná způsob, jak poznat špinavé peníze.
15. 06. 2009 | 22:01

Amigo napsal(a):

On to totiž nezná nikdo na celém světě, ale aspoň se snaží různé ekonomiky jejich šíření eliminovat.
Udivené pohledy a nechápavé výrazy VK však bohužel za eliminaci nepovažuji.
Myslím, že ani naši dnešní miliardáři, kteří podle Vás zřejmě přišli ke svým miliardám poctivě, nechápali toto vyjádření jako hrozbu, ale spíše jako pobídku k činům.
Takže neslovíčkařme a chápejme věci v kontextu.
V kontextu té doby, ale hlavně v kontextu akcí, které následovaly.
16. 06. 2009 | 23:34

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Amigo:
Takže přesná citace je podle Vás slovíčkaření?! Při takovém velkorysém přístupu k faktům se Vašim názorům nedivím. Stojí na vodě.
17. 06. 2009 | 22:13

Amigo napsal(a):

Já Vás nepotřebuji přesvědčovat.
Máte svůj názor, já mám svůj.
Taky jste mi ho nevyvrátil nějakým argumentem.
Ani nemůžete.
Podívejte se kolem sebe.
Morálka, úcta, pokora.
Víte co ta slova znamenají?
Vy možná ano, ale co ostatní?
Hlavně ti, kteří by je měli hájit na místech nejvyšších a nejmajetnějších.
Kdo jsou nejbohatší lidé a zda to byly právě tyto hodnoty, které jim k tomu bohatství dopomohly.
Václav Klaus hrabivé dostihy nastartoval a je jedno jak to řekl, ale jaký smysl jeho slova měla.
Já je pochopil takto.
A nemyslím si, že jsem byl sám.
Proto byste musel přesvědčit všechny ty, kteří čekali v koutě jako já a nikdo je nenašel...
18. 06. 2009 | 06:50

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Amigo:
Václav Klaus nikdy neřekl, že nezná špinavé peníze. Řekl však, že nezná metodu jejich identifikace. Tím jsem vyvrátil Vaše nepravdivé tvrzení. Zda z vaší strany se jedná o neuváženou nepřesnost či záměrně fakticky lživé zkreslení ponechávám na úvaze čtenářů a Vašeho svědomí. Tak tu nekažte o morálce.
18. 06. 2009 | 21:23

Amigo napsal(a):

O morálce netřeba kázat, ta je všude kolem nás.

Amigo
18. 06. 2009 | 22:23

Amigo napsal(a):

Závěrem bych chtěl poděkovat panu Václavu Klausovi, neboť on to byl kvůli němuž jsme mohli zase v naší obci dýchat čistý vzduch.
Čtyři ze šesti firem byly vytunelovány a tím přestaly produkovat splodiny, zčásti i jedovaté a začalo se nám volněji dýchat.
Děkujeme pane prezidente, že jste ty banky nezprivatizoval včas a mohli z nich dostat půjčky neplatiči, insolvenťáci a v neposlední řadě i tuneláři, kteří jako průkopníci volné ruky trhu vrátili socialistickým bankám slupky kdysi prosperujících firem.
18. 06. 2009 | 22:36

cheap generic viagra napsal(a):

[url=http://www.genericsmed.com/]Generic Viagra[/url] |
[url=http://www.genericsmed.com/...] Cheap Generic Viagra [/url] |
[url=http://www.genericsmed.com/...] Generic Cialis[/url] |
[url=http://www.genericsmed.com/...]propecia[/url]
24. 12. 2009 | 12:03

john smith napsal(a):

Cheap Generic Medication
I would like to appreciate the great work done You

http://www.genericsmed.com
http://www.buy-pharma.com
http://www.genericsmed.com/...
21. 05. 2010 | 20:18

zBFkqzIejS napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#3691>soma online</a> what does soma pills look like - cheap hotels sf soma
09. 02. 2013 | 11:09

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy