Tabu

13. 09. 2009 | 21:49
Přečteno 7894 krát
Někdy v polovině devadesátých let minulého století vysílala Tv Nova pořad, který se jmenoval Tabu. Jistě se na něj pamatujete: Z budky příznačně připomínající něco mezi zpovědnicí a procovským suchým záchodem, obvykle vyprávěl nějaký obskurní deviant o svých problémech a neutěšeném osudu, k čemuž mu dopomáhal erudovaný moderátor, lékař. Závěrem, když se onen člověk dostatečně dehonestoval, vzbudil lítost, případně obojí, mu moderátor dal na vybranou, jestli se chce ukázat divákům, nebo zůstat v anonymitě.

Vzhledem k normotvornosti společenských jevů a procesů si představuju, jak asi by tento pořad mohl vypadat dnes, aby odpovídal měnící se realitě.

Uprostřed televizního studia stojí povědomá budka, uzavřená do světelného kužele. Přichází mladý, sebevědomě působící moderátor.
Moderátor: Vážení televizní diváci, vážení hosté zde ve studiu, dnes tu máme případ opravdu pozoruhodný, jak se sami brzo přesvědčíte. Jedná se o člověka s úchylkou v naší zemi ojedinělou a již zřídka vídanou. Z tohoto důvodu jsme si nemohli nechat ujít příležitost nedat mu zde prostor, aby se s námi o některé zvláštní aspekty svého života podělil. Tolik asi na úvod a nyní ať nám o sobě dotyčný, říkejme mu třeba Karel, poví něco sám. A protože je po dvaadvacáté hodině, pan Karel může všechno říkat naplno. Naše děti tím neohrozí. Ty už buďto spí, nebo si hrají pro ně vhodné počítačové hry. (Moderátor se obrací k budce.) Máte slovo, Karle!

Z budky se ozve nejistý, zadrhávající mužský hlas: Dobrý večer. Já nevím, jak bych...No zkrátka..., asi snad... že já už na sobě nějaký čas pozoruju, že jsem jiný. Teda...jiný než ostatní.

Moderátor: Jak jiný? Tělesně? Nebo vás přitahují zvířátka? No víte co myslím, že? Nebo snad vás vzrušují nějaké speciální praktiky? Nebo že by předměty? Křišťálové lustry, obnošené dětské botičky, volební plakáty nebo tak nějak?

Karel: Ne to ne. Tak jsem to nemyslel. Myslel jsem to tak, že se někdy červenám.

Moderátor: Červenáte se. Hm. A co je na tom tak zvláštního? To se při námaze děje nám všem. Hlavně aby námaha byla příjemná! Hehe. Nebo se jedná o nějakou vyrážku? Je to nakažlivé?

Karel: Myslel jsem tím, že se rdím, že rudnu. Když..., když se stydím, když je mi trapně. A a třeba i za někoho jinýho. Když – (Z hlediště studia je slyšet potlačovaný smích.) Když to lidi zjistí, mají mne za pitomce, a to jsem pak terčem posměchu.

Moderátor: Prosím diváky, aby se nesmáli! Máte pravdu, Karle, naše společnost má v toleranci ještě co dohánět. Koneckonců, každý jsme nějaký. Ale promiňte, skočil jsem vám do řeči.

Karel: Jenže já myslím, že za to ani nemůžu. To tak nějak samovolně. Nejspíš za to může výchova. Rodiče mi pořád vštěpovali, že se mám chovat čestně, nelhat, nepřivlastňovat si nic, co mi nepatří, a to ani zásluhy. Vlastně ani nevím, proč mě naši takhle vedli. Sami s tím přitom měli za komunistů jenom problémy. A já je mám teď taky. Ale jak říkám, nemůžu se toho zbavit, je to ve mně jako v koze. Nemluví se mi o tom snadno, ale doufám, že když se tu z toho vyzpovídám, že se mi uleví. Já třeba ještě dneska, když někam přijdu, tak pozdravím. A když mi někdo řekne dobrý muži, neurazím se. Ale je to pro mne všechno strašně náročné a vysilující. Třeba tenhle večer...

Moderátor: Jestli je vám tu s námi, pane Karle, až tak nepříjemně, můžeme sezení kdykoliv ukončit. Ovšem na vašem místě bych to nedělal, protože podobná příležitost se takhle vyzpovídat se vám hned tak nenaskytne.

Karel: ...něco změní.
Moderátor: Aha. A vy fakt nelžete?
Karel: Opravdu ne. Jen z hlediska vyššího principu.
Moderátor: Aha. A můžete nám vysvětlit, co tím myslíte?
Karel: Jestli ta lež třeba pomůže zabránit nějaké hanebnosti.
Moderátor: Aha. Ale zní to nějak starobyle.
Karel: Ano, k tomu mě přivedla klasická literatura, dřívější filmy, a tak...
Moderátor: Chcete říct, že dříve se to takhle –
Karel: Dříve i filmové umění kladlo dobré otázky.
Moderátor: Aha. A dneska?
Karel: Dneska dává špatné odpovědi.
Moderátor: Aha. A proč si myslíte, že to tak je?
Karel: Protože dříve se zabývalo životem, hledáním, krásou, nadějí.
Moderátor: Aha. A dnes?
Karel: Dnes se zabývá smrtí, násilím, ošklivostí, destrukcí.
Moderátor: Aha: A znáte příčinu té změny?
Karel: Protože dříve bylo prvotní sdělení, dneska zisk.
Moderátor: Aha. A vy snad máte něco proti zisku?
Karel: Když je za každou cenu.
Moderátor: No dobrá, pojďme dál. Jak vás tak vnímám, tak vy asi ani nepodvádíte svou ženu, co?
Karel: Ne. Vlastně jsem nepodváděl.
Moderátor: Teď už ano? Co se změnilo?
Karel: Žena ode mne odešla s jedním nyní nezvěstným ředitelem kampeličky.
Moderátor: Aha. S ředitelem kampeličky... Na začátku jste prohlásil, že nekradete. Je to tak?.
Karel: Ano, je. Dokonce bych řekl, že se nebojím nekrást..Nebát se nekrást, tak nějak to říkal i děda s babičkou, když jsem byl malej.
Moderátor: Kolikpak je vám vlastně let, pane Karle?
Karel: Je mi už přes padesát.
Moderátor: Takže si právě prožíváte svoje padesátá léta?
Karel: Víte, že nevím, jestli víte, co jste zrovna řekl? Co myslíte vy?
Moderátor: No nic, vraťme se k té vaší poctivosti. Chcete říct, že jste nikdy nikomu nic nevzal?
Karel: Když se takhle ptáte, tak připouštím, že vzal.
Moderátor: No jasně, vždyť vy nelžete, hehe. A co to bylo?
Karel: Poštovní obálka. V práci.
Moderátor: A na co jste ji tak nutně potřeboval, že jste ji musel vzít? Snad ne na úplatek, hehe?
Karel: Nechce se mi o tom mluvit, ale když jste mne dotlačil až sem, tak na šek, který jsem pak v té obálce hodil do schránky nadace PP, čili Pomoc potřebným.
Moderátor: Tu kterou vytunelovali?!
Karel: Ano. Tuhle nadaci jsem nevynechal.

Moderátor: Panebože, pane Karle, vy snad nechcete zbohatnout, vy si nechcete dopřát co možná největší luxus? Žít si na vysoké noze, jak se říká? A když tedy nekradete, půjčil jste si aspoň někdy nějaké peníze, abyste si mohl opatřit po čem toužíte?

Karel: Tak zbohatnutí se principiálně nevyhýbám, ale nijak po něm nebažím. Hlavně si nemyslím, že všechno musím mít hned. Mám takovej vnitřní pocit, že by mě to ani tak netěšilo. A vlastně nevím o ničem, co bych chtěl mít natolik, abych si na to musel nakrást nebo půjčit. Myslím si, že poctivá, každodenní práce, skromnost a spořivost – (Karla přehluší hurónský smích z hlediště studia, přičemž zakolísá i snímaný obraz.)

Moderátor napomíná diváky a s těžko potlačovaným cukáním v koutcích úst se obrací k budce: No tak to vám, pane Karle, vážně nijak nezávidím, vy jste opravdu, ale opravdu, jak to jen... V češtině pro to ani nemůžu najít vhodný výraz..., no řekněme, exot, hehe. Chcete nyní předstoupit před televizní diváky? Chcete se jim ukázat?

Karel: Nechci. A nejen proto, že se zrovna červenám.

Moderátor: Nechcete? Ani se vám nedivím, opravdu by to nebylo moc prozíravé, to dá rozum. (Obrací se na kameru) Ano, vážení televizní diváci, jak jste se mohli přesvědčit, i takoví stále ještě žijí mezi námi. Zkuste být proto shovívaví, potkáte-li je, přestože jsou v naší společnosti prvkem velmi cizorodým a proto i mizejícím.

Pozn.:Po skončení pořadu a následné reklamní přestávce s automaticky zvýšenou hladinou hlasitosti, by nejspíš následovala nějaká kultovní hororová fantasy komedie, jíž by mohl slušet název Šest nekřtěňátek a karbanátek kanibala Mordovalla.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Targus napsal(a):

To Vladimír Koubenec:

Člověče, v první chvíli jsem se lekl, že jsem v té kadibudce zavřený já! Fuj, ještě že jsem v sámošce kradl komunistické vedoucí větrové bonbóny. Na stará kolena mám z toho dobrý pocit, že jsem škodil totalitnímu režimu.

Moc hezké počteníčko jste nám tady naservíroval. Akorát nevím, jestli se mám nad Vaším výtvorem nahlas smát nebo tiše brečet. Brečet a tiše tesknit po dobách dávno minulých...
Anebo se v té kadibudce rovnou spláchnout.
13. 09. 2009 | 22:10

kormoran napsal(a):

13. 09. 2009 | 22:26

znalec napsal(a):

Vaše obavy sdílím, ale věřím, že těch poctivejch ještě zbývá dost. Jen se nehrnou tam, kde se dá rychle zbohatnout a tak nejsou středem zájmu.
13. 09. 2009 | 22:37

Karel Mueller napsal(a):

Pane Koubenec,
i já bych do té budky mohl zasednout, neb jsem nic nikdy neukradl a můj hodnotový systém je trochu archaický. Ale na rozdíl od jmenovaného bych jednal jinak.

Počkal bych, až by publikum brácelo smíchy a pak bych s úsměvem z budky vylezl ařekl bych jim:

Vážení přátelé a příznivci sportu,
Vy si myslíte, že jste vyhráli a všechny převezli? Chachá, národy, které nezpitoměly a nezdegenerovaly Vás semelou jako caparty.

Není mi jasné, na co Vám ty nakradené prachy jsou. Na čuby? Umíte vůbec ještě píchat? Nevím, co v té posteli děláte, ale děti z toho nejsou.
13. 09. 2009 | 22:59

vladimirkoubenec napsal(a):

p.Karel Mueller

A měl byste dozajista pravdu. Jenomže na zmíněné publikum by to, myslím. už bylo příliš složité. A v tom je ten zakopaný pes...
13. 09. 2009 | 23:32

Karel Mueller napsal(a):

Souhlas pane Koubenec.

Oni by se ani nenaštvali, ani neurazili. Ani by nezčervenali a ten smích by jim nezhořknul.

Oni by si ani nic nemysleli. Oni by jen ještě víc smáli.

A to je ten konec, někdy se tomu říká vymalováno, pane Koubenec.
13. 09. 2009 | 23:41

siven napsal(a):

No můžeme se utěšovat jenom tím, že skromní a poctiví nejsou tolik vidět, z podstaty sebe sama... ale nějak je těžké je i potkat.

Roma decadente, Atilla ante portas!
13. 09. 2009 | 23:48

vladimirkoubenec napsal(a):

p.Karel Mueller

Co také jiného od hédonistického obyvatelstva čtoucího - pokud vůbec - toliko bulvár, očekávat? Nicméně to, že je vymalováno, by nemělo být důvodem přesta vnímat krásu a tajemství existence. Ale to už je k jiná diskusi...
p. Siven
Obé tak jest. Také se ovšem můžeme utěšovat, že se třeba mýlíme. I když, pravda, to jde nějak čím dál hůř:)
14. 09. 2009 | 00:55

n. napsal(a):

Věřím, že je mezi námi dost lidí, kteří nekradou a nelžou. Jen o nich není slyšet. V té pomyslné televizní budce jsou nám servírováni, a ne v malých dávkách, ti, kteří ten zakódovaný morální kodex v nás porušují. Takže máme opravdu pocit, jako by všude kolem nás byla jen lidská bída. A je tomu tak doopravdy ? Podívejme se někdy třeba jen na naše virtuální diskuze, kolik čestných, pravdomluvných, poctivých a statečných lidí mezi námi žije... Stačí jen důkladně číst, případně se rozhlížet kolem sebe a dobře poslouchat, a obrázek o našem stavu si již uděláme sami. Pravda, je mezi námi pár těch, co se nečervenají, ale ti to o sobě většinou neřeknou.
14. 09. 2009 | 06:42

juvel napsal(a):

Pane Koubenec, velmi nápadité, vtipné a pro zamyšlení účninnější, než moralizování. Kdyby p.Karel byl skutečně poslední takovýto podivín na světě, po jeho smrti by skončil i celý svět, neboť by vše ztratilo smysl.
14. 09. 2009 | 07:39

Eliška II napsal(a):

Díky, tohle čtení a kávu jsem potřebovala takhle poránu. A zjištění, že to funguje, že nejsem exot, ba kazatelka, jak mě tu kdosi na jiné diskuzi nazval, že nelhát a nekrást a být rovný je snad ještě trochu normální. Jdu nakrmit miciny a rychle do procesu, třeba dnes někomu taky udělám radost, jako vy mně tímhle blogem :-)

Příjemné ráno všem
14. 09. 2009 | 07:48

Holubář napsal(a):

Ale neblázněte...
Krást a lhát je normální!
Balím kufřík a vyrážím za klienty. Trochu lžou a trochu kradou. Jsou normální. Já taky¨. Kamarádím s normálními lidmi, obchoduji s normálními lidmi, potkávám normální lidi.
Hlavně se moc nelišit.
:-(
14. 09. 2009 | 08:49

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, každý kdo má víc než já, je měsezdá pěknej lump.
Velmi české...
Veselé krizování, vepřové chřipkování a taky ůstavněsoudní hodování...
14. 09. 2009 | 08:57

zcelazbytecný napsal(a):

Tak to jsou pěkní lumpové opravdu všichni! :-D
14. 09. 2009 | 09:02

Ládik napsal(a):

Jako dítě jsem ukradl kostelní lavici. Červenám se ještě teď.
14. 09. 2009 | 09:23

Lex napsal(a):

Nevím, jestli bych si s klidným svědomím mohl sednout do té budky. Ale nikdy bych nebyl ochoten zaujmout místo toho moderátora anebo místo v tom publiku. Znáte ten slogan, pane Koubenče: "Nejsme jako oni!!!" S ním na rtech jsme křepčili a cinkali klíči. Tak jací jsme? A proč? Bojím se odpovědět. Dík za blog. Hezký den! Lex
14. 09. 2009 | 09:25

n. napsal(a):

pro: Lex

Konečně Člověk !! :-)

Hezký den.
14. 09. 2009 | 09:49

Pružina napsal(a):

Vážený pane Koubenec, tohle se Vám povedlo. Usmívám se od ucha k uchu. Ten závěr od pana Muellera, že by se všichni ještě více smáli, by taky nebyl špatný. Díky za hezký blog.
14. 09. 2009 | 09:54

Ares napsal(a):

Představte si, že byste mezi lidmi dělali výzkum, kde byste se jich ptali, zda by se zařadili do poctivější poloviny národa nebo naopak do té méně poctivé poloviny. Typoval bych, že ta první polovina by měla alespoň 90 %. Lidé mají tendenci se přeceňovat. Možná ti kolem nás nejsou tak zkažení, jak se nám může někdy zdát a my nejsme tak poctiví jak bychom si rádi o sobě mysleli.
14. 09. 2009 | 10:49

Luba napsal(a):

Sákryš,
tak mi to připadá, jakoby si v páně Koubencově "tabudce" drandil Karla bratr Kalousek, a zpovídal ho přitom Václav Moravec.

TOP.dev.(ítka) je jasná šifra: Topolánkovi devianti!
14. 09. 2009 | 11:08

vladimirkoubenec napsal(a):

p.Lex: Jasně. Protože byste nebyl tam, jste tady. Diskuse zde jsou jakýsi ostrůvek kladných deviací. Otázka je, jestli je příliv nebo odliv.

Všem: Díky za veskrze potěšlivé a případné reakce. Hezký den.
14. 09. 2009 | 11:11

Pípa napsal(a):

Smutné, velmi smutné, bohužel pravdivé. Nevím čemu za to vděčíme. Čtyřiceti letům socializmu, Husákovým dětem nebo nižší inteligenci Čechů? Určitě nízké kulturnosti. Čím to je, že se u nás špatné věci šíří rychlostí blesku a dobré ukrutně pomalu?
14. 09. 2009 | 11:29

Vysedlina pathologická napsal(a):

Tož to já bych tam nemohla. (zrudl by mi hřebínek).
14. 09. 2009 | 13:24

java napsal(a):

Udělejte si exkurz do historie na co "dojely" velké historické epochy (Čína,Egypt,Řecko,Řím). V intencích zrychleného vývoje se jasný soumrak Euroantlantické "civilizace" zalíbil muslimům a je jen otázka času, kdy budeme povinně číst Korán.
14. 09. 2009 | 15:08

Daňový poplatník napsal(a):

Jo, ale je to o tom, že i na třídní schůzky chodívají rodiče, jejichž děti to nepotřebují, a tenhle blog nebudou číst ti, kterým by to třeba mohlo (morálně) prospět, ale na druhou stranu ekonomicky, a tím i společensky uškodit.
14. 09. 2009 | 15:09

RB napsal(a):

2Pípa: Umíte být jako ninja? Neviditelný? Já ano. Už jsem si tuto svou novou schopnost měl možnost otestovat v praxi, pravda, zatím funguje jen u mladší generace, ale věřím, že ji časem zdokonalím. Zrovna včera jsem si svou schopnost splynout s okolím opět úspěšně otestoval. Stačilo vstoupit do vchodu našeho panelového domu, pozdravit místní teen-agery a hle, žádná reakce, ani ze vchodových dveří se neuhnuli. Bomba, učení, které se v zemích dálného východu předávalo z otce na syna mi spadlo "samovolně" do klína. Jsem neviditelný a neslyšitelný a to vše za bílého dne. Ještě na tom musím trochu zapracovat, starší generace jsou vůči mému umění jaksi imunní. Ale... až mi bude 50, budu jako duch, ani IR a termo detektory mne nezachytí...
14. 09. 2009 | 15:15

Pípa napsal(a):

Pro RB: Neumím být neviditelný, ale učím se. Ne, že by mě to neštvalo, už mám totiž věk a něco za sebou, ale co mi zbývá. Kupodivu mám lepší zkušenosti s mladšími než se čtyři a pětapadesátníky. Proto ty zmíněné Husákovi děti. Ale je těžko zevšeobecňovat. Lépe je hodnotit případ od případu. Spíš smečku od smečky. Je s podivem, jak se lidé čím dál více vymezují v rámci smečky. A jak rychle se blbost šíří. Jako hejno rybiček, které mění směr jako jeden muž aniž by mělo vůdce a komunikovalo. No prostě zpátky na stromy.
14. 09. 2009 | 17:31

Pípa napsal(a):

Opr: čtyřicátníky a padesátníky
14. 09. 2009 | 17:32

Ivan napsal(a):

Řekl bych, že autor předvedlů zrcadlo doby. Jak z toho ?
Kadibudka napovídá: "když oni na mne, já naně taky". Ovšem toto je individuální řešení jedince,
který si je vědom, že nic nenadělá, že se má možnost jen zesměšnit.
14. 09. 2009 | 17:56

Petr Havelka napsal(a):

Pane Koubenče,

nemám čisté svědomí. Lžu celkem pravidelně a o kradení se stydím mluvit.

Na druhou stranu těžko uvěřím, že jsou mezi námi i takoví. Myslím, že každý má skrvnku.
14. 09. 2009 | 18:00

Zacheus napsal(a):

Pane Koubenče, napsal jste hořkou pravdu. Je velmi smutné,co je v nynější době často vydáváno za "hodnoty".

Dovolím si ocitovat jednu z myšlenek papeže Benedikta XVI.:

" K utváření lepšího světa přispívá člověk výhradně tím, že koná dobro teď, osobně a se zanícením všude tam, kde je to možné".
14. 09. 2009 | 19:54

Targus napsal(a):

To RB:

Zavítejte při dalším testování na nové pracoviště mé manželky - základní školu.
Přišla, pozdravila a se "zbytkem světa" pak jen na sebe čučeli. Že nezdraví děti, s tím se jaksi dokázala vypořádat, že se ale nezdraví ani pedagogové, to zatím ještě nepřekousla. Na kritickou poznámku utrousenou na toto téma se pochopitelně strhla bouře nesouhlasných projevů od těch, kteří jaksi zapomněli pořekadlo, že i ta kráva po vstupu do chléva zabučí.
14. 09. 2009 | 19:56

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Targus:
"jsem v sámošce kradl komunistické vedoucí větrové bonbóny. Na stará kolena mám z toho dobrý pocit, že jsem škodil totalitnímu režimu." Doufám, že je to ironie.
14. 09. 2009 | 20:36

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Lex:
´´ "Nejsme jako oni!!!" S ním na rtech jsme křepčili a cinkali klíči.´´ Na stará kolena jsem rád, že jsem tehdy nekřepčil. Docela vyšlo z toho to, co jsem tehdy tušil.
14. 09. 2009 | 20:39

zdenek napsal(a):

Karel...Schwarzenberg
14. 09. 2009 | 21:01

VK-Can napsal(a):

Vazeny pane Koubenci.

Vyborny napad velmi dobre zpracovany.
Vase kratka vymena s panem Muellerem, ktereho timto zdravim, to nadherne doplnila.

Byl jsem velmi zvedav, jaka bude reakce na Vase nastavene zrcadlo.
Ozve se vice "lidi z onoho pomyslneho publika" a nebo se ozve vice lidi, kteri jsou dosud schopni se zacervenat, nebo aspon zamyslet?

Jsem prijemne prekvapen, ze se ozvalo mnoho tech, kteri se neboji pohlednout do zrcadla a videt to, co je treba upravit.

Mozna neni jeste vse ztraceno!
Nicmene diky za vyborny napad vyborne zpracovany a presentovany.
14. 09. 2009 | 21:13

Lex napsal(a):

Zbyněk Matyáš
"...to sem dělal sám. To se tak říká, sám. Pomáhali mi, Lojzek s Juru. My si tak pomáháme, no."http://www.meteleskublesku....
Tož tak nějak jsem to myslel.
14. 09. 2009 | 21:52

Rumcajs napsal(a):

Karel Mueller

Děti mají Ti, co píchat neumí!

Proto já mám čtyři.
14. 09. 2009 | 22:17

Rumcajs napsal(a):

Ládík:

Já ukradl Bibli.
14. 09. 2009 | 22:19

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Lex:
Jasně.
Irénko, já ťa mám rád aj bez peněz
14. 09. 2009 | 22:39

Karel Mueller napsal(a):

VK Can.:

Srdečně zdavím pane VK :-).

Je to samozřejmě daleko širší problém a netýká se jen nás, byť jsme asi na čele peletonu.

Síly schopné se alespoň pokusit zastavit pád a konec západu by se nejspíš stále našly. Ale za současné situace nedostanou šanci, asi to nemusím pitvat.

Tu šanci mohou dostat ve chvíli, kdy se Evropa bude hroutit. Pak bude záležet na situaci v USA a Rusku. Uvidíme.
14. 09. 2009 | 23:10

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Karel Mueller:
Bude záležet vedle USA také na Číně. Tam už islámské Ujgury pacifikují.
14. 09. 2009 | 23:40

Karel Mueller napsal(a):

Zbyněk Matyáš:

Čína nebude zasahovat. Nijak. Kdybych měl předpovědět jejich postoj: Vnitřní záležitost Evropanů.
15. 09. 2009 | 00:24

Ládik napsal(a):

Rumcajci,
ale s lavicí bylo více práce, v noci s vozíkem... dnes už jsem ji zaplatil, ale když si na to vzpomenu... tenkrát musel každý něco ukrást, aby byl "in".
Tu bibli jsi dočetl?
15. 09. 2009 | 06:17

Rumcajs napsal(a):

Ládík:

Ve skutečnosti se jednalo o vysoce organizovanou akci skupiny, která si říkala Rychlé šípy a jíž jsem byl členem ve funkci Červenáčka.

Akci jsme provedli v temných prostorách naší půdy, což samo o sobě byl hrdinský čin.
Bible byla krásně ornamentována(zlatě) a my doufali že ji prodáme za těžký peníze.

Bohužel.
Nakonec jsme ji sousedům zase pěkně vrátili, aby nic nezjistili.
Bibli jsem nakonec přečetl (částečně)ale už se jednalo o jiné vydání a bez ornamentů.
15. 09. 2009 | 07:19

Skogen napsal(a):

Podařená satira. Vystihuje mnohé. A i když se to dobře čte, běhá z toho mráz po zádech. Napadá mě jeden film - Ďábkův advokát.
15. 09. 2009 | 08:01

Skogen napsal(a):

Pane VK-Can, to já bych měl naopak spíš trochu obavu, aby se to naopak nezvrhlo v hecování, kdo toho ukradl víc. Pan Koubenec to trefil na hlavičku - celkem přesně by to odpovídalo mentalitě popisovaného davu.
15. 09. 2009 | 08:14

Hloupý Honza napsal(a):

Týrané děti často samy týrají. V čem dnes žijeme je výtvorem těch, kteří vyrůstali v anomálním prostředí zvaném socialismus. Po jeho pádu "vybudovali" na podkladě všeho co je v mládí formovalo svoji verzi "demokratického života". Té infekce zažitých zvyklosti, vzorců chování, vštěpených návyků, způsobu přemýšlení se však tito nezbavili a jejím důsledkem je postupná a celková degenerace a selhávání celého organismu demokracie. Jeho léčení bude trvat mnoho času.

Hezký den
15. 09. 2009 | 09:54

Lex napsal(a):

Hloupý Honza
Taky názor. Jsem z těch, o kterých mluvíte, akorát že jsem neřídil tuhle společnost k těmto koncům (no, nejsou to samozřejmě konce, lépe by bylo říci "do tohoto stavu"). Byl jsem trestní právník předtím i potom. A ubezpečuji Vás, že práce, kterou jsme dělali tehdy i potom byla prosta těchto cílů. Po roce 1948 (to jsem byl ale ještě batole) se v socialistické právní teorii říkalo, že "trestná činnost je jen reziduem předchozí kapitelistické společnosti, že je mateřským znaménkem na tváři socialismu, který sám o sobě příčiny a podmínky trestné činnosti vylučuje". Směšné, že. Nepřipomíná Vám to něco, třeba to, co tady říkáte? Trvalo to "socialistickým právním teoretikům" rovných třicet let, než Jaromír Obzina jako první oficiálně vystoupil (publikoval v knize), že bohužel "socialismus už má své vlastní příčiny a podmínky trestné činnosti plynoucí z nedostatků v realizaci politiky socialismu". Tehdy to bylo dost odvážné - to ještě trvala dogmata komunistické ideologie. Tedy třicet let to trvalo. Od té doby společnost ušla obrovský kus cesty, její vývoj pokračuje - řekl bych pohybem nerovnoměrně zrychleným. Už proto, že je tu pluralita jak politická, tak názorová. Jak dlouho to bude trvat, než tato společnost si přizná, že její současný stav není primárně důsledkem toho minulého, zkostnatělého systému, ale toho současného?
15. 09. 2009 | 10:15

Hloupý Honza napsal(a):

Pane Lexi to co píšete vůbec není v rozporu. Samozřejmě, že současný stav společnosti je důsledkem dnešního systému, ale tento vytvořili ti, kteří jsou poznamenáni systémem minulým. Nikdo jiný tento "nový" systém nevytvořil. Jsou to vždy jen lidé se svou minulostí, která je ovlivňuje ať už si to přiznají, či ne.

Hezký den
15. 09. 2009 | 10:38

siven napsal(a):

Hloupý Honza - Jsem z toho tak trochu jelen, protože např. USA neměli 40 let komunismu... a televizní show, kam se pozve chlap s milenkou a manželkou, aby se tam navzájem ponížili, pohádali a porvali, jsou v těchto končinách již zažitou rutinou.

Čili jaké tam mají residuum z minulosti? Mc Carthismus? Ku-klux klan? Nebo za všechno může Malcolm X?
15. 09. 2009 | 13:36

VK-Can napsal(a):

Pro pana Muellera.

To, co se deje v soucasnosti v USA otrasa s mnohymi z nas, kteri zde zijeme. At v USA ci Kanade, protoze na mnohe jsme spojite nadoby.

Vim, ze nekteri lide zde nad tim mavnou rukou, ze to prejde, jako vzdy pred tim.
Osobne to vidim dost vazne, ale to by bylo na jinou debatu.

Jak dobre pise pan Skogen, tak pan Koubenec uderil hrebik na hlavicku.
A reakce jsou podle meho nejen zajimave, ale i povzbudive.

Mnoho lidi je schopno videt slabiny sve i sveho okoli a pred to zrcadlo se dokazi postavit a treba i zertem dat najevo, ze vedi o sve nedokonalosti.
To myslim je ten principialni klad, kteremu dal pan Koubenec moznost se projevit.
15. 09. 2009 | 15:48

VK-Can napsal(a):

Zdravim pane Skogen.

Pan Koubenec presne vystihuje potrebnou naladu davu k tomu, aby nas vyprovokoval k reakci.
Je dav a jsou lide, ze kterych je dav slozen.
Clovek v davu nemusi byt stejnym clovekem, kdyz je sam.
Dav dokaze lidi strhnout. Je potom dulezite kam az se kazdy z nas da strhnout!

Stejne tak si nekdy dav, ktereho se staneme soucasti vybirame, nekdy se staneme soucasti davu nahodne.
V obou pripadech ale nase osobni vlastnosti ovlivnuji nase chovani v tom davu.
Dav totiz da moznost projevu nizkych pudu, ktere se normalne nemohou projevit.

Nejsem psycholog, ale jen z me osobni zkusenosti jsem mel moznost videt, ze lide, kteri si bud nepriznaji sve nedostatky a nebo nevedi co s nimi delat jsou prave ti, kteri pod ochranou davu davaji pruchod svym nizkym pudum.
Najit kdo je kdo, bylo myslim ucelem zrcadla, ktere pan Koubenec nastavil.

Napada me urcita shoda, nebo souvislost dvou situaci, ktere se v soucasnosti vyviji.
Jedna je v USA a jedna v Cesku.

1. V USA se v soucasnosti vyuziva politicke jednoduchosti mnoha obcanu k manipulaci, zmenit politickou situaci.
2. V Cesku maji obcane vyvinute politicke mysleni a chteli by ovlivnit politicky vyvoj, ale situace je zmanipulovana tak, ze nemohou.
Zaver ?
V USA je dobry volebni system, ale nedokonaly dav.
V Cesku je dobry dav, ale nedokonaly volebni system.
15. 09. 2009 | 16:41

Milan Bukovecký napsal(a):

Pan Koubenec

Měl jsem sen. Byl jsem rybářem a vařil polévku ze sedmi druhů ryb. V deltě Dunaje. Celá naše parta pirátů čítala sedm mužů. Mimo mě, ostatní byli bezzubí. Jednou takhle jíme polévku, penicilin jsme tomu říkali, měl jsem přezdívku Fleming a někdy i luštil z křištˇálové koule. Byl jsem úchylný. Všichni jsme byli úchylní. Milovali jsme ryby. Pak jeden z nás ukořistil bateriovou televizi a viděli jsme úchylného doktora, jak zpovídá úchylné. Hodil jsem láhev do moře a v dopisu v ní se přihlásil do té budky. Pane Koubenec, nevíte, kdy se mi bude zdát že nás pozve?
Díky.

Milan Bukovecký
15. 09. 2009 | 18:04

Hloupý Honza napsal(a):

To siven:

To jste mě fakt dostal. Posuzovat úroveň fungování demokracie na základě nějaké reality show (navíc vysílané v soukromé TV stanici).

Můj názor, se kterým jste toliko zřejmě vyslovil svůj nesouhlas byl ten, že
1) systém (společenský, politický, aj.) tvoří výlučně lidé
2) současný systém je produktem lidí, kteří žili v systému předchozím
3) předchozí systém ovlivnil tyto lidi
4) současný systém je ovlivněn těmito lidmi

Zastáváte-li třeba názor, že aktuální stav fungování "demokracie" nebyl vytvořen lidmi , kteří žili předtím 40 let v socialismu, ale třeba Marťany nebo roboty, bylo vhodné to napsat, abychom mohli o něčem smysluplně debatovat. Takové nějaké výkřiky do tmy bez jakékoliv relevance k tématu jsou k ničemu. Ale možná se pletu a text autora byl opravdu o úrovni nějakých televizních pořadů a v tom případě je vaše poznámka opravdu k věci.

Hezký večer
15. 09. 2009 | 18:31

Karel Mueller napsal(a):

Hloupý Honza:
Tentokrát jste dostal Vy mě. Takže:
- Systém tvoří organice, jejich struntura a vztahy mezi nimi, dané právními předpisy
- Současný systém je kompletně převzatý pode západoevropského vzoru. Včteně kompletně přebíraných zákonů
- Systém ovlivňuje lidi a ti ovlivňjí fungování systému. Vzájemně se podmiňuje. Předchozí systém již nemá vliv. Měl vliv v době bezprostředně po převratu
- Jak jsem říkal, je ovlivěna lidmi jeho funkce, nikoliv systém jako takový, který je kompletně přebírán.
15. 09. 2009 | 19:47

Karel Mueller napsal(a):

Pane VK,
se zájmem jsem si přečetl i Vaši odpověď panu Skogenovi a snad bych k tomu dodal toto:

Češi nejsou nejspíš tak naivní jako Američané, na to těch otřesů zažili příliš mnoho. Alespoň to platí o těch starších, např. z mé generace. Ale je zde jeden zásadní rozdíl: Na rozdíl od Američanů vcelku nemohou nic ovlivnit, neb jsme dobře globalizovaný stát. Finance a ekonomika rozhoduje. Stát nekontroluje ani svoje finance, jak poznamenal přítel vlk a ekonomické páteř je zcela v rukou nadnárodních korporací. Pokud by to zde zabalily, tak následuje kolaps. Stranou nechávám naši vazbu na EU.

Z toho ovšem plyne, že prostor mezi zadanými mantinely je dost malý. Samozřejmě, z hlediska řady "drobností", které přímo ovlivňují náš život dost záleží na tom, jestli tam bude Petr nebo Pavel.

Pokud jde o "běžné" Čechy s jejich lhostejností k osudu státu a národa, tak bych viděl dvě věci: Za posledních 70 let si Češi zykli na to, že vládnoucí elita v Čechách je jen prodlouženou rukou zahraničního pána a sami nic nezmohou. A konečně zde opět máme mých 5 karet, které sice bolševici vážně poškodili, ale ani jednu nespálili. Za posledních 20 let došlo k jejich kompletnímu spálení se všemi důsledky z toho plynoucími. Bohužel ... bohužel.
15. 09. 2009 | 20:02

Targus napsal(a):

To Zbyněk Matyáš:

Ze všeho nejvíce nenávidím pokřivené hajzlíky aktivně se řadící do houfu podle hesla: Kam vítr, tam plášť. Proto ta nadsázka s bonbóny a dobrým pocitem, protože jako druhý díl tohoto blogu by bylo možno dozajista napsat esej o tom, jak se dnes všichni hrdě prsí, že bojovali proti komoušům.

Do kadibudky určitě nepatřím, protože jsem kradl tak, jako kradli všichni, to jest ze socialistického, odkud, jak známo krev neteče.
Chabou omluvou mi může být, že mé dětství jaksi nebylo příliš standardní a hlavním motivem byla hmotná nouze, a také skutečnost, že nešlo ani tak o zcizené hodnoty, jako o to, aby se mi při tom nic nestalo.

Jak jsem zmínil jinde, při neprozřetelném přiznání, že se modlím, ať Pán Bůh zařídí, aby někdo za mne vykydal chlév, jsem dostal od babičky takou facku, že jsem zaparkoval v hnoji. Proto jsem si nedovedl po celé dětství představit, co by asi udělala, kdyby zjistila, že jsem pro sebe kradl "nadstandard".
A klidně se tady kajícně přiznám, že šňůra od elektrického vařiče byla hlavní brzdou při mých klukovských eskapádách, potažmo při velmi občasném letmém nápadu si někde něco přivlastnit.
15. 09. 2009 | 20:52

Hloupý Honza napsal(a):

To Karel Mueller:

Chytil jste se pouze polopatistické zkratky v rámci jedné moji odpovědi. Jste zřejmě zastáncem teorie, že člověk se rodí jako nepopsaná tabule. V takovém případě máte pravdu a Vaše teze, že minulý systém neovlivnil ten současný platí za předpokladu, že lidé, kteří žili 40 let v socialismu deletovali své mozky a začali budovat (dle Vás přebírat) systém nový po jakémsi restartu s čistým štítem.

Můžeme stokrát převzít jakékoliv postupy a systémy, ale tyto nebudou fungovat stejně jako jinde, protože tím variabilním prvkem celého systému je a bude vždy jen člověk, nic jiného. Sám si protiřečíte, neboť jestliže jsme tak perfektně všechno převzali jak to, že jsme úplně někde jinde než ti, od nichž jsme vše převzali ? Že nefungují funkce ? A čím to asi tak je ?Když neumíte nastartovat auto, tak to není chyba toho auta. Někdo ho umí nastartovat, někdo ne, v čem je asi rozdíl, že ? Podstat je stejná auto funguje nebo nefunguje. Vaše glosa byla jen hraní se slovíčky.

Dále mi nějak uniká, že bychom měli "kompletně převzaté zákony" podle západoevropského vzoru. Bohužel nemám tolik času, abych Vám dělal přednášku o podstatných odchylkách naší legislativy v oblasti občanského, obchodního, či trestního práva např. od německé úpravy, jen tresty za spáchání pouhých dopravních přestupků jsou natolik odlišné jak v posuzování skutkové podstaty tak v samotných sankcích, že blábol o nějakém kompletním převzetí nějakého práva svědčí jen o "novinových moudrostech" autora. Asi nevíte, že Občanský zákoník jakožto základní obecná právní norma platí s několika novelami již od roku 1964, že ? Nějak mi uniklo, že v roce 1964 byla nějaká změna systému a že se v tomto roce něco přebíralo ze Západu.

Nemám ve zvyku planě debatovat o nesmyslech a komentovat komentáře, komentáře těchto komentářů atd., neboť mám za to, že vystačí sdělit svůj názor k hlavnímu textu a jit dělat něco smysluplného, což by mělo být hlavním účelem této zábavy, ale vždy mě dokáží probudit z letargie Brouci Pytlíci - práce všeho druhu, kteří fušují do všeho a rozsévají od rána do večera svá "moudra" po kilech všem na každého blogu.

Hezký večer
15. 09. 2009 | 21:04

siven napsal(a):

Hloupý Honza - Zato vy šmahem "deletujete" společenský fenomén, implikující miliony lidí, jako "nějakou reality show", vysílané na "soukromé stanici"(?).

Když si širší souvislosti a provázanost někde připouštíte, jinde zase ne (přičemž triviálně vystřihujete a oddělujete - postup který jinde zase plamenně napadáte...), tak je pokus o racionální a objektivní analýzu i debatu předem ztracený.

Má úcta.
15. 09. 2009 | 23:00

Karel Mueller napsal(a):

Hloupý Honza:

Chápu, že Vám moje názory nemusí zapadat do Vašeho vidění světa. Nejspíš chcete slyšet, že následky komunismu poneseme ještě 6 generací ... OK. Tak jen na doplnění.

Člověk je ve vztahu k systému jeho uživatelem. Systém může být dobrý nebo nevyhovující, samozřejmě při tvorbě systému je nutné brát v úvahu profil lidí, kteří ho budou užívat. Samozřejmě by jste měl vzít v úvahu předchozí vývoj i případnou odlišnost danou geneticky. To druhé je ovšem nekorektní.

Pokud jsem se dočetl, tak jsme z Bruselu převzali už přes 80% zákonů. Nenapsal jsem převzali, napsal jsem přebíráme, čtěte pozorně. Je ovšem možné, že si dotyčný novinář vymýšel. Nicméně trend je k právnímu sjednocení v rámci EU.

Pokud jde o vliv předchozího systému: Uplynulo 20 let. Všichni, co dnes něco znamenají a je jim pod 40 mají západní vzdělání a pobyty na západě. Media vlastní západní magnáti a ti určují, jak má být nový člověka vychováván. Lidé jsou zaměstnanci nadnárodních korporací a cestují, poznávají svět.

Že jsou mnozí pramálo nadšeni? To je jiná kapitola.

Odvolávat se na předchozí systém shledávám poněkud slabým. Je to jako by jste se v roce 1965 odvolával na 2. WW a "vykořisťovatele" z první republiky ...
15. 09. 2009 | 23:21

VK-Can napsal(a):

Pro pana Muellera.

Rekl bych, ze slovo naivni neni nejvystiznejsi pri vseobecne charakteristice Americana.
Jiste se cas od casu objevi urcity druh naivity, ale nemyslim, ze to je pruvodni znak.
Zakladni skolni vzdelani v USA je zamereno (ted je snaha to zmenit) k tomu, aby se zak ve skole naucil jen to nejnutnejsi.

I to nejnutnejsi muze byt ruzne, takze po ukonceni zakl. vzdelani vstupuji zde do zivota mladi lide se znalostmi od schopnosti se podepsat a male nasobilky az po mlade lidi, kteri mohou excelovat na vysoke skole nejvyssiho standartu.

Je na kazdem, co si ze skoly odnese. Bohuzel si hodne zaku toho moc neodnaselo.
To nuti potom radoveho Americana si nekomplikovat zivot. Videt veci jednoduse. Neco jako cerno-bile videni.
Republikani nebo Demokrate, atd.

Schopnost pochopit nebo prijmout jinou alternativu nez cerno-bilou jsou znacne omezene.
Proc ? Ne, ze by nemeli Americane dost intelektu ci inteligence, ale proste zivot je zde uzpusoben v tomto duchu.

Nic nekomplikovat!
Tedy v mnoha pripadech pravy opak Cecha, protoze mnoho Cechu ma tendenci vse rozebirat a probirat do uplneho rozbiti na drobnou drt, ze ktere se potom casto neda dat nic kloudneho dohromady.
Rekl bych, ze nekde uprostred bude to nejlepsi!

Mozna to vidim zkreslene, ale muj dojem o tom, co se deje v Cesku neni vlivem globalisace, na tu se to jen svadi, ale vlivem docela obycejne chamtivosti.

Myslim, ze to neni tak viditelne pro vas, kteri tam zijete, ale je to zcela zretelne z venku.
Ztrata temer veskereho ceskeho "rodinneho stribra" je nenahraditelna. Nemelo to s globalisaci nic spolecneho.
Velke koncerny jen videly nabidnutou prilezitost, kterou vyuzily!

Nikomu nebyly krouceny ruce za zada, kdyz se prodavalo to rodinne stribro. Naopak, rekl bych, ze bylo dost "podnikatelu", kteri se predhaneli v jeho nabizeni na prodej.

Co se tyce rozhodovani, tak bych rekl, ze jedine kdyby dostali Cesi skutecnou sanci si neco sami rozhodnout by se ukazalo, zda to jeste dokazi.
Byl bych v tomto smeru trochu optimista.
15. 09. 2009 | 23:24

Karel Mueller napsal(a):

Pane VK,

hned na úvod napíši, že s Vámi v případě názoru na ztrátu rodinného stříbra souhlasím. Naprosto. Já také nikoho neobviňuji, pouze konstatuji dnešní stav. I M. Zeman kdysi prohlásil, že ty koncerny se chovají tržně. Nic víc. A měl pravdu. Kdyby pan Hloupý Honza napsal, že v následujícíc 5-10 byla naprostá většina lidí produktem reálsocialismu a podle toho se chovala a jednala, tak bych to podepsal. Bez váhání. Ale dnešní situaci už ne.

Neznám poměry v USA tak dobře, ale myslím si, že je to zhruba jak říkáte. Vceku to i odpovídá názorům jiných lidí, kteří Ameriku poznali.

Ale já měl na mysli onu politickou naivitu plynoucí právě ze zkušeností běžného Čecha střední či starší generace. On i jeho rodiče zažili tolik zvratů a přemetů, že jen trochu se dívající kolem sebe snad to černobílé vidění ani mít nemůže. Proto jsou tak zvyklí všechno rozebírat, za vším vidí nějaký podvod nebo ekorektnost. Je to prostě dáno životními zkušenostmi.

Pokud jde o ty "kroucené ruce za zády", asi máte na mysli moji poznámku o 70 letech. Tak jsem to nemyslel. Víte, národ jako celek a jeho elita zvláť naprosto neunesl, že získal - či spíš mu byla darována - samostatnost. A v tomto selhal. Musel by jste tady celou dobu tenkrát být a sledovat to zblízka. A naprostá většina lidí myslela v dimenzi jaký bude ten nový pán a pod koho se schovat? Nikoliv jak tuto samostatnost uhájit. Samozřejmě lze namítnout, že ten nebo onen byl podplacen tím či oním, ale národ tomu všemu dal legální mandát. S tím se nedá nic dělat. Řeči o tom, že byl podveden nemohou obstát.
16. 09. 2009 | 00:37

VK-Can napsal(a):

Pane Mueller,
mam obavy, ze jsem bud nevolil vhodna slova a nebo se nase debata trochu smichala s Vasi debatou s nickem Hloupy Honza.

Rozhodne jsem nikde necetl od Vas ani ja jsem to nepsal, ze byste nekoho obvinoval.

Stejne tak i moje poznamka o krouceni rukou nemela zadnou spojitost s Vasi poznamkou o 70 letech.
Je to jen, stejne jako u Vas, konstatovani udalosti jak se jevily.

Povazuji Vase nazory za velmi pozorně presentovane a vzdy dobre fundovane.
Proste, kdyz neco napisete, tak to vzdy stoji za precteni. Aspon pro me.

Co se tyce politicke naivity radoveho obcana USA, tak ta je nekdy tezko k rozeznani od mysleni systematicky masirovaneho mozku.
To ma tusim ovsem uz jiny nazev nez naivita. Ten nazev neni rozhodne komplimentarniho rázu.

Doufam, ze se to male nedorozumneni vysvetlilo.
Preji dobrou noc.
16. 09. 2009 | 02:07

Karel Mueller napsal(a):

Pane VK,
přes malé nedorozumění si myslím rozumíme. Jako obvykle :-).
Vám hezký večer.
16. 09. 2009 | 02:13

Lex napsal(a):

Karel Mueller
Když si přečtu reakci na můj příspěvek a reakci na mou reakci, udělám si jasno. Přestanu diskutovat. Nemá to smysl.
Hezký den! Lex
16. 09. 2009 | 10:47

Hloupý Honza napsal(a):

To: Karel Mueller

V jádru s Vašimi tezemi nemám problém, avšak pouze opět připomenu, že "ti co něco znamenají a mají pod 40, mají západní vzdělání a pobyty na západě" tak tito zde nejen neurčovali společenský vývoj v 90.letech, ale neurčují ho ani dnes. Stav, který je nyní, nenastal ze dne na den, ale je ovocem toho co se zde zasévalo uplynulých 20 let a s tím tito "co mají pod 40" nic nenadělají a obávám se že i oni podléhají určité deformaci z prostředí ve kterém musí vegetovat. Bohužel je to vidět i na těch kteří se vrátí z jiného prostředí (Anglie, Irsko apod.) po delším pobytu, či jen na návštěvu do Česka, jak se na dění tady dívají úplně jinak, než když tady žili.

Co se týče toho, že jsme z Bruselu převzali už 80 % zákonů, tak tu novinářskou informaci (novinářské moudro) Vám jednoduše vysvětlím. Především je nutno rozlišovat, že existují normy různé právní síly (např. směrnice, vyhlášky, zákony, Ústava aj.). To co k nám chodí z Bruselu (většina až od r.2004 !) nejsou zákony ale jakási povinná doporučení (např. že slepice mají mít větší kóje), které si musejí jednotlivé členské země implementovat do svých stávajících zákonných soustav. V žádném případě se nejedná o 80% převzatých zákonů, to bychom všechny státy EU měli stejné zákony a každý právník v té které zemi by mohl být zároveň i právníkem mezinárodním, protože by v každé zemi platil stejný Občanský zákoník, Obchodní apod.. Tomu tak samozřejmě není. To co jsme dle nějakého novináře z 80% převzali byly jen různé vyhlášky a doporučení, která vznikla v hlavách bruselských úředníčků, kteří v mnoha případech jen potřebovali vykázat činnost a oprávněnost svých platů.

Rovněž to co se tady dělo v rámci jakési transformace ekonomiky v 90. letech nemělo žádnou oporu v "západoevropských zákonech". Jak velká, tak malá privatizace, stejně jako privatizace kupónová byla produktem ryze české legislativy a podle toho tak vše dopadlo. Kdybychom měli zákonný rámec fungující ve vyspělých zemích a kdyby se před tím než se zhaslo privatizoval bankovní sektor do soukromých rukou, tak bychom pro svět neobjevili další význam slova "tunelování".

Pouze ještě připomenu, že jsme zhruba 10 let měli úplně jiné zákony než máme dnes, dříve Hospodářský zákoník - dnes Obchodní zákoník, Zákon o DPH který dříve ani neexistoval, Zákon o veřejných dražbách apod.. Některé problematické zákony a ustanovení nemají dokonce jinde ve vyspělých ekonomikách obdobu - např. akcie na doručitele.

Takže dle mého bude opravdu trvat možná tři generace než náš organismus demokracie zbavíme infekce zvané socialismus, kterou se nakazil v minulosti. A možná to budou až dětí, či vnuci těch Vašich "kterým je pod 40 let a studovali na západě", kteří budou žít v lepší společnosti než žijeme my.

Hezký den
16. 09. 2009 | 10:49

Karel Mueller napsal(a):

Lex:
Zdravím :-).
Možná si vzpomenete na ten krásný výrok z posledního období reálsocialismu: "Je to v lidech ..." To jsme slýchali skoro pořád.

Dnes se argumentuje stejně: Je to vlidech, lidi jsou oznamenáni socialismem ...

Samozřejmě, jaksi to nevysvětluje třeba to, že v roce 1989 jsme měli dluh 0 (slovy nula) a dnes jsme zadluženi na tři generace ... o celé výrobní základně tehdy ve státní správě ani nemluvě. A s tím dluhem nejsme sami.
16. 09. 2009 | 17:42

Karel Mueller napsal(a):

Hloupý Honza:

S něčím bych souhlasil, s jiným zásadní nesouhlas.
Především se dnešní západ v mnoha směrech začíná podobat reásocialismu, někde ho dokonce v rámci korektnosti překonává. Mluvili jsme o tom mockrát v rámci různých debat. Souisí to s koncentrací ekonomcké a z ní politické moci. Kromě toho media umožňují čím dál větší manipulaci s běžným občanem a doslova ho vytváří. A trend je takový, že slovo demokracie bude čím dál více ztrácet svůj obsah. Tady si nedělejte iluze.

Určitě si nemyslím, že by mladá a mladší generace byla minulostí poznamenaná, v některých směrech bohužel. Třeba v kázni a odpovědnosti. Když ji porovnáte se starší generací, mluvím o porovnání jako celku, tak si nejsem jistý, že pro ni dopadne příznivě. A "choroby", které na ní lze pozorovat, lze najít na celém západě. A pokud mluvíte o našich potomcích ... ti při dnešní natalitě asi žádní nebudou ...

Pokud jde o přebírání zákonů a předpisů ... jste nejspíš právník, v tomto s Vámi nemohu polemizovat. Díky za info.

Pokud jde o kuponovku: V zásadě ji shledávám jako podnik veskrze socialistický, něco mezi lidovým kapitalismem a rozdáním majetku národu. Dopadla jak dopadla ze tří důvodů:
- Právní rámec nebyl postačující nebo zcela chyběl. Tím se vytvořilo eldorádo pro zloděje všeho druhu
- Na odpovědných místech seděli často lidé, kteří tam seděli. Mnozí byli schopni za barevný televizor zašantročit prosperující podnik.
- Národ na to nebyl připraven, neuměl se orientovat a k podnikání neměl žádný vztah.

Z toho plyne, že Vám v zásadě musím dát za pravdu. Bohužel.
16. 09. 2009 | 18:11

Skogen napsal(a):

Pane VK-Can, děkuji za odpověď. Američany si netroufám posuzovat. V případě Čechů vidím velkou naivitu v setrvávajícím tvrdohlavém očekávání, že dosáhnou životní úrovně Američanů a jiných vyspělých ekonomik a to tím, když přijmou jejich parametry. Přitom nechápeme, že nám dávno ujel vlak.
16. 09. 2009 | 21:52

Sam napsal(a):

Švýcarský ekonom a historik Jean de Sismondi (1773 – 1842) kdysi napsal, že „…politické změny buď předcházely změny národního charakteru nebo je provázely". A také že:" ...charakter národa je zcela určován charakterem vlády." K tomu není co dodat. Souhlas?
23. 09. 2009 | 09:27

Jarek napsal(a):

Jako bych v té budce seděl :/
26. 09. 2009 | 05:31

KAROL napsal(a):

Tak jsem si vzpomněla, co řekl náš ředitel jedné mé kolegyni ( mě naštěstí ignoruje úplně, protože ví, že se mnou nic neudělá ): "Lindo, vy byste byla dobrá pracovnice, ale vy máte jednu obrovskou nevýhodu - Neumíte lhát. " A na adresu druhé - ta Martina,sice nám ve firmě kradla, ale to byla obchodnice! " Jo, tak takhle to chodí, a potom přijde a stěžuje si, že jeho chtěl někdo okrást a kam ten svět spěje....NEDEJTE SE!!!! Neprodejte se!
26. 09. 2009 | 16:03

žena napsal(a):

DOBRÝ DEN, pane Koubenče,

Vaše blogy mě vážně uchvátily. Už si jdu vyhledat Vaše písničky a knížku povídek, co jste napsal.
Přeji Vám hlavně zdraví a štěstí. Pak už jde všechno.
Zdravím
žena
09. 10. 2009 | 05:02

Nokia 8800 napsal(a):

Mistakes are an essential part of buy cheap nokia n95 education. Neither beliver nor reject anything, because any other nokia 6300 person has rejected of believed it . Bose in-ear headphones heaven has given you an apple touch mind for judging truth and error, Use it nokia 8800 arte. http://www.leadsoftstore.com/
23. 10. 2009 | 09:47

UGGS napsal(a):

To RB:

Zavítejte při dalším testování na nové pracoviště mé manželky - základní školu.
Přišla, pozdravila a se "zbytkem světa" pak jen na sebe čučeli. Že nezdraví děti, s tím se jaksi dokázala vypořádat, že se ale nezdraví ani pedagogové, to zatím ještě nepřekousla. Na kritickou poznámku utrousenou na toto téma se pochopitelně strhla bouře nesouhlasných projevů od těch, kteří jaksi zapomněli pořekadlo, že i ta kráva po vstupu do chléva zabučí.
30. 12. 2009 | 08:32

Models napsal(a):

Vladimir, the message that you render is full of life, and that is why it's so new and fresh, like the new models in our roster.
19. 01. 2010 | 04:59

andy napsal(a):

Are you looking for the Bose Headphones ,CHI Hair Straighteners or GHD Hair Straighteners,buy them immediately,and we'll give you a good discount.
21. 01. 2010 | 16:07

cheap Jimmy Choo Shoes napsal(a):

http://www.dearwatches.com/... Omega watch for sale
http://www.dearwatches.com/... Panerai watch for sale
http://www.dearwatches.com/... Patek Philippe watch for sale
29. 01. 2010 | 08:29

breitling colt watches napsal(a):

And Roger Corman, save a brief recap of a ceremony held in emergency mission November. It wouldn't have been unthinkable in a previous year breitling evolution for Hughes to have been shoehorned into the In evolution Memoriam obituary montage. It's hard not to see the elaborate salute to his breitling mont brillant career as an effort to appeal to Generation X, which might mont brillant have had anyone older asking why.
11. 03. 2010 | 09:17

breitling colt quartz napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
11. 03. 2010 | 09:20

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
15. 03. 2010 | 01:26

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 03:22

cartier cheap napsal(a):

I am looking forward for the next updates of your awesome worship. It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
25. 03. 2010 | 04:10

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
29. 03. 2010 | 10:48

discount air max shoes napsal(a):

<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 90</a>
<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 95</a>
19. 04. 2010 | 07:51

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy