Moře je velké zklamání
Včera jsem vzal dceru do Divadla ABC na hru Moře od Edwarda Bonda. Hodně jsem si od toho sliboval. Všude je hra řazena mezi komedie. V ABC to ale komedie není. Nenašel jsem na ní k smíchu nic.
Ačkoli hra byla napsána už v sedmdesátých letech, zdá se, jako by byla výsměchem dnešní době, v níž se mnozí lidé bojí imigrace. Jeden z hrdinů hry se totiž bojí neznámého. Očekává příchod mimozemšťanů, kteří lidi zotročí. To je v kostce hlavní myšlenka. Tato postava je ve hře vylíčená jako magor, na kterého se lepí další magoři, a proto je většinová společnost městečka musí umravnit.
Myslím, že hra zcela zapadá do nového konceptu Městských divadel pražských: je nudná a nekomerční, což se projevilo v poloprázdném sále (ve druhé řadě seděli jen tři lidé!). A hlavně místo toho, aby se snažila společnost spojovat, polarizuje ji. Nesnaží se vystrašeným lidem pomoci, nesnaží se je uklidnit. Místo toho je vylíčí jako pomatence, kterým je třeba se vysmát a ponížit je. Ve hře údajné „dobro“ donutí drobného obchodníčka vystrašeného z mimozemšťanů k bankrotu.
Tuto hru rozhodně nedoporučuji:
a) Myšlenka hry je nepropracovaná, stejně jako jednotlivé postavy,
b) Je to nuda a ke komedii to má daleko.
Dlouho jsem váhal, zda na konci hry budu vůbec tleskat. Hra si to nezaslouží, ale pak mi bylo líto perfektních herců. Znám všechny ty, se kterými se nové vedení nerozloučilo, léta mě bavili. Jsou báječní. Do hry dali vše, ale když je hra i nastudování mizerné, tak už to skvělí herci nezachrání.
Zdá se, že nové vedení divadla dělá vše pro to, aby do něj nikdo nechodil a aby to bez dotací opravdu nešlo. Hry si vybírá velmi politicky uvědoměle. Čekám, že brzo na jevišti uvidíme i Čuka a Geka. Je šílené pozorovat, jak se Městská divadla pražská potápějí.
Ačkoli hra byla napsána už v sedmdesátých letech, zdá se, jako by byla výsměchem dnešní době, v níž se mnozí lidé bojí imigrace. Jeden z hrdinů hry se totiž bojí neznámého. Očekává příchod mimozemšťanů, kteří lidi zotročí. To je v kostce hlavní myšlenka. Tato postava je ve hře vylíčená jako magor, na kterého se lepí další magoři, a proto je většinová společnost městečka musí umravnit.
Myslím, že hra zcela zapadá do nového konceptu Městských divadel pražských: je nudná a nekomerční, což se projevilo v poloprázdném sále (ve druhé řadě seděli jen tři lidé!). A hlavně místo toho, aby se snažila společnost spojovat, polarizuje ji. Nesnaží se vystrašeným lidem pomoci, nesnaží se je uklidnit. Místo toho je vylíčí jako pomatence, kterým je třeba se vysmát a ponížit je. Ve hře údajné „dobro“ donutí drobného obchodníčka vystrašeného z mimozemšťanů k bankrotu.
Tuto hru rozhodně nedoporučuji:
a) Myšlenka hry je nepropracovaná, stejně jako jednotlivé postavy,
b) Je to nuda a ke komedii to má daleko.
Dlouho jsem váhal, zda na konci hry budu vůbec tleskat. Hra si to nezaslouží, ale pak mi bylo líto perfektních herců. Znám všechny ty, se kterými se nové vedení nerozloučilo, léta mě bavili. Jsou báječní. Do hry dali vše, ale když je hra i nastudování mizerné, tak už to skvělí herci nezachrání.
Zdá se, že nové vedení divadla dělá vše pro to, aby do něj nikdo nechodil a aby to bez dotací opravdu nešlo. Hry si vybírá velmi politicky uvědoměle. Čekám, že brzo na jevišti uvidíme i Čuka a Geka. Je šílené pozorovat, jak se Městská divadla pražská potápějí.