Euro na odstřel

12. 05. 2010 | 10:54
Přečteno 5709 krát
Je rozumné stále přemýšlet o euru?

Pohled na finanční trhy připomíná v posledních dnech obří požár, který se šíří od Atén až po Brusel. Všichni vidí, že se z eura stal hořící dům, který se možná brzo zhroutí jako domek z karet. Jen blázen by se do takového domu nastěhoval. A přesto čeští politici stále mluví o tom, kdy přijmeme euro.

Situace je přitom jasná. Pěkně ji koncem dubna formuloval viceguvernér České národní banky Mojmír Hampl. Podle něho zatím nemá příliš cenu bavit se o konkrétním termínu zavedení eura v Česku. Viceguvernér má otevřené oči a vidí, že poptávka po nových členech se ze strany stávající eurozóny výrazně snižuje. Samozřejmě k tomu přispívá aktuální vývoj na finančním trhu. Všichni vědí, ale neříkají, že současným problém eurozóny je, že v ní jsou slabé články. Předlužené a chudé ekonomiky táhnou celek dolů. Eurozóna vidí, jak složitě celá střední Evropa bojuje, aby stlačila deficit státního rozpočtu pod 3 %. V takové situaci ani nemůžeme doufat, že by zde někdy byl přebytek státního rozpočtu. Ale bez něj dříve či později všichni skončíme s dluhem kolem 120 % HDP podobně jako Řecko. Polské, maďarské či české dluhy už ale eurozóna platit nechce. Čím je ekonomika větší, tím větší jsou její dluhy problém. Rozšiřování eurozóny se proto asi zastaví u Estonska.

Na druhé straně barikády to není o nic lepší. Ani zde není vidět zájem o euro. Podle průzkumu CVVM 55 procent obyvatel České republiky euro nechce. Nejedná se přitom o jednorázové zaškobrtnutí nebo chybu průzkumu. Výsledek zapadá do dlouhodobého trendu. Lidé každým rokem více a více chápou, že euro není zázračnou pilulkou a že s ním nebudou o nic bohatší než dnes. Naopak stále více chápou rizika a problémy, které společná měna přináší. Lidé vidí, že s korunou nám to tu docela pěkně funguje. Ale nikdo neví, jaké by to bylo s eurem. Tak proč se koruny zbavovat?

Jestliže Češi nestojí o euro a eurozóna nestojí o Čechy, tak proč se ještě bavíme o přijetí eura? Věc by se zdála první pohled „jasná“. Euro zde nebude. Na druhý pohled je ale vše komplikovanější. My jsme se vstupem do EU zavázali euro přijmout. Neřekli jsme ale kdy. Rok 2015, který nyní často uvádějí média, byl podle mne u mnoha stran jen předvolební trik. Všichni informovaní vědí, že první reálné přijetí eura je vzhledem k současnému stavu ekonomiky možné až v roce 2017. Pokud se někdo domnívá, že to bude dříve, jen nezná stav veřejných financí. Dřívější termín by umožnil pouze zázrak v podobě extrémně rychlého růstu ekonomiky. Já jsem však pesimističtější a i rok 2017 považuji za moc blízký. Důvodem už nejsou jen tzv. maastrichtská kritéria, jež musíme před přijetím eura splnit, ale i politici. Bylo by racionální, aby respektovali vůli lidu a dali od eura ruce pryč. Racionální by bylo, aby země nejprve splnila maastrichtská kritéria a pak se začalo o termínu mluvit. Dosud jsme to totiž dělali obráceně. Výsledkem bylo, že se termín už mnohokrát posunul. Původně vláda ČSSD již v roce 2003 tvrdila, že budeme eurem platit v roce 2009. Tím, že si počkáme na plnění maastrichtských kritérií, podle mě posuneme reálné přijetí eura až za rok 2020.

Celá řada lidí bude křičet, jaká je to škoda. Já si to nemyslím. Poslední zkušenost ukazuje, že euro se nesmí uspěchat. Jižní Evropa neměla být v eurozóně. Politici ale moc spěchali a tlačili na pilu. Proto je jih Evropy, kde je. My tuto chybu již nesmíme opakovat. Musíme na euro dozrát. Ostatně spěch není namístě i proto, že nikde není psáno, že tu za pět let ještě euro bude. Evropští politici zatím úspěšně pracují na jeho rozkladu, protože se od začátku roku nepohnuli ve svých pozicích ani o píď. Už v prosinci se mluvilo o potřebě pomoci Řecku a na řeckých účtech stále není nic.

Zkušenost ze světa ukazuje, že to, co Evropě nejvíce scházelo, byly flexibilní měny. Nikdo nemusí být velký ekonom, aby pochopil, že pokud národní měna oslabí, pomůže se tím exportérům a ekonomika díky tomu může krizi lépe přežít. To byl příklad Polska, kde zlotý dramaticky oslabil. A Polsko se recesi vyhnulo! Jen slepý a hluchý nechce pochopit, že kdyby Řecko, Portugalsko a Španělsko neměly euro a tedy fakticky pevný kurz, neměly by stávající problémy. To, že jsme v době krize neměli euro, nebyla nevýhoda. V době, kdy nám samotným raketově roste zadlužení, navíc neponeseme kvůli pomoci Řecku takové náklady, jako bychom nesli v případě, že bychom byli v eurozóně.

Někteří lidé sice tvrdí, že bychom také mohli Řecku půjčit. Podle nich bychom si nejprve sami půjčili za nižší úrok a následně poskytli úvěr Řecku za úrok vyšší. Prý bychom ještě vydělali. To ale já považuji za naprostý hazard s veřejnými prostředky. Finanční trh žádá za tu samou službu zhruba dvojnásobný úrok, než kolik chtějí státy eurozóny! Důvodem je vysoké riziko. Je zde prostě až příliš velké riziko, že Řecko půjčku nesplatí. Anebo ji splatí se zpožděním. Spekulace by politici měli nechat na spekulantech a raději by se měli věnovat svému řemeslu. Nakonec by ještě někdo mohl vymyslet, že si stát půjčí a za získané peníze nakoupí spekulativně zlato či akcie...

Napsáno pro MF DNES

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

argun napsal(a):

Tleskám... Ale zkuste vysvětlit lidem, jako je třeba pan exprezident, že voda do kopce nikdy nepoteče...
12. 05. 2010 | 11:04

jo napsal(a):

Řecko ať si upraví svoji politiku 20platů a odchodu do důchodu po 50ti letech. Ten kdo hledá chybu v Euru je mimo mísu.
12. 05. 2010 | 11:13

ZM napsal(a):

Bylo by zbytečné pospíchat v ČR s přijetím eura i v situaci,kdy by nebyly s eurem takové potíže jako jsou nyní.Co se týká dalšího vývoje situace kolem eura,myslím si,že euro nezanikne,ale pokud některé státy,ve kterých se špatně hospodaří nezlepší svůj přístup,bude asi nutné je vyloučit z eurozóny,i přesto,že to podepsané dohody právně neumožňují.Mevidím problém v tom,když bude mít euro jen několik států EU,např. Německo,Francie,Nizozemí a několik dalších států.
12. 05. 2010 | 11:32

svatopluk stepanek napsal(a):

p. pikora jiste neni hloupy, takze tohle je drsna nepoctivost v mysleni. polsko jedine melo v evrope rust hdp, protoze nemelo euro a mohlo devalvovat - skvela uvaha ! a co uk, kere udelalo totez s gbp a obrovity schodek a zadny rust ? rozhodujici je domaci hospodarska politika. to, zda ma zeme eur je druhorade. to co pisi je naprosta prostoduchost jasna ,malemu diteti a zcela jiste velmi dobre vzdelanemu p. pikorovi
p.kohout a p.pikora - ukazka sluzebnickovani mocnym, nepoctivosti mysleni..
12. 05. 2010 | 11:38

oc napsal(a):

svatopluk stepanek: co je nepochopitelného na tom, že Polsko díky devalvaci zdražilo import a zlevnilo exporty a tak stimulovalo HPD? Stejna situace by byla , kdyby Řecko mělo naprosto flexibilní mzdy, ale to nemá.

To že UK devalvací libry situaci pouze změkčila, ne vyřešila je asi pravda, ale přece UK řeší problém se svým bankovním trhem, nikoliv s klesající mezinárodní poptávkou, proto to odlišné chování HDP.

svatopluk stepanek - poctivost nemyšlení?
12. 05. 2010 | 11:48

Daniel napsal(a):

Kdyby se "západní" politici poučili, jak to fungovalo v RVHP, pak by nikdy nedošlo k ustavení Evropské unie. Ještě štěsí, že se v zúčastněných zemích v tomto projektu neplatilo všeobecně rublem. O to hůř v EU.
12. 05. 2010 | 11:52

Michal napsal(a):

"Zkušenost ze světa ukazuje, že to, co Evropě nejvíce scházelo, byly flexibilní měny. Nikdo nemusí být velký ekonom, aby pochopil, že pokud národní měna oslabí, pomůže se tím exportérům a ekonomika díky tomu může krizi lépe přežít." V době, kdy v roce 2008 na západě vypukly problémy, česká měna lámala rekordy vůči Euru až nakonec zařízla několik odvětví českého průmyslu, skláři by mohli povídat. V době kdy 65% českého exportu míří do zemí Eurozóny, mi věta výše připadá jako výsměch lidem a firmám a zatímco česká ekonomika pomalu vrávorá nahoru, ta Slovenská už fičí 4% růstem, fakta mluví myslím vcelku jasně.

svatopluk štěpánek:
V posledních dnech analytici a všichni ti co jsou napojeni na české bankovní domy, s jedinou výjimkou pana Sedláčka, brojí proti Euru, všichni všechno věděli, předvídali...
12. 05. 2010 | 11:58

siven napsal(a):

Pikora - 55% a už má jasno o "většině".

Nic nemůže fungovat růžově, ani euro. První vážnější problém nastal až po deseti letech fungování, přičemž principielně nespočívá v euru, nýbrž v Řecku.
Jde o lekci, ze které je nutno se poučit - ujasnit podmínky fungování.
Nějaké hordy při první těžkosti typicky poštěkávajících Čecháčků, kteří by chtěli nazpátek bordel měn, veksl a spekulace v kurzech, na věci nic nemění.

Na odstřel je v příštích letech tak akorát koruna, která (nejen) mně svým poskakujícím kurzem leze už pěkně na nervy. Těch Pikorových 45% ubývat nebude, spíše naopak.
12. 05. 2010 | 12:02

Jan Vaculík napsal(a):

Také to vidím s přijetím eura na rok 2022, či nanejvýš koncem roku 2021.
12. 05. 2010 | 12:06

Marcus Agrippa napsal(a):

Jak to tak pozoruji tak si myslím, že především Češi by si měli vzpomenout proč do EU chtěli. S podobným přístupem jsou ostatní členové zmatení o co vlastně jde - jen snaha na EU vydělat, dostávat nemalé dotace ( z nichž se 50% rozkrade ) nebo mít infantilní radost že se něco nedaří? EU i Euro je výborný projekt, který může zajistit civilizovaný kulturní prostor pro více jak 500 mil Evropanů. A že jsou v EU slabší a silnější ekonomiky - to v USA taky.
12. 05. 2010 | 12:16

Ládik napsal(a):

Já teď eura nepřijímám.
12. 05. 2010 | 12:23

alarm napsal(a):

Nebylo dříve před listopadem 1989 lépe? Jak se krásně žilo v té "šedé zóně". Dnes máme ohromné množství informací, přesto si s nimi můžeme vytřít zadek. Tehdy plkala Moskva, dnes plká Brusel. Tak správní Češi. Hurá do EU "šedé zóny"! Nebuďte hloupí. Opovažte se cinkat klíči. Věřte, V.Havel také čekal, až se socializmus zhroutí ze shnilým kůlů.
12. 05. 2010 | 12:26

vlk napsal(a):

Kuvedenmu - autor má pravdu v tom, že euro nám nehrozí. A my nehrozíme euru.

Nicméně tvrzení, že Polsko s e vyhnulo krizi díky tomu, že mělo vlastní měnu je poněkud kách. Proč s e krizia ve velkém nevyhnula Britáánie? Pokud už člověk nechce jmenovat teba Island nebo Maďarsko?O USA nemluvě...
Polsko s e krizi vyhnulo zejména proto, že má poměrně velký vnitřní trh a není zdaleka tak závislé na exportu jako my nebo Slováci. To je pravý důvod polských výsledků.

A 55% Čechů už neche euro? nemyslí, že mezi ně patří někdo , kdo minulý týden musel s eurem pracovata měl ho jeden den za 26,50, abypracoval s týmž eurem o den později, ale žv hodnotě 25,55. V exportní ekonomice, kd e 80% exportujd e do eurozony e to docela riskantní záležitost. A to nemluvím o situaci,kd y si ČR vyberou jako vhodný dvorek k měnovým hrátkám mezinárodní spekulanti.
Ano, euro je nyní pod tlakem. a nemusí přežít. Z mnoha důvodů.Ncméně ,jesi autor jist, že českou korunu čeká zásadně lepší osud?
Tedy , enebuud e knfrontována s vysokou inflací a že ona devalvace, o které píše s takovou lehkostí, až uděří,přinese,kromě skokovího zchudnutí celé republiky také nějaké pozitivní efekty?Dlouhodobé.
12. 05. 2010 | 12:37

Antonín Hrbek napsal(a):

1. Pan Pikora potvrdil, že vyrovnaný rozpočet v roce 2017, slibovaný panem Nečasem, je Pohádka máje (bohužel se špatným hereckým obsazením).
2. Pan Pikora musí z titulu svého zaměstnání hájit banky a spekulanty, kteří by zavedením EURa přišli o kšeft.
3. Hraní si na "samostatnou" měnu je naprostá sranda, protože ČNB nemá (kromě množství emitovaných platidel), prakticky na kurz měny žádný vliv. Stačí jeden nájezd spekulantů a je tu Argentina.
4. Na EURo jsou v současné době vládní záruky ve výši 500 mld. EUR. Jaké jsou vládní záruky na CZK?
5. Pokud chcete někdo mezinárodně obchodovat (a to je cca 80% české ekonomiky), musí používat EUR nebo USD. S CZK každý vyběhne. Zkusil si pan Pitora někde na západě nebo na východě za CZK něco koupit?
6. Ekonomika není tak silná jak je silná měna, ale měna je tak silná, jak silná je ekonomika. Z rozkolísaných kurzů CZK vyplývá, že naše ekonomika na tom není zase tak dobře. Kolísavý kurz je ovšem top nejhorší pro investiční strategii.
7. Nikdo není do Eura nucen, když ho někdo bude potřebovat, tak bude měnit a ztrácet.
12. 05. 2010 | 12:52

dzefo napsal(a):

Jestli chápu článek dobře. Tak hlavní problém eura je že se neekonomické vedení nedá řešit jednoduchým sebráním peněz všem plošně (vysoká inflace). Další velká nevýhoda je, že naše hospodaření bude pod vnější kontrolou.
12. 05. 2010 | 13:04

Clover napsal(a):

Antonín Hrbek
ad 4
prosim kde...u koho si evropske vlady na zminovane vladni zaruky pujci ? kde na to vemou ?
12. 05. 2010 | 13:14

Sedlak napsal(a):

PER HUBA je EU jistě fajn,
reálné vysledky už ponekud kulhaj, tah na bránu to samý.

(vyjma parametru výše dluhů temer VŠECH statu)
12. 05. 2010 | 13:23

pařez napsal(a):

Clover:
Toť skvělá otázka.
12. 05. 2010 | 13:29

Petr napsal(a):

Clover:

Evropske vlady proste zadluzi obyvatele svych statu, delate jako by to bylo neco noveho. Delaji to uz i ted bez ptani a souhlasu jejich obyvatel (penize Recku a dalsi mozne garance ostatnim PIGS statum (jinymi slovy garantovani kreditu cizim bankam z Francie, Nemecka, ..., ktere temto zemich daly kredity a s krizi v tech zemich by je mohly ztratit..).
12. 05. 2010 | 13:39

louda napsal(a):

Existuje taky něco jako soudržnost státú únie. holt musíme si pomáhat a to je něco
co neobsahuje IQ všech těch euroskeptikú a rúznych ekonomických kapacit. Když se rozpadne unie tak nastane chaos
a možná i války. A taky ten náš největší euroskeptik VK, kterého
nám "závidí" celá Evropa má jenom mozek účetního, rozbil jeden stát a teď by nejraději rozbil Evropu. Lidičky existujou
i jiné hodnoty nejenom peníze,
proberte se.
12. 05. 2010 | 13:39

Vico napsal(a):

Jádro sdělení autora je, alespoň podle mne, neoddiskutovatelné.
Eurozóna bude muset značně přitvrdit disciplínu a centralizovat některé pravomoce, kterými doposud disponovaly národní vlády. Vedle toho je LS jen lehký odvar. Bohatý sever už nebude ochoten a možná ani schopen financovat chudému a sympaticky rozmařilému jihu život ve stylu "Ital v létě přece nepracuje".Buďto k takovéto centralizaci dojde, nebo Euro odejde. Nouze naučila i Dalibora housti.

Pro nás to znamená, a to autor trefně konstatuje,že diskuze, zda-li zavedeme euro nebo ne se stala bezpředmětnou.

ONI nás nechtějí a my nechceme JE. I kdybysme chtěli JE, ONI nás chtít nebudou.

Můžeme s tím souhlasit, či nesouhlasit, ale to je tak jediné, co s tím můžeme dělat.

Zvykejme si.
12. 05. 2010 | 13:40

Xury napsal(a):

Pro A.Hrbka:
mohl byste nějak podložit, že jeden nájezd spekulantů na naši měnu z nás udělá Argentinu?
Zkusil jste si třeba v pařížském obchodě něco koupit dejme tomu za švýcarské franky?
Argumentovat 500 mld záruk za euro v situaci, kdy jen Itálie a Španělsko mají dohromady dluh ve výši 2800 mld eur, mi nepřipadá na místě.
12. 05. 2010 | 13:45

jarpor napsal(a):

Vlku,

měl byste objasnit,
proč v situaci, kdy "euro nám nehrozí", kdy "euro je v problémech" - potud souhlas -požadujete od autora ujištění, proč by měl čekat korunu "lepší osud".

Vysvětlení je jen jedno - autor nic takového netrvdí a Vám "došlo střelivo"... avšak přece nemůžete jen tak přiznat - autor má pravdu v nesmyslnosti současných debat o přijetí eura.
Tak jej chcete dotlačit do kouta... bankéře jakéhosi... Neboť co jiného čekáte od bankéře ve státě, jež má měnu krunu ??

Dle mého jistota je jen jedna :
"Fiskální disciplína je zapotřebí a to ať už Euro máme, nebo ne.", jak napsal jeden debatér.

Malá měna jako je koruna je snáze napadnutelná spekulanty. Je-li fiskální politika v pořádku, i ty spelukace se dělají hůře....

Hezký den
12. 05. 2010 | 13:45

JF napsal(a):

pan Pikora:

Prosím, kde píšete také o nějaké chybě Řecka???

Že by za všechno mohlo jen to Euro ... ;-)

... ten kus papíru, který lze kdykoliv dotisknout.

No, možná ... ;-)))

ps: Prohlédněte si ho!!!

Možná je na něm i něco napsáno a možná i nějaký podpis.

ps2: Podepisují se většinou smlouvy s nějakými pravidly.

ps3: Velmi záleží kdo daný podpis učinil. A to by se zdálo, že podpis je formalita.
12. 05. 2010 | 13:49

Emissary napsal(a):

Pozdě bycha honit aneb
vzhledem k časové ztrátě je snaha o překonání dráhy, dělící jedince od personifikovaného kondicionálu singuláru existencionálního slovesa, bezpředmětná.

Pírko, Pikora 2 x, Kohout 2x, Drobek.

Ani jeden z nich nám neodhalil tajemství, neurčil pravé příčiny stávajícího stavu. Destabilizace zemí a měn má primárně svou příčinu jinde – nepoučili se.
Nepoučili se Američané a nepoučila se ani Evropa.

Vlk tady často vzpomíná Čínu, jedinou zemi, kde se kapitalizmus vyskytuje skoro v čisté podobě. Proto ten růst, proto ty relativní úspěchy.

Střední a východní Evropa budovala reálný socializmus, ale s kapitalizmem již v té době postříkaným socializmem neudržela krok téměř v ničem. Snad z euforie vítězství začala Amerika a zejména Evropa budovat své ekonomiky s mnoha větším důrazem na sociální aspekty, až to přehnala, až se to přehnalo a vznikly socialisticko-kapitalistické hybridy. A protože socialisté ve vládách měli většinou navrch, vývoj proti času se urychloval. Dluhy mají již všichni členské země EU i USA. USA zejména kvůli válkám a zbrojení, ale i z jiných důvodů. Dluhy, které lze jen těžko splatit.

Nesouhlasím s bezbřehou kritikou eura. Společná měna má své výhody i nevýhody pro každého, kdo ji používá. Primárně není zodpovědná za dluhy. Za ty jsou zodpovědné socialistické vlády, které mají potřebu provádět zásahy do ekonomiky, zvyšovat neustále daně, aby uživily předimenzované sociální systémy, přebujelá byrokracie, bezostyšné zadlužování příštích generací, nekontrolovatelná imigrace.

Není to dávno, tolik socialistů vykřikovalo, jak dolar půjde ke dnu a euro převezme roli světové měny. 2022 myslí někteří. No nevím, myslím, že v tu dobu už eura nebude. Několik časovaných bomb je již připravených, Řecko je jen začátek. Také začátek nepokojů, které mohou přerost ve války všech druhů. Protože socialista a zvláště jejich anarchistická odnož se nikdy nebude chtít vzdát vymoženosti, o kterých si myslí, že jim právem patří.

Války. Na ty jsou USA dobře připraveny, mají zkušenosti a špičkovou vojenskou techniku. Dlužné peníze šly zejména tam. Slabá, bohémská, kosmopolitní Evropa není připravená na nic. Jen na blahobyt, který si neprávem přivlastnila a který jim socialisté z touhy po moci dali. A proto prohraje

Jo, stárnout proti toku času nejde, vážení.
12. 05. 2010 | 15:09

robot napsal(a):

Já myslim, že problém je v eurocentech. Ty bych zrušil!

Pěkný den ;-)
12. 05. 2010 | 15:16

Antonín Hrbek napsal(a):

Vážený Xury,

je módou strašit Španělskem. Pokud se podíváte do statistik, tak zjistíte, že poměr VD/HDP byl ve Španělsku 59,3% a v roce 2008 klesl na 39,7%.

Řecko na tom bylo špatně již před zavedením Eura 103,4% a po jeho zavedení to nepatrně kleslo, takže Eurem to není

Vzornou ekonomikou je ČR, kde bez zavedení Eura jme měli v roce 2000 18,5% a teď se zmítáme již nad třiceti procenty.

Když lidé nechtějí Euro, tak ať ho nemají!
12. 05. 2010 | 15:24

jenicek napsal(a):

Vážený Hrbku,
to je až vlkovská logika:-P Prostě a jednoduše "poté" ne vždy znamená "proto". A proto vaše tvrzení nedokazují vůbec nic, ani vinu, ani nevinu eura.
12. 05. 2010 | 15:47

Xury napsal(a):

Vážený pane Hrbku,
sice jste mi neodpověděl na dvě otázky ze tří, ale budiž. Pokud jde o Španělsko, tak máte pravdu, že se chovalo velmi odpovědně a snižovalo svůj dluh (tedy v % HDP) až do loňska. Důvodem proč je dnes pod drobnohledem je asi ten, že se Němcům i Francouzům nějak víc věří, že to zvládnou, i když mají větší dluh. Já jsem ho tu uváděl hlavně pro jeho absolutní výši (toho dluhu) ve srovnání s oněmi zárukami.
12. 05. 2010 | 15:57

Antonín Hrbek napsal(a):

Vážený jeníčku,

protože se zavedením EURa v Řecku v podstatě nic na jeho zadluženosti nezměnilo, tak nemůže být současný stav řecké ekonomiky připisován jen EURu, jak někteří činí a straší občany české republiky.

S pozdravem Vám a panu Vlkovi
12. 05. 2010 | 16:03

Jiří Zahrádka napsal(a):

Díky za dobrý a poměrně otevřený článek! Osobně mám dobrý pocit z toho, že se poslední dobou objevují alespoň ekonomové, kteří píší racionálně, nikoli eurosvazácky. I to je v současné době pokrok, byť se obávám, že pouze krátkodobý.
12. 05. 2010 | 16:29

Holubář napsal(a):

louda:
Existuje taky něco jako soudržnost států unie.
Jste si tím tak jist?
Myslím, že Francouz a Němec zachraňují v Řecku především svoje banky a svoje vlastní ambice, nic jiného.
Na čem ta soudržnost podle vás stojí a z čeho pramení? Z Hermana van Rompuye?
Nebo síše z francouzského a irského referenda k Evropské ústavě?
12. 05. 2010 | 16:48

Holubář napsal(a):

Emmisary:
Souhlas!
12. 05. 2010 | 16:53

jarpor napsal(a):

Emissary

Opět si dovolím již jednou zmíněné - tvrdé.
O co tvrdší, o to pravdivější... musím souhlasně dodat.

Hezký den
12. 05. 2010 | 17:04

vlk napsal(a):

Antonín Hrbek

zdravím a smekám. Perfektní argumentace. ovšem u hluchých typu jeníček žádný nezpochybnitelný argument nic neplatí.
Tenhle člověk vynalezl teorii realitních bublin skutečně cimrmanovského typu, takže na toho si nepřijdete.

emissary
ano , vzpomínám tady Čínu. Ovšem že by Čína byla kapitalistická mi nějak uniá. Přísně centralizovaná ekonomika, řízená z partajních sekretariátů , s nikoli volně směnitelnou měnou, uzavřeným a přísně hlídaným vnitřním trhem, kde například vlastnictví nemovitostí platí jen potud, pokud stát nerozhodne jinak / viz vysidlování celých čtvrtí kvůli olympiádě nebo světové výstavě a celých měst - kvůli přehradám nebo ložiskám uhlí bez možnosti s e jakkoli účinně brát je kapitalismus, dokonce klasický. Pak musím souhlasit.
S kapitalismem je pouze jediný společný rys . Nulová ochrana a práva námezdně pracujících..

Takže bych osobně velic e váhal cosi mluvit o kapitalismu.

A ohledně eura. Když bylo euro zavedeno, byla jeho parita nastavena 1:1 s USD. Pak následoval růst dolaru a to až někam k 0,67 uSD/1Eur
aby s enám následně dolar propadl až k hodnotám skoro 1,7 USD/1Eur

Dluh US pokud jej nebude financovat Čína, znamená okamžitý dolarový kolaps. takže bych a ni dolarem příliš neoperoval. Náš západní svět je na tom prostě mizerně a žádná ideologie zprava na tom nic nezmění.
Za 2300 hrubého v přepočtu průměrné mzdy tady prostě nikdo, zatím, hákovat nebude. A v západní evropě nebo US už vůbec ne.
Čínský dělník je prostě globální problém...
12. 05. 2010 | 17:17

louda napsal(a):

To Holubař.
Suhlasím, možná jsem to s tou soudržností "prohnal" nicméně
Evropě jiné cesty není tedy vzato historicky a nemyslím to jako marxistický imperativ. Měli jsme tu Evropu velkých blokú
skončilo to 1 sv.válkou, potom
tu byl ,sen všech evroskeptikú,
Evropa suverénních státu která skončila 2.sv.válkou a pak Evropa
bipolární, která skončila pádem železné opony, která vyvolala ve světě radu lokálních konfliktú.
Pro mně je Rompuye určitě přjatelnější jako Hitler.
Kto se neumí poučit z historie
hrozí mu že bude opakovat stejné
chyby. Takže ptám se euroskeptikú
jaký je vlastně Váš projekt? 50 národních měn, stovky celnic a hraničních přechodú.Nebo jen tak něco mezi tím?
12. 05. 2010 | 17:18

Emissary napsal(a):

No právě vlku,

„S kapitalismem je pouze jediný společný rys . Nulová ochrana a práva námezdně pracujících..“

To nejdůležitější pro úspěch čínských rozměrů. Co myslíš, není to hrubě pokrytecké? Komunisté převzali zakopané kapitalistické metódy. To ostatní, jež jsi vzpomněl, je jen omáčka dobře kořeněná.
12. 05. 2010 | 17:33

Holubář napsal(a):

louda:
Já samozřejmě žádný projekt nemám, jsem jen obyčejný Holubář. Kdybych projekt měl, šel bych do politiky.
Evropská integrace? Jistě!
Ale trochu přirozenější cestou, existuje-li taková. Ne že se v Bruselu rozprší a my roztahujeme deštníky. Já jsem na to prostě alergický, jak sám píšete "Kdo se neumí poučit z historie hrozí mu že bude opakovat stejné chyby".
Že je va Rompuy přijatelnější než Hitler? No, proboha, to doufám!!
Vy tedy ale máte přirovnání!
Ovšem dozvěděl jsem se od svých belgických přátel, že je to pěkný řízek,, který jen vypadá jako hadr. Ve skutečnosti mu prý není žádná podpásovka cizí...
12. 05. 2010 | 17:34

Rudi3 napsal(a):

Pořád tu nezaznělo, že minulá vláda v Řecku snížila příjmy státního rozpočtu ( daně)tak drasticky , že se jim rozpočet dostal do velkého mínusu(podnikatelé ulévali peníze do ciziny, nemovitostí a drahých aut a daně neplatili) a podobný případ čeká i ČR pokud budou pravicové stany daně jen snižovat. Stát z něčeho žít musí, a když se nevybere hrozí krach.
12. 05. 2010 | 17:45

Emissary napsal(a):

jarpore,

zdravím zdravý úsudek. Je jasné, že blogeři, zejména první tři, to tak natvrdo říct nemohli. Aleš Drobek, ten není mnohdy čitelný, ale je na dobré cestě. :)

Pane Holubáři,

čtu a chápu, jsem na tom zhruba stejně.

Hezký večer, jak i říká jarpor.
12. 05. 2010 | 17:46

jarpor napsal(a):

Emissary

Souhlas k hodnocení Drobka.
Zpočátku jsako trochu proti předcházejícím blogerům ale pak ... Viz jeho replika k J.H. v 12.05.2010 17:39:05.

Tak pěknej...
12. 05. 2010 | 18:01

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,už když jsme vstupovali do EU,napsala jsem do našich regionálních novin,že Evropská Unie je a bude kolos na hliněných nohách se závažím společné měny,který se jen těžko bude prodírat vpřed a každá kapka nepohody bude pro něj nebezpečná.Cupovali tenkrát euronadšenci,cupovali můj názor.EU je "politický diktát",není to "ekonomická touha."EU bude přešlapovat na místě,nebude mít dost sil kráčet kupředu.Tužka,jsem stále euroskeptik.
12. 05. 2010 | 18:56

vlk napsal(a):

Emissary
sorry , já definuji kapitalismus jinak.

Z tvé definice bych nejspíš nabyl dojmu, že komunistický systém by měl být , aby byl komunistický o naprosto zásadní obhajobě lidských práv.
V tom případě , se co do hodnocení komunistického systému , rozcházíme i tady.
12. 05. 2010 | 19:13

ujo napsal(a):

Emis..píše: "Války. Na ty jsou USA dobře připraveny, mají zkušenosti a špičkovou vojenskou techniku".
Jenom ta vítězství jaksi chybí.
Ovšem řešit finanční problémy válkou je (nemluvě o morálce) poněkud zpozdilé
12. 05. 2010 | 19:24

Elena napsal(a):

Problem nie v EURO, ako v mene,
problem je v neravnomernosťi, nepestrosťi a jednostranosťi ekonomik EURO zony.
vysvetlim to:

Grecko, ako by ste ho charakterizovali?

nič, široko ďaleko nič, a turistika
Slovensko, ako by ste ho charakterizovali?

nič, široko ďaleko nič, montovňa ( po rusky ,sborný cech)
Litva,Latvia Estonia, nič široko ďaleko nič, malinkato rybný priemysel, niečo elektornika a zase nie,
Rumunsko, polu dedina polu montovňa a zase široko ďALEKO NIč,
cz , MONTOVňA A zase široko daleko nič,

Bulharsko, no, to je vobec trochu turistyka zo zvyku a zase nieč,

hadam nemusym prebrať všetké nešťastné krajiny ( nové) EURO zony aby ste pochopili,

že praktycky nemaju žiadnú stabylnú ekonomiku,

pozrite sa na Grecko, nastala finančná kríza, ľudia prestali cestovať do grecka na dovču a Grecko sa zrutilo, prečo?
nu, jednoducho preto, lebo nema nič ine , neželi ten turizmus ,
ako pomocť Grecku? nariadiť všetkým obyvaťeľom EU povinne cestovať do Grecka na dovču dalšie 10 rokov, to je jedína varianta ako realne sa da tomu Grecku pomocť, preto že okrem toho turizmu nema nič,
predstavte si ak sa prestanu kupovať auta, ktoré sa vyrabaju na Slovensku? koniec, trochu to vytrhne elektronický priemysel ale nič to nezachraňi,

to iste aj CZ,

skratka, v krajinach eurozony niet vyváženej ekonomiky, kde ak krachne jedena komodita trhu , vie ju nahradiť aspoň jedná diaľšia,

to je obrovské riziko pre každú krajinu,

ak prestaneme kupovať polské polnohospodarské výrobky, (lacne , dotovane) Polsko bude mať obrovský Ekonomický problem,
je mi ľuto, že žiadný bloger nie schopný a nie ochotný v blogu vystihnuť podstatu ekonomického problemu,
každý to berie kuskovito a nechce sa zamysliet nad tým , kde je pes zakopaný?
12. 05. 2010 | 20:01

Emissary napsal(a):

Vlku,

proboha. Větší hovadinu už nešlo vymyslet?
12. 05. 2010 | 21:16

Emissary napsal(a):

Eleonoro,

to je přece jednoduché. Dát každé zemí maximální ekonomickou a celkovou svobodu, jak to jde. Nechat je projevit a v té konkurenci bude každý výborný v šedi. Podle toho určit pravidla, a pak se teprve integrovat, dělat evropské majestáty, prostě udělat unitární stát. Přesně jako v USA, má životnost dlouhou a zatím nezaniká. Řešení není v dluzích, v podvodu, v letargii. Řešení je v aktivitě. Ta nás žene dopředu a dělá z nás lepší lidí.
12. 05. 2010 | 21:26

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Emissary,pane,můj názor je,že nelze kopírovat vznik USA v Evropě.Evropa má naprosto jinou historickou platformu, a také podstatně delší, tu z vědomí Evropských národů nelze vymazat.Nakonec stejně pronikne na povrch.Příkladem je Balkán,nebo ostrovní část Evropy.Rozdílnost podstaty Evropy je výraznější, než byly podmínky na počátku Spojených států. Byla i jiná ekonomická doba. Tvrdím, že přesně jako v USA, nelze.Tužka a jiný názor.
12. 05. 2010 | 21:58

Emissary napsal(a):

Paní Tužko,

já nekopírují, já dávám podobné návody. A to je jiné. :)

Ale jinak, celkem rád Vás vidím, po dlohé době.
12. 05. 2010 | 22:06

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Emissary, díky,pane,vidíte,příliš mnoho politických blogů,většinou ani nečtu, vynechávám, občas někde nahlédnu a nechám se "svést" k tomu , že něco napíšu.U Vás to byl úvod věty,..Přesně jako v USA,..Mně se taky občas stane, že to co napíšu, není přesně pochopeno okolím.Kopírování a návod, jsou velmi rozdílné pojmy.Tužka a dobrý večer.
12. 05. 2010 | 22:52

Emissary napsal(a):

Hm, paní Tužko.

Kdybych Vás neznal, tak...
12. 05. 2010 | 23:23

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,pane Emissary,jak si mám vysvětlit,..Kdybych Vás neznal,tak...Mám v oblibě jasná řešení,jen v básních píšu mnohoznačné náznaky,

Kdybych Vás neznal,tak..
Tak zítřek prospím,nevstanu,
a ujede mi poslední...Hm,napište mi to jednoznačně,já pak tápu,ťapťap, a stávám se slonem v porcelánu slov.Tužka.
12. 05. 2010 | 23:57

Jan Vaculík napsal(a):

Vlku,
co se srovnávání Evropy s Čínou týče, tak situace naštěstí nestojí jen na tom, že českému dělníkovi konkuruje čínský dělník.
On je tam totiž ještě i inženýr a spoustu dalších lidí kolem, kteří tvoří jistý "goodwill" výrobní základny. A když budete porovnávat cenu a výkon výrobní základny tady a tam, dojdete už k optimističtějším hodnotám; samozřejmě, že se budou hodně lišit v závislosti na odvětví a charakteru výroby.

(Mmch, už jste někdy zkoušel v Číně uplatnit nějakou reklamaci? Já ano, několikrát, a v důsledku toho se úroveň obchodování s naším čínským partnerem letos přiblížila nule.)

Věřím evropským hodnotám, které se vyvíjely po staletí (patří k nim i důstojnost člověka jako pracovní síly, i toho nejméně kvalifikovaného, kterou si v moderním kapitalismu nikdo neodváží zpochabnit), a nemyslím, že bychom z nich měli ustupovat. Jde jen o to, naučit se ty své hodnoty důsledněji a lépe využívat.
13. 05. 2010 | 00:38

vilček napsal(a):

Na Vaši otázku je rozumná odpověď pouze jedna. Je! Nerozumné je nepřemýšlet vůbec, tedy i nepřemýšlet o euru.
Nejhorší na slabé měně( a to je,
z hlediska výkonu ekonomiky spíš Kč než E) je snadnost útoku na ni. Výši škody, jakou vývozce i výrobce v ČR(mimo bursovní makléře) poškozuje zejména výkyv kursu!!! Kč proti E i dollaru !!! a " trh bez přívlastků" a já dodávám
" i bez pravidel, fungujících v Evropě i USA)prozatím žádný
z českých "ekonomů"a "analytiků" se ani nepokusil vyhodnotit!
13. 05. 2010 | 16:07

olDa napsal(a):

Mohli by mi, prosim, zdejsi kritici Eura a socialniho statu ("hybridu kapitalismu se socialismem") vysvetlit, proc skandinavske staty (at uz s Eurem nebo bez Eura) jsou nejmene dotcene krizi a jsou na prvnich trech mistech v zebricku konkurenceschopnosti?

(viz: http://aktualne.centrum.cz/... )
13. 05. 2010 | 21:42

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro olDa,nejsem ekonom,pouze pozorovatel života v zemích Skandinávie,kam pravidelně jezdím.Takže,třeba v Norsku,už nevím kolik,ale jsou to stovky kilometrů silnic a větších a menších mostů mezi ostrovy, nechala je na své naklady postavit královská rodina.Lidé,vzhledem k našim zvyklostem,žijí velmi skromně.Tam neuvidíte narvané nákupní koše spoustou zbytečností.V domácnostech neuvidíte za sklem přehlídku dalších zbytečností.Je tam docela drahý papír a výrobky z papíru a proto se s ním šetří,dřevo,drahé,styl života celkově úspornější.Nepotkáváte lidi a děti s mobilem u ucha,peníze se nevyhazují za zbytečnosti a jsou na TO opravdu potřebné.Tužka
13. 05. 2010 | 23:12

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy