Ve stínu velké politiky

28. 06. 2018 | 09:59
Přečteno 3177 krát
Sestavování vlády po říjnových volbách představovalo běh na dlouhé trati, byť místo běhu by se spíše dalo hovořit o šourání, přerušované přestávkami a akcemi, jež pravidla běhu příliš nedodržovala.

Mediálně nekončící příběh sestavování vlády sice postupně ztrácel diváky i čtenáře, zároveň ovšem blokoval prostor pro sledování jiných podstatných otázek, které dlouhodobě mají možná i větší význam pro civilizované fungování státu. Oč jde?

V normálně fungujících státech existují kontrolní instituce, které do jisté míry brání propojení politiky a byznysu. Takové prostředí se ovšem u nás nastavit nepodařilo. Pravda, instituce většinou máme, ale mnohdy představují spíše parodii na kontrolu. Při svém výzkumu fungování kontrolních institucí jsem takřka dospěla k závěru, že naše politická reprezentace se od počátku transformace vyznačovala jakýmsi (zvráceným) smyslem pro humor, který umožnil nalézat a prokombinovat způsoby, jak kontrolní instituce eliminovat. I když, není to zase tak složité a v odborné literatuře dobře popsané. Možností je mnoho: Například nastavíte zákonné pravomoci tak, aby instituce byla fakticky „bezmocná“ nebo alespoň nepokrývala všechen prostor, takže lze její vliv omezovat. Také můžete jmenovat do jejího čela „trafikanta“, který o problematice nic neví, nebo prostě někoho, jehož úkolem je ať vědomě či nevědomě prostě blokovat poslání instituce a zaměřit činnost jen na nic neřešící byrokratické rámce. Další prostor je v házení klacků pod nohy technickým nevybavením, financemi atd. Ale pojďme k věci, při svém výzkumu fungování kontrolních mechanismů jsem se tentokrát zastavila u Úřadu pro dohled nad financováním politických stran a hnutí.

Vznikl k prvnímu lednu 2017, tj. před rokem a půl vznikl pod tlakem nevládních organizací i mezinárodní protikorupční organizace GRECO (jsme jejími členy). Tato instituce, která je běžná ve většině evropských zemích, má klíčovou roli v protikorupčních opatřeních, protože byť se korupce dotýká i jednotlivců, klíčová je systémová (velká, politická) korupce, která se v té či oné míře váže na financování politiky. Tento úřad byl pro nás věcí více než potřebnou a skoro se vybavuje ono přísloví o praseti a drbání. Podívejme se ale, jaká parodii zde vznikla a jak se hraje (jen hlavní zápletky):
1) K 1.1.2017 instituci tvořil jen samotný předseda, a neměla ani budovu, ani personál. Teprve v týdnech po Novém roce byli jmenováni tři ze čtyř členů, čtvrtý přibyl, příznačně, až na Apríla. Konec konců proč spěchat, když nás v daném roce čekaly „pouze“ dvoje volby – parlamentní i prezidentské, jež měla daná instituce kontrolovat.
2) Předsedou byl jmenován (návrh podávala Sněmovna a Senát, ze dvou jmen si vybíral president) někdo, kdo v IT bývá označován jako „no name“ (ze sociální demokracie). Žádné zkušenosti s danou problematikou, žádné zkušenosti s řízením (nemluvě o vytváření) instituce. Tedy vlastně, v médiích lze nalézt zmínku o dřívějším fungování dotyčného v pozici náměstka Státního pozemkového fondu, z níž byl po sedmi měsících odvolán se zdůvodněním, že se mu „nepodařilo zvýšit výkonnost na daném úseku“. Naopak mezi členy úřadu (4 lidí) lze nalézt odborníky s kvalifikací a předpoklady.
3) Právě z členů úřadu se občas někdo vyjádří v médiích či na odborných seminářích a workshopech, předseda Úřadu ovšem působí zřejmě v hluboké ilegalitě a svým věhlasem se možná blíží paní Colombové.
4) Úřad, od nějž si všichni slibovali posílení transparentnosti financování stran (o tom fakticky by dohled měl především být), je sám podle všeho v některých ohledech netransparentní. Na konferenci k prvnímu roku činnosti úřadu, kterou v půli června pořádala brněnská právnická fakulta, vyplynuly některé pozoruhodné věci napovrch.
- Není tiskový mluvčí. Konec konců, proč by se veřejnost měla na cokoli ptát a cokoli chtít vědět?
- Není účinný jednací řád (kdo a jak rozhoduje o sankcích? Úředníci, členové rady, předseda???). Není nakoupený software pro zpracování dané problematiky, úřad sám nestačí například na monitoring kampaně, proto důležité služby někdy outsourcuje. Vzhledem k vnitřní neefektivitě je ale pořizuje i se značným zpožděním, pokud vůbec, což dosti omezuje jeho schopnost zpětně ověřovat přiznané náklady kampaně. Dosud třeba úřad netuší, jak bude kontrolovat propojení vlastnických struktur dárců stran. Podle rejstříku zakázek zatím není ani vypsané výběrové řízení na nákup podobných služeb.
- S výjimkou občasné komunikace s organizací GRECO (z jejího popudu) není žádná spolupráci s obdobnými zahraničními institucemi, žádné využití dobré praxe.
- Nejsou vymezeny kompetence a vzájemné působnosti členů úřadu, jeho předsedy a zaměstnanců a jejich odpovědnost. Kromě předsedy nikdo nic oficiálně nemůže a předseda je pasivní.
- V oblasti dohledu neexistuje pravidelná spolupráce s externími právníky (nejlépe v podobě poradního orgánu), takže úřad tápe v některých otázkách. Třeba zda zveřejnit názvy stran, jež pochybily a s nimiž vede správní řízení. Je to opravdu nutné takto informace skrývat?
- Ač běží už pátá volební kampaň v gesci úřadu, instituce stále nemá dokončenou metodiku, jak provádět kontroly a analýzy, a má jen velmi obecné harmonogramy a ne zcela předvídatelné postupy.
- Není etický kodex.

Dalo by se pokračovat. Není divu, že nejsou k dispozici žádné hlubší analýzy proběhlých voleb, že se neotvírají reálné problémy či sporné případy a nediskutují se s odbornou veřejností. Pravda, běží mnoho správních řízení, že někdo něco nedodal či dodal špatně. To jsou rutinní věci, které zásadním způsobem ovšem kontrolu financování politiky v naší zemi nevyřeší. Možná udělají trochu pořádku v administrativě. Zdá se, že instituce se vyznačuje typickým „zamrznutím“, tj. dokonalou blokací jejího reálného fungování. Fázi „zamrznutí“, kdy zevnitř nelze prorazit a zvenku o to není zájem, pak může nahradit již jen fáze „zahnívání“, kdy se podaří dosáhnout vnitřní rezignace těch, kteří s tím něco ještě chtějí dělat. K radosti mnohých. „Mise splněna“, jede se dále.

Lidské a odborné kapacity v Úřadu jsou, zákonný prostor, byť ne ideální, dává šanci, ale neochota budovat a skutečně řídit instituci, z ní postupně vytváří jen čistě byrokratického molocha, který nás nikam neposune. Politikům tato malá funkčnost asi nevadí, ale veřejnosti by vadit měla. Vědět, kdo a jak financuje politiku je stále důležité a možná, při vzniku této byznysové vlády více než kdykoli jindy.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy