Rusnokově jmenování se dalo předejít

27. 06. 2013 | 16:08
Přečteno 10997 krát
V české politice je zvykem, že opozice odmítá návrhy vládních stran na vylepšení postavení vlády v mocenském trojúhelníku vláda – parlament – prezident, aby je po vstupu do Strakovy akademie sama neúspěšně předkládala jako řešení. Jeden takový mohl být řešením i v aktuálním sporu sněmovní většiny s prezidentem Milošem Zemanem o jmenování nástupce premiéra Petra Nečase, který je obecně sporem s ambicemi utvářet kabinety bez ohledu na vůli Sněmovny a politických stran.

Když se 23. března 2009 chystala v podvečerních hodinách vyslovit dolní parlamentní komora nedůvěru druhé vládě Mirka Topolánka, jako jeden z posledních řečníků v debatě vystoupil i dlouholetý lidovecký poslanec Pavel Severa. Ve svém projevu krom jiného navrhl, „abychom se zamysleli nad zkušeností z některých států, kde existuje právní institut zavedení konstruktivního vyslovení nedůvěry. Tento institut naše ústava prozatím nezná, ale osvědčil se v Německu, inspirovaly se tím státy jako Polsko, Maďarsko, Slovinsko, Španělsko nebo Izrael.“ Čas od času téma zavedení konstruktivního vyjádření nedůvěry zvedne některý z vládních politiků, aby ho záhy zase rychle opustil. Co by za něj nynější sněmovní stojedničková koalice ODS, TOP 09, LIDEM a Michala Doktora pod vedením Miroslavy Němcové dala.

V ústavním systému České republiky, pokud premiér v průběhu volebního období podá demisi, automaticky padá i celá vláda. Jinak se výměna premiéra uskutečnit nedá. A pravomoc jmenovat jeho nástupce pak přechází do rukou prezidenta. V modelu konstruktivního vyslovení nedůvěry se tomu lze vyhnout.

Konstruktivní vyslovení nedůvěry v podstatě zamezuje bezvládí: vyslovením nedůvěry stávající vládě v osobě jejího předsedy se současně hlasuje i pro vládu nového premiéra. Tedy: aby byla vyslovena nedůvěra stávajícímu premiérovi a jeho vládě, musí být zároveň vyslovena i důvěra premiérovi budoucímu. Jinak řečeno, během volebního období na prezidentský „mezikrok“ vůbec nedojde, resp. nemusí dojít. Že to funguje, ukazuje příklad Polska.

Lech Walesa během svého mandátu v letech 1990–1995 proslul jako aktivní a konfliktní prezident, jenž tvrdě trval na svých kompetencích a nedělal si hlavu ani s jejich překračováním. Po vítězství koalice postkomunistů a agrární lidové strany v roce 1993, jež získaly v Sejmu dohromady 303 ze 460 mandátů, byla ustavena vláda pod vedením Waldemara Pawlaka. V důsledku vyhrocených vztahů prezidenta a premiéra se koalice rozhodla pro výměnu premiéra. Neudělala to ovšem skrze demisi lidovce Pawlaka (nahradil ho postkomunista Józef Oleksy), ale právě skrze institut konstruktivního vyjádření nedůvěry. Tolik se následných Walesových kroků po demisi vlády bála.

Nešlo by sice o žádné systémové řešení, ale kdyby tento institut existoval i u nás, mohla jej sněmovní většina při uchvatitelské rozpínavosti současného prezidenta využít podobně jako za Walesy v Polsku. Na jmenování Jiřího Rusnoka premiérem vůbec nemuselo dojít – Sněmovna by „pouze“ vyslovila nedůvěru Petru Nečasovi výměnou za Miroslavu Němcovou. A pokud by přeci jen Petr Nečas podal demisi a Miloš Zeman na jeho místo jmenoval Jiřího Rusnoka, poslanci by jej ihned poté, co by do Sněmovny přišel žádat o důvěru, „převolili“. Prezident by si za takovéto konstelace pokus o ignorování vůle většiny sněmovny rozmyslel.


Vyšlo v Revue Politika

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Al Jouda napsal(a):

Hezká obezlička, to "konstruktivní vyjádření nedůvěry" ! Zaplať pánbůh, že to u nás neznáme ! Spíše bychom měli zavést "konkrétní vyjádření nedůvěry Parlamentu ČR " prostřednictvím všeobecného referenda kdykoliv v průběhu volebního období ! Pak by si poslanci velmi rozmysleli přijímat takové protilidové zákony jak to předvedli Julínek s Cikrtem a pokračuje Heger, Kalousek, Huml a další šibalové!
27. 06. 2013 | 16:21

Taoiseach napsal(a):

Vojtěch Navrátil

"Konstruktivní vyslovení nedůvěry" v zásadě NIC NEŘEŠÍ. Nový premiér si to může druhý den "rozmyslet" a pověření nepřijmout (čemuž by nebylo divu, pokud by zjistil, že se se stranami nemůže dohodnout). Nebo se mu podaří sestavit vládu, ale některá z koaličních stran (nebo všechny) se bude cítit málo zastoupena a vláda pak stejně nezíská důvěru.

V současnosti je možné, že pokud premiér podá demisi vlády, může být pověřen sestavením nové vlády někdo z dosavadních ministrů, který se těší větší důvěře (což není ani v zahraničí nic výjimečného). Ale "kontruktivní nedůvěra" to vylučuje, protože loajální člen vlády přece nemůže usilovat o svržení jejího předsedy.
27. 06. 2013 | 16:29

Kelt napsal(a):

Podle autorova návrhu při současném rozložení"sil"v PS by přeběhlíci mohli každý týden zařídit konstruktivní nedůvěru vládě podle toho,jak ODSTOP zavedla"kdo dá víc".
Politologové "Na stráž".
27. 06. 2013 | 16:32

Ives napsal(a):

Mnoho řečí a skutek utíká. Po posledních 14 dnech sledování naší politické scény mohu zodpovědně říci jediné: Horší kategorie lidí než politici jsou jen ti, kteří pohlavně zneužívají děti. Novináři, politologové a další "odborníci" se řadí těsně za nimi.
Hezký den diskutujícím.
27. 06. 2013 | 16:36

starý jezevec napsal(a):

My si lepší demokracii než máme nezasloužíme.
V nemalé části z nás není demokrata za haléř a debaty o demokracii se točí kolem různých pitomostí jen ne kolem toho podstatného, co dělá demokracii demokracií, tedy že si vládneme. Ty, co nám vládnou, odmítáme, ale těm odmítaným je to jedno, oni mají svou kořist a legální právo, otázka morálky a legitimity tento typ lidí nezajímá.

Kdyby ti, co dnes sedí v parlamentu a nikoho nezastupují, byly demokraty a ne vyžírky, kteří se jen tak nevzdají své kořisti, tak žádný problém nemáme.
27. 06. 2013 | 16:40

starý jezevec napsal(a):

Oprava ti..byli
27. 06. 2013 | 16:43

pamětník napsal(a):

"Sněmovna by „pouze“ vyslovila nedůvěru Petru Nečasovi výměnou za Miroslavu Němcovou."
Prašť jako uhoď.
A jede se dál močálem temným kol bílých skal....

Pane Navrátile, domníváte se snad, že tohle by bylo přáním většiny občanů?
27. 06. 2013 | 16:50

strýc virus H3N1 nyní HxNx napsal(a):

Kelt

naprostý souhlas!
27. 06. 2013 | 16:51

zemedelec napsal(a):

Ne že bych byl chytrej,ale tohle by je za prezidentování Klause ani nenapadlo,natož aby to bylo realizovatelné.Milej mládej vem na vědomí,že tahle trojkolka vůbec nepočítala s tím,že vyhraje Zeman.
27. 06. 2013 | 16:52

starý jezevec napsal(a):

Mně se libí jiný systém, kde je volební období zpravidla pětileté a předseda vlády musí v tomto období vyhlásit nové volby. Vyžaduje to ovšem politickou kulturu a politiky, kteří ctí principy demokracie a vědí, že když ztratili důvěru veřejnosti tak ztratili i právo vládnout.
27. 06. 2013 | 16:54

SuP napsal(a):

Zní to hezky, ale fakticky je to jen další zdůvodnění, proč "by nemusely bejt rybníky"....
Všechny slušné postupy totiž vyžadují lidi se svědomím a trochou discipliny. Ale v zemi, kde opozice považuje za svůj jediný úkol negovat všechno, co vláda navrhne nebo udělá a kde vláda, pokud má dostatečnou většinu, řeší vnitřní žabomyší spory, dokud o ni nepřijde ....?
27. 06. 2013 | 16:57

Gru napsal(a):

SuP
"Ale v zemi, kde opozice považuje za svůj jediný úkol negovat všechno, co vláda navrhne nebo udělá"

Máte na mysli topolánkovskou "nulovou toleranci" praktikovanou ODS v době jejího opozičního působení?
27. 06. 2013 | 17:03

starý jezevec napsal(a):

Pro Gru.
No a ze strany pravicové vlády, která prosazuje věci, proti kterým je až 80 % veřejnosti, nemusí opozice nic negovat.
Ty dvě poslední pravicové vlády byly nejen diletantské, ale i neuvěřitelně antidemokratické.
27. 06. 2013 | 17:08

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden text obsahující hrubou nadávku, neboť ty jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
27. 06. 2013 | 17:09

Gru napsal(a):

Není mi jasné, poroč by se mělo "předcházet jmenování Rusnoka premiérem". Rovněž nechápu trochu omezený přístup ČSSD, kteří bezzubě omílají tužbu po předčasných volbách, ale nenahlížejí, že toho nemohou docílit, pokud věrohodně nevytyčí variantu, že v případě nerozpuštění sněmovny rozhodně jako plán B podpoří Rusnokovu vládu. Snad jedině, že by Schwarzenbergovo kukaččí vejce v ČSSD Dienstbier již zahájil působení?
27. 06. 2013 | 17:11

Analytik napsal(a):

Vyřešit problém porouchaného autobusu výměnou řidiče?
Geniální nápad!
27. 06. 2013 | 17:13

Analytik napsal(a):

starý jezevec 16:54

Politici ztratili důvěru veřejnosti?
Ať si zvolí jinou veřejnost!
27. 06. 2013 | 17:21

starý jezevec napsal(a):

Italové

„Italský senátor přiznal, že k Berlusconimu přeběhl za 3 milióny eur

Bývalý italský senátor Sergio De Gregorio se ve čtvrtek dohodl s neapolským státním zastupitelstvím na polehčujícím přiznání viny v případu politické korupce. Když v roce 2008 přeběhl od levice k Berlusconimu, přivodil pád vlády tehdejšího premiéra Romana Prodiho. Po očekávaném potvrzení dohody soudem by měl politik strávit ve vězení rok a osm měsíců, uvedla ve čtvrtek agentura ANSA.“
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/306251-italsky-senator-priznal-ze-k-berlusconimu-prebehl-za-3-miliony-eur.html
27. 06. 2013 | 17:23

oskar napsal(a):

Autor je politolog - tak je vše jasné! :-)
27. 06. 2013 | 17:28

Taoiseach napsal(a):

Gru

"Rovněž nechápu trochu omezený přístup ČSSD ... pokud věrohodně nevytyčí variantu, že v případě nerozpuštění sněmovny rozhodně jako plán B podpoří Rusnokovu vládu."

Dovolával bych se základní logiky:
buď a) trojkolka má 101 poslanců - a pak je jedno, koho soc-dem podpoří,
nebo b) trojkolka nemá ani 100 poslanců - a pak je potřeba, aby se to co nejdřív ukázalo, což nemůže být při hlasování o Rusnokovi, ale jen při hlasování o Miroslavě "Boženě" Němcové.

Rusnokova vláda má hlavní úkol, aby co nejvíc oslabila soc-dem a posílila SPOZ. Dienstbier to možná pochopil první, ale teď už to chápou všichni - doufám, že i Vy - :)
27. 06. 2013 | 17:30

Kom napsal(a):

Libor Stejskal
Smazání mého příspěvku je ubohé, žádná hrubá nadávka tam nebyla, ale ne že by mě to od žurnalisty, tedy člena úplné spodiny společnosti, nějak překvapilo.
27. 06. 2013 | 17:37

starý jezevec napsal(a):

Pro Taoiseach.
Meleš kraviny.
Zájmy ČSSD by měly být totožné se zájmy jejich voličů.
Zájem voličů ČSSD je 1) předčasné volby, 2) úřednická vláda a Němcová až nakonec nebo nejraději vůbec. Vedení ČSSD se chová jako hlupáci a navíc prozrazují, že jim nejde o voliče, ale o to, aby jim ODS a Kalousek nahnali hlasy. To, co předvádí Sobotka a několik dalších bude stát ČSSD hodně hlasů.
27. 06. 2013 | 17:39

stejskal napsal(a):

Rozumím, pane Kome,

čili pokud chcete kohokoliv nazývat "gaunerem", nejsou tyto stránky určeny pro Vás. Jistě najdete jiné, kde Vám přijde naprosto v pořádku, když tak někdo bude nazývat třeba Vás.

Přeji hezký zbytek dne.

Libor Stejskal

P.S. Kdyby zde někdo napsal, že ve sněmovně je nyní 99 gaunerů a další, jejich příznivci, přispívají do této debaty (a já to zaznamenal), též bych to smazal. Byla by to úplně stejná sprostota.
27. 06. 2013 | 17:54

Gru napsal(a):

Taoiseach

"Rusnokova vláda má hlavní úkol, aby co nejvíc oslabila soc-dem a posílila SPOZ. Dienstbier to možná pochopil první, ale teď už to chápou všichni - doufám, že i Vy - :) "

Jak to tak vypadá tak Dienstbierovi byl úkol Rusnokovy vlády jasný ještě dávno předtím, než se stal Zeman prezidentem, o tom, že by tehdy někdo věděl o Rusnokově vládě, ani nemluvě.
Dienstbierův zájem (úkol?) spočívá v příští koaliční spolupráci ČSSD a TOP, na které se strategicky pracuje už asi rok. Takže objektivně nejvíc oslabuje soc. dem Dienstbierova pracovni skupina, k níž patří Sobotka a Zaorálek. Patognomonická je dnešní výzva partaje k vystoupení Benešovéí ze strany - to má Dienstbierův rukopis.
27. 06. 2013 | 17:54

Gru napsal(a):

Taoiseach

Ostatně, síla či nesíla ČSSD mi nepřipadá tak důležitá, prioritní je ousd země, a s tím souvisí bytostný zájem státu na co možná rychlé a úplné neutralizaci kalouskovců. Každý, kdo k tomu přispěje, má zásluhu. Osud ČSSD je v této souvislosti zcela podružný. Jestli se v této chvíli zpronevěří tomu, co chtějí voliči, tak nezaslouží než rovněž pád.
27. 06. 2013 | 18:01

maru napsal(a):

Pane autore
ono je docela dobré, když se ten zatuchlý rybník trochu provětrá. Takové to "konstruktivní" může taky znamenat snadný přechod od jedné špíny ke druhé. Vám jako zastánci té nynější by se to teď zrovna hodilo a líbilo, naopak mně ani trochu. Tady mnohem lépe poslouží radikálnější řez. Konstruktivity tady bylo v minulosti až až. Za Rusnoka Zemanovi děkuji
27. 06. 2013 | 18:01

starý jezevec napsal(a):

Pro Gru.
Výsledkem bude přechod voličů od ČSSD k Zemanovcům.
Nebude to ale tak, že by ČSSD o voliče připravil Zeman, ale tak, že Sobotka s Dienstbierem své bývalé voliče zaženou k Zemanovcům. ČSSD nerozbíjí Zeman, ale hlupáci uvnitř ČSSD.
Já jsem v prvním kole prezidentské volby podporoval Dienstbiera, ale šílel jsem z jeho kampaně, která byla: já jsem jediný levicový politik volte mne a Zeman je lump.
Dienstbier může zapomenout na mou další podporu, musel by se snad utkat s Kalouskem, ale i to bych zvážil.
27. 06. 2013 | 18:09

Kom napsal(a):

Libor Stejskal
Nelze předvídat, že zrovna gauner je podle nějakého Stejskala hrubá nadávka, to můžete za chvíli zakazovat výrazy ničema, lump nebo hlupák, aby Vás nikdo nemohl pojmenovat.
Ale jak jsem řekl, u vás mě nepřekvapuje, žurnalisté jsou naprosté dno společnosti.
maucta
27. 06. 2013 | 18:10

starý jezevec napsal(a):

Pro Kom.
Jste na návštěvě u Bakaly, tady je gauner zakázaný.
27. 06. 2013 | 18:12

Kom napsal(a):

starý jezevec
Tak tím se to vysvětluje ;-).

Hezký den
27. 06. 2013 | 18:14

Taoiseach napsal(a):

starý jezevec

Samozřejmě melu kraviny, protože nikdy nemůžu dosáhnout geniality starého jezevce - :)))))

Nicméně: "Zájem voličů ČSSD je 1) předčasné volby" - ano a zbytek už je jenom taktika, jak se toho dá nejrychleji dosáhnout. Nápady kolegy Gru mi nepřipadají relevantní.

"...jim nejde o voliče, ale o to, aby jim ODS a Kalousek nahnali hlasy"
Ano, pokud budou mít voliči ještě v den voleb před očima Kubu a Kalouska, získá soc-dem spoustu hlasů. A o to snad jde - nebo ne?

Gru

Už Vám rozumím, v té dnešní soc-dem se Vám nejvíc líbí Škromach, Urban, Emmerová, Benešová, Hulínský, Březina atd. U mne je tomu poněkud naopak - :)

Zaprvé "Kalouskovci" nejsou jediná skupina, které je třeba se zbavit, zadruhé jsou třeba volby co nejrychleji, zatřetí: jak byste si konkrétně představoval budoucí koalici, která to zařídí, bez ČSSD?

A nezapomeňte, že Zeman je Klausův největší kámoš.
27. 06. 2013 | 18:18

starý jezevec napsal(a):

Pro Kom.
Bakala si koupil Centrum s Aktualne,
Babiš nově MAFRU a uvidíme, co s tím udělají
a jestli bude některý následovat Berlusconiho.
27. 06. 2013 | 18:20

starý jezevec napsal(a):

Pro Taoiseach.
Sobotka je bohužel inteligentní asi tak jako ty.
Pokud Sobotka umožní vládu Němcové místo úřednické, tak budou mít potencionální voliči ČSSD před očima především Sobotku, který toto umožnil a ne Kalouska.
27. 06. 2013 | 18:25

Kom napsal(a):

starý jezevec
Bakala už s tím udělal TOP09. Jestli nebudou během několika měsíců předčasné volby, tak i Babiš vyrobí nějakou patnácti procentní stranu a ČSSD bude mít velké problémy dát dohromady vládu. Babiš sice řeční jak lidový tribun, ale kdykoli dojde na zásadní stanoviska, podporuje populistickou pravici, například knížete v prezidentských volbách. Bude z něj asi nástupce VV.
Problém je ale i na straně ČSSD - Zeman si s nepříznivým prostředím poradit dokázal, média úplně rozdupal, zato ČSSD vždycky v mezidobí vypadá jako příští vítěz voleb, ale pak nezvládne mediální antikampaň, protože nemá vyhraněné osobnosti ani jasný program.
27. 06. 2013 | 18:29

starý jezevec napsal(a):

Pro Kom.
Vidím to podobně.
27. 06. 2013 | 18:36

Gru napsal(a):

Taoiseach

"zadruhé jsou třeba volby co nejrychleji"

To jistě, ale pokud ČSSD věrohodně nepostaví alternativu podpory Rusnokovy vlády v případě neprůchodnosrti rozpuštění sněmovny, tak docílí pouze odložení předčasných voleb. A nebude ti dle mého názoru důsledkem hlouposti vedení, ale bude to cíl, který sleduje Dienstbierovo křídlo.
27. 06. 2013 | 18:37

Reveil napsal(a):

Poslouchám interview a opět si všímám, že se o vznikající vládě hovoří jako o skupině nějakých gangsterů - to teď média takto formulují. Kroužková samozřejmě patří k těmto propagandistickým moderátorům.
Mně se také líbí, jak se všichni kandidáti kádrují, zda nejsou "přátelé Zemana". Budí to dojem, že někteří žurnalisté snad očekávají, že vláda, kterou Zeman jmenuje, snad bude poskládána ze Zemanových nepřátel?
27. 06. 2013 | 18:43

Taoiseach napsal(a):

starý jezevec

Už jsem konstatoval, že starému jezevci nesahám ani po kotníky, takže už mlčím - prostor je volný - :))))

Gru

Zatím všechno nasvědčuje tomu, že v Rusnokově vládě nebude slušný ani jeden člověk, takže podpořit ji by byla šílenost. A vezměte už laskavě na vědomí, že ČSSD ani s KSČM STEJNĚ NEMŮŽE Rusnokově vládě zajistit důvěru ve sněmovně.
Vaše spiklenecké teorie nesdílím - ČSSD a TOP09 mají jen jeden společný zájem, a to právě ty předčasné volby. Tedy ještě je spojuje odpor vůči Klausovi a všem jeho kámošům a proevroská politika. Ale být spolu v koalici - to nechce ani jedna z nich.
27. 06. 2013 | 18:51

starý jezevec napsal(a):

Pro Taoiseach.
Rusnokova vláda minimálně oproti Němcové s Kalouskem nebude bránit policii vyšetřovat Kalouska a spol.
Tedy předností Rusnokovy vlády bude minimálně v tom, že ODS nebude moci svazovat ruce policii a justici.
To je pro většinu občanů velké plus.
27. 06. 2013 | 18:58

aga napsal(a):

ČSSD kvičí spolu s ostatními, že Zeman jmenuje vládu ze zemanovců, a když jim jmenuje Benešovou, tak ji radši vykopnou ze strany, aby to mohli tvrdit dál.

Ale proč se divit, nejen ČSSD, ale i KSČM jsou od začátku jenom potěmkinovské vesnice, které mají zajistit, aby nemohla vzniknout skutečně levicová strana, která by nedej pánbu místo na církevní restituce a zrušení Benešových dekretů myslela na pracující. Sobotka a Dienstbier jsou jasné kukačky.
27. 06. 2013 | 18:59

starý jezevec napsal(a):

Pro Alfa, schlimbach.
A přitom by stačilo, kdyby ČSSD řekla:

My preferujeme předčasné volby, ale pokud pravice nepřistoupí na předčasné volby, tak podpoříme každou vládu, která se nám bude zdát lepší než to, co veřejnosti může nabídnou Němcová s Kalouskem.
Za každou následující vládu do voleb nese politickou zodpovědnost především pravice, protože je to jejich volba, my chceme předčasné volby.
27. 06. 2013 | 19:20

Hobojistka napsal(a):

Aga

Úplně souhlasím. Socdemáci mají smůlu na exponenty s německými jmény. Fierlinger byl kukačka KSČ a Dienstbier patří TOPce. Po ovoci poznáte je. Dnes Dienstbier horoval v televizi, aby Benešová vystoupila z čssd. Přitom čssd pěje přesné dle nápěvu koalice, sbormistrem je Dienstbier.
27. 06. 2013 | 19:57

Medikolog napsal(a):

Al Jouda, bravo!

Hned první příspěvek a vše vystihnuto. Ale referenda se bojí političtí pleticháři víc, než čerta s papežem. Ideální by bylo zavést povinnost vypsat referendum o důvěře parlamentu kdykoliv se parlamentní většiny dosáhne přeběhlíkem, nebo subjektem který NEBYL zvolen v příslušných volbách do PS PČR.

Starý Jezevec mě v 19.20 předběhl. Má pravdu. Howgh.
27. 06. 2013 | 19:59

český maloměšťák napsal(a):

Rozumíte - v té " Stojedničce Němcové" jsou obsažení taky členové vlády Nečase /to je ta nešťastná kombinace funkce ministr - poslanec/.
Jací pak " Zemanovi ministři" ?
Nečasovi ministři opření o své hlasy vám nevadí ?
27. 06. 2013 | 20:32

Carlos V. napsal(a):

Technická otázka pro právníky : pakliže vláda stojí a padá s premiérem, může sněmovna vyslovit nedůvěru jmenovanému premiérovi bez vlády ?
27. 06. 2013 | 21:03

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden text obsahující hrubou nadávku, neboť ty jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
27. 06. 2013 | 21:11

pamětník napsal(a):

Taoiseach:
Václav Klaus nemá kámoše.
27. 06. 2013 | 21:14

Standa M. napsal(a):

Pane Navrátil, hlava mi nebere, co by se tak konstruktivně změnilo. Ta modrá smetánka a její lobisté a zloději by vládli dál, protože paní Němcová vůbec nerozumí ekonomice a dalším rezortům. Ta se naučila jen opakovat co ji nadiktují a organizovat mačkání tlačítek ve sněmovně. Kdo toto by chtěl, jen ti co by mohli pro sebe ještě hrabat do konce volebního období.
27. 06. 2013 | 21:33

dříve čtenář napsal(a):

Prosím Vás, můžete mi někdo sdělit, jaký je rozdíl mezi gaunerem a gangsterem? A proč se jedno slovo smí psát a druhé nesmí?

Děkuji
27. 06. 2013 | 21:39

Našeptávač napsal(a):

Podívejte pane Stejskal, kdyby jste sledoval sdělovací prostředky, již i jeden náš známý psychiatr označil chovaní některých ministrů jako jedno ze stádií psychických vrozených poruch, což je jedno z lehčích postižení, odborně označované jako blb. Ale ono to plně koresponduje s Vašimi postoji, že někdo se nechá uplácet, sledovat občany této země, ve vládě sedí lidé jejichž nejbližší přátelé již sedí ve vazebních věznicích i pro násilné tr. činy a je to pro vás normální a lidé to musí jako za komunistů snášet. Ten převrat tady byl v roce 1989 proto, aby tady nebyli lidé jako vy a Vám podobní. Lidé osvojující si patent na rozum a dnes už nepokrytě obhajující kriminální živly a trestnou činnost pod rouškou toho, že jde o politiku. Jinak člověka trestně stíhaného označit jenom jako blba je ještě lichotka, v zahraničí v demokratických zemích je skutečně i novináři označují mnohem více hrubými výrazy.
27. 06. 2013 | 21:46

Politický Dealista napsal(a):

Vojtěchu, Vojtěchu,
unikl ti smysl DEMISE.
Nic si z toho nedělej Mirce i Kalouskovi smysl demise taktéž uniká.
27. 06. 2013 | 21:52

stejskal napsal(a):

Čistě sémanticky je "gangster" označení člověka, který je příslušníkem nějakého gangu, tedy zločinného spolčení (není to nutně uražlivý výraz, prostě značí příslušnost, viz výše).

"Gauner" je naopak urážlivé označení, které se do češtiny překládá jako ničema, darebák, lump (hodnocení ryze subjektivní), ale ta urážlivá konotace je tam silnější než v českých ekvivalentech (tedy alespoň já ji tam tak cítím).

Není těžké za poměrně krátkou dobu vypozorovat, co klasifikuji jako hrubou urážku (a mažu) a co nechávám, byť mi to přijde jako hulvátské a neomalené.

Ale to není až tak důležité: důležité je, že mám na základě své poměrně dlouhé profesní zkušenosti s jazykem jistou představu o jeho nuancích a zejména o tom, co dokáže obratem vyvolat ještě daleko silnější a debatu znemožňující reakci.

Naprosto chápu, že řada lidí má zkušenost jinou (a mnozí prakticky žádnou), ale nic to nemění na tom, že o tom, co je a co není v rozporu se zdejšími pravidly a záměrem těchto stránek (tedy poskytovat prostor pro korektní a pokud možno slušně vedenou debatu) nelze hlasovat. Není to sice nic příjemného a plezír poskytujícího, ale rozhodovat o tom nevyhnutelně musí člověk, který má tyto stránky na starosti a nese za ně zodpovědnot (a to i právně).

Hezký večer všem.

Libor Stejskal
27. 06. 2013 | 22:00

Našeptávač napsal(a):

For Stejskal: Ano v tomto Vašem pohledu s Vámi plně souhlasím. Na druhé straně chápejte, že lidé toho mají už dost. A v době, kdy tyto invidua si neberou servítky a smějou se lidem do očí, dělají jako by se nic nestalo, kdy jim ještě media jako mediálním hvězdám dávají prostor, roste i počet hrubostí a urážek.
27. 06. 2013 | 22:11

stejskal napsal(a):

V pořádku, pane Našeptávači, nicméně zde se to dít nebude. Tady mají prostor všichni, kdo chtějí diskutovat. Ti, co se nechávají strhnout k hrubostem a urážkám, zde diskutovat nebudou (serverů, kde mají pro toto prostor, je celá řada). Někteří lidé mají zase dost právě hrubostí a urážek. A přesně pro ně je tento prostor určen. Těm prvním samozřejmě nevadí, že jej zničí (klidně půjdou nadávat jinam). Těnm druhým, kteří chtějí debatovat, ano.

Hezký večer.

Libor Stejskal
27. 06. 2013 | 22:58

SuP napsal(a):

Pane Stejskale -
Děkuji za prostor....
;-)
27. 06. 2013 | 23:06

Nášeptávač napsal(a):

Děkuji za hezký večer. Jen doufám, že budete aspoň v budoucnosti, skutečně ke všem spravedlivý. Protože stačí pročíst několik blogů zpět i tady na diskuzích, kdy zejména právě skupina pravicově "smýšlejícíh"(spíše se tak označující) občanů uráží od prezidenta, levicových politiků, všechny další přispěvatele, co s nimi nesouhlasí, ale to nikomu nevadí. Demokracie ano, ale jenom pro někoho. Znovu opakuji, přesně kvůli takovým jako Vy, lidé šli v roce 1989 do ulic a nevěřili, že by se to tady tak brzy mohlo vrátit.
27. 06. 2013 | 23:07

stejskal napsal(a):

Tak to zcela jistě nebudu, pane Našeptávači. Už jsem zde psal snad tisíckrát, že nečtu ani zdaleka všechny příspěvky (ono vůbec zabývat se sprostotami některých zdejších debatérů ať z levé či pravé části ideologického spektra nemám v popisu práce). Navíc jsem jen člověk, ne stroj. A navíc: když se mne snaží opakovaně někdo osobně vedenými hrubými útoky naštvat, vydržím hodně dlouho. Ale zcela jistě ne věčně (to není výhrůžka, jen to konstatuji).

Zda-li něco někomu vadí, netuším. Nicméně mažu vše, co klasifikuji jako flagrantní snahu zničit tento prostor pro výměnu názorů, a to vždy, když něco takového zaznamenám. To ale ani zdaleka neznamená, že mažu vše, co mi přijde hloupé, ponižující, urážlivé a co bych tu nikdy sám nikomu nenapsal (to by zde toho moc nezůstalo, nejsem příznivcem urážek a nadávek, zejména ve veřejném prostoru ne).

Svých demokratických práv a svobod nesmí být dle mého zbaven nikdo (tedy pokud tak nerozhodne soud). Sprostoty a nadávání na těchto našich stránkách nemají dle nás ale s demokracií nic společného. Nejsme povinni jim propůjčovat prostor.

Nejsem si vědom toho, že by kvůli mně někdo šel v roce 1989 do ulic. Ale čistě pro informaci: já byl párkrát v ulicích proto, aby si lidí mohli svobodně, otevřeně a bez sprostot vyměňovat své názory, už o rok dříve.

Libor Stejskal
27. 06. 2013 | 23:22

stejskal napsal(a):

Není zač, pane SuPe ;-) l.s.
27. 06. 2013 | 23:28

Kom napsal(a):

stejskal
Hrozné, podlý a podlézavý cenzor tady pózuje jako ochránce svobody a demokracie a aby si dodal morální odér, ohání se svými údajnými starými zásluhami přesně ve stylu Mečiara.
Ve skutečnosti nemá vaše žurnalistika s demokracií nic společného, kromě toho, že poskytovanou svobodu zneužívá k ničemnému pomlouvání politiků z opačného tábora a sprosté manipulaci s voliči.
27. 06. 2013 | 23:46

vojtechnavratil napsal(a):

Nemáte to pane Stejskale lehké, někteří lidé si holt pletou pojmy a dojmy. Dobrou noc
27. 06. 2013 | 23:58

jeanp napsal(a):

jako nadsázka v pohodě,
jinak konstrukce horlivého skeptika s rysy provokace za každou cenu,
kterou normální mozek vyplodí až po flašce absintu,
ale jako nadsázka dobré
28. 06. 2013 | 00:09

Rosťa napsal(a):

Pane Stejskale, asi bych na Vaši adresu napsal něco, co by bylo žalovatelné. Sice chápu, že každý se nějak živit musí, ale jsou hranice, za které by neměl chodit ani novinář. Osobně si myslím, že by se tu našlo dost slušných lidí, kteří by si o Vás neopřeli ani kolo.
28. 06. 2013 | 00:11

Kom napsal(a):

vojtechnavratil
Souhlas s první větou, když si chce cenzor hrát na demokrata, vůbec to nemá jednoduché.

Stejskal se v tom svém kazatelském výtvoru oháněl svou trpělivostí, která ovšem údajně má své meze. Já naproti tomu nijak zvlášť trpělivý nejsem a nepotřebuju si na nic hrát, a když mě někdo naštve, klidně mu zkazím plačtivě dojímavé povídání jak z kostela hulvátským komentářem.

Sbohem ostatním, nebudu víckrát narušovat demokratické diskuse v této žumpě, na rozloučenou si přeji, aby tento web zanikl, jen co vyschne přítok Bakalových peněz a vzniklo něco méně pokryteckého. Naši občané si to zaslouží.
28. 06. 2013 | 00:26

Trtkos napsal(a):

At je to jak chce, ukazuje se, ze Zeman byla nejlepsi volba ..
tady neco pro volice vlastizradce :

http://streit.blog.idnes.cz/c/349542/Zeman-sundal-dedka-ze-vzduchu.html

a to tam neni zminka a prusvihu Slafenberga na Sri Lance, Kazakstanu atd, kde nasi podnikatele ztratili sance na zakazky a obratem je samozrejme prebrali Nemci.

Taktez tam neni nic o smlouve ACTA, ktera byla o totalni kontrole internetu a rakousky svycar nevahal podepsat..
28. 06. 2013 | 00:31

julda napsal(a):

Proč pořád vy a média matete veřejnost 101 ,že má podporu vlády,když je to lež jako věž !!!! LIDEM ústy Pí.y jasně všude hlásá ,že podporuje rohlíkovou Němcovou na post premiérky ale nepodporuje její vládu !!!! Jak tady píšeš lživě ve svém článku a to je velký rozdíl a z toho Zeman taky mimo jiné vycházel ,takže mu média a vy nepodsouvejte něco co není pravda,že existuje 101 s podporou vlády !!! V tomto článku jsi přestřelil ......Zeman to délá správně ,protože jedině tak lze dojít k předčasným volbám a pro parlament by to měla být jednoduché věc. Oni by chtěli měnit hned ústavu pro svoji neschopnost se domluvit....I Trautenberg říkal,že budou pro předčasné volby,takže za týden bude vše jinak.. Píka chce i podpořit Rusnokovu vládu...
28. 06. 2013 | 00:59

Midori napsal(a):

Autor
Politolog - divné řemeslo. Politologů jak nas****ch.
Jste ještě mladý, zkuste se přeškolit na nějaký seriózní džob.
28. 06. 2013 | 01:22

Silvie napsal(a):

Jen tak pro zajímavost.

"Kdo vytváří v Německu mínění o Česku?
František Řezáč

O současném dění v ČR referuje v německém tisku jistý Hans-Jörg Schmidt, a to v listě Die Welt!!!!!!!!!!!!!! známého Springerova nakladatelství. Schmidt je také dopisovatelem novin Landeszeitung, čtrnáctideníku německé menšiny v ČR.

Při volební kampani k prezidentským volbám i po ní se Schmidt angažoval ve prospěch jednoho z kandidátů, předsedy TOP09 Karla Schwarzenberga!!!!!!!!!!!!!!!

Pražský zpravodaj vlivných německých novin tedy není nezávislý novinář, nýbrž aktivista jedné strany, jednoho názoru. Je smutné, že je pak zpětně citován, například veřejnoprávní ČT24, jako by reprezentant "německého" veřejného mínění. Schmidt patří mezi pražskou kohortu "novinářských děvek" od Lidovek přes MFD do Die Welt a zase zpátky třeba citace ne ČT24. Tak se to dělá. Nebo dosud dělalo, doufejme...

Kdyby se takto někdo choval v německém, ale taky rakouském, švýcarském novinářském milieu, máme-li se omezit na německy mluvící země, brzy by si v nezávislých novinách ani nevrznul. Z Prahy zatím vrzat může. Právě, že jen vrzat, nikoli objektivně informovat..."
- See more at: http://www.blisty.cz/#sthash.4BegSYJf.dpuf
28. 06. 2013 | 08:30

Taoiseach napsal(a):

starý jezevec

"Rusnokova vláda minimálně oproti Němcové s Kalouskem nebude bránit policii vyšetřovat Kalouska a spol."

Především panu Pecinovi NEVĚŘÍM ani slovo a nekoupil bych si od něho ani párek v rohlíku. Včera v televizi říkal, že když zjistí, že někde bylo zastaveno vyšetřování, bude chtít vysvětlení a může i odvolat policejního prezidenta. Což samozřejmě může být velmi snadno přesně naopak - když se bude vyšetřovat např. Šlouf a spol., může si Pecina vymyslet, že bylo zastaveno vyšetřování nějakého ODSáckého béčka, a na to konto odvolat prezidenta a zastavit tak šetření Šloufa. Je to jen otázka důvěry - někdo možná Pecinovi věří, já si dobře vzpomínám, jak "fungoval" ve Fischerově vládě.

V Nečasovu vládu mám důvěru "pod bodem mrazu", ale nemám informace, že by přímo bránili vyšetřování. Pokud vím, případ šílené Vlastičky běží dál.

A dále: Kalousek a spol. nejsou jediní. Vít Bárta (a Josef Dobeš, Klaus mladší, Bátora a další) rozhodně nejsou Kalouskovi spojenci. Ti Vám nevadí? Bém (a Chalupa, Vodrážka, Hulínský, Březina atd.) taky nejsou Kalouskovi spojenci. Kuba a Pavel Dlouhý taky ne. Pravděpodobně ani Íčko. Rozhodně ne Šlouf (a Mynář, Zbytek a vůbec komplet SPOZ). Systém je prostě prohnilý mnohem víc - :(
28. 06. 2013 | 08:38

Taoiseach napsal(a):

pamětník

"Václav Klaus nemá kámoše."
To je jistě pravda, původně jsem chtěl napsat "největší komplic", ale pak se tu rozběhla ta debata o politické korektnosti, tak jsem raději hledal nějaké jiné slovo - :)
28. 06. 2013 | 08:41

Silvie napsal(a):

Tao
Na Pecinu mám stejný názor - ten se "vyznamenal" už ve vládě Fischera.
Ale pořád lepší ,nežli nechat u koryt ty zametače stop.
Pokud vyhrají ve volbách socani, budou se chovat stejně , taky "svoje" ušetří.

Musíme doufat, že to policajty nechají dotáhnout až do konce.
Mimochodem, na Rusnokově jmenování nevidím nic protiústavního, nechápu, proč ta mediální hysterie. Jde jen o postup, který zatím žádný prezident nepoužil (dle některých právníků) specializovaných na úst.právo).
28. 06. 2013 | 08:52

Bavor V. napsal(a):

Taoiseach
Blažkovo protiprávní přezkoumávání (MSp nesmí nic takového dělat) i vyjádření Němcové, že jejím programem je kontrola SZ a policie je málo?
A kapča vyvolává duchy "Payne"
28. 06. 2013 | 08:53

Al Jouda napsal(a):

To Medikolog :
Zdravím a těší mě, že jsme oba naladěni na stejnou notu. Když se k nám časem přidají další, tak si třeba tu demokracii opravdu užijeme!:))))
28. 06. 2013 | 08:57

Taoiseach napsal(a):

Silvie

"...taky "svoje" ušetří."
Možná, ale v případě SPOZ a "Milošových přátel" v ČSSD i jinde na to můžete vzít jed. Mezi nimi není jediný slušný člověk.

Bavor V.

Blažkovo ohlášené (nevím, zda mu to někdo nerozmluvil) přezkoumávání je jistě protiprávní; vyjádření "Boženy" jsem nečetl. Nepodceňuju to, nicméně je to slovní zastrašování, ze kterého si Šlachta nic nedělá - v tom mu věřím. S rozpuštěním sněmovny přijdou "chlapci a děvčata" o imunitu a počítám, že zkrotnou. Už aby to bylo.

Věřím tedy Šlachtovi, ale Pecinovi ani trochu. Taky věřím Zemanovi. Pavlu Zemanovi - néé Milošovi - :)
28. 06. 2013 | 09:12

Karel napsal(a):

Na co by nám to bylo. Aby 101 koupených zkorumpovaných poslanců, kteří reprezentují již jen sebe , nikoliv voliče ve svém osobním zájmu nepřipustili vládu, která reprezentuje 55 % voličů z lednových prezidentských voleb? Všichni kdož píšou proti Rusnokově vládě nejsou demokraté, ale modrobolševici. Dle ústavy patří nejvyšší moc v naší zemi lidu. Lid nepodporuje 101 nelegitimní koalici, proto mu 101 koalice brání vyjádřit se svobodně ve volbách. V této situaci demokrat respektuje jako vůli lidu 55 % pro Zemana.
28. 06. 2013 | 09:13

Bavor V. napsal(a):

Taoiseach
I já jsem věřil Bradáčové. A P.Zeman také při nástupu vystupoval jinak, než se časem ukázalo. Právě s Bradáčovou nedávno předvedl docela slušné salto.
28. 06. 2013 | 09:16

Taoiseach napsal(a):

Bavor V.
Pavel Zeman například rozhodl o předání toho případu, co se právě "realizoval", do Olomouce. Bradáčová obecně řekla jenom to, že nebudou otevírat případy, kde nemají dostatek důkazů. Možná zčásti blufovala (samozřejmě nic nevím, ale nedivil bych se), zčásti možná jen konstatovala, že není dobré ztrácet čas a hrabat se ve věcech, kde je šance na úspěch nulová. Proč Blažek oddaloval její jmenování, když ji nakonec jmenoval? Nejspíš proto, aby se stačily zničit důkazy, případně aby uplynuly nějaké lhůty. Nemyslím si, že by státní zástupci "obrátili".
28. 06. 2013 | 09:27

Bavor V. napsal(a):

Taoiseach
to jsem neměl na mysli. Spíš odstranění Martince.
28. 06. 2013 | 09:36

popaulus napsal(a):

Pane politologu Navrátile, řekněte nám, kde je v ústavě uvedeno, že demisi předsedy vlády končí celá vláda. Při demisi premiéra asi ano, ale předsedy vlády, kterého máme my v ČR nevím.
28. 06. 2013 | 09:39

Silvie napsal(a):

Bavor
Já si o Bradáčové myslím, že je to nadmíru ambiciózní osoba, asi jako Vesecká, což může být i velmi kontraproduktivní.

To, že kdysi nabízela své služby Paroubkovi, jenž mezitím stihl prohrát volby a odstoupit, ji kapku znevěrohodňuje.
Velkolepé zatčení Ratha a následná mediální masírka, bez jakéhokoliv zásahu proti kmotrům zprava, ukazují na to, že plnila nějaké pol.zadání (ODS?).
Jenže čas oponou trhnul a změnila se pol.poptávka.
Bradáčová není hloupá, aby neviděla, že je situace "pravice" na pol.scéně neudržitelná, slyší na to, co chce "lid" a tak mu předhodí, čeho si žádá.
Možná to ani nebude tolik bolet a v síti uvíznou jen menší ryby, což si tedy nepřeju.
Bradáčová ví, že jí to přinese velkou popularitu, možná bude mít časem i ambice vstoupit do vysoké politiky. Vůbec by mě to nepřekvapilo.

Ale naivní dětskou důvěru k ní určitě nechovám.
O české justici mám poměrně jasnou představu.
28. 06. 2013 | 09:45

stejskal napsal(a):

Není to tak zlé, pane Navrátile ;-)

Za těch šest let, co to tu mám na triku, jednomu dojde, že existuje řada lidí, kteří cítí nutkavou potřebu to druhému natřít, ať udělá cokoliv. Je to v řádu věcí, nikdy to nebude jiné. I to, že jsou i lidé, kteří mají své vnímání světa nastaveno pozitivněji. Člověk se jen nesmí nechat otrávit a též začít být negativistický a agresívní.

Hezký den Vám i ostatním.

Libor Stejskal
28. 06. 2013 | 09:56

Bavor V. napsal(a):

Silvie
já bych to neviděl tak černě s tou justicí. Měl jsem totiž možnost se v její blízkosti nějaký čas pohybovat. Tady dole na jihu je všechno nějak jinak. Bavorovy zkušenosti s aparátem na okresních úrovních jsou totiž zcela jiné než v Praze, Brně, Ústí. A vím, že tomu odpovídá i platové ohodnocení. Podstatně jiné než v Praze, Brně Ústí. Podstatně nižší.
28. 06. 2013 | 10:23

Silvie napsal(a):

Bavor
Já ,bohužel, taky.Ale je to už 16 let. Od té doby se situace spíš ještě zhoršila. Poznala jsem ji jak pracovně, tak jako "klient". Nevím, která ze zkušeností byla hrůzostrašnější.
Znám dobře člověka, jenž nikdy nepracoval v advokacii (zcela bez zkušeností s právem, pracující jako ved.odboru na úřadu), vystudoval při zaměstnání právnickou fakultu s odřenýma ušima, ale díky známostem na soudu "vyhrál" výb.řízení a stal se soudcem. Takhle to asi funguje na hodně soudech a je to odrazem "profesionality" soudců.
28. 06. 2013 | 10:36

evix napsal(a):

Pane Navrátile, ptal se někdo občanů tohoto státu, jestli s tímhle souhlasí? Pokud ne, zapomeňte!
28. 06. 2013 | 10:50

evix napsal(a):

Silvie napsal(a):
Bavor
Já si o Bradáčové myslím, že je to nadmíru ambiciózní osoba, asi jako Vesecká, což může být i velmi kontraproduktivní.
To, že kdysi nabízela své služby Paroubkovi, jenž mezitím stihl prohrát volby a odstoupit, ji kapku znevěrohodňuje.
..............................
Ehm, Paroubek ty volby...VYHRÁL....jenže pravice měla většinu. To samé se stalo na Slovensku, jenže tam byla nějaká aféra, tuším Gorila a byly předčasné volby... My holt se musíme postarat o naše nesvéprávné poslance až do řádných voleb...Ono koryto je přece důležitější než stát, který sparavuji....
28. 06. 2013 | 10:55

Jaroslav napsal(a):

ČSSD už se chytají do pasti !Chtějí pokud nebude schválena Rusnokova vláda,že budou chtít oni 2 premiéra!A Tady je ta past.Nebude jejich vláda s 2.premiérem opětně schválena.Koalice bude mít 101 hlasů a 3 pokus už určuje paní Němcová a Pemiér Nečas i se svoji vládou je zde zpět a na to čeká jak ODS,tak TOP 09 i Lidem !Proto nechtějí přistoupit na rozpuštění sněmovny!Oni věří pevně,že se vrátí !!Jedině prezident Zeman může zachránit národ !!!!
28. 06. 2013 | 12:23

Michael napsal(a):

Sláva prezidentu Zemanovi !!Nenechte zdevastovat národ paní Němcovou a trojkoalicí !
28. 06. 2013 | 12:26

Yossarian napsal(a):

Pro všechny co si myslí, že Zeman je spasitel ČSSD a že Socani mají skákat jak Zeman píská: je to naprosto přesně OBRÁCENĚ. Socani mají jedinou (dlouhodobou) šanci jak uspět, a to je neutralizace Zemanova vlivu, protože jinak skončí jako ODS, která se podobně nestačila vymanit z Klausova polomafiánského vlivu a nakonec na to v dnešních dnech dojíždí.

Dokud budou stranickým sekretariátům přes "silné persony" jako jsou Zeman s Klausem vládnout z příšeří Šloufové, Rittigové a podobné existence, tak se tato země nikam nepohne a budeme dále rájem mafiánů kde se se vše podstatné domlouvá předem u loutkářů.

Že je Dienstbier "pravicový socan" ještě neznamená, že je Schwarzenbergovým koněm. Naopak socdem by si měla vážit toho, že ve svých řadách má někoho, kdo dokáže mít odlišný názor a veřejně jej prezentovat. Navíc jej pokládám za prototyp moderního socana, kterým rozhodně není "pastelkovný" Škromach.

K Zemanovi: pokud všemi svými kroky plánuje pouze zrychlit příchod předčasných voleb, tak to naprosto akceptuji. Ale že si vytváří vládu SPOZ bez důvěry, která si už předem osobuje dělat zásadní změny a rozhodnutí (Temelín, penzijní připojištění) bez voleb, to se mi velmi nelíbí a říkám to jako příznivec atomové energetiky.
28. 06. 2013 | 12:49

SuP napsal(a):

Yossariane -
Vláda bez důvěry může z toho, co jste vyjmenoval, cokoliv NAVRHNOUT, ale schválit to musí padlament a senát. Tak klid. Ale to, že si Zeman urychlení poředčasných vileb NEPŘEJE, to jste si už všimnout mohl.
28. 06. 2013 | 17:12

Apollo 21 napsal(a):

Vážená pane autore tohoto blogu, to co jste napsal o konstruktivním vyjádření nedůvěry na příkladu Spolkobé republiky Německo je naprostá volovina. Ano ve Spolkové republice to existuje tak jak jste správně popsal, ale důsledky jsou někde jinde. V 80. letech ve spolkové zemi Hessensko se konaly zemské volby. V tu dobu byl ministerský opředseda Holger Börner za stranu SPD. Volby dopadly tak, že nikdo neměl většinu v parlamentu, ani při různých koalicích. A protože "starého" ministerského předsedu nemohli svrhnout jak by chtěli, ale jenom přes konstruktivní nedůvěru, vládl tento H. Börner nad8le, teoreticky i prakticky byl nesesaditelný.
Chyba je v tom, že není v ústavě zakotveno do kdy MUSÍ president jmenovat kandidáta na premiéra.
28. 06. 2013 | 18:46

vojtechnavratil napsal(a):

Apollo 21: Vše má svá úskalí. Ono by bylo asi naprosto nejjednodušší převzít úpravu z Řecka: vítěz má (tuším několik dnů) na sestavení vlády, když se to nepodaří, tak nastupuje druhá strana ve volbách, když se to nepodaří, tak třetí strana ve volbách a když se to znovu nepodaří, tak jdou do voleb. Jen by ty volby možná byly i několikrát za sebou ...
28. 06. 2013 | 19:20

Pavla napsal(a):

Jak se opovažujete hovořit za většinu národa. Kvičíte tady a mluvíte jménem tzv 55 % voličů, kteří zvolili Zemana. Zopakujte si matematiku! V ČR je 8388726 oprávněných voličů (zbytek do 10,5 milionů občanů jsou děti). Voleb v 2. kole se zúčastnilo 4958576 voličů. Zbytek zhnusen nešel k volbám! Zeman získal 2717405 hlasů, což je 32,4 % oprávněných voličů !!! Pokud umím počítat (a že umím) 2/3 národa ho nevolili. Jsem pravicový volič, ve 2. kole se mi nelíbila ani jedna varianta a myslela jsem si, že když dám hlas Zemanovi, volím přijatelnější variantu. Jak jsem se zmýlila. To, co se tady poslední dobou děje (monstrózní policejní operace, mediální mystifikace a manipulace s davem) štve spoustu rozumných lidí, kteří ve volbách 2010 dali hlas pravici. Co hrozného tato vláda udělala, že jí nemůžete nechat dovládnout s jiným premiérem (velká škoda Nečase, který je obětí této štvanice) do řádných voleb na jaře 2014 ? Proč ten bordel na politické scéně? Zřejmě se někomu nelíbilo, že ODS opět nabírala body a cílem je odstranit ji z politické scény. Při hysterických brífincích ČSSD, KSČ a VV vypínáme v TV zvuk. Abyste se nemýlili s odhadem výsledků voleb 2014. S kým mluvím, tak v příštích volbách bude volit opět pravici. Jen tak mimochodem, největší zlodějny a korupce je na regionální úrovni, kde se rozdělují velké prachy a kde vládnou oranžové trenýrky s rudým pruhem.
28. 06. 2013 | 20:57

Jitka napsal(a):

Autor je trochu naivní.
28. 06. 2013 | 21:53

maru napsal(a):

Pavlo - máte asi rodinnou oslavu a koštujete ?
28. 06. 2013 | 22:03

pepik napsal(a):

Nemcova hlasa ze tato nova vlada odborniku jak rika Zeman nemuze mit podporu ze nejsou zvoleni lidmi. Ze jedine ODS ma na to pravo se 101 hlasy.Proc nerekne taky ze sranuLidem taky nikdo nezvolil ve volbach a drzi Ods taky nezakone.Jinak uz by davno vlada ODS padla. Nemcova davno vedela co se tam deje a srzela basu. Atet by chtela vladnout? Ze se nestydi ledova kralovna.
s pozdravem pepik
28. 06. 2013 | 22:41

evix napsal(a):

Pavla, to byl ale silný materiál co hulíte....Nezajímá mě kdo nevolil, měli právo volit a nevyužili ho, je to jejich volba.. A vy nemůžete vůbec vědět, koho by ve skutečnosti volili! Tak tu neplácejte kraviny...
29. 06. 2013 | 01:29

hugo napsal(a):

Teprve v tyto dny jsem pochopil to běsnění když byl Zeman zvolen prezidentem,nicméně mě udivuje naivita nebo bohorovná samolibost či suverenita s jakou s jakou se chovali všichni čeští politici (kromě komunistů),přesvědčení že se jim nemůže nic stát,že toho Zemana zmáknou,že si svá koryta podrží bez problémů,a dnes je všechno jinak,mnozí snad již pochopili ,že Zeman jako šachista uvažuje pět tahů dobředu a bere v úvahu všechny možné varianty,má samozřejmě skvělé poradce z vysmívaného jézeďáckého regionu,je přesto ale s podivem,jaký diletantismus v naší metropoli vládne,Rusnokova vláda bude vládnut do řádných voleb,a nejen to,novou povolební vládu bude opět sestavovat Zeman..........
29. 06. 2013 | 11:12

Pavla napsal(a):

Evix: A co oblíbená populistická věta Zemana - jsem prezidentem pro dolních 10 milionů občanů? Matematika není asi vaší silnou stránkou, nebo jste chyběla při počítání s procenty. Podotýkám, že část občanů, co v 2. kole prezidentských voleb vybírala tzv. menší zlo (patřím mezi ně), si již delší dobu uvědomuje svoji velkou chybu.
29. 06. 2013 | 12:40

SuP napsal(a):

Pavla -
To je dobře, ale říkali jsme vám to včas....
Kdybyste se poučili tím, že si to budete muset vylízat, to by bylo aspoň nadějné.
29. 06. 2013 | 13:26

hugo napsal(a):

povolební sen šachového velmistra: "velká čtyřka" čssd-19%,top-18,ksčm-17,ods-16........."malá čtyřka" spoz-10%,spob-9,spok-8, lidovci-7........volební účast do 40% a z toho min. 10% propadlých hlasů.......
29. 06. 2013 | 13:26

JO napsal(a):

Nemocným lidem ukradli nemocenskou ,starým lidem důchod a teď si ještě vyplachují ústa nějakou pochochybnou 101
29. 06. 2013 | 15:00

hugo napsal(a):

bájná "101" je jako yetti,všichni o něm slyšeli,někteří dokonce tvrdí,že ho viděli ,ale ve skutečnosti se nám všem nikdy neukázal......
29. 06. 2013 | 15:46

Míla napsal(a):

Pavlo
řekněte mě kolik Vám je let a já Vám řeknu co jste.
29. 06. 2013 | 17:19

Pavla napsal(a):

Mílo,
zopakujte si český jazyk (osobní zájmena) a pak poučujte. O Vaše nadávky nestojím, dokáži si představit, co vyplodíte, včetně pravopisných chyb. Doporučuji méně nenávisti a osobní neúspěchy hledat ve vlastních řadách.
29. 06. 2013 | 17:56

Vandal napsal(a):

S sTOP ODS byli jsme na kraji propasti a tito všeumělové udělali krok dopředu-
29. 06. 2013 | 18:39

pamětník napsal(a):

Pavla:
"Podotýkám, že část občanů, co v 2. kole prezidentských voleb vybírala tzv. menší zlo (patřím mezi ně), si již delší dobu uvědomuje svoji velkou chybu." I Vám hrozí postih?
29. 06. 2013 | 18:58

Pavla napsal(a):

Pamětník,
pokud mi něco hrozí, tak dnes asi menší viróza, právě s přáteli uvažujeme, kde si ji obstaráme :-)))))))
29. 06. 2013 | 19:45

tluchořík napsal(a):

Psychiatr Hešl řekl v pořadu " jak to vidí" na dvojce, že jmenováním Rusnoka je ohrožena demokracie??? Ač profesor psychiatr, lidem a politice vůbec nerozumí.....
Když jsou ovčané 99,99 % naprosto politicky, morálně a mravně dementní a retardovaní, nelze jinak než zvolit osvíceného diktátora, protože to tupé stádo ovcí vybírá a volí opakovaně a stále dokola ods, čssd a další korupčnícké strany.
Upozorňuji, že v čr nikdy žádná demokracie nebyla, byla to jen šaškárna. Novináři většinou dělají pravicovou politiku ( nemají ani potuchy co je to objektivita)), všichni zbohatlíci taktéž a podnikatelé (většina) si učinili za státu dojnou krávu, no a politici jen lžou a kradou.....
29. 06. 2013 | 21:05

Jetvart napsal(a):

Je zajímavé kolik novinářů před volbami tvrdilo, že prezident u nás je pouze ceremoniální funkce:D Pisatel článku v podstatě navrhuje změnit ústavu aby sněmovna mohla obejit prezidenta. Vládní koalice nebyla schopná se dohodnout a tu požadovanou většinu sehnat. Pokud si pamatuji, tak paní Peake tvrdila, že podpora Lidem bude záležet až na vládním programu, a uvožovala o podpoře pana Rusnoka. Kdyby paní Němcová dokázala sehnat podporu aspoň den předem, než to pan prezident chtěl vyhlásit, bylo by to něco jiného, ale pár minut předem? V době kdy si pan prezident k sobě politiky zval na pohovor, tak nebyli schopni se dohodnout, až když bylo jasné, že přijdou o koryta, to je sjednotilo!
30. 06. 2013 | 02:33

Jetvart napsal(a):

hugo Když pan Klaus mohl pověřit sestavením vlády vždy ODS, i která prohrála volby, tak je možné asi vše. Když vládě pana Topolánka vyslovili nedůvěru, dal mu pan Klaus klidně duhý pokus, a nechal ho vládnout čtvrt roku než sestavil novou vládu.
30. 06. 2013 | 02:59

hugo napsal(a):

jetvart: naše ústava je napsána narychlo a velmi volně,s tím že se měla postupně upravovat,jenže ta volnost všem co zrovna byli u kormidla vyhovovala a naštvaní byli ti,co stáli mimo,chyba není v ústavě takové,ale v chování politiků,kteří si myslí,že v tu chvíli co se dostali ke kormidlu mohou vše a nad ně není a tak to bude na věčné časy,ale ono se to může rychle zvrtnout,a oni pak jen vyjeveně čumí,nechápu,vztekají se,vůbec je ani nenapadlo,že by jednoho dne nebyli u vlády nebo že by se jednoho dne mohli ocitnout v base,vždyť přece nežijeme v hrůzných padesátých,kterými se tady tak úspěšně pořád strašíme,aby se nám nevrátila,ale čím čert nežertuje,tak dlouho budou strašit komunistama,až si lidé jednoho dne řeknou "a proč ne?", co že na nich bylo tak špatného?že všechny ty,co chtěli takový chlív jako tu máme dnes zavírali?a nebylo to nakonec správné?.....
30. 06. 2013 | 06:48

Mezek Franta napsal(a):

Snad bychom si měli připomenout nedávnou historii:
Po předčasných volbách v roce 1998 byl pověřen V. Havlem sestavením vlády p. Zeman. Ani jeho vítězné straně se nepodařilo vytvořit koalici díky neústupnosti Unie svobody, která předem vylučovala koalici jak s ČSSD, tak ODS. Na štěstí v té době nebylo třeba dokládat parlamentní většinu (101). Vedlo to k dohodě mezi ČSSD a ODS o toleranci menšinové vlády. Unie svobody tak vypadla ze hry. Odtud pramení kritika p.Zemana od p. Fendricha.
Požadavek na doložení parlamentní většiny poprvé vyslovil V. Klaus někdy v průběhu střídání vlád ČSSD v letech 2002-2006. Předem se omlouvám za možnou nepřesnost, ale nemám archiv. Po volbách v roce 2006 pověřil V. Klaus sestavením vlády p. Topolánka, ačkoliv ODS ani nevyhrála volby, ani neměla v parlamentě většinu. Tato první Topolánkova vláda také důvěru nedostala. Přesto byl Topolánek pověřen sestavením další vlády. To se mu podařilo po čtyřech měsících, kdy jeho první vláda vládla v demisi. Pověření dostal přesto, že jeho strana nebyla ani nejsilnější, a v době pověření nemohla doložit parlamentní většinu. Tu získala až poté, co přelanařila poslance ČSSD Melčáka a Pohanku. Pak s touto 101 většinou vládla až do té doby, kdy ji položili vlastní poslanci.
V roce 2008 sice zvítězila ČSSD, ale pověření k sestavení vlády dostala ODS, která byla schopná sestavit koalici. V průběhu fungování vlády se ale ukázalo, že VV některé části svého programu chtějí prosazovat důrazněji, než vyhovovalo ODS a TOP09. Předseda parlamentního klubu ODS se pokusil vyvolat v klubu VV změnu, která by odstranila Bártu, Johna a některé další z vedení VV a zejména jejího klubu. To se nepodařilo, takže menší část poslanců VV odešla a vytvořila uskupení LIDEM s odlišným programem od programu VV a zejména v velkou ochotou ke kompromisům.
Pokud budeme považovat postup V. Klause v posledních 10 letech za postup podle ústavních zvyklostí, pak Rusnokova vláda může vládnout až do března 2014. A je otázkou, kolik funkčních poslanců bude mít ODS a TOP09. Řekl bych, že nezákonné postupy vojenské zpravodajské služby měly počátek v období, kdy za rezort odpovídal p. Vondra, na příklad.
30. 06. 2013 | 09:13

socan68 napsal(a):

Já si také myslím, že sněmovna postupuje příliš mírumilovně a v duchu ústavy. Ale někdy je nutné na evidentní Zemanovo násilnické řešení odpovědět podobně a netrpět mu jeho diktátorské sklony. I ústavní právníci jim de facto oznámili, že mohou postupovat tvrději a vrátit Zemanovi jeho podraz. Zemana je třeba zastavit včas, každý prezident s diktátorskými sklony je špatný a dokonce nebezpečný pro demokracii ve státě. Ale demokracii mají zřejmě jeho voliči u zadní části těla.
30. 06. 2013 | 10:57

pamětník napsal(a):

socan68
ve své zaslepenost nevidí, že prezident Miloš Zeman postupuje ústavně.
30. 06. 2013 | 12:03

christa napsal(a):

starcraft 2 http://sc2.gameguyz.de/
starcraft 2 heart of the swarm http://sc2.gameguyz.de/artikel.html
starcraft 2 heart of the swarm trailer http://sc2.gameguyz.de/videos.html
starcraft 2 bilder http://sc2.gameguyz.de/bilder.html
23. 07. 2013 | 10:45

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy