Výroba aut v Norsku

29. 11. 2018 | 06:09
Přečteno 2372 krát
Norsko je lecčím proslavené, ovšem výroba aut k tomu nepatří. Norský autoprůmysl se nikdy nestal masovým, leč proběhlo mnoho pokusů.

Většina Norů zná Think a někteří již slyšeli o vozu zvaném Troll, zato názvy jako Bjering a Mustad jsou méně známé. Nicméně se jedná o ústřední činitele při pokusech rozjet norskou výrobu automobilů, jež ovšem všechny měly příliš krátký život.

Dobrých nápadů a potenciálních tržních úspěchů bylo více. Někteří spatřují začátky norských automobilových dějin v r. 1883, kdy si v Bergenu předsevzal Paul Henningsen Irgens, že vyrobí motorizovaný taxík na výstavu. Mohl se stát prvním autem v dějinách, jenže nápad nikdy nespatřil světlo světa.

V r. 1895 skonstruoval Hans Torgersen Vestby ze Strømmenu hned za Oslem nejen první vůz v historii Norska, nýbrž prvním či druhým vozem se spalovacím motorem na Severu. Mechanikovi-samoukovi se tedy povedlo sestavit auto ve vyprahlém, strohém norském prostředí pouze o čtyři roky poté, co přišel na svět první americký vůz se spalovacím motorem.

Inženýr Hans Clarin Hovis Mustad byl jedním z průkopníků norského autoprůmyslu. Vynalezl automatický startér na auta a v r. 1909 skonstruoval motor s posuvným ventilem. Byť se motor nestal komerčním úspěchem, zaváděl i nadále nové nápady pro konstrukci automobilů. Vyvrcholilo to vozem Mustad Giganten, vůz o šesti kolech s pohonem a brzdami na všechny čtyři zadní kola a otáčivou přední částí zadních náprav. Na výměnu pneu se auto mohlo také samo zvednout. Již v r. 1917 tento vůz předběhl svou dobu. Životnost pneumatik byla v této době velikým problémem a Mustad chtěl zátěž rozdělit na více kol. Auto bylo vystavěno mj. na autosalónu v Paříži v r. 1922 a psalo se o něm v odborném tisku po světě.

V r. 1927 byl Giganten přestavěn na dnešní vzhled. Byly vmontovány nový motor a převodovka a karoserie byla přestavěna tak, aby se vešlo dvanáct osob. Vůz byl opatřen brzdami na přední kola a rozsáhlou hydraulickou sestavou schopnou vyzvedat auto v případě potřeby vyměnit kola. Po přestavbě dosáhlo auto maximální rychlosti 110 km/h.

Dalším vozem byl Egoisten, tedy Sobec, vyroben v r. 1935. Název dostal pro svůj úzký tvar s jediným místem k sezení.

Hans Christian Bjering byl výrobce sekaček v městě Gjøvik asi hodinu jízdy z Osla, jenž v r. 1921 sestavil dvousedadlový vůz zvaný Bjering, kde řidič seděl nad hnacími koly, zatímco byl motor umístěn mezi řidičem a spolucestujícími. V zimě se dalo vyměnit přední kola za lyžiny a zapřáhnout dřevěný pluh na odhrňování sněhu. Vůz-sáně, se měly používat na úzkých zimních cestách a ve stopách sání. Norské silnice se totiž v zimě zužovaly natolik, že se běžná auta nemohla projet. Šířka byla pouhý metr a auto mělo chlazení vzduchem mezi sedadly. Karoserie byla dřevěná. Postupem času byly vylepšovanými pluhy zprůjezdňovány zimní cesty pro běžná auta, proto odpadla potřeba úzkého vozu. Později byl skonstruován další vůz, nyní z hliníku a s motorem vzadu.

Auta značky Troll se vyráběla v obci Lunde v Telemarku na konci 50. let 20. stol. Šlo o první vážné pokusy vyrábět auta v Norsku. Sklízela pochvalu a byla porovnávána se značkami Porsche, Citroen a SAAB. Vycházelo se z německé konstrukce Hanse Trippela, přičemž si iniciátor Per Kohl-Larsen rozhodl stavět karoserii z plastu vyztuženého skleněnými vlákny, aby usnadnil startování. Cílem bylo vyrábět lehký a provozně bezpečný vůz jak pro norský, tak zahraniční trh, a to v době kdy pro Nory platila ještě poválečná omezení na nákupy vozů a řada průmyslového zboží bylo na příděl. Paradoxem bylo navíc to, že výměnný obchod aut za ryby mj. se Sovětským svazem způsobil, že norský stát nestál o výrobu aut v Norsku. Dal povolení k výrobě a prodeji pouhých patnácti vozů s nejasným příslibem větší výroby později. Továrna měla finanční potíže a nezájem úřadů vedl k tomu, že se investoři z projektu stáhli. Zmíněný Kohl-Larsen v protestu proti norským úřadům dojel s vozem značky Troll před norský parlament, zaparkoval a auto uzamkl. Značka se nestála úspěšnou a když v r. 1958 s výrobou ukončili, bylo vyrobeno pouze pět vozů. S Trola sešlo.

Ze všech vozů vyvíjených v Norsku to byl na konci 90. let 20. stol elektromobil Think a v menší míře jeho „bráška“ Buddy, přičemž měly k realizaci záměrů nejblíže. Vynálezce Lars Ringdal vymyslel v r. 1972 koncept pro malé elektrické vozy s karoserií z plastu a hliníkového rámu určené pro jízdu po městech. Ringdalův syn oprášil v 80. letech otcovy plány, vypracoval rozbor možností a získal státní dotace na vývoj prototypů. V továrně v Aurskogu padesát kilometrů východně od Osla bylo vyrobeno 1006 kusů a zhruba polovina jich byla prodána v Norsku. Šestnáct vozů se předvádělo v centru Lillehammeru během zimních olympijských her v r. 1994 a autům bylo věnováno hodně pozornosti, jenže výrobní společnost se potýkala s problémy s financováním. Koncept byl v r. 1999 prodán Fordu a Jaques Nasser, tehdejší generální ředitel Fordu, přijel spolu s norským králem Haraldem do Aurskogu, aby otevřili novou továrnu, jenže výroba byla již o tři roky později zrušena, aby byla továrna přestavěna na novější model založen na vlastních dílech Fordu. Zastavení výroby se ukázalo být osudným, jelikož se bez příjmů z prodeje záhy dostavily další finanční potíže.

Úprava zákonů v USA způsobila, že Ford vozy Think již nepotřeboval a výrobce se stáhl. Pak uplynuly čtyři roky, než se v r. 2006 začal vyrábět model Think City, avšak poté, co ho bylo vyrobeno 460 kusů byly montážní práce přestěhovány do Finska, kde v r. 2011 nastal definitivní konec.

V r. 2014 začala firma Loyds Industrier v městě Sarpsborg sto kilometrů jižně od Osla vyrábět elektrické vozy připomínající něco mezi čtyřkolkou a traktorem zvané Paxster především pro norskou poštu, jež se potýkají s klesajícími objemy zásilek a nyní o vůz usilují pošty dalších zemí. Nejen, že vůz, dá-li se ho takto nazvat, šetří provozní náklady, nýbrž i čas při častém zastavování se na krátkých úsecích a ještě důležitější: Paxter znamená mnohem menší zázěž pro tělo, má-li listonoš vystupovat z a nastupovat do auta 400 až 800krát denně. Vůz Paxster je otevřený do stran řidiče, jenž je oblečen pro zimní prostředí a vystupují ze sedla vozu přímo ke vzpřímené poloze. Místo volantu má řídítko, což prý zátěž také omezuje.

Nejeden napínavý projekt vešel do dějin, nicméně to umístilo Norsko na mapu elektromobilů. Je to velkým paradoxem, a někteří jsou z toho na rozpacích, že Norsko, jež má řadu kvalifikovaných designérů, jež pracují s významnými výrobci automobilů, má ropu, z níž se vyrábí pohonné hmoty, na něž automobily jezdí, má obnovitelné energie pro budoucnost, vyrábí hliník, jež z Norska kupují hlavní výrobci automobilů, kteří má dlouhou tradici v motorsportu atd. atd. nebylo schopno vyvinout a udržet jediné auto nebo značku. Zato sousední Švédsko má jen o něco větší domácí trh, a přesto vybudovalo úctyhodné portfolio vozů. Zato Norové ale mají vůbec zvláštní vztah jak k autům, tak k daním, jednak na nové vozy, jednak na používání aut, a milují je a zároveň nenávidí a směrují podle toho i politiku.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy