Autem do Norska?
Dotírají vás vaši kamarádi otázkami na cestu? Před ní si přečtete třeba toto:
Žijeme v době, kdy dobrá vůle není zrovna nejviditelnější. Nepřejte si norskou policii ani celní službu: Její vystupování s moralizováním vám může připadat jako šikana. Přestupky vám dovolenou pěkně prodraží a hned tak se na ně nezapomene... Porušíte-li pravidla, umějí bič na narušitele zákona používat...
Mimo obce se smí max. 80 km/hod., na dálnici 100 km/hod., ale kvůli terénu a/nebo nepřehledným úsekům se de facto většinou jezdí 50 až 60 km/hod., takže člověk musí mít dost času a být trpělivý, chce-li absolvovat velké úseky. Pomalé tempo ale zdejší lidi nevyvede z míry. Čas je pro hodně lidí, ovšem ne pro všechny, nepodstatnou veličinou.
Přesto se najdou i takoví, které rozčilují karavany a obytné vozy, lidé jezdící pomalu a ti, kteří nevědí kam mají namířeno a brzdí více, než přidávají plyn. Mnoha norským úsekům silnic schází příhodné možnosti bezpečně předjíždět. Jakoby se o ně závodí, což zvyšuje stresovou hladinu některých řidičů.
Buďte hlavně na západě Norska připravení na to, že vám kozy, ovce či krávy zatarasí cestu, anebo, že vás mohou překvapit i v tunelech. Mnoho, a to hlavně starších, norských tunelů je příliš temných, proto lidé jezdí spíše prostředkem.
Některá odpočívadla mají velmi krásné, architektonicky vytříbené vyhlídkové plošiny, záchodky atd. Některá místa jsou vybavena záchytnými jímkami pro vyprazdňování záchodu karavanu, obytných vozů atd. a zachycování kontaminované vody, ochranných (tukových) prostředků a ropných produktu.
I pro turisty důležité značení u norských silnic je často výhradně v norštině, jako třeba zákaz jízdy na kole v tunelech, upozornění na zavřené silnice atd. Značkování je mnohdy podivné: Proč je třeba na směrovce v Trondheimu uveden zrovna Narvik, když jsou po cestě větší města. Klikyháky na značkách znamenají, že se tam vyplatí zastavit podívat se na nějakou přírodní pozoruhodnost, památku či historické místo.
Většina měst, a to i malá, zavedla placené parkování v centru. Za špatné parkování se platí v závislosti na městě třeba 600 norských korun za překročení času, za nějž jste si zaplatili a 900 norských korun za parkování na místě pro invalidy.
Srážka se zvěří může přijít draho a hrozí např. na místech, kde ji včas nespatříte kvůli neudržované vegetaci sahající téměř na silnici. O případných srážkách informujte policii a označte místo srážky, aby mohli lidé ze skupiny, jež se v takových případech nasadí, pokoušet se zvěř vyhledat a v případně těžkého zranění ji utratit. Lidé, jež jednoduše pokračovali v jízdě, byli za poražení třeba srny odsouzeni k pokutě ve výši 7000 norských korun.
Policie žádá, aby se nezastavovalo lidem u silnic s otevřenou kapotou aut. a předstírající, že potřebují pomoc. Budou se vám snažit vnucovat falešné zlato či vás okrást. V nejhorším případě přijdete o vůz.
Pro českého řidiče je pokuta v norské výši téměř likvidační a věřte, že ani pro firmu nemusí být lehké ji uhradit, neboť se většinou na české poměry nejedná vůbec o malou částku. Když jste opravdu řádně poučeni a potrestáni, jistě uděláte vše, aby se již nic podobného neopakovalo. Skutkovou podstatu soudního příkazu si můžete dovolovat rozporovat a uvádět na svou obhajobu, že nešlo o nedbalost a že velmi laskavě žádáte o shovívavost a pochopení vaší nelehké situace s tím, že věříte v kladné stanovisko úřadů, ovšem výsledek je značně nejistý a dostane-li se případ k soudu a prohrajete, může to vás přijít ještě dráž.
Jste-li dopravce, pak je vaše povinnost získat si od úřadů patřičná povolení. Vyplatí se ho obstarat v předstihu, jelikož se může klidně stát, že s vámi úřad bude komunikovat velmi omezeně, a to i po předchozím opakovaném urgování a nepříliš vstřícně hrozí, že se dostanete do situace, kdy nebudete mít na výběr a musíte zboží dopravit na místo včas, je-li vykládka termínovaná vysokým penálem. Mnozí tak nečinili jen tak z nedbalosti, ale čistě proto, že je okolnosti k tomu nutily.
Policisté mohou odejmout SPZku z kamionů a nákladních aut/dodávek i na místech, kde neexistuje veřejná doprava a kde je špatný nebo žádný signál mobilního telefonu. Důvodem může být i prohřešek staršího data jako třeba malá prasklinka v čelním skle (i zcela mimo zorné pole). Řešení by mohlo vypadat jinak. Třeba by se nad vámi smilovali dočasnou SPZ nebo mohli by vás nechat dojet do dílny, kde by se sklo vyměnilo.
Jedete-li na červenou, stojí vás to 6800 norských korun, za nepřipoutání se v autě vás oberou o 1500 norských korun, za nepoužití dětské autosedačky 2300 norských korun, za překročení 70kilometrové rychlosti o 21 km/h uhradíte 6400 norských korun, za řízení s mobilem v ruce 1700 norských korun, za špatnou viditelnost skrze čelní sklo kvůli ledu a sněhu či třeba za ozdobu připevněnou k čelnímu sklu přijdete o 2600 norských korun a za jízdu v pruhu vyhrazeném pro MHD budete o 5500 norských korun chudší.
Pokuta za řízení pod vlivem alkoholu bývá v Norsku obvykle udělována ve výši 1,5násobku hrubého měsíčního příjmu. A věděli jste, že vás mohou pokutovat částkou až 4500 norských korun, pokud si u silnice zastavíte s úmyslem se vymočit? V případě, že okolo pojedou policisté, bude to bráno jako že močíte na veřejném místě, i když zrovna okolo nepojede žádné jiné auto. I na parkovištích kontrolují, zda jste pod vlivem omamných látek či léků. Ještě něco: zastavte lidem na přechodech. Místní jsou na to zvyklí, že jim řidiči zastavují bez vyzvání.
Možná někoho z vás překvapí, že málokdo bliká na kruhových objezdech. Nejeďte příliš blízko za vozidlem před vámi ani tam, ani jinde, riskujete pokutu ve výši 6800 norských korun a je-li vzdálenost půl vteřiny, tak i zabavení řidičského průkazu.
Kdy si myslí Norové, že je v pořádku troubit? Podle šetření ani tehdy, jede-li auto před vámi příliš pomalu, ani na někoho, kdo vešel do budovy a ještě nevyšel. To nikoliv, Norové uznávají troubení za přijatelné jen tehdy, rozjíždíte-li se příliš pomalu na křižovatkách se semafory.
Na výstavbu silnic, dálnic, mostů a tunelů nebo za vjezd do měst se vybírají peníze manuálně přes okénka nebo tím, že se peníze hodí do koše před projetím místa, kde stojí boudy a někde i závory. Ti, kteří mají předplatné a čipovou kartu s údaji, mohou projet a být zkontrolováni elektronickým senzorem. Také za parkování v centru i malých měst se vesměs všude platí.
Žijeme v době, kdy dobrá vůle není zrovna nejviditelnější. Nepřejte si norskou policii ani celní službu: Její vystupování s moralizováním vám může připadat jako šikana. Přestupky vám dovolenou pěkně prodraží a hned tak se na ně nezapomene... Porušíte-li pravidla, umějí bič na narušitele zákona používat...
Mimo obce se smí max. 80 km/hod., na dálnici 100 km/hod., ale kvůli terénu a/nebo nepřehledným úsekům se de facto většinou jezdí 50 až 60 km/hod., takže člověk musí mít dost času a být trpělivý, chce-li absolvovat velké úseky. Pomalé tempo ale zdejší lidi nevyvede z míry. Čas je pro hodně lidí, ovšem ne pro všechny, nepodstatnou veličinou.
Přesto se najdou i takoví, které rozčilují karavany a obytné vozy, lidé jezdící pomalu a ti, kteří nevědí kam mají namířeno a brzdí více, než přidávají plyn. Mnoha norským úsekům silnic schází příhodné možnosti bezpečně předjíždět. Jakoby se o ně závodí, což zvyšuje stresovou hladinu některých řidičů.
Buďte hlavně na západě Norska připravení na to, že vám kozy, ovce či krávy zatarasí cestu, anebo, že vás mohou překvapit i v tunelech. Mnoho, a to hlavně starších, norských tunelů je příliš temných, proto lidé jezdí spíše prostředkem.
Některá odpočívadla mají velmi krásné, architektonicky vytříbené vyhlídkové plošiny, záchodky atd. Některá místa jsou vybavena záchytnými jímkami pro vyprazdňování záchodu karavanu, obytných vozů atd. a zachycování kontaminované vody, ochranných (tukových) prostředků a ropných produktu.
I pro turisty důležité značení u norských silnic je často výhradně v norštině, jako třeba zákaz jízdy na kole v tunelech, upozornění na zavřené silnice atd. Značkování je mnohdy podivné: Proč je třeba na směrovce v Trondheimu uveden zrovna Narvik, když jsou po cestě větší města. Klikyháky na značkách znamenají, že se tam vyplatí zastavit podívat se na nějakou přírodní pozoruhodnost, památku či historické místo.
Většina měst, a to i malá, zavedla placené parkování v centru. Za špatné parkování se platí v závislosti na městě třeba 600 norských korun za překročení času, za nějž jste si zaplatili a 900 norských korun za parkování na místě pro invalidy.
Srážka se zvěří může přijít draho a hrozí např. na místech, kde ji včas nespatříte kvůli neudržované vegetaci sahající téměř na silnici. O případných srážkách informujte policii a označte místo srážky, aby mohli lidé ze skupiny, jež se v takových případech nasadí, pokoušet se zvěř vyhledat a v případně těžkého zranění ji utratit. Lidé, jež jednoduše pokračovali v jízdě, byli za poražení třeba srny odsouzeni k pokutě ve výši 7000 norských korun.
Policie žádá, aby se nezastavovalo lidem u silnic s otevřenou kapotou aut. a předstírající, že potřebují pomoc. Budou se vám snažit vnucovat falešné zlato či vás okrást. V nejhorším případě přijdete o vůz.
Pro českého řidiče je pokuta v norské výši téměř likvidační a věřte, že ani pro firmu nemusí být lehké ji uhradit, neboť se většinou na české poměry nejedná vůbec o malou částku. Když jste opravdu řádně poučeni a potrestáni, jistě uděláte vše, aby se již nic podobného neopakovalo. Skutkovou podstatu soudního příkazu si můžete dovolovat rozporovat a uvádět na svou obhajobu, že nešlo o nedbalost a že velmi laskavě žádáte o shovívavost a pochopení vaší nelehké situace s tím, že věříte v kladné stanovisko úřadů, ovšem výsledek je značně nejistý a dostane-li se případ k soudu a prohrajete, může to vás přijít ještě dráž.
Jste-li dopravce, pak je vaše povinnost získat si od úřadů patřičná povolení. Vyplatí se ho obstarat v předstihu, jelikož se může klidně stát, že s vámi úřad bude komunikovat velmi omezeně, a to i po předchozím opakovaném urgování a nepříliš vstřícně hrozí, že se dostanete do situace, kdy nebudete mít na výběr a musíte zboží dopravit na místo včas, je-li vykládka termínovaná vysokým penálem. Mnozí tak nečinili jen tak z nedbalosti, ale čistě proto, že je okolnosti k tomu nutily.
Policisté mohou odejmout SPZku z kamionů a nákladních aut/dodávek i na místech, kde neexistuje veřejná doprava a kde je špatný nebo žádný signál mobilního telefonu. Důvodem může být i prohřešek staršího data jako třeba malá prasklinka v čelním skle (i zcela mimo zorné pole). Řešení by mohlo vypadat jinak. Třeba by se nad vámi smilovali dočasnou SPZ nebo mohli by vás nechat dojet do dílny, kde by se sklo vyměnilo.
Jedete-li na červenou, stojí vás to 6800 norských korun, za nepřipoutání se v autě vás oberou o 1500 norských korun, za nepoužití dětské autosedačky 2300 norských korun, za překročení 70kilometrové rychlosti o 21 km/h uhradíte 6400 norských korun, za řízení s mobilem v ruce 1700 norských korun, za špatnou viditelnost skrze čelní sklo kvůli ledu a sněhu či třeba za ozdobu připevněnou k čelnímu sklu přijdete o 2600 norských korun a za jízdu v pruhu vyhrazeném pro MHD budete o 5500 norských korun chudší.
Pokuta za řízení pod vlivem alkoholu bývá v Norsku obvykle udělována ve výši 1,5násobku hrubého měsíčního příjmu. A věděli jste, že vás mohou pokutovat částkou až 4500 norských korun, pokud si u silnice zastavíte s úmyslem se vymočit? V případě, že okolo pojedou policisté, bude to bráno jako že močíte na veřejném místě, i když zrovna okolo nepojede žádné jiné auto. I na parkovištích kontrolují, zda jste pod vlivem omamných látek či léků. Ještě něco: zastavte lidem na přechodech. Místní jsou na to zvyklí, že jim řidiči zastavují bez vyzvání.
Možná někoho z vás překvapí, že málokdo bliká na kruhových objezdech. Nejeďte příliš blízko za vozidlem před vámi ani tam, ani jinde, riskujete pokutu ve výši 6800 norských korun a je-li vzdálenost půl vteřiny, tak i zabavení řidičského průkazu.
Kdy si myslí Norové, že je v pořádku troubit? Podle šetření ani tehdy, jede-li auto před vámi příliš pomalu, ani na někoho, kdo vešel do budovy a ještě nevyšel. To nikoliv, Norové uznávají troubení za přijatelné jen tehdy, rozjíždíte-li se příliš pomalu na křižovatkách se semafory.
Na výstavbu silnic, dálnic, mostů a tunelů nebo za vjezd do měst se vybírají peníze manuálně přes okénka nebo tím, že se peníze hodí do koše před projetím místa, kde stojí boudy a někde i závory. Ti, kteří mají předplatné a čipovou kartu s údaji, mohou projet a být zkontrolováni elektronickým senzorem. Také za parkování v centru i malých měst se vesměs všude platí.