O každodenním životě v novém školním roce, tabletách a nových předmětech

05. 09. 2020 | 15:22
Přečteno 1412 krát
Byl to zvláštní začátek školního roku: oproti tradici rodiče v den vítání prvňáčků nesměli do tříd a ředitelé a učitelé se zdravili lokty a nohami.

Podle výsledků průzkumu zveřejněného v několika denících má šest z deseti žáků ve věku 13 až 19 let za to, že se při dálkové výuce z domova během koronavirového období naučilo méně. Sotva polovina byla spokojena s pomocí, které se jim dostalo od učitelů, ovšem každý čtvrtý žák byl s výukou nespokojen. Lépe než ti z nižších společenských vrstev či děti migrantů vyšli z dálkové výuky žáci z vyšších vrstev. Badatelé stojící za průzkumem se prostřednictvím několika masmédií domnívají, že digitální výuka nemůže nahradit přímý styk s učiteli.

Podle dalšího průzkumu mezi středoškolskými učiteli jich 85 % odpovědělo, že žáci zvládali úkoly hůře a že slábla spolupráce mezi učiteli a žáky o předměty. Devět z deseti učitelů má za to, že žáci měli z digitální výuky méně. Tentýž počet učitelů má o pokračování zranitelných a rizikových žáků starost. Pro osm z deseti učitelů znamenala dálková výuka větší zátěž, a podle 85 % zvládali práci z domova hůře. Prý se zhoršily příležitosti odborně-pedagogické a kolegiální spolupráce.

Třída a fyzické scházení se chyběla leckomu, je přece snazší číst jazyk těla ostatních a vytvářet hravou a neformální atmosféru ve fyzickém prostoru, avšak někteří učitelé jazyků sdělili, že bylo při dálkové výuce snazší pozorovat jazykové kompetence žáků a že získali pestřejší východisko pro hodnocení, než byli zvyklí. Uvádí se to v učitelském časopise Utdanning.

Poté, co školy znovu otevřely, chtějí badatelé více digitální výuky, delší časové úseky výuky, delší přestávky a méně předmětů. Tradičním rozvrhům prý odzvonilo. I v teoretických předmětech učitelé zadávali při dálkové výuce svým žákům více kreativních a praktických úkolů.

Pravidla ochrany před nákazou přiměla žáky i učitele, aby hledali nové možnosti – např. školy v přírodě. Podle žáků se venku lépe přemýšlí a děti mohou venku spolupracovat jinak, zvyšuje se radost z práce, jelikož se cítí lépe a pamatuje se lépe. Podle učitelů se s žáky venku více sblíží a dokážou jich i více zaujmout. Někteří žáci ukazují se venku projevují zcela jinak a odhalují jiné své stránky. Venku se snáze pracuje na vztazích. Výuka může být mimo školní budovu praktičtější, konkrétnější a aktivnější a v neposlední řadě se žákům dostane trochu tělesné výuky navíce.

Co to s těmi dětmi dělá, to se zatím moc neví, poněvadž je výzkum teprve v plenkách: Zneklidnění rodiče píšou na web norské veřejnoprávní televize, že jejich děti jsou vystavovány digitálnímu pokusu, jehož dopady neznáme.

Již ve věku pět až šest let jsou norské děti totiž vedeny k tomu, že jediným správným způsobem, jak čelit světu, je pomoci digitálních jednotek - tabletů, mají klikat a konzumovat, což je společensky problematické, přičemž rodiče s většími lidskými zdroji a možnostmi uhlídají, že se dětem dostává něco jiného doma, než ve škole, a že se tedy nebudou celý den jeden rok za druhým pouze a jen dívat na obrazovku a snaží se postarat o to, aby měly děti také volnočasové činnosti jako sport, skautský oddíl, či hudbu.

Jaké vědomosti máme o účincích na samotném učení se? Co se ví o tom, jak to ovlivní prostředí ve třídách? A jaký výzkum existuje o účincích toho, že jsou děti nuceny k ještě více hodinám před digitální obrazovkou?

Každodenně tráví osm z deseti norských žáků druhého stupně základní školy mimo školu tři hodiny zíráním do obrazovek. Někteří psychologové jsou vývojem velice znepokojení: v horším případě zkazíme cenou generaci. To, co se děje, když děti užívají tablety od tak útlého věku a po tak dlouhou dobu jednu hodinu za druhou je to, že se nenaučí dovednosti, jež potřebují, aby uspěli v digitálním světě. Jsou-li děti trvale vystavování přehnanému množství dopaminu, tak je to na úkor oněch dovedností: síly vůle a schopnosti soustřeďovat se a odkládat odměňování si.

Mnozí rodiče vedou nekonečné diskuse s dětmi ohledně toho, kolik času smí trávit před obrazovkami. Školy jdou zaváděním tabletů do výuky od 1. třídy špatným příkladem tím, že vysílají signály do společnosti o tom, že tablet je „pohodový“ nástroj na užívání, užívají-li ho dokonce školy.

Podle kritiků těchto postojů údajně mají jít do sebe rodiče, jež jsou znepokojení tím, že se tablety užívají na základní škole. Veliká proměna v užívání technologií se dělo u rodičů. Největší zavádění technologií se odehrává v domácnostech. Rodiče sami tráví příliš času na mobilním telefonu, či tabletu, což děti odpozorují a z čeho se naučí. Kromě toho mnozí rodiče užívají Ipad jako chůvičku. Navíc rodiče sami mnohdy nemají dostatek digitálních kompetencí, aby pomáhali svým dětem s domácími úkoly.

Největší výhodou se zaváděním tabletu prý spočívá v tom, že se upustí od toho, veškeré informace podávat dětem, naopak si musí zvykat je sami vyhledávat po internetu. Mohou se učit být kritickými ke zdrojům a přemýšlet uvážlivě o tom, co si přečtou na internetu, aby rozpoznali, že vše nejsou pravdivé údaje.

Přestože učivo se lépe ukládá v paměti čím více smyslů žák/student zapojí, ve škole se píše čím dále méně. Prý až čas ukáže, zda se u žáků jednotlivých tříd, kde se žáci napřed učili psaní rukou bez použití tabletu, popř. se učili v obráceném pořadí, eventuelně se učili obojím současně, projeví značné rozdíly v dovednostech číst a psát. Aby toho nebylo málo, tak se v některých předmětech neužívá učebnic, nýbrž pouze internetových materiálů. Slabší žáci si ani nepodtrhávají, nic s těmi texty neudělají, což se na nich podepíše.

Od tohoto sotva započatého školního roku se mají vyučovat tři nové předměty, jejichž obsah jde napříč vícero předměty: demokracii a jak být dobrým spoluobčanem, udržitelný rozvoj a národní zdraví a zvládání života. Někteří badatelé míní prostřednictvím Psykologtidsskriftet, časopisu psychologů, že předmět zvládání života připraví žákům, jež mají nízké sebevědomí a již delší dobu zápasí, další porážky. Jsou možné dopady předmětu dostatečně promyšleny? Podle psychologů je zavedení předmětu výrazem toho, že se společnost zvyšující se měrou věnuje pozornost mentálním zdravotním problémům mezi dětmi a mládeží a ustanovuje příčinnou souvislost mezi těmito problémy a nedostatečným zvládáním života. Řešením je nabízet nástroje dětem a mladým, aby se lépe vypořádaly s každodenním životem. Bohužel je to doprovázeno velkou měrou individuální zodpovědnosti, a tak škola zároveň individualizuje zodpovědnost žáků za vlastní životní projekt a vlastní psychiku (představuje individuální řešení na složité společenské problémy). Zavedení předmětu je prý krokem pryč od kolektivistického uvažování, na němž bylo školství založeno.

„Vše dopadne dobře“ s nakreslenou duhou zdobí nejednu základní školu v Norsku s narážkou na koronavirus. Ovšem není snad lepší, aby se děti dozvěděly pravdu o tom, že to může dopadnout zcela jinak než dobře a hlavně, že to nemusí být jasné ihned?

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy