Kupme si demokratické strany

19. 09. 2013 | 12:00
Přečteno 3896 krát
Kterak kapry motivovati k vypuštění rybníka a přesunu do akvária

Jedním ze základních předpokladů ekonomie je, že struktura vnějších podnětů ovlivňuje rozhodování lidí a tím i ekonomické výsledky. Na významné roli pobídek se shodne i neomarxista s empirickým mikroekonomem, kteří jinak obývají paralelní vesmíry ekonomického myšlení. I proto je prvním reflexem ekonoma, který zjistí, že něco nefunguje jak by mohlo či mělo, začít zkoumat jak systém motivuje lidi dělat to, co dělají či nedělají. Platí to i pro politiku.

Výlučnost demokratické politiky

Tradiční demokratická politika se ekonomické analýze vzpírala. Demokratické strany s masovou členskou základnou se rozhodovaly většinově, nikoli hierarchicky jako je tomu v klasických firmách. Díky tomu se do rozhodování promítaly jednak věcné problémy voličů a členů a jednak i nemateriální pobídky odvozené od ideálů a ideologií, na což logika maximalizace zisku a minimalizace nákladů moc nefungovala.

Ovšem v současné politice má už ekonomická analýza větší dosah i smysl. Ideály i věcné problémy šly stranou, v kampani se prodávají jen usměvavé ksichty a marketingová hesla na plakátech, o jejichž vlivu na volební výsledek rozhoduje především velikost rozpočtu. I kandidátky se víceméně otevřeně sestavují podle toho, kolik příspěvků na kampaň je kdo schopen dodat buď z vlastní kapsy nebo z kapsy politických podnikatelů. Politika tím ztratila svou výlučnost a strany můžeme analyzovat jako franšízovou síť dohadující se o marketingové kampani pro rychloobrátkové zboží, kde rozhodují ti s největším rozpočtem.

Kvalitní správa věcí veřejných je však jiný produkt než hamburger. Nelze ji bez následků odevzdat několika dealmakerům, kteří se vždy pragmaticky dohodnou, a jejichž průšvihy následně zaobalí PR agentura. Politika v takovém případe připomíná model dokonalé konkurence, kdy každý obchoduje s každým, avšak jen na základě krátkodobých dohod a bez jakýchkoli investic s delší dobou návratnosti. Problém je, že bez dlouhodobých reforem nelze ani udržet konkurenceschopnost, ani zvyšovat životní úroveň.

Bez partají to nejde

Tak jako se tržní ekonomika nedokáže obejít bez firem, které fungují jako ostrovy plánování a hierarchie v moři tržních transakcí, tak se ani politický systém neobejde beze stran. Ty jediné přinášejí do politického rozhodování dlouhodobý horizont, pročež se o ně opírají všechny úspěšné demokracie bez ohledu na to, zda se v nich volí poměrně většinově nebo rozhoduje pomocí referend. Jen a jen strany, jejichž členové předpokládají, že se budou účastnit v těchto, příštích i přespříštích volbách mají motivaci spravovat věci veřejné s ohledem na budoucnost.

Jak tedy strukturovat pobídky politiků, aby se snažili vybudovat dlouhodobě stabilní strany s masivní členskou základnou? V době, kdy ideologie ztratily své pojivé vlastnosti, zbývá asi jen ekonomická odpověď: přes peníze.

Veřejné příspěvky za jasná pravidla

Z makroekonomického pohledu by se českým voličům určitě vyplatilo několikanásobně zvýšit příspěvky na činnost politických stran ze státního rozpočtu, pokud by to vedlo k podstatnému omezení korupce a černo-šedého financování politiky. Určitě by bylo efektivnější platit více než současnou půlmiliardu (0.013 procenta HDP) přímo a transparentně, než politiku financovat nepřímo miliardami z tunelovaných veřejných zakázek.

Model financování stran lze nastavit tak, aby motivoval strany k dlouhodobé stabilitě, třeba tím, že příspěvky budou navázány nejen na hlasy ve volbách, ale i na počet členů. Tím by měly strany motivaci získávat a držet členy, čímž by se posílila jejich reprezentativnost, vnitřní demokracie, nezávislost na podnikatelích v politice a zároveň by se omezila i tendence rozpadat se z malých na ještě menší strany při každém větším sporu.

Další výhodou příslibu vyššího veřejného financování je možnost spojit jej s důležitými reformami, které jsou nezbytné pro posun české politiky z Balkánu na severozápad. Zákony o státní službě, zveřejňování smluv státu na internetu, transparentním financování stran či o trafikách ve státních firmách se dlouhodobě nedaří prosadit, přesto, že se o to jednotliví poslanci i neziskové organizace jako Rekonstrukce státu snaží. Jelikož by takové reformy de facto zlikvidovaly aktuální model financování politiky bez náhrady, ekonoma znalého moci pobídek vůbec nepřekvapí, že si kapři odmítají nechat vypustit rybník.

Spojení reforem s navýšením veřejného financování však může problém vyřešit, neboť politikům nabídne přesun ze zatuchlého rybníka špinavých peněz do průhledného akvária vysokých veřejných příspěvků. V politických stranách je i dnes kromě velrybářů a jimi nahnaných bezdomovců i spousta lidí, kteří dělají férovou místní politiku bez skandálů. Ti by se rádi soustředili na politický souboj nápadů a programů, kterému by snížení věčného tlaku na shánění peněz mohlo vytvořit prostor. Spojený návrh reforem tak spíše získá podporu současných stran.

Lze namítnout, že nakonec budeme stranám platit víc a nic se nezmění. Ovšem, i s tímto rizikem mohou být přízemní úvahy o veřejném financování zajímavější než radikální změny volebního systému, o který se budeme opět bavit až se po volbách rozpadne další koalice marketingových stran financovaných podivnými mecenáši. Lepší by bylo připustit si už dnes, že Česko není tak bohaté, aby si mohlo dovolit zdánlivě levnou politiku, a začít strany financovat transparentně ze společné kasy.

Napsáno pro Respekt.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

jogín napsal(a):

"Strany jediné přinášejí do politického rozhodování dlouhodobý horizont, pročež se o ně opírají všechny úspěšné demokracie bez ohledu na to, zda se v nich volí poměrně většinově nebo rozhoduje pomocí referend." Ten dlouhodobý horizont má velikost čtyři roky. Proč by partaj měla zavádět opatření, jejichž výsledek může po nových volbách inkasovat opozice?
19. 09. 2013 | 12:12

Neudržitelný napsal(a):

Autor
" V politických stranách je i dnes kromě velrybářů a jimi nahnaných bezdomovců i spousta lidí, kteří dělají férovou místní politiku bez skandálů"
Není. Možná tam byli začátkem 90let, možná tam byli, ale dnes už tam nejsou. Nemohou tam být, protože férová politika tam není. Jsou tam jen prospěcháři, lidé toužící po moci, po penězích, po popularitě. Féroví lidé dávno v politice nejsou.
19. 09. 2013 | 12:14

vasja napsal(a):

A jen Špidla a autor ví, kde na tohle zdroje jsou.
19. 09. 2013 | 12:16

K.M. napsal(a):

Díky za info!

Opakuji, při těchto volbách je nutno myslet, již na volby příští...,

v naději, že budou ještě v demokrasii..., demokratické...

K.M.
P.S.: Jen jeden "kapr" ze stávajícího rybníka...., může nakazit celý rybník...
19. 09. 2013 | 12:18

fikus napsal(a):

ano, provedl jste obsáhlou sondu do fungování politiky, která ovlivňuje přímo veškeré složky veřejného života. Dále jste zdůraznil nezbytnost politických stran při fungování demokratických principů státu.
Vše lze chápat, ovšem těžko akceptovat samotné vnitřní fungování partají, jejich upřednosnování neschopných, ale loajálních, co leccos vědí, dále neprůchodnost změn. U kormidla jsou lidé, kteří sami sebe nominují do předních pozic kandidátek a funkcí. Schopný a perspektivní člen strany je prakticky bez šance nahradit ty spřažené a semknuté. To je podstata hry a problému. Systém ač se tváří demokraticky tak jím není. Ten problém je samozřejmě daleko širší a obsáhlejší, nemá smysl to zde pitvat. Strany mají dělat službu těm, kteří jim dali důvěru - a to zde prostě nefunguje a nefungovalo! Až na malou skupinu darebáků kteří z toho prosperují. Neboť schází permanentní veřejná kontrola, a další nástroje odvolatelnosti, tak systém selhává. Media místo hlídacího psa často podléhají ať už na zadání, či vědomě tlaku politiků, a tím neplní svoji hlavní roli a povinnost k veřejnosti. Korupce ať zdánlivě skrytá, či zřejmá jsou důsledky té svobody, kterou tak plamenně někteří známí politici obhajují. To slovo je prázdné a nic nestojí, zvláště v jejich podání. Volič je je v kruhu a vleku medií, vlastních problémů, které si často nezpůsobil masírován a oblbován ze všech stran ač měl být na toto připraven. Proto PR, proto cílená masáž i záměrnými nepravdami. Základ je přežít u struků.
19. 09. 2013 | 12:24

David napsal(a):

Žádné zvýšené financování politických stran naše problémy nevyřeší.

Volební kampaně KSČM dokazují, že i za malé peníze dokáže mít svých stabilních 15%.

Když vidím, jak skoro všechny strany vyhazují peníze tak, že si voliče kupují pivem, gulášem, propisovačkami, balónky a jinými pitominkami, tak se mně dělá špatně.

Přitom by možná úplně stačilo, kdyby každá strana na své webové stránce zveřejnila nejen svůj podrobný program, ale i podrobné životopisy kandidátů a při předvolebních besedách ve veřejnoprávních médiích pak představila svůj program.

Zavádění amerikanizace našich volebních kampaní je naprosto zbytečným vyhazováním peněz a ohlupováním voličů. Neúčinné jsou i otravující telefonáty, nebo návštěvy v bytech, které chce použít TOP 09. I setkání s voliči na náměstích nemá velký význam. 90% účastníků jsou už přesvědčení voliči a zbývajících 10% jsou zase nepřesvědčitelní odpůrci a podplacení provakétéři - "vajíčkáři"

Rozhodující jsou besedy v televizi a rozhlase a pak hlavně ty zmanipulované předvolební průzkumy preferencí, které by měly být ÚPLNĚ zakázány.

Takže žádné peníze ze státního rozpočtu.

Vítězit by měly programy a seriózní osobnosti.
19. 09. 2013 | 12:49

Dalimír napsal(a):

Je zde třeba volit KSČM ,TO JE STRANA DEMOGRATICKE LEVICE ! Ti určitě zamezí rozpínavosti nepoctivých podnikatelů kterými se česká republika jen hemží ! Vemte si třeba solární barony ,mají výrobu el.energie prakticky zdarma a přesto doposud bezohledně navyšovali cenu pro chudáka konc.spotřebitele ! A ještě jsou někteří tak drzí že chtějí navyšovat dotace od státu ! Když jim tohle někdo s politiků vytkne tak se čertí a vyhrožují žalobami ! Jaká to drzost ! Jasné nejlepší obrana byla vždy útok ! Toho tito nepoctivci umí dokonale využít ! Proto si také na svou stupidní obhajobu najímají JUDR experty na tyhle pofiderní záležitosti jako je třeba proslavená pražská advokátka Klára Samková ! Proč asi ? Protože tihle baroni "dobroději" si moc dobře uvědomují co činí ! Je to fakt humus tenhle kapitalismus ! Vynikají v tomhle systému hlavně ti co touží po rychlém zbohatnutí ! Pane Stejskale nezlobte se ,já vím že tohle je mimo téma tohoto blogu ale já se vždy snažím reagovat a to co nejdříve na aktuální dění ! Děkuji za pochopení !
19. 09. 2013 | 13:25

fikus napsal(a):

Dalimír:
vždyť je to jedno. klesne cena energie, zvedne se cena za distibuci. Jak jednoduché, modelově zaplatíte za odběr 9000,- distibuce a dotace z této částky činí 6000,-. Nemožné se stalo skutkem. Celoročně na chtě nebudete, ale pokud to neodstřihnete stejně zaplatíte a o tom to je
19. 09. 2013 | 13:35

Dalimír napsal(a):

fikus jistě máte pravdu ale to se týká pouze majitelů těch chat a chata jako taková to je luxus ,tu člověk k životu nepotřebuje ! Proč by tím měli ale ještě trpět obyv.panel.sídlišt ? Samozřejmě těch je velké množství a tím i více peněz pro solární dobrodruhy ! Ještě že tu chatu nemám ! Toho placení je v dnešní době tolik že mnoho lidí to nestíhá a pak samozřejmě přijde rodinná katastrofa !
19. 09. 2013 | 14:02

pamětník napsal(a):

Takže české partaje prasí politiku z nedostatku peněz. Geniální závěr: přidejme jim. Jak prosté.

Pane Kudrno,
už jste se doučil fakta o počtu severských států v eurozóně?
19. 09. 2013 | 14:24

fikus napsal(a):

Dalimír napsal(a):
fikus jistě máte pravdu ale to se týká pouze majitelů těch chat a chata jako taková to je luxus..
_______________________________________
polemizovat s Vámi o luxusu nechci, distribuci platíte samozřejmě i v paneláku. Ale cena energií není téma tohoto blogu.
19. 09. 2013 | 14:39

buldatra napsal(a):

Autor napsal:

Bez partají to nejde

Tak jako se tržní ekonomika nedokáže obejít bez firem, které fungují jako ostrovy plánování a hierarchie v moři tržních transakcí, tak se ani politický systém neobejde beze stran. Ty jediné přinášejí do politického rozhodování dlouhodobý horizont, ...

šmarjájózef, Kudrna, vám ty partaje fakt vlezly na mozek.
Jste reinkarnací svazáka?
Kdo vám to nabulíkoval?
To je jak za komoušů, jenže tam se mluvilo o jedné všeobjímající partaji (+přidružení kolaboranti, kteří jsou dnes nevrlí, když se o tom mluví, páč se za to obětí stydí), bez které by to nešlo.

A co ostatní člověčenstvo mimo partaje? To je shluk nemyslících trubců bez mozků?

Jděte raději na víno, to vám snad pročistí hlavu.
Tedy, pokud už není pozdě.
19. 09. 2013 | 14:52

Dalimír napsal(a):

fikus já vím že to není téma tohoto blogu ale nežli sem někdo na tohle téma napíše tak už to nebude aktuální ! Samozřejmě i v panelácích se platí za distribuci ! To je právě tenhle problém pevné složky , do ni si celý ten ansábl okolo elektriky můžou dosadit cenu jakou chtějí ! A to je právě ten hlavní důvod vzteku občanů na tuhle bezohlednost !
19. 09. 2013 | 15:10

tytyty napsal(a):

Zásadní věcí je, proč daného kandidáta volím. Pokud já volím svého zástupce do parlamentu, tak určitě ne proto, že je mi sympatický nebo ne, protože to není soutěž krásy, ale proto, aby zastupoval moje zájmy. Proto je pro mě důležitý jeho volební program, tedy to, co bude prosazovat v MÉM zájmu v parlamentu PO VOLBÁCH.
Nedomnívám se, že někdo volí „svého“ favorita proto , aby mu tím umožnil vzdát se mu svěřeného mandátu, zásadně změnit po volbách svůj volební program a přeběhnout jinam, za účelem získání nějaké výhody pro jeho soukromou a bezednou kapsu a tím své voliče zradit.
19. 09. 2013 | 15:13

tytyty napsal(a):

Domnívám se, že poslanec je odpovědný nejen svému svědomí, což je věc v některých případech velmi, velmi éterická a někdy časem vyprchá, ale že poslanec je odpovědný především vůči těm lidem, kteří ho zvolili a kteří ho zvolili právě a především kvůli tomu, co jim sliboval pře volbami. A to je jádro pudla.
V opačném případě bude lepší, levnější a učinnější, zrušit to, co zde nazýváme „volby“ a vypsat na obsazení míst v parlamentu jednou za čtyři roky parlamentní loterii a losovat. Každý, kdo si za své vlastní peníze koupí los, bude mít stejnou demokratickou šanci. Pak bude opravdu všem jasné, co je ve skutečnosti smyslem a cílem stát se poslancem v České republice.
Tedy nahrabat si, co největší hromádku peněz.Ten, kdo bude mít štěstí, vyhraje a nebude zavázán žádným nesvéprávným voli čum, pardon, voličům a bude hrát jen a jen na své triko a za své.
19. 09. 2013 | 15:16

tytyty napsal(a):

Místo sypání peněz do bezedných poslaneckých kapes, ve stylu ber, kde ber, však nás poslanců není přece tolik a státní kasa to unese, tedy zcela ve stylu odborářů z LOK, co takhle, aby v době, kdy parlament nezasedá, zvolení poslanci vykonávali tu činnost, kterou vykonávali před svým zvolením do parlamentu i nadále.
Mimochodem je stejně pozoruhodné, a málokdo to zmiňuje, že v parlamentu vlastně vznikla úspěšná lékařská nátlaková lobby, což je stejně pozoruhodné, jako to, kolik lidí s titulem MUDr. „vytváří“ v českém parlamentu, právnické normy a zákony, které podle toho také vypadají, místo toho, aby v souladu se svou odborností spíše léčili.
Co takhle zrušit nehorázné poslanecké platy a ušlou mzdu za účast na jednání v parlamentu jim refundovat ve výši jejich platu a dále jim hradit v souladu s právními předpisy ještě další prokazatelné výdaje spojené s výkonem poslaneckého mandátu .
Pak by mnozí brzo vystřízlivěli a to doslova a touha stát se poslancem, by přestala být pro mnohé z nich lukrativní. Pak by tam zůstali hlavně ti, kteří chtějí opravdu zlepšit život nejen sobě ale i občanům tohoto státu.
19. 09. 2013 | 15:18

autorovi napsal(a):

Milej pane ("ekonome"), píšete, že ... "Tak jako se tržní ekonomika nedokáže obejít bez firem, které fungují jako ostrovy plánování a hierarchie v moři tržních transakcí, tak se ani politický systém neobejde beze stran ..." - jest poněkud svérázné přirovnání.
Každá firma touží po zisku, redukuje počet svých (neefektivních) pracovníků, snaží se nedržet se starých technologií, touží se prosadit v konkurenčním prostředí.
Především ale firmy nikdo ze svých daní -V TAKOVÉ MÍŘE - nedotuje a nepřeplácí - jako politiky a jejich strany. Firmy si "nepřikrádají" dle libosti ze státního rozpočtu - jako strany a jejich politici. Firmy si nemohou "marodit", aniž by to nebylo znát na výrobě.
Stačila by jedna jediná politická strana. Vyšlo by to levněji. Lidé uvnitř ní by se lépe a LEVNĚJI dohodli než desítky stran, které dělají více a více chaosu.
Představte si všechny dnešní parlamentní strany dohromady jako jednu. Je to tak těžké uskutečnit? V čem je problém? Alespoň se zredukuje stav parazitů a budou tam jen ti nejlepší.

Tady žádné demokratické strany nejsou!
Pokud je POUHÁ POCHYBNOST o Babišově možném členství v StB, takovou stranu bych nikdy nevolila!
Lidé, kteří měli v minulosti praktiky StB, je mohou používat i jinde.
19. 09. 2013 | 15:18

franky napsal(a):

Blog:
Tradiční demokratická politika se ekonomické analýze vzpírala. Demokratické strany s masovou členskou základnou se rozhodovaly většinově, nikoli hierarchicky jako je tomu v klasických firmách.

K blogu:
Demokratická politika se vyvíjí v návaznosti na vývoj společnosti. Tak jak se mění životní úroveň, lidské hodnoty, lidské potřeby, vnitřní společenská kultura, tak se mění i obsah politiky. Z politiky se vytratily dlouhodobé ideály a s nimi související ideologie jednotlivých skupin a tím se ztratila i ostrost vymezení bariér pro uskutečňování společných akcí těchto skupin a pro domluvu jednotlivých skupin pro potřebný kompromis společné „státní“ politiky.

Blog:
Z makroekonomického pohledu by se českým voličům určitě vyplatilo několikanásobně zvýšit příspěvky na činnost politických stran ze státního rozpočtu, pokud by to vedlo k podstatnému omezení korupce a černo-šedého financování politiky.
K blogu:
Čistě hypoteticky by bylo zajímavé rozdělit příspěvek na činnost politických stran na dvě části. První část by byla vyplácena jako základní částka každé evidované straně podle počtu členů strany. Druhá část by tvořila prémiovou složku jejíž výše by byla odvozena od počtu získaných voličů v „současných“ volbách a od přírustku počtu voličů proti předchozím volbám. Tato druhá část by motivovala k dodržení volebních programů. Vztah prémiové a základní složky, či otázka progrese či degrese prémiové složky může být předmětem dalšího upřesnění. Počet členů – Hlasy ve volbách – Stabilita voličské základny resp. další kritéria.
Je jen otázkou nakolik by tyto změny přispěly ke zvýšení úrovně politiky ve směru rozvoje dříve zmíněného demokratického korporatismu a tím ke zvýšení efektivity řízení státu. Jsou tu totiž ještě dva důležité faktory a těmi jsou úroveň voličů a marketinková síla médií. Toky peněz jsou totiž nevyzpytatelné. Optimismus při takovýchto návrzích však poklesne například při znovu pročtení knihy Tekutá modernita od Zygmunta Baumana.
19. 09. 2013 | 17:53

Jel jsem okolo Brna, vykouk na mě napsal(a):

Kudrna
Z čeho /z koho/ jsou složeny partaje - ze zelených mužíčků ?
19. 09. 2013 | 18:10

Bez kudrlinek napsal(a):

Žádná parlamentní strana není k mání, nekoupíte. Jsou koupené od založení.
19. 09. 2013 | 19:50

K.M. napsal(a):

Strany jsou již koupeny...

O tom, jak si kapitál dokáže koupit politické strany, viz dodnes nedořešený, resp. nevyjasněný "Parteispendenskandal" v Německu... (Der Spiegel - ročník 1987...)...

Chudák Klaus to se svým "Pepou z Honkongu" nebo "mrtvým Laszlo Bazsi(?)" už tak lehké neměl..., v obou případech však trpěli hlavní aktéři - aby se zachránili - ztrátou paměti...

V nastávajících volbách se již nic nezachrání..., nynější systém je nastaven tak, že se ztučnělí kapři dostanou - bez velkých potíží - zpět do jejich rybníka... Jde již jen o to, jak jim ten rybník "laciných výdobytků a hlavně imunity...", co nejrychleji vypustit..., třeba i svými hlasy při těchto volbách...

a začít se připravovat na volby "přes-příští", které by již mohly nasměrovat společnost k přímé demokracii..., k demokracii, ve které by se již mohly dostat k moci osobnosti, které by mohly zodpovědně společnost vést...

Nástin návrhu programu takového hnutí, či pro začátek... vynuceně i strany...viz blog Heřmana Chromého: "Nevolnost z české demokracie" a příspěvky z z 27.08.-16:03 - 31.08.-17:23...

Iniciálů:

K.M.
se nezalekněte... a podívejte se na to v hojném počtu...(v návaznosti na pozvánku jednoho mého příbuzného ve funci promítače venkovského kina - z poloviny padesátých let minulého století: "Příště dáváme ruský film "Komunista", názvu se nezalekněte...a príjďte v hojném počtu..."

Politické strany jsou již koupeny!
19. 09. 2013 | 21:59

Bavor napsal(a):

Prodám demokratickou stranu LIDEM. zn. Nevynáší zisk.
19. 09. 2013 | 22:31

antisoudruh napsal(a):

Velmi dobré pane Kudrna! Díky.
20. 09. 2013 | 08:16

JardaV napsal(a):

Politické strany jsou jenom devastující fenomén ekonomiky.Zdroje peněz - výroba a firmy ji provozující ,stejně tak jako výzkum produkující peníze,můžou fungovat bez politických stran.Klidně v ovzduší racionální vojenské diktatury.Jako třeba byla
jeden čas v Chile.Ona vláda jedné strany,kdyby byla bez romantické ideologie,ale
postavená na normách a jejich striktním dodržování,by byla taky funkční,navíc asi
nejlevnější.Demokracie je nejnákladnější,ekonomicky divergující protože zkorumpovaná,forma správy státu.Sice dovoluje svobodně žvanit,ale taky krást,podvádět,tunelovat,likvidovat lidi,pořádat fašistické štvanice na jedince,
a to vše beztrestně.Demokracie umožňuje okecat všechno,i zločiny.Tak na co ji máme??Na to aby naše země byla zadlužená 2 biliony ,když totalitní vláda jedné strany měla vždycky VYROVNANÝ ROZPOČET,a ještě nám sposta států dlužila?????
Ne demokracie,vláda armády je správná cesta.Popravy zlodějů na rozkaz,ne po desetiletých soudních tahanicích zakončených amnestií a okradením obětí.
Pluralita existuje v duchu : rozděl a panuj.A je plně v kontextu sionských protokolů.
20. 09. 2013 | 10:21

JardaV napsal(a):

Pro autorovi

Pokud máte pochybnost o Babišovi,jeho věc týkající se Stb řeší soud v Bratislavě.
Počkejte si na rozsudek,už brzo....
Kalousek Babiše docela poplival.Babiš dal dětské onkologii zařízení za 7.5 milonu.
Co dal národu Kalousek???Jenom špínu,zlodějny a znechucení většiny občanů.A dneska
už je nějaká i domnělá účast v evidenci Stb nepodstatná,musela byste zviditelnit stovky a tisíce jiných,kteří ale nezaměstnávají lidi,třeba ani neplatí daně,jenom žijou z toho,co nakradli.A mezi námi,Stb si vybíralo nejlepší lidi.Taky na špinavé práce nejkřivější.Kdyby státní správa byla obsazena specialisty na úřední činnost a ne politickými přáteli,vše by fungovalo jinak.Poslanci s lékařským vzděláním by nerozhodovali o zákonech a ekonomice.Atd.Babiš alespoň tuší,co se dělat má a co ekonomika potřebuje.Prokázal to,je druhý nejbohatší člověk v naší zemi.Nepochybuji o tom,že nakonec jeho ANO zvolíte,protože vše ostatní je cesta zpět k tomu,co bylo.
20. 09. 2013 | 10:35

JardaV napsal(a):

Pro autorovi

Pokud máte pochybnost o Babišovi,jeho věc týkající se Stb řeší soud v Bratislavě.
Počkejte si na rozsudek,už brzo....
Kalousek Babiše docela poplival.Babiš dal dětské onkologii zařízení za 7.5 milonu.
Co dal národu Kalousek???Jenom špínu,zlodějny a znechucení většiny občanů.A dneska
už je nějaká i domnělá účast v evidenci Stb nepodstatná,musela byste zviditelnit stovky a tisíce jiných,kteří ale nezaměstnávají lidi,třeba ani neplatí daně,jenom žijou z toho,co nakradli.A mezi námi,Stb si vybíralo nejlepší lidi.Taky na špinavé práce nejkřivější.Kdyby státní správa byla obsazena specialisty na úřední činnost a ne politickými přáteli,vše by fungovalo jinak.Poslanci s lékařským vzděláním by nerozhodovali o zákonech a ekonomice.Atd.Babiš alespoň tuší,co se dělat má a co ekonomika potřebuje.Prokázal to,je druhý nejbohatší člověk v naší zemi.Nepochybuji o tom,že nakonec jeho ANO zvolíte,protože vše ostatní je cesta zpět k tomu,co bylo.
20. 09. 2013 | 10:35

Jarda napsal(a):

Dle médií Tomio Okamura prohlásil,že by bylo vhodné vystěhovat Romy do Indie,(pokud jsem to nespletl)jejich původní vlasti.Bylo by to nejlepší řešení,než v budoucnu by mohlo dojít k občanské válce,protože dnes už si Češi Romské násilí nenechají líbit.Také nemají zájem na Romy dělat a živit je když mnoho mladých Romů nemá o práci zájem !Čechy Čechům !!
20. 09. 2013 | 15:47

Důchodce68r napsal(a):

Autor
Píšete: " V politických stranách je i dnes kromě velrybářů a jimi nahnaných bezdomovců i spousta lidí, kteří dělají férovou místní politiku bez skandálů"

Ale kdepáááák! Snad jen několik, v ODS coby prstů na jené ruce, v ostatních zavedených bezvýznamě víc, a to pouze!! na venkově, na nejnižší úrovni, tady jakoby nic. Také počty straníků docela rychle klesají. Za vtip století považuji vyjádření z ODS, že jim odcházejí jen prospěcháři.

Pokud byste tedy přispěl těm našim "zavedeným" stranám byť jedinou korunou z vlastní kapsy, tak nikoliv "nic proti tomu", ale je mi líto, musel bych si vás přeřadit minimálně do kategorie pomýlených, podporujících zločince.

Jinak, myšlenka sama stojí za úvahu, ale ne dřív, než dosavadní zavedení straníci a jejich kandidáti zcela vymřou.
20. 09. 2013 | 16:19

Jirka napsal(a):

Nejsem zastáncem Vašich názorů a nápadů. Strany by měly být financováni výhradně z příspěvků svých členů, protože lidé, pokud něco platí, chtějí vědět, za co platí a také si to zkontrolují. Není důvod, aby korporátní společnosti podporovaly politické strany, protože nemají volební právo.
20. 09. 2013 | 21:12

Milan napsal(a):

Mohu pouze podotknout: Politická ekonomie byla neoblíbený předmět za dob kdy jsem studoval. Byla to pavěda, která neměla moc společného s ekonomií a hlavně aplikovala komunistickou demagogii do plánovaného hospodářství. Tento článek mne přesvědčil, že tento předmět zjevně existuje dodnes. Tak nás ochraňuj, snad už jenom, bůh.........
21. 09. 2013 | 15:13

David napsal(a):

Ještě k 19. 09. 2013 | 12:49:

Konkrétní důkaz, že:

"...Zavádění amerikanizace našich volebních kampaní je naprosto zbytečným vyhazováním peněz a ohlupováním voličů. Neúčinné jsou i otravující telefonáty, nebo návštěvy v bytech,..."

------------------------------------------------

gayer.blog.idnes.cz:

Negativní až tragické zkušenosti ODS s kontaktní kampaní

Předvolební kampaně běží na plné obrátky. Nejen billboardy a sociální sítě. ODS se přesouvá i do ulic a do bytů. Tento druh kontaktní kampaně je však, jak ukazují první zkušenosti, velice nebezpečný a přináší vysoká bezpečnostní rizika. A vyžaduje i velký kus osobní odvahy.

Proto každý agitátor musí od 15.září doložit, že je pojištěný proti napadení. Uvažuje se i o uzavírání životních pojistek pro ty hrdiny, co jdou odhodlaně do první linie, do lokalit s tradičně levicovými voliči. Náklady by prý hradila politická strana. Je zbytečné zde uvádět pozitivní zkušenosti, jako jsou vřelá pozvání do rodin, vítání chlebem a solí, nebo i skleničkou něčeho ostřejšího, věcné dary či jen vřelá objetí a polibky.

Zajímavější jsou opačné zkušenosti, které ODS zaznamenala. A bezpochyby mohou být i poučením pro ostatní politické strany.

Pavel D.:

Otevřel dveře a ani nečekal, co řeknu. Řval na mě, že už nechce další hrnce a jedním po mě zlostně mrštil.

Zbyněk J.:

Slušně jsem pozdravil, představil jsem se mu a řekl, že jdu s lákavou nabídkou od ODS.V tom okamžiku se otočil dozadu a zavolal. Mámo, rychle volej policii, je tu nějakej zloděj....

Karel H.:

Chtěl na mě, abych mu přečetl celou brožurku ODS, kterou jsem mu strkal do ruky. Že prej nemůže číst, když má zánět spojivek. Když jsem byl na konci první třetiny, potřeboval jsem na záchod. Poprosil jsem, zdůrazňuji, že velmi slušně, jestli to mohu vykonat u něj. Sebral obratně z věšáku ramínko, najednou dobře viděl, začal mě s ním tlouci hlava nehlava a řval na celý dům: Už jste toho v týhle zemi pos..li dost..!

Václav K.:

...Kdyby se neotevřely dveře výtahu, tak by mě mlátil dál...

Ondřej H.:

Po chvíli mě vtáhl do bytu a zavřel dveře. Z koupelny bylo slyšet jak se natáčí voda. Myslel jsem, že mi chystá nějaký pití na osvěžení. Když vyšel do předsíně, postavil přede mne kýbl, praštil mě hadrem na podlahu přes obličej a křičel: Tak aspoň tady si ten bordel utři!

Nejtragičtější (protože odřeniny, podlitiny i nakonec zlomeniny se zahojí/, je asi osud mladého, čerstvě ženatého muže Petra S.:

Po přečtení prvního bodu z volebního programu mě hnal chodbou a rychle mě doháněl. Těžký kus železa v jeho ruce nevěštil nic dobrého. Z pudu sebezáchovy jsem naskočil na zábradlí a rychle ujížděl dolů. Netušil jsem, že po každých třech metrech jsou na něm kovové výstupky. První tři jsem ještě nějak přejel, ale po čtvrtém jsem se s bolestí vymrštil ze zábradlí... Když jsem se po třech týdnech vrátil z nemocnice a oznámil manželce, že nemůžeme mít děti, začala plakat. Večer, než jsme šli spát, podívala se po očku na modrého ptáka (na služebním kufříku), dala mi pusu a řekla: Tak pro tyhle jsi nasazoval vlastní život? To snad néé!

Aby ODS alespoň eliminovala vzrůstající počet nevybíravých a agresivních útoků na dobrovolné náhončí, začala je vybavovat plynovými pistolemi a ochrannými štíty.

Volbou ODS získáte 5 % slevu na pohřebném a výhodnou možnost přikoupením procítěného proslovu Marka Bendy při pohřebním obřadu za pouhých 1756 korun bez DPH. A ještě rychle k dalším životním perspektivám....

Tomáš Gayer

http://gayer.blog.idnes.cz/c/361981/Negativni-az-tragicke-zkusenosti-ODS-s-kontaktni-kampani.html
21. 09. 2013 | 21:02

n-noname napsal(a):

Jedině tento příspěvek má hlavu a patu.
17. 06. 2014 | 12:53

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy