O zdrženlivosti levicové kritiky islámu

12. 06. 2015 | 10:05
Přečteno 4974 krát
Intelektuálové levicové orientace mají větší strach z islamofobie než z islamismu. Zřejmě proto přistupují ke kritice násilnosti páchaných ve jménu islámu zdrženlivě a opatrně.


Všechny formy náboženského fanatismu jsou nebezpečné. Leč fanatici islámu jsou dnes nebezpečnější než ti ostatní. Souvisí to s tím, že v současné chvíli je muslimský svět mimořádně rozbouřený a nažhavený. Nebylo tomu tak ve všech dobách a není důvod pochybovat, že jde o stav přechodný. Náboženským násilím a horečnatým stavem doprovázeným nemilosrdným šířením víry prošlo kdysi i křesťanství, konkrétně během dvou století křížových válek. Říkáme-li něco takového na adresu křesťanské minulosti nedělá to z nás nutně odpůrce křesťanství a antikristy.

Obdobně by se měly chápat výroky o islámském fanatismu dneška. Ano, islámský fanatismus je dnes mimořádně nebezpečný a na tomto soudu nemění nic skutečnost, že muslimská teologie nepožaduje od věřících páchat džihadistické násilí nebo že řada muslimů náboženské násilí odmítá či že většina muslimů ponechává nebi, aby samo rozhodlo, jaký osud zasluhují kacíři a neznabozi. Dobře také víme, že existuje „džihád duše“ a „džihád meče“ a že prorok islámu stanovil, že ten první je „džihádem velkým“. Není pochyb ani o tom, že muslimský svět je mnohostranný a různorodý. To vše je pravda, která leč nic nemění na tom, že „džihád meče“ na sebe upozorňuje siláckými gesty, aby strašil a děsil.

Souběžně konstatujeme a sledujeme rozmach odsudku islámu vůbec a zmnožování projevů nepřátelství vůči muslimům. Jev zvaný „islamofobie“ sílí, přestává být názorem omezeným výhradně na kruhy populistické a nacionalistické pravice a proniká i do jiným směrem orientovaných částí veřejnosti. Naopak na levici - a to spíše zakotvené intelektuálně než lidově - se ozývají obavy z toho, aby odmítání islámského fanatismu nebylo jen předpokojem pro antimuslimskou nenávist či její rouškou. Tento názorový směr není bezdůvodný tam, kde se muslimové objevují jako noví přistěhovalci a veřejnost je nahlíží jako cizí a potenciálně nebezpečný element, kde dochází k jejich diskriminaci a kde policejní dohled nabírá brutalní formy.

Levice nemá povětšinou velké pochopení pro náboženské jevy. Přesto se neostýchá čas od času pranýřovat náboženské excesy. Mohou to být hiduističtí nacionalisté, příliš horliví buddhisté nebo sionističtí mesianisté, bránící židovské kolonie v Izraeli. Islám a muslimové přitom zůstávají jaksi mimo tento okruh. Neznamená to, že se levice ztotožňuje s islamistickým militantismem. Leč nemalá část levice, zejména na Západě, se brání uznat, že zločiny islamismu zasluhují patřičnou analýzu a že kritika náboženského fanatismu by se nyní měla zaměřit především na islámský fanatismus.

Levicoví autoři zpravidla hledají příčiny náboženského fanatismu mimo náboženství. Nejčastěji dávají extrémní náboženské projevy do souvislosti s imperialismem Západu, s útlakem a bídou. Islámský fanatismus se pokládá také za svéráznou formu protestu a odporu. Jedná se údajně o ideologii utlačovaný a ponižovaných, možná jakousi zvláštní a podivnou variantu levicové politiky. Slavoj Žižek, slovinský filosof, tvrdí, že islámský radikalismus vyjadřuje „zlobu obětí kapitalistické globalizace“. Nezříká se přitom, jak uvádí, „nelítostné kritiky islámu a ostatních náboženství bez jejich ponižování“. Leč jeho kritika islámu nic nemění na tom, že v islamistickém hněvu nad „kapitalistickou globalizaci“ nalézá něco, co ladí s jeho vlastní rozhněvaností.

Antiimperialisticky smýšlející levice neváhá řadit palestinský Hamás či libanonský Hizbulláh k seskupením „sociálních progresistů, kteří stojí na levici a jsou součástí světové levice“, budeme-li citovat americkou filosofku Judith Butlerovou. Postmodernistická analýza islámského fanatismu se od názoru antiimperialistů příliš neliší. Francouzský filosof Michel Foucault hájil v 80. letech brutalitu íránské revoluce specifikou země a kulturní odlišností. Postmodernisticky laděný kulturní relativismus, ospravedlňující násilí právem na rozdílnost tradic a kulturních specifik, se stal obecně přijímaným argumentem a dále přežívá. „Postmodernost islámského fundamentalismu se projevuje odmítáním modernity jako zbraně euroamerické hegemonie“ (Michael Hardt). „ Íránská revoluce důrazně oponovala světovému trhu, kde pravidla určují silní, a může být považována za první revoluci postmoderního typu“ (Antonio Negri).

Na levici by měla nevraživost džihádistů vůči Západu dělat vrásky. Fanatici islámu odsuzují jako „západní“ a tudíž nežádoucí takové hodnoty jako jsou osobní svoboda, demokracie, rovnost pohlaví, náboženský pluralismus. Nikdo nepopírá, že na Západě se pokaždé nežije ve shodě s uvedenými hodnotami. A dokonce se je tam často nedaří patřičně bránit. Přesto o nich vzdor západnímu pokrytectví platí většinová shoda a nechybí lidé, kteří se za liberální hodnoty důsledně staví. Hodnoty, které zde označujeme jako západní, berou za své ve většině i lidé levice.

Pokud záměrem levice zůstává omezování útlaku a chudoby, na čem by mělo levicové hnutí stavět? Mělo by se jednat o hnutí obrany utlačovaných, o mobilizaci těch, kteří jsou doposud pasivní, mlčící, zakřiknutí a zastrašení. Měli by dostat odvahu začít mluvit sami za sebe, vyjadřovat a bránit svá práva být lidskými bytostmi. Skutečným cílem takového levicového hnutí je osvobodit utlačené a ponížené jedince. Jeho motivační silou nemá být destrukce, nýbrž naopak konstrukce společnosti, jejíž členové bez ohledu na to, zda jde o muže nebo ženy, budou svobodnější a občansky rovnější a kterou povede citlivá a zodpovědná vláda.

Islamistické skupiny nabízejí něco zcela jiného a s levicovou představou mají málo co společného. Proto se levice musí postavit na stranu vojenských zásahů, především těch akcí, které směřují k zastavení masakrů prováděných džihádisty na těch, kteří jsou označeni za nevěřící a kacíře. Levicovou politiku nedělá prosté odmítání násilí a války, nýbrž jasné zadržení islamismu, který války vyvolává. Jen vykořenění islamismu může vést k zastavení válek.

Nelze přitom zapomínat na ty, kteří trpí a budou trpět oním procesem zadržování fanatiků. Jak pomoci lidem, které si islamisté a džihádisté vybrali jako oběti masakrování? Taková otázka se nevyřeší jednorázově a musí být opakovaně kladena. Začít je ovšem třeba s válkou ideologickou. A trvat na rozlišování a nesměšování islámského fanatismu a islámu samotného. Názory fanatiků typu Hasana al-Banná (1906-1949), zakladatele Muslimského bratrstva, nebo pákistánského teologa Mawlány Maudúdího (1903-1979) jsou zásadně odlišné od postojů a myšlení velkých racionalistů muslimské historie a muslimských liberálních modernistů.

Levice nesmí přijmout žádný argument islamismu jen proto, že v jeho protizápadním naladění slyší tóny antiamerikanismu nebo zpěv sirén zvoucích k solidaritě vůči „imperialistickému bezpráví“. Naopak musí spolupracovat s těmi muslimy, věřícími i bezvěrci, kteří odmítají náboženský fanatismus a bojují proti němu. Takovým je třeba pomáhat a podporovat je.

Bohužel málokdy se tak děje. Není pravdou, že antifanatičtí muslimové neexistují. A je pravdou, že někteří z nich se obrátili nakonec k politické pravici, když na levici nenašli patřičnou odezvu. Pro ilustraci si připomeňme případ somálské muslimky Aján Hirší Alíjové, která ač původně levicově zaměřená, skončila v táboře pravice, která její osobní příběh a výpovědi využívá k učelové denunciaci veškerého islámu. Levicově uvažující lidé by se měli snažit pochopit, jak bránit sekulární stát v současné „postsekulární“ epoše a jak hájit rovnost a demokracii proti politizaci náboženských argumentů, která chce sloužit návratu společenské a občanské hierarchizace a různě maskuje snahy o obnovu teokracie.

Moc islámských fanatiků je velká a jejich politický ohlas není malý. Levice by měla fanatiky islámu jasně označit za nepřátele a vést proti nim ideovou kampaň. Na obranu svobody, rovnosti a pluralismu. Nejde o to naladit se na vlnu „střetu civilizací“. Všechny velké náboženské civilizace jsou stejně schopné vytvářet jak násilnicky se chovající horlivce, tak svaté pacifisty, a vše, co se nachází mezi těmito dvěma extrémy. Proto by bylo chybou promýšlet zápas s islamisty v pojmech civilizační války. Jedná se o střet ideový.

Bude-li za této situace levice setrvávat ve své zdrženlivosti vůči islamismu a islámskému fanatismu, vystavuje sebe i celospolečenský konsensus nebezpečí. Populismus, který táhne západní demokracie k extrémům a názorovým zkratům, může rozumně umírněnou levici vytlačit z politické šachovnice. Cílem náboženských fanatiků je vytvořit právě takovou situaci, kdy rozumná umírněnost jak v politickém, tak duchovním životě, pozbude oporu a bude nahrazena jednostranným zřetelem, vnucující nám úzké duchovní obzory s perspektivou všeobecné pohromy.







Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy