Levice, lid a ulice

30. 10. 2017 | 12:30
Přečteno 3446 krát
Lidská společenství jsou od podstaty tvárná. Z tohoto poznání vzešla myšlenka, že lidé si mohou utvářet vlastní osud sami zlepšováním poměrů, vycházejíce z pochopení a kritiky své minulosti a z rozumového souzení vlastních chyb a omylů. Na tom vznikla a staví levice.


V dnešní Evropě ztrácí levice voliče a jejich hlasy. Neznamená to, že je s ní konec. Znovu se objeví levicové projekty. Pouze zásadní změna lidské podstaty by mohla přinést opak. Samotné dějiny levicových myšlenek a činů sotva pomohou heroldům levice ze stávající krize. Současnost jim nastavuje zrcadlo, v němž jsou jasně patrné kontury vymizení kdysi pádného a srozumitelného historického poslání. Levice si musí v nových podmínkách svou roli opětně od základů promyslet a definovat.

Ve hře jsou tři prvky zároveň. V prvé řadě musí levice pochopit rozsah společenské proměny současnosti a definovat projekt své reakce na tuto změnu. Marxismus uvažoval ve světovém měřítku. Avšak národ se vrací. Jen obrana národní pevnosti nebude dostatečnou odpovědí na dnešní svět, do něhož vstupují ze všech stran přednosti i zápory planetární globalizace. Jak reagovat například na to, že počítačové technologie, které umožňují velkým firmám operovat na národní půdě, využívat tamní infrastrukturu a lidské zdroje, ale které také dovolují přenášet dosažené zisky jinam? Co dělat? Světové a národní je třeba znovu skloubit.

Druhým tématem je stát a jeho řízení. Levice žila v představě o nadřazenosti veřejné správy. Zjevná nefunkčnost byrokratických systémů přinesla levici porážku od liberálů. Je v tom něco fatálního a nezměnitelného? Je „soukromé“ nutně výkonnější než veřejné? Může veřejná správa sloužit občanům efektivně a racionálně? Takové jsou vysoce aktuální otázky pro soudobé demokracie.

Třetí prvek, který si žádá být promýšlen, souvisí s otázkou, kdo má být nositelem změny, jejímž cílem je vytvořit zdravější společnost. Dnes už nelze spoléhat na dělnickou třídu nebo „psance země“. S kým tedy počítat a s jakými argumenty pracovat?

Na relativně dlouhou dobu odsoudil levici palčivý neúspěch sovětské zkušenosti a naplno ji vystavil náporu vítězného tažení nově oprášeného liberalismu. Návody, s nimiž dosud přicházeli sociální demokraté, se ukázaly být málo účinné. Pokud nevedly přímo do slepých uliček, přispěly k tomu, že slova „levice“ se stalo prázdným heslem a „ levicovost“ ztrácející obsah tápe.

Leč ani jednostranně antilevicový protitlak neslaví úspěchy dlouhodobě. Počínaje rokem 2007 začíná propad liberalistických představ a projektů. Trh měl přinést rozkvět, zlepšit a zkvalitnit život. Část společnosti zvýhodnil, část společnosti zdecimoval. Přitom ani zvýhodněné společenské vrstvy nežijí s pocity všeobecného lidského rozkvětu. Na jedné straně stojí lidé, kterých se nespravedlnost a nerovnosti dotýkají více. Ale i ti, kteří materiálně nestrádají a před společenskými ústrky jsou před chráněni více či méně pružnými polštáři výhod, nejsou vždy ušetřeni nátlaku absurdit manažerských manýr a reforem, které jsou jim vnucovány.

Čelíme tu dvěma úskalím. Jedním je žitá skutečnost, každodenní lidská praxe, které nezřídka postrádá rozumové zdůvodnění. Druhé představují abstraktní výkladové konstrukce, bez zjevných prohřešků proti logice a vše vysvětlující, které lidskou praxí a život samotný přehlížejí nebo přizpůsobují svým myšlenkovým vzorcům. Porozumět tomu, jak žijeme a především rozpoznat, co je v našem životě špatné a nefukční, vypadá jednoduše jen zdánlivě. Pro lidi na společenském dně může mít „špatný život“ bezprostředně dramatickou podobu nedostatku, bídy a tragédie. Avšak „špatný život“ se může týkat i dobře placených a vysoce postavených lidí v hierarchii řídích pracovníků. Často pracují s nesmyslnými oběžníky, plní sotva pochopitelné příkazy, kterým se v soukromí posmívají nebo nad nimi zoufají. Nejde přitom o žádné zoufalce a ztracence, ale forma jejich práce a činnosti má absurdní podobu.

Nová společensko-politická gramatika

V dobách nadšení pro levicovou pokrokovost panovala představa, že historie dává za pravdu vývojové trojčlence: dnešní nepravosti vyvolají zítra revoluci, která pozítří změní svět. Tato představa dějinného pohybu pozbyla lesku a klesla do temnot zapomění. Leč lidské trampoty, které ji motivovaly, nezmizely a přetrvávají. Levici by nemělo stačit jen soucítit s lidskou bídou a utrpením. Musí tyto nepravosti uvést do nějaké formy a vřadit je do nějaké společensko-politické gramatiky.

Moderní život individualizuje pracovní činnost a lidskou pospolitost atomizuje. Svým dílem k tomu sice příspěl moderní liberalismus, který akcentuje individualizaci pracovních a životních podmínek a každého z nás mění tak, aby se soustředil sám na sebe a vlastní soukromý životní zápas. Někoho to může pohoršovat, ale skutečnost se tím nezmění. Z toho plyne pro levici další zásadní úkol opětovně najít to společné a lidsky kolektivní.

Litovat v této souvislosti ztráty třídního vědomí je k ničemu. Levice by měla analyzovat soudobé proměny práce a najít a formulovat to, co je za bezprostředně jevovou stránkou těchto jednotlivých lidských situací spojující a společné. Cílem levice bylo vždy ukazovat, že to, co se jeví jako individuální fatalita je ve skutečnosti odrazem společenské reality, na kterou je možné reagovat. Žádá si to vyjít z žité skutečnosti a reagovat na ni vnímavě a s citem. Nikoliv pokračovat cestou zobecňování individuálních neštěstí či jen listovat ve slovníku ekonomických teorii a citováním z příruček sociálně-ekonomických frází, nýbrž definovat společné znaky bídy materiální a duchovní, stejně jako kulturní a morální.

Naučit se vážit rozmanité životní situace, najít jejich společného jmenovatele a rozvinout sociální vnímavost na širším a hlubším základě, než jaký nabízí povšechný ekonomismus, kterým si pomáhá většina politiků, to je zadání a úkol pro moderního levicového vůdce. Pak ale musí přijít politická odpověď, kterou levice zatím nedokáže nabídnout. Klasické postupy spočívající v naivní víře, že důrazná, pádná reakce na sociální útisk formou stávek a blokád, případně masová vystoupení „ulice“, vyvolá řešení, nebo sociálně demokratická praxe, zabředající do oportunního přešlapování vpřed a vzad, se vyčerpaly. Ani jedna, ani druhá cesta nepřestavují postup, který by mohl levici přívést k nové gramatice společensko-politické akce.

Proces obnovy levice nebude jednoduchý. Bude třeba dokázat vynést na světlo společné body materiálně-sociálních a společensko-morálních situací, které jsou si značně nepodobné. Zemědělec, zaměstnanec velkopološné samoobsluhy, zdravotní sestra, učitel, lékař, samostatně výdělečně činný, státní úředník, manažér. Co mohou mít společného a co jim jako společný zájem může předložit levicová strana či hnutí? Levice si vždy kladla za cíl definovat obecný zájem a nalézt subjekt, který tento zájem bude ztělesňovat.

Hodnota práce a kvalita života

V této epoše by mohla být základním obecným tématem ekologická krize a její krocení. Není nic tak dobře srovnatelného s lidským životem jako systém životní prostředí. Zájem na udržení jeho rovnováhy a kvality ve vztahu k lidskému životu by mohl spojujit lid nemalé části společenských vrstev a skupin, nejen sociálně slabých, ale i těch, kteří se řadí ke střední třídě. Vypjatá podoba konzumního typu moderní civilizace nesporně zahání pozornost k životnímu prostředí do závětří nezájmu. Jen „zelená“ politika bez materiálně-sociálního zázemí a společensky a politicky nutného kontextu je už desítky let bezzubá a paběrkuje.

Dalším velkým tématem je vrátit práci na piedestál lidských hodnot a to poté, co se její smysl rozostřil oslněn laciností případů rychle nabytého bohatství. Neslavit přitom práci jako hrdinství, ale vřadit ji do rámce ideálu plného a cenného života individuálního a společenského. Charakter práce se mění, leč na její schopnost dávat lidskému životu smysl a radost z tvorby a z užitečnosti není důvod zapomínat. Dnešní levice jako by se styděla přiznat, že práce je „přírodou lidstva“ a že „vše čeho člověk užívá z šlechetné práce vyplývá“. Nepotřebujeme už většinou pracovat v potu tváře, ale to neznamená, že pracovat pozbývá ráz nejhlubší lidské přirozenost.

Do rámce úvah o obecném zájmu v levicové optice určitě patří přímá demokracie. „Vláda lidu“ se neomezuje pouze na právní stát, i když ten je a měl by zůstat jejím základním kámenem. Debata o tom, jak „zlepšovat poměry zákony a pořádkem“, řečeno slovy Masarykovými, se nemá omezovat jen na období kolem volebních konzultací. Leč zůstává otázkou, zda „demokracie jako každodenní plebiscit“ má ústit jen do podoby všeobecných konzultací o dílčích otázkách, zpravidla uměle nafouklých a zhusta přehlížejících, ne-li záměrně ignorujících, širší rámec daných témat.

Občanské aktivity, které jsou reakcí na strnutí a krize klasických politických stran, vedou k politickému militantismus ve formě různých hnutí. Tvrdit například, že naši Piráti jsou „popřením politiky“ je silná nadsázka. Jsou novou politickou formou, kterou je třeba vzít na vědomí a apriori ji nehanobit a nezlehčovat. Neznamená to zároveň bát se přiznat obavu ze seskupením obdobného typu, jedou-li jen na vlně momentálně populárních témat a pokládají-li, explicitně i implicitně, soupeření politických stran za přežilou formu demokracie.

Role politických stran zůstává nezastupitelnou, neboť ony formulují podle pravé nebo levé politické gramatiky na veřejné scéně konflikty, které prostupují společností a kterými lidé žijí. Občansko-politickým hnutím obvykle nepociťují potřebu zakotvit se v jasných regulích a stanovách, chovají se nadstranicky a často je drží pohromadě jen kultura protestu. Ta vyvolává oprávněně skepsi a obavu, že zůstanou efemérními, rozloží je vnitřní spory a strhnou do nich i okolní společnost.

Protesty proti statu quo a bez kontruktivních návrhů nevedou nikam. Navozují pouze to, co bývalo kdysi tendencí levice, totiž poukazovat na problémy a nechávat pravici, aby hledala řešení. Přitom se chovala nedůvěra ke všemu, co výkon moci obecně obnáší a co je třeba dělat a vykonávat společně bez ohledu na stranickou a světonázorovou orientaci. Tady se objevuje velký otázník nad některými občanskou-politickými hnutími – vstupují do politiky, aby se podílely na moci, se všemi přednostmi a hlavně nevýhodami s výkonem moci spojenými, nebo jim stačí, že protestují?

Populismus nesympatický a sympatický

Levice musí vzít na vědomí vzestup občansko-politických seskupení a uznat důvody, které tento jev podmiňují. Bez ohledu na to, zda dotyčná „hnutí“ mají nacionalistické zabarvení nebo ráz sociálního protestu, vycházejí ze stejného zjištění – roztržky mezi společností takovou, jaká je, a klasickými kanály, skrze něž se společnost politicky vyslovuje a projevuje. Mají společné to, že chtějí položit důraz na společenskou realitu a poukázat na touhy lidí, k nimž zůstávají tradiční strany hluché. Je to populistické? V širokém slova smyslu ano. Leč tento pojem je třeba zbavit ďábelského nátěru. Lidovláda předpokládá jistou dávku populismu. A ten se projevuje ve větší míře v dějinných chvílích vždy, když zastupiteské mechanismy, zděděné z minulosti, špatně fungují. Tohoto vzestupu jsme nyní svědky.

Ano, existuje populismus a populismus. Obsahují odlišné stupně intenzity a nebezpečnosti. Pokud jejich nositelé nemají sklon k totalitářskému vůdcovství, můžeme spát klidně. Jsou populisté nesympatičtí, provokující, jejichž myšlenky se dají přirovnat k holým tyčím, jsou jasné a jednoduché, a proto slaví úspěch. Je to úspěch ovšem jen dílčí, neboť většina k nim chová pohrdání. Není třeba je posílat na popravu. Oproti tomu jsme svědky zrodu a posilování elitářského populismu, jehož nositelé dbají navenek na laskavost a sympatičnost. Mezi oběma populistickými proudy dochází k opakovaně k názorovým střetům, ke komentování komentářů bez konce, což nemá větší efekt než zaplevelení veřejné sféry podružnostmi a odvádění pozornosti od zásadnějších otázek.

Levice potřebuje koneckonců nejen hlubší zamyšlení nad realitami doby a začít hledat řešení v rámci shora zmíněných témat a okruhů. Měla by rovněž změnit styl komunikace s veřejností poté, co si položila otázku jazykové a intelektuální úrovně odpovědných politiků. Nevěřím tomu, že politik uspěje jen tehdy, když sníží své vyjadřování na „lidovou“ úroveň. Útěk od jazykové a intelektuální kvality politických promluv je průvodním jevem dlouhodobého úpadku levice. Ačkoliv není důvod sázet na „filosofy na trůně“, jistě by se vítal politik, který má vlastní, osobitý styl vyjadřování na dobré vzdělanostní úrovni. A čte knihy a dokáže se odvolávat na jejich obsah a autory, vycházeje ze zásady, že lidé to nemusejí znát, ale může je zaujmout o tom něco slyšet. Co brání tomu, aby levicová reprezentace šla takto příkladem?




Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy