Muslimové a politika

27. 02. 2019 | 11:10
Přečteno 3864 krát
„Život světa, který vyznává muslimské náboženství, se zdaleka nedá v plné míře objasnit muslimskou doktrínou. Bráním se pokládat islám za ucelený koncept, za systém teorie a praxe, který by měl určovat soukromý a veřejný projev a chování muslimů. Raději mluvím o muslimech než o islámu, i když zároveň věnuji nemalou pozornost doktríně, víře a rituálům, které jsou s muslimy spojovány“.

Slova Maxima Rodinsona (1915-2004), francouzského orientalisty, sociologa a vynikajícího znalce starých semitských jazyků, zaslouží být připomenuta těm, kteří mají sklon přeceňovat váhu koránského textu a psané tradice a soudit svět muslimů podle jednotlivých případů, dílčích svědectví a povrchních dojmů. Vrátit se k východiskům a znovu tyto základy, na nichž stavím ve svých zde publikovaných textech o islámu a muslimském světě, mě přiměly poslední čtenářské reakce.

Apel na vzdělanostní tradici českého národa, který se svými dějinami vychoval k rozvážlivosti, a v tomto duchu mnou uplatňovaná snaha svět islámu a muslimů vysvětlovat a objasňovat, jsou nyní vystavovány podezření, že jde o rafinovaný postup, jehož cílem je zmanipulovat české veřejné prostředí k „podvolení“ se muslimské imigraci. Odpovím na to následujícím textem, který nepřináší nic nového, jen shrnuje stejná základní stanoviska, která po léta opakuji a která bývají špatně pochopena. Jde v zásadě o dvě myšlenky: první se stala už téměř banalitou sloužící k vysvětlení aktuálních událostí. Tvrdí, že politické a náboženské se v islámu spojilo, což má reálné kořeny, ale jen kořeny; druhá myšlenka souvisí s tím, že islám sakralizoval politickou moc. Ale jen do jisté míry, neboť následující vývoj přivodil řadu odchylek a změn.

Původní jádro islámu, společenství lidí seskupených kolem proroka Muhammada v Medíně v letech 622 až 632 n.l, nelze označit za „muslimský svět“. Stejně tak není „křesťanským světem“ hrstka lidí z palestinské Galileje, která následovala Ježíše Nazaretského. Spojení moci politické a moci ideové, typické pro výchozí skupinku lidí v medínské obci, nepřetrvalo. Moc politická a moc náboženská se po většinu doby, která následovala, navzájem lišily a někdy dokonce stály proti sobě.

V muslimském světě klasické éry bylo podřízení moci politické náboženství požadováno instancemi náboženské moci. Leč tak je tomu i v křesťanském světě klasických časů. Přesto svět muslimských představ o nadpozemském světě není shodný se světem, který tvrdí, že se řídí křesťanskými idejemi.

V křesťanském světě mohly revoltující síly využívat náboženské argumenty obtížněji než ve světě muslimů. Naopak z islámských idejí se revoltám snáze formulovaly mobilizační utopie. Ty posloužily mnoha převratům, které vyústily do výměny týmů u politické moci. Noví držitele politické moci zpravidla nijak zásadně neměnily společenské struktury, ani nezaváděly účinná opatření vedoucí ke změnám ve společnosti. Přitom platil názor, že návody na utopický převrat pozemského světa jsou obsaženy, alespoň nepřímo, v poselství, které přinesl prorok Muhammad.

Prorok islámu nikdy nedělal rozdíl mezi sférou Boha a doménou vladaře a nikdy neprohlásil, že království boží není z tohoto světa. V tom se zásadně odlišuje od Ježíše. Sám pak politicky rozhodoval a dával dobrozdání závazná pro obec v Medíně. Božské poselství, které sděloval a kterému byl prostředníkem, a názory, inspirované komunikací s nadsvětem, mohly a musely, jak se soudilo, sloužit za návody těm, kteří byli povoláni vládnout věřícím.

Muslimská umma, obec, kterou podle náboženské vize měl představovat celek věřících, což bylo prakticky možné jen v medínských prvopočátcích, měla být místem mobilizace jak pro realizaci utopie, tak pro službu Bohu, stejně jako pro organizovanou manifestaci úcty a oddanosti jedinému Alláhovi. Z tohoto jádra měli vycházet také vůdčí osoby. Teoreticky měla umma soustavně mobilizovat základnu věřících s cílem uskutečnit utopii a pak utopii udržovat a chránit. Umma se organizuje jako armáda, mobilizující každého z věřících. Ve hře nebylo vytvořit zvláštní posvátné sdružení s odlišným postavením a specifickými úkoly po vzoru křesťanského kněžstva nebo jako u manicheistů. Nestanovilo se ani oddělení klášterních buněk s přísným dodržování doktríny a mas sympatizujících laiků, což je v zásadě případ buddhismu.

Moderní doba počínající 19.stoletím se odehrává v atmosféře narůstající nespokojenosti a zklamání muslimských mas a elit ze stagnace tradičních režimů. K tomu se přidávají pocity ponížení a zahanbení, které vyvolává setkávání a střety se západním modelem státní a společenské organizace. Západ na jedné straně odpuzuje svými jednáním a chováním se zjevným zájmem ovládat a diktovat a na straně druhé svádí a láká materiální a technologickou převahou. Následkem toho přebírá muslimský svět ve značném rozsahu politicko-společenské návody, které se zrodily v západním světě, recepty lidovlády, pokládané za praktické a společensky účinné. Modely rozvoje, přicházejících ve dvou vlnách – liberalismus a pak socialismus – jsou přenášené do hospodářského, politického a společenského života s přesvědčením, že jde o všelék. V lidské existenciální každodennosti se náboženské tradice neztrácejí, i když se mění spíše v obyčeje bez hlubší znalosti dogmatiky a s povrchní vírou ve vertikální vazbu mezi člověkem a nebesy, která si žádá konání a dodržování určitého souboru rituálních gestikulací.

V druhé polovině 20.století se prohlubuje a všeobecně šíří nechuť k západním politicko-společenským návodům. Jejich částečné nebo plné přebírání, autentické nebo nikoliv, nepřináší hmatatelné a viditelné výsledky, které se čekaly. Není divu, rozčarování přinesly i tam, kde původně vznikly. Zklamání spojené s pohoršením muslimů nad tím, co přineslo a způsobilo podřizování se dlouhodobé západní dominaci, přitáhlo masy do řad organizací, které vždy požadovaly návrat k všeléku v podobě lpění na islámských tradicích.

Rozšíření autoritativních režimů a krvavých tyranií ve světě, kde muslimské náboženství převažuje, nemá původ v poselství proroka Muhammada, ať vzato z verze koránské nebo z prorockých tradic. Ke stejným jevům dochází i tam, kde muslimové nepřevažují. Těm, kteří staví do popředí universální recept muslimského tradicionalismu lze namítnout, že tak řečené poselství nezabránilo zavilému soupeření o přístup k bohatství, které zhusta plodí tyranie. Cestu autoritativní režimům zametá a to nejen v muslimském světě patriotismus, náboženský, podobně jako patriotismus etnický a nacionální, snadno přecházející ve vypjatý nacionalismus a šovinismus.

Mezi muslimy se léčení náboženstvím prosazuje snáze také z toho důvodu, že jejich tradicionalismus má pochopení pro materiální pozemskost utopií a je úzce poután na návody pro každodenní život věřícího, které obklopuje chytlavá mytologie, schopná ulevovat lidským soužením a blouděním.

Muslimský svět se nevyhnul procesu modernizace, který přináší sekularizaci a odnáboženštění pozemského světa. Podíl v tom má technika, průmysl, moderní technologie a osvojení si technického rozumu a logiky kauzality. Západ prošel tímto procesem dříve a s větší intenzitou než se následně odehrálo ve světě islámu. Dopad v podobě ztráty věrnosti náboženství a jeho institucím byl na Západě silnější než v muslimském světě. Tam důvěru v techniku a technologie vystřídal návrat k náboženskému patriotismu. Nemůže-li dosáhnout více, snaží se patriotismus chlubit alespoň příklonem k ostentativním formalitám tradiční víry. Mezi muslimy není Bůh zcela mrtev. Ale hluboká víra v Boha byla do značné míry nahrazena – v tom, co se děje, nikoliv v tom, co píše a říká – vírou v islám.

Náboženství není ideologie, ale to nevylučuje možnost využívat víru pro světské utopie a politické ideologie. Islám je náboženstvím, které je k politizaci náchylné. Přesto zůstává náboženstvím. Záleží však na muslimech samotných, co se svou vírou, tradicemi a kulturou dělají. Už dávno nežijí v izolaci, která byla charakteristická pro staletí muslimské stagnace, kdy stačilo ke spokojenosti přesvědčení, že si muslimové vystačí sami s vlastním světem. Musejí se rozhodnout, zda svou víru zachrání jejím zduchovněním nebo zda ji náboženským patriotismem pohřbí. Islamismus není ideovým výmyslem západních intelektuálů. Je to realita muslimského prostředí. Těžko přesvědčit toho, kdo nechce vidět. Islamismus je ideologií léčení společnosti autoritářsky naladěným náboženským patriotismem.

Je pošetilé a marné hledat vysvětlení pro postoje vládců, mas a elit muslimského světa v tom či onom strukturálním prvku muslimské dogmatiky nebo v té či oné větě vytažené z koránského textu nebo prorockých tradic. V této otázce se plně stavím na zpočátku uvedené stanovislo Rodinsona, k němuž lze dodat jediné: muslimský svět není žádnou extrémní výjimkou, kterou by obcházely universální mechanismy, ovlivňující dynamiku všech lidských společností. Je jistě třeba sledovat kulturní odlišnosti a historickou specifičnost muslimského světa. Nesmí to však vést k popření toho, co je skutečností podstatnou a hlavní, totiž že každou společnost tvoří koneckonců jen lidé.



Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy