Odvaha těch lidí tě nakazí

27. 11. 2011 | 01:15
Přečteno 3722 krát
Egyptský podzim 3: Mladá žena v polní nemocnici na Tahríru

B. jsme potkali ve středně velkém městě nilské delty. Měla jemné chování, působila zdrženlivě a až ostýchavě. Po diskusi o fázích přechodu k demokracii na českém porevolučním příkladě nás překvapila: s několika přáteli vede projekt podobný stránce nasipolici.cz, sbírá informace o kádrech starého režimu, kteří kandidují v nových volbách, školí volební pozorovatele a má kopu dalších nápadů. Ještě překvapenější jsme byli, když se na konci setkání s egyptskými aktivisty zvedla a pustila nám powerpointovou prezentaci, která začínala fotografií Jana Palacha, pokračovala sovětskými tanky na našem Tahríru a dál přes Mohameda Bouazizího k výzvám k nepolevování v práci na změnách a v revoluci: „i Češi museli čekat 20 let.“

B. čeká let už deset. Během prvních vln spontánních demonstrací za první intifády před skoro deseti lety, potkala, jako gymnazistka, zapáleného chlapce, který změnil její život. Znali se pouze tři měsíce – byl zatčen a nedlouho poté byl nalezen mrtvý. Podali žalobu na místního šéfa policie, ale případ byl založen. „Advokáti, kteří případ nejprve přijali, dostávali hrozby a nakonec od něj opustili.“ Během revoluce vedla protesty a steč budovy policie. Hledala v ohořelých papírech dobyté a opuštěné budovy stopy po jeho případu – marně. „Místní šéf policie byl zatčen. Zemřelo zde několik lidí. Rychle ho ale zase pustili a dnes pravděpodobně řídí věci ze zákulisí. Nejsme si zde dnes ničím jisti,“ říká nám před vypálenou budovou policie a popisuje, kde kdo v lednu zemřel.

Od začátku druhé revoluce jsme se jí nemohli dovolat. V jejím městě bylo zabito několik lidí a tak jsme točili číslo nervózně dál. Až dnes: unaveným hlasem nám sdělila, že strávila posledních pár dnů ve stanu na Tahríru a že máme přijít na šíšu. V kavárenské oblasti nedaleko Tahríru, kde se „revolucionáři“ před návratem na Tahrír scházejí na čaj už během třetí okupace náměstí tento rok, nám vypráví. Vzala si volno v práci, doma řekla, že jede na konferenci a ve vedlejším městě si pronajala hotelový pokoj – pro případ, že bude volat tatínek. A jela do Káhiry. Tatínek jí každý večer v 10 volá. B. odcházela o několik bloků dál od náměstí a hledala klidný kout. Jednou potkala skupinu mladých chlapců. „Ptali se mne, co hledám. Když jsem jim to řekla, zavedli mne do zvláštní místnosti a ríkali: zde se schováváme pokaždé, když potřebujeme volat rodinám.“ Když se věci uklidnily, zatelefonovala domů s tím, že konference skončila a že se jede podívat na demonstrace. Její tatínek prý odpověděl: já jsem to tušil, říkal jsem si, proč pakuješ to teplé oblečení.

Ženy v bílém
Na Tahríru je v noci zima a většina lidí spí na rohožkách pod lehkými vlněnými dekami. B. se zapojila do jedné z polních nemocnic, organizovaných studenty medicíny. Její stacionář byl pohyblivý: skupina dobrovolného lékařského personálu stála hned za první linií v ulici mezi Tahrírem a ministerstvem vnitra – ošetřovala raněné a těžké případy odesílala do nemocnice. „Odvaha těch lidí tě nakazí“, říká. Lékaři se po posledním tvrdém útoku, při kterém byla plynem napadena i jejich polní nemocnice, snažili utvořit kordon mezi policií a mládeží. Během výměny policejní skupiny se postavili ve svých bílých kabátech mezi fronty – nejprve muži, poté měly na řadu přijít ženy. Nakonec se ten den, po obratu věcí a po odstoupení vlády, podobné iniciativy ujala armáda. Nepomáhala jen policii střídat, ale postavila i vysokou zeď z betonových kvádrů mezi náměstí a ministerstvo vnitra. Násilí na Tahríru tím jednoduše po 5 násilných dnech a desítkách až stovce mrtvých ukončila. Reálná čísla obětí budou dvojnásobná oproti oficiálním. Ve středu se protestující, kteří se pokoušeli situaci několikrát deeskalovat, zvláště lékaři a duchovní, postavili v kordonech na místo fronty. Ten první u Tahríru byl tvořen mladými ženami v bílém.

„Ošetřovali jsme hlavně lidi zasažené plynem. Byli to především mladí lidé do dvaceti, maximálně do pětadvaceti. Jakmile byli schopní se postavit na nohy, zase se vraceli na frontu“, říká svým jemným hlasem. Zasažení byli okamžitě, do sekundy po zhroucení, odnášeni do bezpečí přítomni lékaři a okolními protestujícími. Několik improvizovaných nemocnic bylo zřízeny po velmi agresívním útoku na Tahrír v neděli, při kterém bylo zraněno asi 200 lidí během 20 minut, někteří vážně, a zabito nejméně 4, pravděpodobně mnohem víc. V pondělí už tam B. byla a zapojila se do létající nemocnice.

Na otázku, zda onen nový, neviditelný plyn bez pachu byl nějakou novou, vážnější zbraní, odpovídá: “Celá řada případů vykazovala nezvyklé a vážné symptomy: bronchiální křeče, záchvaty, třesení, jedna mladá žena trpěla angínou pectoris. Pracujeme teď na dokumentaci těchto případů a na jejich dlouhodobém sledování a na analýzu anamnéz. Pouze za nějaký čas se ukáže, zda trpěli kvůli své zdravotní dispozici či přímo na následky zasažení oním plynem. Já osobně si myslím, ale nemám důkazy, že to bylo něco jiného, než obyčejný slzný plyn . Sama jsem se ho pořádně nadýchala. Jednou dostala naše nemocnice zásah 15 na nás mířených plynových bomb, byli jsme zrovna v uzavřeném prostoru u mešity – dovedete si to představit. Každé ráno při vstávání to ještě cítím“. Revolucionáře v Mahalle lze poznat na jejich drsném hlasu – změněném pod vlivem plyn. Kolik lidí v jejich polní nemocnici od pondělí do středy zemřelo? „Dva, udusili se plynem. Jeden zemřel až po převozu do nemocnice. Měli jsme také zásahy ostrými náboji“.

Revoluce bude pokračovat
B. se s přední hlídkou revolucionářů ve čtvrtek 26. přesunula před budovu vlády: nesouhlasí se jmenováním člena starých struktur do čela vlády, která měla být vládou národní jednoty. Protestující požadovali okamžité předání moci civilní vládě v čele s několika politickými autoritami. Rozhodnutí armády je pouze kosmetickou změnou a armáda dál manipuluje s veřejným míněním. „Jsou šikovní. Chtějí nás na Tahríru – chtějí revolucionáře isolovat od zbytku Egypťanů.“ Policie skutečně v omezené sestavě několikrát zaútočila na sousední Tahrír, ale nikdy jej nezajistila a neobsadila. Systematickým používáním slzného a pepřového plynu pouze lidi rozháněla, ale umožňovala jim se vracet stále naštvanější . Střílením ostré munice do davu agresivitu několika desítek mladíků ještě zvyšovala a přitahovala stále větší počty demonstrantů. Jejich požadavky však splnit nehodlá.

Protestující postavili improvizované stany u igelitu přímo před výjezd z budovy vlády. „Dnes ráno policejní vozidlo přejelo a zabilo jednoho člověka. Lehneme si na noc přímo před vrata. Jestli budou chtít zase někoho přejet, ať to je zdravotní personál. My jsme neutrální.“ O upřímnosti jejích slov, které říká jednoduše a bez známky patosu, nelze pochybovat. Její unavený obličej se stahuje, když hovoří o obětech násilí. Jako zdravotnice se zdržuje soudu o násilí, když se jí ptám na ptám na ta to, jak je na náměstí vnímané. Hovoří o poslání - o léčení a o jeho předcházení. Ale jejím hlavním posláním je změna.

„Nejsme ještě pořád dobře organizovaní. Politické strany daly od nás ruce pryč. Zajímají je jenom volby.“ Politické strany, které jako při dřívějších demonstracích chtěly na Tahríru stavět pódia, byly z náměstí vykázány. „Nepatříme do žádných politických stran“, říká. Jakkoli se na náměstí mísí generace a společenské třídy, které okupaci Tahríru podporují, revolucionáři samotní jsou mladí, mladší než na lednové revoluce. Jak říká moje spolupracovnice Nataša Kubíková, tohle je revoluce mladých. B. dodává: „Tato fáze revoluce už končí – game is over. Lidé se pomalu rozejdou a po volbách bude zase vše při starém. Nezměnilo se skoro nic. Ale revoluce bude pokračovat.“

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Béda napsal(a):

autorka,

1) kdopak posvětil a podporoval bývalého vládce Husního Mubaraka u moci? Kdopak mu dodával zbraně a proč? Snad to nebyla svoboda a demokracie?
2) kdopak bude demokraticky vládnout v Egyptě po revoluci? Snad ne Muslimské bratrstvo anebo vojenská junta?
27. 11. 2011 | 06:22

Pepa Řepa napsal(a):

Systematickým používáním slzného a pepřového plynu pouze lidi rozháněla, ale umožňovala jim se vracet stále naštvanější
------------------
Že by to byl ten slavný "slzný plyn a pepř americké výroby (www.less-lethal.com)"?
Prý ho vyrábí firma Abram a syn v Haifě. Tušil jsem, kdo chce zlikvidovat boj za demokracii. Kdysi ho zkoušeli na Louisi Armstrongovi, pak na Rod Stewardovi teď ho čichá Tom Waits.
Hmm, že jde politickým stranám o volby?
Inu, to tak paní Hesová bývá. Aspoň v demokratickém světě.Pravda, ten je jinde.
Ale Ahmed jde na to jinak. Revolučně. Rozpustí armádu -pýchu Egypta, jak jste sama tvrdila- pak policii a až bude Egypt "rozpuštěný a vypuštěný", bez turistiky, s vládou civilních revolučních gard z Tahríru, tak zavládne klid, mír a blahobyt.
Jen mi vrtá hlavou, čím naplní bříška přemnožené populaci. To je taková malá drobnost.
A co jako být mělo být jinak? Zkuste pár vrtů, třeba olej poteče jako v SA.
Pak to půjde samo.
27. 11. 2011 | 07:54

Pepa Řepa napsal(a):

Béda
kdopak posvětil a podporoval bývalého vládce Husního Mubaraka u moci? Kdopak mu dodával zbraně a proč?
-------------
Nechám se poddat, Bédo.
:-))
27. 11. 2011 | 07:57

J. napsal(a):

Zoro, ve Vašem profilu máte učila JSME rok v Německu.
Věřím, že jde o překlep, nikoli o Vaše zapomínání správných tvarů jazyka mateřského, či o "novotvar" naší mateřštiny.
Tak si to opravte.
27. 11. 2011 | 08:27

Yosif K napsal(a):

Pane Bedo - od roku 1952 vladla v Egypte pseudosocialisticka protizapadni vojenska klika - drive neci jako Arabsky socialisticky svaz nebo neco tak.

Jediny duvod proc se otocili na zapad bylo to, ze je ani Soveti nechteli nechat napadat Israel. Proto Egypt vyhodil (nebo aspon formalne vyhodil sovetske poradce) vyvolal valku s Egyptem a kdyz jej USA zastavili Israelce 100 km od Kahiry pohrouzkou ze jim odriznou zasobpvani, Sadat se snazil napojit na americke obilni sypky misto tehdy jiz vysychajicich sypek sovetskych.

USA puvodne nemeli chute Egypt jakkoliv podporovat:
A) vedeli ze Egyptu vladne nespolehliva nacionalne-socialisticka klika, kytera umi jenom brat, a ze tomu asi nikdy nebude jinak.
B) byli radi ze tak velky narod vyzira sypky sovetske a ne sypky americke
Po 5 letech egyptskeho doprosovani vzal trouba Carter egyptske socany na milost, daroval jim Sinai a Egyptane zmenili z vdecnosti nazev arabskeho socialistickeho svazu na arabsky demokraticky svaz. Demokrate ovsem v Egypte nnikde ejsou. Jsou tam jenom vice ci mene radikalni socani a zfanatizovani islamiste. Nedokazi se shodnout na nicem krome:
1) chuti znovu napadnou Israel.
2) chuti znarozdnit i tech par fabrik zprivatizovanych za Mubaraka.
3) nenavisti ku kapitalismu - chudi se boji ze u cizich firem by museli vice makat, bohati se boji, ze cizi kapitaliste by egyptske kapitalistu roznesli na kopytech. SKVELA CESTA K PROSPERITE. Evropo - chystej dalsi lode s obilim.....

Uboha poblaznena mladez z prispevku pi Hesove CHCE ZNOVUNASTOLENI 90% SOCIKU. Nyni statni (vojenske) podniky tvori "pouze" 40% hospodarstvi. O tomto se na zapade umyslne nepise - krome nekolika vzacne uprimnych socanskych platku.
Dusledkem bude mozna jeste vetsi hospodarsky rozvrat nez nyni.

Nerikam ze si neni v Egypte nac stezovat - to samozrejme je. Arabske staty jsou atrapy statu - typicke orientalni despocie. Nikdo jim ze zapadu nebrani aby si nezavedli treba demokrazcii svycarskeho typu. Brani jim v tom zkostnately islam a povsechna zaostalost.
Otazka je, zda je z tohoto bahna Egypt muze vytahnout mladez poblouznena socialistickymi a islamistickymi idealy.
27. 11. 2011 | 08:36

Yosif K napsal(a):

Pani Hesova - ohromne dobra zprava - v Egypte vitezi lide, kteri se vzepreli nelidskemu kapitalsimu!!!!!

Svita, na VYCHODE svita, bude brzy den, bude rudy den, zacina se znarodnovat v Egypte!!!!!!

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/middle-east/egypt/111116/workers-limbo-egypt-renationalizes

Textilku ve meste Shebin Al Komm prevzala z rokou zlych kapitalistu pravem rozzurena delnicka trida. Fabriku totiz zprivatizoval indonesky investor, ktery pri zachovani produkce behem neklolika tydnu vyrazil pro prebytecnost 75% lenosiveho delnictva s tim, ze ten zbytek stihne tu praci take....

Tak takhle tedy ne, zli inonesti kapitaliste - fabriky jsou tu od toho, aby proletari a lumpenproletari meli kam chodit pro vyplaty - a ne proto, aby majitelum generovaly spinavy zisk!!!!! Pryc se zapadnim kapitalismem!!! At zije revoluce na Tahriru!!!!!

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/middle-east/egypt/111125/caroline-sinz-french-journalist-sexually-assaulted-tahrir-square-egypt

Factory workers in limbo as Egypt renationalizes

AUDIO: Production at a standstill until government provides resources.
Merrit KennedyNovember 19, 2011 07:39

SHEBIN AL-KOM, Egypt — A new banner hangs over the main gate of the main textile plant in this factory town, and it reads "Shibin is now 100% Egyptian."

The sign refers to the September landmark court decision to renationalize this factory, taking it — along with two other industrial factories — out of the hands of foreign investors. Workers and activists allege that the 2007 privatization of the Shebin al-Kom Textile Factory, about 45 miles north of Cairo, was born of a corrupt deal in which the factory was sold at a fraction of its real value.

What was hailed at first as a workers’ victory now presents new challenges. Although the factory is in the process of transitioning to government control, the holding company that will ultimately take the reins has yet to do so and is still not providing it with the raw materials it needs to function.

Co si ti zli kapitaliste mysli? Ze hrdy Arab bude v praci kmitat jako nejaky Cinan??? Nebo dokonce indonesky Cinan? Vzhuru na Tahrir!! Pryc s nelidskym kapitalismem!!!! Pryc s Cinany a vladci vsemi, at zhyne stary podly svet!!!!!
27. 11. 2011 | 08:42

Pepa Řepa napsal(a):

Yosif K
Proto Egypt vyhodil (nebo aspon formalne vyhodil sovetske poradce) vyvolal valku s Egyptem.....
Pozoruhodný postřeh, nicméně není od věci. Co jiného bývají občanské války?
27. 11. 2011 | 08:42

Pepa Řepa napsal(a):

A co, poučit se v Bibli?
Chtělo by to hodit do studny na Sinaji Josífka Rotchildů, připravit Putifara, pekaře a za pár desítek let, si tam pejzatí půjdou pro mouku.
Jinak je to marnost nad marnost.
Na tu nákazu bych si dal pozor. HIV řádí.
27. 11. 2011 | 08:48

Yosif K napsal(a):

Jo a todle je taky zajimavy. Pan Sadi Shanaa tvrdi ze arabska kultura = ohromna ucta k zene, vynucovana zakony krevni msty.
Zatim v Kahire 80% tvrdi ze se stalo obeti sexulaniho utoku a 60% muzu v anonymnich ankteach priznava ze se bavi sexualnim harassmentem zen. Pribyva novinarek, kteri za sebou maji "zajimave zkusenosti z Tahriru". Nebo z policejnich stanic. Zda se ze mezi sexualnimi zvyklostmi demosnstrantu a tajne policie neni az tak velky rozdil - vsude se neco najde.

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/middle-east/egypt/111125/caroline-sinz-french-journalist-sexually-assaulted-tahrir-square-egypt
27. 11. 2011 | 08:48

Yosif K napsal(a):

Ach jo - pane Pepo - vyhodili sovestke poradce a zacali osvobozovat Sinai. Obcas zahlidnu kus nejake egypske soap opery v TV - hlavni hrdina neco tezkeho resi na trzisti - fackuje se s manzelkou nebo neco tak - najednou zacne znit symfonicka hudba, vsichni poslouchaji radio - Egyptska vojska zacala osvobozovat Sinai!!!! HURA!!!!
Vsechny ostatni problemy zapomenuty, stesti a prosperita egypskeho naroda je triumfalnim vitezstvim na Sinai na veky zajistena! Happy end, konec 128 dilu......

Nedavno israelsti komanci vykutali z archivu dokumenty z SSSR. Soveti meli pripravene v roce 1967 dve divize namorni pechoty, ktere meli ve spolupraci s israelskou komunistickou stranu "zabranit vzajemnym masakrum arabskeho a zidovskeho obyvatelstva v Haife". Egyptane to nechteli pripustit - nechteli aby jim nekdo zavazel.
Pred Yom-kippurskou valkou byli sovetsti i ceskoslovensti poradci vypovezeni z Egypta. Pro jistotu. Obe vlady totiz Egyptany varovali, ze i dalsi valka pro ne spatne dopadne.

Zrovna ctu, ze se do vlady nabidl El Baradai. Ha - kolovaly fotky jak na zahradce u bazenku popiji tonik s ginem. Taky kdysi do TV rekl,ze nevidi jako optimalni, aby pravni system byl postaven na "petrifikovanych ritualech poustnich kmenu, ktere jsme si poslednich 1400 let zvykli nazyvat nabozenstvim".

Pokud jej po volebnim vitezstvi islamiste povesi na Tahriru, nedivil bych se az tak moc.....

Myslim ze par zbylych cizich kapitalistu uz bali kufry a spechaji na letiste ci do pristavu - jako kdysi zide, anglani a rekove....
27. 11. 2011 | 09:06

Yosif K napsal(a):

Opravnik obecne rozsirenych omylu:
Cituji ZH:
.....a dál přes Mohameda Bouazizího k výzvám k nepolevování v práci na změnách a v revoluci: „i Češi museli čekat 20 let.“

Uvadim fakta z prorevolucne nakloneneho NYT:
1) Mohamed Bouazizi se jmenoval Tareq Bouazizi.
2) Nebyl vysokoskolak ale zakladoskolak - platil vsak VS svym sestram
3) Neprodaval zeleninu proto, ze by nemohl najit praci - v miste je tovarna na hracky, ktera porad hleda lidi. Na pobrezi jsou volna mista v hotelich (pokud jezdi turiste...) Prodaval zeleninu proto, ze prodej zeleniny vynasel o neco vice nez prace ve fabrice na hracky..
Atd atd atd......
Takze skutecnost je vzdycky o neco slozitejsi nez prvni novinove (nebo Al Jazeerovske) titulky.......
27. 11. 2011 | 09:16

hovorka11 napsal(a):

Zora Hesová:
Velmi pěkný a popisný článek.
Mají tam i obdobný problém- politici nehájí občany ale svůj zisk.
To u nás rozložilo demokracii- zákony si udělali pro beztrestnost a vyšetřovatelé, policie a soudci jsou pod přísným dohledem. Všechny strany, co jsem volil, okamžitě po volbách, zahodily programy a šli s kmotry proti lidem. Dnešní Nečasova vládu považuji za vrchol koenzistního vládního programu rozkrádání. Jsem zvědav, kdy "elity" naočkují mor nezodpovědnosti a rozkrádání do severských zemí.
Šok dne spro mě je zjištění, že USA uplatila banky v Evropě pro pokračování dolaru penězmi dokonce ještě vyššími, než je jejich celostátní dluh, takže EU v tom nejede, eurobondy jsou jen vynuceným prodloužením kolapsu komunismu ve finančtnictví.

!!! Nikde se to veřejněprávními prostředka nesděluje- evidentní zákaz šéfů bankovního komunismu !!!
27. 11. 2011 | 09:21

hovorka11 napsal(a):

Odkaz na největší podvodné a zatajené tištění nepokrytých bankovek všech dob, kté je dodnes tajeno:

http://zvedavec.org/komentare/2011/11/4694-audit-federalnich-rezerv-odhalil-velky-podvod-a-defraudaci-16-bilionu-dolaru.htm

Obdobné tištění peněz se dělalo přes zbrojení Německa pro 2 sv. válku. Při okupaci ČR hladoví němečtí vojáci vyžírali obchody, protože kurs koruny byl uměle snížen pro nasycení wermachtu a vytunelování ČR.
27. 11. 2011 | 09:42

voroshilov napsal(a):

hovorka11:
Jaky jeste kurs koruny k dolaru za valky?Nemci platili risskymi markami.
Jinak...clovek chce vnimat sladkemu zpevu Saherezady Hessove a najde zase jenom hromadu sionistske propagandy od Yosifa K.,Repa s takovymi kamarady ani nepratele nepotrebujete!
27. 11. 2011 | 09:50

Yosif K napsal(a):

"Shibin is now 100% Egyptian." Egyptske fabriky do rukou egyptskeho lidu!!!!
Je tohle cesta k prosperite? Dle absolventu Bir Zeitu na Spreve a Bir Zeitu na Hudsonu a pan Zaoralka atd - bezpochyby ano.

Bylo nebylo, kdysi mela fabrika Wilkinson Sword vyrobu ziletek v Cesku, Egypte a Rusku. Z duvodu snizeni vyrobnich nakladu se firma rozhodla vyrobu pro vychodni trhy centralizovat do jednoho mista. Vybrala si Rusko. Nekde u Piteru.

Ptal jsem se - OK - Cesi jsou drazsi nez Rusi, ale Rusi jsou snad drazsi nez Egyptane? Manik z WS rekl - egyptsti delnici? Ti jsou drazi i zadarmo......

Kudy vede cesta k prosperite? Ze si delnici budou vladnout sami? Ze si sami budou ridit mzdy a pracovni tempo? Je tohle ta prava cesta z bidy? Nebylo to zde uz nahodou? V CSSR?
Pamatuji si na to absolventky z Bir Zeitu na Spreve?
27. 11. 2011 | 10:04

nakažená zora napsal(a):

Odvaha těch lidí tě nakazí
Novinářka francouzské televize France 3 Caroline Sinzová byla sexuálně napadena manifestanty na náměstí Tahrir v Káhiře.
"Byla jsem lynčována. Trvalo to tři čtvrtě hodiny, než se podařilo mě vyprostit. Myslela jsem, že umřu," stěžovala si Sinzová, která se nakonec dostala zpátky do hotelu, kde se jí s pomocípracovníků francouzské ambasády dostalo lékařské péče. Lidovky, 25. listopadu 2011 12:57
27. 11. 2011 | 10:07

hovorka11 napsal(a):

voroshilov:
Vnucený kurs koruny vůči marce byl 10:1. Můj otec i sousedé vzpomínali, jak se bílila hlavně uzenářství a lidi byli pěkně naštvaní.
Dolar je už totálně profláklý. Myslím, že to je hlavní důvod rozpadu eurozóny- absolutní rozpad spojení dolaru jako rezervní měny s reálnými hodnotami. Než ale USA tvrdě dopadne, tak stačí přes ratingové agentury rozloží EU a začne několik válek. My se povezeme s nimi a Rusko bude opět ustanoveno jako náš nový nejhorší nepřítel č.1 !!!
Kdo ví, že USA nemá dluh 15 miliard, ale ještě+ 16miliard natiskl FED tajně, aby dolar fungoval a odstavili tak měnu EUR ?
Klaus by tak měl jít se svou "chytrostí" do ústavu pro chorobomyslné.

Jedu se uklidnit na slunečnou zahrádku- zdravím.
27. 11. 2011 | 10:08

nakažená zora napsal(a):

Odvaha těch lidí tě nakazí
Při nepokojích v Káhiře byla ve čtvrtek půl dne zadržována Američanka Eltahawyová, která byla ve vazbě zbita tak, že skončila s rukou v sádře. I ona si stěžovala, že byla svými vězniteli sexuálně napadena.
"Bili mě holemi po rukách a po hlavě. Sexuálně mě napadli. V jednu chvíli mě napadlo: tak a je to, nikdo tady není, je se mnou konec," popsala situaci, kdy ji táhli za vlasy do budovy ministerstva. Lidovky, 25. listopadu 2011 12:57
27. 11. 2011 | 10:09

voroshilov napsal(a):

hovorka11:
Ne miliardu ale trilionu,15 trilionu se pise takhle:
15 000 000 000 000
27. 11. 2011 | 10:12

naka žená zora napsal(a):

Zara Hessová: Óda na Tahrir
Motto: Odvaha těch lidí tě nakazí

Jen tam, na Tahriru,
naleznou vám v duši díru.
Tam můžete (cizí chlapské) ruce ve svém klínu mít,
aniž to budete chtít.
Tam můžete se nakazit.
27. 11. 2011 | 10:13

nudismus v Egyptě napsal(a):

Lenka Koudelková školila egyptské politiky.
„Liberálně smýšlející lidé, s nimiž jsem mluvila, se bojí toho, že vyhraje výrazně Muslimské bratrstvo. A nikdo přesně neví, co se stane pak. Když jsem se ptala, čeho přesně se bojí, jestli to bude znamenat, že se skončí například turismus, jeden z tamních politiků mně řekl, že turismus asi zůstane, ale že se může stát, že zakáží koupání v plavkách.“ Ihned.cz, 25.11.2011

Z toho lze vyvodit jediné: po volbách dojde k zásadní změně a v liberálně smýšlejícím Egyptě se budou zahraniční turisté koupat pouze bez plavek.
27. 11. 2011 | 10:20

voroshilov napsal(a):

nudismus v Egypte:
V plavkach nebo bez,nema cenu tam vubec jezdit,vsude spina a odpadky,holota furt leze vam prodat nejake cetky,vedro jak v pekle a clovek malem nemuze se normalne ozrat kvalitnim chlastem,jedte do Irska,sice moc nezaplavate ale je to uzasna krasna zeme s veselymi pohostinnymi lidmi.
27. 11. 2011 | 10:27

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem tři příspěvky, které neměly nic společného se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
27. 11. 2011 | 10:38

jiricesky napsal(a):

Bylo by více než dobré starat se o sajrajt v Evropě a muslimský svět ponechat muslimům, jejich mentalitě až tak rozumět nemůžeme.
Máme tu práce jako v lomu, než očistíme naši zem od nanažraných hyen.
27. 11. 2011 | 11:17

Občan napsal(a):

Dobrý den, paní Hesová.
Dík za další zajímavý článek, ale otázka stále zůstává.
CO je vlastně cílem egyptské revolty? Zformovala už se nějaká skupina, která má konkrétní cíl a dala už dohromady nějaký program?
Protože zatím to jsou stále jen projevy nespokojenosti se stávajícím stavem, ale nic dalšího. PROTO je snad nakonec lépe, že se vedení státu chopila armáda. Jinak už byste se totiž řezali v občanské válce, kdy by si vyřizovali účty všichni se všemi.

Ten Váš popis politického aktivismu slečny B. je docela strašidelný. Vč. jejích "vzorů". Tuší vůbec někdo z těch "revolucionářů", jak to u nás DOOPRAVDY dopadlo se "svobodou a demokracií" po r. 1989?
Dění v Egyptě mi připadá jako historické zrcadlo - přesně takhle to probíhalo u nás před 22 lety. Nadšení, revolta proti stávající moci, davy na náměstích, naděje, že se uvolní politika, ale zůstane sociální stát. ZA POUHÉ TŘI ROKY bylo všechno jinak a od té chvíle se jen řítíme z kopce do maléru. Vědí tohle Egypťané?
27. 11. 2011 | 11:36

Pepa Řepa napsal(a):

nudismus v Egyptě
že by FKK u Rudého moře? Že by to byla sexuální revoluce v režii Muslimských bratří?
Žasnu jak ta egyptská lidová revoluce za pár měsíců pokročila.
Inu pokrok je pokrok.
27. 11. 2011 | 11:38

martin napsal(a):

Zora Hesová
Jste mladá a naivní - promiňte
My byli před 22 lety podobní, jenže Egypt je ještě něco jiného.
Neidealizujte si jejich touhu po svobodě, oni svobodně žít neumí.
Za deset let se budete dívat na vše jinak a pravděpodobně litovat ztraceného času.
Je spousta jiných možností jak být prospěšná pro lepší svět.
27. 11. 2011 | 11:47

Perun napsal(a):

Situaci v Egyptě nespraví žádné protesty, žádná "revoluce".
Základní problém Egypta je jeho přelidnění, jeho příšerné přemnožení. Zdvojnásobení za 20 let ! Jedinné, co by Egyptu opravdu pomohlo, by byla nějaká epidemie, která by zredukovala počet obyvatel na desetinu. To je bohužel sci-fi.
Pokud urvou moc muslimští bratři, bude ještě hůře. Turisti budou jezdit jinam, a USA přestane Egyptu dodávat zdarma potraviny. Rovněž miliardy dolarů pro armádu přestanou. Co potom ? Z ropy žijící arabští "bratři" se na Egypt vy...ou, a nezbyde než lid oblbnout "svatou válkou proti Israeli". Po kolikáté dostanou na pr...l ?
27. 11. 2011 | 12:26

Yosif K napsal(a):

Pane Obcane - to co se vam protivi na polistopadovem vyvoji v CR - ze lide chodi do moderne vybavenych fabrik a "drou na cizaky" - to bohuzel v Egypte nehrozi.

At se jiz v Egypte dostanou k moci civilni socani, civilni islamisti nebo jejich khaki varianty (armada je v jadru "socialisticka" - jeji fabriky predstavuji 40% prumyslove vyroby) da se ocekavat pokracovani zmatku a boju cca na urovni Ruska v roce 1918. Pomatene delnicke komise budou diskutovat o tom, kolik si maji vyplatit na platech za "organizovani" vyroby kterou sami rozvratili. Egypt netrpi nedostatkem sociku - vetsina hospodarstvi je jiz zase "ve vselidovem vlastnicvti Egyptanu". Dle toho to taky vypada.

Po obdobi chaosu nejspise nastoupi vojensko-islamisticka diktatura - feministky se budou strasneee diviiit. Nesjpise skonci jako iranske feministky - ty maji take zasluhy v boji proti Shahovi a bylo jim to p.... platne.

Protoze recitovanim koranu se jeste nikdo nenajedl, da se cekat ze v Egypte vypukne nejaka verze prideloveho hospodarstvi kombinovana s pokracujicim hladomorem.

Ze by nekdo "drel na cizaky" - takze by mel co jist a za co kupovat detem saty - to je asi hodne vzdaleny sen. Egypt totiz zrovna ted ZNARODNUJE.
27. 11. 2011 | 12:33

Občan napsal(a):

To YosifK:

Zkusil jste se někdy zamyslet nad tím, proč na Vaše příspěvky už skoro nikdo nereaguje? Přitom ještě cca na jaře s Vámi lidé zkoušeli diskutovat.
27. 11. 2011 | 13:26

voroshilov napsal(a):

Obcan:
Jak muzeme na nej reagovat kdyz to nemuzu ani precist?
27. 11. 2011 | 13:33

Perun napsal(a):

Yosif K
Vaše komentáře jsou jedny z mála informativních. Fakta a nic než fakta. Díky za ně.
Asi máte k té končině dobrý drát. Israel ?
27. 11. 2011 | 13:45

voroshilov napsal(a):

Jedna mediakorporace v Izraeli patri ukrivdenemu Putinem emigrantskemu oligarchovi Gusinskemu,mozna chlapik je z te taverny?
27. 11. 2011 | 13:54

Yosif K napsal(a):

Pane Obcane - mymu pradedovi soudruzi z KSC znarodnili neco jako ten "Shebin nyni 100% egyptsky". Obcas jsem videl jak tam makaji zensky za silne podprumerny plat. Nezda se mi ze by si tim znarodnenim kdokoliv nejak pomohl.
Vy mate se znarodnovanim asi opacne nahledy nez ja. Mozna vas tedy zprava o znarodnovani v Egypte "naplnila nadeji" ze to dobre dopadne.
Nicmene je zajimave ze se o novem znarodnovani v Egypte "ohleduplne" v Evrope vubec nepise. Ne proto ze by to lidi nezajimalo, ale proto, ze by VETSINOU meli Egyptany za blazny.
Ani pi Hesova - absolventka anarchisticko-maoisticke univerzity, ktera patrne v Egypte zrovna pobyva - se pro jistotu o znarodnovani vubec nezminuje.
Take se pro jistotu nezminuje o sexuelnim obtezovani novinarek, o neustalych vyzvach islamistu k pochodu na Jerusalem atd atd - nezminuje se o nicem, co by mohlo pokazit iluze o tom, jak to v arabskem svete vsechno dobre dopadne a jak to skutecne vypada.
Pritom nejpravdepodobnejsi varianty jsou dost chmurne:
1)neustale strety mezi armadou, islamisty a socialisty, chaos a hladomor......
2)az to lidi unavi tak islamisticka diktatura, upadek znarodneneho prumyslu a hladomor jako v Iranu
3) nebo - nejmene pravdepodobna - sekularni socialisticka diktatura, upadek znarodneneho prumyslu a hladomor.

Vypadalo to mezi araby nekde nekdy jinak a lepe?
Myslite si ze po navsteve pritele Zaoralka nabo Paroubka v Syrii, Gaze nebo Egypte tam propukne po socdemackych radach radach "socialismus skandinavskeho typu"? Ze tam prestanou politici krast, ze se tam prestanou krast kufry, ze se tam prestanou omakavat zensky v metru a ze lide tam zacnou vyrabet ve znarodnenych fabrikach Toyoty nebo Volva?

Znamej delal technika ve statni fabrice v Alziru. Statni fabrika = nulova pracovni moralka, bez cizich techniku by fabrika vubec nejela (chlap ma z toho dobrej job...). Za ropne penize se ve statni fabrice Alzirane jiz 20 let aklimatizuji z pastevectvi na fabrickou vyrobu. A je jich tolik, ze se k pastevectvi uz vratit nemohou.
Dtto plati o Egypte - tech je jiz 100 milionu. Na kazdeho pripada urodna puda o plose zahradni chatky.
Turismus umoznuje nakup zrna pro 18 milionu Egyptanu. Ted jede na 55% toho co za Mubaraka.
27. 11. 2011 | 15:40

pozorovatel napsal(a):

Voroshilov
Hladovi nemecti vojaci v breznu 1939? To si delate legraci, anebo vas tak pri stranickych schuzich tak zpracovali, ze necemu takovemu verite?
27. 11. 2011 | 16:55

maňana napsal(a):

DOvolím si na Pepu reagovat,jeho příspěvky jsou odporně temné a vůbec se mi tento arabský svět jež prezentuje nelíbí,ale protože jsem měl možnost dostat se v tomto světě i mimo turistické destinace,jsem nucen konstatovat ,že jeho nazírání je mnohem realističtější ,než je tomu u programově naivní paní Zory.
27. 11. 2011 | 17:32

Yosif K napsal(a):

Pane Hovorka 11 - shavua tov - pokud mate dolary, tak je ted chvili drzte, dneska sly zase nahoru. Az pujdou dolu, preklopte je treba do Juanu.

Ma to ale jednu vadu - cinsti soudruzi si hlidaji nizky kurs Juanu takze s nakupem mimo Cinu je to asi dost tezke.

Pane Obcane - aramada se Vam jevi jako nejlepe organizovana sila v Egypte - ale je tezke rict jake jsou v ni frakce, kdo co ridi, kdo si co mysli, a hlavne co kdo (jak je v arabskych zemich stara tradice) rozkrada. Takze ani s tim armadnim rizenim spolecnosti to nebude zadna velka slava. Armada tam ridi velkou vetsinu fabrik, lednicky, pracky atp. Neda se rict ze by zrovna uspesne konkurovali Italii nebo Cine.....
27. 11. 2011 | 17:50

Yosif K napsal(a):

Pane Hovorka 11 - shavua tov - pokud mate dolary, tak je ted chvili drzte, dneska sly zase nahoru. Az pujdou dolu, preklopte je treba do Juanu.

Ma to ale jednu vadu - cinsti soudruzi si hlidaji nizky kurs Juanu takze s nakupem mimo Cinu je to asi dost tezke.

Pane Obcane - aramada se Vam jevi jako nejlepe organizovana sila v Egypte - ale je tezke rict jake jsou v ni frakce, kdo co ridi, kdo si co mysli, a hlavne co kdo (jak je v arabskych zemich stara tradice) rozkrada. Takze ani s tim armadnim rizenim spolecnosti to nebude zadna velka slava. Armada tam ridi velkou vetsinu fabrik, lednicky, pracky atp. Neda se rict ze by zrovna uspesne konkurovali Italii nebo Cine.....
27. 11. 2011 | 17:54

Pepa Řepa napsal(a):

maňana
Temné? A víte, že ne. Zkuste mimo turistické zony třeba Jordánsko nebo Maroko. I na Libyi, Iráq nebo Syrii bych Vám dal pár tipů, bývala tam absolutní bezpečnost. I v Egyptě bývalo bezpečno. Sinaj je nádhermá, barevné hory, pláže, wrecky a dole Rás Muhammad.
Bejvávalo, inu pokrok nezastavíte. Svazáci tomu říkají revoluční kvas.
Tak temně bych to neviděl, někdo jezdí k vodě, já do písku. Ostatně Sahaře se říká moře písku.Jednou bude turistickým rájem Libye. Přes tisíc kiláků pláží, kde není noha, dole Tibesti přes 3000m, zachovalé antické památky, bude se Vám tajit dech.

Třeba tohle:
http://www.google.cz/search?q=Tibesti&hl=cs&rlz=1C1CHIK_csCZ412CZ451&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=r2vSTsDhJ-KJ4gTdgc0X&ved=0CDEQsAQ&biw=1280&bih=629
http://www.google.cz/search?q=Tibesti&hl=cs&rlz=1C1CHIK_csCZ412CZ451&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=r2vSTsDhJ-KJ4gTdgc0X&ved=0CDEQsAQ&biw=1280&bih=629#hl=cs&rlz=1C1CHIK_csCZ412CZ451&tbm=isch&sa=1&q=W%C3%A1d%C3%AD+Rum&pbx=1&oq=W%C3%A1d%C3%AD+Rum&aq=f&aqi=g-S1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=77426l83519l0l84256l8l8l0l3l3l0l376l1573l2-2.3l5l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=2e80c13b16940406&biw=1280&bih=629
http://www.google.cz/search?q=Tibesti&hl=cs&rlz=1C1CHIK_csCZ412CZ451&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=r2vSTsDhJ-KJ4gTdgc0X&ved=0CDEQsAQ&biw=1280&bih=629#hl=cs&rlz=1C1CHIK_csCZ412CZ451&tbm=isch&sa=1&q=draa+valley&oq=draa+valley&aq=f&aqi=g-L3&aql=&gs_sm=e&gs_upl=30936l39027l0l39690l13l13l1l6l6l0l389l2067l2-1.5l6l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=2e80c13b16940406&biw=1280&bih=629
http://www.google.cz/search?q=Tibesti&hl=cs&rlz=1C1CHIK_csCZ412CZ451&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=r2vSTsDhJ-KJ4gTdgc0X&ved=0CDEQsAQ&biw=1280&bih=629#hl=cs&rlz=1C1CHIK_csCZ412CZ451&tbm=isch&sa=1&q=St.+Catharina+monastery&oq=St.+Catharina+monastery&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=119506l134202l0l137325l23l23l0l13l4l0l414l3377l2-2.6.2l10l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=2e80c13b16940406&biw=1280&bih=629
Jen nesnáším jednostrannou svazáckou nalejvárnu. Jsou to naprosto odlišné dva světy a zvěrstvo je když se je někdo snaží unifikovat.
Colonel Sanders tam, äl-Qaradáwí sem.
27. 11. 2011 | 18:02

nikdo napsal(a):

Jste mladá a naivní. Proč jste své přítelkyni neporadila , aby na demonstracích začali cinkat klíči. Nějakého egyptského Havla si snad také seženou.
P.S. Teď vážně paní, či slečno Hesová. Položte si otázku, komu a proč poslouží tzv.revoluce v arabském světě. Potom budou mít vaše blogy smysl !
27. 11. 2011 | 19:07

zorahesova napsal(a):

Řekla jsem snad, že revoluce něco vyřeší? Řekla jsem, že po roce na tom bude Egypt lépe? Popisuji snahu lidí zapojit se do správy své země. Vojensky vedené státy jsou neefektivní. Naivní jsou podle mne ti, kteří si myslí, že Arabové nemají na víc.
27. 11. 2011 | 19:48

maňana napsal(a):

Já myslel Yosifa,ale neva,vzhledem k tomu,že jsem fanda historie a přírody,tak mám mnoho těchto věcí zmapováno,ale jen na mapě,už nemám na cestování čas,snad za pár let.Ale jinak myslím ,že tento isl. svět je ve slepé uličce a je veden zpátečnickou a agresivní ideologií,která je s naším světen zcela neslučitelná.
27. 11. 2011 | 20:31

stejskal napsal(a):

Dobrý den, slečno Hesová,

nenapsala. Ono je to stejně jedno. Určitá část lidí to chce prostě druhým jen vytmavit, ať napíší cokoliv (a podepíší se pod to).

Díky za velmi zajímavý text, chodí sem i tací, kteří se nad analýzou druhého dokáží zamyslet (a třeba s ní i normálně polemizovat, předpokladem ale je, že ho dokáží přečíst a pochopit). Akorát se to v té zaplavě osobních výpadů, povýšenecké bagatelizace, shovívavých úšklebků apod. bohužel ztratí. Taková je tvář současného veřejného diskursu :-)

Libor Stejskal
27. 11. 2011 | 20:42

Pepa Řepa napsal(a):

Paní Hesová
celá serie vašich článků a zvláště pana Shanaáh se nese v optimisticko-aktivistickém duchu, jste tím úplně pohlcena, ztratila jste nadhled, to, co Vám konvenuje zveličujete a o tom, co se do obrazu revoluce nehodí, o tom nepíšete vůbec. Když to srovnávám s Turečkovými nebo Zdeňkem Millerem je to děsná svazácká bída. Je mi líto, ale je to můj názor.

Vaše věta "Naivní jsou podle mne ti, kteří si myslí, že Arabové nemají na víc."...
mluví za vše.
Nejde přece o to, na co Arabové mají či nemají-ta věta jen dokládá Váš aktivismus-, ale snad o pravdivý či deformovaný obraz událostí a pragmatické posouzení možností té, či oné konkrétní arabské země.
V každé zemi je situace jiná, daná počtem populace, velikostí země a ekonomickými možnostmi.

Jestli je Vaš motivací ukázat na co Arabové mají, tak by bylo vhodnější pojmenovat serii "Ze života revolucionářky".

Egypt na tom po roce není lépe, ale mnohem hůře, ekonomika i turistika upadá, skupina, která se schází na Tahríru a která je pouze jedním segmentem společnosti si usurpuje právo na vládu celé země a fundamentalisté zřejmě volby vyhrají.

Máte na svůj názor právo, ale zřejmě došlo k omylu, paušalizující deník revolucionářky z jedné země "Na co Arabové mají" byl pokládán za objektivní zpravodajství.
27. 11. 2011 | 20:47

stejskal napsal(a):

Takto věcný text prostý různých zesměšnování jsem zde od Vás už dlouho nečetl, pane Pepo Řepo.

To potěší. Třeba zde časem bude možné i debatovat. Kdo ví (myslím tedy mezi lidmi, kteří o tématu něco vědí, jako třeba Vy, slečna Hesová, panové Shanaá, Miller a další. Asi bych nebyl sám, koho by taková debata hodně zajímala).

Hezký večer i Vám.

Libor Stejskal
27. 11. 2011 | 21:06

Musulman napsal(a):

Paní Hesová.
Když se Vám tam tak líbí,tak tam taky zůstaňte !Můžete jim tam být snad i něco platná !..možná víc,než tady troušením svého "moudra"..
27. 11. 2011 | 21:32

Pepa Řepa napsal(a):

Zato Vy jste mně -pane Stejskale- Vaší replikou vůbec nepřekvapil.
Známe jeden druhého dost dlouho. Chrlení prázdných slabik v rytmu -blablabla- vodovodní trubky ode mne očekávat nemůžete.

Ale co bych pro Vás neudělal. Když Vám to udělá radost.
Tedy.
..............
Naprosto souhlasím s moudrým a objektivním článkem. Pro mne je neocenitelné a obohacující poznání, že několik set demonstrantů na jednom náměstí v jedné zemi je důkazem, že všichni Arabové nejen v Egyptě, ale v celém Maghribu, copak v Maghrebu, ale na celé zeměkouli ba přímo v celé galaxii na to mají.
Sice nevím na co, ale to nevadí.
To Vy -jako zapřisáhlý odpůrce pasušalizace- určitě oceníte.

Oni to prostě dají!
.......................
Napsal jsem to hezky?
V duchu Stejskalova diskurzu 21.století?
Také hezký večer.
27. 11. 2011 | 21:43

Pepa Řepa napsal(a):

27. 11. 2011 | 21:45

stejskal napsal(a):

Omlouvám se, že žiju, pane Pepo Řepo ;-)

Tak se mějte.

Libor Stejskal

P.S. Ta první Vaše replika z 27. 11. 2011 | 20:47 mne zaujala. Tato druhá už mi přijde zase taková klasická Repovská. Hlavně, abyste si nezadal... :-) Takže polemika asi zase nebude, jen ty kotníky dostanou na frak :-)
27. 11. 2011 | 21:48

pavelp napsal(a):

Pani autorko....arabove skutecne az na par vyjimek na vic nemaji...chyby jim asi tak 600 roku vyvoje...jinak vam doporucuji krasnou dovolenou v Iranu...rozhodne budete mit silny prozitek...vy jste proste islamofil a nenavidite vse co pochazi ze zidovsko krestanske kultury...hezky vecer a doporucuji nesvadet pohledem!!!
27. 11. 2011 | 21:51

pavelp napsal(a):

Marenko...jestli si ho vezmes do europy tak se nejaky pro tebe najde!
27. 11. 2011 | 22:00

Perun napsal(a):

Pane Stejskale,
dovolím si vám odporovat. Pepa Řepa paní Hesovou nezesměšňuje. To dělá její prvomájově svazácké nadšení. Pepa Řepa o Arabech a poměrech v arabských zemích ví mnohem víc než paní Hesová.
Zesměšnit může člověk jen sám sebe. Na směšnost druhých můžeme jen ukázat.
27. 11. 2011 | 22:29

Miky napsal(a):

ANO paní autorko!
Odvaha těch lidí je fakt velice moc nakažlivá!
Například Židi se nakazili tak mocně,že i proti mnohonásobné přesile vždy arabům zlámali krk,(opakovaně -prosím !)
27. 11. 2011 | 22:39

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Perune,

nenapsal jsem, že pan Pepa Řepa slečnu Hesovou zesměšňuje. Mínil jsme svůj příspěvek z 21:06 přesně tak, jak jsem jej napsal, tedy bez ironie.

Za těch bezmála pět let už vím, že znalosti pana Pepy Řepy o islámu a arabských zemích jsou velké (a že třeba já neznám ani setinu z toho, co on, a proto se s do polemiky o arabském poloostrovu čia Maghrebu s ním nepouštím. Jen čtu, co píše on a jiní. Také ale vím, jak je na své znalosti žárlivý a jak se vypořádá s mnohými, co si třeba mají názor poněkud jiný, neméně erudovaný).

Proto ani nedokážu posoudit, zda "o Arabech a poměrech v arabských zemích ví mnohem víc než paní Hesová". Nikde jsem zde nazaznamenal, že by se slečna Hesová oháněla svými teoretickými či praktickými znalostmi, které zcela nesporně má, říkala druhým, že jsou svazáci, že tomu nerozumí, že...

Napsala svůj poučený pohled a je navíc ochotna pod ním debatovat (což už mnohokrát prokázala). Veškeré poznánky ad hominem (o jejím věku, svazáckém nadšení apod) jsou hloupé (protože ona žádnou takovou argumentaci nepoužívá).

Myslel jsem, že text pana Pepy Řepy z 20:47 je předzvěstí debaty dvou lidí, kteří vědí a znají. Velmi by mne zajímala, jistě bych se mnoho nového dozvěděl (narozdíl od většiny lidí, kteří už vědí). Nic více, nic méně.

Libor Stejskal
27. 11. 2011 | 22:58

Yosif K napsal(a):

Ha - cela diskuse o tom, na co Arabove maji a na co Arabove nemaji (v budoucnosti) je podobna jako diskutovat s profesionalnimi romskymi aktivisty zda Romove maji nebo nemaji na to studovat vysoke skoly, ci zda cernoske deti v JAR maji nebo nemaji na to aby dohnali ve vysledcich maturitnich zkousek necernosske deti (po 20 letech positivni diskriminace).
Samozrejme maji - za jistych podminek - nekdy v budoucnu - o tom nikdo nepochybuje - zrovna tak jako se Cina ci Japonsko ze zpatecnickych statu dostaly mezi predni prumyslove mocnosti, nebo jako Turecko se dostalo dopredu (za zapadni penize).

Clanek vsak SILNE VYPADA jako o tom, ze staci svrhnout zle proamericke generaly pouzivajici americky slzak a stesti a prosperita nadane mlade panarabske generace je na 100% zajistena.

Ve skutecnosti vyvoj muze jit velmi snadno dozadu: Vyvoj arabskych zemi brzdil zkostnately islam, pote zkostnately panarabsky socik. Co ceka Egypt dnes?
A) Nejspise islamisticka diktaura spojena se statnim kapitalismem "vojensko-hospodarskeho komplexu".
B) mene pravdepodobna moznost je "vitezstvi internetove generace" ocividne ve smeru socialismu, znarodnovani atd. Pokud by vyhrala "internetova generace" tak se vsem zvysi mzdy, zavedou se vsude rady pracujicich, bude se vsude diskutovat o vsem, uvolni se pracovni dociplina, veskery prumysl se znarodni a zhrouti se i to co se jeste nezhroutilo.
Hostorie se muze opakovat jako v Raederwerku od Sartra.
Obe varianty znamenaji hospodarsky regres.
Kdo jsou dnesni demonstranti? jsou to mladi socialiste nebo anarchiste, kteri se snazi zastavit nastup islamisticke diktatury? Ridi je nekdo? Maji sanci?
Pokud je nekdo ridi, ridi je spatne - proti spojenectvi armady a islamistu se riti do zahuby.
Pokud je nikdo neridi - tak to je jeste vetsi riziko ze to s nimi dopadne spatne - cela vec muze byt vyprovokovana na jejich diskreditaci. Coz se nakonec muze snadno podarit. Evidentne chteji socik - slozitou vyvojovou fazi mezi kapitalismem a kapitalismem. Takze i jejich vitezstvi by zrejme spatne dopadlo.

Je v Egypte nekdo, kdo by chtel "prohlubovat kapitalismus"? Kdo by se zamyslel nad tim, proc Asie a jizni Afrika jde dopredu a muslimske staty jdou dozadu? Proc velka cast (90%) egyptske mladeze vidi budocnost v tom, ze by sla pracovat do KSA nebo Gulfu?

V Egypte chce cca 70% lidi zavadet brutalni verzi shariatu, dtto chce vyvolat valku s Israelem, dtto chce vsechno znarodnovat a zavest islamsky socik. Zbytek 20% chce valku s israelem a zavest sekularni socik a dalsi 10% zbytek jsou krestane na kterych uz ted vubec nezalezi. Kapitalismus (snad krome casti krestanu - kapitalistu) temer vsichni srdecne nenavidi - jako americko-zidovsky vynalez. Ktereho se navic chytli nektere krestanske rodiny a zbohatli na Orascomu.

Za dane sitace sirit nadeje ze islam je nabozenstvi miru a ze egyptsti islamiste jsou "umirnena strana" mi pripada stejne jako kdyby nekdo v roce 1780 hlasal ze Svate Oficium je Spanelich je svetlem nabozenske tolerance a pokroku. Nebo jako levicovi intosi (GB Shaw) kteri ve tricatych letech propagovali Stalina za "uspesne a razne reseni socialnich otazek" a on vam ten soudruh Stalin zatim provadel hladomor a cilenou fyzickou likvidaci kulaku a nepmanu.
28. 11. 2011 | 00:01

zorahesova napsal(a):

Pane Řepo,

obracím se na vás jako možná nejrozvážnějšího z protisvazácké fronty. :)

Že ze mne děláte naivní hysterku s níž není nutné polemizovat dokud vás k tomu někdo nepohne, ale kterou stačí "setřít", mi samo o sobě nevadí - vypovídá to nejvíce o vašem vlastním postoji. Máte pocit, že z výšky své zkušenosti máte právo na paušální názory. V něčem určitě máte delší zkušenost a já se sama už nějakou dobu učím odhadovat situace a nemyslím si nijak zvlášť, že vidím dopředu. Nemyslím si ale ani, že nějaké odhady dělám - snažím se zpravovat o straně věcí, která je v silně skeptickém (v lepším případě) až v docela rasistickém (v případě horším: výroky o Arabech jako takových je hrubý esencialismus) kontextu českého zpravodajství málo zastoupená. Na to, jak moc potřebují "Arabové" silnou ruku a jak špatní jsou ti fousatí "fundametalisté" tady máme oficiální média. Vyváženost nelze dosáhnout pokud máte dvě stránky textu - tak si opravdu vybírám to, co mne zajímá a také, ano, to, s čím sympatizuji.

K vašemu textu: "Egypt na tom po roce není lépe, ale mnohem hůře, ekonomika i turistika upadá, skupina, která se schází na Tahríru a která je pouze jedním segmentem společnosti si usurpuje právo na vládu celé země a fundamentalisté zřejmě volby vyhrají"

Že se Egypťané vojska na dlouhou dobu nezbaví je teď jasné, ale nebyl to ještě před rokem nutný závěr. Že pomalu mění k armádě postoj je zřejmé teprve teď na podzim a je to dobře. Věci se vyvíjí a mění a spíše než předem cokoliv odpisovat než všechno dopadne špatně je lepší pokoušet se porozumět procesům - ty jsou otevřené a kontingentní. Z místních "polemiků" všichni opakují stále to samé a nikdo se nepokouší vývoj analyzovat v detailu a všechny ty řeči jsou tedy pak silně repetitivní a nezajímavé.

Co se týče fundamentalistů, myslím, že bude, proti všemu zdejšímu pokřiku, dobré, pokud islamisté vyhrají volby, postaví nebo se budou silně účastnit prvních vlád - jako silná opozice bych je Egyptu ani Tunisku nepřála. Ke změnám v turismu nedojde - závisí na něm část národního důchodu. Dojde ke změnám na symbolické rovině a pouze to, v Tunisku i v Egyptě, může sjednotit dnes dost neschopné a oportunistické liberály a oslabit pozici islamistů v příštích volbách. Něco podobného se děje v Indonésii a v Pákistánu.

Skupina na Tahriru si neuzurpuje zhola nic, nevím, jak jste na to přišel. Politické strany odtamtud vykazují, jednotný politický názor nezakazují, protestují proti politické roli armády a jejím manipulativním praktikám. A divit se jim nelze- od října armáda zabila nebo nese odpovědnost ze beztrestné a nesmyslné zabití stovky civilistů a všechny ty smrti jodu výsledkem jasného pokusu o manipulaci veřejným míněním. Je velmi pozitivní, že proti tomu někdo protestuje, že se organizuje, pomalu a zatím ne velmi úspěšně, opozice.

Potkala jsme tu i podnikatele v turismu, kteří podporují Tahrír, protože považují politickou změnu za nutnou, se všemi obavami s ní spojenou, a i za cenu výpadku tržeb. I když má Tahrír pouze menšinovou podporu, není zde teď nikdo, kdo by ji měl většinovou. Lidé jsou rozděleni a nejistí a armáda tento pocit využívá a sama ho prohlubuje.

Egyptská vojenská vláda není schopná zemi efektivně vést a hlavně proti tomu se zdvihla revoluce. Participativní systém je v nějakém časovém horizontu mnohem efektivnější, než hierarchický a o to tu jde. Jestli se povede zavést, opravdu nevím ale přeju jim to.

Pokud máte jiný názor než já, než se navážet pochybnou ironií (několik vtipů mne tedy rozesmálo, uznávám) je lepší se dobrat kořene názorového rozdílu, to může být prospěšné pro všechny. Jinak řečeno, bylo by dobré označit jasně důvpdy vašeho skepticismu a pokud možno je opřít o reálné události, ne jen o nějaké třicet let staré názory. Pokud nechcete porozumět, ale jen se navážet, jako jiní zde, dobrá, každý se musíme něčím zabavovat.
28. 11. 2011 | 02:23

gaia napsal(a):

zorahesova

to víte , Pepa je zastáncem patriarchálních názorů, nemá rád feministky a džendrtety, myslím, že to slovo džendrteta zde na blozích přímo on vymyslel a nejčastěji používá. Nenechte se otrávit, ale pokud chcete psát o Arabech a být v jejich světě, musíte si zvyknout. V Arabském světě musí žena chodit pár kroků za chlapem, a běda, kdyby ho převyšovala.
v Evropě je tomu dnes již trochu jinak, ale trvalo to dlouho. A musela být velká válka, která zdecimovala 50 milionů chlapů, až teprve potom, když se musely ženské zapojit do odstraňování války do všech profesí, před tím i nevídaných, trochu se to změnilo, ale přesto zbylo pár takových, pro které je slovo džendrteta tou nejhorší nadávkou. Kdybyste byla chlap, diskutoval by dotyčný s vámi kultivovaněji, o tom jsem přesvědčena.

Ale z pozice ženy mohu říci, že je situace asi vážná, každoročně kupuji na vánoce kandované datle z této oblasti, supermarkety jimi bývaly přímo zavaleny a letos jsem na ně ještě nenarazila. Na tu revoluci zas nejvíce doplatí ženské. Že budou nakonec muset uklízet všechem ten bordel.
28. 11. 2011 | 08:44

Pavel13 napsal(a):

„i Češi museli čekat 20 let.“
Obávám se, že Češi ještě na něco čekají. Až to tam paní B. dobojuje nebo bude muset prchnout, mohla by zakotvit u nás. Taky se potřebujeme trochu nakazit.
28. 11. 2011 | 09:04

Yosif K napsal(a):

Pani Hesova, i ja jsem pro demokracii, pro demokracii, kde kazdy bude nest nasledky svych cinu. I ja jsem proto, aby pokud violby vyhraji islamiste, aby byli ve vlade. Cituji Vas:

"Co se týče fundamentalistů, myslím, že bude, proti všemu zdejšímu pokřiku, dobré, pokud islamisté vyhrají volby, postaví nebo se budou silně účastnit prvních vlád - jako silná opozice bych je Egyptu ani Tunisku nepřála. Ke změnám v turismu nedojde - závisí na něm část národního důchodu."

Pane Hesova - ku zmenam v Turismu jiz doslo - tim ze do Egypta jezdi o 45% turistu mene.
Pokud islamiste vyhraji volby - jako ze je vyhraji - je proti principum zapadu je drzet v opozici. Islamiste musi dostat prilezitost ucastnit se na vlade, nest odpovednost za shaneni zrna pro temer 100 milionu Egyptanu v zemi zplunrovane 58 lety sociku. ZAROVEN VSAK NUTNO EGYPTSKEMU OBYVATELSTVU ZCELA JASNE RICI, ze ponese nasledky sve volby na vlastnich kuzich a na vlastnich zaludcich.

To co rekl Obama Tanawimu do telefonu soukrome - to musi byt receno zcela nahlas a opakovane aby Egyptane dopredu vedeli, ze tomu tak opravdu bude:
A) Pokud se chcete chovat jako zvirata a nechat zabit israelskeho vlevyslance a nechat plundrovat cizi velvyslanectvi, s hospodarskou pomoci je konec.
B) Pokud se chcete chovat jako zvirata a zavest nejbrutalnejsi elementy sariatskeho prava, s hospodarskou pomoci je konec.
C) Pokud se chcete chovat jako hlupaci a bezduvodne zautocit na Israel, s hospodarskou pomoci je konec.
D) Pokud se chcete chovat jako hlupaci a znovuznarodnit egyptsky prumysl, s hospodarskou pomoci je konec.
E) Pokud se chcete chovat jako hlupaci a zavest teokraticky stat jako v Iranu, s hospodarskou pomoci je konec.
E) Pokud se chcete chovat jako hlupaci a zavest mravy a moresy jako v KSA, s hospodarskou pomoci je konec.
F) Pokud se chcete chovat jako hlupaci a i nadale ucit ve skolach, ze nejvetsi Evropan byl Adolf Hitler, s hospodarskou pomoci je konec.
atd atd
Nema smysl hospodarsky a moralne podporovat fanatiky kteri kazdy den na Tahriru hulakaji hesla o valce proti USA a Zionistum a vidi spasu panarabskeho sveta v tom, ze kazdy proletar bude mit 18 pologramotnych deti a vsichni se pak zitra vypravi na pesi pochod na "osvobozeni Jeruzalema" a pozitri na pesi pochod na "osvobozeni Sicile a Andalusie".
Tito fanatici maji momentalne podporu 60-70% obyvatel. Jste v Egypte casto - sama to musite videt.
28. 11. 2011 | 09:44

Yosif K napsal(a):

Jo a jeste neco:

G) Pokud se chcete chovat i nadale jako lempli a nebudete schopnit ubranit sve minority (nyni jsou na rade Koptove) pred pogromy, s hospodarskou pomoci je konec.
28. 11. 2011 | 10:20

Martin Konvička napsal(a):

Celkem by mě zajímalo, co z toho textu plyne.

Ne, není špatný - ale je to taková citovka/momentka, jaká by šla napsat o každém konfliktu. Třeba o hrdinství německých zdravotnic za náletu na Hamburk.

Od "expertky", která nás před půlrokem přesvědčovala (mimo jiné) o neškodnosti Muslimského bratrstva, bych čekal víc. Zjevně naivně.
28. 11. 2011 | 12:24

Občan napsal(a):

Víte, paní Hesová,

my s Vámi polemizujeme nikoli proto (tedy alespoň někteří z nás), že bychom se chtěli Egypťanům a jejich revoltě vysmívat nebo je zatracovat, ale proto, že máme sami 22letou zkušenost z doby POTÉ. Ta zkušenost je HODNĚ špatná, dále se zhoršuje a té demokracie nám stále ubývá. Také jsme zjistili, že keců o "svobodě a demokracii" se nedá najíst a v kamnech to také nehoří.
Ono tohle prozření Egypťany i Vás osobně asi čeká. Ale s tím rozdílem, že Egypťany to bude mnohem víc bolet. U nás má stále ještě dost lidí kam chudnout. Pořád ještě u nás nebydlí desetitisíce lidí na hřbitově v hrobkách, nemáme u nás skutečné slumy, nikdo zde ještě nezemřel hlady. Egypt tohle všechno už má, ale je to menšina populace, kdo je extrémně chudý. To však může být do tří let úplně obráceně; my jsme si také v r. 1991 nemysleli a ani nedovedli představit, že by u nás někdy mohly být statisíce lidí bez práce, bezdomovci, chudinské čtvrti, obce a dnes už skoro celá města, placené zdravotnictví, školství a důchodci na obtíž. Ale oprávě ve druhé polovině r. 1991 začal takový majetkový "fičák", že jsme se z toho vzpamatovávali 10 let. A teď nastal znovu...

Proto jsem se Vás několikrát ptal (a myslím, že slušně a bez emocí), zda v Egyptě již vznikla nějaká skupina, která by měla zformulován program na dobu PO revoluci a která by věděla, KAM by měl Egypt směřovat. Ono to je totiž dost důležité; bez programu a vize skončí každá revolta ve slepé uličce.
.Neodpověděla jste mi; no, nic s tím nenadělám, holt budu dál číst Vaše články a čekat, co se dozvím. Pořád je to od Vás asi tak tisíckrát víc informací, než se dozvíme z "českých" médií.
28. 11. 2011 | 12:41

Yosif K napsal(a):

Pani Gaia,
v Evrope byva tak 50% datli z Tuniska. Zda se ze tam behem rvacek mezi umirnenymi a jeste umirnenejsimi islamisty o noseni hijabu nekdo zapomnel vylezt na strom a natrhat datle. Ted s nimi mozna krmi velbloudy. So it goes. No na druhe strane by clovek mohl cekat levnejsi fiky a sultaninky z Recka.

"Ale z pozice ženy mohu říci, že je situace asi vážná, každoročně kupuji na vánoce kandované datle z této oblasti, supermarkety jimi bývaly přímo zavaleny a letos jsem na ně ještě nenarazila."
28. 11. 2011 | 12:46

Yosif K napsal(a):

Pane Obcane - to si piste ze cesta k vetsimu blahobytu neni snadna. Nevede take pres znarodnovani - snad krome znarodnovani nejakych nekonecnych ropnych zdroju. Jinak soukromy sektor funguje vetsinou lepe nez statni, pokud to vsak nechete pochopit - prosim. Mohl byste se mozna dat na cestu poradce egyptskeho hospodarstvi - Nasir tam mel jako poradce Hjalmara Schlachta, ted by vas mohl zamestnat Yosef Qaradawi.

Dovoluji si citovat:
"my jsme si také v r. 1991 nemysleli a ani nedovedli představit, že by u nás někdy mohly být statisíce lidí bez práce, bezdomovci, chudinské čtvrti, obce a dnes už skoro celá města, placené zdravotnictví, školství a důchodci na obtíž....."
atd atd
Hmmm..... zajedte si do nejake arabske zeme, bezte na trziste a kouknete se na lidicky, kteri prodavaji tragicky obnosene POLOBOTKY A PRADLO!!!!! atp a kteri chudaci vypadaji jako kdyby cely zivot bydleli v odpadni jimce. Pak vas mozna skuhrani o socialnich nespravedlnostech v Ceske Republice na chvili prejde......

Co se tyce dalsiho vyvoje Egypta, uplne nejjistejsi cesta do jeste vetsi bidy je odmitnout zapadni hospodarskou pomoc, vyplasit turisty, vsechno znarodnit a vystvat zfanatizovane davy na "pesi pochod 1 milionu shaheedu na osvobozeni Jeruzalema".

Tam na ne vsak zvysoka kaslou - pri pripadnem deleni Jeruzalema chce 65% jeruzalemskych arabu zustat v Israeli!!!!!
28. 11. 2011 | 13:07

Yosif K napsal(a):

Lidicky uklidnete se - vsechno je na nejlepsi ceste - prvni tri textilky uz byly znarodneny, proletariat v ostatnich soukromych fabrikach je tim ohromne povzbuzen, zacina stavkovat a - INSHALLAH - zli kapitaliste kteri nutili hrde araby pracovat rychleji to budou moci brzy zabalit. Vsechnu moc do rukou pracujicich delniku!!!!!

EGYPTE - CEKA TE ODBORARSKY RAJ A OHROMNA PROSPERITA!!!!!

Meanwhile the September court decision has given momentum to Egypt’s organized labor movement. Strikes continue to spread rapidly through a number of sectors, fueling the movement.

"By the domino effect, whatever happens in one factory affects the rest,” Al-Hamalawy adds. “When one company gets renationalized, that gives boost to the workers in other companies to follow suit — which is already happening now."
28. 11. 2011 | 13:38

Yosif K napsal(a):

Tak tak, stavky se v Egypte zacinaji sirit ve vsech sektorech, stavky se siri jako ohen. To je ta nejvyzkousenejsi cesta k prosperite - vystvat kapitalisty a ridit vsechno delnickymi radami.
Kapitalismus ma v Egypte na kahanku, HURAA!!!

Jen aby to nedopadlo "ako hovorili bratia na Slovensku - vitazny jaguar nam zozral vsetko!!!!"
28. 11. 2011 | 13:44

gaia napsal(a):

Yosif K

no že by se někdo měl též starat o to, aby až jim v té Káhiře zchladnou hlavy, bylo též co do huby

(parafráze z majora Zemana z dílu věnovanému roku 68)
28. 11. 2011 | 14:07

Yosif K napsal(a):

Pane Konvicka - mate pravdu - zrovna tak by mohl jeste nekdo dat do tisku nejake pribehy o tom, jak odvazni fasiste a naciste trpeli policejnim utlakem za prvni republiky, kdyz bojovali za chudy lid proti "plutokratum" atd atd.

Nebo jak za prvni republiky trpel chudak Klema Gottwald, kdyz akorat chtel "zakroutit po sovetsku krkem burzujum". Ale to zde jiz vlastne kdysi bylo.
28. 11. 2011 | 14:09

Yosif K napsal(a):

Pani Gaia - rebelie proti jednomu extremu se snadno zbvrhnou do jineho extremu.

Rebelie ve vychodni Evrope proto sociku (ci lepe statnimu kapitalsimu) NESKONCILI vesenim komancu a agentu STB na liucernach, neskoncili ani jejich hromadnymi vyhazovy z prace - snad s vyjimkou nejvyssich statnich funci. Nekteri lide rikaji ze to bylo spatne, faktem vsak je, ze vetsina uspesnych "regime changes" je postupna.

Jak jakys starec pravil na schuzi 25 listopadu 1989: "Chcete abych nechal vyhodit vsechny bosevicke svine z policie? Kolik kvalifikovanych lidi se prihlasi do sluzby v polici, tolik jich prijmu a vymenim za bolsevicke svine. Hlaste se!!!"
Nikdo se neprihlasil.
Starik rekl: "Nikdo se neprohlasil, bolsevicke svine tedy v policii zustavaji, je lepsi mit policii z bolsevickych svini
nez nemit policii zadnou!!!"
Samozrejme - je to diskutabilni. V Egypte soudruzi evidentne usoudili, ze nez mit policii z mubarakovskych svini, je lepsi nemit policii zadnou.

Nebo snad ze je lepsi mit islamisticke milice aplikujici pravo sharia na miste dle uvazeni pomoci sekerky, savli na rezani hlav a poradnych Qarabatschu???? Velka cast lidi na Tahriru tohle chce. To bude ohromny pokrok.

Asi jako kdyz svrhli kruteho shaha v Iranu a ted je tam desetkrat vice politickych veznu nez za kruteho shaha. Viz film Persepolis. Ten by meli ted v Egypte vysilat kazdy den.
28. 11. 2011 | 15:16

Pepa Řepa napsal(a):

zorahesova
Je smutné, že bych se měl pitvat ve Vašich textech větu po větě.
Internet je uměním zkratky, už takhle píšu neúnosně dlouhé elaboráty a je mi trapné, když se opakuji. Nikdo to po dvaceti řádcích stejně nečte. Nehodlám tedy opakovat, proč vidím Vaše texty jako jednostrunnou nalejvárnu to máte uvedeno výše.
Vůbec se Vám nesnažím něco nandat, proč by měl anonymní Franta potřebu exhibovat? Tu mají ti, kteří lpí na své pověsti. Já žádnou nemám.

Píšete:
Že ze mne děláte naivní hysterku s níž není nutné polemizovat dokud vás k tomu někdo nepohne, ale kterou stačí "setřít", mi samo o sobě nevadí - vypovídá to nejvíce o vašem vlastním postoji.
-----
Naivní? Supernaivní! Hysterka? Neřekl bych, kde to vidíte? Já to napsal? Kde?
Málokterý svazák byl hysterický.
V čem naivní? Mám pitvat historii, baasistické revoluce a jejich vyústění? Mám opakovat Vaši "objektivitu", zamlčování negativních stránek?
Kopty, figurinu Mubáraka či plakáty Muammara pomalované posměšnou Davidovou hvězdou,násilnost,znásilňování, hurá na Žida?
Kdypak jste o tom vy nebo pan Shanaáh napsali? Asi jsem to přehlédl, že?
Bylo to od počátku nepokojů. Kdy jste se vyjádřili ke způsobu likvidace Qaddháfího?
Drobnost, že? Když se kácí les, říkal jiný revolucionář.......

Vaše naivita je nebetyčná a optimismus lze ještě stěží označit za optimismus.
Když vyhrála v Tunisku drtivě Nahdá tvrdila jste, že 40% je málo,že je to vlastně úspěch, když v březnu vyhrají Muslimští bratři v Egyptě, napíšete, že už se polepšili, že to nejsou Hasanovy pohrobci.
Copak ten "optimismus" nevidíte? Asi ne. revoluční nadšení je tak nakažlivé.

Ne každá revoluce je cestou k lepšímu uspořádání. Dokonce dvě největší v Evropě v minulém století přivedly svět na pokraj propasti.
-.-------------
.... snažím se zpravovat o straně věcí, která je v silně skeptickém (v lepším případě) až v docela rasistickém (v případě horším: výroky o Arabech jako takových je hrubý esencialismus) kontextu českého zpravodajství málo zastoupená.....
------------
Dobře. Myslíte se, že suplujete alternativní pohled oficiálnímu českému zpravodajství.
Potom mně hlava nebere, proč naprosto stejné texty vylepujete do LN tedy do mainstreamového zpravodajství jednoho z největších medii v zemi, jejichž kvalitu jedním dechem zpochybňujete a přitom tam pilně přispíváte.
:-)
Děláte alternativní revolucionářku i tam?

A napadlo Vás někdy, že ten přehnaně optimistický pohled na arabské jaro měla-když to začínalo- bez výjimky všechna media, nejen česká.Tím to začalo.
Ale po událostech v Tunisu, Egyptě a zvláště Libyi a nyní v Syrii najednou většina novináři-kromě aktivistů- přibrzdila, už nemluví o demokratické revoluci, ale o rebelii, připouštjí účast profesionálních džihádistů, obrat směrem k islamismu, cítí, že se to vymyká kontrole?
Co kdyby jste se zamyslela nad tím, že v tom Vašem revolučním zápalu jste jaksi zatuhla Vy?

Skupina na Tahriru si neuzurpuje zhola nic, nevím, jak jste na to přišel.
--------------
Úsměvné, když zrovna včera proběhl na všech TV šot, kde revoluční chlapík popisoval, jak patří moc do rukou těch kteří jsou na Tahríru, že prostě musí armáda odstoupit a zrušit volby, že si revoluci ukrást nenechají, že oni si vládu zaslouží.
Tak volby ano, nebo ne? Kdo volby vyhraje je nám oběma jasné. Polepšení bratříci.
Těch pár tisíc lidí na Tahríru je národ? Já vím, mluvila jste s jedním z turistické kanceláře, klidně bude dva roky bez příjmu. Proč by si nezademonstroval.
Kolik takových v Egyptě najdete. Ptala jste se nějakého majitele hotelu? Prodavače cetek? Víte komu vůbec hotely patří?

A Vámi minule zmiňované rozpuštění bezpečnostních složek-které si není třeba idealizovat- může vést pouze k totální anarchii, což může u přemnožené populace přivodit totální destabilizaci celého regionu.
Došlo Vám, že tady se vlastně balancuje na hraně anarchismu? O armádě či policii si můžete myslet ledacos, ale čím je nahradíte?
"Toto není krize. země se rozpadá, dá se říct, že ve státě vládne bezpráví".....prohlásil včera Baradej.
Vy to nevidíte? Asi ne.
------------
O představách všeobecného blahobytu v zemi, která má přemnoženou populaci a disponuje pouze Suezem a turistickými resorty snad nemá cenu diskutovat. Nevím, co je na tom rasistického.
Jak z toho?
Inu, paní Hesová, poučte se u Číňana. Dva kousky a dost. Zkuste-když jste tak odvážná- s takovou osvětou začít ve světě islámu, ve kterém je počet potomků odrazem přízně nejvyššího.
Ale to je opravdu na jinou debatu.
28. 11. 2011 | 15:46

Pepa Řepa napsal(a):

gaia
matko to je ale rána, nebudou datle.
Kdybyste viděla, jak se suší na střechách....ále, co Vám budu kazit iluzi.
28. 11. 2011 | 15:57

Pepa Řepa napsal(a):

Ještě k tomu-Vámi vítanému- vítězství islamistů.
To má smysl pouze v případě, když budete sdílet můj názor, že ani islamisté hladová bříška nenaplní, neb je není schopna naplnit, žádná jiná vláda, ať civilní, náboženské, či vojenská a po roce smete další vlna nepokojů i je.
Jinak to nemá logiku.
Nepodceňoval bych je. Dá se předpokládat, že předhodí davům vnějšího nepřítele, který může za hladová břicha a zřejmě i za přemnožení, po večer vysílá do ložnic překrásných Fátim agenty.
Hádejte, kdo to asi bude. Můžete třikrát.
28. 11. 2011 | 16:09

zorahesova napsal(a):

Pane Řepo, můžeme se nazývat naivní a skeptickým; ten druhý má výhodu toho, že málokterá transformace v posledních 20 letech někoho uspokojila a skepse je vždy safe bet. Jenže o ničem nezpravuje.
- To, co zmiňujete, Kopty , znásilňování, izraelskou ambasádu, má jednoznačně na svědomí armáda a policie, a ne Tahrír. Bráníte je tedy jako to lepší pro Egypt?
- Neúplnost zpravodajství je těžké vyčítat. To bych mohla vyčítat i já vám, ale ani jeden z nás není redaktor zahraničí, který je zodpovědný za vyváženost a má dostatek čaasu a prostoru a měl by zmiňovat všechny aspekty. Já píšu jen nepravidelné poznámky a komentáře k tomu zpravodajství a samozřejmě si vybírám a na úplnost si žádný nárok nekladu.
- výhru islamistických stran nepovažuji za katastrofu, vy ano. Víte o nic něco konkrétního?
Opakování Iránu to z mnoha důvodů není a jak jsme řekla, čím dříve budou zodpovědní za vládu tím lépe - ukáží, do jaké míry jsou (ne)schopni vytvářet konkrétní politický program. První volby jsou vždy velká sázka - ve většině východoevropských zemí se k moci nedostaly nejzodpovědnější strany. Většina těch zemí si prošla deseti nelehkými lety, Egypt to čeká také. To ale není důvod podporovat neefektivní a zločineckou diktaturu. Ani armádu nikdo nechce rozpustit, pouze ji odstavit od řízení vlády.
- země se rozpadá? sám říkáte, že na Tahríriu je menšina. obranu-útoky na policii také neprováděli demonstranti, ale i jejich menšina, ultras atd. Tahrír sám nikoho neohrožje, jen dopravu v Káhiře a okolní obchody. Násilí provokovala ve většině případů policie - když se rozhodla je před volbami ukončit, postavila zeď a bylo. Proč to neudělal dříve? Určitě si tím pomohla v přesvědčování gaučové strany, jak se zde říká, lidí u televize a vás.
-Zda z toho, že noviny nehovoří o revoluci ale o rebelii, vyplývá to, že v Egyptě poslední události jsou naprosto bez důsledků, neukážou titulky novin, ale čas a samotný vývoj. Pro mne posledních deset dní znamenalo to, že se alespoň malá část, podobně jako v zimě, postavila za změnu politických pravidel, které se "demokratizovaly" zatím jen povrchně a začala se znovu organizovat. Uvidíme, zda se skrze parlament, nějaké další volby nebo později opět skrze ulici pravidla budou
měnit dál. Předpokládám že postupně ano.
- šlo o rozpuštění-restrukturalizaci Amn markazi. podobně jako jsme to dělali my. ne o rozpuštění policie
- bezpráví vládne, ze strany policie a armády. Nemuseli zabíjet. Nemuseli zabíjet ani Kopty.

Kde je jádro sporu? Těžko říct, protože vy neargumentujete, jen zpochybňujete, co říkám. Jestli se díváte skepticky a já se naopak snažím ve věcech vidět nějakou pozitivní logiku, máme jiný přístup. Ok. Navrhněte, jak by to podle vás mělo jít.
28. 11. 2011 | 17:44

zorahesova napsal(a):

Ano, ani islamisté nenajdou rychlé řešení.
A Občanovi, ani jiné strany tu nemají, pokud jsem byla schopná posoudit, konkrétní programy, nezačínají s konkrétními změnami, nezajímají se o lokální politiku, i liberálové žijí v iluzi státního, centrálního řešení. Jsou to skupiny kolem osobností. Proto to první kolo po revoluci prohráli.
Riziko populismu je a je velké a to jsem také několikrát psala. Stejně jako na východ od nás v 90. letech. Je to průvodní jev první fáze demokratizace. Několik států na to dojelo, zvlášť tam, kde byly země etnicky složené. Egypt má Kopty a ti to nebudou mít lehké.
Ovšem populistický je zde kdekdo - Zatím tu kartu hrála armáda, manipulovala médii a násilím, nepotřebuje k tomu islamisty. I koptskou a izraelskou kartu zde zatím hrála hlavně armáda. Bude jen dobře, jestli se mezi ní a vládu postaví nějaká politická většina.
Na rozdíl od vás si nemyslím, že by armáda byla schopná dobře vést jakoukoli zemi a snažím se pozorovat, zde a jak se v příštích deseti letech, možná,vytvoří nějaká schopnější síla či alespoň efektivnější systém.
Jelikož nejsme úplně nezúčastnění pozorovatelé, jako Evropani, a do jisté omezené míry můžeme napomoct, je nutné rozumnět a chápat, ne jen odsuzovat.
Jestli je to naivní..je to také nutné.
28. 11. 2011 | 17:56

Pepa Řepa napsal(a):

zorahesova
Nenavrhnu, glosuju. Nejsem architekt světlých zítřků.
------------
"Optimisté nás zahánějí do pesimismu, protože se jejich předpovědi téměř nikdy nesplňují."
-------------
"Trochu optimismu nám poskytují jen pesimisté - také jejich předpovědi se nesplňují vždy."
Gabriel Laub
28. 11. 2011 | 18:35

Martin Konvička napsal(a):

Nějak postrádám sílu číst to všechno, tak snad jen postřeh k "expertům"

v politice a společenských věcech obecně nelze být expert, aniž bychom se ptali Cui bono - k čemu má expertíza sloužit, z které perspektivy na situaci nahlížíme.

Z perspektivy "obecně lidské" je jistě zajímavé, že na Tahríru se odehrává nějaké srdceryvné hrdinství - jenže tohle je safra živá událost, a tam se na obecně lidské nehraje.
Takže "expertka" by měla definovat, komu v konfliktu fandí.

Bývaly časy, kdy to nebývalo třeba, kdy se v českých-evropských-západních novinách psalo z české-evropské-západní perspektivy, ale ta doba vzala s nástupem vše prostupujícího relativismu definitivně za své. Takže expertízu vlastně nejde psát (cokoli "obecného" nutně rozbředne), nebo ji psát lze, ale výsledkem bude jen mlha.

Nahoře se diskutuje, co přinesou "revoluce" Egypťanům.
Jenže to by nám mohlo a mělo být srdečně jedno.
Ptejme se, co přinesou Evropanům, nebo kulturně více či méně spřízněným etnikům (Izraelci) a skupinám (koptové).

A tam je odpověď jasná:
V optimistickém případě Evropanům vlny "imigrantů", Izraelcům válku a koptům genocidu.
V pesimistickém případě chalifát návdavkem.

Je to madam Hesové jedno?
Tak ať to na rovinu přizná!
28. 11. 2011 | 21:12

Yosif K napsal(a):

Pani Hesova - v 17,56 byv zatlacena eeo rohu Pepou Repou pruiznavatem, ze situace v Egypte je slozita.

Dle vasich blogu se vsak zdava ze situace jednoducha. Na jedne strane je dobro (poctivi, nadani, demokraticti a ohromne tolerantni a vzdelani Arabove) a na druhe strane je zlo (loutky dosazene americkym imperialismem a novinarsti stvaci ze zapadu pomlouvajici Araby a neprejici blahobytu panarabskeho naroda).

Takze napisete ze Lybijci jsou vzdelany miromulovny narod ze ktereho jiz davno vymizeli barbarske kmenove pudy a ktery pres pomluvy zapadnich stvacu bude svorne budovat umirnenou islamskou demokracii - a ejhle - Lybijci se vyvrazduji jako zver navzajem dle kmenove prislusnosti jeste dalsich 12 tydnu, lybijsti "vlastenci" demonstruji pred hotelem v tripolisu a chteji zlyncovat italskeho turistu lybijsko-zidovskeho puvodu ktery prijel s charitativni pomoci atd atd.

Napisete ze egyptsti muslimove a krestane jsou bratri a ejhle okamzite se objevi zpravy o pogromech na krestany.

Napiste ze k dokonalemu stasti suyrskeho lidu schazi jen to, aby alawite a sunnite a druzove a krestane si navzajem trochu vice duverovali a ejhle oni si potvory navzajem neduveruji ale zcela tradicne a jednoduse se maskaruji, nechovaji se tak moudre a uslechtiule jak se o nich prednasi na protiimperialistickych seminarich ve Frei Humboldt Universitat nebo v Bir Zeitu nsa Hudsonu.

Napisete ze mladez a delnici na Tahriru bojuji za demokracii a svobodu - a ejhle - oni vetsinou bojuji za socik, za znarodneni soukromych podniku, jini zase na Tahriru volaji kazdy den po pochodu milionu shaheedu na Jeruzalem, Sicilii a Andalusii, nejpopularnejsi egyptan je blazen ktery se vysplhal na strechu israelske ambasady aby spalil israelskou valjku, egyptane na Tahriru musi bojovat a bojovat a bojovat jako bezhlave ovce i kdyz je mozne ze cela vec (jak sama priznavate) ze vec je sikovne naraficena policii.

Jasne ze Arabove maji na to aby zili v miru, nabozenske toleranci, prosperite a demokracii svycarskeho typu - ale nevypada to ze hned zitra nabo pozitra a ze nejlepsi budovatele budou zrovna ti, kteri ted hazeji kameny na Tahriru. Pokud NAHODOU bude v Egypte nastolen brutalni shariatsky rezim, budete se asi divit pouze vy.

Takze neni tak uplne zcela vylouceno, ze nadseni mladi egyptsti budovatele sociku a demokracie nevybuduji nakonec nejakou brutalni novou totalitu - nakonec nadsena mladez vedena dobrymi umysly obsadila US embassy v Teheranu, budovala iransky teokraticky rezim, i komunismus i nazismus.
Jo a to s tou rozzurenou mladezi a ambasadou mi neco nedavneho pripomina - ale vam asi ne.......
29. 11. 2011 | 00:02

Yosif K napsal(a):

Lekarku pani B jsem potkali na zacatku roku 1979 na predmesti Teheranu. Jejiho chlapce zabila kruta shahova tajna sluzba pri jedne z pokojnych protivladnich demonstraci.

Pak jsme ji potkali o par tydnu pozdeji na centralnim namesti Teheranu. Neunavne osetrovala protisahovske a protiamericke demonstranty. Rodice ji nechteli ucasrt na demonstracicih povolit, ale nakonec s ni nic nesvedli.

Rekla nam ze mladi lide v Teheranu neustanou v demonstaracich dokud nepadne shah, dokud nebude nastolena demokracie, vyhnani cizi kapitaliste, znarodneny fabriky a banky, poveseni zradci a prisluhovaci shahova rezimu, pozabijen personal israelske - pardon americke ambasady a nastolena socialni spravedlnost a nekonecny blahobyt a prosperita iranskeho lidu.

A nyni s odstupem vice nez 30 let muzeme z pohledu katedry islamofilnich studii na Freie Humboldt Univesitaet konstatovat, ze sny teto jemne mlade zeny byly splneny, demokracie, socialni spravedlnost a nekonecna prosperita pro iransky lid byla nastolena. Zivotni uroven iranskeho lidu predstihla vyspele kapitalisticke staty.

Jen se nepodarilo pozabijet osazenstvo israelske - PARDON americke ambasady - ale aspon pres rok sedeli v dire a dostavali poradny nakladacky.

Takto se buduje umirnema islamisticka demokracie, vy evropsti troubelkove......
29. 11. 2011 | 07:25

Yosif K napsal(a):

Jo a pani B uz je v nebi - byla omylem umlacena k smrti iranskou nabozenskou policii za nedbale noseni hijabu a vlastnictvi placatky ceskoslovenskeho tuzemskeho rumu, ktery jsme ji darovali na osetrovani drobnych oderek.
Kdyz umirala, zaseptala svym pratelum v nemocnici: "Kazda revoluce ma sve excesy, ktere musime chapat a omlouvat. Umiram rada za socialni spravedlnost, za ajatolaha Khomejniho a za iranskou revoluci. Bojujte i nadale proti americkym imperialistum a zlocinnym zionistum!!!"
29. 11. 2011 | 07:35

Pepa Řepa napsal(a):

No, ono na to úhlu pohledu něco je.
Jinak to vidí Ahmed, jinak Franta.

Autorka se přiznala, Chytla nilskou.
Prasečí to nebude, vepřík vítán není. Sama přiznává. Je to nakažlivé. Na Tahríru Mustafa kýchne a už v tom jede celý náměstí. I Ulrika Meinhofová se někde vyučila.Tak šla autorka do učení do Masru.
Že by se formovala feministická skupina midánských bojovnic Baden-Hesová?

Jinak to vidí pan Shanaáh, coby poloviční Palestinec. Challíl Mishál jeho vzor.
Čím dříve se to tam dole začne řezat, tím lépe. Už včera bylo pozdě. Icika je třeba vypráskat.Al-Kuds je náš, je tam přece otisk kopyta klisny Buráq, kopytem sem, kopytem tam. Zora ho pochválí jak to pěkně napsal. Jako fraucimor chválil Frantu Kostlivce.

I milovník a znalec pejzatých Občan zaplesá. Pár chlapíků z DSSS taky. Mezi arabským fundamentalismem, nacismem a komunismem je nepatrná hranice. V Saidii by ho povozil velbloudář na džamalovi s vytetovaným nápisem na krku HITLER.
Inu nejsilnější ze stáda, jak by se mohl jinak jmenovat?

Jinak to vidí Miller nebo Kropáček. Stačí, když se budou v Ammánu hrabat v rukopisech. Vidí to přes prisma vědy. Přece nebude arabista pomlouvat předmět svého obdivu.Konvička taky nepomlouvá brouky.
Kropáčka bolí nohy. Kdyby se přestěhovala al-Azhar do Celetné, nenaběhal by se.

Jinak to vidí matka Gaia. Nebudou datle. Panečku, to je pohroma.

Jinak to vidí Řepa, která se mohla kdesi volně pohybovat, nikdo ji nepodříznul jako ovci o Bajrámu, sem tam sice někdo něco šlohnul, ale to se stane ve dvaadvacítce taky. Řepa ví, že do machometánské tradice se západní výmysl zvaný demokracie nenaroubuje ani silou, ani úlisnými manévry. O to se Okcident pokoušel několik století.

Od té doby všude, kam noha demokratického revolucionáře vstoupila, nejsou si bílé řepy-a nejen ony i řepy místní- jisty životem, začalo to Alžírem a jede to přes Egypt, Libyi a Syrii dál. Huntington má určitě radost.Trochu se opozdil.
Autorka říká, že je to pokrok.
Když myslí.

Zřejmě se skeptická Řepa plete.
Do roka a do dne bude vyhlášena Egyptská demokratická sekulárně-fundamentaliatická džendrtetická republika. Korán půjde do sběru, říkal prý jeden na Tahríru.
Autorka dá včas vědět.
29. 11. 2011 | 12:31

gaia napsal(a):

Pepa Řepa

brzy budou lidi zase shánět i banány, to teprv bude pohroma. Alespoň to kdysi někdo tvrdil, že to bylo na socíku nejhorší. Nebyly banány a do Vídně se nedalo jezdit pro hadry. Teď naopak zas paní Vendlová vedle na blogu píše, že je to hrozné, že ona musí do Vídně pro jídlo.
Jsem z toho vedle, v každém případě jsem měla v plánu utratit za datle asi 60Kč, když je nechtějí, jejich problém. Ale jak se dá žít bez peněz? Myslím, že ani v Egypte to možné nebude a že se tam bez práce neobejdou.
Takže bez datlí to bude pro ně pohroma.
29. 11. 2011 | 13:11

buldatra napsal(a):

No, pane Pepo,

ono to tam dopadne tak, jak by vesničan řekl, že středověčno se navrátí a bude mít nový turbáneček, nebo fez, potažmo ručník a bude to středověk jak řemen, čili středověk řádný, revolucí tvrzený, jak je v tom kraji zvykem. Jistě i nějaká ta nová mešita bude postavena…třeba v duchu tamních machometánských tradic rozeberou nějakou pyramidu, aby byl matroš.

A paní autorka to jistě zas nějak pěkně nazve, zaobalí a jistě nám to vysvětlí takovou tou květnatou až orientální mluvou, by hrany nebyly zas až tak zřetelné.
29. 11. 2011 | 13:22

buldatra napsal(a):

Pani Gaio,

když nejsou ty datle, nestačil by Vám datel?
Mám na chatě jednoho vycpanýho navíc.
29. 11. 2011 | 13:25

gaia napsal(a):

buldatra

jo jen jestli to nebude strakapoud, v tom lidi často chybují.
29. 11. 2011 | 13:39

Pepa Řepa napsal(a):

gaia
nebuďte vybíravá, matko.
Strakatej nestrakatej.
29. 11. 2011 | 13:46

buldatra napsal(a):

Datel nebo strakapoud, všecko jedno, když jsou vycpaní.
Mám tam i vycpaného ledňáčka a sluku, kdyby ten datel nestačil.
Všichni tři jsou jedlí, páč molům chutnají.

K těm datlím bych měl dotaz. Viděla jste někdy, jak se v zemi původu datle suší?
Myslím, že kdyby to viděl náš milý hlavní hygienik, tak by zešílel. Tedy pokud není finančně zainteresován.
29. 11. 2011 | 13:48

gaia napsal(a):

buldatra

dovedu si to představit. A to já je ani nemyji, ale nikdy mi z nich nic nebylo.Navíc recept jsem vyčetla v Praktické ženě jako vzor zdravého a dietního mlsání.
Takže letos nebudu o vánocích zdravě a dietně mlsat a Arabové nedostanou ode mne 3 eura.
29. 11. 2011 | 14:03

Pepa Řepa napsal(a):

buldatra
U nás říkáme strakatej oud.
29. 11. 2011 | 15:40

Pepa Řepa napsal(a):

gaia
nepíšou v Praktický ženě něco o arabské revoluci? Abych věděl jak to dopadne.
No dietní to je, o tom žádná. Ale někdy je problém při úklidu střechy odlišit kozí bobek od datličky.
Lis to napraví.
29. 11. 2011 | 15:45

tytyty napsal(a):

ZORA HESOVÁ MÁ BLOK http://blog.aktualne.cz/blogy/zora-hesova.php
Vystudovala jsem filosofii a islamologii a snažím se na otázky současnosti dívat zpoza hranic Evropy a její modernity. Nepravidelně komentuji Střední Východ a otázky spojené s islámem.
Učila JSME rok v Německu, teď se učení a psaní o dějinách islámského myšlení věnuji v Praze.

J. napsal(a):
Zoro, ve Vašem profilu máte učila JSME rok v Německu.
Věřím, že jde o překlep, nikoli o Vaše zapomínání správných tvarů jazyka mateřského, či o "novotvar" naší mateřštiny.
Tak si to opravte.
27. 11. 2011 | 08:27

„Opakování Iránu to z mnoha důvodů není a jak JSME řekla, čím dříve budou zodpovědní ... „
28. 11. 2011 | 17:44
To už není náhoda. Co to ale znamená?
Zora Hesová má zžejmě skutečný blok.
Možná diagnóza: Jedná se o lehčí formu dyslexie
30. 11. 2011 | 18:09

gaia napsal(a):

tytyty

to spíš Zora, když datluje na klávesnici, tak dělá překlepy.
01. 12. 2011 | 07:54

Yosif K napsal(a):

Zbozne prani pi Hesove:
"Opakování Iránu to z mnoha důvodů není a jak jsme řekla, čím dříve budou zodpovědní za vládu tím lépe - ukáží, do jaké míry jsou (ne)schopni vytvářet konkrétní politický program. První volby jsou vždy velká sázka - ve většině východoevropských zemí se k moci nedostaly nejzodpovědnější strany."

Situace v Lybii se uz tak vyvyji - ozbrojene slozky revoluce jsou islamisti.

Faktory ktere napovidaji ze jak v Lybii tak v Egypte MUZE jit o opakovani Iranu v Sunnitskem nateru:
1) islamiste v zadnem pripade nehodlaji opakovat svobodne volby - jako v pripade Hamasu a Iranu apod jejich planem je svobodne volby jednou a dost.
2) Obyvatelstvo je posedle nenavisti ku kapitalismu a zapadu. Prakticky neexistuje prozapadni strana. Dale - pokusy o vyvrzdeni osazenstva velvyslanectvi atd
3) islamisticti fanatici prevazuji na socialistickymi fanatiky cca 5 ku 1 -
po prvnich svobodnych volbech mohou byt podobne jako v Iranu odporci islamismu popraveni a zahrnuti do hromadnych hrobu. Kdo tomu zabrani? Armada? Dustojnici budou take popraveni - viz Iran.
01. 12. 2011 | 08:21

tytyty napsal(a):

Pro gaia
01. 12. 2011 | 07:54

Pokud někdo ve svém ústním projevu vysloví například slovo „zřejmě“ vícekrát tak, že zní takto: „zžejmě“, znamená to nejspíš, že daná osoba neumí vyslovit písmeno „ř“, tedy, že šišlá. V takovém případě se zřejmě jedná o vadu. O vadu řeči, která je léčitelná. Pokud se podobná věc občas vyskytne v něčím psaném projevu, lze soudit, že se opravdu jedná nejspíše o překlep.
Pokud ovšem někdo má ve svém profilu na webu dlouhodobě po dobu několika měsíců, a spíše let, vyvěšenou větu jako například „Učila JSME rok v Německu“ a přesto, i po několika dobře míněných upozorněních, tvrdí „zásadově“ stále totéž a navíc tento slovesný tvar v souvislosti s první osobou jednotného čísla následně užívá dál, znamená to téměř jistě, že daný pisatel má dyslexii. To je vada mozku a léčitelná není. To je ovšem ta lepší varianta.
Tou horší variantou by mohlo být, že se daná blogerka považuje za dvě osoby, tedy, že se jedná o rozpolcenou osobnost. Ovšem může to též naznačovat, že schizoidní příspěvky označené pseudonymem „zorahesova“ píše více osob.
02. 12. 2011 | 11:07

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy