Ironie oslav revolučního výročí

02. 02. 2012 | 10:19
Přečteno 3072 krát
25. ledna Tahrír naplnilo ještě více lidí, než před rokem. Někteří slavili, jiní se snažili revoluci oživit. „Revoluci“ si již dávno každý přivlastnil a po svém vyložil: často docela protichůdně.

Přesně po roce již zaplnily náměstí velká pódia Muslimských bratrů a o bezpečnost se starali salafisté. I armáda oznámila vojenskou a leteckou přehlídku, oslavu důstojnou oslavám velkých národních dat, v kterých si důstojníci tolik libují. Premiér Ganzúrí oznámil na 25. ledna nový státní svátek. Generál Tantáví ve slavnostním projevu přirovnal význam slavné Lednové revoluce k revoluci Červencové (Násirově nastolení Republiky v r. 1952) a k vítězství Říjnovému (v r. 1973), po nichž se nazývají ulice a nadjezdy po celé zemi.

Svůj slib nedodržel. Musel uznat, že by se armáda na Tahrír nevešla a že by také nebyla příliš vítána. Ve vřavě na náměstí se přehlušovaly oslavné projevy Bratrů: „Konečně máme svobodně zvolený parlament“ a kritické výbuchy revolucionářů „Dolů s vládou armády“.
Parlament a vláda sídlí jen o ulici dál. K nim vedoucí ulice a tepna městské dopravy jsou však zaslepeny čtyřmi neohrabanými zdmi z betonových kvádrů. Budova vlády se musela teprve před měsícem doslova zablokovat proti neutuchajícím protestům.

Od 19. listopadu na Tahríru stojí stany a konají se pravidelné demonstrace za předání moci civilní vládě. Do poloviny prosince protesty armáda potírala slzným plynem a střelbou. Jelikož přílišná blízkost demonstrantů a armády ještě rok po revoluci ústí v zabíjení, alespoň před prvním sezením parlamentu bylo nutné této skutečnosti operativně omezit: třeba zdmi.

Revoluční mýty
Armáda přece jen revoluci slavila po svém. Armádní noviny Ozbrojené síly, příloha státního deníku Akhbar, zařadily speciální 16-ti stránkové číslo o stěžejní roli, kterou chrabrá egyptská armáda, „hlavní partner revoluce“, sehrála „na obranu revolučních aspirací Egypťanů“.
Armáda se o revoluci skutečně zasloužila. Na rozdíl od policie před rokem do lidí nestřílela a odklidila prezidenta Mubáraka. Tím ovšem její „revoluční“ role v přesném smyslu slova končí. V armádním slovníku ovšem znamená něco jiného: záchranu egyptského národa před chaosem, tedy před sebou samým.

Ze začátku stabilita byla všude. Vlády se ujal generál Tantáví, nejdéle sloužící egyptský ministr obrany (od roku 1991). I stávající premiér si svou práci již vyzkoušel v roce 1996. Armáda držela veškeré rozhodování v tzv. přechodném období pevně v rukou, ale politické řízení země jí nakonec přerostlo přes hlavu. Např. konsenzus o vlastní politické roli v budoucím Egyptě si dekrety nevytvořila a tak to zkusila jinak. Na podzim rozvířila strach z nestability, aby tak vyzdvihla svou nezbytnost, násilím vůči Koptům a potom několika týdny zbytečných smrtelných střetů s revolucionáři.

O revoluční patinu však stojí. Podle vzoru revoluční mládeže si založila úspěšný facebookový účet a „s hrdostí a vděkem“ na něm vzdala hold „obětem z řad nejlepších mladých Egypťanů, kteří čelili brutálnímu útlaku holou hrudí a jejichž čistá krev byla prolita na egyptských náměstích pro získání svobody a důstojnosti“. Hold však nebyl určen protestujícícm, ale členům ozbrojených sil, padlým na obranu „bezpečnosti a živobytí národa“. Civilním obětem armáda zase slíbila medaili „25.ledna“. Nepřekvapí, že ji na Tahríru slušně odmítli.

Není moc jasné, koho před kým armáda bránila. Jakýs takýs smysl výrok dává pouze, pokud platí jeden z revolučních sloganů: lid a armáda jsou jedna ruka. Naposled jej skandovali v říjnu islamisté. Lid však byli spíše v rukou armády. Bohužel pro Egypt, slogany se s postupem roku měnily a dnes se skanduje lid chce pád generála. Blogger Maikel Nabíl, který již v březnu podrobně vyčíslil důvody, proč armáda není právě revoluční organizace, byl vržen na 302 dní ve vězení.

Zklamání
Je přirozené, že velké naděje vystřídá zklamání. I v tuniském Kasserine, v oblasti, kde revoluce začaly, se konaly oslavy s vážným názvem: Mezinárodní festival mučedníků revoluce (šuhadá, angl. martyrs). Když přijel Moncef Marzouki, bývalý disident a obránce lidských práv, který byl zvolen přechodným prezidentem, a oslav se chtěl účastnit spolu s Hamadím Džebalím, ekologem, islamistickým žurnalistou a novým premiérem, lidé je vyhnali. Na výročí revoluce se nedaleko upálil zoufalý otec. Pocit, že se v oblastech s vysokou nezaměstnaností nic podstatného nezměnilo, a zlobu na aroganci všech politiků revoluce samotná nerozptýlila.

Egypt zatím nemá ani premiéra, natož sympatického prezidenta. Metody výkonu moci se nezměnily, reformy nezačaly, obětem násilí za revoluce se spravedlnosti nedostalo. Výhledy na splnění hlavních cílů revoluce, svobody, občanské participace a sociální spravedlnosti, jsou stále mlhavé. Důvodem pomalého tempa přechodu není ani islamismus, ani chudoba. Na rozdíl od Tuniska se neustanovila přechodná civilní vláda národní jednoty, která by umožnila měnit základy autoritářského státu. Egyptské volby probíhaly za střelby na Tahríru. Nový parlament nemá do voleb prezidenta ani moc určit vládu. Země je zastavena pod diktátem bezpečnostní organizace, jež nemá nutně jakýsi kontrarevoluční plán, ale k dennodenní politice je nezpůsobilá. Podobně jako za minulého režimu se potom neschopnost pozitivně vládnout schovává pod společenské konflikty: náboženské a politické.

A pokračování
Když uvážíme pomalé tempo změn, míra mobilizace je neuvěřitelná. A to nejen na Tahríru. Od léta střídá jedna velká politická kampaň druhou: první byla Nejprve ústava, potom Ne vojenským soudům, Svobodu pro Alau (dalšího zavřeného bloggera), a poslední má jméno Armáda lže (Askar kazeboon). Všechny pomalu dosahují aspoň částečných výsledků. Revolucionáři neměli úspěch ve volbách, neznamená to však, že jsou politicky pasivní. Ve velkých i malých městech vznikají občanské spolky s programy sociální pomoci a politického vzdělávání. Lidé nasávají informace a pokoušejí se vytvářet podmínky pro změnu politické setrvačnosti. Od podzimu je také jasné, že s sebou nenechají manipulovat. Ovšem cena je velká. Jak si povzdechl blogger Sandmonkey, každá smrt na Tahríru trochu přiblížila předání vlády. Bez nich by se jí však Egypťané nedočkali.

Psáno pro LN.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Čochtan napsal(a):

"„Revoluci“ si již dávno každý přivlastnil a po svém vyložil"
A vy jste čekala něco jiného ?
02. 02. 2012 | 10:30

Čochtan napsal(a):

V Libyi to taky vypadá zajímavě, že ?
02. 02. 2012 | 10:34

Michal Poláček napsal(a):

No, to je moc hezké, že Egypťané mobilizují. A kam to směřuje? Svaly bez mozku nasáklé adrenalinem.

Mě opravdu zajímá jak se to dál vyvine. Co byl odstaven Mubarak plní noviny podobné zprávy jako masakr na fotbalovém stadioně: http://aktualne.centrum.cz/sportplus/fotbal/zahranicni/clanek.phtml?id=731420#utm_medium=widget&utm_source=centrumHP

Vy máte pocit, že revoluce zdárně skončila. Já mám pocit, že jsme teprve v prvním poločase a na konci se ještě hodně budeme divit, kde sedmdesátimiliónový Egypt skončí.
02. 02. 2012 | 10:36

Realista napsal(a):

Já nevím, já jsem na rozdíl od vás pouze laik a amatér v těchto věcech, ale vzpomínám si, že jsem si četl prohlášení Kissingera, dle kterého je toto lidové povstání, teprve první dějství dramatu, které se ještě odehraje. A navíc dřív myslím napsal o geopolitické situace na Blízkém východě něco ve smyslu, že není možné vést válku bez Egypta a uzavřít mír bez Sýrie.
Dle mojí amatérské hlavy bude na Blízkém východě ještě pěkně horko...
02. 02. 2012 | 10:58

Ládik!!! napsal(a):

V nilské deltě žije 1000-2000 lidí na km2. To je moc. To nedopadne dobře.
02. 02. 2012 | 11:26

Yosif K napsal(a):

Cituji autorku:
"Výhledy na splnění hlavních cílů revoluce, svobody, občanské participace a sociální spravedlnosti, jsou stále mlhavé. Důvodem není ani islamismus, ani chudoba. "

Hmmmmm..... duvodem samozrejme neni chudoba, Skandinavie i Svycarsko byly pred sto deseti lety znacne chude regiony. USA byly ve srovnani s Evropou chudym regionem pred valkou sever proti juhu.

Duvodem neni ani to, ze se neustanovila nejaka vlada falesne narodni jednoty - islamistu s feministkami, socialistu s komunisty i kapitalisty. Duvodem je to, ze islam je svou podstatou protikapitalisticke a protidemokraticke nabozenstvi, zakazujici lidem svobodne a kriticky myslet. To se samozrejme projevuje na hospodarskem rozvoji muslimskych zemi - pokud nemohou zit z rozprodeje ropy, zaostavaji za svetem cim dal tim vice.

ZATIM demokracie v islamskem egyptskem pojeti vypada jako vlada poblaznenych islamistickych davu, ktere maji za hlavni starost pogromy na mensiny, tzv "pochod na Jeruzalem" a vyvrazdeni israelskeho velvyslanectvi v Kahire.

Tim si vsak ku prosperite a demokracii nepomohou.
02. 02. 2012 | 11:42

maňana napsal(a):

Ha,částečné prozření,neuvěřitelné.Nebojte paní Zoro, bude tam podstatně hůř,ale chce to čas.Vše již bylo a Vašem blogu sečteno a zváženo-mene tekel pro Arabský svět,však uvidíte sama,že diktátory budou ti vzdělanější vzpomínat jako na dobu blahobytu...
02. 02. 2012 | 11:45

maňana napsal(a):

na diktátory-oprava
02. 02. 2012 | 11:47

Daňový poplatník napsal(a):

Kdo čekal na severu Afriky jiný vývoj, byl naivní, nebo nedostatečně informovaný. Ale všechno špatné je k něčemu dobré, aspoň víme, co čeká naše vnoučata, nebo nejpozději pravnoučata,pokud budou naši potomci tak nezodpovědní, že se budou v multikulturální Eu množit.
02. 02. 2012 | 11:53

Yosif K napsal(a):

K ekonomii Egypta:
1) Devizove zasoby egypta mizi tempem 2 miliardy US$ za mesic.
2) Turismus se potaci na urovni 40% prijmu za Mubaraka. Zivi pritom pres dvanact milionu egyptanu - v sirsim slova smyslu je zivi skoro vsechny. Za prijmy z turismu a suezskeho kanalu se dovazi do egypta psenice, Egypt je nejvetsim importerem psenice na svete.
3) Zprivatizovane podniky (textilky) jsou znovu znarodnovany. Pomateni odborari z toho maji uzasnou radost - mohou zase vladnout fabrikam, kterym nerozumi. Castr znardnenych etxtilek prakticky stoji - odborari neumi nic prodat (v pripadech pokud umi neco vyrobit).
4) Jediny stat ktery plati Egyptu za plyn solidni ceny je Israel. Jordansko a Syrie odebiraji egyptsky plyn za 15% ceny co plati Israel. Vice si nemohou dovolit platit - jsou ve stavu permanentniho ekonomickeho kolapsu (jako vsechny muslimske neropne staty). Pomatene deavy demonstruji za to, aby se plyn prestal Israeli prodavat.

Takze jak z toho ven? Autorka ma jasno - dalsimi demonstracemi a vladou islamistu.

Zajimave je, ze samotni egyptane - vcetne inteligence - vetsinou nevidi budoucnost Egypta v prumyslove vyrobe. Samozrejme - prace ve fabrikach neni zadna velka zabava..... Jak jinak se vsak muze uzivit 80 ci spise 100 milionu lidi? Modlenim, demonstracemi a poulicnim obchodem?
02. 02. 2012 | 11:56

zorahesova napsal(a):

Dobrý den, o skončení revoluce jsme neřekla nic. Pro některé (snad většinu Egypťanů) opravdu je to opravdu tak, že si přejí, aby skončila a začal fungovat stávající parlament, jiní považují změny z nedostatečné - ani v jedno z bezpečnostních ministerstev nezačala reforma.
Přesně taková událost jako ta včerejší - policie naprosto pasivní, pokud ne komplicitní - v podivném násilí ultras (ze strany vítězného týmu)- může být spouštěčem pro další změny.
Zodpovědnost za to, co se stalo, velmi jasně leží na policii. Událost je velmi podivná, ať už šlo o naprosto nezvládnutou situaci či o další plán destabilizovat a tak udržet armádu u kormidla (od října do prosince toho samého byli Egypťané svědky v Káhiře a dnes to tak nazvalo i Muslimské bratrstvo).
Ultras jsou v Eg. silný fenomén, a jsou už z dob před revolucí politizovaní. Vedou boje s armádou a policií už pět let a byli vždy v "první frontě" na tahríru a jinde a jsou schopní mobilizovat.
Podobně jako v Libyii jsou lidéí nespokojení. Mají plné právo protestovat dál.
02. 02. 2012 | 11:57

zorahesova napsal(a):

Yosif: na tento váš typ argumentace nemá smysl reagovat:

"Duvodem je to, ze islam je svou podstatou protikapitalisticke a protidemokraticke nabozenstvi, zakazujici lidem svobodne a kriticky myslet"
02. 02. 2012 | 11:59

zorahesova napsal(a):

ale máte pravdu, opět jsem použila nešťastné a příliš rychlé formulace a děkuji za to, že jste je vypíchl. Z.
02. 02. 2012 | 12:06

Sauerkirschmann napsal(a):

Zorahesova

Jenomže Yosif má pravdu. Mohla byste prosím pěkně uvést islámskou zemi, která když už tedy není technologická velmoc, tak je alespon průměrně technologicky zdatná? A pokud taková není, ta proč?

Neodpovězením na mou otázku zastáváte jasné stanovisko, že problém leží v chromozomální výbavě islamistů.
02. 02. 2012 | 12:10

Yosif K napsal(a):

Poucny je vyvoj v Tunisu. Islamiste ve vlade nejsou extremne naladeni (zatim). Nova vlada patrne zdaleka nekrade tolik, jako rodinka stareho diktatora (zatim). Turismus se nezhroutil (zatim).
Nadeje na to, "ze se prestane krast a vsichni se budou mit skvele" se vsak take nesplnily.
A) Kdo by investoval ve state kde se do vlady dostali islamiste?
B) Pokud by nahodou nekdo investoval do Tuniska, tak nejspis do hotelu na pobrezi. Kdo by investoval do vnitrozemi, kde je mizerne spojeni, zadne atraktivni prirodni zdroje a vlastne tam neni nic nez pocetne hladove demonstrujici obyvatelstvo?
Napriklad v Sidi Bouzid JE TPVASRNA NA HRACKY - s platy mensimi nez se da vydelat prodejem ovpoce, cimz vydelaval upaleny Tareq Bouazizi. Kdyz fabrika neprosperuje ani s relativne nizkymi mzdami, kdo by tam jeste co stavel? Proc? Aby prodelaval prachy?
Bouazizi lived in a modest stucco home, a 20-minute walk from the center of Sidi Bouzid,[14][15] a rural town in Tunisia burdened by corruption[16] and suffering an unemployment rate estimated at 30% ............by earning approximately US$140 per month selling produce on the street in Sidi Bouzid.[9][13] He was also working toward the goal of buying or renting a pickup truck for his work.
02. 02. 2012 | 12:11

Sauerkirschmann napsal(a):

Zorahesova

A ještě něco paní hesová: Ten bordel v Egyptě začal práve v okamžiku, kdy Egypt přestal být vývozcem ropy, kteroužto tento dotoval nákup potravin- jak správně Yosif uvedl, Egypt je jedním z největších importérů potravin na světě. No, a protože v Egyptě došlo ke zlomu produkce ropy, a nadále už bude těžba ropy v koincidenci s derivací logistické křivky podle času již jen klesat, pak je zřejmé, že Egypt bude mít čím dál méně možností za čím dál dražší potraviny něčím zaplatit. A tohle ještě posiluje fundamentalistická potřeba Egyptanů se nekontrolovatelně množit.

Já bhych spíše řekl, že další vývoj bude spočívat v tom, že tam bude probíhat "národně-osvobozenecký boj" jak v dalších afrických zemích, kde se různé skupiny obyvatelstva budou vzájemně snažit jeden z druhgého udělat proteinový zdroj. Afrika v tomto má dlouhodobou tradici.
02. 02. 2012 | 12:16

Maximus napsal(a):

Přesně tento vývoj v arabských zemích se dal čekat. A bude hůř, budou se navzájem zabíjet jako mouchy a strejda Sam do toho ani nebude muset zasahovat a šťourat. Vsaďte se, co jiného můžete čekat od nevzdělaných a nábožensky namotivovaných samců a skupin. Otázkou ovšem je, jestli je tento vývoj pro Evropu dobrý a jestli tato katarze něco dobrého přinese. Pokud by to ovšem třeba v Egyptě vedlo ke zmenšení 100 mil.populace, tak jen houšť. Ale spousta lidí netuší, že starodávné památky v čele s pyramidami, které postavili Koptové a spol. jsou reálně ohroženy. Však víme co provedli afghánští pomatenci s budhistickými památkami. Náš přední a světově uznávaný egyptolog prof.Verner musí být hodně smutný.... Znal jsem jeho ženu, blonďatou Slovenu, v dobách své slávy to byla moc krásná a inteligentní dáma, bohužel už tu není.
02. 02. 2012 | 12:18

Pepa Řepa napsal(a):

............lid a armáda jsou jedna ruka. Naposled jej skandovali v říjnu islamisté.
-------------------------------
Jad wahdaha la tusaffiq.
JEDNOU RUKOU NEZATLESKÁŠ

Staré syrské přísloví.
02. 02. 2012 | 12:24

lobia napsal(a):

Mohli se nas zeptat jak konci revoluce zá svobodu, pravdu a lasku. Uz jsme zkusenejsi
02. 02. 2012 | 12:29

Pepa Řepa napsal(a):

esli nemysleli-ti polepšení islamisté- že právě oni jsou tou druhou rukou.
Dle výsledků voleb rozhodně.
To bude koncert!
http://www.youtube.com/watch?v=TZEQLin38JQ
Kopt bude za mouchu, řekl bych.
02. 02. 2012 | 12:29

Pepa Řepa napsal(a):

Hmmm a nechcete si střihnout nějakou reportáž z fotbalového utkání?
Abychom viděli, že i ženy mohou na fotbal?
02. 02. 2012 | 12:39

Jan Žura napsal(a):

Jak oslavíme vítězství egyptské revoluce nevím, ale vítězství lybijské revoluce 40 korunami za litr benzinu. Oni nám to tady někteří diskutující vysvětlí, že za všechno může bolševik.
02. 02. 2012 | 12:43

Sauerkirschmann napsal(a):

Jan Žura

Milý zlatý, 40 korun za benzín v situaci, kdy jsme jako civilizace za zlomem produkce ropy je dost dobrá cena. Nebejt vyhlášená bezletová zona, je ropa na dvojnásobku, a za ropu se platí 200 USD za barel. A to ještě jenom proto, že západ zatím má technologickou převahu ve výzbroji.

Protože jinak by se za ropu platilo blondýnkami- slyšel jsem, že v arabském světě je poptávka, a mimo severni Ameriku a Evropu jinde moc nerostou.
02. 02. 2012 | 12:47

Pepa Řepa napsal(a):

Ultras jsou v Eg. silný fenomén......a byli vždy v "první frontě" na tahríru a jinde a jsou schopní mobilizovat.
---------------
to nepochybně.
A to je dobře nebo špatně? Když mobilizují.
Já myslel, že na Nám. osvobození byli v čele kovaní demokraté...a teď ultas?
Nekomplikujte to, když si máme myslet, že to byli demokraté, ani o muk o ultras nebo islamistech.
Koukněte do horoskopu, hvězdy vám nepřejí. Pokaždé, když vylepíte článek, v ten samý dem se něco velkého v Egyptě semele, co článku odporuje.Vám najust.
Na Plzeńské je jedna kartářka, třeba by poradila jak články načasovat.
02. 02. 2012 | 12:52

Michal Poláčeka napsal(a):

Lobia,
to nevím jestli jsme zkušenější, když máme pár dní starý zákon: Václav Havel se zasloužil o stát. A zkuste to popřít. Bude na to paragraf.

Pepo Řepo,
doufám, že si děláte legraci. Jedna Lara Logan by prozatím stačila.

Maximus,
ptáte se jestli je ten vývoj dobrý? Inu, jak pro koho. Rozděl a panuj je velmi starý imperativ. Izraelci musí být štěstím bez sebe, že se teď jejich nepřátelé perou mezi sebou místo toho, aby si notovali a zbrojili. Problémem vměšování se do záležitostí cizích zemí je, že nikdy nevíte, jestli parta, která nakonec konsoliduje moc nebude daleko nebezpečnější než ta původní.

Sauerkirschmann,
Irán je (s ohledem na podmínky za kterých musí fungovat) technologická velmoc. Turecko je také rozvinuté (oukej, spíš německá montovna, ale to je dnes ČR též). Já, že jste si o to řekl ;-) svým komentářem.

Problémem teokracie není brždění technologického pokroku (progress bez přívlastků, bez brzd také není nic dobrého), koneckonců řada národů žije poměrně úspěšně v modernizovaném středověku. Problémem teokracie je její nekompatibilita s občanskou společností, tak jak jsme na ní v Evropě zvyklí.
02. 02. 2012 | 13:01

Michal Poláček napsal(a):

Pepa Řepa,
s těmi ultras jste se trefil do černého. Dávejte zatraceně dobrý pozor až nám Just nebo jiný západní řitní alpinista bude vyprávět o "demokratech" brojících proti Putinovi. Já jsem se na fotky těch "demokratů" díval a převažují tam jednoznačně typy, které by u nás dostali neonacistické nálepky.

Inu, zatím se soudruhům ze západu hodí je podporovat. Rusko je přece málo "demokratické".
02. 02. 2012 | 13:05

Pepa Řepa napsal(a):

Michal Poláček
V Masru je to jinak.
Ultras znamená ultrademokraté z al-Masrí.
Včera se jim to trochu vymklo z ruky.
Jen maličko, asi je někdo-mobilizátory-rozzlobil.
Chtělo by to natočit.
MOBILIZÁTOR II, kam se hrabe Arnie, sedm Oskarů jako sedm trpaslíků zaručeno.

Článek je o ironii. Autorka si zavařila sebe, nejsem mimo tema.
02. 02. 2012 | 13:13

Sauerkirschmann napsal(a):

Michal Poláčeka

Aha, takže bych poprosil oblast, ve které Irán ovládl globální trh - tedy kromě snadno dostupné ropy, které se těží západními technologiemi ze 70. let.

Vy myslíte, že když se toho někam hodně pašerákuje, že je to technolpogická velmoc?
02. 02. 2012 | 13:41

Yosif K napsal(a):

zorahesova napsal(a):
Yosif: na tento váš typ argumentace nemá smysl reagovat:

Pani Zoro - ctete casopis The Economist, ctete institucinalisty Ronald Coase, Douglas Northe, ctete Hernando de Sotoa. Dozvite se zcela otevrene, ze "totalitni katolicismus" byl pricinou zaostavani Spanelska (a Rakouska) proti nabozensky oitevrenym statum jako Holandsko, Britanie, USA. Nebo proti luteranskym statum (Skandinavie) ktere jsou per definition nabozensky toleratni.

Zatimco rozdily ve vyvoji zemi katolickych ovladanych inkvizici a nabozenskou netoleranci (Spanelsko) versus zemi nabozensky otevrenych (Holandsko, Britanie, USA atd) byly napsany stovky knih a tisice clanku, o brzdici roli islamu se mkezi politickly korektnimi profesurky moc nemluvi. Vsichni vedi, ze je to tak, ale nikdo si nechce proti sobe postvat zfanatizovane studenty z arabskych zemi (nabo Turecka), aby jim na univestite neusporadali nejaky "Tahrir". Take bohati sponsori z KSA by se mohli eklovat, ze ano...... vyhodnejsi je podporit na universitni pude Palestinsky terorismus, to vice nese.....

Pritom neni pochyb, ze soucasny mainstream islamu zdegeneroval na uroven spanelske inkvizice, ne-li vice:
1) drivejsi prevazujici (nikoliv absolutni) tolerance vuci zidum zmizela - zide z arabskych zemi (krome hrncirske "rezervace" na Jerbe) - ZMIZELI.
2) okouzleni socialismem - internacionalismem, rovnym zachazenim s narodnosti a nabozenstvimi atd - zmizelo.
3) diskuse nad nabozenskymi otazkami - zmizela
4) tolerance k neislamskym formam hospodareni (bankovnictvi atd) - mizi. Prevlada lhani o tom, ze neexistuje casova hodnota penez, ze jakkoliv nizky urok je loichva, prevlada oznacovani uroku v islamskem bankovnictvi za ruzne lzive terminy atd atd.

Ekonomie stavena v prostredi, ktere si vynucuje lzive konstrukce, ktere hodnoti lidi ne na zaklade toho, co umi, ale zda JSOU pevni ve vire, ktere hodnoti lidi na za to ze premysleji, ale za to ze BEZVYHRADNE VERI - takova ekonomie se rozviji pomaleji, rozviji li se vubec.

Ekonomie v nabozensky otevrenem prostredi odmenuje schopnejsi a chytrejsi lidi vice nez neschopne a hloupe. Ekonomie v myslenkove totalitnim prostredi vede k tomu, ze i v hspodareskem zivote ruzni krivaci, hlupaci a fanatici postupne ziskavaji nadvladu nad cestnymi, chytrymi a umirnenymi lidmi.

Steve Jobs je arabskeho puvodu. Jeho rodice byli libanonsti shiite.
Vyrustal vsak v armenske rodine v Kalifornii - zalozil Apple.
Kdyby vyrostal v shiitske komunite v Libanonu - bicoval by se na kazde Ashure do ziveho masa a stal by se raketometcikem Hamasu.
Kdyby vyrustal kilometr za Kahirou - ucil by se na zakladce 5 let koran nazpamet, veriul by ze urok je smrtelny hrich, ze za bidu arabu mohou zide a ted by nejspis podpaloval israelske velvyslanectvi a rval by se s policisty na Tahriru.

Muslimove sami rikaji ze islam ma VELKY VLIV na VSECHNY aspekty zivota - nelzete si sama sobe, jaky ten vliv je....

V roce uteku z Mohameda z Mekky snad mohl byt smiseny, v dnesnim svete je vetsinou zaporny.....
02. 02. 2012 | 13:45

český maloměšťák napsal(a):

Prvním opatřením po revoluci musí být ve složitých společnostech - zabavení a bezpečné uzavření všech materiálů tajných služeb a s nima relevantním způsobem spojených institucí.
JInak je zde nebezpečí manipulace a následné pouhé kosmetické úpravy fasády mocenského uspořádání v tom lepším případě...nebo chaos a teror v tom druhém případě.

Předpokladem k tomu, aby se věci odvíjely správným směrem i při provedení tohoto základního opatření je to, že se tyto materiály odtajní a zveřejní. Při zachování zákonnosti - žádné lynče, či lidové soudy!!!

Tak jak to vykládá paní Hesová - tak to vypadá, že "ruka ruku umyla" a jede se dál po starém.
Jako už bychom byli svědky něčeho podobného - jinde a jindy.
Kde jen to bylo ?!?? A kdy přesně ?
02. 02. 2012 | 13:54

Michal Poláček napsal(a):

Sauerkirschmann,
tak za a) milej zlatej, prosil bych neprasit jméno. To mé, narozdíl od toho vašeho není zas tak neobvyklé. To zvládnete.

Za b) Třetí Říše nebo Sovětský svaz také nikdy neovládaly světové trhy. To neznamená, že ve vybraných oborech nebyly na světové špičce, viďte?

Vzhledem k tomu, že Irán byl až do skončení zahraniční okupace čistě rozvojovou, feudální zemí. Vzhledem k tamní ultrakonzervativní revoluci, která odstavila prozápadního Šáha od moci. vzhledem k tomu jak se Saddám za vydatné podporu USA snažil celých 10 let vrátit tu zemi do doby kamenné. Vzhledem k hospodářským embargům, které Irán dusí posledních 30 let...

Ano, Irán je technologická velmoc. Je působivé, že tam nejen lidé neumírají hlady, ale stát má vlastní soběstačnou průmyslovou základnu a autonomní nukleární program.

S tím šmelením jste to přehnal. Kdyby si Američané "nepůjčili" po válce výzkum německých a československých vědců, teprve by se dnes chystali na měsíc.

Že mi není po chuti politika nějaké země, neznamená, že budu s celým národem jednat jako s Untermensch. To je projev zfanatizovaného primitiva. A to vy přece nejste ;-)
02. 02. 2012 | 14:00

Yosif K napsal(a):

Hlavnim predpokladem rozvoje ekonome je respektovani majetkovych prav.
Islam je postaven na podrizeni statu a soudnictvi a politiky nabozenskym autoritam.
Islam je postaven na nadrazenosti nabozenskych autorit majetkovym pravum.

Proto take nikdo v muslimskych zemich neinvestuje, pokud opravdu nemusi (kvuli rope).
Proto take bez povyku a hladce byli Nasirem "znarodneni" Zide, Rekove, Anglicane, Francouzi a Italove. Nemuslimove nemaji majet=kova prava - viz pravni precedens v Koranu z pogromu v oaze Kaybar.
Proto take bez povyku a hladce byli dnesnimi revolucionari "znarodneni" i muslimsti kapitaliste (nektere textilky byly vlastneny z Indonesie a Bangladese). Nebyli to totiz "spravni muslimove" = chteli po odborarich, aby pracovali, chteli videt z fabrik nejaky zisk.

Kdo bude za islamistu v Egypte investovat? Krome jinych islamistu (z KSA) asi nikdo.....

Egypt je ideologicky tam, kde bylo Spanelsko pri upevneni svate inkvizice v 15 a 16 stoleti.

V dnesni dobe - kde jinde nez v muslimskem svete by vam za pochybnosti o vire, herezi ci odpadlictvi urezali hlavu????????
02. 02. 2012 | 14:04

Michal Poláček napsal(a):

Yosife K.,
uřezání hlavy není tak strašné. Je kolem spousta bordelu, to ano, ale "humánní" smrtící injekce nebo i staré osvědčené věšení je výrazně bolestivější a delší. Po přerušení tepny se organizmus dostane do šoku a ztráta vědomí nastává během okamžiku.

Apropó v Koránu toho o sekání hlav moc není. Podobně jako u obřízky jde staré přeislamské kmenové zvyky, které se nabalili na "novou" víru. Podobně jako s vánoci u křesťanství.

To s tím vyvlastňováním mě zajímá. Máte nějaké odkazy?
02. 02. 2012 | 14:14

Yosif K napsal(a):

Pane Michal Poláček:
Bohuzel se mylite - lide v iranu umiraji hlady, je tam 4 miliony tezkych narkomanu a podobny pocet tezkych alkoholiku, buji tam zlocinnost, prostituce atp, Ahmadinejad si kupuje hlasy pri volbach za pytel brambor.
Pres prisun 100 miliard petrodolaru rocne jsou socialni rozdily vetsi nez za shaha, v zemi je cca 30% inflace a cca 30% nezamestnanost. Cely statni rozpocet se soustreduje na rozkradani rodinkami ajatolahu a na vyvoj novych zbrani. Na normalni lidi nezbyva skoro nic - v zemi byvaji i fronty na chelba, obcas se lide rovou i ve frontach na benzin.

Velka cast Irancu nenavidi Hezbolu a Hamas - pote co iranska TV neprozretelne ukazala, jak Iransti agenti rozdavaji mezi Hezbolaky desetitisicove pakliky stodolarovek. A pote co arabsky mluvici zabijaci z Hezboly byli nasazeni na likvidaci demonstraci v Teheranu.

Podivejte se kriticky na b....l ve vsech muslimskych statech, probudte se z islamofilnich bludu!!!!!!
02. 02. 2012 | 14:16

stejskal napsal(a):

Vidíte, slečno Hesová, my Vám to říkali. A Vy jste nám nevěřila.

Ty Egypťané (a Váš postoj) mi připominá jednu starou bajku jistého dosud neobjeveného domorodého kmene kdesi v Mikronésii.

Skupina lovců spadla do skalní průrvy zarostlé křovisky. Situace nebyla dobrá, daleko široko nikdo, kdo by pomohl, někteří byli zraněni, hladké skalní zdi nedávaly šanci, že by se někdo dostal ven.

Jeden z nich to přeci jen zkusil.

"Nelez tam, spadneš a potlučeš ses. Něco tu roste, nějakou dobu přežijeme a třeba se něco stane," říkala většina rozvážně.

Ten blázen to ale zkusil, dostal se asi do poloviny, pak spadl a potloukl se. "Vidíš, říkali jsme ti to," pokyvovali zbylí hlavami. "Máme zkušenosti, věř nám."

Když se dal dohromady, zkusil to znovu. A zase spadl a potloukl se. Kupodivu se k němu ale přidal další. Spadli oba a rozbili si čumák...

Nebudu Vás napínat. Nakonec se to podařilo, i když jeden se přitom zabil a druhý zlomil tři žebra, která mu už nikdy pořádně nesrostla. Pak vytáhl ostatní a vydali se domů. Po cestě se poprali, tomu, co je vytáhl, zlomili ještě čelist, zásluhy si přivlastnil ten, který toho udělal nejméně... A nejmoudřejší z nich pak prohlásil: "Proč jsme vlastně lezli ven, vždyť se tam dalo ještě nejakou dobu vydržet. Tak špatný to tam zase nebylo, aspoň jsme se neprali." A lidé z jejich vesnice pokývali hlavami: "Moudré..."

A nebo nic...

Hezký den.

Libor Stejskal
02. 02. 2012 | 14:21

Sauerkirschmann napsal(a):

Michal Poláček

Třetí říše ani Sovětský svaz nikdy v době globalizace neexistovaly. Takové státní útvary jste si vymyslel. Kde se tyto útvary podle Vás nacházejí? Já mám ¨všechny mapy světa z období, kdy globalizace začala až dodnes, a žádné takové státní útvary tam jednoduše nejsou. Teprve éra globalizace je podmínkou pro to, aby některá technologická velmoc mohla ovládnout globální trhy. Nevím, co je na tom nepochopitelného. Vyše úkroky do stran, kdy neexistující státní útvary nenaleznutelné na mapě jste schopen považovat za technologické velmoci je úsměvná.

Položím ale tedy otázku jinak: V jaké oblasti má Irán výraznou technologickou převahu nad zbytkem světa? Zy nacistického Německa i SSSR bych takové obory našel.

Neuvedení techto oborů budu považovat za osobní útok, a snahu se za každou cenu hádat.
02. 02. 2012 | 14:23

Bestia Triumphans napsal(a):

Yosif K napsal: "V dnesni dobe - kde jinde nez v muslimskem svete by vam za pochybnosti o vire, herezi ci odpadlictvi urezali hlavu???????? "

Konkrétně, Yosife.
V Turecku? V Tunisu? V Indonésii? V Maroku? V Libyi? Kde jinde?
Zkuste být konkrétní.
02. 02. 2012 | 14:25

Yosif K napsal(a):

Pane Michal Polacek - zrovna ted byl odsouzen krestan v Iranu k trestu smrti povesenim - odpadl od islamu.

Tohle nedelali ani komunisti - ze by k poveseni stacilo odpadnout od komunismu. Ti aspon zincenocvali nejake falesne priznani o spolupraci z CIA.

V Pakistanu je kazdy rok odsouzeno k tezkym trestum cca 40 lidi za urazku islamu. Minuly rok to bylo okolo 20 krestanu (jedna zenuska odsouzena k smrti protoze rekla ze si ceni vice Jezise nez Mohameda) zbytek jsou muslimove odsouzeni k tezkym trestum za bagatelni prestupky - soused na ne pichnul ze se rouhali, ze poskodili koran atp atp.

http://mobile.globalpost.com/dispatch/news/regions/middle-east/egypt/111116/workers-limbo-egypt-renationalizes

......aneb hnupove znarodnili fabriku, hnupove ji neumi udrzet v chodu.....
02. 02. 2012 | 14:25

Michal Poláček napsal(a):

Yosife K.,
já islamofilními bludy doufám netrpím. Můj názor na přítomnost afro-arabských migrantů tady v Evropě už dávno znáte. Když jsem nastínil možné řešení jejich přítomnosti, označil jste mě tenkrát sám za extrémistu :-)

Nevidím, ale důvod, proč je učit demokracii U NICH DOMA s beranidly a ochuzeným uranem.

Přiznám se, že Irán znám jen z vyprávění svého kamaráda. Ten tamní lidi definoval jako příjemné, přátelské typy (nevykecával jim díru do hlavy jací jsou islamští ďáblové). Jako chudší než-li Turky a mnohem, mnohem bohatší než-li Indy.

Přesná čísla ovšem neznám. Stál bych o analýzu ekonomiky z nějakého neutrálního (v tomto případě snad ruského nebo čínského?) zdroje, ale asi se nedočkám.
02. 02. 2012 | 14:27

Pepa Řepa napsal(a):

Yosif K
Znám chlapíka, který ještě s jedním Anglánem dělal Irán s batohem na zádech. Párkrát jim šlo o krk, ale na hlad to nevypadalo.Totalitní režimy mají jednu výhodu prp cizince. Možná jedinou.
Je tam bezpečno, jakmile Vás někdo přepadne, odstřelí ho.Takový byl i Irák za Saddáma, pravda na sever mezi Kurdy se nedalo.

Hlavu uřezala jistá Čubírková a pak ji dala na WC rychlíku Košice-Praha.
Na machometánku nevypadala.
Asi Mobilizátorka.
02. 02. 2012 | 14:28

Sauerkirschmann napsal(a):

Michal Poláček

Demokracii je nutno učit takové islamisty, kteří žijí v zemích, kde je ropa. Nastolkení demokratických režimů v těchto zemích = svoboda.

Abyste mne zase nechytal za slovo, demokratický težim = režim výhodný pro euroatlantickou civilizaci. Jinými slovy, v Saudské Arábii je tím pádem dne téhle definice samozřejmě demokracie.
02. 02. 2012 | 14:31

Michal Poláček napsal(a):

Sauerkirschmann,
píšete: "Abyste mne zase nechytal za slovo, demokratický težim = režim výhodný pro euroatlantickou civilizaci."

Myslím, že si rozumíme. A v tomto smyslu, lze s odstupem jednoho roku Arabské jaro vnímát jako porážku euroatlantické civilizace. Potlesk západních médií působí vzhledem následkům tragikomicky.

Prozápadní režimy v Ománu a Emirátech se při sociálních bouřích udržely jen díky silné zahraniční podpoře.
02. 02. 2012 | 14:40

Sauerkirschmann napsal(a):

Michal Poláček

Nepovídejte: Ekonomicky vzato lze muslimský svět redukovat na ty země, které vyvážejí ropu. Ostatní není třeba vůbec brát v úvahu, a klidně můžeme dělat, jako že nejsou- jmenovitě ten Egypt. Loni přestal vyvážet ropu, takže od lonska je k ničemu, a žádná taková země, jako Egypt od lonska není. At se tam lidičky zabývají svými věcmi, na globální vývoj to nemá absolutně žádnáý vliv.

A Omán či Emiráty bude možné ignorovat od okamžiku, kdy přestanou vyvážet ropu.
02. 02. 2012 | 14:52

Kanalnik napsal(a):

"Neodpovězením na mou otázku zastáváte jasné stanovisko, že problém leží v chromozomální výbavě islamistů."

Sauer...., to je veta hodna zaramovani. Tak on snad Hitler mel nakonec pravdu.
02. 02. 2012 | 14:52

Sauerkirschmann napsal(a):

Michal Poláček

S tím šmelením jsem to s dovolením NEPŘEHNAL. Já tvrdím, že do Iránu se některé špičkové technologie dostávají šmelením, a pokud tvrdíte, opak, jste islámský fundamentalista. Šmelením se tam například dostaly i CNC Brusky, které vzešly z mé myši které byly "znehodnoceny" tak, aby spplnovaly podmínky embarga. Samozřejmě, že v Iránu došlo ke opětnému "zhodnocení" firemními servisáky.
02. 02. 2012 | 14:58

Sauerkirschmann napsal(a):

Kanalnik

Já jsem tu Vaši poslední větu nikdy nezpochybnoval- tvrdím totéž co Vy.
02. 02. 2012 | 15:00

Yosif K napsal(a):

Smerovani islamu ma zda se jediny smer.
Na iberskem polostrove od tolerance ranych khalifu k vetsimu a vetsimu fanatismu nasledujicich dynatsii.
V Indii od nabozenske torelance prvnicjh moglu a k fanatismu a hladomorum zpusobenymi kazdy nastupujicim mogulem ve vetsi mire.
V Afgainstanu nyni sedi v Kabulu msulimove, kteri sice vesi krestany za posrtazy, ale nechavaji zensky chodit do skol. Bojuji s muslimy, kteri vesi krestany za apostazi a po holkach jdoucich do skoly liji kyselinu.

Pristi nebo popristi rok se "zapadni okupanti" z Afganistanu stahnou. Hadejte ketri muyslimove to pak v Afganostanu vyhraji?????
.....the Taliban believe that their own hearts-and-minds campaign is winning over Afghans — or so they tell their interrogators — and even converting a growing number of Afghan government officials and soldiers.
02. 02. 2012 | 15:01

Kanalnik napsal(a):

Sauerkirschmann - nikoli, ja to netvrdim
02. 02. 2012 | 15:01

český maloměšťák napsal(a):

Yosif K : " Hele, Pepko...máme se všichni dost mizerně...co kdybys na chvíli vystrčila kukuč ze dveří a porozhlídla se...zda tam venku není něco k mání?"
Papka : " Yosife - venku je mráz jak sviňa a navíc hlásili že staří lidé mají raději zůstat doma. Co kdyby šel mladý Poláček ?"
Poláček : " Pánové, já jsem již loni předvídal, že bude jednou takový mráz, že ani Poláčka ven nevyženeš. Nu a vidíte - dneska je zrouna takový samec."
Yosif K : " No jo, ale už nemáme ani čím topit - právě dohořívá poslední číslo The Economist. A ty vaše řeči, Pepko a Poláčku - ty by spíš jednoho otrávily - než že bych se z nich najed. Tak co - kdo jde ?!?"
Pepka : " Hmm - a co tak zavolat na Hrad ? Že se máme zle a jestli nám nic nepošlou - tak na ně vyrazíme a to hned a všici tři ? A navíc je pomluvíme u sousedů jak východních - tak západních."
Poláček : " Na Hrad volat nebudu - minule nám poslali jen výmluvy a jalové řeči. To nemá cenu. To už radši fakt vyjdu z naší chaloupky ven - do toho samce a něco někde ukradu."
Yosif K. a Pepka společně : " Poláčku - vy jste ale hlava !!! Že nás to nenapadlo dřív. Mohli jsme zachránit alespoň jeden výtisk The Economist. Ty Poláčku - za to, že teď už nemáme možnost si číst v The Economist...za to musíš Yosifovi K. donést nový kaftan a Pepce červené lodičky - má čtyřicetčtverku nohu. Bez nich se - lstivý Poláčku - bez toho se nevracej ! "
Poláček : " A to zase ne, s tím nesouhlasím. Nehledě na to, že nevím kde mám ukrást kaftan...i bez toho se mně jeví vaše jednání býti opět vychcánkovským.
A vůbec - koukejte - celý výtisk The Economist neshořel....
Yosif K : " Kurva, Pepko - dej sem taky kousek !!! Že tě přetáhnu pohrab...aú, aú...!!!!"
Pepka : " Tu máš, tu máš...já ti dám celé dvě strany..tu máš...tak se chleba maže..pěkně svrchu a tlustou vrstvu...tu máš..."

Dalšího dne ráno objevil muslimský obecní strážník, který se do Cimrmanova přistěhoval teprve před půlrokem , v obecní pastoušce tři zmrzlé mrtvoly. Jedna měla v hlavě zaražený železný pohrabáč na popel, druhá svírala ve fialových rukou vytrženou stranu z The Economist - s dva roky starým burzovním zpravodajstvím a třetí mrtvola jako by chtěla něco říct.
Strážník se třikrát uklonil směrem k Mecce, sebral otisky prstů z pohrabáče, zavřel třetí mrtvole ústa a zavolal na okrsek - že jako se na Hradě nemusejí bát, že o žádnou revoltu nejde - jen pár křesťanů se porvalo kvůli nějaké kravině. Asi kvůli vývoji cen na komoditní burze v Chicagu či co.
02. 02. 2012 | 15:20

Yosif K napsal(a):

Pane Pepo Repo - kolega - american puvodem Iranec - mi rikal prihodu z iranskeho Balucistanu. Coz vsak temer neni Iran. Pri sluzebni ceste - geologicky pruzkum - se potkali (2 persane) se skupinkou mistnich Balucu. Ti je chteli napred jako persany zabit, ale pak se jejich sef nechal v dobrem rozmaru uprosit - kdyz maji takove dlouhe plnovousy - tak to musi byt dobri muslimove.... tady je videt, ze nekdy rozhoduji i malickosti ve vystrojni kazni.......
Zda ze siite radeji strili a vesi (v Iranu na stavebnich jerabech), a ze podrezavani krku a sebevrazedne atentaty je specialitka ciste sunitska - Al Kaida, Taliban atp atp.
Kolega rikal ze na ulicich Teheranu prevlada nazor ze soucasna vlada je "horsi nez prasata nebo Turci".... a taky ze se dost masove nabizeji holky na "Nikah Mutah" - na kratkodobe manzelstvi - i velmi kratkodobe - to je take uzitecny siitsky zvyk, no hlavne ze je v Teheranu temer vymycena prostituce.....
Iransky mobilfon byl zprivatizovan ve verejne soutezi "anonymnimi investory" = rodinky ajatolahu - uplne neco jako MUS+Appian.
Samozrejme - na rozdil od slabych proamerickych autokratu - iransky rezim pri vsech svych psich kusech asi vyrdrzi veky......

Vrele souhlasim s tim ze v totalitnich statech je mnohem vetsi bezpecnost nez v prudce vybublanych demokraciich. Nakonec po Listopadu 89 zustala policie starorezimni - ale par lidi z STB prislo o chleba - a jak mi rikali lide z policie - byla klika ze tech STB nebylo vyhozeno vic. S jejich kulisarnami (benzinky, pobocky sporitelny atd) normalni policie nedokazala vubec nic delat. Nebo se i bala resit.......
Pamatuji si jak v jsem se bezpecne citil v Ammanu - v lepsich ctvrtich okolo hotelu ma cca 10-20% lidi na chodniku na sobe uniformy. Kdyz jsem si vyfotil hotel - tak mi snimky v digitaku kontrolovali policiste i pochazejici civiliste. Asi to je zatim jediny zpusob, jak v arabskych zemich docilit bezpecnosti na ulicich - kdyz 10% obyvatelstva je u u armady, 10% u uniformovane policie a dalsich 10% u tajne policie...... a vsechno kontroluji..... a ti zbyli neco prodavaji na trzisti......

Samozrejme - jordansky kral je autokrat, a jeste proamericky autokrat, certvi, jak dlouho vydrzi...... a jeho zena je pro "lid" tzv "americka ku....a"....... no pokud to tam vezmou do ruky Palestinci, budou mit vlastni stat natotata.....
02. 02. 2012 | 15:45

Yosif K napsal(a):

Pane Bestia Triumphans - zde jest odkaz:

http://www.foxnews.com/world/2011/09/28/iranian-pastor-faces-execution-for-refusing-to-recant-christian-faith/

Ctete take "stvavy pravicovy tisk". Leccos se dozvite. Mozna vam to popmuze. Winston Churchil rikal, ze kdo za mlada nemyslel levicove, nemel srdce, a koho to pak nepreslo, ze nema jasny rozum.

JInak zabiti odpadlika od islamu je nabozenskou povinnosti. V Iranu je obcansky zakonik, ktery ale rika, ze "veci vyslovne neresne v zakoniku resi soid dle shariatskeho prava". A shariatske pravo prikazuje odpadliky zabit. Takze Yosef Nadarkhani jest odssuzen k smrti povesenim.

Dtto nemila prihoa se stala jednomu afganci s nemeckym pasem. Byl odsouzen za odpadlictvi od islamu k smrti, dopadlo to pro nej dobre - na natlak americkeho a nemckeho velvyslance vsak byl prohlasen na nepricetneho a vyhosten.

Znam taky par rodin kde tatik je vlazny muslim, matka krestanka, decka chodi tajne do kostela - riskantni vec - ale v obcance maji automaticky MUSLIM. Jordansko je pritom jedina arabska zeme, kde maji krestane cca temer stejna prava jako muslimove - i kdyz jich moc neni......
02. 02. 2012 | 16:24

stehno napsal(a):

Ono je velice jednoduché kritizovat diktátorské a totalitní režimy. Ale ty většinou zanechaly zemi ve větším pořádku, než jejich nástupci. Kdoví na co budou vzpomínat Lybijci a Egypťané za pár let. Naše země byla také bez dluhů, bez nezaměstnaných, bez bezdomovců, bez front na pracácích... to asi k "demokracii a svobodě" patří.
Ale znovu ta otázka - kdo na tom zase vydělá?
02. 02. 2012 | 16:39

Yosif K napsal(a):

Gadafi - vrcholna meziarabska tragedie a fraska:
In 1995 Gaddafi expelled 30,000 Palestinians living in Libya, a response to the peace negotiations that had commenced between Israel and the PLO.[130]
http://en.wikipedia.org/wiki/Muammar_Gaddafi

Iranska tragedie a fraska:
Nadarkhani is the latest Christian cleric to be imprisoned in Iran for his religious beliefs. According to Elam Ministries, a United Kingdom-based organization that serves Christian churches in Iran, there was a significant increase in the number of Christians arrested solely for practicing their faith between June 2010 and January 2011. A total of 202 arrests occurred during that six-month period, including 33 people who remained in prison as of January, Elam reported.

An Assyrian evangelical pastor, Rev. Wilson Issavi, was imprisoned for 54 days for allegedly converting Muslims prior to his release in March 2010, Elam officials told FoxNews.com.

Read more: http://www.foxnews.com/world/2011/09/28/iranian-pastor-faces-execution-for-refusing-to-recant-christian-faith/#ixzz1lEwCbG4K
02. 02. 2012 | 16:44

Yosif K napsal(a):

Pane Stehno - mate pravdu ohledne udrzeni poradku. Svym zpusobem neni nad osviceneho diktatora. Problem nastava v momente, kdyz diktatorovi rupne v kouli. Nebo kdyz neco vetsiho spatne odhadne......
02. 02. 2012 | 16:49

modrý edvard napsal(a):

autorka: děkuji za článek. Proč se slovo "šuhadá" vytrvale překládá jako "mučedník", když z kontextu skoro vždy plyne, že se jedná o "oběť"?
Všeobecně: snad bylo od začátku jasné, že revoluce přivolá období nestability s nejasným výsledkem - znáte nějakou jinou revoluci?
02. 02. 2012 | 17:25

Yosif K napsal(a):

Pane Polacek - to s tou demokracii je tezka vec. USA se rozhodne nehrnou a nikdy nehrnuli do zavadeni demokracie v KSA apod.
a) Saudove dodavaji ropu ve velkem, obvykle jsou ti posledni aby tlacili na vyssi ceny.
b) Saudsti autokrati obcas nejaky demokratcky tah slibi, obvykle ze vseho couvnou - temer vsemu lidu se libi vse jak to tradicne je. Marne snahy neco rychle zmenit.

Co se tyce demokratickych zmen jinde:
a) v Afganistanu - podobne jako v KSA - je demokracie nad uroven domluvy kmenovych nacelniku stale jeste velmi velmi daleko. Hlavni pokrok proti talibanu je to, ze tam chodi ted zensky do skol. Az americane odejdou, asi i toto zmizi. Tezko rict zda to stalo za to. Uprimne receno - hlavni cil invaze byl vykourit Bin Ladena. Budovani demokracie se k tomu njejak prilepilo, asi to uz ani moc dlouho nevydrzi.
b) V Iraku byl hlavni cil zabranit, aby se cely gulf nedostal do ruk budto sadama nebo Iranu. Tezko rict jak dopadne TOHLE. I k tomu se demokracie dostala jako slepa k houslim. USA puvodne chteli v iraku obnovit kmenove a nabozenske rady - na modernim hlasovani jeden clovek jeden hlas trvali siite - tech je pres 55% - vynutili si to - tak ted vladnou "demokraticky" oni. Lepe receno na zaklade zcela demokratickych voleb. Velci kamaradi s Iranem - vschni siitsti politici byli za Sadama v Iranu.

V Tunisu, Lybii, Egypte a Syrii je o revolty z 80% organizovane on-line Al Jazeerou. Jsou lide kteri si mysli ze Al jazeera je ovladana USA. Hluboky omyl - Khalifa sveril vedeni stanice do rukou fanatickych Palestincu. Ti maji spadeno jak na Assada, tak na Mubaraka, tak na Gadaffiho, tak na byvaly tunisky rezim.

Proc - to jsem uz psal vyse. Israstina, vyhazov z Lybie atd atd
02. 02. 2012 | 17:27

Yosif K napsal(a):

Arabska komedie - Gadaffi jako vynalezce nejbezpecnejsiho auta na svete, propagator smireni Osamy a Obamy a propagator harmonickeho statu "IZRASTINA". Arabska operetka.........

ma vec je jednu raketu najbezbedniju osmislio za 30 godina revolucije, dok drugi prave rakete u ratne svrhe vodja misli na sigurnost covecanstva
"The leader spent so many hours of his valuable time thinking of an effective solution. It is the safest car produced anywhere," Mr Meghareff said.
"The invention of the safest car in the world is proof that the Libyan revolution is built on the happiness of man."
mislim covek ima bisera ko ostale vodje svi djuture
se seca neko kad je savetovao Obamu da se pomiri sa Osamom i da mu da sansu da se popravi
ili Izrastina (tako nekako) kao kad je moglo Jugoslavija, Cekoslovakia ... moze onda i Izrael i Palestina da se ujedine
02. 02. 2012 | 17:37

Michal Poláček napsal(a):

Yosife K.,
zabývat se Kadáfím je jako zabývat se "uměleckou" tvorbou Madonny za posledních 30 let. S ohledem na jeho excesy, úchylky a názorové veletoče je vyloučené, aby byl nábožensky založený člověk.

Nejdřív panMuslim, pak panArab, pak panAfričan, nakonec panHumanista. Dle toho komu se zrovna chtěl zalíbit či kdo zrovna urazil jeho ješitnost. Kdyby se býval narodil ženou, řekl bych o něm, že jde depripovanou šlápotu. Způsob jakým se dokázal udržet u moci tak dlouho bude jednou vděčným tématem studentů sociologie.

S těmi Saudy chápu váš postoj, ale mě je podobná realpolitika s hloubi duše odporná. Šířit "demokracii" a "svobodu" v Iráku (který jak se ukázalo měl na blízký Východ stabilizační efekt, resp. muslimové zařezávali dokud se báli Sadáma), zatímco s daleko radikálnějšími Saudy financujícími bojůvky v Evropě si budeme vyměňovat blondýnky a novoroční přání? To není moc echt.

Navíc podobný přístup likviduje "západní" morální kredit. Nemáte pravdu, že se v islámském světě neinvestuje (to by tamním náčelníkům nelezlo tolik zápaďáků do zadku). Podobné nepromyšlené intervence vhánějí celý region do těsné hospodářské spolupráce s Čínou.

Ale jak říkám, princip chápu. Vy zase chápejte, že narušování suverenity cizích států a zároveň přijímání nepřizpůsobivých, agresivních migrantů tady u nás budu blokovat jako projev pitomosti ;-)
02. 02. 2012 | 17:53

Bestia Triumphans napsal(a):

Yosif K: pardon, byl sem mimo net, tak jen na chvilku. Vámi citovaný odkaz ale neznamená, že můžete paušalizovat. To, že se něco děje v Iránu, neznamená automaticky v muslimském světě.

Yosif K napsal: "Jinak zabiti odpadlika od islamu je nabozenskou povinnosti."

Opravdu?
Diskutér Scallop napsal v debatě pod blogem p. Millera toto: "V nejvetsi muslimske zemi na svete lze z islamu na krestanstvi prejit zmenou registrace na urade. Kdyz chcete prejit na krestanstvi, tak akorat potrebujete sehnat kneze, ktery Vam to "uzna", tj. musite mu ukazat, ze znate alespon neco z bible.
Pak se jen preregistrujete. (Mozna je to ted slozitejsi v Acehu, nevim.)"
02. 02. 2012 | 18:36

Čochtan napsal(a):

Pepo Řepo,
jednou rukou zatleskáš. Ale jen o holou prdel. A to je to, co budou Egypťani ve stále větší míře mít.
02. 02. 2012 | 18:48

buldatra napsal(a):

Jak tak sleduji tu šupitaci, dovolím si k tomu postjarněrevolučním dění v Egyptě a nejen tam podotknout, že po revoluci jak po výprasku.
Takže nic, co by mělo někoho nějak překvapit. Snad kromě jarně nadšených na slovo vzatých odborníků, víme kterých.
02. 02. 2012 | 18:53

Pepa Řepa napsal(a):

Michal Poláček napsal(a):

Yosife K.,
zabývat se Kadáfím je jako zabývat se "uměleckou" tvorbou Madonny za posledních 30 let. S ohledem na jeho excesy, úchylky a názorové veletoče je vyloučené, aby byl nábožensky založený člověk.
--------------
Tady se hluboce mýlíte, nejen že musel každý kdo chtěl v zemi pracovat vyplnit kolonku náboženství -to bylo najednou římských katolíků- ale do země nebyl vpuštěn žádný komunista, tak se scházeli jako za Fučíka, jeden hlídal, jestli nejde Arab.
Plukovník byl hluboce věřící, jen upozadil ulemá z veřejného života, v soudní praxi byl výrazně uplatněn šariát.
Dlouho by Vám bylo hledati, než byste v kraji našel bezvěrce. Pravda, byly ještě orthodoxnější.Qurán umožňuje nemocným, na cestách a v boji porušovat ramadán.
Tak nakukal všem, vojákům, že jsou ve válce a důstojníci chodili a každému kadetovi stříkali do pusy vodu a kdo odmítal, toho seřezali holí.
Dělali to z ryze praktického důvodu, jak byli slabí rozbíjeli jednu stíhačku za druhou.
Nebojte, ke, mně zase v tajnosti chodili do fotokomory jiní chlemtat o ramadánu vodu, vypili by i vývojku, Mělo to výhodu, že zase neviděli a hlavně necítili, když jsem vařil pivo.tichá dohoda, dali echo, kdy přijde šťára.
V zemi byla přirozeně absolutní prohibice, hrdinství bylo propašovat salám.
Tak sekulární zem to byla a je dosud. V syrii se to moc nelišilo, v Iráku se dal sehnat alkohol, tam to bylo volnější.
Dokonce pětkrát denně mlátila hlavou o zem i stráž u základny.To byste projel i s náklaďákem.
Někdy to byla sranda.

maloměš´táku
Do boudy!
Místo!
02. 02. 2012 | 19:55

český maloměšťák napsal(a):

Pepko - vy zase perlíte...milion slov a nic. V tom jste neodolatelný(á), Pepko.

Do boudy nemohu. Je tam schovaný váš pasák. Tvrdí že zítra prostě půjdete na Dálnici Bratří Grimasů - kdyby měla bouda zmrznout. Že už má té šlichty a ohlodaných kostí dost.
Stejně ale - jak se tam oba vměstnáte...je to přeci jen poměrně malý prostor. A jak tam topíte ? To si to jako zadýcháte a zapr.... ???.

Malom슝ák - ne maloměš ´ták /už se zase vraťte do realu - z těch vygůglovaných arabských výšin - na tvrdou, holou a poměrně nehostinnou českou zem před vaši boudu - pasák tvrdí, že je tam zima - že musej zadýchávat a pr..t dva/
02. 02. 2012 | 20:33

Briere napsal(a):

Pěkné počtení. Vyplývá z toho jedno. Libye je v háji, Egypt je tamtéž, Irák rovněž, Afghanistán jakbysmet a Irán tam bezpečně míří. Nad vším bdí letouny USA bez lidské posádky, řízené někde z americké vojenské základny. Evropa a USA budou nyní čekat, co se stane dál, hladomory nám až tak moc vadit nebudou, Islám také ne, pokud zůstane ukrytý za hranicemi jmenovaných zemí. Připustíme turismus, pěstování zemědělských plodin, ovoce a zeleniny (pokud budou za minimální ceny, tak je TESCO koupí), zostříme kontrolu hranic, aby z těch koncentráků neprchali lidé k nám. A budeme se snažit o důslednou kontrolu. Důležité je, aby se chudoba v těchto zemích udržela. A na to bude chaos dobrý.
Motto:
S IZRAELEM NA VĚČNÉ ČASY A NIKDY JINAK!
03. 02. 2012 | 00:12

Čochtan napsal(a):

Briere:
Tebou vyjmenované země nejsou v "háji" ale mnohem hůř, jsou v pr...cenzurováno.
Správně, islám nám nevadí, pokud zustane v islámských zemích a nebude dobývat naše země.
Správně, musíme zostřit kontrolu evropských hranic, a nepouštět přes ně nikoho, kdo není přínosem pro Evropu. Chudoba se v těchto zemích drží sama, tu tam nikdo nemusí držet, a bez mnohamiliardové pomoci USA a EU by se už dávno změnila v hladomor.
03. 02. 2012 | 08:42

buldatra napsal(a):

Briere,

Nabízím k zamyšlení možnost, že končiny, nad nimiž lamentujete jsou schopny uživit jen určité množství lidí.
Je jasné, že to nejsou to žádné světové obilnice, úrodné půdy je tam nemnoho, nicméně tamější populace s pomocí Alláha roste a roste.
A roste.
A je čím dál víc závislejší na žíru, který vznikl někde jinde a byl k nim nějakým způsobem dodán.
Nehovoře o zásobách pitné vody.
Je to jejich problém, nad kterým by se mohli snad zodpovědně zamyslet. Nestane-li se tak, obávám se, že jim jejich víra moc nepomůže.

Není pro ně řešením hodit zodpovědnost za své potomky na někoho jiného odjinud.
To lze jen po určitou dobu, ale ne věčně.
Ten někdo se totiž může třeba zítra dostat do situace, kdy bude mít dost starostí sám se sebou.
Třeba z důvodu přírodních, nebo politických a pak tam hladomor opravdu vypukne.
Nebo, co když jim dojde ropa a nebude oběživo? Co si přemnožená populace počne?
Někdo odněkud se o ně automaticky postará? A Kdo?

A vůbec není řešením hromadně zvednout kotvy a svůj problém přenést do jiné země. Může se lehce stát, že nebudou mít kam jít, protože všude už bude plno. Tedy zavřeno.
03. 02. 2012 | 12:56

Yosif K napsal(a):

Pane Briere - co se zrovna vy rozcilujete nad utiskem lidi v muslimskych zemich.

Pricinou bidy Romu neni to, ze by je nachval udrzovali v chudobe Cesi a Slovaci a diskriminovali je v prijimackach na university. Pricina bidy Romu je ze se na ty skoly nehlasi to jest pricina je MIMO JINE i v jejich prevladajici kulture.

Pricinou bidy muslimu neni to, ze by je nachval udrzovali v chudobe krestane a zide a diskriminovali je v cemkoliv (a to vcetne skol, zamestnani atd v Israeli - viz pocty arabskych studentu v Israeli). Pricina bidy muslimu je v tom jak pracuji, jak se organizuji jak ridi sve staty, to jest MIMO JINE i v jejich prevladajici kulture. A jejich kutlura je do znacne miry (i kdyz nikoliv na 100%) urcena superpaternalistickym nabozenstvim, stipulujicim nyni absurdni zvyky postribalisticke spolecnosti jako zavaznou normu na vsechny casy - a ty kteri by chteli cokoliv zmenit odsuzuje predem k trestu smrti.
03. 02. 2012 | 15:30

Yosif K napsal(a):

Bestia Triumphans napsal(a):
Yosif K: pardon, byl sem mimo net, tak jen na chvilku. Vámi citovaný odkaz ale neznamená, že můžete paušalizovat. To, že se něco děje v Iránu, neznamená automaticky v muslimském světě.

Hmm..... Indonesie vypada slibneji nez ostatni muslimske staty, s ohledem na maly arabsky vliv maji tam ZATIM nejaky ridsi islam....

Podobne liberalni ustanoveni je i v Malajsii. V praxi to nicmene vypada tak, ze v Malajsii jsou konvertite k islamu na uradech vitani kvetinami zatimco ridci troufalci - odpadlici od islamu - jsou podrobovani nemilosrdnemu zkoumani vladnimi psychology, kteri spolehlive zajisti, ze zadatel je shledan dusevne nemocnym, je mu zabaven ridicak atp atp.

Toz tak - v CSSR byl zakon ze k zalozeni nove politicke strany potrebujete 5 obcanu a stanovisko krajskeho vybopru narodni fronty. A MOHL JSTE SI ZCELA SVOBODNE ZALOZIT POLITICKOU STRANU.

V Egypte maji take obcansky zakonik, kde asi neni napsano, ze za odpaldictvi od islamu vas povesi. Ve skutecnosti tyto zalezitosti v Egypte hlida DAV. Kdyz se roznese zprava ze nejaka muslimska devucha utekla s krestanem, proste se vypali nejblizsi kostel, pri srazkach zemre 20-30 lidi - pokud mozno i oba provinilci - a nejaky cas je pokoj. Brutalni masakry na krestany propukaji i v Indonesii. Dle politickeho pocasi polcie zasahuje pozdeji nebo jeste pozdeji nebo vubec.

Indoneska vlada ma z islamismu fedry, ale aby zasahla proti turbanarum a-la Mustafa Kemal Ataturk - tak na to uz koule nema.
Malajska vlada je postavena na "positivni diskriminaci muslimu". Singapur byl vykopnut z malajsijske federace nasilim, protoze si cinane v Singapuru toto odmitli odhlasovat.
Muslimove se proti nemuslimum ve skolach dost odlisuji - v zebrickach je brutalni propast, specielne proti Cinanum. Nemuslimove maji pocit, jako cesi za komancu - ze zakona je ustanoveno ze blbi vladnou chytrym.

A jako za komancu - system kde blbi ze zakona vladnou chytrym neni az tak zcela optimalni.
03. 02. 2012 | 15:49

Pepa Řepa napsal(a):

Briere
A jak byste si "pomoc" pžedstavoval?
Nasypat do zemí s jinou tradicí demokracii z cockpitů stihaček?

Podpořit prozápadní menšinu?
Jak prosím Vás?
Slyšel jste něco o "medvědí službě", ihned je zaříznou, ti, kteří v nich budou vidět agenty západu.
Zkuste zajet do Iránu a začněte misii.

Postavit je hospodářsky na nohy?
Čím? Víte kolik průmyslových celků vystavěla západní civilizace jen v Iráku, Syrii nebo Libyi?

Nařídit, že od 1.1.2013 se nebude vyznávat islám a dojde k oddělení náboženství od státu?

Platit jim 10% z výběru daní v Evropě?
Proč? Podnítíte jejich úsilí? Možná úsilí ve smyslu druhého významu slova "džihád". Zdokonalí se ve víře.
Proč ne? Je to jejich věc, proč to ale platit, což dělá EU?
Půjdete příkladem až přijde výměr z berňáku?

Adoptovat každý tři přemnožené kousky?
Milý pane, až do lońska jsem platil jedné Indce přes charitu.Už to neudělám, je to země s nejvíce se rozvíjející ekonomikou. Jak to podělí je jejich problém.
Pokud ovšem chcete jít příkladem , kdo vám brání v tom, abyste si je vzal domů a vychoval do osmnácti? Ovšem ze svého.
Má to být povinné i pro ostatní?

Platit víc za ropu?
To je mantra bolševiků, ropa se nedrancuje, ale kupuje, cenu hlídá OPEC a je zatraceně vysoká. Pravda ubývá, jde o to kam poteče. O to jde především.
Vy máte elektromobil?

Nařídit používat kondomy a počet potomků limitovat jako v Číně?
Až jim to půjdete oznámit, napište poslední vůli.

Co dál?
Máte nějaké další konkrétní návrhy?
Sem s nimi!
...................
Jestli Vám jde jenom o zelinářské kydy, že když se budeme snažit porozumět jeden druhému, tak se dílo podaří a že je třeba "vcítit se" do těch chudáků, jste tady na správné adrese.
Někteří se vcítí i do strádajících tučńáků v Antarktidě, pomáhali by i velbloudům trpícím žízní-přirozeně ne ze svých peněz- a zřizovali by Horní a Dolní sněmovnu i v Amazonii, ač o to tam nikdo nestojí.

To jak žije jejich soused tady,jestli má na invalidní vozík, je moc nebere, obchodníky s deštěm a lidskými právy.

Nevím proč zmiňujete Izrael, ale když jste u toho, už koncem milenia kdosi spočítal, že do palestinských území bylo za ta léta od WWII nacpáno více peněz, než činil Marshallův plán pro zcela zničené Německo.
Optejte se, kam ty prachy přišly.

Doufám, že svět obohatíte nápady jak té marginální menšině, která je v každé zemi, těm,kteří jsou prozápadního demokratického smýšlení "pomoci", aby vyhráli volby a změnili myšlení většinové společnosti.
I Kemal v Turecku to musel udělat násilím, za pomoci armády, od té doby to jde pomalu zpět, jak jste si snad všiml.

To, že se na nějakém náměstí sejde několik desítek tisíc demonstrantů z přemnožené populace bez vize co dál, ještě neznamená změnu k lepšímu.
V Egyptě to jde od desíti k pěti. Vše, co se tam od vyhlášení nezávislosti šustlo šlo přes armádu. Nemusíte ji milovat, stačí položit si otázku, čím armádu a policii nahradíte,aniž byste způsobil totální rozvrat země.
A to-bohužel-vidíme my i místní v přímém přenosu.
03. 02. 2012 | 16:08

Yosif K napsal(a):

buldatra napsal(a):
Briere,

Nabízím k zamyšlení možnost, že končiny, nad nimiž lamentujete jsou schopny uživit jen určité množství lidí.
Je jasné, že to nejsou to žádné světové obilnice, úrodné půdy je tam nemnoho, nicméně tamější populace s pomocí Alláha roste a roste.

Pane Buldatra - svata slova. Znam manika ktery je z cca 30 sourozencu a ma aspirace mit take cca 30 deti. Maka v zahranici jako spravce site, nejaky deti si tedy dovolit muze (i kdyz to na 30 tezko dotahne - kahmudala.....) Nicmene prevladajici zamestnani jeho sirsi rodiny je pasba koz. A mile kozicky - dle svedectvi ruznych humanitarnich organizaci - prave spasaji v jeho rodnem koutku posledni trsy travy. Poust se rozsiruje kazdym rokem o peknych par kilometru, pocet obyvatel roste raketovym tempem, pozadavky na humanitarni pomoc dtto.....

Nejvetsi blud nasi epochy je tro, zed za bidu tam ci onde mohou kolonialiste. Jak kde a jak za co. V Indii Britove vybudovali nejvetsi zeleznicni sit na svete. V Egypte vybudovali starou asuanskou prehradu, zeleznice, prostavy. Lesseps vybudoval suezsky kanal. Atd atd.

V roce 1954 byla jizni Korea chudsi na hlavu nez Zimbabve. Dnes je stokrat bohatsi.
V roce 1980 byla CLR hospodarsky zanedbatelna - na urovni statisticke chyby GDP USA. Dnes je stokrat bohatsi - s GDP cca rovnym USA.
V roce 1955 meli staty jako Iran, Egypt 15-20 milionu obyvatel, dnes jich maji pres 80 milionu. Tvorba lepsich pracovnich mist neco chce. Kopanim brambor motykou nebo sitim na sicim stroji dnes nikdo zavratne nezbohatne.
V roce 1955 meli staty jako KSA, Irak cca 4 miliony obyvatel, dnes jich maji pres 28 milionu, kazdy. Ani v ropnych statech neni sranda uzivit raketove rostouci pocet obyvatel... cena ropy jde nahoru, ale cena potravin taky....... cim je drazsi ropa, tim jsou drazsi potraviny. Darmo snad pripominat ze opevovana muslimska solidarita v tomto pripade nijak nefunguje. Posledni kdo prodaval chudym arabum ropu se slevou byl Sadam Jordansku. Ale uplne zadara to nebylo - pral tam penize.

Od te doby - chude staty ktere musi ZARAZ dovazet ropu i potraviny jsou biti jako psi....... tedy pokud nezacali vyrabet ve vetsim prumyslove zbozi viz CLR, Vietnam..... no a co se tyce EGYPTA - se znarodnovanim fabrik tam soudruzi odborari asi nijaky velky blahobyt nevybuduji......
03. 02. 2012 | 16:51

Yosif K napsal(a):

Pepa Řepa napsal(a):
Briere
A jak byste si "pomoc" pžedstavoval?

Pane Pepa - svata slova. Zrovna vcera jsem cetl jakysi "Palestinsky cinitel" hrde prohlasoval, ze se nenechaji odvratit pripadnymi sankcemi USA od vytvoreni bratrske fronty s Hamasem.
KONEXT: Z rozpoctu PA ve vysi cca 1.8 miliardy plati USA primo ci neprimo 1.3 miliardy. Cca 250 milionu US$ plati Israel, neco pod 100 milionu vyberou sami na ndanich a neco pod sto milionu plati (oficielne) muslimske staty.
A pricina bidy arabu dle "cinitele"? Zide jim zabranuji vybudovat silny moderni prumysl. Asi hute nebo co... Checkpointy, bla bla....
No zajimavy ale je, ze v Jordansku, Syrii a Egypte zidi zadny checkpointy nemaji a realna zivotni uroven (ne ta zfalsovana dle statistik OSN) je tam mene nez polovicni nez v Palestine.......
Zajimavy taky je, ze arabum v Palestine asi pri sledovani nepokoju u sousedu na satelitni televize aspon trochu doslo, ze na tom jsou proti sousedum vicemene nadherne.....
alespon zatim je celkem klid - "obrovsky vybuch panarabskeho hnevu proti ukrutne bide" (kterym zde plasivaval propalestinsky aktivista pan SS) se zatim kona kdekoliv jinde nez v tzv Palestine......... ..to jesty mimo jine i u "progresivnich soudruhu" v Syrii...... .......no snad Assada nezabiji islamiste nekde v kanalizacni roure jako Gadafiho.......
03. 02. 2012 | 17:14

Yosif K napsal(a):

Ku vztahu nabozenstvi a ekonomie:
Uz (hahaha... ale je to tak) uz Adam Smith ve svem bohatstvi narodu dokazuje ze hospodarsky vyvoj je krehka kvetinka. Zavisi ne sposute faktoru jako:
1) blizkost more (nebo poloha na rece)
2) priznive podnebi
3) vzdelanost obyvatelstva
4) PRACOVNI MORALKA OBYVATELSTVA
atd atd
Predpokladat ze faktory 3 a 4 nemohou mit VUBEC VUBEC zadnou souvislost s nabozenstvim muze jen universitne brainwashed certifikovany islamofil. Zrovna jsem se koukal na facebook mirne strelene muslimske kolegynky. V pestre kolekci veselych antimerickych a protikapitalsitickych karikatur ma take fotku africkych zenusek kopajicich motykou na poli a jakysi splecht o tom, ze jestli kapitalismus odmenuje za praci, jaktoze nejsou africke zeny multimilionari. Mirme demagogicky textik si zasluhuje vysvetleni:
1) africke zeny neziji v kapitalismu, ale v zemich ovladanych kmenovymi valkami a kmenovym politikarenim, zhusta tez zdevastovanych 40-50 lety socialistickych experimentu......
2)v kapitalismu se ocenuji vytvorene hodnoty, ne hodiny odkopane primitivni motykou na poli. Rolnik s poradnym traktorem je v kapitalismu bohatsi nez zenuska pasacka pasouci dve kozy na uschlych drnech (v podminkach vychodni afriky jiz dost velka zivnost) nebo kopajici brambory primitivni motykou.
3) velice zabavne je jak v antikapitalistickych karikaturkach jsou stareotypne zobrazovany drouci cernosi a cernosky. Uplne vymizel obraz droucich cinskych kuliu - ti totiz za 30 let kapitalismu zbohatli stonasobne a v GDP (na stat nikoliv na hlavu) dohnali USA. Takze se protikapitalistickym kuglufum SILNE nehodi do kramu. Bodejt - v kapitalsimu se da zbohatnout, ale musite drit jako cinsky kuli a jeste navic myslet hlavou.
Tez je velice zabavne ze protikapistalisticke karikatury nezobrazuji obrazky droucich arabu muzskeho pohlavi. Arabove miluji zobrazovani sebe sama jako obeti ZIONISTICKE AGRESE (samozrejme - ten 16 km siroky pruh bazin okolo tel avivu je ta hlavni vec ktera jim schazi k blahobytu a vecne harmonii....) ale zobrazit na protiamericke karikature "drouciho araba muzskeho pohlavi" to si netroufnou ani ti nejzarputilejsi protiamericti karikaturiste - i oni maji neurcity pocit ze by to mohlo vypadat DIVNE. A to presto ze samozrejme obcas MUZETE najit araby, kteri drou jaki cinani...... Ale - Inshallah, Bukhra, Malesh......

No to by tak bylo k ty pracovni moralce protestantu jako predpokladu vzniku kapitalismu jak o tom psal nacionalista Max Weber. Mimochodem - posledni ekonomicke vyzkumy roikaji ze pricinou rychleho nastupu kapitalismu byla spise vzdelanost nez samotna protestantska moralka. Ovsem i ta vzdelanost je trochu spojena s proetstantsvim: Mame li verit bolsevickym ucebnicim, uz papezsky legat Picollomini napsal, ze babky v kacirskych cechach maji vice nactenu Bibli nez lektery kardinal v Italii.....

Dalsi namitka proti Weberovi je tez zcela logicka - kapitalismu nevznikl v proetstantskem nemecku a holandsku, ale v severni Italii. Ovsem i odpoved je logicka - severni Italie byla zmet statecku, nabozensky torlantnich, zcela mimo dosah vojsk papezsekho statu. Italove v severni Italii maji spise protestantskou pracovni moralku, take celou Italii doposud zivi - zadna siseta ci dolce farniente jako v byvalych drzavach papeszskeho statu ci kralovstvi Sicilie atp.

Souvislost ekonomickeho rozvoje s protestantismem ci nabozensky tolerantnim a slabym (vlaznym) katolicismem (severni italie) versus zaostavanim spojenym a patriarchalnim a totalitarskym katolicismem (Rakousko pred Jsefem druhym spanelska inkvizice atp) je zcela zrejmy.

Je tez zcela zrejme kde jsou priciny bidy muslimskych zemi - z nich se rychleji rozvijeji ty, kde probehla brutalni sekularizace nebo alespon odstaveni islamu ze statni sfery (Turecko za opilce Kemala Ataturka, Tunis za Burghiby popijejiciho v TV behem ramadanu caj). Tam kde "resenim je islam" (nebo socik) tam pochoduji od minulosti zpatky - a pokud nemaji prebytek ropy tak k jeste vetsimu chaosu a bide.
03. 02. 2012 | 23:14

Yosif K napsal(a):

Pane Briere - take se mylite pokud si sam sobe namlouvate ze Syrie je obeti imperialistickych piklu a ze zapad se chce moci mermo zbavit Assada.

Nido to nemuze rict nahlas pred "obhajci lidskych prav" ale Assad stale jeste poziva tichou uctu u MNOHA MNOHA POLITIKU jako clen klanu, ktery kobercovym bombardovanim zrovinka pred 30 lety brutalne vyhubil 30 tisic islamistu.

Rozvratit Assada ze vzduchu letecky by nebyl az tak velky problem - a s Iranem by to asi pekne zacvicilo - je to jediny arabsky stat ktery s Iranem pece - ale vidite ze se do toho nikdo nijak nehrne..... At se vam to libi nebo ne - v Syrii si "uslechtili Arabove vladnou sami" - akorat ze podobne jako v Lybii ci v jinych arabskych zemich - zadne kladne hrdiny tam nemuzete najit. Na kazdem neco je......
03. 02. 2012 | 23:23

Yosif K napsal(a):

A uz je to tady zase:
"Demonstranti v Káhiře dnes druhý den obléhali ministerstvo vnitra, jemuž řada Egypťanů přičítá vinu za středeční řež. V ulici vedoucí k budově maskovaní demonstranti překonali zátarasy z ostnatých drátů a zakládali požáry. K večeru se podařilo několika lidem vyšplhat na protilehlou budovu finančního úřadu a zapálit ji."

A pi Hesova muze zase napsat novy clanek ze za podpalovani vladnich budov, velvyslanectvi, fotbalovych tribun atd nemohou podpalovaci vladnich budov atd atd atd, "ale imperailisticka proamericka policie ktera proti fotbalovym nasilnostem schvalne nezasahla".

Uz to tvrdil nejaky Egyptan na BBC - tvrdil to plnovousaty muz z lidu, musi tomu tedy tak byt.....
03. 02. 2012 | 23:36

tytyty napsal(a):

Ziad Abdel Samad, výkonný ředitel
Arabská síť nevládních rozvojových organizací
(Arab NGO Network for Development, ANND)
Rok 2010, výňatek ze správy.
Výzvy Rozvojových cílů tisíciletí v arabském regionu
Zpráva o lidském rozvoji v arabských státech z roku
2009, která se zaměřuje na koncepci lidského bezpečí,
odhalila, že indikátory lidského rozvoje v oblasti výrazně zaostávají za slibovaným stavem. Hovoří o hospodářských problémech a zdůrazňuje, že závislost
arabských států na těžbě ropy učinila jejich ekonomiky
velmi citlivými na změny její globální ceny. Dalším velkým ekonomickým problémem je to, že se tyto státy
spoléhají na zahraniční investice, což dále zvyšuje jejich
citlivost na globální hospodářskou depresi, jakou
jsme v posledních několika letech prožívali. Kromě
toho se arabské ekonomiky orientují na sektor služeb,
což znamená, že výkon jejich výrobního sektoru byl
významně oslaben.
Velkou výzvou zůstává nezaměstnanost. Podle
údajů Arabské organizace práce (ALO) v roce 2008
nezaměstnanost vzrostla na 14,4 %, což je více než
dvojnásobek globální míry 6,3 %. Ačkoli se míra nezaměstnanosti v jednotlivých arabských státech liší,
nezaměstnanost mladých lidí je velmi vysoká a tato
věková kategorie představuje více než 50 % všech
nezaměstnaných.

Průměrná nezaměstnanost mládeže
v regionu činí 25,5 %,6 což je nejvíc na celém světě.

Kromě toho přetrvávající genderová diskriminace na
trhu práce vedla k vyšší nezaměstnanosti u žen.
Stejně naléhavý je i problém chudoby, která postihuje
více než 39 % obyvatelstva, což znamená, že
téměř 140 milionů Arabů žije pod horní hranicí chudoby
a nemá dostatek prostředků na to, aby mohli
vést důstojný život.7 Národní zprávy o plnění Rozvojových cílů tisíciletí, které sestavují vlády za asistence Rozvojového programu OSN (UNDP), uvádějí, že tento

region nebude schopen vypořádat se s hrozbou hladomorů.

Podle odhadů z roku 2004 bylo tehdy hladem
a podvýživou ohroženo 25,5 milionu lidí, což je výrazný
nárůst oproti roku 1994. Ze zprávy připravené UNDP
a Arabskou ligou a zaměřené na rozvoj v regionu vyplynulo, že ačkoli Sýrie a Súdán učinily určitý pokrok
k dosažení soběstačnosti v produkci obilovin, v zajišťování potravin nebylo od roku 1990 dosaženo žádného významnějšího pokroku.

Z výše uvedených objektivních faktů lze oprávněně soudit, že současné „arabské jaro“ je bohužel jen zoufalým výbuchem frustrovaných Arabů, v důsledku kterého může dojít maximálně jen k výměně lidí u koryta za jiné. K podstatnějšímu zlepšení životní úrovně to tam ale nepovede.
04. 02. 2012 | 10:00

Anastazie Králová napsal(a):

Dle článku v Reflexu tuším z listopadu 2O11/nemohu to číslo nyní na/jít je situace v Sýrii velmi složitá.
V Sýrii žije početná křesťˇanská menšina,sunnité a alavité ,k posledně jmenovaným patří president Assád.
Reflex zmiňuje též existenci Syrské osvobozenecké armády / chlubilí se prý dezercí deseti tisíc vojáků/.

Ale hlavně se tu snaží o roli lokální mocnosti Turci,kteří snad dodávají této armádě zbraně/což oficiálně všichni popírají/.
Je tu citována příhoda,kdy milice zastavila autobus,z osazenstva vybrali 17 alavitů,ty odvedli a už je nikdo neviděl.
Oficiální opozice se od tohoto distancovala.

Troufám si z toho odvozovat 2 věci:
1/jednoduché řešení pro Sýrii neexistuje
2/spíše se obávám,aby to nakonec neskončilo jako v Bosně.
04. 02. 2012 | 10:57

Anastazie Králová napsal(a):

Ad Pepa Řepa a Buldatra:

Velmi děkuji za příspěvky lidí,kteří mají objektivní znalosti.
04. 02. 2012 | 11:04

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy