Arabské ústavy: krok vpřed či vzad?

19. 01. 2014 | 11:56
Přečteno 4165 krát
Egypťané schválili v půli tohoto týdne svoji již druhou ústavu od revoluce, zatímco tuniský parlament se pomalu sbírá z krize a se zpožděním přijímá teprve první návrh ústavy, který byl celý minulý rok zablokován v nefunkční sněmovně. Kontrast však nemůže být větší: Tunisané a především tamní islamisté svou krizi nakonec řešili obtížnými kompromisy, zatímco egyptská politická houpačka vyhodila islamisty zcela z kola ven. Pouze v Tunisku má ústava šanci se stát základem funkčního systému. V Egyptě je naopak referendum další z nucených kroků k neproduktivní stabilitě.

Tento týden volili Egypťané už po třetí: provizorní ústavní změna v březnu 2011 po revoluci vydržela pouze týden: armáda doplnila dekretem zvolené změny do nové provizorní ústavy. Jak se v zemi, kde jsou státní instituce politizovány, referenda nemění obsah politiky, ale jsou spíše plebiscity pro toho, kdo je vyvolává. Druhé ústavní referendum v prosinci 2012 bylo rovněž plebiscitem: islamisté u moci přehlasovali v ústavním výboru protestující liberální opozici, vyvolali politickou krizi, a referendum pak nabídli jako jakýsi akt vydírání: přijetí ústavy mělo krizi ukončit. Nynější referendum se podobá tomu předešlému: i druhá ústava má pomoci v ukončení období vlády armády a stejně jako před rokem mu nepředcházela svobodná kampaň.

Plebiscit místo volby

Předešlá ústava nebyla ani katastrofální, ani dobrá. O právě schválené lze říct v zásadě totéž. Neobsahuje již ústavní roli pro islámské koncepty a instituce a o něco lépe definuje obranu různých občanských práv. Tentokrát byly mnohé debaty v armádou sestaveném ústavním výboru přenášeny televizí a účastnili se jich jak odborníci z občanských iniciativ, tak islamisté, tedy přesněji řečeno jeden zástupce salafistů. Avšak i tato ústava upevňuje do zákona politickou roli a privilegia armády daleko nad úroveň obvyklou v demokraciích a posiluje roli prezidenta. Slabá účast – o něco vyšší než v referendu za loňské krize – přitom ukazuje na rostoucí nezájem Egypťanů o politiku vůbec.

Červencové převzetí moci armádou vedlo k agresivnímu potlačení vládnoucí islamistické strany, k politickému násilí jak ze strany malých teroristických skupin na Sinaji a jinde, tak i ze strany státních orgánů, k masivnímu tlaku proti-islamistické a nacionalistické propagandy. Egypt, ještě před rokem a půl plný debat a očekávání, je dnes skoro k nerozpoznání. Místo plánů a reforem se vrátilo známé dilema svoboda nebo stabilita, stará známá konfrontace mezi armádou a islamisty a nacionalistické slogany. Na rozdíl od mubárakovských dob dnes ale nesvobodnou stabilitu bývalá opozice podporuje – nejen média, ale i velká část intelektuálů, novinářů a spisovatelů, udávajících tón intelektuálního života, včetně u nás překládaného revolučního Alay Aswáního. Egypťané si po dvou letech konfrontací přejí stabilitu a národní jednotu. Pouze mizivá menšina zaujímá kritičtější postoj, odmítá alternativu nacionalismu a islamismu a bývá za to osočována z druhého tábora.

Může se zdát, že Egypt za poslední tři roky ztratil. Výbuch svobody, informovanosti, politizace a naděje nedoprovázela žádná – ani jedna – konstruktivní politika, pouze polarizace, zmatek a konflikt. Ani jedna strana nemá program kromě plánů na to, jak se dostat k moci, a celá politika se redukovala na otázku, kdo bude vést stát a kde na to vzít v zahraničí peníze. Tedy daleko od rozvažování, jak jinak a lépe zemi vést. Tolik potřebné reformy se ještě dlouho nestanou tématem; Egypt bude celý příští rok volit a stabilizovat se. Než se začne reformovat, bude muset vyřešit násilnou konfrontaci s islamisty, což může znamenat další roky stagnace.

Tuniský protiklad

O to víc překvapuje srovnání s Tuniskem, které, ponořeno do podobných obtíží, zatím konfliktu vyhýbá a učí se pomalu otevřenější politice. Maghrebská frankofonní země je jistě devětkrát menší, v průměru vzdělanější a o něco homogennější, ale politické krize, kterými prochází, jsou s Egyptem srovnatelné. Politizace islamistů byla v Tunisku začátku problematická: salafisté systematicky vyvolávali konfrontace s modernisty od podzimu 2011, polarizace mezi oběma tábory byla hluboká a od začátku násilná. Tunisko prošlo sérii politických vražd obrácených proti lídrům opozice a rovněž pocítilo džihádistické vlivy ze Sahelu. Podobně jako v Egyptě následoval revoluci ekonomický pokles a islamisté u moci ukázali jako nekompetentní, bezprogramoví a orientovaní pouze na konsolidaci vlastní moci. Krize vyvolaná atentáty vedla nakonec k naprosté stagnaci ústavního procesu během větší části minulého roku a k roční vládní krizi.

Pocit, že se země pohybuje na okraji zkázy (s Libyí hned vedle) byl stresující a veřejná nespokojenost akutní. Nakonec – po řadě propadlých dealů a po odstrašujícím Mursího pádu v Egyptě – islamisté z vlády pod tlakem opozice ustoupili, dohodli se na technokratickém premiérovi a do pohybu se vrátil i o rok zpožděný ústavní proces.

Tuniská krize měla tedy podobné ingredience: kolaps hospodářství a institucí, stávky, radikalizaci salafistů, a ještě více násilí. V jednom však mělo Tunisko obrovskou výhodu: na rozdíl od Egypta se nenašla dost silná politická síla, která by mohla realizovat hegemonické cíle. Islamisté získali těsně pod 50 procent a byli nuceni jít do koalice; velmi aktivní občanská scéna jim razantně bránila v prosazení islamistických článků do ústavy; a armáda je v Tunisku tradičně malá a nemá válečnou minulost.

Politické síly se tedy musely dohodnout – a dělaly to vlastně od revoluce. Tunisko udělalo několik šťastných institucionálních rozhodnutí od revoluce: tranzici k volbám vedl velký kulatý stůl (tedy konsensus a ne armáda), země má standard inkluzívního institutu v podobě proporčního volebního zákona a ústavu psal celý parlament a ne jen někým jmenované grémium.

Silná ruka vs. republika

Další rozdíly mezi tuniskou a egyptskou současností lze vidět v politické kultuře – tuniští islamisté jsou o něco liberálnější, liberálové radikálnější. Toto však nehrálo nutně přední roli. Hlavním problémem zastaveného vyjednávání o ústavě nebyl islám ale forma vlády – parlamentní či polo-prezidentská. První favorizuje silné islamisty, druhá rozdrobenější modernisty. Ani v tuniské krizi tedy nešlo přímo o demokracii, ale v první řadě o to, kdo bude po definitivních volbách vládnout a jak.

Schopnost dohody podpořená absencí hegemonické síly umožnila Tunisku nacházet cestu z krize. K tomu ale přistupuje ještě jeden element, který představuje další zásadní rozdíl: Tunisko má koncept republiky, tedy vlády skrze inkluzívní a vyvážené instituce, s aktivní veřejností, civilními politickými aktéry a omezeným státem bez zvláštních příjmů, na kterém se dohodnou skoro všechny strany. Výrazem republikanismu bylo potom i to, že kolabující vláda a parlament nakonec viděli dohodu a kompromis jako jediné východisko z krize.

Centralizovaný byrokratický egyptský stát, postavený na armádě a nacionalismu, který je sám o sobě geopoliticky příliš důležitý na to, aby ho regionální velmoci nechaly padnout, a může si dovolit žít bez kontaktu s realitou, je jedním z důvodů toho, proč Egypt nespěje k politice, která by se vyjednávala u kulatého stolu, ale proč se navrací k politice dominance státu jednou z frakcí. Porevoluční egyptská garnitura tedy opakuje staré vzorce.

Ani v Egyptě to však nebylo nevyhnutelné: i islamisté měli ve svých řadách moderní pragmatické a charismatické politiky, kteří by nedopustili hegemonický kurs Mursího – kdyby je stará garda hnutí v roce 2011 nevypudila. I liberálové měli výrazně pozitivní osobnosti, které poněkud opožděně hovořili o kulatém stolu a které po letošním převratu přistoupily na intervenci armády, ale snažily se vyhnout se násilné represi Muslimského bratrstva a umožnit návrat k tranzici. Ovšem plán Muhammada Baradeího na politické a ne policejní řešení krize – nechat islamisty protestovat, soustředit se na omezování bezpečnostního dopadu protestů a vyjednávat – nebyl přijat. Když Baradeí na protest proti násilí rezignoval, liberální scéna ho exkomunikovala jak zrádce země.

V Egyptě se tedy – na rozdíl od Tuniska – nakonec neprosadily místní občanské republikánské síly, ale opět vrátil na scénu neproduktivní nacionalistický etatismus. Jak shrnují Peter Harling a Sarah Birke, osvobozená asertivita občanů ve většině arabských zemí zatím nenašla způsob, jak rozbít autoritářské monopoly na politiku. Složitý vývoj v Tunisku je zatím jedinou šancí na to, že z obtíží nakonec vykrystalizuje pozitivní příklad efektivnější kooperativní politiky, který by mohl dlouhodobě působit jako alternativa k nutně stagnujícímu autoritářství.

Psáno pro Deník Referendum

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

češka napsal(a):

Dobrý den,
smůlou muslimského světa jsou zásahy zvenčí. Suroviny, turistika, to vše narušuje jejich přirozený vývoj.
Nezapomínejme, že v r. 1945, když se dostali Američané do Plzně, měli vojenské kluby pro černé a pro bílé oddělené, do Vietnamské války byli posíláni hlavně sociálně slabí vojáci atd.
Tím chci říci, že představu o demokracii má každá společnost jinou, a mírovou cestou k dohodě lze dojít jen bez zásahu zvenčí.
Je našim problémem, že se bez jejich nafty a plynu neobejdeme.
Je naší smůlou, že před ozbrojenýni konflikty prchají k nám do EU.
Domnívám se, že stále nedostižným cílem je to, aby každý obyvatel této Země mohl v míru žít ve své vlasti obklopen vlastní rodinou. Chceme to my, chtějí to jistě i oni, tak kdo tomu všemu brání?
19. 01. 2014 | 12:20

kokoshka napsal(a):

Radiosignaly z jine planety.
Jakoby v Česku nekoho zajimalo jestli maji arabove Ustavu.
Vite,pani Hesova,jedna vec je přijmout Ustavu a jina vec ji dodržovat,pokud Egyptane a Tunisane nepřekonaji civilizačni propast mužou napsat treba tucet Ustav i s dodatky.
19. 01. 2014 | 12:22

kokoshka napsal(a):

Znam jednu zemi kde byla v Ustave kdysi zakotvena vedouci uloha Komunisticke strany.Tohle melo fatalni nasledky.
Z toho vyplyva moralka-Ustava neni Svate pismo,ve vašim připade Koran...
19. 01. 2014 | 12:26

ex-nemo napsal(a):

Bože kéž jsem filozofem !
Co řekne, platí, žádné ověření v praxi, nikoho to v podstatě nezajímá, v daném případě nejméně ze všeho ty Araby. Jejich starost je jak přežít dnešní den, a vědí-li že přežijou dokonce i ten zítřejší, tak už jim ke štěstí nic nechybí. Kolik z nich ví, že vůbec něco takového jako ústava existuje ?
A koho z jejich vládců zajímá nějaké znění ústavy ? A koho z vládců jejich vládců to zajímá; a ti jsou rozhodující. Dělají si vždycky jen to co chtějí; myslí si někdo že je zajímají nějaká slovíčka na nějakém papíře?
Dobře je, chtějí-li prospěch a prosperitu pro svůj lid; ale to je dnes vzácný jev; co chtějí je vlastní prosperita a vlastní prospěch.
Nicméně očekávám že tohle téma zase vyvolá zajímavé reakce ze squadry našich muslimožroutů s velitelem Čochtanem.
19. 01. 2014 | 12:47

člen Klubu Pravicových Spotřebitelů napsal(a):

češka napsal(a):
Dobrý den,
smůlou muslimského světa jsou zásahy zvenčí. Suroviny, turistika, to vše narušuje jejich přirozený vývoj....
------------
Nic ve zlém, ale podobný blábol už jsem nikde dlouho nečetl.
Bez surovin by se zhroutila každá země bez turistiky by mnohé muslimské země pčišly o významné části příjmů.
JInou věcí je násilný vývoz mocenských společenských systémů , intervence či podpora militantních , často fundamentalistických hnutí, ale ty vaše úvodní věty - to je obrovský grafomanský blábol.

Hezký den.
19. 01. 2014 | 13:01

kokoshka napsal(a):

češka:
Oni neznaji přirozeny vyvoj už 900 let.
Neustale chteji dobyvat a kopirovat zapadni civilizaci,na to jsou vysazene.
Jiste to je pomsta za křižove vypravy:-)
19. 01. 2014 | 13:08

kokoshka napsal(a):

Sexualni středovek a zakaz alkoholu delaji z chlapu zviřata!
"Nejist rybu a maso je zakon,nechodit po čtyřech je zakon...)H.Wells
Chudak dr.Moreu mohl nesedet na ostrovu a jet rovnou nekam do Uzbekistanu,vyšlo by to nastejno.
19. 01. 2014 | 13:14

Pepa Řepa napsal(a):

Je půvabné, jak autorka hbitě přeskočila,mnohem zásadnější otázku.

Byl "revoluční kvas" krokem vzad či vpřed a to z pohledu jak západní civilizace, tak běžných obyvatel muslimského světa?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tedy sebereflexe na prognostické bludy, kterými tady autorka zasmolila-spolu s panem Shanaáh- několik let server. Stačí otevřít jakýkoliv blog a porovnat z realitou.

O tom, že pro různé odnože teroristických skupin, byl "revoluční kvas" pravým požehnáním od samotného Alláha snad netřeba spekulovat. Opět stačí porovnat situaci před pěti lety a současnou.
Komu ještě nebyl vymyt mozek, uvažuj.

Ex-nema bych jen upozornil, že výživná debata se opět soustředí na boj mezi BT hujery a exbolševíky z jedenáctky hovorky, kdo více zavařil.
Tedy souboj mezi těmi, kteří znají BV z točení prstíčkem na globusu.

Ostatní znalci byli dávno Lordem, strážcem pečetí a gumy, vybiti jako škodná, neb podle vedení Svazu bojovníků proti xenokohoutům, hrozilo rozšíření kuřecí chřipky a nákaza drůbežím morem, která není žádoucí.

Takže-přátelé-diskurzujte :-) Obyvatelé Suchola především.
Oposicí nechť je lednový vánek.
19. 01. 2014 | 13:21

Čochtan napsal(a):

Každý po svém, na svém a za své. Evropani v Evropě, muslimové v muslimských zemích. (kolik muslimů jsem právě sežral?)
19. 01. 2014 | 13:42

skrzeva věky napsal(a):

Islám je Západem Východu.
19. 01. 2014 | 13:45

Scarabeus napsal(a):

Pepa Řepa:

Byla Velká francouzská revoluce krokem vpřed nebo vzad?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%A1_francouzsk%C3%A1_revoluce

Záleží z jakého úhlu pohledu se to dnes posuzuje, např. za krále Ludvíka XVI. skončilo na popravišti méně lidí než za "demokracie", následně za slavného vojevůdce a císaře Napoleona byla téměř celá generace francouzských mužů vybita ve válce.

Jak pak vnímali revoluční změny ti, kteří v nich žili?

Dnes je z bitvy u Slavkova turistická atrakce, být jejím tehdejším účastníkem, v nějaké nízké vojenské hodnosti, atraktivní nebylo ani trochu.
19. 01. 2014 | 14:37

Pepa Řepa napsal(a):

Scarabeus
až tak?
Takže až revoluční kvas požere své islamistické děti vykročí se nevyhnutelně -v pětiletce páté-k budouvání demokracie s islámskou tváří. V Halánbu či Sebhá se bojuje o demošku.
:-)
Škoda, že nepíšete blogy. Třetí do party chybí.
19. 01. 2014 | 15:18

Pepa Řepa napsal(a):

A to se ani neodvažuji pomyslet, k jakým světlým zítřkům bychom vykročili kdyby tady Dolfi vymlátil celou generaci mužů.

třeba by se přijel podívat i Čang a turistika by jen kvetla.
19. 01. 2014 | 15:29

Amonre napsal(a):

češka,
Egypt ani Tunisko nepatří k exportérům surovin, které by byly nenahraditelné, to jsou jiné země, zejména oblast perského zálivu, Saudská Arábie, jisté aspirace má Írán, který se snaží domácí zdroje uvolnit pro export (výstavba jaderných a vodních elektráren).
Spíše samotná přitomnost nafty v těch oblastech je problém. Vyvtáří přísun peněz, to umožňuje růst populace nad míru, ovšem vzdělávání klasickho stylu nestíhá, navíc v některých zemích již před revolucemi došlo k poklesu produkce ropy. také to vytváří nutnost importu potravin. Tento pokles přísunu peněz mohl být spouštěcím impulsem nepokojů, následně došlo k řetězové reakci.

Navíc snad ve všech muslimskách zemích je dnes obrovský přebytek mužů, to vede k destabilizaci situace, na to jsou desítky všemožných výzkumů. Navíc jejich populace stále jen díky pomoci zvenčí nedosáhla ukončení demografické revoluce, to je nutné pro stabilizaci situace.

samozřejmě, pokud by se podařilo vyspělému světu opustit ropu, bylo by to velmi vhodné a vedlo by to ke zlepšení situace v našich ekonomikách.
19. 01. 2014 | 16:10

Scarabeus napsal(a):

Pepa Řepa:

Nevím o co se "bojuje" v nějakém jiném státu, je to těžké rozpoznat ve státě vlastním.

Stačí trochu pouvažovat o "našem" nejvlivnějším náboženství a církvi. Státní pokladna je prázdná, kdyby jenom prázdná, to by bylo ještě relativně přijatelné, ona je plná, ale pouze dlužních úpisů.
http://www.verejnydluh.cz/
Za takového stavu si Vaše katolická církev prosadila, že chce od státu, ze státní pokladny, jakési vyrovnání 1,5 miliardy Kč ročně(plus navýšení o inflaci). Pokud by chtěla katolická církev vyrovnání od bývalých a současných členů komunistické strany, tak bych takové vyrovnání velmi podporoval, ale katolická církev chce vyrovnání od státu, tzn. ode všech, i od těch, kteří komunisti nikdy nebyli(a nebudou).

Vaše katolická církev se odvolává na úmluvu se státem, kterou ale za stát podepsal nevěrník Nečas. V jiných případech katolické církvi nevěrníci vadí, v tomto případě ne, ještě se odvolává na podpis nevěrníka, mimochodem chvatně udělaný(z právního pohledu), aby následující vláda(y) nemohla(y) z placení "vyklouznout".

Ono je, v konečném ekonomickém důsledku, jedno jaké bratrstvo ve státě řádí, zda muslimské nebo katolické.
19. 01. 2014 | 16:10

češka napsal(a):

To Amonre
V muslimských zemích byl přebytek žen jen potom, co Mohamed prohrál jakousi bitvu a ze sociálních důvodů dovolil muslimům mít 4 ženy pod podmínkou, že všem ženám a jejich dětem zajistí stejnou životní úroveň. Od té doby se ženili jen ti, co na to měli.
To Scarabeus
Byly napoleonské války přínosem pro Rakousko-Uhersko?
Již Marie Terezie zrušila trest smrti, který se během nich vrátil, a další zrušení nastalo teptve před několika lety.

Prblém 21. st. vidím v uprchlících, bezdomovcích kteří křižují světem a celý jej destabilizují.
Problémem nejsou různé ústavy ale to, aby se lidem žilo dobře v jejich vlastních státech.
19. 01. 2014 | 17:03

Občan napsal(a):

Paní Hesová,
ať to čtu jak to čtu, pořád mi z toho vychází jedno - že egyptští a tuniští "islamisté" jsou o dost většími demokraty než "demokratické republikánské síly". A to i přesto, že jste to pěkně poamericku posplétala a "vyšperkovala" všelijakými divnými slovy.

Teď by to ještě chtělo nějakou o "syrské demokratické opozici" :o)
19. 01. 2014 | 17:24

Čochtan napsal(a):

"Ono je, v konečném ekonomickém důsledku, jedno jaké bratrstvo ve státě řádí, zda muslimské nebo katolické. "
------------------------------------------------------------
To je ale pořádná bllbost !
19. 01. 2014 | 17:29

co zid to jaderny muzikant napsal(a):

Repa se opet pasoval do role jedineho znalce blizkeho vychodu a musulmanu.
Nojo no , von tam kdysi byl
19. 01. 2014 | 18:18

Scarabeus napsal(a):

Poslední státní bankrot, tehdy ještě pod Rakouskem vedeným císařem z Boží vůle(katolické), zažili lidé, žijící na území dnešní ČR, v 1811.
http://www.rozhlas.cz/broln/doporucujeme/_zprava/ecce-homo-rakousky-statni-bankrot-roku-1811--853253

Další státní bankrot se blíží. Až na období tzv. opoziční smlouvy(škodlivá také), o tom co a jak se v ČR bude dít rozhodovala KDU-ČSL a TOP 09 (politická "křídla" katolické církve). Co si představitelé těchto stran neprosadili přes vládu, tak to si prosadili přes parlament, který rozhoduje o znění zákonů.

Když se v katolických státech blížil státní bankrot, tak obětní beránek se vždy našel ... židé/Židé. Tento obětní beránek, po vyvraždění většiny židů/Židů za II. svět. války, a následné emigraci většiny zbývajících do Izraele a USA, je už nepoužitelný. Tak si političtí zástupci katolické církve, jako Čunek, Drábek(ten sice nejmenoval, ale každému došlo o kom mluví) ..., našli jiného (hlavního) obětního beránka ... cikány/Cikány.
19. 01. 2014 | 18:27

Jakelin de Mailly napsal(a):

češka

Registruji Vás jen občas, ale co příspěvek, opravdu to stojí zato.
Na ty perly přicházíte sama ?
19. 01. 2014 | 18:27

xerox napsal(a):

co se týká arabských ústavů ... k tomu těžko něco říci ... :-)
ale o egypťanech je známo , že kdyby nebyli kdysi britskou kolonií , stavěli by tam jak b.lbci do dneška pyramidy ... :-)
jinak v těchto zemích je celkem pěkná dovča ... v tunisu v last minutu za pár šušňů ...
19. 01. 2014 | 20:02

pepa napsal(a):

Egyptský vojenský převrat nedal podnět americkému nadnárodnímu kapitálu k bombardování vojenských objektů,letišť, vládních objektů, infrastruktury na celém
území a velké Asuánské přehrady.Proč ? Protože generálové v Egyptě hájí zájmy USA
a Izraele. A EU na čele s válečným zločincem Barosou, který nedostal pokyn CIA,tak
drží hubu a krok. Na rozdíl od Jugoslávie, Iráku,Libye a Afghánistánu, tam byl čilý
a sním i Havel Vlk a Lidovci.Tam mohli jménem Boha všemohoucího vraždit,znásilňovat,
krást a ničit do čeho se mohli strefit.A když náhodou se strefili do čínského
velvyslanectví v Bělehradě, tak to svedli na staré vojenské mapy GŠ USA.
19. 01. 2014 | 20:25

Pepa Řepa napsal(a):

Brouku dokážete pobavit.
jak jste přelezl-po oslím můstku- od machometána ke katolické církvi, abyste na druhé straně Ponte Vecchia skončil u svého oblíbeného Cigána a teď jenom čekáte, až někdo vyleze a Vy začnete opět povykovat rasíííísti.
Takovej malej a taková štreka.
Už ani Čochtan se nechytá, ta Vaše taneční figura je okoukaná.I ta šariátníkova.

Leze leze po železe nedá pokoj.......no jo, leden , teplo, brouček se nám nezazimoval.Samota tíží, rasíííísta není v dohledu.Kulička je těžká.

Čekáte ovšem marně broukologové byli plánovitě vyhubeni aktuálním DDT.
Tady to chcípne, kdysi o tom psal Tabery, jen se bavím nad tím strhujícím diskurzem.Bude beze mě.

Má grády:-)
19. 01. 2014 | 22:52

vb napsal(a):

Ukažte mi jedinou rozvinutou demokratickou civilizovanou vzdělanou islámskou zemi, kde by se všem lidem svobodně a dobře žilo. Žádná taková neexistuje a to ani když se topí v penězích jako Saudská Arábie.
Problém je islám - náboženství nenávisti, nerovnosti a poroby některých lidí.
Ostatně z 80% ukradený od Židů z náboženství o 1000 let staršího, včetně obřízky, svátků, vepřového, krve a pod.
Mohamed byl negramotný a korán sepsal jeho kámoš Žid, tak asi proto. Mohamed - co si mám myslet o chlapovi, co v životě nepracoval, vzal si pro peníze o dvacet let starší ženskou, pak se celý život kurvil včetně devítileté holčičky, podporoval vraždy a násilí? Měl vůbec při tom počtu žen nějaké děti? Ani nevím, kurevníci je ale většinou nemívají, Bůh je nemá rád.
Shrnuto: problém nejsou muslimové, ale islám.
19. 01. 2014 | 23:27

Yosif K napsal(a):

češka napsal(a):

Domnívám se, že stále nedostižným cílem je to, aby každý obyvatel této Země mohl v míru žít ve své vlasti obklopen vlastní rodinou. Chceme to my, chtějí to jistě i oni, tak kdo tomu všemu brání?
19. 01. 2014 | 12:20
No potíž je v tom že realita je ouplně opační než jste si to ve své salonně bolševické hlavince vysnil.

Realita je taková, ře opravdiový muslim má náboženskou povinnost šířit islám násilím, pokud se při boji za šítení islámu dostabe do nebe, čeká jej tam 72 panen, to se nadrženým chlapům může i dost zamlouvat aby pak šiřili islám násilím.

ohledně klubů pro černé v USA atd. Tyto byly z federální moci integrovánz jaož i šlokly nbusy a všechno okolo roku 1958.

Ještě v roce 1989 to jest o 30 let poději však v CSLA "z ryze praktických důvodů" existovaly RASOVĚ SEGREGOVANÉ CIKÁNSKÉ PLUKY několik jich bylo ve VU Poprad mimo jiné.

Ještě v roce 2014 existuje v česku de facto oddělené školství pro cikánské děti - mimochodem vy jste ohrommné levicové progresivní naivní dobračisko, určitě posíláte své děti do školy s cikánskou většinou, že ano.....
20. 01. 2014 | 03:01

Yosif K napsal(a):

češka napsal(a):
To Amonre
V muslimských zemích byl přebytek žen jen potom, co Mohamed prohrál jakousi bitvu a ze sociálních důvodů dovolil muslimům mít 4 ženy pod podmínkou, že všem ženám a jejich dětem zajistí stejnou životní úroveň. Od té doby se ženili jen ti, co na to měli.
KONEC CITATU.

U arabů byval přebztek prrroto že hlavním prostředkem obživy arabů bylo luipičství - přepdávání kupců a sousedních kmenů, v přímořských obatech pak pirátství. Jest to kaž takž popsáno v koránu a podrobně je to popsáno v každé učebnici dejepisu.

Při takovémto dobrodružném způsobu života byl poměr dospělých žen k mužům za života Mohameda cca 8 ku 1.
20. 01. 2014 | 03:07

Scarabeus napsal(a):

Pepa Řepa:

Machometán je, ve Vašem vnímání, terorista, který se vysere na chodník a má to za zábavný počin.

Katolík je, ve Vašem vnímání, svatý muž, Vy a Čochtan jste toho důkazem. Velitel SS byl "vychován" také v katolické rodině.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Himmler

Váš kámoš ing. Karel K. alias Čochtan je expert přes matematiku(zvláště přes procenta) a její aplikaci na kde co, i v oborech, ve kterých nemá žádné vzdělání, takže matematiku aplikuje chybně, jen dle svých genocidních představ a snů.

Jinde si Vy dva "bojovníci" za čistý(národnostně, rasově a nábožensky) stát na aplikaci matematiky nepotrpíte, přesněji úplně matematiku ignorujete.

Každému, kdo není negramotný, je jasné, že následující(v odkazu) nemůže dopadnout dobře.
http://www.verejnydluh.cz/

Příčina toho, že státní dluh naskakuje? Mimo jiné vláda katolického bratrstva(byť v ČR menšinové, tak téměř vždy bylo jazýčkem na politických vahách), které se řídí zásadou, že cizího krev(vlastní) neteče.
http://www.novinky.cz/domaci/324995-cssd-stat-nadcenil-parcely-cirkve-preplaci-o-desitky-miliard.html
20. 01. 2014 | 10:07

Scarabeus napsal(a):

oprava: z cizího ....
20. 01. 2014 | 10:21

Pepa Řepa napsal(a):

No vidíte, zlatý broučku.
Potřeboval jste se vyslintat, dostat to ze sebe, třeba se ulevilo i když už na Vás nikdo nereaguje.
:-)
Tlačte kuličku jak je libo.
20. 01. 2014 | 10:31

Scarabeus napsal(a):

Pepa Řepa:

Sám sebe označujete slovem "nikdo".
20. 01. 2014 | 10:38

gaia napsal(a):

Yosif K
se divím, že se tam při takovém poměru 8:1 ten patriarchát vůbec udržel, když byla těch zen taková převaha, to je musely ty ženské mít úplné na háku.
20. 01. 2014 | 12:51

blecha písečná napsal(a):

Dokud musulman nepřijme ústavu za svou, jako základní zákon a nebude ji citovat zpaměti místo koránu, může o nových a stále lepších ústavách hlasovat třeba každý den a nic se nezmění.

Na sebelepší ústavu totiž není středověk zařízen.
A hned tak nebude.

Jak vidí celý ostatní svět, zatím je středověk musulmanův ve fázi mučednicko pyrotechnické.
20. 01. 2014 | 13:10

blecha písečná napsal(a):

I kdyby paní Hesová rozpitvala celý problém zvaný arabský svět, včetně rádoby jara a ostatních tamních ročních období, do úplných marginálií, nic jiného, než všudypřítomnou pokleslou náboženskou ideologii tam stejně neobjeví.
Vodík a islám je tam všude a ve všem.

Ale asi ji to baví a má hčejivý pocit, že sem tam někdo ji na to skočí.
On se vždycky někdo najde, kdo ji pochválí.
20. 01. 2014 | 13:21

Scarabeus napsal(a):

gaia:

Vliv měl nejen poměr(8:1), ale hlavně to kdo měl v držení peníze a zbraně, kdo ovládal náboženství(proto nejsou ženy ve vedení některých církví vítány, oficiálně je to zdůvodněno jinak).

Převaha lidí ještě nemusí znamenat mocenskou převahu, např. jeden šlechtic ovládal tisíce chudáků. Když chudákům došla trpělivost a vzbouřili se, tak šlechtic měl dost peněz na zaplacení profesionálních vojáků, kteří i v relativně malém počtu potlačili vzpouru tisíce neozbrojených, případně špatně ozbrojených, chudáků bez vojenského výcviku a znalostí, viz 'dopadli jak sedláci u Chlumce'.
http://www.valka.cz/clanek_11066.html

Pokud náhodou chudáci vyhráli, tak jen skrze to, že se ke vzpouře přidal nějaký hodně schopný profesionální voják, Žižka, Napoleon(vojenské školy absolvoval za krále) .... , ale i v takových případech se rychle vytvořila nová, nepočetná, vládnoucí vrstva.
20. 01. 2014 | 13:42

Yosif K napsal(a):

Scarabeus napsal(a):
Pokud náhodou chudáci vyhráli, tak jen skrze to, že se ke vzpouře přidal nějaký hodně schopný profesionální voják, Žižka, Napoleon(vojenské školy absolvoval za krále) .... , ale i v takových případech se rychle vytvořila nová, nepočetná, vládnoucí vrstva.
20. 01. 2014 | 13:42
KONEC CITATU.
A) Domníváte se že v islámských zemích nikde neexistuje "nepočetná vládnoucí vrstva"? Ta existuje všude na světě, existovala i v SSSR za Stalina a za Brežněva, v SSSR bylo rozdělení příjmů mezi jednotlivé vestvy obyvatel de facto stejné jako za cara, s tím se nedá nic dělat, ani komunisti nechtěli vládnout za symbolický plat počištovače nebo uklizečky.
B) domníváte se že je možné aby ekonomiku řídila dělnická a rolnická třída nebo co? Všechny pokusy o to aby hospodářství země řídil "pracijící lid" skončili během několika měsíců chaosem a hladomorem, nebot jakmile "pracující lid" řídí vše doopravdy demokraticky, pracovní morálka poklesne o 95%, mítso práce lidi budto schůzují a hádají se do krve, nebo se rovnou na veškerou práci vy..rou a flákají se.

Podívejte se na pohrobky JZD - pokud zachovávaly družstevní demokracii, tak zkrachovali, udrželi se jenom ty družstva, kde nějaký rudý řediotel získal formálně či neformálně majoritu, ostatní honí do práce jako vzdutý kozy a má přitom uzajištěno že družstevníci jeje nemohou v žádném případě odvolat.
20. 01. 2014 | 14:14

gaia napsal(a):

Scarabeus

no ale 8:1 je stejně dost, to to mohlo dopadnout jak u slonů, protivní a náladoví samci jsou vpuštěni do společenství dobře kooperujicích samic , které si navzájem pomáhají a vystačí si, jen v době páření.

A koukněte, jak došlo rychle k lepšímu postaveni žen v Evropě po válkách, když ubylo chlapů jen pár milionů
Nebýt 1. světové, tak nosí ženské sněrovačky dodnes
20. 01. 2014 | 14:15

Yosif K napsal(a):

gaia napsal(a):
Yosif K
se divím, že se tam při takovém poměru 8:1 ten patriarchát vůbec udržel, když byla těch zen taková převaha, to je musely ty ženské mít úplné na háku.
20. 01. 2014 | 12:51
No jeliokož hlavním nosným povoláním arabského svěrta bylo lupičství/pirátství a jelikož ženy nejsou v tomto oboru zdaleka tak výkonné jako muži, tak ocenění žen u arabských kmenů bylo a je tradičně velmi malé, proto jsou ženy tradičně mužům velmi podřízeny a proto jejich svědectví váží jako čvrtina svědectví muže atd atd.

Ostatně podobná situace (i když nikoliv takto kodiofikovanaá) byla za středověku i v křestanské Evropě, muž byl většinou téměř neomezeným pánem své rodiny.
20. 01. 2014 | 14:28

gaia napsal(a):

Yosif K
vy si opravdu myslíte, že nějaké prosperity se může dosáhnout jen větším a větším ždímáním pracujících? Nechápete, že si protirečíte,pokud musím otročit a makat jak šroub a z toho ve 40 umřít nebo být strhaný na okraji společnosti, tak to není žádná prosperita.Prosperita dle mne je, že se nemusím moc honit a mám čas na to taky trochu žít.
20. 01. 2014 | 14:34

gaia napsal(a):

Yosif K

ve středověku byl tuhý patriarchát právě proto, že těch mužů bylo hodně, neb ženy umíraly při porodech, úmrtnost byla 25%.
20. 01. 2014 | 14:37

blecha písečná napsal(a):

Yosif K napsal(a):

Podívejte se na pohrobky JZD - pokud zachovávaly družstevní demokracii, tak zkrachovali,

A po ukázce následuje malý, malilinkatý testíček pro Yosifa K.
Máte tří možnosti Yosife K, kterápak z nich je ta správná?

A)pohrobcy zachovávaly
B)pohrobci zachovávaly
C)pohrobci zachovávali

Nebojte, není v tom žádný chyták, jako například na testech v autoškole.
Jen jedna odpověď je ta pravá, správná.

A k tomu družstevnictví, k JZD a vůbec.
Je to s tím, jak se vším.
Družstevníctví může být různé, vybudované na různém základě. Když vzniká takové družstvo, může vzniknout na základě dobrovolnosti, nebo na základě krádeže, či jiné nedobrovolnosti, ba i pomocí nátlaku a drobného i pořádného násilí.
Anebo smícháním všeho výše vyjmenovaného a pak je to družstevnictví zglajchšaltované, které, pravděpodobně, jako jediné znáte.

Vězte Yosipe K, že různě ve světě existuje obrovská množina družstevnictví, družstev všeho druhu, která prosperuje už léta letoucí a je co?
Je úspěšná a rozvíjející se.
K radosti a ku prospěchu zúčastněných majitelů družstva-družstevníků.
Chce to jen poněkud si rozšířit obzory a jeden hned ví.
Takže, rozšiřte poněkud obzory své, družstevní a až se tak stane, můžete podat hlášení.
Družstvo není sprosté slovo, jen u nás poněkud profláklé, ale za to družstvo jako takové nemůžem je to jen pouhá forma vlastnictví a účasti, čili participace.
Participace je ještě nezvyklejší v těchto končinách, jaký div, že v tom mají někteří zmatek.

Jak dopadl testíček?
Která možnost je správně?
20. 01. 2014 | 15:00

Yosif K napsal(a):

Emancipace žen na západě okolo 1 světové války má různé příčiny - mimo jiné MOŽNÁ to že ženy ve velké míře nahradily narukované muže ve fabrikách.

V islámských zemích je kulturní zvyklost držet ženský zavřený doma. A v ropných státech si to mohou dovolit - tam pracuje z roduvěrných domordoců málokdo...
20. 01. 2014 | 15:08

blecha písečná napsal(a):

Emancipace je proces, vyžadující určité podmínky, bez nichž není možný.

Emancipace žen je možná tam a tehdy, kde a kdy nevítězí náboženská ideologie nad rozumem.

Je třeba renesance jako soli.

Renesance je předěl mezi temným středověkem a věkem rozumu a rozvojem svobodné mysli, tedy to, co ještě nenastalo v hlavě musulmanově.
20. 01. 2014 | 15:19

gaia napsal(a):

blecha písečná
no jo,renesance,ale copak o ni se mohou obracet ke starým Řekům? Vždyť to není jejich kultura ani s tím nemají nic společného.
Odkud by mohla čerpat arabská renesance? Zas jen ze starých Arabů a ti těžko měli nějaký matriarchát, nějakou matku Gaiu , kalokagathyu olympijské hry a tak.
20. 01. 2014 | 15:34

Terry Fox napsal(a):

gaia napsal(a):
Yosif K
vy si opravdu myslíte, že nějaké prosperity se může dosáhnout jen větším a větším ždímáním pracujících? Nechápete, že si protirečíte,pokud musím otročit a makat jak šroub a z toho ve 40 umřít nebo být strhaný na okraji společnosti, tak to není žádná prosperita.Prosperita dle mne je, že se nemusím moc honit a mám čas na to taky trochu žít.
20. 01. 2014 | 14:34
Na to vám Yosif K. neskočí. On tady totiž zastupuje čistě zájmy velkopodnikatelských vrstev, a pro ty máte nějakou drobnou cenu právě pouze pokud otročíte a makáte jak šroub a sedřete se ve 40. "Taky trochu žít" se vám zachtělo? Tůůůdle! Od toho jsou tady jiní, vy jste tady jen od toho otročení. (Ale jsem jí to hezky nandal, socce, Yosife, že? Avanti popolo, alaris cosa, bandiera rosa trionfera, rozumíme si!)
20. 01. 2014 | 16:11

blecha písečná napsal(a):

Obracet se k starým Řekům?

K nim se před staletími obraceli ti, kteří hledali vhodný příklad, vzor a to v dobách, kdy nic lepšího nebylo v dohledu.
Vůkol jen samý středověk, když jeden šel na světa kraj, dorazil na té placaté Zemi jen k oceánu, tak kam se tehdy asi tak mohl obrátit.
Ve školních osnovách je ona renesance nějak datována a stravitelně popsána.

Ale z hlediska písečné blechy je renesance i stav ducha, odtud někteří současníci, popřípadě v nedaleké minulosti žijící nositelé neotřelých myšlenek a činů, o kterých se právem říká, hle, osoobnost vpravdě renesanční.

A renesance jako předěl věků, bod změny, zrození myšlení a co víc, myšlení svobodného, čili předznamenání odzvonění věku předchozího. V takové době zrodu kulminuje odpor toho starého temného, kterému se odzvoňuje, které se brání světlu. Silou mocí. Ideologií.
Stejně jako choroba která kulminuje předtím, než ustoupí a pak následuje doba uzdravování.

Renesance má širší význam.
Ideologie po staletí masírované, se bojí renesance, neboť rozvoj svobody ducha a rozvoj svobody myšlení je v příkrém rozporu s ideologiemi, které svazují a určují.

Dnes kolem musulmana není jen samý středověk, takže čerpat má odkud.
Je to na něm.
20. 01. 2014 | 16:11

gaia napsal(a):

jenže oni se asi nechtějí nijak měnit a mít nějakou renesanci.Oni spíš to své chtějí zavést v celém světe, jak dávní marxisté snili o světové revoluci.
A stejně tak sní o světové nadvládě USA a nyní již asi i Čína, tak to bude těžké. Nějaká renesance v hlavách lidí, většinově ještě málo vzdělaných,se asi nedá čekat.
A tlak těch pánbíčkařů bude asi velký, kouněte jen jak preláti vyvádějí dnes u nás.
20. 01. 2014 | 16:37

blecha písečná napsal(a):

Neříkám, že renesance v musulmanově už začala.
To ani náhodou.
Na těch arabských ústavách je to vidět.

Takže, když se Hesová v nadpise táže, Arabské ústavy: krok vpřed či vzad?, zní odpověď písečné blechy: do prázdna.

Jdu se včas zahrabat do písku než přifrčí bůhvíproč posvátný brouk hovnivál a převálcuje mě tou svou kuličkou, jak už to hovniválové dělají.
20. 01. 2014 | 16:53

Yosif K napsal(a):

Yosif K napsal(a):
Družstevníctví může být různé, vybudované na různém základě. Když vzniká takové družstvo, může vzniknout na základě dobrovolnosti, nebo na základě krádeže, či jiné nedobrovolnosti, ba i pomocí nátlaku a drobného i pořádného násilí.
Anebo smícháním všeho výše vyjmenovaného a pak je to družstevnictví zglajchšaltované, které, pravděpodobně, jako jediné znáte.
KONEC CITATU.

Nepopírám že družstva na základě dobrovolnosti vzniknout mohou, ale mají své těžké navýhody - pokud je zachováván družstevní princip jeden člen jeden hlas, tak mohou vykonávat jen tu nejprimitivnější činnost. Nebo mlékárna nebo jatka může být vlastněna farmáři, ale každý farmář farmaří na sebe.
Jinak se lidé rozhádají.

POKUD KLASICKÉ družstvo "patří samo sobě" - tak je nejspíše zprivatizuje někdo jako Vítek.

Pokud je jmění rozepsáno na členy tak je to jako akciovka. Lidi kteří jdou do penze mohou družstvo rozbít. Proto je většina družstev skoupena předsedou. Formy s koncentrovaným vlastnictvím jsou prostě lépe řízena než firmy s vlastnictvím rozptýleným specielně mezi zaměstnance. To sami sebe do práce honit nehoní a tvrdýho předsedu taky nechtěj.
20. 01. 2014 | 16:54

gaia napsal(a):

Yosif K

plácáte nesmysly.
Aby nemohl předseda skoupit celé družstvo, od toho jsou ty členské schůze a každý má 1 hlas, nemusí to být ani zaměstnanci,třeba vlastníci půdy jsou také členy družstva a nemusí tam vůbec pracovat, naopak tam mohou být zas zaměstnaní lide, kteří žádnou půdu nevlastní.Rozhodně to je lepší vlastnictví, než půdu prodat nějakému vykukovi, který pak jak majitel dře ty zaměstnance, nebo to začachruje a nechá tam postavit sklad a parkoviště.
Nebo taková Paris Hiltonová sice vlastní nějaké hotely, ale akorát dělá ostudu v bulváru a kdyby ji to nechali řídit, tak je z ní za chvíli bezdomovec. Takže nějaké klady osobního vlastnictví firmy jak tu breptáte dnes stejně už neexistuje, když jsou monopoly, kartely a tak.
20. 01. 2014 | 17:14

gaia napsal(a):

lidi, který jdou do penze jsou rádi, když jim podíl zůstane a mohou se i v penzi podílet na výsledcích a mohou to zdědit jejich deti a tak, je to lepší,než vše prodat Vítkovi, peníze prošustrovat a pak nemít nic.
Ale jak o Yosifovi napsal Terry Fox,je na jiném břehu a spoustu věci vůbec nechápe, nebo nechce pochopit,neb mu jde jen o to,aby velkokapital patřil jen jemu.
20. 01. 2014 | 17:20

Scarabeus napsal(a):

gaia:

Záleží i na tom kdo se, v tom kterém státě, dostal po 1. svět. válce k moci. V Československu TGM, volební právo pro ženy téměř vzápětí po vzniku státu, ve Francii, po 1. svět. válce, žádný takový muž jako TGM u moci nebyl, takže volební právo pro ženy až o desetiletí později, až po další svět. válce, v dalších státech to ani po 2. svět. válce hned nebylo.
http://www.feminismus.cz/cz/clanky/volebni-pravo-pro-zeny-se-muselo-vybojovat

blecha písečná:

Mám jinou specializaci, o blechy se nestarám, na ty je cosi z lékárny, konkrétní název nevím, blechy jsem ještě neměl.
20. 01. 2014 | 17:34

gaia napsal(a):

Scarabeus
možná, že v tom měla prsty spíš Masarykova americká manželka.
20. 01. 2014 | 17:37

Scarabeus napsal(a):

gaia:

To také, ale pokud by Masaryk nebyl, na svou dobu, velmi pokrokový muž, tak by měl za manželku někoho jiného, případně by si od (jiné) manželky nenechal do této záležitosti mluvit.
20. 01. 2014 | 17:44

znalec napsal(a):

Muslimové se klanějí Buddhovi. Muslimské ženy to ale mají zakázané. A když muslimská žena neposlouchá svého muže, ten ji smí dát za trest pokřtít.
20. 01. 2014 | 17:48

gaia napsal(a):

Scarabeus

třeba z něj toho člověka udělala právě ona, znáte to úsloví za každým úspěšným mužem stojí ctižádostivá žena

i v těch islámských zemích by se měl víc projevovat ženský živel, vždyť ty demonstrace v TV, to je samý chlap, pak tam je taky tolik násilí.
To v Praze v 89 to bylo půl na půl a tak to byla sametovka. Pak převážil mužský živel a začalo se krást a defraudovat.
20. 01. 2014 | 17:52

Scarabeus napsal(a):

gaia:

Možné je vše, nevím to, až takovým znalcem přes Masaryka a jeho manželku nejsem.

Co se týká úspěchu, tak jsou různé druhy úspěchu, a různé druhy žen. Za ministrem práce a sociálních věcí Petrem Nečasem stála jeho sekretářka Jana Nagyová, která jej "dotáhla" k úspěšnému získání funkce předsedy vlády ...... následně k obrovské ostudě a konci politické kariéry.
20. 01. 2014 | 18:04

Scarabeus napsal(a):

gaia:

"převážil mužský živel"

Obvykle mívá muž manželku. Moje zkušenost mně říká, že manželky jsou velmi rády když muž nosí domů hodně peněz, ale už je vůbec nezajímá jakým způsobem k nim přišel.
20. 01. 2014 | 18:17

člen Klubu Pravicových Spotřebitelů napsal(a):

Přesvědčit druhé o tom, že jejic víra v jejich přesvědčení je mylná - to je nemožné.
A přeci se lidé od nepaměti snaží tohoto docíliti.
Já chápu, že když to dělají za prachy, tak z toho aspoň něco mají oni a asi i jejich rodiny...ale dělat to jen tak ? Tomu nerozumím.
Leda by to bylo kvůlivavě kvalitnímu pohašteření se.
Ale proč se potom ženíme a vdáváme ?
20. 01. 2014 | 18:19

pepa napsal(a):

Cikánské pluky nebyly zřízeny pro rasovou segregaci, ale proto aby se negramotní cikáni
naučili číst a psát.Po převratu psychopat Havel měl u cikánů obrouskou popularitu,
protože všichni deklarovali, že s Vaškem bydleli na jednom pokoji.Jenže cikánští
lapkové museli pracovat, kdežto Havel si tam lebedil chlastal a duševně si odpočal.
I Gusto mu záviděl jeho ráj,protože on musel 8 hodin denně lepit pytlíky.
Vrchol dekoru předvedla ČST, která ukázala záběry, jak Havel si připíjí s cikány v jejich brlozích.Vašek se jim zavděčil tím, že je nechal zakrátko vyházet z práce a dnes je jich 85% na podpoře. Nic se v té Havlové demokracii nezměnilo, protože
vesmes cikáni bydlí v ghettech, z podpor na děti chlastají,kouří, plodí další
cikančáta, aby měli ještě víc na přídavcích. Bylo by zajimavé udělat průzkum,
kolik % mladých cikánek do 35 let pracuje ?
20. 01. 2014 | 18:26

Tonda napsal(a):

Koulí na noze těchto zemí je islám... pokud vím, vyjádřil se tak o Turecku "Otec Turků".
20. 01. 2014 | 20:16

Amonre napsal(a):

češka,

Co bylo před tisíci lety je jedno, důležité pro to co se děje, co bylo před dvaceti, třiceti lety a co je teď, stačí si vzít ty pyramidy, které jsou vydané OSN a tam je to jasně vidět. To je to co nyní způsobje takové problémy.
20. 01. 2014 | 20:28

monroe kolo napsal(a):

Pan Amonre se nemýlí. Před tisíci lety bylo něco jiného a za tisíc let se to zase všechno nějak změní. I ty pyramidy zestárnou a zblbnou.
20. 01. 2014 | 21:12

xxx napsal(a):

Blbost. Jediný fungující model v islámském světě vytvořil Ataturk, a i ten má potíže.
21. 01. 2014 | 00:08

blecha písečná napsal(a):

Scarabeus napsal
o blechy se nestarám, na ty je cosi z lékárny,

Dost dobrý, von se prej nestará.
Tak z lékárny, jo? Hele, nevyhrožuj brouku, nebo ti pošplíchám tu tvou kuličku repelentem a seš namydlenej.
21. 01. 2014 | 10:31

News from Arabian institutes? napsal(a):

Arabské ústavy. Krok vpřed nebo vzad?

Arabian institutes. Step straight-ahead or turn back?

Everywhere you go, you sing always the same song.

Everywhere you go you go really from
Arabian institutes or Focus on psychiatry in Egypt

A cross-cultural comparison between Western and Egyptian patients with depressive illness reveals some differences. Depression among Egyptian patients is manifested mainly by agitation, somatic symptoms, hypochondriasis, physiological changes such as decreased libido, anorexia and insomnia, which is not characterised by early morning awakening. Egyptian patients mask their affect with multiple somatic symptoms, which occupy the foreground, and the affective component of their illness recedes to the background. This may be because of the greater social acceptance of physical complaints than of psychological complaints, which are either not taken seriously or are believed to be cured by rest or extra praying. The increase in somatic symptoms can be explained by the seriousness with which people in a given culture view ‘ psychological stress’ compared with physical illness. Non-Western cultures emphasise social integration rather than autonomy. When affiliation is more important than achievement, how one appears to others is vital, and shame becomes more of a driving force than guilt. In the same way, physical illness and somatic manifestations of psychological distress are more acceptable and likely to evoke a caring response than vague complaints of psychological symptoms, which can be either disregarded or considered a stigma of being ‘soft’ – or, even worse, insane (Okasha et al, 1977; Gawad & Arafa, 1980). Egyptians who are depressed either resort to their primary health care physician, who is likely to request unneeded and costly investigations, or ask traditional healers to alleviate their suffering. A considerable number do not ask for help at all, especially in rural populations, among which absenteeism from work or inability to face day-to-day affairs is largely tolerated by the community.
21. 01. 2014 | 14:11

Pepa Řepa napsal(a):

Copak Arabské ústavy.
ale co naše Ústavy české, střediskové!
Bohnice, Dobřany, Kostomlaty a tak...
Debata na úrovni
Vruboun daleko kuličku nedoválel. K portmonkám a kreditkám manželů.
Rasííísta nikde¨, ještě chytil blechy:-).
Tak nabrat smér s kuličkou do Bohnic, tak jsou debatérů na úrovni celé pavilony.

Já se ani tomu Zdeňkovi Millerovy z Paříže nedivím, že to vzdal.
21. 01. 2014 | 15:06

Scarabeus napsal(a):

blecha písečná:

Naučte se číst, napsal jsem "Mám jinou specializaci", kuličkami se nezabývám, takže by nebylo co pošplíchávat, navíc repelent je na komáry, klíšťata, blechy a další obtěžující hmyz.

Pokud se potřebuji namydlit, tak použiji mýdlo.

Pokud se mydlíte repelentem, a máte halucinace, že úspěšně, tak v tom pokračujte, mně to je jedno čím se nějaká blecha mydlí.

Pepa Řepa:

Buď máte také problém se čtením, nebo také halucinace. Račte zajít do některého z Vámi zmíněných ústavů, tam je na řešení takových problémů příhodnější místo než zde.
http://www.youtube.com/watch?v=bvpHGgua5Yo
21. 01. 2014 | 15:49

Nora Králíková napsal(a):

Vida, tak halucinace.
Jen jestli halucinace nemá scarabeus, který si myslí, že se nezabývá kuličkou.
Že by krychličkou?
Starost o scarabí potěr je mu asi cizí, zdá se.
To jsou ale dnes nevycválaní brouci, to by jeden nevěřil.

A čím se tak asi zabývá, brouček jeden rozmilý, kdysi posvátný?
Tedy pokud se zrovna nemydlí mýdlem?
Že by pouhým sledováním bohulibé tvořivé činností musulmanů kolem pyramid?
Nebo studiem bludných arabských ústav, když ne ústavů, jelikož Hesová v tom má guláš, nikoliv jasno, ač před nějakou dobou myslela, že jasno má a dokonce věštila zářnou jarní budoucnost?

Už mlčím.

Jdu se zahrabat do písku a vyčkám vhodné příležitosti abych se zakousla prvnímu tučnému musulmanovi do zadku, až přidřepne a bude se rozhlížet jak kocour, když sere do řezanky (citace viz Příhody dobrého vojáka Švejka, díl první,).
Udělám pro musulmana vždy jen to nejlepší, jak matka příroda žádá.
21. 01. 2014 | 16:43

Scarabeus napsal(a):

Nora Králíková:

Paní Hesová v tom nemá guláš, byť si to mnozí mylně myslí.

Takto to dopadá, když někdo v textu "objeví" něco co tam není, např. věštění zářné budoucnosti.
21. 01. 2014 | 18:10

Jakelin de Mailly napsal(a):

Pepa Řepa

Dal jsem Vám na uložto.cz toho Laffina.
Dejte tam do vyhledávače "Řepovi od Jakelina".
Nechtě jsem tam dal jeslo, nechtělo se mi z toho pak už vyjíždět, tak zadejte "jakelin" a můžete stahovat.
Dejte vědět, jestli jste tohle echo zaregistroval.
Ještě Vám tam dám výbornou věc o Yom Kippuru ´73.
21. 01. 2014 | 20:25

Jakelin de Mailly napsal(a):

heslo, ne jeslo :-)
21. 01. 2014 | 20:28

Jakelin de Mailly napsal(a):

Pepa Řepa

"Řepovi od Jakelina 2" tamtéž

/ obsah : Dani Asher - Egyptian strategy for the Yom Kippur war /
21. 01. 2014 | 20:41

Pepa Řepa napsal(a):

Jakelin de Mailly
Díky, zkusím to.

Vruboune, broučku náš, konečně jste se dočkal.
U Šimáčka bude co válet.I na krychličku z rasíííísty to vydá.
:-)
22. 01. 2014 | 19:27

Scarabeus napsal(a):

Pepa Řepa:

Do autorky jste se zde začal navážet Vy, to Vy se takových blogů nemůžete dočkat, Vy jste ten jedině správný posuzovatel reality(i v jiných státech s odlišným politickým a náboženským systémem, s odlišným historickým vývojem), dokonce ji dokážete správně předpovědět. Takto věštit budoucí realitu umí nejen Pepa Řepa, ale kdejaká bába.
http://www.youtube.com/watch?v=XF1oM0_J7Eg

"Stačí otevřít jakýkoliv blog a porovnat z realitou."

Mně stačí otevřít knihu 'Pravidla českého pravopisu' a porovnat s Vaším textem, nepíše se "porovnat z realitou", ale "porovnat s realitou".
22. 01. 2014 | 21:27

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy