Hrozby ČR - pokračování
Zkraje ledna jsem zde vyprávěl můj smutněsměšný příběh o handrkování se s Úřadem vlády ve snaze získat podkladovou studii o očekávaných hrozbách a překážkách rozvoje České republiky. Nedokončený příběh jsem končil kapitolou sedm, ve které mi Úřad vlády napsal, že ještě musí o mé původní žádosti popřemýšlet. Díky dalšímu vývoji v dané věci dnes mohu napjatým čtenářům předložit dvě zbrusu nové kapitoly příběhu.
Kapitola 8: V reakci na to, že mi z Úřadu vlády (ÚV) přišlo všechno možné, ale nikoliv požadovaná studie (kapitola 7), jsem Úřadu poslal e-mail (viz. dole), ve kterém jsem to osvětlil a zopakoval, že tu podkladovou studie opravdu, ale opravdu stále chci. A protože jsem se mezitím dozvěděl přesný název i autorství studie, do dopisu jsem to připsal. Studie se jmenuje "Klíčová ohrožení a příležitosti rozvoje ČR do roku 2025" a Úřadu vlády ji již zkraje léta 2011 dodal CESES pod vedením prof.Martina Potůčka. První hmatatelný úspěch po třech měsících marného snažení. Vrací se můj optimismus, že dosáhnu svého.
Kapitola 9: V polovině ledna doráží doporučenou poštou objemná obálka z ÚV. Uvnitř je cédé a krátký dopis. Chvíle napětí, když vkládám CD do PC a pomalu se roztáčí. Jestlipak bude funkční? Bude soubor čitelný? Bude to opravdu tak dlouho očekávaná studie? ANO. Bylo to opravdu tam. Teprve poté se vracím k doprovodnému dopisu. Ve srovnání s těmi předchozími velmi stručný. Omluva za měsíce průtahů a promarněný čas žádná, ale ani jsem jí nečekal. Je tam ale naléhavé upozornění, že další využití a nakládání s dokumentem podléhá obecným podmínkám podle autorského zákona. Už jsem si říkal, že se s vámi o dokument podělím, ale ouha. Co když mě potom za to někdo bude popotahovat. Čert ví komu autorská práva ke studii patří a co ten autorský zákon vlastně zakazuje. To už si asi mám zjistit sám.
Studie je to pěkná a obsáhlá. Má 215 stránek a zabírá 64 MB. Je plná pěkných grafů a zajímavých přehledům, úvah a zamyšlení. Ještě jí nemám dočtenu. Podělím se s vámi alespoň o šestnáct strategických výzev, které pro ČR studie identifikovala (níže). Těm, kteří si studii také touží přečíst doporučuji požádat ÚV jako já on-line zde.
Kapitola 10: Tato kapitola bude o tom, jak se připravené priority orientovaného výzkumu, zřejmě již dopracované odbornými panely, popasují s těmito šestnácti strategickými výzvami z této přísně tajené studie. Tato kapitola ale dosud není napsaná, protože text navržených priorit zatím není autorovi známa nemá zrovna čas sepisovat další žádost na ÚV.
A. Výzvy v oblasti zvyšování potenciálu společnosti a ekonomiky
I. Přírodní kapitál 155
4.4 SV 1 – SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ A MATERIÁLOVÉ NÁROČNOSTI EKONOMIKY
4.5 SV 2 – UDRŽENÍ STABILNÍHO FUNGOVÁNÍ PŘÍRODNÍCH SLUŽEB
II. Lidský kapitál 164
4.6 SV 3 – PŘÍPRAVA SPOLEČNOSTI NA DEMOGRAFICKÉ STÁRNUTÍ
4.7 SV 4 – ŘÍZENÁ MIGRACE A INTEGRACE CIZINCŮ
4.8 SV 5 – ZVÝŠENÍ KOMPETENCÍ A MOTIVACE POPULACE
4.9 SV 6 – OCHRANA A PODPORA LIDSKÉHO ZDRAVÍ
III. Finanční a fyzický kapitál
4.10 SV 7 – PODPORA ZNALOSTNÍ EKONOMIKY
4.11 SV 8 – KONSOLIDACE VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
IV. Sociální kapitál
4.12 SV 9 – ZVÝŠENÍ ZAMĚSTNATELNOSTI A ZAMĚSTNANOSTI
4.13 SV 10 – ZAJIŠTĚNÍ ROVNOSTI PŘÍSTUPU K ZÁKLADNÍM SOCIÁLNÍM PRÁVŮM
B. Výzvy v oblasti zlepšení regulace a vládnutí 192
I. Vládnutí a správa (“governance and policy”) 192
4.14 SV 11 – EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY A ZLEPŠENÍ INSTITUCIONÁLNÍHO PROSTŘEDÍ K VÝKONU VEŘEJNÉ SPRÁVY
4.15 SV 12 – POSILOVÁNÍ DŮVĚRYHODNOSTI A LEGITIMITY INSTITUCÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY
4.16 SV 13 – TRANSFORMACE VEŘEJNÝCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍHO STÁTU
4.17 SV 14 – ROSTOUCÍ KOMPLEXITA HROZEB, RIZIK A ADAPTACE BEZPEČNOSTNÍHO SYSTÉMU ČR
II. Demokracie a existující politický řád (“polity”)
4.18 SV 15 – ROZVOJ DEMOKRACIE
III. Zapojení do světových a evropských struktur
4.19 SV 16 – PŘÍPRAVA LIDÍ A STÁTU NA NÁROKY GLOBALIZACE A PROHLUBOVÁNÍ EVROPSKÉ INTEGRACE
------------------
Můj e-mail Úřadu vlády z 3.ledna 2012
k Č.j. 16618 /11-OSV
ze dne 31.10. 2011
Vážený pane řediteli,
těší mě, že Úřad vlády po několika měsících velice důkladného posuzování mou původní žádost o poskytnutí informací znovu posoudil. Ve Vašem níže uvedeném e-mailovém dopisu však neuvádíte, zda výsledkem Vašeho posledního posouzení je pozitivní či jiné vypořádání mé původní žádosti. Ptám se tedy, zda rozhodnutí Úřadu vlády ve věci mé původní žádosti je pozitivní a pokud ano, zda je založeno na důvodech a domněnkách, které nastínil vedoucí Úřadu vlády Ing.Poul v dopise z 6. prosince 2011?
Každopádně jsem si prošel Vámi přiloženě dokumenty z nichž řada je mi známa již z agendy jednání RVVI, jejíž jsem členem-hostem. Mezi studiemi však nenacházím tu, kterou jsem ve své původní žádosti explicitně uváděl a o kterou mi jde především a to o "Výhledové studie zaměřené na identifikaci hlavních problémových oblastí a příležitostí české společnosti".
V mezidobí se mi podařilo zjistit, že uvedená studie se přesně nazývá "Klíčová ohrožení a příležitosti rozvoje ČR do roku 2025". Ve smyslu mé původní žádosti Vás proto prosím o poskytnutí i této studie. Osobně (ve shodě s vládou schválenými Principy pro přípravu národních priorit výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, sekce 3.1 a 4.1) ji považuji za klíčovou pro správnou identifikaci prioritních oblastí výzkumu a důležitou i obecně pro širší a transparentní odbornou a společenskou diskusi o tomto velice důležitém tématu ještě před tím, než bude návrh priorit orientovaného výzkumu vládě předložen a vládou schválen.
Prosím ještě o prosté emailové potvrzení přijetí této zprávy, abych nemusel vypravovat doporučený dopis.
Děkuji s pozdravem
Daniel Münich
Kapitola 8: V reakci na to, že mi z Úřadu vlády (ÚV) přišlo všechno možné, ale nikoliv požadovaná studie (kapitola 7), jsem Úřadu poslal e-mail (viz. dole), ve kterém jsem to osvětlil a zopakoval, že tu podkladovou studie opravdu, ale opravdu stále chci. A protože jsem se mezitím dozvěděl přesný název i autorství studie, do dopisu jsem to připsal. Studie se jmenuje "Klíčová ohrožení a příležitosti rozvoje ČR do roku 2025" a Úřadu vlády ji již zkraje léta 2011 dodal CESES pod vedením prof.Martina Potůčka. První hmatatelný úspěch po třech měsících marného snažení. Vrací se můj optimismus, že dosáhnu svého.
Kapitola 9: V polovině ledna doráží doporučenou poštou objemná obálka z ÚV. Uvnitř je cédé a krátký dopis. Chvíle napětí, když vkládám CD do PC a pomalu se roztáčí. Jestlipak bude funkční? Bude soubor čitelný? Bude to opravdu tak dlouho očekávaná studie? ANO. Bylo to opravdu tam. Teprve poté se vracím k doprovodnému dopisu. Ve srovnání s těmi předchozími velmi stručný. Omluva za měsíce průtahů a promarněný čas žádná, ale ani jsem jí nečekal. Je tam ale naléhavé upozornění, že další využití a nakládání s dokumentem podléhá obecným podmínkám podle autorského zákona. Už jsem si říkal, že se s vámi o dokument podělím, ale ouha. Co když mě potom za to někdo bude popotahovat. Čert ví komu autorská práva ke studii patří a co ten autorský zákon vlastně zakazuje. To už si asi mám zjistit sám.
Studie je to pěkná a obsáhlá. Má 215 stránek a zabírá 64 MB. Je plná pěkných grafů a zajímavých přehledům, úvah a zamyšlení. Ještě jí nemám dočtenu. Podělím se s vámi alespoň o šestnáct strategických výzev, které pro ČR studie identifikovala (níže). Těm, kteří si studii také touží přečíst doporučuji požádat ÚV jako já on-line zde.
Kapitola 10: Tato kapitola bude o tom, jak se připravené priority orientovaného výzkumu, zřejmě již dopracované odbornými panely, popasují s těmito šestnácti strategickými výzvami z této přísně tajené studie. Tato kapitola ale dosud není napsaná, protože text navržených priorit zatím není autorovi známa nemá zrovna čas sepisovat další žádost na ÚV.
A. Výzvy v oblasti zvyšování potenciálu společnosti a ekonomiky
I. Přírodní kapitál 155
4.4 SV 1 – SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ A MATERIÁLOVÉ NÁROČNOSTI EKONOMIKY
4.5 SV 2 – UDRŽENÍ STABILNÍHO FUNGOVÁNÍ PŘÍRODNÍCH SLUŽEB
II. Lidský kapitál 164
4.6 SV 3 – PŘÍPRAVA SPOLEČNOSTI NA DEMOGRAFICKÉ STÁRNUTÍ
4.7 SV 4 – ŘÍZENÁ MIGRACE A INTEGRACE CIZINCŮ
4.8 SV 5 – ZVÝŠENÍ KOMPETENCÍ A MOTIVACE POPULACE
4.9 SV 6 – OCHRANA A PODPORA LIDSKÉHO ZDRAVÍ
III. Finanční a fyzický kapitál
4.10 SV 7 – PODPORA ZNALOSTNÍ EKONOMIKY
4.11 SV 8 – KONSOLIDACE VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
IV. Sociální kapitál
4.12 SV 9 – ZVÝŠENÍ ZAMĚSTNATELNOSTI A ZAMĚSTNANOSTI
4.13 SV 10 – ZAJIŠTĚNÍ ROVNOSTI PŘÍSTUPU K ZÁKLADNÍM SOCIÁLNÍM PRÁVŮM
B. Výzvy v oblasti zlepšení regulace a vládnutí 192
I. Vládnutí a správa (“governance and policy”) 192
4.14 SV 11 – EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY A ZLEPŠENÍ INSTITUCIONÁLNÍHO PROSTŘEDÍ K VÝKONU VEŘEJNÉ SPRÁVY
4.15 SV 12 – POSILOVÁNÍ DŮVĚRYHODNOSTI A LEGITIMITY INSTITUCÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY
4.16 SV 13 – TRANSFORMACE VEŘEJNÝCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍHO STÁTU
4.17 SV 14 – ROSTOUCÍ KOMPLEXITA HROZEB, RIZIK A ADAPTACE BEZPEČNOSTNÍHO SYSTÉMU ČR
II. Demokracie a existující politický řád (“polity”)
4.18 SV 15 – ROZVOJ DEMOKRACIE
III. Zapojení do světových a evropských struktur
4.19 SV 16 – PŘÍPRAVA LIDÍ A STÁTU NA NÁROKY GLOBALIZACE A PROHLUBOVÁNÍ EVROPSKÉ INTEGRACE
------------------
Můj e-mail Úřadu vlády z 3.ledna 2012
k Č.j. 16618 /11-OSV
ze dne 31.10. 2011
Vážený pane řediteli,
těší mě, že Úřad vlády po několika měsících velice důkladného posuzování mou původní žádost o poskytnutí informací znovu posoudil. Ve Vašem níže uvedeném e-mailovém dopisu však neuvádíte, zda výsledkem Vašeho posledního posouzení je pozitivní či jiné vypořádání mé původní žádosti. Ptám se tedy, zda rozhodnutí Úřadu vlády ve věci mé původní žádosti je pozitivní a pokud ano, zda je založeno na důvodech a domněnkách, které nastínil vedoucí Úřadu vlády Ing.Poul v dopise z 6. prosince 2011?
Každopádně jsem si prošel Vámi přiloženě dokumenty z nichž řada je mi známa již z agendy jednání RVVI, jejíž jsem členem-hostem. Mezi studiemi však nenacházím tu, kterou jsem ve své původní žádosti explicitně uváděl a o kterou mi jde především a to o "Výhledové studie zaměřené na identifikaci hlavních problémových oblastí a příležitostí české společnosti".
V mezidobí se mi podařilo zjistit, že uvedená studie se přesně nazývá "Klíčová ohrožení a příležitosti rozvoje ČR do roku 2025". Ve smyslu mé původní žádosti Vás proto prosím o poskytnutí i této studie. Osobně (ve shodě s vládou schválenými Principy pro přípravu národních priorit výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, sekce 3.1 a 4.1) ji považuji za klíčovou pro správnou identifikaci prioritních oblastí výzkumu a důležitou i obecně pro širší a transparentní odbornou a společenskou diskusi o tomto velice důležitém tématu ještě před tím, než bude návrh priorit orientovaného výzkumu vládě předložen a vládou schválen.
Prosím ještě o prosté emailové potvrzení přijetí této zprávy, abych nemusel vypravovat doporučený dopis.
Děkuji s pozdravem
Daniel Münich