wikiBrainstorming o multikulturalismu
Herní varianty dokážeme vymýšlet, ale potřebovali bychom pomoci zejména s tím, jakým směrem by se měly návazné aktivity ubírat, v čem by měl spočívat hlavní celkový přínos pro děti, jaké základní sdělení (případně posun postoje) si mají vlastně z celého projektu odnést. Pokud si dokážeme toto vyjasnit, snáze se nám pak budou vymýšlet témata pro diskuse ve třídě, projekty související se hrou jak pro výuku, tak pro internetový portál. Z nich pak nejlépe vyplyne samotná konkrétní varianta hry. Cílem je připravit děti na realitu, která bude v budoucnosti ještě více multikulturní, přípravit děti na styk s jinakostí.
Důležité je, aby žáci měli určitý prožitek (například jinakosti), který jim umožní nový vhled do problematiky.
Jak to udělat?
Hra by měla být společná, kooperativní, měly by se v ní řešit konflikty - děti by se měly zamyslet nad tím, proč mají určité postoje.
Hra by měla umožnit zážitek jinakosti (třeba hraju za Roma), avšak by neměla být založena jen na rase, ale na širší identitě: hráči si buď mohou zkoušet různé role, ale variantou je také práce s vlastní identitou, rozhoduji se sám za sebe. Co Vy na to?
K vhodným tématům:
diskriminace starých;
obézních, vysokých, krátkých, špatně vidících;
cizinci;
homosexualita;
zdravotně postižení ad.
Každý jsme trochu jiní - problém je, že to často skončí jako MY x ONI: co s tím? Neřešit, protože je to trochu archetyp? Snažit se rozbíjet skupinovou identitu? Vytvářet pozitivní identitu?
Musíme brát v úvahu, že:
1. rodiče a vrstevníci mají velký vliv na předsudky dětí,
2. špatné vztahy někdy pramení z neznalosti, rozšíření znalostí vede k pochopení,
3. multikulturní výchova vede ke škatulkování,
4. žáci by se měli naučit nebát se komunikovat s JINÝMI,
5. problém jednoznačnosti či nejednoznačnosti sdělení – jak moc chceme moralizovat, jak moc je to všechno jasné a normativní?
Jedna varianta, se kterou pracujeme je:
Hráči představují lidi, kteří se nově přistěhovali do sousedství. Potřebují lépe poznávat svoje nové sousedy, protože čím více se toho o nich dozví, tím lépe pak budou moci společně podniknout různé projekty.
Každá vlastnost, kterou u sousedů odhalí, má nějakou souvislost s projekty, které chce hráč podniknout.
Poté, co hráči určí, kterého ze sousedů pozvou ke kterému svému projektu, tak se nakonec odhalí všechny vlastnosti lidí v sousedství. Hru vyhrává ten, kdo dokázal své projekty za pomoci lidí ze sousedství co nejlépe zpracovat. Body se můžou počítat i tak, že o hráčovi v sousedství kolují různé pomluvy (neumí sportovat, nemá rád zvířata, nerad se baví s ostatními). Splněním každého projektu se jedné pomluvy zbaví.
V základní verzi jsou předdefinovaní lidé a jejich vlastnosti (nějakým zajímavým a protistereotypním způsobem), v pokročilé verzi se vlastnosti losují.
Každý soused má obrázek a cca 8 vlastností (informací, historek), které o něm lze zjistit. Hráči v každém tahu mohou odkrýt jednu vlastnost (možnost nějakých bonusů). Na odkrytých vlastnostech jsou i ikony (i více), které přímo souvisí s projekty, které má každý hráč od začátku hry.
Příklad: babička Jarmila má vlastnost, že ráda chodí na dlouhé procházky do přírody. U této vlastnosti je ikona stromečku. Hráč má v ruce projekt zorganizování nedělního výletu pro spolužáky a hledá někoho, kdo mu s tím rád pomůže. Na tomto projektu jsou 2 ikony stromečku. Hráč tedy potřebuje zjistit o Jarmile ještě něco více (jestli má ještě alespoň jednu vlastnost s ikonou stromečku). Pokud Jarmila má takovou vlastnost, a hráč ji přizve k pořádání výletu, úspěšně projekt splnil.
Návrhy nebo názory posílejte na adresu: fgolgo@gmail.com
[Pokud si chcete pouze navyšovat své ego a mou snahu odměnit pouze nadávkami a urážkami, odpusťte si to, přijímám pouze konstruktivní kritiku. E-maily budou tříděny studentkou pedagogické fakulty, aby se ke mně dostaly pouze užitečné názory.]