O paradoxu klobásy, aneb skutečně posiluje koruna?
Od té doby, co mám kancelář pět minut chůze od bytu, se snažím nejezdit „do města“, jak říkáme my Bubenečáci. Leč musel jsem na schůzku a když jsem se vracel po Václavském náměstí zpět do metra, míjel jsem stánek s klobásami, ke kterému jsme často vybíhali z atelieru na „rychlý oběd“. Klobásy voněly jako vloni, jen jsem nemohl najít dost desetikorun – klasická klobása s hořčicí a chlebem nestála 35 korun jako naposledy, ale padesátku. Trochu mne ta cena zarazila, ale chuť na klobásu byla větší než poměr cena/výkon. S mrmláním pod vousy jsem konzumoval oblíbenou karcinogenní pochoutku. Pak - nasycen - jsem začal počítat; kdysi za totáče stávala klobása cca 10 -12 korun, což odpovídalo jedné devizově přídělové marce; po revoluci cena vyskočila na 20 až 25 korun, což odpovídalo skutečnému kursu německé marky. Před časem jsme si zvykli na klobásu za 30 - 35 korun, v době kdy euro bylo za třicet. Takže 1 klobása za 1 euro. Od té doby, co tak silně posiluje koruna a euro je v průměru za 25 korun, stojí klobása 2 eura.
Přitom jde o domácí klobásu i domácí nájem stánku a místní = ukrajinskou pracovní sílu. Bratwurst v Norimberku snad stojí pořád kolem 2,60 eur, ale při místních vstupních nákladech. Ani dražší elektřina či letošní 7% inflace nezdůvodní takový nárůst ceny. V zahraničí si za posilující korunu koupíte víc klobásy, v Praze naopak klobása podražuje.
Ono ovšem v eurozóně je levnější už kde co; pro mne je měřítkem espreso, které testuji všude, kde je mají. V Madridu je běžně k mání za 80 centů až 1,2 eura, a to skvělé! V Miláně na letišti, ale i v drahém ne-eurovém Curychu, je to podobné.
Na ruzyňském letišti si kávu už rok raději nedávám, nebyla dobrá a stála 90 Kč, a to vestoje u pultu. Na Staroměstském náměstí vám prodají pivo za 100 a kávu za 70, zatímco v Sieně na náměstí Campo je super italské machiato za 1,8 eura.
Asi všichni chápeme, že tu nejde o ekonomiku a o kursy, ale o mentalitu – zatímco Italové a Španělé chtějí, aby se k nim turisti vraceli a místní chodili do restaurací denně na skleničku, kávu či jídlo, mnohý domácí podnikatel v pohostinství chce urvat vše ihned a jednou. Ve zmíněných zemích se k turistům chovají jako k domácím –nesnaží se je oškubat a znechutit.
Přitom jde o domácí klobásu i domácí nájem stánku a místní = ukrajinskou pracovní sílu. Bratwurst v Norimberku snad stojí pořád kolem 2,60 eur, ale při místních vstupních nákladech. Ani dražší elektřina či letošní 7% inflace nezdůvodní takový nárůst ceny. V zahraničí si za posilující korunu koupíte víc klobásy, v Praze naopak klobása podražuje.
Ono ovšem v eurozóně je levnější už kde co; pro mne je měřítkem espreso, které testuji všude, kde je mají. V Madridu je běžně k mání za 80 centů až 1,2 eura, a to skvělé! V Miláně na letišti, ale i v drahém ne-eurovém Curychu, je to podobné.
Na ruzyňském letišti si kávu už rok raději nedávám, nebyla dobrá a stála 90 Kč, a to vestoje u pultu. Na Staroměstském náměstí vám prodají pivo za 100 a kávu za 70, zatímco v Sieně na náměstí Campo je super italské machiato za 1,8 eura.
Asi všichni chápeme, že tu nejde o ekonomiku a o kursy, ale o mentalitu – zatímco Italové a Španělé chtějí, aby se k nim turisti vraceli a místní chodili do restaurací denně na skleničku, kávu či jídlo, mnohý domácí podnikatel v pohostinství chce urvat vše ihned a jednou. Ve zmíněných zemích se k turistům chovají jako k domácím –nesnaží se je oškubat a znechutit.