Komedie kolem nových značek na D1
Pro slušné řidiče je velmi pravděpodobně přezutí na zimní pneumatiky věcí samozřejmou i bez zvláštních nařízení. Výhody jejich lepší přilnavosti poskytují vyšší bezpečnost nejen těm, kteří na nich sami jedou, ale i jeich okolí, do kterého se na letních při potížích při brzdění snáz nabourají. Zákony a vyhlášky jsou zde kvůli tomu, aby žádoucí chování vynutily u řidičů, kteří nemají rozum sami od sebe. V právním státě je docela podstatné, že vynucovat lze pouze povinnosti, které jsou stanoveny zákonem (případně vyhláškami, k jejichž vydání zákon obsahuje zmocnění).
V případě povinné zimní výbavy měl ministr dopravy možnost zvolit obecnou zákonnou úpravu odpovídající požadavkům v některé z evropských zemí.Místo toho se rozhodl pro originální, „českou“ cestu: Ministerskou vyhláškou č. 200/2008 Sb. přidal nové značky „Zimní výbava“ s označením C15a a „Zimní výbava - konec“ s označením C15b do vyhlášky č. 30/2001 Sb. Technicky si tím usnadnil práci, protože nemusel do parlamentu se změnou zákona. Originální příkazová značka, která nemá jinde v zahraničí obdobu, bude jistě způsobovat zmatek zahraničním řidičům. To může být rafinovaným účelem zvolené cesty - jednak ukážeme, že jsme hrdinní odpůrci jakýchkoli harmonizací právního prostředí (nejen) v Evropě, druhak dáme našim policistům možnost od neznalých řidičů-cizáků vybírat pokuty.
Praktické užití nových značek však hraničí s komedií, když vidíme, jak je značka plánována na úseku u Humpolce. Ministerstvo dopravy dlouho tvrdilo, že na dálnici D1 tyto značky nebudou, poté pár dní před 1. listopadem zcela nečekaně otočilo a oznámilo, že na D1 mezi 90. a 112. km budou. Zmatek ministr svedl na chybu mluvčího ministerstva a na novinářům povýšeně sdělil, že se snad touto změnou na poslední chvíli nic špatného nestalo a svého mluvčího za to přeci nevyhodí (vskutku občanskodemokratický náhled na vztah ministerstva vůči občanům - vrchnost se má poslouchat bez reptání a nějaké přiměřené lhůty nebo předvídatelnost chování jsou jen směšné proklamace, kterých si lidé „u moci“ nemusí všímat).
Ještě komičtější je skutečnost, že značky mají být osazeny doplňkovými tabulkami ve znění „Při teplotách pod pět stupňů Celsia“. Taková tabulka je totiž v rozporu s úpravou, kterou si ve vyhlášce ministerstvo samo stanovilo. Vymezení značky C 15a v § 10 odst. z) stanoví, že tato značka může být opatřena doplňkovou tabulkou. Nikoli však takovou, která by se vztahovala k teplotě, ale výhradně k době platnosti: „... pod značkou může být umístěna dodatková tabulka E 12 s uvedením odlišné úpravy doby platnosti“ (viz též dokument Ředitelství silnic a dálnic k této značce).
Pokud budou značky s dodatkovou tabulkou „Při teplotách pod pět stupňů Celsia,“ skutečně na dálnici osazeny, budou to značky, se kterými text ve vyhlášce nijak nepočítá, a proto nelze požadovat po řidičích, že by se jimi měli cítit vázáni. Policie se nejspíš bude věnovat kontrolám dodržování takových značek, těžko si však představit, že řidiči, kteří nebudou souhlasit s pokutami nebo trestnými body uděleným na základě značek odporujícími vyhlášce, u soudu neuspějí. V takovém případě ministr dopravy přidá policistům zbytečnou práci a odvede je od činností, které by bezpečnost na našich silnicích zlepšily (snad aspoň policisté přezutí jezdit budou, protože je známo, že opak jejich ministr považuje za šlendrián bez ohledu na jakékoli značky-neznačky a byl by ochoten policejní auta do jara na silnice nepustit).
Je skutečně vynikajícím vysvědčením úrovně práce ministra dopravy, když vyhláška zavádějící „jeho“ novou značku obsahuje na svých několika málo řádcích ustanovení, které přímo protiřečí způsobu, kterým má být značka o pár měsíců později používána. Ministrovy kvality však nejspíš leží jinde - když si vybavíme, jak svému premiérovi zaplatil cestu privátním letadlem na dovolenou, jistě se zrovna on mezi adepty na odchod z vlády neocitne.
V případě povinné zimní výbavy měl ministr dopravy možnost zvolit obecnou zákonnou úpravu odpovídající požadavkům v některé z evropských zemí.
Zimní výbava
Praktické užití nových značek však hraničí s komedií, když vidíme, jak je značka plánována na úseku u Humpolce. Ministerstvo dopravy dlouho tvrdilo, že na dálnici D1 tyto značky nebudou, poté pár dní před 1. listopadem zcela nečekaně otočilo a oznámilo, že na D1 mezi 90. a 112. km budou. Zmatek ministr svedl na chybu mluvčího ministerstva a na novinářům povýšeně sdělil, že se snad touto změnou na poslední chvíli nic špatného nestalo a svého mluvčího za to přeci nevyhodí (vskutku občanskodemokratický náhled na vztah ministerstva vůči občanům - vrchnost se má poslouchat bez reptání a nějaké přiměřené lhůty nebo předvídatelnost chování jsou jen směšné proklamace, kterých si lidé „u moci“ nemusí všímat).
Ještě komičtější je skutečnost, že značky mají být osazeny doplňkovými tabulkami ve znění „Při teplotách pod pět stupňů Celsia“. Taková tabulka je totiž v rozporu s úpravou, kterou si ve vyhlášce ministerstvo samo stanovilo. Vymezení značky C 15a v § 10 odst. z) stanoví, že tato značka může být opatřena doplňkovou tabulkou. Nikoli však takovou, která by se vztahovala k teplotě, ale výhradně k době platnosti: „... pod značkou může být umístěna dodatková tabulka E 12 s uvedením odlišné úpravy doby platnosti“ (viz též dokument Ředitelství silnic a dálnic k této značce).
Pokud budou značky s dodatkovou tabulkou „Při teplotách pod pět stupňů Celsia,“ skutečně na dálnici osazeny, budou to značky, se kterými text ve vyhlášce nijak nepočítá, a proto nelze požadovat po řidičích, že by se jimi měli cítit vázáni. Policie se nejspíš bude věnovat kontrolám dodržování takových značek, těžko si však představit, že řidiči, kteří nebudou souhlasit s pokutami nebo trestnými body uděleným na základě značek odporujícími vyhlášce, u soudu neuspějí. V takovém případě ministr dopravy přidá policistům zbytečnou práci a odvede je od činností, které by bezpečnost na našich silnicích zlepšily (snad aspoň policisté přezutí jezdit budou, protože je známo, že opak jejich ministr považuje za šlendrián bez ohledu na jakékoli značky-neznačky a byl by ochoten policejní auta do jara na silnice nepustit).
Je skutečně vynikajícím vysvědčením úrovně práce ministra dopravy, když vyhláška zavádějící „jeho“ novou značku obsahuje na svých několika málo řádcích ustanovení, které přímo protiřečí způsobu, kterým má být značka o pár měsíců později používána. Ministrovy kvality však nejspíš leží jinde - když si vybavíme, jak svému premiérovi zaplatil cestu privátním letadlem na dovolenou, jistě se zrovna on mezi adepty na odchod z vlády neocitne.