Začátek roku 2018 ve znamení problémů v dopravě
Vůči menším městům a obcím je cenová politika Českých drah neférová. Ceny jízdenek Českých drah na stejný vlak se výrazně liší podle nástupní stanice, za kratší cestu zaplatíte výrazně více, pokud v železniční stanici nestojí vlaky konkurence.
Příkladem je mnou prošetřovaný podnět ve volebním obvodu Přerov. Cena běžného jízdného rychlíku z Lipníka nad Bečvou do Prahy je 400 Kč a ze vzdálenějších Hranic na Moravě do Prahy 419 Kč. V Hranicích, kde zastavují vlaky Leo Express a RegioJet je ale možné zakoupit na všechny rychlíkové spoje ČD do Prahy jízdenku tzv. akční za 275 Kč. Cestující z Lipníka logicky a běžně kupující jízdenku z této nástupní stanice tuto možnost nemají a přesto, že pojedou na kratší vzdálenost stejným vlakovým spojem, zaplatí o 125 Kč, což je více než 31 % ceny. Cestujícím by se vyplatilo zakoupení akční jízdenky i ze vzdálenějších Hranic, prodávající ČD ale nesmí o této možnosti cestující na pokladně sami ani informovat.
Jak mi na osobním setkání potvrdil zástupce představenstva ČD, stejná situace panuje na železničních stanicích po celé ČR.
Je zřejmé, že cenová politika jízdného ČD je řešena na úkor cestujících z železničních zastávek, kde momentálně konkurence nestaví. Drážní doprava je přitom veřejnou službou dotovanou vysokou měrou z veřejných rozpočtů. Nerovný přístup ČD, který lze označit jako cenovou diskriminaci cestujících ze zastávek menších obcí, kde nestaví konkurenční společnosti, neospravedlňuje ani to, že některé rychlíkové spoje si označuje jako tzv. komerční.
Jsem přesvědčena, že akční jízdenky by měly být nabízeny podle stejných rovných podmínek ze všech železničních zastávek.
Doporučuji cestujícím ptát se a chtít při nákupu akční jízdenky. V mnoha stanicích se to určitě vyplatí. V každé pokladně stanice je právo nákupu jízdenky z kterékoliv stanice. Přesto, že bude na delší cestu vlakem, může být výrazně levnější.
Příkladem je mnou prošetřovaný podnět ve volebním obvodu Přerov. Cena běžného jízdného rychlíku z Lipníka nad Bečvou do Prahy je 400 Kč a ze vzdálenějších Hranic na Moravě do Prahy 419 Kč. V Hranicích, kde zastavují vlaky Leo Express a RegioJet je ale možné zakoupit na všechny rychlíkové spoje ČD do Prahy jízdenku tzv. akční za 275 Kč. Cestující z Lipníka logicky a běžně kupující jízdenku z této nástupní stanice tuto možnost nemají a přesto, že pojedou na kratší vzdálenost stejným vlakovým spojem, zaplatí o 125 Kč, což je více než 31 % ceny. Cestujícím by se vyplatilo zakoupení akční jízdenky i ze vzdálenějších Hranic, prodávající ČD ale nesmí o této možnosti cestující na pokladně sami ani informovat.
Jak mi na osobním setkání potvrdil zástupce představenstva ČD, stejná situace panuje na železničních stanicích po celé ČR.
Je zřejmé, že cenová politika jízdného ČD je řešena na úkor cestujících z železničních zastávek, kde momentálně konkurence nestaví. Drážní doprava je přitom veřejnou službou dotovanou vysokou měrou z veřejných rozpočtů. Nerovný přístup ČD, který lze označit jako cenovou diskriminaci cestujících ze zastávek menších obcí, kde nestaví konkurenční společnosti, neospravedlňuje ani to, že některé rychlíkové spoje si označuje jako tzv. komerční.
Jsem přesvědčena, že akční jízdenky by měly být nabízeny podle stejných rovných podmínek ze všech železničních zastávek.
Doporučuji cestujícím ptát se a chtít při nákupu akční jízdenky. V mnoha stanicích se to určitě vyplatí. V každé pokladně stanice je právo nákupu jízdenky z kterékoliv stanice. Přesto, že bude na delší cestu vlakem, může být výrazně levnější.