Členové poslanecké vyšetřovací komise, která zkoumá okolnosti privatizace OKD po té, co Zdeněk Bakala, jako bývalý majitel černouhelné společnosti se před ní nedostavil a odmítl svědeckou výpověď, oznámili, že si ho nechají předvolat policií.
"Budu stručný, prosím, nepřerušujte mě," řekl Kriegel v srpnu 1968 v Moskvě a pokračoval. "Nebyl jsem připuštěn k jednání, neznám jeho průběh, ale vyžaduje se můj podpis. Já nepodepíšu a doporučuji vám udělat totéž. Naše delegace v tomto složení nemá k takovému podpisu ústavní právo. Nikdo nás nedelegoval, a navíc někteří z nás do Moskvy nepřijeli dobrovolně, nýbrž jako vězni. Pokud podepíšete, jednáte protiústavně a dopouštíte se vlastizrady."
Výročí má pro zdravé společenství význam jen tehdy, když se ti, kteří si ho připomínají, pokusí o konfrontaci starých mýtů s vlastní zkušeností s minulostí, protože - což i současnost ukazuje - každé válečné pole mezi různými interpretacemi je pokusem o ovlivnění naší budoucnosti.
Frekvence slovního spojení „pražská kavárna“ v posledních dnech stoupá a neslýcháme ho jen z Hradu, ale o definici se pokusil i Jan Zahradil. A dokonce jeden z kandidátů na primátora Petr Stuchlík jde do politiky s tím, že by chtěl být „mostem mezi ANO a kavárnou“.
Když jsem dočetl "vzpomínky mé paměti," jak píše v úvodu knihy Voda, která hoří Jitka Vodňanská, vzpomněl jsem si na Karl Ove Knausgarda, norského spisovatele a autora trilogie Můj boj. Ten vyšel nedávno i u nás a podobně jako Jitka Vodňanská v Česku vyvolal v Norsku ostrou diskusi. Tento uznávaný norský autor se v zmíněných knihách snaží vzdát se, či jak píše prolomit starou snahu všech spisovatelů prorazit fikci fikcí, napsat něco, co je skutečnější než skutečnost, ale naopak se rozhodl přitakat existujícímu: přitakat stavu věcí, tedy užívat si na světě to, co žije a žil.
Magnum Photos je družstvo fotografů a prestižní fotoagentura, která měla od svého založení celkem 125 členů, v současnosti pro ní pracuje asi padesátka fotografů po celém světě. Mezi nimi byl a je jediný Čech: Josef Koudelka, u nás známý hlavně fotografiemi Romů a záběrů ze sovětské okupace v roce 1968. K osmdesátinám tohoto nejslavnějšího anonymního fotografa, jak mu v Magnu přezdívali, protože až do smrti svého otce odmítal podpisovat fotografie z okupace, aby mu jako emigrant nepřitížil, otevřelo Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze rozsáhlou výstavu. A výročí fotoagentury je zase věnovaná výstava Magnum Manifesto.
Pojem estetika krize pochází ze sociologie a zabývá se formami, skrze něž se proměnlivý proces společenské změny stává zřetelným a vnímatelným. Jinými slovy: každou krizi je možné odečíst z neschopnosti politických stran artikulovat skutečné problémy společenství, které zastupují. A protože hlavní město má nejen nejvyšší rozpočet, v letošním roce hospodaří s 80 miliardami, ale je i jako kulturní centrum důležitým lakmusovým papírkem nálad mezi elitami, je možné po uzavření kandidátek v minulém týdnu před říjnovými volbami do Senátu a do zastupitelstev obcí, tedy i Prahy, se pokusit o diagnózu.
Stručně řečeno: místo aby si politiky a jejich souputníky, kteří dle minulého pravomocného rozsudku v kauze H-Systemu z roku 2004, jak citovala v rozhovoru s Martinem Veselovským advokátka Hana Marvanová, nechali od zakladatele H-Systemu Petra Smetky financovat stranu ČSSD, předvolávali příslušné orgány a posléze i soud, pozval si 31. července 2018 tehdejší hlavní představitel této strany Miloš Zeman na Pražský hrad představitele justice.