Eva Jiřičná, čilá osmdesátnice
"Nejhorší v životě, jak říkal Oscar Wilde, je neriskovat. Kdo neriskuje, je už částečně mrtvý. Opačně, každá spolupráce s architektem je risk pro architekty i pro ty, kteří s nim spolupracují. Riziko je nedílnou součástí plně prožitého života." To jsou slova Evy Jiřičné, která v neděli 3. března 2019 oslavila při plném pracovním nasazení osmdesáté narozeniny.
Naposled dostavěla Vzdělávací komplex Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, ve Štefánikově ulici, který́ byl zprovozněn v roce 2018. Slouží zejména studentům a pedagogům Fakulty humanitních studií.
Protože vzhled nové budovy byl omezen původní zástavbou, musela se paní Jiřičná soustředit na vnitřky budov. Říká: " Myslím si, že se nám podařilo v nich vytvořit atmosféru, kterou nikdo nečekal. Původní domy byly hodně hluboké a uprostřed měly dlouhé tmavé chodby; tomu jsme se chtěli vyhnout. Nakonec jsme v tomto komplexu navrhli malé atrium a jednotlivým patrům jsme propůjčili stejné barvy, které vidíte na jaře z letadla: od žluté přes zeleň v různých tónech – všechny živé radostné barvy jara... I přednáškový sál je celý žlutý, což je barva slunce, takže i když nemá přímé světlo, když se rozsvítí, září."
V zahraničí, v New York Historical Society, otevřela paní Jiřičná dvoupatrovou novou expozici Tiffanyho lamp, mezi kterými se prochází a které jsou chráněny vitrínami z ohýbaného skla. Protože se o ní ví, že dělá skleněná schodiště, vyžádali si, aby pro ně jedno navrhla. Podařilo se jí realizovat schodiště, které je opravdu celé ze skla kromě madel zábradlí a malých spojek. Schody jsou prosvětlené světlem, jehož zdroj není vidět, což se ještě doposud nikomu nepodařilo.
Eva Jiřičná, která absolvovala architekturu na ČVUT a později obor architektura na Akademii výtvarných umění, v létě roku 1968 byla na stáži v Británii a po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy se domů vrátila až po roce 1989. V Praze pak založila spolu s Petrem Vágnerem ateliér Al Design, takže pracuje střídavě tady i v Londýně.
V Česku řada projektů čeká na povolení. Připomenul bych jenom bytovky v Brně ve Veveří, Novou scénu ve Frýdku-Místku, v Praze navrhla kavárnu ve Schwarzenberském paláci a dokončuje dům v Tróji. Rovněž navrhla jednu kancelářskou budovu a několik obytných domů na Rohanském ostrově. Povolení na stavbu objektu na konci Revoluční ulice u Štefánikova mostu již její kancelář získala, ale jedná s obyvateli v okolních domech: mají obavy, jestli jim stavba nezastíní okna. Bohužel všechna tato jednání trvají nekonečně dlouho, takže dodnes Praha nemá žádnou její větší realizovanou stavbu.
(Napsáno pro ČRo Plus)
Naposled dostavěla Vzdělávací komplex Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, ve Štefánikově ulici, který́ byl zprovozněn v roce 2018. Slouží zejména studentům a pedagogům Fakulty humanitních studií.
Protože vzhled nové budovy byl omezen původní zástavbou, musela se paní Jiřičná soustředit na vnitřky budov. Říká: " Myslím si, že se nám podařilo v nich vytvořit atmosféru, kterou nikdo nečekal. Původní domy byly hodně hluboké a uprostřed měly dlouhé tmavé chodby; tomu jsme se chtěli vyhnout. Nakonec jsme v tomto komplexu navrhli malé atrium a jednotlivým patrům jsme propůjčili stejné barvy, které vidíte na jaře z letadla: od žluté přes zeleň v různých tónech – všechny živé radostné barvy jara... I přednáškový sál je celý žlutý, což je barva slunce, takže i když nemá přímé světlo, když se rozsvítí, září."
V zahraničí, v New York Historical Society, otevřela paní Jiřičná dvoupatrovou novou expozici Tiffanyho lamp, mezi kterými se prochází a které jsou chráněny vitrínami z ohýbaného skla. Protože se o ní ví, že dělá skleněná schodiště, vyžádali si, aby pro ně jedno navrhla. Podařilo se jí realizovat schodiště, které je opravdu celé ze skla kromě madel zábradlí a malých spojek. Schody jsou prosvětlené světlem, jehož zdroj není vidět, což se ještě doposud nikomu nepodařilo.
Eva Jiřičná, která absolvovala architekturu na ČVUT a později obor architektura na Akademii výtvarných umění, v létě roku 1968 byla na stáži v Británii a po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy se domů vrátila až po roce 1989. V Praze pak založila spolu s Petrem Vágnerem ateliér Al Design, takže pracuje střídavě tady i v Londýně.
V Česku řada projektů čeká na povolení. Připomenul bych jenom bytovky v Brně ve Veveří, Novou scénu ve Frýdku-Místku, v Praze navrhla kavárnu ve Schwarzenberském paláci a dokončuje dům v Tróji. Rovněž navrhla jednu kancelářskou budovu a několik obytných domů na Rohanském ostrově. Povolení na stavbu objektu na konci Revoluční ulice u Štefánikova mostu již její kancelář získala, ale jedná s obyvateli v okolních domech: mají obavy, jestli jim stavba nezastíní okna. Bohužel všechna tato jednání trvají nekonečně dlouho, takže dodnes Praha nemá žádnou její větší realizovanou stavbu.
(Napsáno pro ČRo Plus)