Téměř celý rok posloucháme v Poslanecké sněmovně zástupce ministerstva financí a Vlády České republiky, kteří nám celou dobu vyprávějí, že stát nemůže nic podnikat na ochranu práv nájemníků ve věci 45 000 bytů po OKD, dnes vlastněných Bakalovou RPG. Pamatuji si, jak v březnu pan Kalousek ještě jako ministr financí hřímal, že nebude utrácet peníze daňových poplatníků na spory, které podle právnických analýz, jež má k dispozici, musí dopadnout špatně. Tohle posloucháme celý rok.
Tehdejší ministr Kalousek dokonce vykřikoval, že má analýzy společnosti Allen Overy. Bodejť že nám její analýzy říkaly, že nejde nic dělat – vždyť tato společnost zároveň prokazatelně pracuje pro společnost pana Bakaly!! Dokonce pro RGP Industries zpracovala analýzu rozprodeje nemovitostí. Máme tu právní firmu, která pracuje pro obě strany sporu zároveň a nikdo se nad tím ani nepohoršuje. Nikdo neodpověděl na otázky, kolik dostala tato společnost od státu dosud vyplaceno. Stále nevíme, kdo nese odpovědnost za to, že pro stát pracuje někdo, kdo porušuje základní pravidla právnické etiky.
V průběhu roku dokonce Bakalova RPG Industries sdělila ministerstvu financí, že vypovídá podmínku privatizační smlouvy, že nebude respektovat předkupní právo nájemníků v případě prodeje bytů nájemníkům. Když jsme znovu útočili na ministerstvo financí, sdělili nám, že se vlastně nic neděje. Teprve po velkém křiku ve sněmovně ministerstvo podalo určovací žalobu. Když jsme řekli, že je to málo, že je třeba podat i návrh na předběžné opatření, které by zabránilo disponovat s byty, tak nejdříve přišla reakce, že to vůbec nejde. Ve sněmovně jsem sdělil panu ministrovi, že je to nesmysl, ať konečně už vymění své právní poradce. Nakonec sněmovna musela přijmout usnesení, ve kterém jsme jednak konstatovali, že RPG Industries porušuje privatizační smlouvu a zároveň jsme požádali ministerstvo, aby k určovací žalobě také podalo návrh na předběžné opatření.
Role vlády a ministerstva je chránit zájmy občanů a zájmy státu. Když někdo pošlapává smlouvy uzavřené se státem, ministr má povinnost jednat. Je absurdní, když se samozřejmé povinnosti státu musí vynucovat téměř silou. Teprve po vynaložení veškerého možného tlaku na vládu byl nakonec podán návrh na předběžné opatření. V případě společnosti RPG Byty bylo podání nakonec úspěšné. Obvodní soud pro Prahu 1 uložil společnosti RPG Byty povinnost zdržet se nakládání s domy a byty až do doby ukončení rozhodčího řízení mezi ministerstvem financí a RPG Industries.
Chtěl bych nyní znovu připomenout, kolikrát jsme ve sněmovně slyšeli jak od pana Kalouska, tak od pana Janoty a dalších úředníků ministerstva: „nejde, nejde to, nic nejde dělat“. Nebo jinak – návrh na předběžné opatření u rozhodčího řízení prý vůbec nejde podat. Tak jsme ve sněmovně dokonce museli číst příslušné paragrafy, že to možné je. Kdyby nebylo usnesení sněmovny, tak by se zase nestalo nic. Zajímalo by mě, jak dlouho bude ještě Allen Overy dávat ministerstvu svá skvělá doporučení? Jak dlouho bude vláda zaměstnávat právníky, kteří nám všem budou vysvětlovat, že se nedá nic dělat, protože jsou zřejmě ještě lépe placeni druhou stranou?
Ministryně spravedlnosti paní Kovářová předložila vládě změnu vyhlášky č. 23/1994 Sb. (změna jednacího řádu státního zastupitelství). Řeklo by se, co takhle v předvánočním čase se otravovat nějakou technicko-administrativní normou. Ale změna, o kterou se jedná není vůbec technická - ale jedná se o změnu fundamentální. Prakticky zahajuje proces likvidace tzv. speciálních odborů pro oblast závažné hospodářské kriminality – odborů, které působí u Vrchních státních zastupitelství v Praze a Olomouci a mají své pobočky v Brně a v Ostravě.
Vypadá to nevinně – jen se napíše, že hranice škody, kterou se budou tyto odbory zabývat, se posune z 50 milionů na škody nad 150 milionů. Přitom podobná skoková změna nemá žádné ekonomické ani trestně politické důvody. Naopak většina trestních kauz se týká škod právě v rozmezí 50-100 milionů Kč. Takže jediný výsledek bude, že se zredukuje práce těchto odborů až o 2/3 a nic nebude bránit tomu, aby se za půl roku řeklo, že odbory se staly marginálními a nejlépe bude je zrušit.
Někdo si trestuhodně pohrává s Českou republikou. Navrhované změny vypadají jako snaha zlikvidovat institucionální základnu pro boj se závažnou hospodářskou kriminalitou v České republice. Podobné kroky mohou také vážně poškodit obraz České republiky. Zmíněné specializované odbory existují od roku 1999. Jsou to specializované útvary, které mají za úkol držet krok se stále složitějšími formami hospodářské kriminality. Pro Evropskou komisi je to prioritní otázka, kterou se zabývá Úřad pro boj proti podvodům (OLAF), který pro naše specialisty v posledních 10letech připravil řadu stáží a školení, investoval do podobných útvarů v Evropě značné množství prostředků. V období hospodářské krize Evropská komise vyvíjí zvláštní tlak na posilování podobných útvarů za účelem „ochrany měnového systému a státních rozpočtů“.
Likvidace podobných speciálních odborů v České republice nebude bez odezvy. Jedním z důsledků může být, že se vážně ohrozí čerpání finančních prostředků z Evropských fondů. Evropská unie nebude mít zájem posílat peníze do země, ve které vláda likviduje základnu pro boj s hospodářskou kriminalitou.
Před zhruba 4 měsíci jsme byli svědky prvního pokusu zrušit pobočky v Ostravě a Brně. Paní ministryně musela čelit interpelacím a veřejné kritice. Výsledek byl, že nám sdělila, že od záměru ustupuje. Teď to vypadá, že to byl jen taktický manévr. Nejvyšší státní zástupkyně i ministryně spravedlnosti se zřejmě svého záměru nevzdaly a doufají, že podobná zdánlivě „technická“ změna vyhlášky může v tichosti projít. Dámy nepřestanou, dokud nezlikvidují poslední „místa odporu“, kterými jsou pro ně zřejmě pobočky oněch speciálních odborů v Ostravě a Brně.
Proces zglajchšaltování práce státních zastupitelství musí být dokončen stůj co stůj. Justiční mafie v čele s Pavlem Němcem pracuje i před vánocemi.