Příliš míchání škodí aneb kdo chce moc nemá nic
O pravdivosti obou tvrzení se nedávno přesvědčil český ministr Martin Kupka. Cenná zkušenost, za kterou bohužel zaplatíme my všichni.
Ve snaze o napravení vlastních chyb se Martin Kupka nedávno setkal se zástupci ostatních zemí EU na téma zmírnění přísné normy Euro 7 a současně také oddálení zákazu spalovacích motorů po roce 2035. Náš ministr dopravy bohužel smíchal dvě citlivé kauzy dohromady, což ho stálo cenné spojence v Evropě.
Likvidace automobilového průmyslu či dokonce “vražení kudly do zad”. Takovéto a další podobné výrazy zaznívají v souvislosti s novou emisní normou Euro 7 z dílny EU. Přísná norma, která má začít platit již od července 2025, přidělává vrásky na čele nejen manažerům automobilek, ale také ekonomům, zatímco “zelení fanatici” nadšeně tleskají.
Pro naši exportně orientovanou ekonomiku založenou na automobilovém průmyslu by norma v současné podobě znamenala doslova katastrofu, a to s nedozírnými následky. Nejedná se ale přitom pouze o “český problém”. Kritické hlasy se ozývají i z dalších zemí v čele s Německem, Itálií nebo Francií.
Možná si teď sami říkáte, že Euro 7 sice problémem je, ale malá země jako Česká republika nemůže nikdy její podobu ovlivnit. To je ale velký omyl! Evropská unie tuto normu představila již v listopadu loňského roku. Ano, tedy v době, kdy Česká republika předsedala Evropské radě a celou EU řidila. Premiér a ministři měli unikátní šanci výrazně promluvit do směřování EU. Nepromluvili, mlčeli a téma se báli otevřít.
České předsednictví EU proto vnímám jako promarněnou příležitost. Nejen ministr dopravy Martin Kupka, ale i jeho vládní kolega ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela neudělali společně s premiérem Petrem Fialou v této věci nic. To je bohužel krutá realita. Nynější snahy české vlády o nápravu problému jsou sice hezké, ale jejich výsledek je velmi velmi nejistý.
V minulém týdnu proběhla poměrně klíčová schůzka, na kterou Martin Kupka pozval 12 států. Zúčastnilo se jí ale pouze 8 z nich, když nedorazil například klíčový možný spojenec Francie. Na odporu k normě Euro 7 se účastníci dohodli, jít zároveň razantně proti zákazu spalovacích motorů už nechtěli. Zde je citace jednoho z přímých účastníků: „To, že jsme obě témata smíchali, byla chyba”. A navíc – Česko na podzim samo pro zákaz motorů hlasovalo a nyní je najednou proti. “Wow”.
Finální obrázek o koaliční spolupráci dokresluje citace z Hospodářských novin. Podle jejich zdrojů vzbudil postoj ministra Kupky odpor i na české vládě: “Několik ministrů, například šéf resortu průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN), ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) nebo ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek (za STAN) nechtěli, aby se Česko k Německu v jeho snaze podmínit definitivní schválení návrhu výjimkou pro syntetická paliva přidalo.
Co dodat závěrem? Marketing a gesta stranou, česká vládo! Zkuste méně politikařit a raději jednejte rovnou a upřímně.
Ve snaze o napravení vlastních chyb se Martin Kupka nedávno setkal se zástupci ostatních zemí EU na téma zmírnění přísné normy Euro 7 a současně také oddálení zákazu spalovacích motorů po roce 2035. Náš ministr dopravy bohužel smíchal dvě citlivé kauzy dohromady, což ho stálo cenné spojence v Evropě.
Likvidace automobilového průmyslu či dokonce “vražení kudly do zad”. Takovéto a další podobné výrazy zaznívají v souvislosti s novou emisní normou Euro 7 z dílny EU. Přísná norma, která má začít platit již od července 2025, přidělává vrásky na čele nejen manažerům automobilek, ale také ekonomům, zatímco “zelení fanatici” nadšeně tleskají.
Pro naši exportně orientovanou ekonomiku založenou na automobilovém průmyslu by norma v současné podobě znamenala doslova katastrofu, a to s nedozírnými následky. Nejedná se ale přitom pouze o “český problém”. Kritické hlasy se ozývají i z dalších zemí v čele s Německem, Itálií nebo Francií.
Možná si teď sami říkáte, že Euro 7 sice problémem je, ale malá země jako Česká republika nemůže nikdy její podobu ovlivnit. To je ale velký omyl! Evropská unie tuto normu představila již v listopadu loňského roku. Ano, tedy v době, kdy Česká republika předsedala Evropské radě a celou EU řidila. Premiér a ministři měli unikátní šanci výrazně promluvit do směřování EU. Nepromluvili, mlčeli a téma se báli otevřít.
České předsednictví EU proto vnímám jako promarněnou příležitost. Nejen ministr dopravy Martin Kupka, ale i jeho vládní kolega ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela neudělali společně s premiérem Petrem Fialou v této věci nic. To je bohužel krutá realita. Nynější snahy české vlády o nápravu problému jsou sice hezké, ale jejich výsledek je velmi velmi nejistý.
V minulém týdnu proběhla poměrně klíčová schůzka, na kterou Martin Kupka pozval 12 států. Zúčastnilo se jí ale pouze 8 z nich, když nedorazil například klíčový možný spojenec Francie. Na odporu k normě Euro 7 se účastníci dohodli, jít zároveň razantně proti zákazu spalovacích motorů už nechtěli. Zde je citace jednoho z přímých účastníků: „To, že jsme obě témata smíchali, byla chyba”. A navíc – Česko na podzim samo pro zákaz motorů hlasovalo a nyní je najednou proti. “Wow”.
Finální obrázek o koaliční spolupráci dokresluje citace z Hospodářských novin. Podle jejich zdrojů vzbudil postoj ministra Kupky odpor i na české vládě: “Několik ministrů, například šéf resortu průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN), ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) nebo ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek (za STAN) nechtěli, aby se Česko k Německu v jeho snaze podmínit definitivní schválení návrhu výjimkou pro syntetická paliva přidalo.
Co dodat závěrem? Marketing a gesta stranou, česká vládo! Zkuste méně politikařit a raději jednejte rovnou a upřímně.