K čemu fond digitalizace?
K čemu by takový fond sloužil? Především k zajištění financování krizových situací při přechodu z analogového na digitální vysílání a při výpadku televizního příjmu. Fond by měl také podporovat rozvoj nových digitálních technologií a jejich urychlené zavádění do praxe. Dobré zkušenosti s tím mají v sousedním Rakousku, kde například část prostředků využili na nákup interaktivních set-top-boxů s připojením na širokopásmový internet.
V českých podmínkách může k posláním fondu patřit i financování služeb pro seniory, domovy důchodců či sociální ústavy. Mohlo by se z něj příspívat na nákup satelitních kompletů v místech bez terestrického vysílání a na zajištění alternativního satelitního příjmu. Fond by také mohl podporovat tvorbu informační kampaně a může samozřejmě sloužit i k řešení situace sociálně slabých diváků. Taková podpora existuje dokonce i v USA, kde je digitální trh podstatně rozvinutější než u nás.
Digitalizace není klasickým tržním procesem a nebude zadarmo. Kolem 40 % diváků nemá v podstatě zájem přejít na digitální příjem, ale technologický vývoj je k tomu donutí, nikoli trh ani přirozená poptávka. Tím vzniká řada problémů a také významných finančních nákladů. A fond digitalizace může právě v tomto ohledu být řešením.