Rozdělovaná společnost?
O tom, že společnost je rozdělená, či dokonce v rámci politického populismu rozdělovaná, se mluví minimálně již od migrační krize, tedy od roku 2015. Velmi polarizující byla ale již prezidentská volba v roce 2013, a možná už i období, které ji předcházelo a bylo spojeno s ekonomickou krizí.
Nechci se pouštět do složitých rozborů těchto fenoménů, spíš mě přijde zajímavé téma, podle čeho by se dalo určit, že polarizace společnosti se umenšuje. A napadá mě poměrně jednoduchý indikátor. Pokud bude politika relativně bezpečné konverzační téma, je podle mě vyhráno. Pokud se bez obavy z reakce budu moci zmínit, zda jsem volil Kalouska nebo Babiše, Piráty nebo sociální demokraty, ukazuje to, že emoce se zmírnily. Zkrátka pokud politika bude běžné a bezpečné téma v konverzaci a nenaruší její průběh, svědčí to o tom, že postoje nejsou tolik polarizované.
Nevím, jestli tomu tak je, i když si myslím, že pandemická krize společnost spíše spojila, než rozdělila. A vzhledem k očekávané ekonomické krizi také soudržnost a solidarita bude ve společnosti potřebná.
Ale třeba do tématu migrace nebo poslední prezidentské volby bych se tak jako tak v běžné konverzaci zatím raději nepouštěl. Navíc nelze zapomínat na to, že politický marketing tradičně s polarizujícími tématy pracuje již od 90. let (například účelově vyhraněný antikomunismus pravice) a před volbami by mohlo dojít k tomu, že se objeví témata, která budou společnost polarizovat.
Nechci se pouštět do složitých rozborů těchto fenoménů, spíš mě přijde zajímavé téma, podle čeho by se dalo určit, že polarizace společnosti se umenšuje. A napadá mě poměrně jednoduchý indikátor. Pokud bude politika relativně bezpečné konverzační téma, je podle mě vyhráno. Pokud se bez obavy z reakce budu moci zmínit, zda jsem volil Kalouska nebo Babiše, Piráty nebo sociální demokraty, ukazuje to, že emoce se zmírnily. Zkrátka pokud politika bude běžné a bezpečné téma v konverzaci a nenaruší její průběh, svědčí to o tom, že postoje nejsou tolik polarizované.
Nevím, jestli tomu tak je, i když si myslím, že pandemická krize společnost spíše spojila, než rozdělila. A vzhledem k očekávané ekonomické krizi také soudržnost a solidarita bude ve společnosti potřebná.
Ale třeba do tématu migrace nebo poslední prezidentské volby bych se tak jako tak v běžné konverzaci zatím raději nepouštěl. Navíc nelze zapomínat na to, že politický marketing tradičně s polarizujícími tématy pracuje již od 90. let (například účelově vyhraněný antikomunismus pravice) a před volbami by mohlo dojít k tomu, že se objeví témata, která budou společnost polarizovat.