STAN v Jihomoravském kraji zabil územní plánování
Jihomoravští zastupitelé včera na žádost náměstka Malečka (lídr hnutí STAN v posledních volbách, v aktuálních dvojka) zadupali do země smysl územního plánování. Odhlasovali Zásady územního rozvoje, které nesměla před hlasováním vidět veřejnost.
Když je pořizování územně plánovací dokumentace politickým bojem, je to vždycky špatně.
Před šesti lety jsem byl s Martinem Malečkem, jako občanský aktivista a předseda politického hnutí Sdružení občanů Lesné, zástupcem veřejnosti v procesu Aktualizace územního plánu města Brna. Byl to procesně otřesný dokument. Prosili jsme tehdejší zastupitele města Brna, ať tu ostudu připravenou tehdejším legendárním náměstkem pro rozvoj, Láďou Mackem, nepřijímají. Neposlechli. Za pár měsíců to nekompromisně sejmul soud, protože to fakt nešlo.
Dnes jsem v tom už byl sám. Maleček, od krajských voleb 2016, do kterých kandidoval jako lídr STANu, seděl na druhé straně "hřiště". Prosil jsem zastupitele Jihomoravského kraje, ať neschvalují Aktualizaci Zásad územního rozvoje, protože s dokumentem se nesměla seznámit veřejnost.
Je to jak z dob Temna, které se bohužel zase navrací. Zjistil jsem v pondělí, že na webu Kraje není zveřejněna dokumentace k dnešnímu zastupitelstvu. Zašel jsem tedy osobně na úřad, když jsem se řídil pokyny na webu Jihomoravského kraje, že do dokumentace lze nahlížet fyzicky tam. Na místě mi ale úřednice odmítly dokumentaci s vypořádáním připomínek a námitek veřejnosti poskytnout, kromě těch pár stránek, kde je ledabyle napsáno, proč zamítají ty moje. A zjistil jsem, že to tak odmítly poskytnout všem. Ostatním dokonce neposkytly ani vypořádání jejich námitek.
Důvod je obskurní, že jsou tam osobní údaje a oni neměli čas to anonymizovat (protože to Maleček potřeboval stůj co stůj protáhnout jako zlatý hřeb kampaně).
Dle jejich právního názoru nemá právo veřejnost vědět, jakým způsobem pořizovatel, tedy úřad, navrhuje vypořádat její připomínky. Nikdy jsem tohle nezažil. Když se teď v červnu projednával na městě Návrh územního plánu města Brna, nechybělo kompletní vypořádání všech připomínek, samozřejmě bez osobních údajů.
Ale Malečkovy podřízené trvaly na svém, že do dokumentace nemá veřejnost právo nahlížet. Magistrát je kilometr od krajského úřadu, ale asi zde platí jiná legislativa.
Nechal jsem si vystavit protokol o odmítnutí nahlížení do spisu a požádal jsem jednu advokátní kancelář o sepsání právního názoru. Závěr je jasný. Jedná se o flagrantní porušení nejen stavebního zákona, ale zejména zákona o krajích, protože má-li veřejnost právo vystupovat k bodům, musí je také mít možnost prostudovat. K tajným materiálům vystupovat nelze.
Je to také dokonalé popření smyslu územního plánování, což je proces postavený na zapojování veřejnosti. Aby veřejnost nesměla vidět před nejdůležitějším okamžikem v rámci celého pořizování, finálním schvalováním územně plánovací dokumentace, onu dokumentaci, je naprosto zvrácený postoj.
Konzultoval jsem to telefonicky s několika současnými či minulými náměstky a náměstkyněmi pro územní plánování v Brně a Praze a závěr je jasný - je to nezákonné a je takřka nepředstavitelné, že by to obstálo u soudu.
S touto skutečností jsem seznámil přímo na jednání zastupitele a Malečkovi a dalším zaslal onu právní analýzu. Po půlhodinové přestávce na jednání klubů se Maleček za toto jasné protiprávní jednání postavil a zopakoval tím chování náměstka Ládi Macka z roku 2014, které tehdy tak kritizoval.
Namísto toho, aby se bod odložil a dokumentace se veřejnosti zpřístupnila a pak se teprve po debatě schvalovala. Titulek v médiích o "dokončené" ZURce je ale přednější.
To pošlapání práv veřejnosti na účast v procesu územního plánování a na správě věcí veřejných je bohužel tak drsné, že není jiná možnost, než to zažalovat. Jinak by to byl precedent, že jde klidně utajit před veřejností celé pořizování územního plánu, když je možné ukrýt tu vůbec nejdůležitější část.
Když je pořizování územně plánovací dokumentace politickým bojem, je to vždycky špatně.
Před šesti lety jsem byl s Martinem Malečkem, jako občanský aktivista a předseda politického hnutí Sdružení občanů Lesné, zástupcem veřejnosti v procesu Aktualizace územního plánu města Brna. Byl to procesně otřesný dokument. Prosili jsme tehdejší zastupitele města Brna, ať tu ostudu připravenou tehdejším legendárním náměstkem pro rozvoj, Láďou Mackem, nepřijímají. Neposlechli. Za pár měsíců to nekompromisně sejmul soud, protože to fakt nešlo.
Dnes jsem v tom už byl sám. Maleček, od krajských voleb 2016, do kterých kandidoval jako lídr STANu, seděl na druhé straně "hřiště". Prosil jsem zastupitele Jihomoravského kraje, ať neschvalují Aktualizaci Zásad územního rozvoje, protože s dokumentem se nesměla seznámit veřejnost.
Je to jak z dob Temna, které se bohužel zase navrací. Zjistil jsem v pondělí, že na webu Kraje není zveřejněna dokumentace k dnešnímu zastupitelstvu. Zašel jsem tedy osobně na úřad, když jsem se řídil pokyny na webu Jihomoravského kraje, že do dokumentace lze nahlížet fyzicky tam. Na místě mi ale úřednice odmítly dokumentaci s vypořádáním připomínek a námitek veřejnosti poskytnout, kromě těch pár stránek, kde je ledabyle napsáno, proč zamítají ty moje. A zjistil jsem, že to tak odmítly poskytnout všem. Ostatním dokonce neposkytly ani vypořádání jejich námitek.
Důvod je obskurní, že jsou tam osobní údaje a oni neměli čas to anonymizovat (protože to Maleček potřeboval stůj co stůj protáhnout jako zlatý hřeb kampaně).
Dle jejich právního názoru nemá právo veřejnost vědět, jakým způsobem pořizovatel, tedy úřad, navrhuje vypořádat její připomínky. Nikdy jsem tohle nezažil. Když se teď v červnu projednával na městě Návrh územního plánu města Brna, nechybělo kompletní vypořádání všech připomínek, samozřejmě bez osobních údajů.
Ale Malečkovy podřízené trvaly na svém, že do dokumentace nemá veřejnost právo nahlížet. Magistrát je kilometr od krajského úřadu, ale asi zde platí jiná legislativa.
Nechal jsem si vystavit protokol o odmítnutí nahlížení do spisu a požádal jsem jednu advokátní kancelář o sepsání právního názoru. Závěr je jasný. Jedná se o flagrantní porušení nejen stavebního zákona, ale zejména zákona o krajích, protože má-li veřejnost právo vystupovat k bodům, musí je také mít možnost prostudovat. K tajným materiálům vystupovat nelze.
Je to také dokonalé popření smyslu územního plánování, což je proces postavený na zapojování veřejnosti. Aby veřejnost nesměla vidět před nejdůležitějším okamžikem v rámci celého pořizování, finálním schvalováním územně plánovací dokumentace, onu dokumentaci, je naprosto zvrácený postoj.
Konzultoval jsem to telefonicky s několika současnými či minulými náměstky a náměstkyněmi pro územní plánování v Brně a Praze a závěr je jasný - je to nezákonné a je takřka nepředstavitelné, že by to obstálo u soudu.
S touto skutečností jsem seznámil přímo na jednání zastupitele a Malečkovi a dalším zaslal onu právní analýzu. Po půlhodinové přestávce na jednání klubů se Maleček za toto jasné protiprávní jednání postavil a zopakoval tím chování náměstka Ládi Macka z roku 2014, které tehdy tak kritizoval.
Namísto toho, aby se bod odložil a dokumentace se veřejnosti zpřístupnila a pak se teprve po debatě schvalovala. Titulek v médiích o "dokončené" ZURce je ale přednější.
To pošlapání práv veřejnosti na účast v procesu územního plánování a na správě věcí veřejných je bohužel tak drsné, že není jiná možnost, než to zažalovat. Jinak by to byl precedent, že jde klidně utajit před veřejností celé pořizování územního plánu, když je možné ukrýt tu vůbec nejdůležitější část.
náměstek hejtmana Martin Maleček za hnutí STAN