Trapné ministerské hry o romské děti a "zvláštní školy"
Přístup ministerstva školství je spíš trapný než inkluzivní
Včerejšek potvrdil smutnou a vážnou skutečnost ohledně diskriminace romských dětí: Přístup ministerstva školství nadále nesvědčí o tom, že by bralo vážně prohlášení, že škola se má otevřít všem dětem a že i romské děti mají mít rovný přístup ke vzdělání. Přinejmenším je ministerský postoj trapný.
O mnohém svědčí už srovnání titulků včerejších zpráv z médií a tiskové zprávy ministerstva školství.
ČTK: Podle Rady Evropy je podíl Romů ve speciálních třídách stále příliš vysoký
Idnes.cz: Romů v praktických školách je stále příliš mnoho, kárá Rady Evropy Česko
Ministerstvo školství: Česká republika byla pochválena za proinkluzivní kroky
Kde ty romské děti jsou?
Výbor ministrů Rady Evropy projednával situaci na praktických školách v Česku, která je dlouhodobě předmětem kritiky evropských institucí. Výbor pravidelně hodnotí, nakolik se Česká republika řídí rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007 (Rozsudek D.H.) - soud ji tehdy odsoudil za diskriminační zařazování romských dětí do speciálních škol.
Na včerejším zasedání výbor konstatoval, že na českých praktických školách je stále příliš mnoho Romů, přestože se Česko v posledních letech skutečně snaží o podporu inkluzivního vzdělávání.
„Chápeme, že boj s diskriminací je komplexní problém, který vyžaduje jak změnu v postojích lidí, tak změnu zákonů – a plnou podporu občanské společnosti,“ řekl k tomu zmocněnec Rady Evropy pro romské záležitosti Ulrich Bunjes.
Podle něj počet žáků (romských i „ne-romských“) ve speciálních školách a třídách v posledních letech v Česku sice opravdu neustále klesá – ze 17 755 v roce 2008 na 10 695 v roce 2014. Ale pokud jde o romské děti, není pokrok dostatečný. „Podíl romských dětí ve speciálních školách a třídách se totiž za poslední školní rok zvýšil ze 28,2% na 32,4%. A zároveň klesl podíl romských dětí ve školách hlavního vzdělávacího proudu – 10,3% na 9,5%,“ dodal Bunjes.
Tisková zpráva ministerstva školství k tomu říká: „Výbor ministrů Rady Evropy uvítal proinkluzivní kroky z dílny českého ministerstva školství, které byly přijaty v souvislosti s Rozsudkem D.H. Došlo tak k výraznému zklidnění situace, které v souvislosti s tímto rozsudkem ČR v minulých letech čelila. „Stanovisko Rady Evropy velmi vítám. Podobný výsledek jsem vzhledem k tomu, že jsme udělali řadu proinkluzivních opatření, očekával,“ reagoval na zprávu ze Štrasburku ministr školství Marcel Chládek".
Chládek se nedávno také pochlubil, že ze statistik České školní inspekce vyplývá, že zhruba 400 romských dětí se v minulém roce přesunulo ze „zvláštních škol“ do škol normálních. Tiskový odbor ministerstva školství k tomu serveru Romea.cz sdělil: „Česká školní inspekce zjišťovala tyto údaje již druhý školní rok po sobě, a to v návaznosti na akční plán opatření k rozsudku D. H. Podle zjištění klesl meziročně v tomto školním roce počet romských žáků vzdělávaných podle Rámcového vzdělávacího programu základní vzdělávání s přílohou LMP (praktické školy – poznámka redakce) oproti loňskému roku o 11%.“
O co jde Marcelu Chládkovi?
Shrňme si to: Podle médií Rada Evropy Česko kritizuje, podle ministerstva ho chválí. Jistě, mohl by za tím být sklon médií k dramatizaci a potlačování pozitivních zpráv jako nezajímavých. Jenže jsou tu také konkrétní čísla.
Podle Rady Evropy procento romských dětí na „zvláštních školách“ roste a v „normálních“ školách klesá. Podle Marcela Chládka jsme udělali „řadu proinkluzivních opatření“.
Podle zmocněnce Rady Evropy romských dětí ve „zvláštních školách“ přibylo přes 4%. Podle Chládka je důležité, že jich zhruba 400 ubylo. Ano, je to samozřejmě důležité. Problém je v tom, zda můžeme za inkluzi považovat, když romských dětí ve „zvláštních školách“ sice trochu ubude, zato ale tvoří stále pevnější a větší jádro toho, co ze „zvláštních škol“ zbývá.
Zdá se, že ministru Marcelovi Chládkovi jde především o to, aby on sám a jeho úřad dobře vypadali na politické scéně. Aby se sám pochválil, když už to neudělala Rada Evropy.
Méně jasné je, zda mu opravdu jde o inkluzivní vzdělávání a ukončení diskriminace romských dětí.
Vyšlo na serveru Romea.cz
Včerejšek potvrdil smutnou a vážnou skutečnost ohledně diskriminace romských dětí: Přístup ministerstva školství nadále nesvědčí o tom, že by bralo vážně prohlášení, že škola se má otevřít všem dětem a že i romské děti mají mít rovný přístup ke vzdělání. Přinejmenším je ministerský postoj trapný.
O mnohém svědčí už srovnání titulků včerejších zpráv z médií a tiskové zprávy ministerstva školství.
ČTK: Podle Rady Evropy je podíl Romů ve speciálních třídách stále příliš vysoký
Idnes.cz: Romů v praktických školách je stále příliš mnoho, kárá Rady Evropy Česko
Ministerstvo školství: Česká republika byla pochválena za proinkluzivní kroky
Kde ty romské děti jsou?
Výbor ministrů Rady Evropy projednával situaci na praktických školách v Česku, která je dlouhodobě předmětem kritiky evropských institucí. Výbor pravidelně hodnotí, nakolik se Česká republika řídí rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007 (Rozsudek D.H.) - soud ji tehdy odsoudil za diskriminační zařazování romských dětí do speciálních škol.
Na včerejším zasedání výbor konstatoval, že na českých praktických školách je stále příliš mnoho Romů, přestože se Česko v posledních letech skutečně snaží o podporu inkluzivního vzdělávání.
„Chápeme, že boj s diskriminací je komplexní problém, který vyžaduje jak změnu v postojích lidí, tak změnu zákonů – a plnou podporu občanské společnosti,“ řekl k tomu zmocněnec Rady Evropy pro romské záležitosti Ulrich Bunjes.
Podle něj počet žáků (romských i „ne-romských“) ve speciálních školách a třídách v posledních letech v Česku sice opravdu neustále klesá – ze 17 755 v roce 2008 na 10 695 v roce 2014. Ale pokud jde o romské děti, není pokrok dostatečný. „Podíl romských dětí ve speciálních školách a třídách se totiž za poslední školní rok zvýšil ze 28,2% na 32,4%. A zároveň klesl podíl romských dětí ve školách hlavního vzdělávacího proudu – 10,3% na 9,5%,“ dodal Bunjes.
Tisková zpráva ministerstva školství k tomu říká: „Výbor ministrů Rady Evropy uvítal proinkluzivní kroky z dílny českého ministerstva školství, které byly přijaty v souvislosti s Rozsudkem D.H. Došlo tak k výraznému zklidnění situace, které v souvislosti s tímto rozsudkem ČR v minulých letech čelila. „Stanovisko Rady Evropy velmi vítám. Podobný výsledek jsem vzhledem k tomu, že jsme udělali řadu proinkluzivních opatření, očekával,“ reagoval na zprávu ze Štrasburku ministr školství Marcel Chládek".
Chládek se nedávno také pochlubil, že ze statistik České školní inspekce vyplývá, že zhruba 400 romských dětí se v minulém roce přesunulo ze „zvláštních škol“ do škol normálních. Tiskový odbor ministerstva školství k tomu serveru Romea.cz sdělil: „Česká školní inspekce zjišťovala tyto údaje již druhý školní rok po sobě, a to v návaznosti na akční plán opatření k rozsudku D. H. Podle zjištění klesl meziročně v tomto školním roce počet romských žáků vzdělávaných podle Rámcového vzdělávacího programu základní vzdělávání s přílohou LMP (praktické školy – poznámka redakce) oproti loňskému roku o 11%.“
O co jde Marcelu Chládkovi?
Shrňme si to: Podle médií Rada Evropy Česko kritizuje, podle ministerstva ho chválí. Jistě, mohl by za tím být sklon médií k dramatizaci a potlačování pozitivních zpráv jako nezajímavých. Jenže jsou tu také konkrétní čísla.
Podle Rady Evropy procento romských dětí na „zvláštních školách“ roste a v „normálních“ školách klesá. Podle Marcela Chládka jsme udělali „řadu proinkluzivních opatření“.
Podle zmocněnce Rady Evropy romských dětí ve „zvláštních školách“ přibylo přes 4%. Podle Chládka je důležité, že jich zhruba 400 ubylo. Ano, je to samozřejmě důležité. Problém je v tom, zda můžeme za inkluzi považovat, když romských dětí ve „zvláštních školách“ sice trochu ubude, zato ale tvoří stále pevnější a větší jádro toho, co ze „zvláštních škol“ zbývá.
Zdá se, že ministru Marcelovi Chládkovi jde především o to, aby on sám a jeho úřad dobře vypadali na politické scéně. Aby se sám pochválil, když už to neudělala Rada Evropy.
Méně jasné je, zda mu opravdu jde o inkluzivní vzdělávání a ukončení diskriminace romských dětí.
Vyšlo na serveru Romea.cz