Ekonomie hazardu, chtíče a chlastu
Zdálo by se, že pokud jde o lidské neřesti, na nichž jsme mnohdy závislí, hýbe s námi temná vášeň, zatímco racionální část našeho „já“ doslova přestává existovat. Nedokážeme si poručit, marně se snažíme s neřestí skoncovat a upadáme do zoufalství. Ekonomické zákony kupodivu fungují i v těchto oblastech.
Mladý ekonom Andrew Francis nechal na počátku 90. let vyplnit 3500 lidí dotazník s velmi intimními otázkami. Kromě jiného se ptal, zda někdo z příbuzných dotázané osoby onemocněl AIDS. Ukázalo se, že jak u mužů, tak u žen s nemocným příbuzným poklesla pravděpodobnost sexuálního kontaktu s mužem a dokonce byly muži méně přitahovány. Jinými slovy u mužů poklesl sklon k homosexualitě, u žen právě naopak. Zastrašující účinek blízkosti AIDS byl ohromující. Nikdo z mužů, kteří měli nemocného příbuzného, se sám neoznačil za homosexuála, přesto u těchto mužů byla větší pravděpodobnost análního sexu – ovšem s ženou. Vylekaní muži zjevně našli bezpečnější náhradu za svou původní touhu.
Ekonomické chování se zajímavě projevuje v případě závislosti na alkoholu. Ekonomové Gary Becker a Kevin M. Murphy došli k nečekanému závěru: poživatiny, které jsou zdrojem závislosti, mohou být citlivější na změnu ceny než běžné zboží. Mírní konzumenti totiž lehce omezí spotřebu, ovšem těžce závislí to nedokáží. Ti musí skoncovat s pitím úplně a díky zvýšení ceny se to části z nich skutečně podaří. Tomu odpovídá pozorování, že zvýšení spotřební daně za alkohol klesá spotřeba mírněji než počet úmrtí na cirhózu jater. Podobně funguje závislost na hracích automatech. Pokud klesne částka vyplacená zpět hráčům, sníží se celková suma vložená hráči nejen v aktuálním roce, ale i v tom následujícím a pokud byla změna očekávaná, dokonce i v předchozím (protože hráči se snaží zbavit se drahé zábavy s předstihem).
Jak je to ale s těmi, kdo závislosti zatím nepropadli, ale nacházejí se na hraně? I když to zní překvapivě, i na samém počátku zvažujeme, zda se nám závislost „vyplatí“, tedy zda nový požitek nebude nižší než nevýhody závislosti (které ale nemusí být na počátku známy). Drogu, u které jsou známy vesměs jen příznivé účinky, zkusí více lidí než drogu, u které je známo, že zvyšuje riziko rakoviny. Nákladem závislosti je i obtížnost s ní skončit. Reklamy na elektronické cigarety tedy množství novopečených kuřáků zvyšují. Budí dojem, že skončit s kouřením nebude až tak obtížné.
Ovšem účelem tohoto textu je podělit se čtenářem o pár zajímavostí, nikoli ho přesvědčit, aby nějaké závislosti propadl. Říkejte si, že jsem alibista, ale nerad bych měl někoho na svědomí.
Zdroj: Tim Harford: The Logic of Life: Uncovering the New Economics of Everything (Little, Brown, London 2008)
Publikováno na skutecnosti.cz
Mladý ekonom Andrew Francis nechal na počátku 90. let vyplnit 3500 lidí dotazník s velmi intimními otázkami. Kromě jiného se ptal, zda někdo z příbuzných dotázané osoby onemocněl AIDS. Ukázalo se, že jak u mužů, tak u žen s nemocným příbuzným poklesla pravděpodobnost sexuálního kontaktu s mužem a dokonce byly muži méně přitahovány. Jinými slovy u mužů poklesl sklon k homosexualitě, u žen právě naopak. Zastrašující účinek blízkosti AIDS byl ohromující. Nikdo z mužů, kteří měli nemocného příbuzného, se sám neoznačil za homosexuála, přesto u těchto mužů byla větší pravděpodobnost análního sexu – ovšem s ženou. Vylekaní muži zjevně našli bezpečnější náhradu za svou původní touhu.
Ekonomické chování se zajímavě projevuje v případě závislosti na alkoholu. Ekonomové Gary Becker a Kevin M. Murphy došli k nečekanému závěru: poživatiny, které jsou zdrojem závislosti, mohou být citlivější na změnu ceny než běžné zboží. Mírní konzumenti totiž lehce omezí spotřebu, ovšem těžce závislí to nedokáží. Ti musí skoncovat s pitím úplně a díky zvýšení ceny se to části z nich skutečně podaří. Tomu odpovídá pozorování, že zvýšení spotřební daně za alkohol klesá spotřeba mírněji než počet úmrtí na cirhózu jater. Podobně funguje závislost na hracích automatech. Pokud klesne částka vyplacená zpět hráčům, sníží se celková suma vložená hráči nejen v aktuálním roce, ale i v tom následujícím a pokud byla změna očekávaná, dokonce i v předchozím (protože hráči se snaží zbavit se drahé zábavy s předstihem).
Jak je to ale s těmi, kdo závislosti zatím nepropadli, ale nacházejí se na hraně? I když to zní překvapivě, i na samém počátku zvažujeme, zda se nám závislost „vyplatí“, tedy zda nový požitek nebude nižší než nevýhody závislosti (které ale nemusí být na počátku známy). Drogu, u které jsou známy vesměs jen příznivé účinky, zkusí více lidí než drogu, u které je známo, že zvyšuje riziko rakoviny. Nákladem závislosti je i obtížnost s ní skončit. Reklamy na elektronické cigarety tedy množství novopečených kuřáků zvyšují. Budí dojem, že skončit s kouřením nebude až tak obtížné.
Ovšem účelem tohoto textu je podělit se čtenářem o pár zajímavostí, nikoli ho přesvědčit, aby nějaké závislosti propadl. Říkejte si, že jsem alibista, ale nerad bych měl někoho na svědomí.
Zdroj: Tim Harford: The Logic of Life: Uncovering the New Economics of Everything (Little, Brown, London 2008)
Publikováno na skutecnosti.cz