Nemravný poplatek za podnět na ÚOHS dnes zrušil Ústavní soud
Chce se mi říci konečně. „Závod“ o zrušení nesmyslného poplatku nakonec vyhrála Transparency International ČR (a my všichni společně s ní). Na základě podané ústavní stížnosti byl § 259 zákona o zadávání veřejných zakázek dnes zrušen Ústavním soudem.
O co vlastně jde? Nejen Úřad na ochranu hospodářské soutěže, ale i jiné správní úřady, mohou v České republice své kontrolní pravomoci v zásadě uplatnit buď na základě návrhu oprávněné osoby (návrh je zpoplatněn, na ÚOHS formou vratné kauce) a nebo takzvaně z úřední povinnosti na základě podnětu (ten je zadarmo). Podnět k prošetření určité záležitosti může na příslušný úřad podat kdokoli a úřad se podnětem má zabývat v tom smyslu, aby ověřil, zda je podnět důvodný. A pokud podnět důvodný je, pak úřad zahájí řízení tzv. z úřední povinnosti.
Tento princip platil i pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, avšak jen do dubna 2016.
S „novým“ zákonem o zadávání veřejných zakázek (134/2016) přišla do České republiky i novinka a to zásadní zpoplatnění podnětu k prověření postupu zadavatelů při zadávání veřejných zakázek. Aby se napříště Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podnětem vůbec zabýval, bylo třeba, aby ten, kdo podnět podal, zaplatil poplatek ve výši 10 tisíc korun. Poplatek se nevracel ani v případě, že podnět byl důvodný a úřad na základě něj zahájil správní řízení, a to na rozdíl od kauce – ta se v případě oprávněnosti podnětu stěžovateli vrací v plné výši.
Dlužno dodat, že se nejednalo o vládní iniciativu, ale o poslanecké „vylepšení“. Předkladatelé pozměňovacího návrhu č. 3429 byli členy různých politických stran; konkrétně se jednalo o pozměňovací návrh poslanců Ladislava Oklešťka (ANO), JUDr. Ing. Lukáše Pletichy, (ČSSD), Ing. Josefa Uhlíka (KDU-ČSL), Bc. Jana Klána (KSČM), Mgr. Václava Horáčka (TOP 09), Ing. Jany Fischerové CSc. (ODS) a Ing. Karla Fiedlera (Úsvit).
Asi uhodnete, co se po zavedení poplatku stalo: počet podnětů, které ÚOHS obdržel, klesl o 90% (konkrétně ze 1014 podnětů v roce 2015 na 98 podnětů v roce 2018). Neklesl ale jen počet podnětů, klesl taky počet rozhodnutí, kterými byla uložena pokuta za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek (konkrétně 401 pokut v roce 2015 oproti 89 pokutám v roce 2018) a výše uložených pokut (konkrétně pokuty v souhrnné výši téměř 32 milionů v roce 2015 oproti necelým 8 milionům v roce 2018).
Zpoplatnění podnětu bylo prostě nástrojem, jak omezit kontrolu nad tím, jak stát a další zadavatelé nakládají s veřejnými prostředky. Dnešním dnem však tato překážka padla a veřejnosti se opět otevírá možnost iniciovat kontrolní činnost ÚOHS bezplatně. Blíže odkazuji na Nález Ústavního soudu ČR ze dne 30.10.2019, Pl. US 7/19: „stát nemá vybírat zvláštní poplatek za to, aby konal tam, kde je k tomu zákonem povinován“.
O co vlastně jde? Nejen Úřad na ochranu hospodářské soutěže, ale i jiné správní úřady, mohou v České republice své kontrolní pravomoci v zásadě uplatnit buď na základě návrhu oprávněné osoby (návrh je zpoplatněn, na ÚOHS formou vratné kauce) a nebo takzvaně z úřední povinnosti na základě podnětu (ten je zadarmo). Podnět k prošetření určité záležitosti může na příslušný úřad podat kdokoli a úřad se podnětem má zabývat v tom smyslu, aby ověřil, zda je podnět důvodný. A pokud podnět důvodný je, pak úřad zahájí řízení tzv. z úřední povinnosti.
Tento princip platil i pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, avšak jen do dubna 2016.
S „novým“ zákonem o zadávání veřejných zakázek (134/2016) přišla do České republiky i novinka a to zásadní zpoplatnění podnětu k prověření postupu zadavatelů při zadávání veřejných zakázek. Aby se napříště Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podnětem vůbec zabýval, bylo třeba, aby ten, kdo podnět podal, zaplatil poplatek ve výši 10 tisíc korun. Poplatek se nevracel ani v případě, že podnět byl důvodný a úřad na základě něj zahájil správní řízení, a to na rozdíl od kauce – ta se v případě oprávněnosti podnětu stěžovateli vrací v plné výši.
Dlužno dodat, že se nejednalo o vládní iniciativu, ale o poslanecké „vylepšení“. Předkladatelé pozměňovacího návrhu č. 3429 byli členy různých politických stran; konkrétně se jednalo o pozměňovací návrh poslanců Ladislava Oklešťka (ANO), JUDr. Ing. Lukáše Pletichy, (ČSSD), Ing. Josefa Uhlíka (KDU-ČSL), Bc. Jana Klána (KSČM), Mgr. Václava Horáčka (TOP 09), Ing. Jany Fischerové CSc. (ODS) a Ing. Karla Fiedlera (Úsvit).
Asi uhodnete, co se po zavedení poplatku stalo: počet podnětů, které ÚOHS obdržel, klesl o 90% (konkrétně ze 1014 podnětů v roce 2015 na 98 podnětů v roce 2018). Neklesl ale jen počet podnětů, klesl taky počet rozhodnutí, kterými byla uložena pokuta za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek (konkrétně 401 pokut v roce 2015 oproti 89 pokutám v roce 2018) a výše uložených pokut (konkrétně pokuty v souhrnné výši téměř 32 milionů v roce 2015 oproti necelým 8 milionům v roce 2018).
Zpoplatnění podnětu bylo prostě nástrojem, jak omezit kontrolu nad tím, jak stát a další zadavatelé nakládají s veřejnými prostředky. Dnešním dnem však tato překážka padla a veřejnosti se opět otevírá možnost iniciovat kontrolní činnost ÚOHS bezplatně. Blíže odkazuji na Nález Ústavního soudu ČR ze dne 30.10.2019, Pl. US 7/19: „stát nemá vybírat zvláštní poplatek za to, aby konal tam, kde je k tomu zákonem povinován“.