Zdeněk Kukal: Jezdím načerno

04. 07. 2019 | 11:00
Přečteno 37754 krát
Novými tramvajemi po Praze jezdím načerno. Revizorům neutíkám, pokuty platím na místě. Jsem pražský patriot, žiju tu od narození. Živím se prací, nenuzuju. Přesto si lístky v těch hřmotných obludách necvakám. Je to můj občanský postoj.

Před nedávnem přijel na návštěvu Prahy po deseti letech můj dobrý známý z Chorvatska, lodní kapitán Hrvoje. Při první procházce pražskými ulicemi postřehl: Máte nové tramvaje, proč jsou ale tak hlučné? To pod sebou táhnou staré železo smíchané s plastem, že tak lomozí po ulicích? Pěkně jsem se zastyděl – co na to říct? V Záhřebu jezdí nové tramvaje taky. Jsou vyrobeny v Chorvatsku, zemi s menší strojírenskou tradicí než Česko. Na rozdíl od těch pražských na výhybkách jen jemně zacvakají a pak už jen šustí, i v obloucích. Stejně tak ve Vídni. Ve světě je normální, že nové tramvaje nevyrábějí hluk. A že při přejezdu výhybek a v zatáčkách cestující nejsou v kůži třesoucího se ratlíka. Praha je smutnou výjimkou.

Před pár měsíci byla završena dodávka 250 nových tramvají Škoda 15T ForCity za bratru 20 miliard korun. Dost možná je to nejdražší tramvaj světa. Údržba je velmi náročná – jen ta plánovaná během dvaceti let provozu spolkne víc, než na kolik přišly tramvaje samotné. Každý Pražák včetně nemluvňat a starců za ně tedy dá asi 40 000 Kč, pokud se ještě neobjeví nějaké nové, nečekané závady. Harašící monstra jsou okolí na obtíž. Lituju ty, kteří bydlí nad výhybkami anebo zatáčkami. Stará Tatra T3 sice vydává tón akcelerace a brzdění, ale hluk ze samotného pojezdu je podstatně menší – a k tomu jaksi ušlechtilejší.

Aby se do vozoven vešly tramvaje nové, rozdaly se (resp. prodaly za pár tisícovek) anebo rovnou sešrotovaly staré, ale funkční a spolehlivé T3. Vozovny se musely přestavět, aby koleje těžké nové vozy unesly. Dopravní podnik se hlučnost a další vady prý stále snaží nějak řešit, zatím bez viditelného nebo slyšitelného úspěchu. Neměl to spíš řešit výrobce, třeba po malé ověřovací sérii, než Praha závazně objednala stovky vozů?

Před téměř 60 lety zkonstruovaná T3 „veze“ na každé místo pro cestujícího 145 kg svojí hmotnosti. U nové 15T nabité moderními materiály a technologiemi hmotnost na jedno místo vyšplhala na 233 kg mrtvé váhy. Jedna tramvaj 15T je delší než souprava dvou spřažených vozů T3, zato uveze o 40 lidí méně. Má však kabinu pro řidiče s rodinou. A stojícím hráčům basketbalu zbývá nad hlavou půlmetr.

Škody 15T jezdí ostudně špinavé – kryty náprav, boky a skla. Dopravní podnik říká, že jsou náročné na čištění. Není divu, už řidiči mikrobusů Robur věděli, že jejich šikmé boky, které se rozšiřují odshora dolů, se musí mýt dvakrát častěji než ty normální, svislé.

Zatímco zadní obrovité panoramatické zvětšovací sklo i černé boky tramvaje 15T interiér spolehlivě přehřívají a v neklimatizované variantě je v teplém létě nedýchatelno i při spuštěné elektrické ventilaci, v T3 vzduch přirozeně koluje jak funkčními střešními otvory, tak velkými posuvnými bočními okny.

V Praze jezdí i částečně nízkopodlažní varianta původní té trojky, jmenuje se T3R.PLF. Zdařilá přestavba jednoho vozu vyjde na 7 milionů, dva vozy tedy na 14 milionů. Jedna nová 15T stála 77 milionů (bez plánované údržby), tedy srovnatelný přepravní efekt za cenu víc než pětinásobnou. Úspěšné tramvaje T3 se během 50 let staly vpravdě pražskou ikonou. Když už nový model, měl je respektovat tak, že na ně stylově i koncepčně naváže. Neměl se snažit je brutálně zastínit, jak se stalo u Škody 15T.

Už dodávka předchozího typu od stejného výrobce, Škody 14T (zvané Porsche) nebyla šťastná, jemně řečeno. Objednávaly se neexistující, nevyzkoušené stroje. Stylově tyto tramvaje sice nebyly takovým šokem jako 15T ve své olbřímosti a neforemnosti, technicky i řešením vnitřního prostoru však nejsou dobré. Dlouho byly kvůli zásadním konstrukčním vadám všechny odstaveny, Praha dokonce uvažovala, že se jich zbaví. Nakonec byly nějak opraveny, na výhybkách však haraší podobně jako 15T a větrají ještě o trochu hůře. Jediné štěstí je, že jich není moc, pár desítek.

Praha funguje systémově špatně, protože se ani z nepovedené objednávky vozů 14T nepoučila. Vzápětí objednala 250 tramvají 15T, „novějších“, opět nevyrobených, nevyzkoušených – ani na papíře nakreslené nebyly. To už je víc než nešťastné rozhodnutí. Pro mě osobně je harašení stovek těchto oblud po Praze podobnou ztrátou, jako kdyby se zbourala část nějaké významné a funkční pražské historické budovy, třeba jedno křídlo Národního muzea, a nahradila stavbou „moderní“, o co větší a dražší, o to méně praktickou a ošklivější. Pamatuju všeobecné zklamání Pražanů začátkem 70. let z politického rozhodnutí, že v pražském metru budou jezdit těžkopádné sovětské vlaky místo lehčích a elegantnějších československých. Myslím, že obměna tramvají je horší – na rozdíl od metra jsou tramvaje přímou součástí dění v městském parteru, jsou více vidět i slyšet.

Světovým trendem, zejména v kulturních zemích a městech je: Co je tradiční, funkční a slouží, to není chytré měnit za nové. Lépe je dobře udržovat nebo renovovat to staré – z důvodů finančních a ekologických, ale i kulturně-nostalgických. Nejen stavby jsou přece monumenty hodnými respektu, památky můžou být i technické – a pohyblivé. Praha jako historické město tuto šanci propásla. A česká strojírenská tradice dostala na frak.

Lotyšská Riga je jediné město kromě Prahy, kam se nějak podařilo pár desítek tramvají stejného typu vyvézt. Místní zástupce firmy Škoda Transportation byl kvůli dodávce těchto tramvají internován, je vyšetřován. Starosta Rigy byl kvůli krajně podezřelému obchodu odvolán.

Naše hlavní město zadalo plán na snižování hluku v ulicích. Bude zahrnovat nutnost zásadního snížení hluku nových tramvají anebo jejich vyřazení a odepsání dvaceti miliard?

Tramvají 15T jezdím načerno. Platit začnu, až ušetřím těch 40 tisíc, svůj podíl na ceně nových tramvají (stihnu to?). Anebo i dřív – až za tu vypečenou dvacetimiliardovou objednávku půjde někdo sedět i v Praze, až tyto tramvaje budou jezdit po kolejích tiše jako jinde v Evropě a až budou zvenku čisté aspoň jako staré dobré T3. S ostatními vadami se pokusím nějak smířit.

Zdeněk Kukal
Autor vystudoval ekonomickou a regionální geografii na Univerzitě Karlově. Je majitelem cestovní kanceláře. Chtěl se stát řidičem tramvaje.

Tramvaje Škoda 15T. Foto: ČTK.

Tramvaj Škoda 14T. Foto: ČTK

Tramvaj Tatra T3. Foto: Jakub Plíhal - Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy