Ministři: nadějný Kocáb? Neschopný Čunek?
Trochu pochvaly na odchod, aneb každému co jeho jest......
Kocáb do vlády? No proč ne. Jenom si nejsem jist, zda právě tento člověk, kterému jistě nelze upřít autentický vztah k demokratickým hodnotám (jak se vyjádřila ministryně Stehlíková), je právě tou nejvhodnější osobou na místo ministra, který se má nejen starat o ochranu lidských práv, ale také usilovat o lepší postavení handikepovaných a z nejrůznějších důvodů ze společnosti vyloučených osob. Obávám se, že tak výlučná osobnost, kterou Kocáb svým dosavadním způsobem života, podnikáním, vztahy a kontakty je, sotva ví nebo jen tuší, jak žijí obyčejní lidé v této zemi, natož pak, jak přežívají ti vyloučení…
Více však je zajímavá situace kolem ministra Čunka. Já samozřejmě nechci komentovat jeho, v poslední době tolik zpochybňované, politické schopnosti jako ministra a předsedy jedné z koaličních stran, nebo dokonce znovu oživovat a komentovat známé korupční „dávkové“ záležitosti spojované s jeho jménem. Mám v této záležitosti jasný a velmi kritický názor především ohledně postupu Nejvyššího státního zastupitelství a justice vůbec (budeme se z důsledků těchto událostí a jejich vlivu na politickou kulturu země a na právní vědomí občanů vzpamatovávat delší dobu, než se nám dnes možná zdá). Ale v době náhlého prozření předsedy vlády, který si ještě koncem minulého roku pochvaloval práci všech svých ministrů, a nyní zjišťuje, že alespoň jedno z ministerstev – kupodivu právě to, v jehož čele stojí předseda strany způsobující vládní koalici aktuální potíže – je v rozvratu, nedá mi to, abych se, alespoň k té části práce ministerstva pro místní rozvoj týkající se bytové politiky, nevyjádřil. Mám k tom přece jen jisté oprávnění.
Po volbách začala práce ministerstva ne právě šťastně. Jako náměstek pro bytovou politiku nastoupil na ministerstvo Pávek. Možná, že jako starosta obce nebyl zvyklý na to, aby někteří něco kritizovali, a tak se ve své náměstkovské funkci velmi podivil, že naše Sdružení nájemníků ČR kritizuje práci ministerstva přesto, že dostává na svoji činnost dotace ze státního rozpočtu. A pohrozil nám jejich zastavením, pokud se budeme dopouštět takové troufalosti. Ale skončil ve své funkci rychleji, než mohl uskutečnit to, k čemu se nikdy neodhodlal (lépe řečeno nesnížil) nikdo před ním… Spolupráce s jeho následovníky je standardní, profesionální a rozumná, i když přirozeně ne vždy za úplného vzájemného souhlasu.
Ministr Čunek nastoupil do své funkce „ověnčen“ bytovou záležitostí z rodného Vsetína. A já se opět zde nechci k této známé události vyjadřovat, i když i na tuto událost mám jasný a pevný názor. Jen bych rád konstatoval, že nikdo ze salonních ochránců všelijakých práv nikdy neporadil a nikdy nesdělil vsetínské, ale vůbec i celé české veřejnosti, jak by ona konkrétní záležitost počínaje domem hrůzy ve středu Vsetína měla být vyřešena, aby ministr Čunek nezískal – podle mého názoru neoprávněně – pověst nepřítele českých Romů.
Po svých mnohaletých zkušenostech s bytovou problematikou prohlašuji: ministr Čunek, při srovnání se všemi jeho stranickými kolegy v této funkci, nejlépe chápal a nejodpovědněji ze všech se pokoušel řešit složitou a zanedbanou bytovou problematiku u nás. Rychle pochopil, že do občanského zákoníku nejdříve navržená výpověď z nájmu bytu bez jakéhokoliv důvodu je lehce zneužitelná, a tak již v návrhu zákona není. Pochopil – na rozdíl od mnoha ostatních politiků – že překotná a původnímu smyslu a obsahu zákona č. 107/2006 Sb. odporující deregulace nájmů je pro značnou část nájemců bytů nespravedlivě nezvládnutelná a navrhl prodloužení zákonné regulace, když o konkrétním obsahu tohoto návrhu zatím mnoho nevíme. A při posledním setkání s delegací našeho sdružení jsme se shodli na tom, že není možné, aby o výši nájmů rozhodovaly pouze soudy bez jakéhokoliv zákonného zakotvení.
Ne, nechci říkat, že se vším, co ministr v této věci dělá, plně souhlasím. Odmítl mnou navrženou novelu občanského zákoníku, která by umožnila snadnější výměny bytů těm, kteří jinak zůstávají bydlet v bytech, které si již nemohou dovolit platit, a s připravovanou malou novelou občanského zákoníku, kterou snad vládní koalice hodlá do Parlamentu předložit, a která je, podle našeho názoru, úpravou ohrožující bydlení mnoha lidí, také zásadně nesouhlasíme. Ale každému co jeho jest…
Znovu říkám: neznám a nechci hodnotit politické i jiné schopnosti, ctnosti nebo nectnosti jednoho ze členů současné koaliční vlády. Jenom se nemohu zbavit dojmu, že křesťansko sociální politice lépe odpovídá snaha o zajištění alespoň přiměřeného bydlení pro sociálně slabé, než prosazovat odstranění zaměstnaneckých výhod, internetové sázení a předkládat návrh zákona, který umožňuje, aby lidé spekulacemi nezodpovědných přišli o peníze, které si šetří na stáří. Jak to činí prý nejúspěšnější křesťanskosociální politik současné vlády. Ale jistě se mohu mýlit….
Kocáb do vlády? No proč ne. Jenom si nejsem jist, zda právě tento člověk, kterému jistě nelze upřít autentický vztah k demokratickým hodnotám (jak se vyjádřila ministryně Stehlíková), je právě tou nejvhodnější osobou na místo ministra, který se má nejen starat o ochranu lidských práv, ale také usilovat o lepší postavení handikepovaných a z nejrůznějších důvodů ze společnosti vyloučených osob. Obávám se, že tak výlučná osobnost, kterou Kocáb svým dosavadním způsobem života, podnikáním, vztahy a kontakty je, sotva ví nebo jen tuší, jak žijí obyčejní lidé v této zemi, natož pak, jak přežívají ti vyloučení…
Více však je zajímavá situace kolem ministra Čunka. Já samozřejmě nechci komentovat jeho, v poslední době tolik zpochybňované, politické schopnosti jako ministra a předsedy jedné z koaličních stran, nebo dokonce znovu oživovat a komentovat známé korupční „dávkové“ záležitosti spojované s jeho jménem. Mám v této záležitosti jasný a velmi kritický názor především ohledně postupu Nejvyššího státního zastupitelství a justice vůbec (budeme se z důsledků těchto událostí a jejich vlivu na politickou kulturu země a na právní vědomí občanů vzpamatovávat delší dobu, než se nám dnes možná zdá). Ale v době náhlého prozření předsedy vlády, který si ještě koncem minulého roku pochvaloval práci všech svých ministrů, a nyní zjišťuje, že alespoň jedno z ministerstev – kupodivu právě to, v jehož čele stojí předseda strany způsobující vládní koalici aktuální potíže – je v rozvratu, nedá mi to, abych se, alespoň k té části práce ministerstva pro místní rozvoj týkající se bytové politiky, nevyjádřil. Mám k tom přece jen jisté oprávnění.
Po volbách začala práce ministerstva ne právě šťastně. Jako náměstek pro bytovou politiku nastoupil na ministerstvo Pávek. Možná, že jako starosta obce nebyl zvyklý na to, aby někteří něco kritizovali, a tak se ve své náměstkovské funkci velmi podivil, že naše Sdružení nájemníků ČR kritizuje práci ministerstva přesto, že dostává na svoji činnost dotace ze státního rozpočtu. A pohrozil nám jejich zastavením, pokud se budeme dopouštět takové troufalosti. Ale skončil ve své funkci rychleji, než mohl uskutečnit to, k čemu se nikdy neodhodlal (lépe řečeno nesnížil) nikdo před ním… Spolupráce s jeho následovníky je standardní, profesionální a rozumná, i když přirozeně ne vždy za úplného vzájemného souhlasu.
Ministr Čunek nastoupil do své funkce „ověnčen“ bytovou záležitostí z rodného Vsetína. A já se opět zde nechci k této známé události vyjadřovat, i když i na tuto událost mám jasný a pevný názor. Jen bych rád konstatoval, že nikdo ze salonních ochránců všelijakých práv nikdy neporadil a nikdy nesdělil vsetínské, ale vůbec i celé české veřejnosti, jak by ona konkrétní záležitost počínaje domem hrůzy ve středu Vsetína měla být vyřešena, aby ministr Čunek nezískal – podle mého názoru neoprávněně – pověst nepřítele českých Romů.
Po svých mnohaletých zkušenostech s bytovou problematikou prohlašuji: ministr Čunek, při srovnání se všemi jeho stranickými kolegy v této funkci, nejlépe chápal a nejodpovědněji ze všech se pokoušel řešit složitou a zanedbanou bytovou problematiku u nás. Rychle pochopil, že do občanského zákoníku nejdříve navržená výpověď z nájmu bytu bez jakéhokoliv důvodu je lehce zneužitelná, a tak již v návrhu zákona není. Pochopil – na rozdíl od mnoha ostatních politiků – že překotná a původnímu smyslu a obsahu zákona č. 107/2006 Sb. odporující deregulace nájmů je pro značnou část nájemců bytů nespravedlivě nezvládnutelná a navrhl prodloužení zákonné regulace, když o konkrétním obsahu tohoto návrhu zatím mnoho nevíme. A při posledním setkání s delegací našeho sdružení jsme se shodli na tom, že není možné, aby o výši nájmů rozhodovaly pouze soudy bez jakéhokoliv zákonného zakotvení.
Ne, nechci říkat, že se vším, co ministr v této věci dělá, plně souhlasím. Odmítl mnou navrženou novelu občanského zákoníku, která by umožnila snadnější výměny bytů těm, kteří jinak zůstávají bydlet v bytech, které si již nemohou dovolit platit, a s připravovanou malou novelou občanského zákoníku, kterou snad vládní koalice hodlá do Parlamentu předložit, a která je, podle našeho názoru, úpravou ohrožující bydlení mnoha lidí, také zásadně nesouhlasíme. Ale každému co jeho jest…
Znovu říkám: neznám a nechci hodnotit politické i jiné schopnosti, ctnosti nebo nectnosti jednoho ze členů současné koaliční vlády. Jenom se nemohu zbavit dojmu, že křesťansko sociální politice lépe odpovídá snaha o zajištění alespoň přiměřeného bydlení pro sociálně slabé, než prosazovat odstranění zaměstnaneckých výhod, internetové sázení a předkládat návrh zákona, který umožňuje, aby lidé spekulacemi nezodpovědných přišli o peníze, které si šetří na stáří. Jak to činí prý nejúspěšnější křesťanskosociální politik současné vlády. Ale jistě se mohu mýlit….