Šmejdy je zapotřebí postihovat přísněji. Zaslouží si to
Pochybné obchodní praktiky spojené s vyvíjením agresivního nátlaku, používáním manipulativního a klamavého jednání či zneužíváním důvěry zákazníků ve férový přístup do naší společnosti nepatří. Vrhají špatné světlo na fungování celého trhu s energiemi a nabourávají poctivý a etický vztah mezi obchodníky a jejich zákazníky.
„Energošmejdi“ lidem nabízejí přechod k levnějšímu dodavateli energie. Praktiky převzali od dřívějších prodejců předraženého nádobí. Ti, co smlouvu podepíší, ovšem zaplatí mnohem více. A při snaze od smlouvy odstoupit hrozí lidem mnohatisícové poplatky či pokuty. Nejrizikovější je tzv. domovní prodej a podpis smlouvy mezi dveřmi.
Lze se setkat s triky s žárovkami a jinými dárky zdarma či s nepřiměřenými sankcemi při odstoupení od smlouvy. Ukazují se falešné průkazy nebo po domácku vytištěné vizitky. A důvěřiví lidé mají smůlu. O bezcharakternosti „šmejdů“ svědčí fakt, že nejčastěji cílí na seniory, kteří jsou při jednání s proškolenými podvodníky nejzranitelnější.
Že jde o problém opravdu zásadní, dokládá také fakt, že jen v roce 2017 řešil Energetický regulační úřad téměř 12 tisíc podání spotřebitelů proti nekalým obchodním praktikám a obdržel bezmála 150 návrhů na zahájení správního řízení. Je proto žádoucí najít co nejrychleji řešení současného stavu a zároveň zpřísnit postihy pro nekalé jednání. Autor je prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR
Psáno pro deník E15.