Slovanská epopej v Savarinu
Umístění Slovanské epopeje do podzemí vnitrobloku má řadu výhod jak pro Savarin, tak pro Muchovi, tak pro Prahu a její život. Stejně jako je pro Lucernu důležitý její sál, bude pro Savarin důležitá přítomnost Slovanské epopeje, která tu pravděpodobně zůstane už na stálo, neboť vzniklá synergie bude pro všechny výhodná. Zároveň se tím posílí význam upadajícího starého hradebního okruhu od Národního divadla přes Epopej Na Můstku k Obecnímu domu. Ještě nemohu nepřipomenout, že k úplnému dokončení hradebního korza schází stavba Pražské filharmonie na konci Revoluční u Štefánikova mostu, aby byly "příkopy" po 200 letech opravdu v plné kráse hotové.
Praha potřebuje budovat pověst kulturní metropole a každé nové muzeum, galerie, koncertní, taneční či konferenční sál posilují její konkurenceschopnost a přechod z turistické kvantity na civilizační kvalitu. Nejen jídlo a pití a obchody, ale v první řadě duchovní a kulturní zážitky jsou to, za čím lidé jezdí, o čem si vyprávějí a co zvedá prestiž města na mapě světa. Přístup Crestylu, kdy je kultura motorem komerčního provozu, může být pozitivní inspirací i pro další investory v centru, na Florenci či vůbec na magistrále, která se bude v příštích letech snad možná pomalu konečně měnit z dálnice v městskou třídu na pražskou Champs-Élysées či Ringstrasse, se všemi náležitými reprezentativními kulturními stavbami, muzei, mediatékou či magistrátem na Florenci nebo raději na Muzeu?
Je milé, že tradičně organický návrh od studia Thomase Heatherwicka z Londýna je, jak kdybych ho dělal já s Peterem Balharem. Je super, že je tvaroslovím a materiálem kompatibilní s historickými slohy i s epopejí samotnou. Volná inspirace Parléřem, Santinim, Gaudím, Plečnikem nebo Kotěrou je „next level“, který musí moderní architektura řemeslně a umělecky zdolat, aby se stala symbolem zdravého života ve zdravém prostředí, ve zdravé demokratické společnosti, nebo že trvalá udržitelnost není prázdný pojem.